'oorjaarsexpositie bij Galerie Gabriels in Den Haag e Katsjatoerian: meer dan alleen populaire muziek Hartveroverende vocal-rock van Modern Lovers Damiate Pers I Crisan Per spoor heel Nederland door Voor de halve prijs op reis Carlos Trafic toont zijn subtiele theaterhumor I 1 vnsan kuurshampoolj JT1B5 BaaE Op zaterdag 6 mei 1978 of zondag 7 mei 1978 s .Last - van HAAR? Lr t I CARFIT BANDEN HUT, \J u 4.1 j-fc: RUSSISCHE COMPONIST OVERLEDEN echten tegen obsessies in Lady Juanita Ml BEETHOVENCYCLUS 1978 95,- 95,- 55,- Landsadvocaat tegen hogere RPhO-salarissen Li /- 15 KUNST M E I 19 7 8 3 0 E N S D A G v., et de hypo- rijzen boven de halve ton liggen. Schelfhout Concertgebouw Haarlem 20.15 uur ens send NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST donderdagen 11, 18 en 25 mei dirigent: ANDRÉ VANDERNOOT fietsers... dat zijn gezellige lui rantie iw” te N DE IIBE- IT? t 0 uur. b ge- kale id. CARFIT-MONTAGE SERVICE 155x13 NU 55,- NU 75,- NÜ 99,- rU U' DEN HAAG. Het is een onmiskenbaar gegeven dat de kunst- andel die zich traditioneel toelegde op de 19e-eeuwse schilderkunst ezig is haar terrein te verleggen naar het einde van die eeuw en heel oorzichtig zelfs een blik vooruitwerpt, in de richting dus van het npressionisme en het begin van deze eeuw. Kunsthandels als Ivo ouwman, Borzo en natuurlijk Scheen die aanvankelijk hun kracht onden in de Haagse School en laat-romantiek maken nu verkennin- en in een periode die gemiddeld enkele decennia later ligt. Enerzijds ggen daar artistieke en commerciële motieven aan ten grondslag, nderzijds is het ook zo dat de vroege 19e eeuw langzamerhand dreigt p te raken, met name waar het een categorie betreft waarvan de In samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen kunnen wij onze abonnees weer een unieke „Spoordag" aanbieden Een dagkaart 2e klas kost u nu slechts f 16,50 (i.p.v. 33,-) een kinderkaartje (4 t/m 9 jaar) 8,25. '9^-9 Romantiek met toewijding vergaard een CEES STRAUS (ADVERTENTIES) net als 4.999 fietsenmakers (ADVERTENTIE) KO VAN LEEUWEN. Puberale gevoelswereld bij Richman C7 JOHN OOMKES B ARUM tub GOODRICH staaltub. Extra breed Carlos Trafic, de geest van een echte grote clown. ECHT i .EDER Ged. Oude Gracht 82 - Haarlem (Centrum! Soendaplein - Haarlem (Noord) Californiëplein - Haarlem (Schalkwijk) Raadhuisstraat 60 - Heemstede Lange Nieuwstraat 427 - IJmuiden Zeestraat 18 - Beverwijk Verrassingen ten aanzien van het hand haven van de Romantiek, verrassingen ook voor wat betreft de kleine meesters die vaak zeer goede kwaliteit etaleren. H. F. C. ten Kate, afkomstig uit de bekende schil- dersfamilie van wie vooral Mario bekend werd, is vertegenwoordigd met enkele kos telijke genretafereeltjes, eigenlijk eerder Frans dan puur-Hollands van opzet en met Ook bij marines zitten schilders van misschien geringere faam die toch zeer acceptabel werk maakten: Willem Gruyter jr. die van 1818 tot 1880 leefde en het schildersvak leerde van Hendrik Koek koek; Hendrik Hulk, leerling van zijn va der Abraham Hulk en regelmatig werk zaam in Haarlem. Daarnaast vind je er P. C. Dommersen die ook met een Spaans stadsgezicht aanwezig is. Van Gerrit Groenewegen, meer een 18e- eeuwer die ook als etser bekendheid ge niet, zijn er twee gewassen pentekeningen met schepen op woelige baren als voorstel ling. Groenewegen, die scheepstypen ging tekenen nadat een ongeluk het einde bete kende voor zijn vak als scheepstimmer man, is in beide bladen opvallend minder didactisch te werk gegaan als vaak van hem is bekend. Hij plaatst zijn schepen tegen een bepaald niet neutrale achter grond terwijl ook met de golven enige vrijheden worden gepermitteerd. Voor de liefhebbers van Groenewegen ongetwij feld verrassend werk. solisten: ANNEROSE SCHMIDT, BARBARA NISSMAN - piano; ALBERTO LYSY-viool 1 10- Incl. montage en B.T.W. Uitlaten - Banden - Trekhaken - SchoKbrekers - Autoradio’s HAARLEM Rozenstraat 15 - Tel. 316035 voor FIAT-MAZDA GOLF VAUXHALL - SIMCA RENAULT Het is daarom zonder meer verrassend 1 opmerkelijk dat er op de voorjaarsten- lonstelling van Galerie Gabriels (Noord nde 157a in Den Haag) nog zoveel en )ede Romantische en Haagse School ordt getoond. Gabriëls heeft zijn hart an de Romantiek verpand en zijn collec- e straalt op dit punt pure toewijding uit ie leidt tot een bijna fanatiek speuren aar nog mooiere en nog betere werken, 'at dan weer tot gevolg heeft dat zijn ■ntoonstellingen steeds beter worden, al jkt het er iedere keer weer op dat het dan ereikte niveau nauwelijks meer kan wor- |en overtroffen. Gabriëls liefde voor de Romantiek sluit lie voor de Haagse School eigenlijk toch jen reactie op de voorgaande stijl niet jit en zelfs het impressionisme dat in het rerlengde hiervan ligt wordt niet ge- Ichuwd. Aldus ontstaat een beeld van de [9e eeuw dat voor ieder breed publiek wel raakvlakken zal hebben. Het is zelfs een Oriëntatie geworden met opvallend weinig schap van Jonathan die met zijn publiek mee naar buiten loopt, het daar bedankt en handtekeningen uitdeelt. Objectief bezien, valt de show in drie delen uit elkaar. Voor de toegiften aan bod kpmen, is het eerst luchtig, haast op een akoestisch geluidsniveau gebracht nieuw materiaal (dat binnen vier weken op een nieuw album verschijnt) en daarna het bekende repertoire wat de klok slaat. In de nieuwe songs als Gail, Cupid, Bundle of Joy, Ding Ding, het hartverscheurende Springtime (de kinder lijkheid ten top), Buzz Buzz en het oosterse Cleopatra is de rol van Richman nog gegroeid ten opzichte van gitaris Lery Radcliffe, bassist Asa Brebner en drummer D. Sharpe. Hij bepaalt als de leider van een jeugdbende de volgorde van de songs, wijst zelfs wanneer Leroy mag soleren en laat zelf meer en beter gitaarwerk horen. Amusement zonder de bijbehorende vrijblijvendheid; zo zou je Richman’s muziek eigenlijk moeten omschrij ven. Want alleen van de close-harmony of de tweekwarts maten genieten bestaat niet. Daarvoor richt Richman zich te zeer voor naar het publiek en daarvoor verlangt hij een gelijkwaardige interesse in zijn persoon voor terug. Ik hou alleen mijn hart vast voor zijn bijdrage aan Pinkpop. (ADVERTENTIE) Parodieert Richman?, vraagt de helft van het publiek zich steevast bij het begin van een show af. Nee, allesbehalve, hij is bovenal zichzelf. Alles wat hij doet past in de wereld van een groot kind, dat dreint, zeurt, lief doet en haast geen raad weet met de onbeholpenheid van zijn expander ende lichaam, verlegen doet tegenover de andere sexe en met grote, onderzoekende ogen de wereld rondom hem observeert en in het geval van Richman bereid is om zijn fantasie in liedjes onder woorden te brengen. De verschillen met de eerste kennismaking liegen er overigens niet om. Jonathan is zich meer bewust van het publiek, niet uitsluitend meer naïef in zijn opstelling met dien verstande dat hij het beter weet te bespelen. Die toegenomen publieksattitude is overigens niet ten koste van de spontaniteit gegaan, zoals songs als I’m a little Airplane en I’m a little Dynosaur bewijzen, maar hij weet beter wat het publiek van hem verwacht. De show, die keurig om tien over half negen begint, levert een ander bewijs van Richman’s afhankelijkheid van het publiek. Iets wat hij in het nieuwe nummer Affection overigens haast breekbaar en aangrijpend on der woorden brengt. Inclusief de elf nummers die als toegift worden gebracht duurt het tot elf uur voordat de zaal kan worden verlaten en dan is dat nog in gezel- hiaten, al vind ik het op zich te betreuren dat J. H. Weissenbruch in het verder zo roemruchte gezelschap ontbreekt, evenals Klinkenberg en Barend Cornelis Koek koek omdat zij baanbrekend zijn geweest voor (winter)landschap en stadsgezicht, twee genres die deze keer bij Gabriëls kwalitatief heel goed vertegenwoordigd zijn. Een kunsthandelaar kan zich beijve ren om elk jaar met een dergelijke meester te komen, maar voor Gabriëls zou het wel tot gevolg hebben dat hij zichzelf uit de markt gaat prijzen omdat hij zich nu een maal tot een andere groep kopers richt. De kaartjes zijn uitsluitend verkrijgbaar bij onzekantoren: Haarlems Dagblad: IJmuider Courant: Beverwijkse Courant: Deze speciale kaartjes zijn dus NIET verkrijgbaar bij de N .S. -Stati onsl oketten stellen en doet alsof hij zijn pseudo-banaan smakelijk opeet. Wat mij in zo’n voorstel ling, die geheel bestaat uit losse opeenvolgende grap jes en vondsten, verbaast is dat Trafic je toch volop in spanning houdt. Misschien omdat hij zelf steeds voort durend zo ontzettend bezig is. Bezig met een uiterst re lativerende vorm van hu mor, zonder echt de grap jas te willen uithangen. Het is de grote suggestie die Trafic rond zich in werking heeft gesteld en eigenlijk heeft Don Mayer (Trafic’s technicus, tevens „zijn ob sessie”) gelijk, als hij bijna aan het slot van de show tegen het publiek vertelt dat Trafic ze al weer ruim een uur er tussen heeft ge nomen. Maar was het geen heerlijk uurtje? Tot en met 15 mei nog te zien in Mickery. Werkelijke hoogtepunten zijn er bij Ga briëls volop. Jacob Maris bijvoorbeeld, wordt twee keer geëxposeerd en in beide gevallen betreft het een (Amsterdams) stadsgezicht, doortrokken van de zo speci fieke Marisstemming. Ruime aandacht wordt ook gevraagd voor Andreas Schelf hout, qua stijl een heel vreemde eend in de 19e-eeuw bijt. De romantische Schelfhout komt naar voren op een winterlandschap met boerderij (in olieverf), terwijl de rea listische Schelfhout te zien is in een viertal aquarellen op klein formaat. Het zijn ei genlijk meer studies maar de voorstellink- jes van figuren op het strand of op het ijs zijn zo gaaf neergezet dat rustig van een zelfstandig werkstuk mag worden ge sproken. (Tot en met 11 mei, dagelijks van 11-18 uur). een goed gevoel voor een literair getinte humor. Of een August Wijnantz die in de eerste helft van de 19e eeuw leefde, maar als schilder nog helemaal wortelt in de 18e eeuw getuige een stadsgezicht (Utrecht?) in een wat droge stijl met uiterst fijne details. (Van onze kunstredactie) MOSKOU. Aram Iljitsj Katsjatoerian, de vermaarde Russische componist van onder meer de Sabeldans en het ballet Spartacus waarvan een gedeelte is gebruikt door de makers van de tv-serie Onedin Line als herkenningsthema, is afgelopen maandag op bijna 75-jarige leeftijd overleden. Katsjatoerian die de inspiratie voor zijn muziek vond in het levendige volksritme van zijn geboortestreek Armenië, overleed na een langduri ge en ernstige ziekte, zo heeft het Russische persbureau Tass bekendgemaakt. stenaar van de Armeense Sovjet-repu- bliek. Het was het begin van een grote reeks onderscheidingen, die in 1948 abrupt werd afgebroken. In dat jaar werd Katsja toerian door het Centrale Comité van de Sovjet Communistische Partij officieel veroordeeld, omdat hij „formalistische muziek” zou hebben gecomponeerd. Inderdaad was Katsjatoerian na de Tweede Wereldoorlog niet steeds direct bezig met het componeren van partij-pro- pagandistische muziek. Een ode op Lenin heeft echter veel goed gemaakt. In 1952 werd Katsjatoerian dan ook weer be noemd tot leraar aan het conservatorium van Moskou, een zeer hoge positie in de muziekwereld van Rusland. Simpele ritmen, gemakkelijk aanspre kende melodieën, typische dansmuziek in de echte zin van het woord hebben Katsja toerian bekend gemaakt tot over de hele wereld. Hij heeft daarmee tevens de Russi sche muziektraditie op eminente wijze voortgezet. houdt zijn publiek bezig op een hartelijke, warme wij ze. Hij heeft voldoende aan heel weinig. Het toneel is bijna helemaal leeg en de attributen die Trafic ge bruikt zijn ook snel bijeen gepakt. De grote kracht van een artiest als Carlos Trafic is zijn simpele benadering. Een opmerkelijke beschou wing van alles wat hij als mens om zich heen ziet be wegen, heerlijke onbevan gen verbazing, het valt alle maal op zijn gezicht te le zen. Schitterend is zijn con tact met God. Aari een touwtje komt een zak om laag en daarin zit een brief voor Trafic, afkomstig van de Allerhoogste. Later komt er zelfs een banaan. Hij mag die als beloning voor zijn geloof opeten, doch als Trafic de schil be hoedzaam afpelt blijkt de vrucht hol te zijn. Maar Trafic wil God niet teleur- Tamelijk uniek zijn de aquarellen van Charles Leickert die grotere bekendheid geniet als schilder, etser en lithograaf. De twee aquarellen die Gabriëls van zijn hand laat zien vormen een waar pleidooi voor het houden van een overzichtsexpositie van zijn werken waarop ook deze kant van zijn kunnen eens belicht kan worden. Het zijn in ieder geval trefzeker opgezette wer ken met een realistische benadering van het stadsgezicht. Het zou niet de eerste keer zijn dat een handelaar een lans breekt voor een kunstenaar die in sommige mu sea wat al te lang in de depots moet ver blijven. DEN HAAG (ANP). Rotterdam mag niet uit eigen middelen een salarisverho ging financieren van de leden van het Rotterdams Philharmonisch Orkest (RPhO). Bij het verstrekken van een rijks- subsidie aan het RPhO mag de minister van CRM de hoogte van de salarissen bepalen; als die wordt overschreden moet de bewindsman de mogelijkheid hebben de gehele rijkssubsidie in te trekken. Het is het enige drukmiddel dat hem is over gebleven. Dit heeft landsadvocaat Mr. Drooglever Fortuyn dinsdagmiddag gezegd voor de afdeling rechtspraak van de Raad van State in Den Haag. Die behandelde het beroep van de gemeente Rotterdam en het RPhO tegen het standpunt van de minister van CRM in deze zaak. Rotterdam heeft in 1976 besloten de be groting voor 1977 zo te wijzigen dat er ruimte vrij kwam om de salarissen van het Rotterdams Philharmonisch Orkest (RPhO) met vijf procent te kunnen ver hogen. Dat raadsbesluit werd bij koninklijk be sluit van 18 april 1978 vernietigd. Wat Trafic in dit nieuwe programma doet is vechten tegen zijn obsessies. Obses sies die hij evenwel zelf ook weer koestert, want anders kan hij er niet tegen vech ten. Maar hij doet meer, hij WAGENININGEN. Het aantal mogelijkheden is ge ring: of je bent dol op Jonathan Richman of je veraf schuwt dit jonge Amerikaanse fenomeen, dat vorig jaar profiteerde van de publiciteitsgolf rond al dan niet ver meende new wave-groepen. Dinsdagavond legde deze zanger-songwriter weer een hartveroverende eerlijkheid aan de dag tijdens een miraculeus optreden in het Wage ningse cultureel centrum De Junushoff, aan het begin van een Nederlandse toemee die hem en zijn Modern Lovers op zaterdag 13 mei langs het Amsterdamse Paradiso en twee dagen later naar het Pinkpop-festival voert. Hoe je ook over Richman mag denken, hem plaatsen geeft aan iedereen de nodige hoofdbrekens. Op het eerste gezicht is er sprake van succes voor een lichtelijk geschif te Amerikaan die zijn eigen liedjes maakt en zingt in de stijl van de vocal-rockgroepen uit het eind van de jaren vijftig en aan het begin van de jaren zestig. Leuke, vaak door doowop beïnvloedde vrijetijdsmuziek voor tieners. Bij Jonathan krijgt de stijl door zijn minder vrijblijvende aanpak een wat ander gewicht. Op het podium blijkt hij een overtuig aanhanger van de gevoels- en ideëenwereld van de puber uit die tijd. Niet iedereen kan uit de voeten met het kind Richman. Zijn eerlijkheid ten opzichte van zijn enkel op het podium aan de dag tredende extravertheid kan bedreigend zijn. Katsjatoerian, in 1903 in Tiflis geboren, zou onrecht worden aangedaan, wanneer hij alleen maar op zijn overbekende com posities zou worden gewaardeerd. Zijn to tale produktie, waaronder het volkslied van Armenië en een aanzienlijke hoeveel heid filmmuziek, omvat verder een grote hoeveelheid werken in het klassieke genre. Helaas worden deze laatstgenoemde werken maar weinig gespeeld in de Neder landse concertzaal. Hier valt met name te denken aan het vioolconcert uit 1940 en het celloconcert, geschreven in 1946. Ook zijn symfonische werken en zijn balletmuziek, zoals „Gajaneh” moeten vermeld worden. Katsjatoerian studeerde cello en compo sitie in Moskou. In 1938 kreeg hij zijn eerste onderscheiding. Hij werd toen geëerd als verdienstelijk scheppend kun- Op de dag van afstempeling kunt u op dit kaartje zoveel sporen als u maar wilt (onderbreking van de reis is toegestaan) door geheel Nederland. AMSTERDAM. De Argentijnse acteur Carlos Trafic is na een kortstondig verblijf in Duitsland weer terug in ons land. In Mickery gaf hij dinsdagavond de première van 'ittijn nieuwe programma Lady Juanita, dat als ondertitel draagt „Many doors". Dat plaatste staat voor de vele figuurlijke deuren waarachter de oplossingen wachten die de 'clowneske Trafic zelf telkens weer met aandoenlijke ijver schept. In elk geval, Trafic’s f^ady Juanita laat weer eens zien dat de Argentijn doordrenkt is van al wat menselijk is in de clown. of omgekeerd I Op het eerste gezicht lijkt ITrafic’s nieuwe program ma een samenraapsel van (vondsten Kijk je wat dieper, dan valt steeds op nieuw de menselijke onbe holpenheid, de kleine tra- jek of de schuchtere ver assing die snel wordt goed gemaakt te herkennen. Bij dies wat Trafic in zijn Show onderneemt gaat het mis en daarom is zijn Lady Juanita evenals indertijd zijn Okey Doe een juweel tje van subtiele theaterhu mor geworden. Carlos Tra fic heeft de geest van een echte grote clown. Je moet hem ook echt van dichtbij GD.bekijken, zoals dat nu in de kleine bovenzaal van Mic kery mogelijk is. uit te voeren werken: Duitse dansen en contradansen; Octet voor blazers in Es gr.t.; Wellington’s Sieg; Pianoconcerten nos 4 en 5; Symfonieën nos 2, 3 en 8; Vioolconcert abonnement 3 concerten f 24,- (a.i.) losse kaarten f 12,- (a.i.) c.j.p.-abonnement f 12,- (a.i.) c.j.p. f 6,- (a.i.) abonnementsverkoop aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijne- straat 13 Haarlem, van 10-15 uur; telefonisch 023-32 09 94 van 12-15 uur. Twee schilde rijen die een afbakening geven van de collectie die Gabriëls bij een heeft ge bracht: het stadsgezicht van August Wynantz die in de eerste helft van de vorige eeuw leefde maar stilistisch nog helemaal door de 18e eeuw werd beïnvloed en het vrouwe- portret van Edouard Claes, Belgische im pressionist die tot in de jaren ’20 van deze eeuw heeft geleefd. Een wereld van verschil ook tussen de koele, beheer ste en gede tailleerde uit werking van een onder werp en de vlotte, speel se toets die alleen het mo ment wil vangen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 15