La Question klaagt Franse martelmethodes aan ABSURD THEMA IN EEN FILM VAN DE MAKERS VAN MONTY PYTHON haarlem middeleeuws decor Minder bekende directie-secretaresse Jabberwocky: zwarte humor in Hitchcock terug HOOGOVENS IJMUIDEN |amst€rdam Filmhuizen itM id ACCU’S VOOR: T.V. - BOOT - VERLICHTING Geen sensatie z N achtvoorstellingen 19 FILM 19 7 8 M E I VRIJDAG 5 18 r' R- SN n □□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□o h Speciale aanbieding!! ACCU-DIENST Ie 90 amp128,50 HET IS GOED om in deze da- »en van herdenking en rouw en van terugkijken op vijf jaar oor- og en van meer van vijf jaar jnvoorstelbare misdaden tegen de mens, om in deze dagen zich weer eens te realiseren dat sinds Neurenberg de wereld onver- joosd door is gegaan met marte en en doden van medemensen, met discriminatie en vervolging en met uitroeiing van minderhe den. Daardoor worden de misda den tussen ’40-’45 niet minder mis- Idadig maar het plaatst die gebeur- Itenissen wel als een bloedig hoog- Itepunt in een doorlopende reeks [van massamoorden, gewelddadig heden en machtsmisbruik, waar- [van nu alleen, onder andere door [Amnesty International zorgvuldig [boek wordt gehouden, zodat niemand meer kan zeggen dat hij het niet geweten heeft. Heynemann: fascisme leeft niet alleen in Duitsland I (ADVERTENTIE) Hoogovens vraagt een voor de directeur van haar verkooporganisatie. met speciale platen en handvat Dat veelvuldig naar buiten treden van wat men fascistische geaardheid zou kun nen noemen vond na 1945 meer dan eens plaats in dat moeizame en pijnlijke proces van de-kolonisatie, waarbij het westen niet dan na zinloze strijd en ontelbare wreed aardige acties afstand deed van zijn ooit onrechtmatig verkregen koloniaal bezit. Het is niet nodig alle plaatsen te noemen waar de blanke zijn eigendom tot het voor hem bittere einde verdedigde en tot het ogenblik van gedwongen vertrek zijn arro gante macht op weinig beschaafde manier bleef uitoefenen. Het programma in de meeste Haarlemse bioscopen is onveranderd gebleven: Palace is zijn vierde week met „Saturday Night Fever” ingegaan, Roxy heeft „Het Slangeeï”, Ingmar Bergman’s eerste film buiten de grenzen van zijn vaderland voor de derde week geprolongeerd, in Lido kan men acteur en stuntman Jean-Paul Belmondo nog steeds samen met sexsymbool Raquel Welch bezig zien in ,,L’Animal”, ook wel ,,’n Dolle Beestenboel genoemd, een klucht van Claude Zidi en Luxor heeft de „Nederlandse film om trots op te zijn” zoals Wim Verstappen’s „Pastorale 1943” terecht omschreven wordt, eveneens voor de derde week aangehouden. Henri Charlègue wordt in de film La Question door een paratroeper even opgefrist voor met de „ondervraging” wordt doorgegaan. Regisseur Heynemann registreert deze gebeurtenissen, toont dus ook gruwelijke martelscénes maar laat zich niet door sen satie meeslepen. Zijn verhaal wordt soms bijna eentonig omdat de para’s hun botte methodes om iemand aan het spreken te krijgen weinig variëren. Maar ook de her haling werkt effectief en waar Heyne mann niet uit is op sensatie wordt zijn film een doeltreffende aanklacht. Minder nog tegen de gebeurtenissen van twintig jaar geleden die de meeste Fransen wel ver drongen zullen hebben dan tegen het feit dat nog steeds dezelfde methodes op grote schaal worden toegepast. Niet voor niets draait „La Question” deze week in Kriteri- on in Amsterdam, een theater voortgeko men uit het studenten verzet in de jaren ’40- ’45 en dus aangewezen om in deze week via een historisch gebeuren duidelijk te ma ken dat het fascisme onder ons is blijven leven, toen in Algerije, nu in Chili en tientallen andere plaatsen op deze wrede wereld. Hij kiest een conflictsituatie en ontwik kelt die in gesprekken van de betrokken partijen. In „Camouflage” gaat hij uit van een groep internationale studenten in de taalwetenschap die een vakantiebijeen- komst houden op een zomer-universiteit. Het conflict dient zich aan als de in compe titieverband geschreven werkstukken be oordeeld moeten worden en de waarde ring van de idealistische kampleider ver schilt met die van de betrokken rector van de universiteit. Moet de afgestudeerde kampleider zich conformeren aan het oordeel van de rector die straks zijn toekomst kan bepalen of moet hij zich principieel tonen en bij zijn mening blijven? Dat is het grote probleem. Een cynische vriend die conrector is, pro beert de kampleider in eindeloze gesprek ken duidelijk te maken dat men zich soe pel en zonder al te veel gewetensbezwaren moet opstellen wil men slagen in dit leven. De handeling blijft beperkt in het zomer kamp en tot het niet al te origineel conflict waarbij tegelijk een machtsverhouding binnen de universiteit wordt onthuld die waarschijnlijk typerend is in Polen en waarop dus kritiek als in de film geleverd wordt, als gedurfd overkomt. Er zijn goede typeringen ep er wordt voortreffelijk gespeeld maar de hele film blijft naar inhoud en vorm een statisch geheel dat maar een enkele maal boeit. Verder in Cinétol een reeks Franse films onder de verzameltitel „De Franse film na de Nouvelle Vague”, waarin o.m. „Les Valseuses”, „La Femme aux Bottes rou ges” en „Flic Story” voorkomen. Een geva rieerd programma dus maar niet typerend voor de Franse ilm uit recente jaren. 72 amp. marine accu... 115,00 Marsmanplein 11 Haarlem-N. Tel. 023 -372013 NIEUW VOOR AMSTERDAM is de Poolse film „Camouflage” die in Cinétol 2 loopt. „Camouflage” werd dit jaar tijdens Film International vertoond, waarschijn lijk gekozen op de naam van de filmer Krzysztof Zanussi die hier enige bekend heid genoot door vorige filmmanifesta- ties, de enige mogelijkheid trouwens om hier Poolse films geïntroduceerd te krij gen. Zanussi is een probleemfilmer, zoals bijv, al bleek uit de in ’76 bij The Movies vertoonde „Kwartaalbalans”. Filmhuis Het Plein, nabij Spaamehal in Haarlem-Schalkwijk, brengt donderdag om 20.30 uur een weinig bekende film van Hitchcock, zijn eerste geluidsfilm die hij in 1929 maakte. De titel is „Blackmail” en men vindt er al de meeste elementen in terug waaraan de filmer zijn erenaam „master of suspense” te danken heeft. Opvallend is de wijze waarop Hitchcock in zijn eerste contact met de sprekende film gebruik van het geluid weet te maken. En nog opvallender is de manier waarop hij de onbetekenende Duitse actrice Anny Ondra een dramatische hoofdrol laat spe len. Het Plein biedt een unieke gelegenheid om een van de eerste Hitchcock films onder ogen te krijgen, waarmee hij inter nationale naam maakte. De Poolse film van W. Has, „Manuscript gevonden in Zaragossa”, hier reeds vaker besproken (hij is van 1964) vormt het pro gramma van Filmhuis Picture Paradise aan de Gasthuisvest 47 te Haarlem die de film woensdag 10 mei om 20.30 vertoont. Het Filmmuseum, Vondelpark 3 te Am sterdam, besluit de Hongaarse filmmani- festatie in Nederland met een keuze uit het beste wat tijdens dit Hongaarse bezoek vertoond is. Men kan er de hele week van maandag 8 t.m. vrijdag 12 mei terecht voor oude en nieuwe films van Zoltan Fabri („Professor Hannibal” uit ’56, Plus minus een Dag” uit ’72 en „Het Vijfde Zegel” uit ’76), van Andras Kovacs („Ge blinddoekt” uit ’75), Pal Sandor („Souven ir uit Herkulesbad”, *76) en Janos Rosza („Spinnenvoetbal”, ’76) en anderen. Steeds twee speelfilms per avond, behalve op vrijdag, dan worden er vier korte films van Marta Mészaros onder de titel „Zij Tweeën” vertoond. Een kans voor wie het Hongaarse filmfestival niet heeft kunnen volgen, om de schade in te halen. Filmhuis Het Melkwoud, Zijlstraat 63 te Haarlem, vertoont vrijdag- tot en met zon dagavond (21 uur) „Ik vraagt ’t aan” van de weinig bekende Oosteuropese filmer Chleb Panfilov. Hoogovens behoort tot het ESTEL-concern van de Algerijnen. In 1955 wordt „Alger Républicain” verboden, AHeg duikt onder, verandert voortdurend van adres maar wordt in ’57 gearresteerd door de parachu tisten, de fanatiekste vechters voor de Franse zaak, de meesten met een onver werkte teleurstelling over de nederlagen in Indo-China. AHeg wordt op beestachtige manier in speciaal ingerichte martelceHen van de gevangenis rijp gemaakt om bekentenis sen te doen maar hij verraadt geen van medewerkers, wordt tenslotte als hopeloos zijn geval naar het kamp Lodi gebracht en niers de Guerre” laat verschijnen. Als De GauHe eindelijk zijn fatale politiek inziet en tegen de wil van het leger Algerije onafhankelijk verklaart, keert AHeg terug naar zijn tweede vaderland en laat „Alger Républicain” opnieuw verschijnen. Een volledige overwinning na zeven jaar bitte re strijd. De fHm van Heynemann houdt zich in grote trekken aan deze feiten. In de film heeft AHeg de naam Henri Charlègue ge kregen, zijn krant heet Alger Démocrati- que en de handeling vangt aan als de krant verboden is en Henri Charlègue onderge doken zit op diverse adressen in de schil derachtige haven Algiers. Als de para’s hem eenmaal in handen hebben beginnen de ondervragingen, afgewisseld door ge weld en martelingen in het foltercentrum El Biar. Er is geen verschil meer tussen een beruchte Duitse kampbeul en een pa- ra-troeper. Dank zij de activiteiten van Charlègue’s vrouw en de vrouw van zijn vriend Maurice Oudinot, professor in de wiskunde aan de universiteit van Algiers (die doodgemarteld wordt en als „op de vlucht neergeschoten” vermeld wordt in het krantebericht) wordt er zoveel rucht baarheid gegeven aan wat er in de Alge rijnse gevangenissen gebeurt dat de auto riteiten in het defensief worden gedwon gen en de para’s opdracht krijgen zich wat te matigen in hun optreden. Dat wordt de redding van Charlègue die op het laatste ogenblik uit de handen van zijn beulen gehaald wordt en in het kamp Lodi geïn terneerd wordt waar althans geen levens gevaar dreigt. I We worden aan die schokkende gang van zaken weer eens herinnerd in een Franse film van Laurent Heynemann die „La Question” heet en in Algerije speelt in de nadagen van zijn koloniale status. Over die periode heeft GHlo Pontecorvo in 1965 zijn beroemde documentaire-speelfilm „La Battaglia di Algeri” gemaakt, een ver slag over het optreden van de beruchte Franse paratroepen dat zo onbarmhartig De koning in Jabberwocky. De nachtvoorsteHingen van „The Omen” en van Polanski’s „Repulsion worden resp. in Palace en Roxy geprolongeerd en Frans Hals komt met een oude Charles Bronson-film, „The Mechanic”, een trüler uit 1972 van Michael Winner waarmee deze Engelse regisseur zijn debuut in HoHywood maakte. Een geslaagd debuut waarin Bronson een beroeps moordenaar speelt, zodat Winner sindsdien in de U.S.A, als een soort expert in het gewelddadige genre beschouwd wordt. De jeugdfilm bij Palace is ditmaal „Kuifje en de Zonnetempel”, De Belgische tekenfilm over een van de vele avonturen van de bekende stripheld. Zodat er twee bioscopen overblijven die met iets nieuws komen, n’l. Studio en Frans Hals. De eerste heeft „Wordt u al geholpen” op het programma genomen, een bekend klinkende titel want de film is gebaseerd op de populaire Engelse tv.-serie van die naam, waarin enige komische figuren optreden als verkopers in een herenmodezaak. De film geeft nog wat uitbreiding aan de tot de winkel beperkte tv.-handeling en durft zijn grappen iets gewaagder te maken, maar overigens verandert er niet veel aan de kluchtigheid van het geval dat het van woordgrapjes, dubbelzinnige opmerkingen en quasi pikante situaties moet hebben. Op maandagavond en in de nachtvoorsteHingen komt een ander soort Engelse kluchtigheid aan bod in de nonsensfilm „Jabberwocky” van het duo Terry Gilham en Terry Jones di? een paar jaar terug verantwoordehjk waren voor de historische parodie „Monty Python and the Holy GraH”, eveneens populair gemaakt via de beeldbuis. „Jabberwocky”, geïnspireerd op het gehjknamige gedicht van Lewis CarroH („Alice in Wonderland”) gaat over een monster dat in de middeleeuwen de boeren in het rijk van koning Bruno de Twijfelachtige bedreigt waardoor een geweldige ontvolking van het platteland en een overbevolking binnen de veiUge stadsmuren ontstaat. De toestand wordt zo chaotisch dat de koning die het druk heeft gehad zijn dochter aan de man te brengen, besluit het monster in een toernooi persoonhjk uit te roeien. Het absurde gegeven geeft de makers aanleiding tot aHerlei vormen van zwarte humor en gewelddadige grappen, terwijl zij de middeleeuwen aangrijpen om de handeling te laten voltrekken in een sfeer van ziektes, verminkten en moord, waarbij ze, eenmaal op gang, geen maat meer weten te houden. Het succes van dit soort films, voorgewarmd door vertoningen op de tv, bhjft meestal beperkt tot het land van herkomst, wat al bHjkt uit de geringe waardering die „Jabberwocky” hier heeft weten los te slaan. Frans Hals tenslotte brengt „Aces High („Vlucht door de hel”), een filmbewerking door Jack Gold van het bekende anti-oorlogsstuk „Journey’s End” van R.C. Sheriff. Terwijl het toneelspel gesitueerd was in een primitief onderkomen in een Engelse loopgraaf gedurende de eerste wereldoorlog (destijds in ons land gespeeld met Nel Stants als een jeugdige Britse officier wat toen sterk de aandacht trok in de Engelse pers), speelt de film zich af op een kleine vhegbasis in Frankrijk waar-vandaan voornamehjk jonge Engelse pHoten opstijgen om geconfronteerd te worden met de dood. In die beperkte samenleving van mihtairen voor wie iedere dag de laatste kan zijn vormen de thema’s als angst voor de dood, verdriet om een kameraad die niet terugkeert van zijn missie, gefingeerde stoerheid en strijd om het moreel op peH te houden de elementen voor een oorlogsdrama waarin de absurditeit van het oorlogs gebeuren een sterk accent krijgt. Jack Gold is geen al te bekwame regisseur maar hij heeft goede acteurs tot zijn beschikking als John Gielgud, Trevor Howard, Ray MiUand, Christopher Plummer en Peter Firth (die de jongen speelt in „Equus”) en een aangrijpend drama dat ook onder zwakke regie zijn uitwerking niet mist. Eisen: middelbare schoolopleiding goede grammaticale kennis van en goede spreekvaardigheid in de moderne talen ruime ervaring als secretaresse. Uw schriftelijke sollicitatie kunt u, onder vermelding van ons nummer HF 127 richten aan Hoogovens, Werving Personeel, Wijckermolen 202, Beverwijk. Eventueel nadere inlichtingen bij de heer D. Honig, afd. Personeels voorziening, telefoon 02510-91139. Haar taak zal naast de gebruikelijke secretaresse-werkzaamheden bestaan uit het behandelen van binnen- en buitenlandse telefoongesprekken, ontvangen van binnen- en buitenlandse bezoekers en stenografisch opnemen en uitwerken van correspondentie in het Nederlands en de drie moderne talen. raak was dat de fHm vijf jaar lang niet in Frankrijk vertoond mocht worden. Het was onmogehjk voor regisseur Hey nemann die met „La Question” debuteer de na jarenlang als assistent te zijn opge treden bij onder andere Yves Boisset („L’Affaire Barka”) en Bertrand Taver nier. („R.A.S.”, beginletters van „Rien a Signaler”) om zowel Pontecorvo’s fHm als beide Algerije-fHms van zijn leermees ters te overtreffen of zelfs maar te evena ren. Maar „La Question” heeft als sterke troef dat wat er getoond wordt op feiten berust, n.l. op het gehjknamige boek dat Henry AHeg op het eind van de jaren vijftig in de Algerijnse gevangenis van Barberousse schreef naar buiten wist te smokkelen waardoor het in december 1960 kon verschijnen in Parijs op het ogenblik dat de schrijver tot tien jaar opsluiting in de gevangenis van Rennes veroordeeld werd. Henri AHeg werd in 1920 in Londen geboren, vertrok op 18-jarige leeftijd naar Algerije om er werk te zoeken, gaf Engelse les en werkte op een fabriek waar hij in contact kwam met Hlegale, links geo riënteerde jongeren die al voor een onaf hankelijk Algerije ijverden. Als tijdens de Tweede Wereldoorlog de Amerikanen in Noord-Afrika landen werkt AHeg bij een Frans persagentschap en is hoofdredac teur van „Jeune Algérie”, een blad voor jonge communisten. Na de oorlog hij is dan 29 wordt hij directeur van „Alger Républicain” die bij na uitsluitend aandacht wijdt aan nationa le Algerijnse meningen en aan de onafhan- kelijkheidsstrijd van landen als Vietnam, Marokko en Tunesië. Het devies van de krant is dat „Alger Répubhcain” de waar heid en niets dan de waarheid schrijft maar niet de hele waarheid kan verteUen. Dan begint de laatste fase van de strijd tegen het onafhankelijkheidsverlangen vandaar naar de Barberousse-gevangenis waar hij op stukjes binnengesmokkeld pa pier zijn belevenissen vastlegt. Het ver schijnen van deze onthullingen in „La Question” veroorzaakt in Frankrijk een storm van verontwaardiging, zowel in po sitieve als in negatieve zin maar verhindert niet dat de schrijver voor tien jaar in Rennes wordt opgesloten. Met behulp van vrienden weet hij een jaar later al uit de gevangenis te ontvluch ten, de aantekeningen meenemend die hij daar gemaakt heeft en die hij vanuit zijn schuhplaats België onder de titel „Prison- (ADVERTENTIE)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 19