k Onstuimig talent in ontelbare hoeveelheid rollen Piet Muyselaar was komiek van nature Spiritueel afscheid voor Thomas Magyar Perfecte showelementen in parelende musical Argerich speelt knap maar ook geestdodend Levenslang grappen met Willy Walden PIANISTE ZONDER WARE ROMANTIEK Concertmeester en dirigent brachten NKO tot bloei Orgelconcert De Klerk met Spaanse meesters Weens orkest wint Breda’s jazzfestival MAANDAG 1( Afscheid Snip en Snap JOHAN VAN KEMPEN KO VAN LEEUWEN DEN HAAG. Geheel onver- wachts is er een einde gekomen aan het bewongen leven van de acteur Ko van Dijk. Een verwaar loosde longontsteking is hem fa taal geworden en zaterdagavond overleed hij in Den Haag. KUNST (Van onze kunstredactie) KO VAN LEEUWEN Foxtrot meer dan alleen amusement Uil' Het werd te duur, het werd te veel van het goede. Subsidie? Ho maar. Bij een ieder die het toneel een warm hart toedraagt moet het overlijdensbe- richt van deze roerige toneelkunstenaar als een schok zijn aangekomen. Nog volop aan het werk, bijna elke avond stond hij Szymon Goldberg, de violist-dirigent die samen met Magyar het betreffende orkest tot bloei heeft gebracht, had hierbij van zelfsprekend de leiding. En in uitstekende verstandhouding met dirigent en orkest werd een vertolking gegeven, waarmee de lange periode waarin Magyar en het NKO onafscheidbaar waren, op spirituele wijze afgesloten. Thomas Magyar, in 1913 in Boedapest geboren en oud-leerling van Carl Flesch, kan terugzien op een rijk muzikantenleven waarin tal van solistische hoogtepunten te noemen zijn (waaronder de Nederlandse première van het Vioolconcert van Khats- jatoerian). In de geest van zijn vroegere vertolkingen, uit de tijd dat de NKO-con- certmeester nog als ongebonden musicus de wereld rondreisde, kreeg Haydns viool concert de gevoelswarmte en zangerige loonvorming die deze compositie (een sty- listisch nog niet voldragen, sterk aan de barok verwant werk) tot een onbekom- merd-aangename belevenis maakte. Lang durig enthousiast applaus en een schat aan bloemen voor Thomas Magyar, com pleteerden dit geslaagde afscheidsconcert. Eveneens veel publieke bijval onder vond de tweede soliste op dit concert van het Nederlands Kamerorkest; de zeer be kende 36-jarige Argentijnse pianiste Mar tha Argerich, voor haar interpretatie van Mozarts Pianoconcert KV 503 in C In zeer persoonlijk, je zou eigenlijk beter kunnen zeggen „eigengereid” spel, werd dit groots en virtuoos gecomponeerde pianoconcert door Argerich zeer bewust neergezet. Ge voeligheid en subtiele nuancering zijn be paald niet de sterkste kanten van deze pianiste, maar een soms toepasselijke hef tigheid en het dynamisch onderstrepen van de spanningslijnen zijn daarentegen de positieve hoedanigheden in haar musi ceren. Samen met Goldberg en het orkest, wist zij het publiek ondanks de getoon de gevoelsarmoede, met name in het mid dendeel met haar forse maar gave en voortvarende spel te boeien. De schrijfster laat Foxtrot spe len in de jaren dertig, de crisistijd met de lange rijen voor stempel lokalen, de dreiging van het fa scisme en een allesvernietigende oorlog. Zelf trekt zij de lijnen vanuit de periode door naar het heden. En eigenlijk is dan het angstaanjagende van alles dat er in veertig jaar tijd geen werkelij ke mentaliteitsverandering heeft plaatsgehad. In tal van zaken lij- In het voorwoord in het pro grammaboekje vertelt de schrijf- moet daardoor voor anderen, maar ook voor zichzelf, geen gemakkelijk mens zijn geweest. In het boek dat zijn vriend en neef Guus Verstraete over hem schreef, getuigt Van Dijk ondubbelzinnig over zijn enige grote liefde en passie, het toneel. „Het toneel heeft mijn leven totaal in be slag genomen. Ik leefde eigenlijk alleen maar voor het toneel, voor mijn werk. Al het andere was daaraan ondergeschikt. Het concert wordt geopend met wer ken van twee zestiende-eeuwsé Spaan se componisten, De Cabezon en De Arauxo, waarna het Miserere van Willi am Byrd en de Variaties over het lied: „Ich führ mich über Rhein van Swee- linck zullen worden gespeeld. Daarna komen nog werken van Kerll, Walther, Bach, Walond en Haydn aan bod. HAARLEM. In de serie gemeente lijke orgelbespelingen in de Grote of St. Bavokerk zal donderdagmiddag (15 uur) de Haarlemse stadsorganist Al bert de Klerk werken van verschillen de origine uit de zestiende tot de acht tiende eeuw ten gehore brengen. waarin het lied „Niks aan de hand” wordt gezongen. Ijzing wekkend om te zien en te horen. De danseressen m glimmend fa scistenzwart met in hun midden Willem Nijholt. Scherp steken daar de wufte struisveren die dan gebruikt worden bij af. Meedo genlozer kan ik me het uitbeelden van de kop-in-het-zand-mentali- teit niet indenken. Overigens blijft er in Foxtrot nog ruim voldoende amusement Maar de televisie kwam en Neder land zag andersoortig amusement. En er kwam een beetje de klad in het schitterwereldje van de revue, waarin kosten noch moeite werden gespaard. Toch gingen Muyselaar en Walden door. Inmiddels bekritiseerd, want hun grappenwinkel zou zijn uitgeput. Men zou de oude geheide dijenkletsers in nieuwe jasjes niet meer pikken. Er kwamen kleine barstjes vanachter de schmink te voorschijn. Snip, Snap en Slees gingen toch door. Zij hielden het succes. Het bleef een succes. Nederland hield van vastigheid. Piet Muyselaar werd bijna 79 jaar oud. Hij stond ruim veertig jaar op de planken. Dat zijn twee gegevens die getuigen van vakmanschap en volhar ding. Vrijwel uniek in het artiestenvak. een pianoconcert van Mozart eruit hamer de met een bitsheid die ijzig afstandelijk aandeed; die geest was ook weer in allerlei andere vormen terug te vinden op het solorecital dat zij zondagavond op hetzelf de podium van het Amsterdams Concert gebouw gaf. Die bezwaarlijke uitvoeringswijze gold dan allereerst de Fantasiestücke opus 12 van Schumann, die door deze musicienne in ongehoord hoog tempo ten tonele wer den gevoerd en later in twee werken van Chopin; de Nocturne in c opus 48 nr 1 en het Derde Scherzo. Composities waarin het op de ware romantiek, dus innerlijke beleving, aankomt en waaraan in de prak tijk werkelijk alle innigheid ontbrak. Resumerend waren eigenlijk alle inter pretaties frigide, zonder gevoel voor de zangerigheid en de adem van de muziek. Je moet ervan houden, van dergelijk geest dodend spel. En dat doen kennelijk toch velen, want de grote zaal was flink gevuld met aan de reacties te oordelen echte liefhebbers. BREDA (ANP). De Printers Jazzband uit Wenen heeft zondag in Breda de finale van het concours voor amateurorkesten gewonnen. Met die finale werd het acht ste internationale oude stijl jazz-festival in Breda afgesloten dat vier dagen heeft geduurd. De Weense jazzband behaalde 485 pun ten terwijl de winnaar van vorig jaar, de Doohackedoodles Jazzband uit het West- duitse Bochholt met 452,5 punten de twee de plaats veroverde. Deze volgorde lokte nogal wat protest uit van het talrijke publiek. Niet alleen mijn talent en mijn werk kracht, maar ook mijn gevoelens, emoties, mijn vermogen tot liefhebben, maakte ik dienstbaar aan mijn vak van toneelspeler. Martha Argerich moet het net als veel andere klaviervirtuozen vooral hebben van verbluffende techniek. Toch werd Bartók’s Sonate uit 1926 in haar versie (weinig Bartokiaans en dor vanwege een gebrek aan helderheid) ongenaakbaarder dan ze geconcipieerd is, terwijl Ravel’s in principe aangrijpende „Gaspard de la Nuit” aan oppervlakkigheid in optima for ma leed. Daarin werd vrijwel over alles heengespeeld, als betrof het de eerder ge hoorde drie Argentijnse Dansen van Gi- nastera, die het van hun pianistisch bril jante uiterlijk moeten hebben. Tussen de overige twee, door het Neder lands Kamerorkest onder Szymon Gold bergs uitgevoerde programmawerken be stond groot onderling contrast: de aller eerst gespeelde Symfonie nr 83 „La pou le” van Haydn, die in lichte musiceertoets één en al beweging symboliseerde tegeno ver de na de pauze gebrachte drie delen uit Alban Bergs delicaat geschreven „Lyri sche suite”, waarin dat lag niet aan de verzorgde uitvoering naast ijlheid soms in geïsoleerde klanken (in het Allegro mis- terioso) eerder stilstand gesuggeerd wordt. JOHAN VAN KEMPEN Het oordeel over de rest aan kwaliteit van dit knappe spel, heeft veel met per soonlijke smaak te maken. Wat mij betreft wemelt het van de ongevoeligheden die zich dan in de vorm van details aandienen en die je steeds het gevoel geven dat de kern nu juist niet geraakt wordt. Het is tenslotte ondoenlijk om exact te beschrij ven waarom bij een bepaalde voordracht in emotioneel opzicht de boot gemist wordt, maar als je een pianiste twee keer achter elkaar hoort, ben je voor jezelf wel zeker van je (disjappreciatie. Zoals Martha Argerich zaterdagavond, begeleid door het Nederlands Kameror kest, de repeteertonen van een thema in De jury van het concours, onder leiding van Pim Gras, vond dat het niveau van de elf deelnemende orkesten uit Nederland, West-Duitsland, België, Polen en Oosten rijk, duidelijk hoger lag dan bij de voor gaande zeven concoursen. Op 9 en 10 mei gaat Foxtrot nog in de Stadsschouwburg in Haar lem; op 11 en 12 mei in die van l Velsen. In 1971: een afscheidstournee. Thea terbureaus maakten daar misbruik van. Wat een show zou moeten zijn voor feesten bij jubilea en bedrijfsverenigin gen werd verkocht als Revue. Dat ver wachtte het publiek tenslotte. HILVERSUM. Eind maart 1977 was er een extra aflevering van de Bonte Dinsdag Avond Trein via de AVRO-radio te beluisteren, want Snip en Snap vierden hun 40-jarig compag nonschap. Walden en Muyselaar dus. Als vanouds gekleed in rare jurken en getooid met potsierlijke hoedjes. Ze de den alsof ze niets anders hadden ge leerd in die veertig jaar. Het publiek, die avond, was zichtbaar op leeftijd, de receptie na afloop was bedaard en rustig. Piet Muyselaar, die zaterdag jongstle den tien dagen voor zijn 79e verjaardag overleed, trad eind november van het vorig jaar voor het laatst op met Willy Walden. Een man die ooit door een theatercriticus werd omschreven als volgt: „Hij is een joviale vierkantige kerel, een ware pretmaker die van ka rakter en nature een komiek is”. Snip, Snap en Sleeswijk was een ij zersterke combinatie die jarenlang voor volle zalen zorgde. AMSTERDAM. Een concertmeester nam afscheid. Na 23 jaar het Nederlands Kamerorkest als aanvoerder der violen te hebben gediend, beëindigde de nu 65-jari- ge Thomas Magyar zijn loopbaan bij dit ensemble. Hij deed dat afgelopen zaterdagavond op het laatste NKO-abon- nementsconcert van dit seizoen, in het Amsterdams Concertgebouw, door als so list op te treden in het Tweede Vioolcon cert in G van Haydn. Het jazz-festival heeft dit jaar opnieuw alle bezoekersrecords gebroken. De bin- nenconcerten werden door ongeveer 20.000 betalende bezoekers bijgewoond waaronder veel buitenlanders. In 1973 kwam „Waar blijft de tijd?’,’. Centraal de twee oude vrienden Muyse laar en Walden. Een soort musical met hoogtepunten uit tientallen jaren theater optredens. Geen dure kostuums meer en geen mooie juffrouwen met veren op het hoofd. AMSTERDAM. Martha Argerich is het type pianiste dat doorgaans met nauwkeurigheid het notenbeeld volgt en wier techniek alleen maar te bewonderen valt. Haar artistieke interpretatie is mees tal van een grote weloverwogenheid, maar zij weet toch maar zelden een verbinding met de sensitieve kern van een compositie tot stand te brengen. Het spel is overigens goed van spanning, contrast is er genoeg, en de pianiste is er in de regel ook hele maal „bij", ook al loopt de supertechniek als vanzelf. 54- Finalescène van Foxtrot met in het midden Georgette Hagedoom, Gertie van der Klei, Willem Nijholt en Trudy Labij. Het leven had voor Ko van Dijk slechts zin als hij zich met het toneel kon bezig houden. Zijn privé-bestaan was daaraan altijd ondergeschikt, ook al dacht hij zelf dikwijls dat hij het anders zou willen. Hij Ik had naast mijn acteursbestaan geen apart eigen privé-leven. Die liepen volko men in elkaar over tot een nogal ingewik keld en bewogen bestaan”, aldus Ko van Dijk over zichzelf. Een leven buiten het toneel, dat was voor Ko van Dijk ondenkbaar. Hij behoorde tot de meest actieve acteurs in Nederland en ook al bewoog hij zich na een heupoperatie de laatste jaren wat moeilijker, het toneel spelen bleef hij trouw. Eenenzestig jaar is Van Dijk geworden. Een leeftijd die hem hielp bij het rijpen van zijn toneelspel, het uitdiepen van zijn veelomvattend talent. De laatste tien jaar zeker was de geweldige onstuimigheid in het toneeloptreden van Ko van Dijk omgebogen naar een mildere wijze van acteren. Dat begon al toen hij voor de tweede maal (bij de Haagsche Comedie) de hoofdrol in Othello speelde. Het was merkbaar in Mooi weer vandaag en wie hem het laatst gezien heeft in Herfst in Riga kan alleen maar getuigen dat Van Dijk steeds alle facetten van zijn talent op fascinerende wijze heeft weten te ge bruiken. Ko van Dijk komt uit een acteursgezin. Zijn vader was Ko van Dijk sr„ zijn moe der Jetty Riecker. De jonge Van Dijk wilde ook aan het toneel maar werd tot driemaal toe geweigerd aan de toneelschool in Am sterdam wegens gebrek aan talent. Zijn vader gaf hem toen de kans op te treden in zijn eigen gezelschap, het Schouwtoneel. Het is ondoenlijk de vele grote rollen van Ko van Dijk hier te noemen. Hij moet zo’n 200 rollen gespeeld hebben, verdeeld over het theater, de radio (denk aan de succes volle serie Koek en Ei en later ook Biels en Co) en de televisie. Daar was hij het laatst te bewonderen in Dagboek van een her dershond. Rollen waarmee Van Dijk grote bekendheid verwierf waren Danton in Buchner’s drama Dantons dood, MacBeth met Ank van der Moer, Coriolanus van Shakespeare. Maar ook in talloze kome dies en blijspelen schitterde Ko van Dijk en hij regisseerde onder meer De geta toeëerde roos en Cyrano de Bergerac. De veelomvattende toneelloopbaan van Van Dijk liet zijn sporen op zijn privé- leven achter. Zo is hij zesmaal gehuwd geweest, onder anderen met de actrices Elly van Stekelenburg, Ellen de Thouars en Teddy Schaank. Kritiek kon hij overi gens slecht verdragen, reden waarom hij in 1957 de toneelprijs Louis d’Or weigerde. De prijs ging namelijk vergezeld van een motivering van de jury welke Van Dijk niet aanstond. Bij vrijwel alle grote repertoire-gezel- schappen heeft Ko van Dijk zijn rollen gespeeld. Lange tijd maakte hij deel uit van de Nederlandse Comedie, het laatst speelde hij bij de Haagsche Comedie. Toen dit gezelschap in 1974 het spelerscontract met Van Dijk niet wenste te verlengen is hij in de vrije ongesubsidieerde sector gaan spelen. De voorstelling Herfst in Ri ga, samen met Mary Dresselhuys bij pro ducent Joop van Ende, zou ook het vol gend seizoen worden doorgespeeld. De be langstelling voor deze voorstelling was bij zonder groot en Van Dijk speelde zijn rol in dit stuk van Arbusov ontroerend, in een waardige en ingetogen speelstijl. De rollen die Ko van Dijk speelde heb ben hem diverse onderscheidingen ge bracht. In 1952 en ’53 werd hij acteur van het jaar, in 1956 ontving hij de Gouden Casinoprijs en in 1957 werd hem de Louis d’Or toegedacht. In 1961 won Van Dijk een Edison en in 1971 de Van Dalsumring, welke onderscheiding hij bij de première van Herfst in Riga in de Haarlemse Stads schouwburg vorig jaar doorgaf aan regis seur Peter Oosthoek. Eind van deze maand zou Ko van Dijk de erepenning van de stad Amsterdam krijgen. Hij was offi cier in de Orde van Oranje-Nassau. Aanstaande donderdag wordt Ko van Dijk op de begraafplaats Westduin in Loosduinen begraven. Zijn stoffelijk over schot zal die dag van tien tot een uur zijn opgebaard in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. over. Het is juist Annie Schmidts verdienste dat zij ditmaal ernst en humor zo weloverwogen heeft gedoseerd en afgewisseld. Haar kritiek is geen beschuldigend uit gestoken vinger, veeleer een con statering van een onvolkomen heid welke zij voor zichzelf niet uitsluit. De musical Foxtrot wordt vooral gedragen door de vijf gro te rollen, gespeeld door Trudy Labij, Willem Nijholt, Gerrie van der Kleien Ronny Bierman. Maar ook de kleinere bijdragen (Frans Kokshoorn, Lia Corvers, Flip van Duyn en Jaap Boonstra) dra gen elk op hun manier bij aan het welslagen, evenals het alert dan sende ballet. De voortreffelijk in het gehoor liggende muziek van Harry Bannink die aan de tek sten alle kansen geeft wordt door het orkest uitstekend onder leiding van Peter Peeters uitge voerd. Foxtrot is een musical met veel humor, met ontroering, maar met daarbij een kritische blik. Dat laatste is iets dat veel makers van amusement het liefst omzeilen. In de schaduw van de clown Buziau had het duo Snip en Snap natuurlijk bijzonder weinig kans om door te sto ten naar de top. Toen René Sleeswijk echter opeens, op 16 maart 1937, men sen nodig had in de Bonte Dinsdag Avond Trein, die Louis Davids konden vervangen, waren Muyselaar en Wal den vrij. Ze kwamen. De eerste teksten gingen niet, dus er moest een tweede keus worden gemaakt: juffrouw Snip en juffrouw Snap. En dat was het begin van een revuecarrière zoals we zelden meemaken. Snip en Snap werden on voorstelbaar populair. De Sleeswijk-revues draaiden om hen. Nederland toonde zich meer dan enthousiast. Om, onder anderen, Muy selaar, de norsige schreeuwer, de aan gever van de grappen, die Willy Walden met zijn bekende hoge en schelle stem metje vervolgens afwerkte. ken veel mensen meer te kunnen accepteren, maar kijk je duidelij ker dan blijkt er slechts sprake van een schijntolerantie. Aan de burgerlijke bekrompenheid van weleer is geen echt halt toege roepen. Met respect heb ik zaterdaga vond in de Haarlemse Stads schouwburg naar Foxtrot geke ken. Niet alleen vanwege de per fecte uitvoering maar vooral door de geraffineerde wijze waarop Annie Schmidt haar tek sten heeft samengebracht. On omwonden en met grote zeg gingskracht geeft zij haar scepsis ten opzichte van de maatschappij en de ontwikkelingen daarin ge stalte. Het verhaal van Foxtrot is simpel. Een meisje van wat we in de stad graag het platteland noe men komt terecht in een ar tiestenpension in de grote stad. Naïef en onbevangen en groener dan lentegras en weldra raakt zij zwanger. Met deze aanzet ge raakt Annie Schmidt tot de be handeling van het zwangerschap- sprobleem, homofilie (het „an ders geaard zijn”) en de vlucht in amusement om zo te ontkomen aan de meer bittere kanten van het bestaan. naast Mary Dresselhuys in „Herfst in Ri ga" en plotseling is hij er niet meer. Zijn stem als een pneumatische hamer (een vergelijking die Harry Mulisch maakte toen Van Dijk destijds de hoofdrol in dienst toneelspel „Tanchelijn” speelde) zal in de schouwburgen nooit meer klinken. HAARLEM „Niks aan de hand in deze maatschappij, ga maar rustig slapen met het ethisch reveil” zingt Willem Nij holt in een van de meest indrin gende liedjes van de musical Foxtrot. Annie M. G. Schmidts tot nu toe laatste theaterprodukt wordt nu al weer een half jaar lang gespeeld in overvolle zalen. Zo ook in Haarlem, waar momen teel een kleine serie voorstellin gen gaat. En toch is de schrijfster in deze musical directer en kriti scher dan ooit tevoren in andere produkties. Annie Schmidt heeft met haar schrijftalent en niet af latende werkwoede een punt be reikt van bijna onaantastbare roem en het pleit voor haar ka rakter dat zij met Foxtrot nu duidelijk stelling neemt tegen de lamlendige gezapigheid die als een kwaadaardig gezwel ons menselijk bestaan ondermijnt. ster dat het allemaal begonnen is met het woord struisveren. Pro ducent John de Crane begon daa rover te praten, hij zou een hele boel struisveren op zolder heb ben. Die struisveren, symbool van revue, dansen etcetera, zijn door Annie M. G. Schmidt en door regisseur-choreograaf Pad dy Stone niet zomaar als ver- sieringsmiddel in Foxtrot ge bruikt. Ze dienen nu ter onder steuning van het meest indrin gende programma-onderdeel, Ko van Dijk leefde voor het toneel I ir Ko van Dijk samen met Paul Steenbergen in Othello van Shakespeare (links) Als Abraham Kuyper in Zoals gezegd door Abraham Kuyper (televisie)(links onderjen als boer Bonte, nog vrij recent in het televisiespel Dagboek van een herdershond (midden onderjMet Georgette Hagedoom in De Meeuw van Tsjechov (onder) In 1966 als Willy Lohman in De dood van een handelsreiziger. (rechts) IV

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 11