Scholenprogramma Centrum voortaan Standaardfouten in Nacht zonder zegen BE JAMIN Teamgeest grote kracht van Manhattan Transfer Weinig samenhang in Studi per ambiente verdwenen uit Haarlems onderwijs ,13 Uniek orgel naar Stedelijk Museum WIJS ■L j|g VERONTWAARDIGING BIJ SUBCOMMISSIE TONEEL Stijlvol amusement voor gereserveerde Hagenaars E taliaanse theaterbeelden in Mickery Opnieuw dreigende flop voor film van Jan Dorresteijn Fleurop voor. 6.50 door Pieter van Lierop '1 KUNST 17 1 O M E I 19 7 8 WOEN S D A G 16 Uitdunning DE KROON OP UW TUIN nu al 80 jaar tussen de wielen! ’n fiets brengt een lach op moederdag voelen >n een r), lang indaire Zondag zit moeder in de blommetjes en de bonbonnetjes. RESTAURANT Grote Houtstraat 21, Haarlem GEMENGD KOUD VLEES Geb. aard., sla en ravigottesaus ...wie moe is AMSTERDAM. Het verhaal gaat dat Jan Dorresteijn zeven jaar nodig heeft gehad om zich te herstellen van de flop die zijn regiede buut „Fantasy in fiction” is geweest. Maar al doende leert men, zodat we mogen hopen dat Jan nu in elk geval minder dan zeven jaar nodig zal hebben om te herstellen van de flop die, naar gevreesd moet worden, ook „Nacht zonder zegen” zal worden. Net nu de Neder landse film zich duidelijk aan het herstellen was van een inzinking en het publiek in bevre digende mate genegen bleek om naar achte reenvolgens Soldaat van Oranje, De mantel der liefde en Pastorale 1943 te komen kijken, worden we hier geconfronteerd met een werk stuk dat weer alle gebreken aankleeft waar van we gemeend hadden dat de Nederlandse cinema ze definitief ontgroeid was. HAARLEM. De Scholengroep van toneelgroep Centrum zal In het seizoen 1978-’79 niet meer kunnen op treden voor het onderwijs in Haarlem. B. en W. van Haarlem hebben besloten dat vanaf nu de aandacht op cultureel gebied meer gericht zal zijn op het lager onderwijs. Er mag best toneel als culturele vorming op de scholen, maar dan alleen bij het basisonderwijs. Omdat Centrum daarvoor geen programma’s biedt - de scholengroep van dit gezelschap richt zich uitsluitend op het voortgezet onderwijs - betekent het een gedwongen afscheid. Een afscheid dat wrevel wekt bij de scholen waar de groep optrad, maar dat ook Centrum droef stemt. door Ko van Leeuwen 1 i, en mu- (ADVERTENTIE) ■258521. JOHN OOMKES (ADVERTENTIES) (AD VER TENTIES) advies Van 4.999 fietsenmakers automobielbedrijven haarlem - bloemendaal - ijmuiden Centrumdirecteur Egbert van Paridon leeft het besluit van het Haarlemse ge meentebestuur als een volslagen verras sing ervaren. „We wisten niet wat we hoor- jen. We hebben er geen idee van gehad dat iet voor ons op de Haarlemse scholen zp (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. In de aula van het Stedelijk Museum te Amsterdam wordt op woensdag 17 mei een vrij zeldzaam, automatisch spelend orgel in gebruik ge nomen. Het betreft een omstreeks 1924 door de Antwerpse firma Theofiel Mor tier gebouwd „dansorgel”, dat vooral in de jaren twintig in vele Belgische en Zuidnederlandse café’s en dancings te vinden was. Een speciaal daartoe opge richte stichting heeft voor de conserve ring en restauratie van het in 1965 bij toeval ontdekte orgel dat The Busy Drone is gedoopt zorggedragen. ïi- Geert Thijssens en Helen Hedy spelen twee hoofdrol len in de film „Nacht zonder zegen”. Egbert van Paridon: „De subcommissie toneel in Haarlem heeft zich er over ver baasd dat B. en W. het advies van de Werkgroep Kreatieve Vorming heeft opge volgd. Voor het voortgezet onderwijs bete kent zo’n beslissing in elk geval een uit dunning van het pakket van culturele voorzieningen. Het lager beroepsonder wijs en het voortgezet onderwijs kan ons nu niet meer krijgen. De Scholengroep van Centrum speelde per seizoen zo’n vijftien voorstellingen op Haarlemse scholen, waaraan dan steeds een nagesprek met leerlingen en docenten en een scholenprojekt aan verbonden was. De afdeling culturele zaken van Haar lem bevestigt dat de nadruk nu is komen te liggen op de voorzieningen voor het kleu ter- en basisonderwijs. Culturele zaken zegt daarover: „De Werkgroep Kreatieve Vorming heeft een nota gemaakt en op grond daarvan B. en W. geadviseerd. Het betekent inderdaad dat Centrum de activi teiten op de scholen in Haarlem niet kan •voortzetten. Grote verontwaardiging over het besluit heerst er bij de subcommissie toneel. Deze is na het bekend worden van ht college- standpunt alsnog in actie gekomen en heeft B. en W. ongevraagd geadviseerd haar besluit te herzien. Het is niet gelukt. Mette Bouhuys, artistiek leidster van de scholengroep van Centrum: „Aan het be gin van dit jaar zou een dergelijke beslis sing voor onze scholengroep de ondergang betekend hebben. Gelukkig staan we er nu iets anders voor. Sinds kort bestaat er nu in Alkmaar belangstelling voor onze voor stellingen. We geven daar binnenkort een introductievoorstelling van onze produk- tie „Goudkoorts”. Maar daar gaat het ei genlijk niet om. We achten het onze plicht terug te komen op die scholen waar we al eerder hebben gespeeld. Dat is nu uitgeslo ten in Haarlem. De scholen zelf willen wel, wij willen graag en toch is het nu ónmoge lijk geworden. Dat is toch een moeilijk verteerbare zaak. Een afschuwelijke on derschatting van het werk dat je doet”. Op 19 april is er in de Mr. A. Bruchscho- lengemeenschap in Haarlem nog een intro- ductie-voorstelling van de scholengroep van Centrum geweest. Mette Bouhuys: „De reacties waren bijzonder positief. De docenten die van verschillende scholen aanwezig waren vonden het een prima voorstelling. Toch kunnen ze die nu niet krijgen. Op 16 mei geven we een vrije voorstelling van „Goudkoorts” in de To neelschuur in Haarlem. Daar kan iedereen terecht. Dan kan iedereen ook zien wat de scholen in Haarlem volgend seizoen moe ten missen. Het droevige van zoiets is natuurlijk dat je die scholen voor altijd kwijt bent. Als er eenmaal een halt wordt toegeroepen, krijg je dat niet zomaar te rug. Zeker niet in deze tijd van bezui nigen”. klinkt dat de Werkgroep Kreatieve Vor ming geen ruggespraak met de achterban - de scholen - zou hebben gepleegd. Het is gewoon een kwestie, van kiezen, de activi teiten op het gebied van cultureel-maat- schappelijke vorming zijn nu op wkv-ad- vies verlegd van het voorgezet onderwijs naar het lager onderwijs. Nu we het er toch over hebben, kunnen we best eens enig gewicht toekennen aan de vuistregel dat elke artiest zijn eigen publiek heeft. Omgekeerd is het dus zo dat het publiek de artiest enigszins bepaalt, net zoals de keuze van de boeken in een boekenkast het nodige meedeelt over de eigenaar ervan. Vooral het frivole, wat amechtig-nonchalante karakter van de Transferliefhebbers valt op, naast de sta tistische waarneming dat dit Amerikaanse vocale kwartet dan wel niet in alle volksge- Niettemin blijft The Manhattan Trans fer een wereldattractie. Voor de pauze staan Woody Herman’s Four Brothers, Where did our Love go van de Supremes en de slow-jive I love Coffee op een duize lingwekkend hoog niveau, in de tweede helft zou ik dankzij de nagestreefde intimi teit zelfs geen uitschieters kunnen noe men. De blues In the Dark van Janis Siegel, de rustige close-harmony van allen in Pork Chops en Gravy, de loomheid van In a Mellow Tone, de opgewonden punky rockzanger van Alan en Tim’s persiflage van een freakerig disc-jockeytje; het is in een woord een zalige finale, waarbij zelfs het Haagse publiek de gereserveerdheid laat varen. II Carrozzonne is een groep die stamt uit 1972 en de naam betekent zoiets als wagen- spelers. Komedianten die rondtrekken dus. Die overal hun spel kunnen spelen en niet gebonden zijn aan bepaalde theater- voorwaarden. De groep doet aan theater op een wijze die aan de Amerikaan Bob Wilson doet denken, op de beste momenten althans. Want als ik de gehele voorstelling van bijna twee uur overdenk houd ik maar een paar positieve indrukken over. Van beel den die plotseling ontstonden en op zich zelf vooral uit esthetisch oogpunt boeiden. Emotioneel doet het werk van II Carrozzo- ne mij niets. Het duurt me te lang, de herhalingen van bewegingen en muziek hebben beslist niet de spanningsuitwer- king op mij die ik wel bij Wilson (vooral bij Einstein on the beach) heb ervaren. Studi per ambiente is een verzameling wisselende beelden, ondersteund door mu- i Amsterdam, Singel 508. F AMSTERDAM. In een hoekje, wat enzaam terzijde van de geanimeerdheid >an het publiek vooraf aan de voorstel- ing, zit een donkerharige vrouw, zonne bril op, los dichtgeslagen zwarte bontjas '.an, daaronder naakt. Een voorproefje imHBB ban wat gaat komen in het theater. Dins- lagavond, Mickery, de première van Studi ler ambiente. De Italiaanse groep II Car- ■ozzone met theater als beeldend kunst element. Voorde vertaling van de titel van de produktie leent het Engels zich het best: Studies for an environment staat er achter het Italiaans in het programma- irukwerk. Een raak Nederlands equiva lent voor environment is lastig, in elk geval gaat het om kunstuiting op het beeldende vlak waarbij zoveel mogelijk omgeving betrokken wordt. ziek en licht met als achtergrond een wit gekalkt stuk kamer met midden en opzij deuren. Overal zijn tl-buizen die naar smaak aan zijn of niet. Er worden in de voorstelling veel soorten muziek gebruikt, waarvan sommige steeds repeterend. Bin nen het geheel zijn mannen en vrouwen geïntegreerd aanwezig. Mooi als beeld, on duidelijk waarom iets gebeurt. De samen hang van wat er te zien valt is mij niet duidelijk geworden. Het is allemaal heel beeldend, maar komt soms rommelig tot stand. Een dramatische samenhang zie ik er niet in en al< m’n gedachten in de richting van Bewth gaan, wint de laatste gemakkelijk op punten. De Italianen blij ven tm. 21 mei in Mickery. KO VAN LEEUWEN. Nou moe, gezellige pinksterdrukte en feestelijke moederdag tegelijkertijd: een extra reden voor 'n Fleurop bloemengroet. I leurop Interflora staat er voorin. Koninginnegracht 135, Den Haag. Voor het overige werkt de groep op een aanstekelijke, professionele manier haar arsenaal aan covers en close-harmony songs af. Twee zaken vallen daarbij op: de hele muzikale geschiedenis van de groep komt ditmaal aan bod en het gebeurt op een minder krampachtige wijze, losser, vrijer en door de bank genomen zelfs wat statischer. Mogelijkerwijs is het een geval van beroepsdeforma tie, ingebracht door came raman Ben Tenniglo, die ten slotte in de reclamefilm is opgegroeid. Maar het is natuurlijk de taak van de regisseur om zoiets kritisch te begeleiden. Van de ande re kant is het juist deze cameraman die Dorres teijn op zijn knieën zou mo gen bedanken, want als ik uit desnoods mijn tenen nog een reden zou willen halen om toch nog bezichti ging van „Nacht zonder ze gen” aan te bevelen, dan was dat om wille van de superieure fotografie (zo wel in binnen- als buitenop namen) van Ben Tenniglo. - t Scène uit Studi per ambiente door II Carrozzone in Mickery gespeeld, (foto Bob van Dantzig) Dorresteijn heeft gepro beerd daar een romanti sche thriller van te maken, losgekoppeld van de histo rische John Christie en diens seksuele defecten. En dan getransponeerd van Londen in de oorlogsjaren naar het hedendaagse Ne derland. Een produktie van bescheiden omvang met veel studio-opnamen, wei nig acteurs en sowieso geen ster. De hoofdrollen wor den gespeeld door Geert Tijssens (die voor deze film zijn dankbare functie bij de toneelgroep Theater als DEN HAAG. „Naar Spanje geweest zeker" klinkt het als (een door de zon) bruin gebrande koffiedame zich door het wachtende publiek in het Congresgebouw een weg zoekt naar de plaats waar zij haar emplooi uitoefent. „Nee, hoor knul” dient zij in sappig Haags van repliek, „gewoon Scheveningen”. Inderdaad, we zouden haast vergeten erbij stil te staan, maai zelfs in deze contreien nadert het zomer seizoen met rasse schreden. Het altijd in en in keurige publiek dat op de concerten van The Manhattan Transfer afkomt, was er dan ook al enigszins op gekleed. Amstelveen, Winkelcentrum Binnenhof. Haarlem, Winkelcentrum Schalkwijk. Hilversum, Winkelcentrum Hilvertshof. Leidschendam, Winkelcentrum Leidsenhage. in de scènes waarin huis naaister Femke Boersma haar sullige zwager laat passen voor een zelf te fa briceren blazer. Maar wie meent alvast de toonaard te ruiken van de huiska- mersatiriek waar Neder landse filmers soms zo ver tederend mee kunnen zijn, zal bedrogen uitkomen. Ook dat krijgt Dorresteijn niet effectief op het doek, zoals hij ook alleen met on handige nadrukkelijkheid de door sponsors afge dwongen close-ups van au to- en tabaksmerken te ver werken weet. Het is echt lang geleden dat je bij het zien van een Nederlandse film zo vierkant tegen stuk ken commercials opbotste als nu bij „Nacht zonder zegen” het geval is. „Nacht zonder zegen” is een filmbewerking van de roman die Johan Fabricius had geschreven als een re flectie op de geruchtma kende optredens van de Londense vrouwenmoor denaar John Christie tij dens en kort na de oorlog. Dat Dorresteijn daar al zijn filmthema uit gedestilleerd had, was eigenlijk nog zo onaardig niet: een man die ooit werd veroordeeld we gens het min of meer per ongeluk doden van zijn vrouw, is daar jaren later nog dermate door aange slagen, dat juist daardoor de fatale omstandigheden worden samengedreven die hem voor een tweede keer een vrouw laten do den, en nog wel een vrouw van wie hij houdt. zodanig overtuigend, dat je haar de dood in het privé- zwembad van harte gunt. Voor Geert Thijssens vind je het tijdens het kijken naar „Nacht zonder zegen” in stijgende mate jammer dat hij voor deze filmrol zijn leuke baan bij Theater er aan gegeven heeft, want er is voor hem geen eer aan te behalen geweest. Als de gekwelde moordenaar te gen wil en dank slaagt hij enkel in de momenten dat hij niets hoeft te zeggen er in iets van interesse los te peuren. Want zijn fysieke uitstraling werkt best, maar zijn dialogen komen er hopeloos gekunsteld en overgecultiveerd uit. Het geen misschien minder met zijn acteerkwaliteit heeft te maken dan met het feit dat men niet met direct geluid heeft gewerkt, maar de dia logen later heeft ingespro ken, hetgeen een dodelijk gordijn van hoorspel-„rea- lisme” over de film getrok ken heeft. Het is boven alles het ont breken van zelfs het ge ringste flintertje spontani teit, waardoor „Nacht zon der zegen” zo mateloos irri teert. Ingrid de Vos bij voorbeeld, een mooie en mogelijk zeer getalenteer de actrice, loopt reddeloos dood op de opgeschroefde levenslust, hipheid en on bevangenheid die ze veron dersteld wordt uit te stra len, op basis van de meest treurige gedragingen en ge vatheden die het draaiboek haar had aangereikt. De rillingen lopen je daarvan over de rug. Daarvan en niets van de beoogde sus- pense-effecten die Dorres teijn zich, als bewonderaar van Hitchcock en De Pal ma (zegt-ie zelf), gedacht had. Het is inderdaad dat ontzettend slechte draai boek (geschreven door Dorresteijn, in samenwer king met producent Henk Bos) waarin de kiem ligt voor alle ellende. Hoe kun je als toeschou wer ooit in spanning ge bracht worden over het wel en wee van personages die in de dialogen bejegend worden als resp. „knuffel tje” (Geert Thijssens), „tak- kewijf” (Helen Hedy), „flodder” (Ingrid de Vos), „moeder overste” (Femke Boersma) en „rare Span jool” of „ouwe stierenvech ter” (Basilio). Truttigheid is troef in de ze film, waarin alleen van aannemelijkheid sprake is, betekent stopzetting van een belangrijk subsidiegedeelte, ongeveer vijftienduizend gulden”. De scholen kunnen een produktie bestel len en kregen daar dan in het verleden gemeentelijke subsidie voor. Een en ander werd geregeld via de Werkgroep Kreatieve Vorming, samengesteld vanuit de scholen. Diezelfde Werkgroep heeft nu aan B. en W. het advies uitgebracht voortaan de aan dacht te richten op het lager onderwijs. De subcommissie toneel kwam er wat laat achter, B. en W. hadden het advies van de Werkgroep Kreatieve Vorming al snel op gevolgd, en terugdraaien was er niet meer bij. Sterke aandrang is er van progressieve zijde nog in de commissie kunstzaken uit geoefend. PPR-raadslid Paul Platt sprong diverse malen in de bres maar bleef daar eenzaam en alleen. Dat betekent ontevre denheid op de scholen, waar het verwijt Het instrument, dat een bereik heeft van 37i octaaf volledig chromatisch, werd 13 jaar geleden aangekocht door uitgeverij De Bezige Bij, waarna het in oktober 1968 ter gelegenheid van de boekenmarkt in de RAI ten doop werd gehouden.De uitgeve rij kon de hoge kosten van het instrument niet dragen en dus werd enkele jaren gele den besloten tot het oprichten van een stichting The Busy Drone „De bezige dar”), die zou proberen voldoende gelden aan te trekken voor de aankoop, restaura tie en het goed laten functioneren Van het instrument. Het benodigde is bijeen gebracht dank zij giften van CRM, het Prins Bernhard Fonds, het Amsterdams Fonds voor de Kunst en andere subsidiënten. Met de di rectie van het Stedelijk Museum is over eengekomen dat het museum het orgel zal huisvesten en zorg zal dragen voor het functioneren. Verwacht mag worden dat The Busy Drone een actieve toekomst tegemoet gaat. Niet alleen is de technische outillage van het instrument behoorlijk compleet. Naast een repertoire van mars- en dansmuziek, dat van ouds bij het orgel behoorde, heb ben de initiatiefnemers een repertoire toe gevoegd van enerzijds Barokmuziek, die destijds al voor automatisch orgel geschre ven werd en anderzijds muziek van tijdge noten die speciaal voor de Busy Drone gecomponeerd hebben. Tot de nieuwe mu ziek behoren werken van Willem Breuker, Misha Mengelberg, Louis Andriessen en Gilius van Bergeyk. De film krijgt donderdag een zevenvoudige pre mière. ledingen zijn fans heeft, maar wel in alle leeftijdscategorieën. Dinsdagavond overheerste het Haagse bestanddeel in het publiek en dus de nuch terheid waarmee de verrichtingen op het podium bekeken wordt. Wat dat zeggen wil, daarvan kan menige artiest getuigen. Na elke song, elk nummertje weerklinkt dezelfde beschaafde, maar stugge respons. Vriendelijk, beleefd en bovenal welwillend gereserveerd. Ook het zo op stemming werkende amu sement van Manhattan Transfer, waarvan de stijl en klasse nog meer zichtbaar wor den naarmate de communicatie met het publiek wil vlotten, heeft er onder te lij den. Leider Tim Hauser geeft aan het eind van de eenmalige, anderhalf uur durende show eerlijk toe, dat zijn groep er tijdens de pauze nog niet in geloofde. Dat The Manhattan Transfer het gebeu ren toch boven de dodelijke beklemming uit weet te trekken, heeft het te danken aan de teamgeest en aan het feit dat de eenheid groter is dan de som van de delen. Hoezeer ook individuele bekwaamheden als gebruikelijk kunnen worden ontplooid. Als gebruikelijk, want Transfer trad hier eerder op in februari van het vorig jaar en later in het najaar ’77 tijdens de grote actie van het Wereldnatuurfonds. Tim Hauser, Alan Paul, Janis Siegel en Laurel Massé hebben bij die gelegenheid een verpletterende indruk gemaakt met hun lichtelijk theatrale weergave van songs uit de jaren dertig en vijftig. Stijl, gekenmerkt door kleding, dans en perfectie, is het grootste kenmerk van het kwartet, dat zich dit keer door een vrij elektrisch ingestelde, maar superieure vijfmans band laat begeleiden. Mede door die instrumentatie worden er nu een paar schuchtere aanzetjes gedaan tot een ver breding van het repertoire tot de meer eigentijdse (soul)ballad, maar het blijft bij You’re my Heart’s Desire en You know what I mean. Het is een gegeven dat gebaseerd schijnt op de waarschijnlijkheidsbere kening: iemand bijvoor beeld die net een auto-on- geluk heeft meegemaakt, schijnt daarna relatief ook meer kans te hebben op een tweede ongeluk dan iemand anders op een eerste. plotseling en radicaal afgelopen zou zijn. De contacten met de scholen zijn prima en wat de scholengroep doet is bij iedereen als positief onderkend. We hebben een jaar moeilijkheden gehad, waardoor we toen geen programma konden bieden, maar nu alles weer goed gaat laat Haarlem het afweten. Het besluit van B. en W. supervisor van de school programma’s moest opzeg gen) en de Vlaamse actrice Ingrid de Vos. Geert speelt de recidivist-in-de-dop en Ingrid zijn aanstaande tweede slachtoffer. Helen Hedy speelt in flash-backs de vroegere echtgenote met wie het noodlottig was af gelopen. Femke Boersma is de begripvolle en mooie, gevoelens cultiverende schoonzus, bij wie de hoofdpersoon na het uitzit ten van zijn straf op ka mers gaat wonen. De Utrechtse flamengodanser Basilio speelt een be vriende schilder die voor de komische noten in de geschiedenis diende te zorgen. Van dit gezelschap heeft alleen „femme fatale” He len Hedy redelijk profijt van haar werk. Ze kliert (ADVERTENTIE) TUINPROBLEMEN? Wijs heeft alles om tuinproblemen in een handomdraai op te lossen. Loop eens binnen bij een van onze 5 tuinspeciaalzakenvoor een seizoen met méér tuinplezier!, Barbecue/Bloembakken/Tuinboeken/Broeikassen/ F onteinen/Gazonverzorging/Tuingereedschap/ Maaimachines/Meststoffen/ i Tuinmeubelen/Tuinver lichting/Zaden/ I Zonnewijzers

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 17