Randy Newman heeft grote moeite met schrijven van songs LEOLUX n kI Kunstenaar wil af van foute beschuldiging Residentie Orkest komt in juni naar Haarlem Toernee steunt muziekserie Friends Roadshow vrolijk in nonchalante charme en/sta"1 meubel A-1EF Auto- intelligent... Koffie Hag probleemloos lekker! 5? Nederlandse kunst Niet te versmaden. over natuur op Biënnale Venetië Echte boter op tafel, hoor dames! Of je ’t nou voor het lekker doet, voor de natuurlijke vitaminen of gewoon voor de gezelligheid. donderdag door John Oomkes Jango Edwards zorgt voor de beste momenten Genoegdoening moet meer zijn dan correctie Metropolis 17 19 7 8 M E I 1 8 Aw -1^^- BRUSSEL. Onder de zwaar-metalen ballen van het nog immer indrukwekkende Atomium in Brussel speelt zich zo nu en dan een stukje Belgische tv-historie af. De BRT staat nog wat in de kinderschoenen, getuige de kneuterigheid waarmee de repetities van het totaalpro gramma Bij nader inzien zich afspelen in het Ameri kaans Theater. Ach, totaalprogramma? Presentator Jo han Anthierens de man die volgend seizoen samen met Mies Bouwman een programma voor de Vlamingen gaat maken functioneert zonder publiek tijdens de „generaal” al helemaal niet. U vindt die zitmeubelen bij KUNST Het is enkel ijdelheid te denken dat ZL je muziek de wereld kan veranderen lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllflllllllllllllllllllllllllll (ADVERTENTIE altele- nmas t. Zoon, (ADVERTENTIE dster- (ADVERTENTIE voor r, co- (Van onze kunstredactie) (ADVERTENTIE. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII it, po lijk w. leder- fami- f pro- oetin- erie. de erie. t'ond nder >ren: Edwards is de grote stimulator achter de Friends Roadshow, een groep die al heel wat jaren in ons land optreedt, oorspron kelijk uit Engeland komt, maar nu een internationale theatercommune in Am sterdam gevormd heeft. Het nieuwe pro gramma, waarmee de Friends ook op het komende Festival of Fools in Amsterdam te zien zullen zijn, heet Baloney. Het zijn losse sketches, vaak parodieërend be doeld, niet maatschappij-kritisch, wel erg amusant. Eenmaal in de paar weken wordt de vrijwel voltallige bur gerbevolking van enkele Vlaam se dorpen en gehuchten geïnvi teerd naar de grote, overwegend franssprekende stad te komen, waar de bloemetjes zaterdagmid- dags flink worden buitengezet en het feitelijke quizprogramma Bij nader inzien een jolig besluit betekend voor een dagje buiten. De naam totaalprogramma ont leent enig gewicht aan het feit dat Jan Cremer en Randy New man er een aandeel aan hebben. Het optreden van de Friends Roadshow is van wisselend niveau. Voorals als Jango Edwards binnen de scène staat zijn er uitermate sterke momenten. Hij is een fenomeen en heeft minimale middelen, soms is het vertrekken van een spier al genoeg, om de aandacht geheel naar zich toe te trekken. Zijn optreden heeft door een timing vol raffinement ook iets rustge vends. Daarnaast is Edwards eigenlijk de enige die zijn nummer echt afmaakt, bij de anderen mankeert het aan die afwerking. Newman haalt in de kleedka mer achter de studio een hand doek over zijn gezicht. „Mm, je hebt gelijk. In de States zijn er velen die absoluut niet willen gel oven dat een nummer als Short People eigenlijk een stukje zacht moedige satire is. Natuurlijk wil ik niet uithalen naar de mensen die letterlijk klein zijn; het gaat om de kleine man die in alles, met name het geestelijke onderont wikkeld is. En dan nog stel ik me in zo’n song op een lijn met hen. Ik kijk niet neer. In Nederland komt die satire over. Ik hoop al tijd dat dat komt omdat men daar open staat voor een progres sieve kijk op de samenleving. Ook niet iedereen natuurlijk, maar dat geloof ik nou eenmaal graag.” De waardering voor het buiten beentje Newman is niet onlangs AMSTERDAM. Deventer, Haarlem, Groningen, Leeuwar den, Rotterdam, Den Bosch, Middelburg en Arnhem zijn de plaatsen die het uit Den Haag afkomstige Residentie Orkest aandoet op zijn eerste toernee door ons land, van 31 mei tot en met 10 juni. Het optreden in het Haarlemse Concertgebouw valt op vrijdagavond 2 juni. De concerten worden gehouden' ter begeleiding van Muziek onder woorden, een bijzondere muzie kuitgave van Kluwerpers BV die in woord, beeld en klank een compleet overzicht beoogt te geven van drie honderd (menselij ke en niet-menselijke vormen van) muziek). De uitgave is in zoverre uniek, omdat nog niet eerder een cursusachtig naslagwerk is geproduceerd van ruim 1400 pagi na’s dat bestaat uit 24 maandelijkse afleveringen. Uniek ook, omdat Kluwer zich tot nu toe niet of nauwelijks met muziekuit gaven bezig hield. Uit een onderzoek onder lezers van Kluwer-bladen was geble ken dat er vrij geregeld naar klassieke muziek werd geluisterd. Bovendien was er een vrij grote „honger” naar informatie over Newman, peinzend: „Ik weet het niet. Ik schrijf over de kleine man, over zijn fouten, tekortko mingen, illusies en vooroordelen. Veel kleine mannetjes geloofden in de jaren zestig aan een beter toekomst. Ik kon dat niet op een of andere manier. Ben te ironisch ingesteld om daar in te kunnen geloven. Maar ik hield van dege nen die het wel deden en eigenlijk zou zo’n houding de algemene situatie vandaag de dag ten goe de kunnen komen.” „Muziek, cultuur in het alge meen weerspiegelt een bepaalde tijd. Tolstoj bijvoorbeeld, was een van de ongetwijfeld grootste Russische schrijvers, met een ge weldige stijl, maar zijn politieke en maatschappelijke opvattingen zijn niet eens practisch toe te passen. Dostojevski, toch een prachtig schrijver, was zo behou dend als wat. Die wilde als mo narchist alleen maar het toenma- Die lijst staat afgedrukt in het proef schrift „Kunst in crisis en bezetting”, waarop de Utrechtse historicus dr. H. Mul der in januari van dit jaar promoveerde. Nadat het proefschrift was verschenen schreef prof. Esser aan de auteur dat hij weliswaar een subsidie van de bezetters aangeboden heeft gekregen, maar dat hij per brief voor de eer bedankte. Dat geldt dan vooral voor de artistieke kant vertelt Randy Newman. Ter ondersteuning van het feit dat zijn liedjes maat schappelijk misschien hoogstens een marginale betekenis kunnen hebben, speelt hij enkele uren later als iemand die voor pauze- muziek zorgt in een Vlaamse tv- quiz. „Short people are just the same as you and I”. Zelfs de BRT-mensen begrijpen de strek king van die boodschap niet. „Dat is niet altijd het geval. Op het album Good old Boys had ik geen moeite met Rednecks en Alabama. Ik wist precies wat ik daarin wilde zeggen. Het conser vatisme tonen. Little Criminals was moeilijker, zonder de steun van mijn manager had het ook veel langer geduurd voordat ik weer een studio opgezocht had. Ik ben een echte baby, een drei nend klein kind als ik moet schrijven. Het is iets psychisch, ik sta dan onder grote spanningen. Als het dan tenslotte lukt, dan heeft het iets van een bevrijding.” lige behouden. En dat is dan no- tabene een groot denker!” afgaan op informatie die hij had geput uit de archieven van het voormalige departe ment van volksvoorlichting en kunsten. Dit departement vervulde volgens hem in de bezettingsdagen de functie van een na tionaal socialistisch propaganda-instituut. „Met subsidies trachtte men bekende kun stenaars te paaien in de hoop sympathie te wekken voor de nieuwe orde”, aldus mr. Voetelink. Hij betoogde voorts dat zijn cliënt nu de geschiedenis ingaat als iemand die geld heeft aangenomen van een NSB-instituut Hij eiste dat de uitgever overgaat tot het drukken van een rectificatieblad dat moet worden verzonden aan alle boekhandela ren en bibliotheken die het proefschrift hebben afgenomen. „Mijn cliënt wil geen schadevergoeding, maar hij wil de ge schiedenis ingaan als een rechtschapen Nederlander”, zei hij tenslotte. Volgens mr. H. J. M. Boukema, die voor dr. Mulder en zijn uitgeverij optrad, heeft de gewraakte lijst niets te betekenen. „In die lijst staan namen van kunstenaars die van de bezetters een subsidie kregen aan geboden, het waren pogingen om kunste naars te paaien. Je kunt niemand kwalijk nemen dat hij door de bezetters is bena derd en het kan dus ook niet als collabora tie worden aangemerkt”. De verdediger meende dan ook dat Mul der en Het Spectrum geen onrechtmatige daad hebben gepleegd en dat Esser geen schade heeft geleden. Wel heeft de uitge ver volgens hem besloten in de tweede druk van het proefschrift achter Essers naam te vermelden dat de subsidie door hem is geweigerd. Dit besluit is genomen nadat de weigeringsbrief van Esser uit de archieven tevoorschijn kwam. Daarnaast overweegt Het Spectrum om via het ANP een persbericht te verspreiden waarin de zaak uit de doeken wordt gedaan. Tegenpleiter mr. Voetelink is echter van mening dat zo’n persbericht op zich geen publiciteitswaarde heeft. Hij bleef vast houden aan zijn eis dat er alsnog een rectificatieblad in de reeds verspreide boe ken moet worden gevoegd. Volgens de uitgever is dit echter geen haalbare kaart omdat de boekhandelaren niet kunnen worden verplicht dit blad in té voegen. Bovendien zijn de boeken allemaal in plas tic verpakt, zodat ze zouden moeten wor den opengesneden. Rechtbankpresident mr. Van Dijk vroeg zich af of het niet effectiever zou zijn een rectificatie in de kunstenaarsvakpers te publiceren. Uitspraak vrijdag 26 met nma 21.55 1 het speel- jdag i een vaar ikte. Het gesprek wordt toegespitst op zijn aandeel daarin. Newman: „Het zou fijn zijn als je wist dat je wat kon bereiken met het schrij ven van songs, maar daar geloof ik niet in. Mijn aandeel is zelfs niet marginaal te noemen. Het is enkel ijdelheid te denken dat mu ziek de wereld kan veranderen.” „Nou heb ik onlangs een boek gelezen waarin gesteld werd dat de Duitse cinema’s van voor de tweede wereldoorlog eigenlijk de verschrikkelijke gebeurtenissen op een of andere manier hebben zien aankomen. Dan heb ik het over films als Metropolis en zo. Ik weet het niet. Misschien is dat in bijzondere situaties mogelijk. Soms zou ik wel willen dat ik geen songs schreef, maar schreef of filmde. Het kost me grote moeite om mijn gedachten op een bevredigende manier in een lied je te concentreren.” serie. 3 Do- latief 19.45 20.15 :onin- kable Jour- -serie 20.15 20.45 rnaal. ommt speel- azine. tover- York, hun „hobby”; die behoefte was er met name onder de groep mensen die wat vaker naar Hilversum IV (klassieke zender) luisteren en af en toe eens een condert bezoeken. Men wilde graag meer te weten komen over componisten, muziekgeschiede nis, (het gebruik van) instrumenten en over de samenhang tussen muziek en andere cultuurstromingen. „Muziek onder woorden” is chronologisch van opzet en begint in de tijd dat alleen de natuur nog maar muziek voortbracht. Verderop komen de meest primitieve instrumenten aan de orde, de Gregoriaanse gezangen, de verschillende muziekstromingen, tot Stockhausen, Berio en de andere eigentijdse componisten toe. Het programma dat het Residentie Orkest op zijn toernee door hpt land geeft, bestaat uit werken van Mozart, Tsjaikovski, Mahler en Stravinski. Het orkest staat onder leiding van Willem Frederik Bon, die van het begin af aan enthousiast aan de opzet van „Muziek onder woorden” heeft meegewerkt. Hij vindt dat muziek toegankelijker moet worden gemaakt en dat musici van hun voetstuk af moeten en gewoon duidelijk moeten maken wat muziek is en wat musici doen. De concerten worden vooraf dan ook uitvoerig toegelicht. Solistische medewerking zal er zijn van de zangeressen Linda Finnie en Glenys Linos. 5 Re naal. 0 Ac- istern rnaal. mis- 23.00 naga- (The Jour- d op ,Die uur) lant- ider n op erin :atie .■visie. 0 Tv- 20.00 azine, tnent- 23.00 ■naai. Joe ïilli- :elij- wor- iziek wor- e re- rdag 13.02 Koningstraat 19-21 telefoon 023-326063 Haarlem J De Friends zijn vaak slordig in hun optreden, maken een zeer nonchalante in druk, maar ik geloof echt dat juist daar hun charme uit voortkomt. Soms zijn er momenten die boven het wat kolderieke niveau uitsteken. Zoals dat van twee ab surd uitgedoste wezens die gekke fratsen uithalen met een lange dikke buis. Of tijdens de filmparodie Hollywood jaren twintig, waarbij briljant de draak gesto ken wordt met de onwaarschijnlijke film- conversatie uit die jaren. Op zulke momen ten laat het gezelschap zien tot meer in staat te zijn dan alleen maar beginnend clownswerk. Voor wie zich onbekommerd wil amuse ren kan een avondje Friends Roadshow geen kwaad. In het programma zit ook wat punk-met-een-knipoog en een stukje uit de rockmusical Billy Spears die de groep aan het maken is. Billy Spears gaat over het leven van Shakespeare. Woensdagavond werd er één scène uitgedaan, maar dat kan vanavond weer anders zijn, de Friends leggen zich met hun programma’s nooit exact vast. Ze zijn ook vrolijk genoeg om met de muzikale hulp van het aanstekelijk musicerend vijfmans orkestje nog wat met u na te dansen. Vanavond herhaling. KO VAN LEEUWEN. „Er wordt tegenwoordig veel minder gesproken over de ach terstand van minderheidsgroe pen of de noodzaak om de demo cratie te verbeteren. In mijn land toch een van de welvarendste is er nog steeds een grote ar moede, de zwarte mensen hebben nog steeds weinig in te brengen. Ik heb een grote bewondering voor hen die proberen die situatie te veranderen. Ik hou van de mensen die zo dwaas waren in de jaren zestig te hopen op een bete re toekomst.” DEN HAAG (ANP). Nederland neemt deel aan de Biënnale van Venetië die 2 juli wordt geopend. De Nederlandse in zending omvat werk van vier kunstenaars die uitsluitend of soms met de natyur werken. Het algemene thema van de Biënnale is „Van natuur tot kunst - van kunst tot natuur”. Als inleiding hierop wordt een tentoonstelling ingericht in het centrale paviljoen over de relatie tussen kunst en natuur in de kunst van deze eeuw. De Nederlandse bijdrage is samenges teld op advies van de commissie beeldende kunsten buitenland van het Ministerie van CRM. Douwe Jan Bakker is er met „een vocabulaire beeldverzameling in het IJs landse landschap” die eerder in het rijks- museum Kröller-Müller op de Hoge Velu- we te zien was. Van Sjoerd Buisman zijn er projecten gekozen die hij de laatste jaren al heeft uitgevoerd. Hans de Vries laat de neerslag zien van zijn werk als boer door middel van zoge naamde stijgbeelden. Krijn Giezen voert in tegenstelling tot de anderen, een project uit dat hij speciaal voor Venetië heeft bedacht. i HAARLEM. Waarschijnlijk komt het door mijn zwak voor de manier waarop de „fooi” Jango Edwards zich in het theater manifesteert, dat ik toch erg geniet van zo’n programma waarmee de Friends Road-show Jcomt. Twee avonden doen de Friends de Toneelschuur aan en woensdag was hun eerste optreden daar. Zoals gewoonlijk een mengelmoes van vrolijke onordelijkheden waarbinnen toch beslist een zekere discipli ne aanwezig is. Maar vóór alles is het een groep theaterdwazen, niet voor niets wordt Jango Edward de vader van het Festival of Fools genoemd. gekomën en alleen maar te dan ken aan het hoge niveau van zijn recente album Little Criminals. Al veel eerder viel het lastig toe gankelijke, maar bloedserieuze fenomeen in ons land op. De be wondering gaat eigenlijk terug naar de tijd dat de componist zijn orkestraal-gezwollen Randy Newman creates something new under the Sim en het 12 songs album liet verschijnen. Ook veel ouderen bleken de verstilde en venijnige kracht van zijn liedjes te waarderen. Het probleem bleef echter hem te plaatsen. Als com ponist, maar ook als mens. In de eerste biografie die New- man’s platenmaatschappij aan het eind van de jaren zestig uit gaf, omschreef de man in kwestie zichzelf als „iemand die eigenlijk nooit iets wilde doen. Echt waar. Beslissingen die mij betreffen zijn altijd voor mij in plaats van door mij genomen. Het is veel gemakkelijker zo.” In die tijd viel zo’n onomwonden luiheid en be rusting niet in goeie aarde. De meeste persmensen reageerden toen geshockeerd op een dergelij ke uiting van gebrek aan vertrou wen aan de toekomst. Nu is dat allemaal wat anders geworden, vertel ik Newman. Veel van zijn leeftijdgenoten (Randy is 34 jaar) zijn schijnbaar even onverschillig als hij, verlie zen hun ambitie omdat de maat schappij nu eenmaal wat starter functioneert dan waar ze tien jaar geleden op hadden gehoopt. Newman reageert geprikkeld op de vraag of hij zijn eigen gemoed stoestand niet veel meer weer spiegeld vindt dan vroeger. „Ja, ja ik heb je perfect begrepen. Allereerst, ik ben nog altijd zo als toen ik begon. Lui, weinig zelf vertrouwen als het erop aan komt mezelf te bewijzen, maar gelukkig (hij lacht en zet zijn bril af) wel eerlijk.” UTRECHT (ANP). De Amsterdamse beeldhouwer en hoogleraar aan de Rijks- academie voor Beeldende Kunsten, prof. V. P. S. Esser, heeft er woensdag in Utrecht tijdens een kort geding bezwaar tegen gemaakt dat zijn naam voorkomt op een lijst van kunstenaars die in de oorlog van het toenmalige departement van volksvoorlichting en kunsten een subsidie hebben ontvangen. Eerstgenoemde schokt de Zui derburen alleen al door zijn hoofd in beeld te brengen. Laatstge noemde zou ze gezien zijn bijten de tekstmateriaal geshockeerd moeten achterlaten, maar voor de combinatie van een hees en loom stemgeluid en beperkt pia nospel klinkt een fatsoenlijk, maar bescheiden applaus op. Nummers als Short People en de hartezucht Let’s drop the Big One now roepen minder weer standen op dan in de Verenigde Staten waar inderhaast gevorm de belangenverenigingen van mensen met een gering postuur in enkele gevallen radiostations wisten te bewegen tot een boycot van Short People. Randy Newman, die al jaren lang met een bijtend en zorgvul dig pennetje het leven van de kleine man beschrijft, wordt door de oudere generatie thuis eigenlijk nauwelijks begrepen. In Nederland ligt dat anders. Een concert in Amsterdam, zowel vanavond als komende dinsdag avond speelt hij in het Amster dams Concertgebouw (voor dat laatste extra concert zijn nog en kele kaarten verkrijgbaar), is zoiets als een thuiswedstrijd. Coffeïnevrij bekomt je beter... dus Omdat coffeine smaak noch geur heeft, geniet je bij Hag van het volle aroma en de pittige smaak Hag is gewoon beter voor je Koop niet "zomaar" een gebruikte auto. Let liever op het A-1 embleem. Bij uw Ford-dealer! Elk merk. Van binnen en van buiten geïnspecteerd en gerevideerd. U koopt zekerheid en betrouwbaarheid. U krijgt dat zwart op wit op 'n ondertekend garantie-bewijs. Auto-intelligent zijn Of?D A-1 GARANÏ'®*^ Hierop dook dr. Mulder in de archieven van het Rijksinstituut voor oorlogsdocu mentatie (RIVO), waar de brief inderdaad boven water kwam. Het bleek dat hij niet 'juist was opgeborgen. Uitgeverij Het Spec trum, die het proefschrift op de markt heeft gebracht, bood Esser aan in de twee de druk achter zijn naam te vermelden dat hij de subsidie heeft geweigerd. Esser nam hiermee geen genoegen en spande een kort geding aan tegen dr. Mulder en Het Spec trum. De raadsheer van Esser, mr. H. M. Voe telink, betoogde tijdens het geding, dat diende voor rechtbankpresident mr. V. J. A. van Dijk, dat Mulder geen enkele aan wijzing had, dat de gegevens over Esser juist zouden zijn. „Er is geen aanvraag voor een subsidie in de archieven gevon den en ook geen kwitantie dat deze is uitbetaald”, zo zei hij. Volgens de raads man had Mulder nooit zonder meer mogen A- Filmpa rodie van de Friends Road Show met links Jango Edwards. ir Randy Newman: „In de Verenigde Sta ten zijn er velen die absoluut niet willen geloven dat een nummer als Short People eigenlijk een stukje zachtmoedige satire is” ■s

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 17