HAL ASHBY MAAKT MET COMING HOME AANGRIJPEND DRAMA haarlcm filmhuizen Vrouwenfilms in de Umond Borowczyk cimsterdam onserieuze begeerten Cinemanifestatie in Utrecht BOUWMARKT Rkeur b.v,>| gevelstenen steenstrippen en handgevormde stenen Soldaat van Oranje trok meeste kijkers if 1TW1 1 VRIJDAG 19 M E I 19 7 8 17 FILM a In de nacht Patriottische huisvrouw Onverzoenlijk realisme □□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□a GROTE SORTERING Openingstijden: dit/mvr zaterdags van ’s maandags gesloten Koudenhorn 54 Koudenhorn 60 tel. 023 - 321212 - 322368. en nü een week fietsvakantie in eigen land! Een van de Amerikaanse inzendingen naar Cannes die ongetwijfeld sterk de aandacht zal trekken is Coming Home van Hal Ashby. Niet alleen omdat de film begint met beschuldigende beelden van vermink te soldaten uit Vietnam bijeengepakt in een revalidatie-inrichting, maar vooral ook door de openhartige uitspraken die gedurende de film en niet alleen door de slachtoffers gedaan worden over de vernielende uitwerking van deze nodeloze oorlog die niet alleen soldaten doodt en verminkt maar ook onherstelbare geestelijke verwoestingen heeft aangericht. In geen Amerikaanse speelfilm tot nu toe die normaal in roulatie gebracht wordt, is zo onomwonden gesproken over de zinloos heid van het Vietnam-avontuur en zo openlijk schuld bekend tegeno ver de overlevenden die hun verder leven blind en verlamd in zieken huizen en rolstoelen zullen moeten doorbrengen. 8.00-12.30 uur 13.30-18.00 uur 8.30-16.00 uur ".li MMH -/ -Mi Amerika bekent schuld in Vietnam-conflict Jane Fonda en Jon Voight in Coming Home Si met n Een van de pikante scenes die Walerian Borowczyk laat zien in zijn film Zondige Begeerten. n (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) wensen u graag 4.999 fietsenmakers Drie partijen spreken hun oordeel uit over de oorlog in bewoordingen die hen kort tevoren in de gevangenis zouden heb ben gebracht. Allereerst is dat Jane Fonda als Sally Hyde, vrouw van een marine officier, die door een vriendin overgehaald wordt tijdens de afwezigheid van haar man (Bruce Kern) te gaan werken in een revalidatiecentrum voor gewonde solda ten. De tweede partij is Sally’s vroegere klasgenoot, Luke Martin (Jon Voight) die tot het middel verlamd is en zich bitter en opstandig verzet tegen het lot dat hem blijvend invalide heeft gemaakt. En de derde die schuld bekent en een oordeel uitspreekt is Sally’s echtgenoot, captain Bob Hyde, die na zijn verlof, waarmee de film begint, met een lichte verwonding vroegtijdig terugkeert naar huis, gedesillu sioneerd door de laatste maanden oorlog en niet opgewassen tegen de schok van een intussen kapot gelopen huwelijk. Dat geeft aanleiding tot allerlei opwin dende en potsierlijke sexcènes waaraan een verhitte moeder-overste vergeefs een einde tracht te maken. De onserieuze aan pak van de regisseur blijkt al uit zijn keuze van mooi gepenseelde, in nauwe, getail leerde habijten gestoken nonnetjes die ook in de godsdienstige uitoefening van hun ambt dubbelzinnige gebaren maken en gemakkelijk tot hysterie óf extase ge- een streng geleid klooster te werpen om daar de zachte porno te ontdekken van mooie jonge nonnetjes die hun natuurlijke lusten niet kunnen bedwingen en ze op natuurlijke manier door het binnen smokkelen van mannen of met minder natuurlijke hulpmiddelen trachten te be vredigen. te energie en zijn onduldbaar lot de inrich ting terroriseert en zich na verloop van tijd alleen door haar laat „temmen”. Borowczyk heeft tot nu toe bijna steeds goed verpakte en aannemelijke erotiek in zijn films weten te verwerken. Ditmaal volgt hij de te gemakkelijke weg van zove le pomo-brengers en dient de naam Stend hal alleen maar om een niet al te fraaie lading te dekken. „Zondige Begeerten” moemde de inventieve importeur dan ook terecht deze mislukking (Leidseplein). Er ontstaat tussen hen beiden een naar omstandigheden bevredigende verhou ding, zij adapteert haar huis voor zijn bezoeken per rolstoel en het is duidelijk dat de te vroeg thuiskomende echtgenoot vrij gauw begrijpt wat er achter zijn rug gebeurd is. Er volgt dan een pijnlijke scène waarin de vers gedecoreerde marine-, officier zijn vrouw wil straffen voor haar ontrouw en gevaarlijk zwaaiend met een geweer haar leven bedreigt. Maar dan komt Luke in zijn rolstoel tussenbeide en legt uit hoe Sally’s liefde voor hem slechts berust op medelijden. Bob Hyde doorziet echter deze op het eerste gehoor aanneme lijke verklaring, gaat als de storm wat geluwd is in vol uniform naar het strand, ontdoet zich van zijn krijgsuitrusting en loopt de zee in. AMSTERDAM (ANP). „Soldaat van Oranje” is vorig jaar in Nederland de succesvolste film geweest. Dit blijkt uit het jaarverslag van de Nederlandse Bio scoopbond over 1977. In dat jaar trok de film ruim anderhalf miljoen bezoekers, aldus een woordvoerder van de bond. Van de nachtvoorstellingen dienen ver meld te worden „Het Vijfde Offensief”, een dramatische film over het partizanen verzet in Joegoslavië, met Richard Burton in de hoofdrol die door Palace in het weekend vertoond wordt en „Next Stop Greenwich Village”, een stijlvolle komedie van Paul Mazursky over een Joodse jonge man die zijn geluk als toneelspeler wil beproeven in de New Yorks artiestenwij k Greenwich Village. Tweede op de lijst van successen is „Een brug te ver”, de Amerikaanse film over de luchtlandingen bij Arnhem in 1944. Als twaalfde op de lijst staat „Het Debuut”; met zijn kwart miljoen bezoekers de op een na succesvolste Nederlandse film. e 9 u Want het voorspelbare gebeurt. Sally, die onvoorbereid haar beschermd milieu inruilt voor ziekenzalen met verbitterde, cynische, vuilbekkende oorlogsslachtof fers, leert met een schok de andere kant van het Vietnam-conflict kennen, wat haar instelling van patriottische huisvrouw grondig in de war stuurt. Niet alleen werpt zij zich met hart en ziel en vol plichtsbesef op het werk met de gehandicapten maar gaat zich bovendien hechten aan de onge remde Luke Martin die met zijn opgekrop- Verder de nodige prolongaties, plus een nieuwe speelfilm uit de Disney-studio’s. „Dolle dwaze vrijdag” die in Flora-Disney Theater te zien is en een nieuwe (Ameri kaanse) film van Wim Wenders „Der Ame- rikanische Freund” in Tuschinski waaro ver later meer. De Nederlandse bioscopen hebben vorig jaar 16,3 miljoen entreekaartjes verkocht. Dat is vrijwel evenveel als in 1976, aldus het jaarverslag. Ruim 2,8 miljoen mensen gingen naar Nederlandse films. Volgens de bond zijn de laatste tien jaar de bezoe kersaantallen ongeveer gelijk gebleven. De afgelopen vijf jaar zijn er wel 75 biosco pen in Nederland bijgekomen. bracht kunnen worden. Het is allemaal te veel van het kwade en als uiteindelijk moeder-overste vergiftigd wordt, komt er aan de emoties geen einde. UTRECHT (ANP). Voor de zevende keer wordt een Cinemanifestatie in Utrecht gehouden, waarvoor Hans Saal- tink de films selecteert die van 25 oktober tot 2 november worden gedraaid. De manifestatie concentreert zich als voorgaande jaren in de theaters Camera en Studio. Het programma zal bestaan uit artistiek waardevolle films, die tijdelijk naar Nederland worden gehaald zo moge lijk met de creatieve medewerkers van de betreffende films. Het bureau van de Ne derlandse Bioscoopbond verricht voor de Cinemanifestatie Utrecht het uitvoerende organisatorische werk. Jane Fonda, in haar dagelijks leven des tijds een van de felste anti-Vietnam- propagandisten, heeft met Bruce Gilbert een eigen idee uitgewerkt en gedeeltelijk gefinancierd, maar ze heeft zich propagan distisch niet overschreeuwd in deze film, waarin ze met veel gevoel en begrip evolu eert tot een tegenstandster van de oorlog. Jon Voight is voortreffelijk als de opstan dige oorlogsinvalide en zijn terugkeer tot een rustiger en normaler leven in de buurt van Jane Fonda wordt aannemelijk voor gesteld. Alleen Bruce Dern als de man die het gelag moet betalen is weinig overtui gend, noch als oorlogsheld noch als gede sillusioneerde oorlogsveteraan. Maar door de onomwonden wijze waarop de film voor zijn mening durft uit te komen is Coming Home een aangrijpend drama met een niet te ontlopen standpunt. Het aantal in ons land uitgebrachte nieu we hoofdfilms is vorig jaar belangrijk ge stegen ten opzichte van 1976. Daarbij valt op, dat de filmimport uit Amerika steeg, t verbeeldt, grotendeels in München opge- aldus het jaarverslag. nomen is en de grijze tinten vertoont die 'scherp afsteken tegen het rood van de dood waarmee de film eindigt. Volgende week donderdag, 20.30 uur. ^Sedert 18^? sfSsJ IN HET IJMONDGEBIED organiseren de diverse filmhuizen een Vrouwenfilm- maand, wat al blijkt uit het programma van Filmhuis Velsen dat op dinsdag de 23ste „India Song” van Marguerite Duras vertoont en op woensdag de 24ste „Als je als Meisje geboren bent, wordt je nooit een jongen” van Nouchka van Brakel, een 20 minuten durend filmpje dat alle aanlei ding geeft tot discussie die na afloop dan ook kan plaatshebben met de maakster van „Het Debuut”. „India Song” gaat over een jonge vrouw (Delphine Seyring) die zich op eigen kracht bevrijdt uit haar versteende milieu en een eigen leven gaat leiden o.a. door de diplomatenwereld waarin ze verkeert te verlaten en buiten Calcutta, aan de Gan ges de man te ontmoeten op wie ze verliefd is geworden. In trage beelden en lang aangehouden camera-instellingen ver loopt de film over emancipatie, waarin verder Michel Lansdale, Matthieu Carriè re en Claude Mann meespelen. Het Melkwoud heeft van vrijdag tot en met zondag „Smile” op het programma genomen, de verrukkelijke satyre van Mi chael Ritchie op de alles overwinnende Amerikaanse glimlach die ook van door slaggevende betekenis is bij de uitverkie zing van „Young American Miss”. Een uitverkiezing die nogal hypocriet ook de intelligentie van meisjes betrekt bij het schoonhiedsconcours, wat nieuwe vrolijk heid oplevert. Het Plein tenslotte koos voor een film van Jerzy Skolimowski, klasgenoot op de Poolse filmacademie van Polanski die evenals zijn vriend het vaderland verliet om in het westen films te maken. „Deep End” de film die Het Plein vertoont gaat over een vijftienjarige jongen die in een Londens badhuis liefde opvat voor een acht jaar oudere jonge vrouw, een liefde die hem fataal zal worden. Opvallend is dat het grauwe Londen zoals Skolimowski WIM VERSTAPPEN’s oorlogsfilm „Pas torale 1943” naar het gelijknamige boek van Simon Vestdijk is verhuisd van Luxor naar Studio waar alleen op maandag avond en in de nachtvoorstellingen) „Jab- berwocky” van de „Monty Python”-equipe gebleven is. Luxor is daardoor vrijgeko men om de onverwoestbare „Kanonnen van Navarone” voor de zoveelste keer op het doek te brengen, een reprise dus, waar toe ook Roxy is overgegaan die een herha ling geeft van de enige jaren oude film „Gold”, thans „Golden Boy” geheten, een door Peter Hunt met de nodige spanning geregisseerde film over gouddorst en gouddelvers. In de hoofdrollen de uit late re James Bond-films bekende Roger Moore. Verder Susannah York en Ray Milland als een onscrupuleuze mijn tycoon. Gebleven zijn dus „Saturday Night Fe ver” in Cinema Palace (zesde week), „Azen zijn Troef” met het duo Terrence Hill Bud Spencer in Frans Hals (voor de derde week) en „The Gauntlet” met Clint East wood in Lido (tweede week). VAN DE PREMIÈRES in de hoofdstad noemen we dit keer alleen „Intemo di un Convento”, een vrije bewerking van een verhaal van Stendhal door de Pools- Franse filmer Walerian Borowxzyk. Voor Borowczyk is Stendhal echter alleen maar aanleiding geweest met een onbescheiden camera een blik achter de schermen van Een wat pathetisch einde van een harde compromisloze film, maar wel passend bij regisseur Hal Ashby, die zich ook in vroe ger werk een gevoelig, naar het sentimen tele neigende man getoond heeft. Dat vroe gere, werk omvat films als „The Land- lorér’, „Harold and Maude”, „Shampoo” en „The last Detail”, alle met een lichtelij ke ironische visie op de Amerikaanse sa menleving vol sentimentele trekjes. Maar vooral bij de inzet van Coming Home als hij een beeld geeft van een samenleving van zich bedrogen voelende militairen, die voor geen zinnig doel hun jeugd en manne lijke vitaliteit hebben opgeofferd, blijkt Ashby van een onverzoenlijk realisme dat op de toeschouwer en in dit geval ook op de uit haar gewone doel gehaalde Sally Hyde beklemmend werkt en schuldgevoe lens opwekt. nte- n in i de

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 17