Roberto’s onbenullige doorkijkbloestheater Geestdrift, gestorven Kracht ligt in identificatie met het absurde glamour en glitter een bezeten zanger Iggy Pop J nicotineg neen net laagst nicotinegehalte grootste sigai en is bovenoie Theaterstaking Roxy Dual Extra Light heeft het laagste’’teer”- en van de 20 irettemerken ien overal verkrijgbaar. 22,Canadees ballet geeft actueel beeld van ontwikkelingen op festival 1 f Schrijversmarkt weer in Bijenkorf n -6 stel near rius n Pretentieus schuifdeurentoneel New Uruguayan Theatre met veel Harry van Kruiningen krijgt Arti medaille VNT voor kortere werktijden toneeltechnici iois ■naat ito’s 'ijs 9 19 7 8 KUNST M E I ZATERDAG 20 door Conrad van de Weetering F 1 veren RADIO I Jan Makkes I Volgens het jongsteTNO-onderzoek voor het Ministerie van Volksgezondheid. Structuur 1 Snel voetenwerk t 7 BP J .-<• JU I mij met mijn eigen mogelijkheden ge maakt is. Roland Petit maakte in Marseille Nana voor mij (naar een roman van Emile Zola), dat gaf me het gevoel iets bij te dragen tot de dansgeschiedenis. Het was heerlijk, dat ik nu eens niet hoefde na te doen wat iemand anders ooit goed kon, maar de kans kreeg te doen wat mezelf goed afgaat.” AMSTERDAM. Er zijn momenteel in Canada drie balletgroepen. Eén van de drie komt in het Holland Festival nu al voor de derde keer naar ons land, het Nationale Ballet van Canada. Het heet nationaal omdat het, met als basis Toronto, voorstellingen geeft door het hele land, in tegenstelling tot de twee andere groepen in Winnipeg en in J Montreal, die meer plaatselijke betekenis hebben. I I Alleen klassiek maakt groep tot museum e 2 kam (ADVERTENTIE) Tel !5. (ADVERTENTIE) draad, zal aandacht geschonken wor- KO VAN LEEUWEN. (ADVERTENTIE) IGGY POP (foto Lex van Rossen) JOHN OOMKES :an 129- voorra- arantie c ketel., 'oor totaa ipgaaf. Iris komt erbrande psoriasis •net Wolf a prijs vi orentzkad m. rhouden bank b l,-. Te Karin: „De dirigenten daar kenden onze tempi natuurlijk niet en deden erg hun best om ons te volgen, maar dat vind ik verschrikkelijk. Ik volg liever zelf de mu ziek, daar ben ik technisch toe in staat en dan houdt die muziek tenminste zijn logi sche structuur.” Het Nationale Ballet van Canada danst hoofdzakelijk klassieke werken. Is dat ook de voorkeur van de dansers? Karin: „Ik dans het liefst in een ballet dat spéélt in onze tijd en dat speciaal voor Frank: „Hij heeft de mannenrol in dat ballet veel belangrijker gemaakt dan in de oorspronkelijke versie van 1890. Er zitten nu meer mannensolo’s in. Ik heb erg veel geleerd door Noerejev aan het werk te zien. Als hij dingen voordoet is alles volko men helder, maar als hij iets zegt is het vaak moeilijk hem te begrijpen, niet om zijn manier van uitdrukken, want hij spreekt uitstekend Engels, maar om wat hij bedoelt.” HAARLEM. „Al deze kostuums heb ik werkelijk gekregen van mijn tante. Schitterende kostuums, maar uit een tijd dat er een heel ander soort theater werd gemaakt. Ik wilde er eerst niets bijzon ders mee, gewoon bewaren, er zijn tenslot te/ ware museumstukken bij. Maar opeens dacht ik: Ach, waarom eigenlijk niet? We hebben met het New Uruguayan Theatre altijd een heel ander soort tehater ge maakt dan dit, maar wat geeft het om ook eens een keer vrolijk te zijn. Maar er schuilt ook wel wat kritiek achter natuur lijk, zo van: kijk, dit laten we zien uit een tijd die niet zo prettig was, maar waarin de mensen door de revue en de nachtclub konden doen alsof hét toch zo slecht nog niet was.” Na de voorstelling vrijdagavond in de Toneelschuur zegt Juancho Tajes dat het publiek hem toch nog is meegevallen. In de pauze heeft zijn groep laten weten dat je de lach van het publiek er met een kurke- trekker uit moest sjorren. Maar eerlijk is eerlijk, vóór de pauze liet het New Uru guayan Theatre het meest zwakke deel zien van „The silky nightmare of aunt Lydia”. Na de verfrissingen werd het be ter, kreeg de show een schijn van samen hang en werden er zowaar nummers ge presenteerd die de deur naar de echte nachtclubsfeer van weleer op een kier zetten. Alles tesamen bleef het echter meer een expositie in theatervorm dan een echte op zichzelf staande voorstelling. De kostuums van Juancho Tajes’ tante Lydia en oom Carlos zijn dus de aanlei ding tot een revue-achtige' voorstelling ge worden. Dat is heel wat anders dan New Uruguayan Theatre oorspronkelijk deed. De groep maakte politiek toneel, artistiek, niet altijd even vlekkeloos, maar wel puur en soms door z’n eenvoud aangrijpend. Daarvan is in onze show met veren en glitter niets terug te vinden. De kritiek waarvan Juanch Tajes na afloop gewaagt heb ik evenmin in de voorstelling kunnen ontdekken. Dat ik me bij het verhaal van oom Carlos en tante Lydia wel geamuseerd heb, komt vooral door, de prachtige kostuums, de authentieke oude bandopnamen van de dansgroep die oom en tante vanaf 1946 roem bracht in vrijwel alle grote dancings in Europa en Oost- en Noord-Afrika en de geestdrift waarmee de gestorven glamour werd opgediend. Het publiek liet zich ten slotte toch niet kennen en begreep dat de liefde voor het theater bij een artiest de werkelijkheid soms bekneld doet raken. voor komt Wie ooit het genoegen smaakte achter de schermen de hand te drukken van James Osterburg, kan zich niet voorstellen dat hij en Iggy Pop de bij zijn leven al legen darische Amerikaanse zanger .een en dezelfde persoon zijn. De Dr. Jekyl en de M.R Hyde vah de rock. Zo rustig, ja fat soenlijk als Osterburg in staat is om het woord tot je te richten, zo buiten zichzelf is hij letterlijk als Iggy Pop. Ditmaal heeft hij zich uitgedost als een verlopen balletdanser. Een rode maillot, een dito T-shirt, kort zwart-leren broekje en halfhoge laarzen. In een moordend tem po, zodat spoedig het zweet in stralen van zijn lenige lijf gutst, zoekt hij alle hoeken van het podium op, als een dier dat zijn woongebied afbakent. De hierboven beschreven act verschilt echter niet met de wijze waarop Iggy eer der in Rotterdam van leer trok en als we de verhalen mogen geloven ook niet met zijn gedrag tijdens de jaren met de Stooges. Het is wel zo dat hij misschien zijn krach ten beter verdeelt en daardoor een drei gender en hypnotiserender indruk wekt. En daardoor bewijst wat insiders allang weten: als performer is Iggy Pop beter dan bijvoorbeeld Mick Jagger van de Stones. Ondubbelzinnig kan echter de lof zijn op de snelle ontwikkeling die Pop momenteel doormaakt. In plaats van materiaal van The Idiot en Lust for Life brengt hij voor het merendeel nieuw materiaal, dat als gemeenschappelijke noemer kan bogen op een beter afgewogen balans van tekste en songstructuur. Na het bekende TV-Eye AMSTERDAM (ANP). Enkele tiental len schrijvers uit binnen- en buitenland zullen zaterdag 27 mei in de Bijenkorf in Amsterdam hun werk ter signering en verkoop aanbieden. Zij zetten daarmee een traditie voort, die tien jaar geleden voorlopig eindigde. Voor 1968 begon de boekenweek elk jaar met een schrijvers markt in het Amsterdamse warenhuis. Uit het buitenland worden onder andere Roald Dahl, Edna O’Brien en Patricia Highsmith verwacht. Tot de Nederlandse schrijvers, die hebben toegezegd naar de Bijenkorf te komen behoren Simon Car- miggelt, Miep Diekman, Bob den Uyl, Hel- la Haasse, Johan Fabricius, Mies Bouw- huys, Louis Ferron, Mischa de Vreede, Heere Heeresma en Hester Albach. AMSTERDAM (ANP). - De medaille van de Amsterdamse kunstenaarsvereni ging Arti et Amicitiae is dit jaar toegekend aan de 72-jarige graficus Harry van Krui ningen. De kunstenaar kreeg de onder scheiding, een bronzen penning, voor zijn hele oeuvre, waarvan een deel momenteel te zien is in de Arti-expositieruimte in Amsterdam. oor verdei :el. ner breul >adkamt sr m2. T( Vinterrus nden. Te 3 sl.k. Br. o. r i onderdi Ritsa, G lem 16. dat Iggy zijn fysieke werking voor de volle honderd procent in I got a Right en het nieuwe Little Doll weet te leggen. Daarbij gaat hij zover dat de microfoon deel van zijn lichaam wordt en het rondzingende geluid onderdeel van Pop’s voelbare drei ging. Het Nationale Ballet van Canada werd in 1951 opgericht door de (Engelse) Celia Franca en richt zich hoofdzakelijk op het Gevr. VI klassieke repertoire, aangevuld met een paar modernere werken. Omdat er vanaf het begin een uitstekende opleiding aan de groep verbonden was, bestaat het meren- komt de Amerikaan tot grote hoogte in I’m only 5 Foot 1, het prachtig verstilde You better go, voordat Kill City bekend voor komt. Alle belangrijke rollen bij het Nationale Ballet van Canada zijn meervoudig bezet en bij de voorstelling van De Schone Slaapster in Den Haag zullen Karin en Frank niet optreden. Wat jammer is, want met de pas de deux De Blauwe Vogel uit dat ballet hebben ze samen in 1973 op het internationale dansconcours in Moskou, de eerste prijs behaald. Frank: „Celia Franca, onze direktrice, zat in de jury en wilde een paar van haar dansers meenemen. Ze koos ons uit. Karin won een zilveren medaille voor een solo en ik werd zevende bij de mannen. Samen wonnen we de eerste prijs voor De Blauwe Vogel. Het is waarschijnlijk ook daarom dat we vorig jaar weer in de Sovjet Unie zijn uitgenodigd, maar nu om er als gasten op te treden in Giselle. We dansten in Moskou en nog een paar andere steden, steeds met hun eigen groepen als corps de ballet." AMSTERDAM. De suggestie die er van Iggy Pop uitgaat tijdens een optre den, laat zich met niets vergelijken. Een half jaar geleden deed deze door David Bowie weer tot leven gewekte „Peetvader van de punk" al eens ons land aan voor een uitstekend concert, maar vrijdag avond kwam hij vooreen zeer matig bezet te Jaap Edenhal tot prestaties waarover nog lang zal worden gerept. de show op te vullen. Het is mij volslagen onduidelijk wat regisseur Ward nu precies met zo’n produktie wil. Even dacht ik aan een speelse kritiek op de dameskledingin- dustrie, die vrouwen maar al te graag beschouwt als aantrekkelijke koopwaar die zo fraai mogelijk verpakt dient te wor den. Niets daarvan, het blijft allemaal even onbenullig en nergens is enig ver band in deze doorkijkbloesvoorstelling te ontdekken. De zeven spelers prdberen met grote uitbundigheid dit pretentieuze schuifdeu rentoneel tot mini-musical te verheffen. Er werd heel wat afgelachen door het publiek tijdens de première; ik heb niet kunnen ontdekken waarom. KO VAN LEEUWEN van hun beste solisten, Karin Kain en Frank Augustyn waren dezer dagen in 140x201 luxe m; ras, ach t laqué, rkdekens met hoe Totaal prij Ï81442. 1 Passat Luxe, bj 6950: ini 1000 dec. '75, gebruik! 3950; )O bj.'72, eer mooi 2 650 financie- groep te vertellen. Kennelijk niet al te s 2 t diplomatiek geschoold, gaven ze vrijmoe- ouche. Mi dig hun mening over het repertoire, waar van ze sommige balletten wat langdradig, andere wat oppervlakkig en één, Midzo- mernachtsdroom, misschien wel interes sant voor de dansers als technische uitda ging, maar overbodig voor het publiek noemden. Karin Kain: „De rol van Oberon is met al dat snelle voetenwerk vrijwel onmogelijk voor een danser om uit te voeren. Ik heb altijd medelijden als ik onze dansers daar mee zie worstelen.” Gelukkig bleven er ook heel wat werken over waarover Karin en Frank wel erg enthousiast konden worden en daar beho ren twee balletten bij van Nederlandse choreografen. Vooral Monument voor een Gestorven Jongen van Rudi van Dantzig waarderen ze erg. Frank Augustyn: „Ik ben er dol op. Het is een meesterwerk. Iedere scène volgt logisch uit het voorgaande, iedere bewe ging valt automatisch op zijn plaats en alles vormt één grote eenheid. Ik houd ook van Four Schumann Pieces van Hans van Manen. De razendsnelle finale is echt een Uitdaging en de pas de trois samen met twee meisjes is heel bijzonder. Het goeie daarvan is, dat dat iedere avond een ander gevoel oproept, afhankelijk van hoe ik me voel en hoe de meisjes zich voelen.” Karin: „Eén van mijn lievelingsballetten is Serenade van Balanchine omdat de be wegingen daarvan zo prachtig bij de mu ziek aansluiten, dat je bijna kunt zeggen RIUM m dat die bewegingen zelf muziek worden.” Deze drie balletten krijgen we hier ech- Roberto’s gaat over een man, een zekere heer Roberto, die een postorderbedrijf in sexy vrouwenkleding is begonnen. Hij ver koopt zijn stoeipoezenlingerie als „Tweede huis”, „slank slenterpak", „Pin-up Polka, opgeschikt met zwierige balletjesfranje” of „Vijgeblad”. Het een-mans bedrijfje heeft snel furore gemaakt, bestaat nu tien jaar en meneer Roberto wil met zijn show- meisjes een feestelijke jubileumpresenta- tie van een nieuwe collectie ondeugend nylon géven. Maar de dames willen meer geld; heer Roberto wil dat niet betalen en een staking volgt. De grote loltrapperij komt dan pas goed op gang, want er wor den enkele in gebloemd burgervrouwska- I toen gestoken huismoedertjes gemobili seerd om Roberto’s prikkelkleding tijdens Iggy’s kracht ligt in zijn identificatie met het absurde, zowel in gedrag als in benade ring van zaken als viriliteit en sado masochisme. Tijdens nummers als Too little en I hate Girls komt hij met suggestie ve erotische bewegingen en een verbeten mimiek uiterst dreigend over. Tijdens dat laatste nummer komt ex-MC5-gitarist Fred Smith tot een venijnige bijdrage en wijken organist Scott Thursteon, bassist Scott Ashton en drummer Scott Rasmus sen geen millimeter. In de finale tijdens welke Pop zich eenmaal verkleed blijft het hoge niveau gehandhaafd in het ondoordringbare Little Stranger, Lust for Life, het door schijnend gespeelde Dirt, het masochisti sche I wanna be your Dog en de van Sinatra geleende bluescrooner One for the Road. Voor statistici vermelden we nog st. 3-2- te hoekt; m. glas; :achel Dl 1 gevelk cal. 7 !7. Gen; Ivoort. oie zonm: net kookg iding om o 16304 vo sn goed 17, Stati- AMSTERDAM. De Vereniging van Nederlandse Toneelgezelschappen (VNT) is het ermee eens dat aan de werktijden van technisch personeel in het gesubsidi eerde toneel paal en perk moet worden gesteld. De vereniging heeft dit laten we ten naar aanleiding van de staking die voor gisteravond werd aangekondigd door de bij de Kunstenaarsorganisatie NW aangesloten technici, omdat de cao- onderhandelingen zijn mislukt. Volgens de VNT is al in 1977 met de KO-NW overeengekomen dat aan de werktijden een maximum van 60 uur per week of 250 uur per maand moet worden gesteld. Daarvoor is echter ruim drie ton extra subsidie nodig, waarvoor inmiddels een aanvraag bij CRM is ingediend. „Als deze subsidie wordt toegezegd, staat niets ons in de weg een cao voor technisch personeel te ondertekenen”, aldus de VNT. Frank Augus tyn en Karen Kain behoren tot de bes te solisten van het Nationale Ballet van Canada dat in het kader van het Holland Festival een aantal stellingen geven. (Foto Lex van Rossen) s, elekti 4, bj. '71 bijna ’77 stationen 104 SL i 30, ’77 zilvergrijs Fiat 127 eel moo 4750,- 0,-; Peu 1 station- 4 4500,- 3t 104 de type '7! dec. 73 kswager speciale i 8500,- 1 2 CV 4, <ord nov aratie en Haarlem, aangeb, jeh. een 3, blijv. v p. 1 juli int r 485,8 Door een landelijke staking van de Nederlandse theatertechnici hebben de meeste toneelvoorstellingen vrijdagavond geen doorgang kunnen vinden. De hal van de Amsterdamse Stadsschouwburg bood gisteren een verlaten aanblik. Frank: „Als een groep alleen klassieke werken uitvoert wordt zij een museum dat niets toevoegt aan de ontwikkeling van de dans. Je moet je kop uitsteken, risico’s nemen en nieuwe wegen zoeken. „Wat is er op dit moment met ons aan de hand”, daar gaat het om, ik vind dat dans daar duide lijk een afspiegeling van moet zijn. De Schone slaapster was een afspiegeling van 1890, dat raakt me nu niet meer. Maar aan de andere kant zijn die historische hoogte punten uitstekend om een groep te ontwik kelen. Ze zijn veel moeilijker uit te voeren dan eigentijds werk, vormen altijd een uitdaging en misschien hebben we dat wel nodig want onze groep en vooral veel dan sers bij ons zijn nog tamelijk jong.” Het Nationale Ballet van Canada komt op 1 juni in Utrecht met La Bayadère, Kettentanz en Mad Shadows. Op 3 juni ook in Den Haag met De Schone Slaapster en 4 juni in Carré in Amsterdam met La Fille Mal Gardée (het slecht bewaakte boe renmeisje). Jitz. op ee 0 p.m. l Catskac 140285 n r. een ru 'ON. in I, ter niet van het Canadese ballet te zien omdat ons eigen Nationale Ballet ze al regelmatig uitvoert. Wat we wel te zien krijgen is De Schone Slaapster in de versie van Rudolf Noefrejev. XNKSTE NCRV in haar programma van maan- f dag 22 mei, Rozegeur en Prikkel- j J draad, zal aandacht geschonken wor- I den aan kunstschilder en tekenaar I Tussen 16.00-17.00 uur ROTTERDAM. De muzikale toneelproduktie „Roberto’s of Hollywood”, donderda gavond in première gegaan in het Piccolo-theater is een aardig voorbeeld hoe gemakke lijk een groepje spelers kan afglijden naar banaliteit en ondermaatse kwasihumor. Roberto’s is een voorstelling die gemaakt is onder regie van Billy J. Ward, onder auspiciën van de Toneelraad Rotterdam. Er zijn naast de regisseur nog een acteur en vijf actrices aangetrokken en samen zullen ze tijdens de repetities heel wat hebben afgelachen. Die pret heeft niet geleid tot een eindprodukt dat ook maar in de verte als serieuze theaterproduktie (en dat kan óók een amusementsstuk zijn) mag doorgaan. Daarvoor is het allemaal te opgelegd en te flauw. Dan op de scherpgesneden rock van zijn nieuwe vier mans band, lijkt het alsof een duivel bezit neemt van zijn lichaam, het doet schokken en spastische bewegingen maken. Vanuit die voortdurende bezeten heid zingt, schreeuwt en mompelt Iggy Pop zijn deels morbide teksten op een ondergrond van stevige, uitgebalanceerdé, maar onverzettelijke vierkwartsmaat rock. dt best heer tot t voll. pen: degen ke Ier no. Aai deel van de dansers uit Canadezen. Twee cn. Gevr. w 07| Amsterdam om het een en ander over de u1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 9