j „We maken geen extreem programma’ L3 pagina I „Ot. en hoe ziet het nou metSien door Wouter Hendrikse Vaste tv-avonden Ontslagen Koningsserie In de bouw Barbapappa Juridische discriminatie Niet serieus Nederland is geen welvaartstaat vinden de dames Trix Betlem en Marijke Rawie, die aan het vrouwen-emancipatietelevisieprogramma „Ot.en hoe zit het nou met Sien”, meewerken. Trix Betlem en Marijke Rawie komen tot die conclusie omdat de vrouw nog steeds achtergesteld is, bij het normaal functioneren in het jrbeidsproces. „De vrouwen zijn het grote reserve-leger aan arbeidskrachten, ïenminste als de economische conjunctuur gunstig is. Als het slechter gaat met ie economie zijn de vrouwen het eerst de klos. We zitten in hetzelfde schuitje als de gastarbeiders. Als ze ons nodig hebben worden we met open armen ontvangen, maar als de economie slechter gaat mogen we weer naar huis. Dit gegeven dreigt zich keer op keer te herhalenNiettemin hebben Trix Betlem en Marijke Rawie goede hoop dat dit in de toekomst wel gaat veranderen, want „heel langzaamaan wordt er over dit probleem op structureel niveau nagedacht.” - j V rouwen voor elkaar J- m- LL LLl t ikties De Windsors op een gekostumeerd bal gaar- Barbapapa weer in actie am f een en te een telef. voor “rant- loede jpna- gen. Misschien dat er nog wel eens een beweging komt van mannen om de race naar de top af te remmen”, zegt Trix Betlem. Het College van Televisieprogramma- leiders heeft het bestuur van de NOS geadviseerd de vaste avonden op Neder land 2 in het komende winterseizoen voor de grote omroeporganisaties vol gens het gebruikelijke schema te wisse len. Dit zou betekenen dat begin oktober van dit jaar de NCRV zou gaan uitzen den op maandag in plaats van donder dag, de VARA op dinsdag (nu vrijdag), de AVRO op donderdag (nu zaterdag), de KRO op vrijdag (nu maandag) en de TROS op zaterdag (nu dinsdag). De vas te avonden van de NOS op woensdag en van de Evangelische Omroep op dinsdag zouden gehandhaafd moeten worden (beiden op Nederland 1), evenals die van de VPRO op zondag (Nederland 2). Bij dit schema is nog geen rekening gehou den met het eventueel verkrijgen van de status van C-omroep door Veronica, die dan ook recht krijgt op een televisie avond per week. van je hebt toch een mooie kans ge kregen als vrouw. Net alsof ik heel dankbaar moest zijn, terwijl ik m’n werk net zo goed deed als ieder ander. Als vrouw moet je altijd beter zijn. Je ziet dat ook bij het promotiebeleid. Mannen kunnen veel sneller opklim men. Als een studiohulpje in de loop der jaren weet op te klimmen tot regisseur zegt iedereen hoe fantas tisch dat wel niet is. Als een vrouw dat doet, zeggen ze van wat wil je ook. Dat wordt helemaal niet serieus genomen. Maar „Ot.en hoe zit het nou met Sien” is geen extreem programma. is het programma helemaal niet voor. Je zou kunnen zeggen dat „Ot.en hoe zit het nou met Sien” er is om de vrouwen als individuen vrijer te ma ken”, aldus Trix Betlem en Marijke Rawie. iet n it iet Trix Betlem is getrouwd. Ze werd om dit feit destijds ontslagen bij Het Vrije Volk. „Dat was heel normaal toen. Later kreeg ik een kind. Mijn hele leven veranderde daardoor. Voor mijn man niet. Die vond het wel leuk, maar ging ongewijzigd elke dag ge woon naar zijn werk. Er is mij eigen lijk nooit gevraagd of ik dat wel wilde. Het gebeurde zo omdat het normaal was. Iedereen deed het. Het zit zo in je gebakken dat de vrouw het huishou den doet en de kinderen opvoedt. Ik werkte me de pest. Totdat ik me ging realiseren dat het onredelijk was. En dat ik ook wilde werken en dat de vader ook wel wat aan de opvoeding kan doen. Het is voor een kind natuur lijk niet goed om zijn vader nooit te zien. Alleen even vlak voordat het naar bed gaat. Mijn man is toen ook wat in de huishouding gaan doen”, zegt Trix Betlem. Het grote streven van de dames is echter dat de vrouwenbeweging kan ophouden te bestaan. Want dan is het doel bereikt. Gelijke rechten en werk voor de vrouw. „Maar”, zeggen Trix Betlem en Marijke Rawie, „het zal onze tijd wel uitduren”. Thames Television is begonnen aan het maken van een nieuwe koningsserie voor de televisie, ditmaal gebaseerd op tiet I, in de bres „Ot.en hoe zit het nou met Sien” is een van de populairste vrouwenpro gramma’s. Binnenkort gaat het pro gramma z’n vierde seizoen in. Het idee voor het programma werd gebo ren in het jaar van de vrouw. Een aantal vrouwelijke omroepmedewer kers vond het vervelend dat er niets specifieks voor de vrouw op de televi sie werd gedaan. Vijfendertig om- roepmedewerksters belegden een ver gadering wat er eventueel gedaan zou kunnen worden. Uit die vergadering kwam een aantal ideeën, waarna er een brief naar de NOS gestuurd werd waarin wat plannen stonden. „Het bleek dat we op het juiste moment met onze plannen kwamen. Waar schijnlijk heeft de NOS gedacht van ach, het is toch het jaar van de vrouw. Laten we ze maar wat geven. In ieder geval, het programma kwam er en is er nog steeds. Het ziet er ook niet naar uit dat het zal gaan verdwijnen. Wel zijn we vooral in het begin zeer kri tisch door onze mannelijke collega’s gevolgd. Want ook bij de omroep wordt grof gediscrimineerd. Wij pretenderen helemaal niet dat we wel eens gaan vertellen hoe het alle maal wel moet. Wij signaleren en spe len in op veranderingen. Daarnaast kaarten we nog heel voorzichtig din gen aan. Na afloop van een uitzending zitten we aan de telefoon. Dan kunnen vrouwen met ideeën, problemen of wensen ons bellen en er over praten. Het voornaamste doel van de eman cipatie is om de vrouw aan het werk te krijgen. Desnoods met gedeelde ba nen. „Individueel wil men dat soms wel, maar het blijkt in de praktijk onmogelijk. Massaal kan het echter wel. Dan moet er een hele nieuwe werkverdeling ontstaan. Het is flau wekul om te zeggen dat vrouwen zwakker zijn. Wij kunnen net zo goed in de bouw werken. Waarom is de vrouw nu minder sterk? Omdat ze nooit zwaar lichamelijk werk heeft hoeven doen. Maar kijk je op Java, waar het vrouwen zijn die het zware werk doen, dan zie je gespierde vrou wen. En dat komt alleen maar door training. Dat zou hier in Nederland net zo goed kunnen. Ik denk dat over een jaar of twintig de problemen zich verlegd hebben. Er komen dan voor zieningen die het mogelijk maken dat vrouwen werken”, aldus'Marijke Ra wie. Toen de vrouwenbeweging de kop begon op te steken kwamen er al spoedig vrouwencafés. Gelegenheden die volstrekt verboden terrein zijn voor de man. De meeste mannen doen nogal schamper over deze cafés. Ze vinden het vreemd dat die vrouwen daar met elkaar gaan zitten drinken. De televisieserie „Barbapappaf’ komt terug op de Nederlandse buis. Het is nu niet de NOS, die de serie in het verleden uitzond, maar de VARA die met het produkt komt. Deze getekende serie wordt met ingang van 2 oktober op het scherm gebracht aan het begin van iede re VARA-uitzending. Deze van oor sprong Nederlandse serie heeft ook in het buitenland veel succes geoogst. Maar niet alleen met werk worden vrouwen gediscrimineerd. Ook op het juridisch vlak hebben de vrouwen het hard te verduren. Marijke Rawie: „Ik was eens bij een gezin die een rollen- wisseling in huis hadden ingevoerd. De vrouw werkte en de man deed het huishouden. Die mensen hadden zich niet gerealiseerd dat een dergelijke omwisseling enorme financiële conse quenties had. Zo kon de man bijvoor beeld de rente van de hypotheek van het huis dat ze gekocht hadden van de belasting aftrekken. De vrouw die het werk van haar man had overgenomen kon dit niet. Het hele gezin was tegen ziekten verzekerd dankzij het werk van de man. Toen de vrouw ging werken moesten ze particulier wor den verzekerd omdat het salaris van de vrouw niet meetelde. Dat zijn van die krankzinnige dingen. Maar ander som gebeurt het ook. Als een man en een vrouw beiden werken en de man gaat dood dan krijgt zijn echtgenote een pensioen uitgekeerd. Als de vrouw nu eerder dood gaat dan krijgt haar man geen cent.” Wat er volgens Marijke Rawie en Trix Betlem ook veelvuldig is voorge komen is geschiedvervalsing. „Eeu wen geleden speelden de vrouwen een grote rol in de industrie. Het waren vrouwen die handenarbeidbedrijven beheerden. Daar is echter nooit een letter over in de geschiedenisboeken geschreven. En zo zijn er nog een heleboel voorbeelden te noemen. De mannen schreven de geschiedenis. Ze hebben ons er gewoon buiten gelaten. Maar we zijn er nu mee bezig om uit te zoeken wat de heren geschiedschrij vers nog meer hebben „vergeten”. Natuurlijk krijgen we wel eens verve lende telefoontjes van kerels die ons uitmaken voor alles wat lelijk is. Maar eigenlijk zijn die best leuk. Dan kan je lekker met zo iemand in discussie. Ook zijn er vrouwen die ons bellen en vragen of ze nu helemaal niets beteke- koning Eduard de Achtste die zijn troon opgaf voor de Amerikaanse mevrouw Wallis Simpson en hun leven daarna als hertog en hertogin van Windsor. Thames Television gaat voor de achtergronden uit van de recente biografie van Eduard de Achtste van de hand van Frances Donaldson, echtgenote van Lord Do naldson, minister van Kunst in de huidi ge Engelse regering. Die biografie is allesbehalve sentimenteel en schildert een ander beeld dan de koning die zijn troon opgaf voor de vrouw van wie hij hield. Volgens Frances Donaldson gaf Eduard de troon op uit zwakte, wilde hij gelukkig zijn maar werd het niet en haakte mevrouw Simpson naarde macht maar kreeg die niet. De televisieserie zal heten „Edward and mrs. Simpson” en de hoofdpersonages zullen worden ge speeld door Edward Fox en de Ameri kaanse Cynthia Harris. Peggy Ashcroft en Marius Goring zullen koningin Mary en koning George de Vijfde uitbeelden, Andrew Ray de hertog van York, ge dwongen om zijn oudere broer Eduard op te volgen en Amanda Reiss, de herto gin van York, de tegenwoordige koningi- n-moeder Elizabeth. Producer Andrew Brown heeft gezegd dat men in de serie absoluut niet wil afwijken van de waar heid en dat „Eduard en mevrouw Simp son” eén verhaal van de feiten zal zijn „zoals wij ze kennen”. De hertog van Windsor is dood, zijn 82-jarige hertogin leeft nog in Parijs, ziekelijk. Trix Betlem en Marijke Rawie zijn beiden al een jaar of tien actief voor de emancipatie van de vrouw in de weer. Erg veel lijkt er in die tijd niet veranderd. Toch vinden ze niet dat ze tegen de bierkaai vechten. „De vrou wenbeweging is al zo’n vijftien jaar bezig. In die tijd is er vrij veel verbe terd. Er zijn gelijke lonen en dergelij ke gekomen. Maar het is iets wat erg veel tijd nodig heeft. Voor veel man nen hoort de vrouw in de keuken thuis en kinderen op te voeden. Ik was vroeger ook zo, totdat ik erachter kwam dat het eigenlijk krankzinnig is dat alleen de vrouw zich bezighoudt met het opvoeden van de kinderen en het huis schoonhoudt. Maar voor de meeste vrouwen is dit nog heel nor maal en voor mannen eveneens. Maar dat komt omdat we helemaal zo opge voed zijn. Jongetjes worden al heel vroeg zo getraind dat ze zich later zonder al te veel problemen in de I maatschappij kunnen handhaven. Bij meisjes is dat helemaal niet zo, inte gendeel. We liggen wat dat betreft enorm achter. En onze economie ver wacht ook van ons dat we thuisblij ven. Er is gewoonweg geen plaats Voor werkende vrouwen. Wij beseffen heus wel dat niet alles in een paar jaar veranderd kan worden. Dat heeft z’n tijd nodig. Maar er is nu al een veran dering te merken. Veel mannen zien er vanaf om zich helemaal te pletter te werken om zo nodig aan de top te komen. Die hebben er geen trek in om op hun 50ste een hartaanval te krij- Trix: „Ik zat bij „Achter het nieuws” en daar zeiden ze tegen me De mannelijke aanduiding voor een vrouwencafé is dan ook vaak potten club. Bovendien vinden de meeste mannen die cafés een bolwerk van pure discriminatie. Al deze bewerin gen worden fel tegengesproken door Trix Betlem en Marijke Rawie. „Kijk, de bedoeling van dergelijke cafés is om vrouwen te leren zich wat beter te gaan uitdrukken. Vrouwen zijn ver baal een stuk minder getraind dan mannen. Ze hebben minder ervaring. Mannen hebben meer sociale contac ten omdat ze daar in geoefend zijn die te verwerven. Vrouwen durven zich minder uit te drukken. Als ze met een man uitgaan naar een café dan is het altijd de man die het woord voert. Ze krijgen de kans niet wat te zeggen. En dan kunnen mannen wel heel badine rend over die cafés praten, maar uit eindelijk is het alleen maar in hun eigen voordeel. Ze moeten zich eens gaan realiseren dat het veel leuker is om een vrouw te hebben met wie ze kunnen praten. Dat het fijn is om je vrouw als kameraad te hebben en niet als onmondige sloof. En wat die dis criminatie betreft. Misschien dat dat inderdaad zo is. Maar het is een posi tieve discriminatie van tijdelijke aard”, zegt Trix Betlem. Het NOS-televisieprogramma Marijke Rawie en Trix Betlem (rechts) nen omdat ze niet werken. Maar daar Edward Fox ■a^ u

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 33