bosch\
FESTIVAL
OF FOOLS
1978
Götz Friedrich brengt soepele, vlotte en boeiende Mozart
Fado's als pure volkskunst
zuiver en naïef gebracht
HOUANDFEST
n 78 HOIU
ANDFESTÏÏM
OPRECHTE
VEILING
Bouwfonds
Pieter Leffelaar:
opregte Haarlemmer
0F
5jaar vast
30jaar vast
HOIUNDFESI
Ml 78 H0I1A
ANDFESÏÏW
HDUANDFEST
M78HOIU
ftNDFESTTW
kH
ma
ontj
2jaar vast
Ook voor bestaande panden.
□a'CRM zegt „nee”
^stegen eisen
me toneeltechnici
md
-316
mtj
ino
antic
ank
Rijk heeft geen geld
Portugezen donderdag naar Haarlem
Otto Haringa
8 JUNI WfRf LOPREMIfRf IN
17 NEDERLANDSE STEDEN
uksa
HAARLEM
Maak een afspraak bijeen
Bouwfonds-infocentrum:
13
KUNST
.ZATE R D A G
19 7 8
JUNI
3
UNIEBOEK-TOP-TIEN
verkoop en service
V Jansweg 26-28 Haarlem
V Tel. 023-322231
RYAN O’NEAL
BRUCE DERN
ISABELLE
ADJANI
„REINO” B.V.
voor tapijtreiniging
Vaste vloerbedekking
Losse kleden
Telefoon 023-313289
SCHEVENINGEN. Voor de Nederlandse
Operastichting is het kersverse Holland Festival
Hna
tantic
>or
suksai
n.v. bouwfonds Nederlandse Gemeenten.
Bp gisteravond begonnen met de opvoering van een
ucky geheel nieuw geënsceneerde versie van Mozart’s
3 W E „Don Giovanni”. De Duitse regisseur Götz Frie-
- drich uit de legendarische school van Felsenstein
heeft in zijn van visie getuigende aanpak de komi
sche kant niet gechargeerd, zoals dit dikwijls ge
>eidoc beurt, maar de nadruk gelegd op
het dramatische aspect. Een artis-
tieke benadering die de innerlijke
me geladenheid van Mozart’s mees-
terwerk in de praktijk juis alle
3 44j kansen geeft om zich te manifes
teren.
F-.- 4
(ADVERTENTIE)
Dramatische Don Giovanni op niveau
69,50
ƒ64,50
ƒ19,90
39,95
51,-p.d.
ƒ6,75
14,95p.d.
ƒ51,50
ƒ19,50
JOHAN VAN KEMPEN
ƒ14,50
ƒ61,90
ervan onwel en moest ijlings in de frisse
(Foto Jaap Pieper)
Fr moet ruim vijf ton op tafel komen
(20.15
n;
I
Bouwfonds
hypotheken
5
is als detail'symptomatisch voor het zoe
ken naar en vinden van precies het juiste
Groentjt
4S DAGB
MATIE I
ia, Ni
ick, I
plas op het toneel, als realistische illustra
tie van de gepleegde moord, kan men in
voor het aantrekken van 10 tot 15 extra
inspeciënten bij 15 gesubsidieerde toneel
gezelschappen. Alleen öp deze manier is
het mogelijk de werkweek van deze reizen
de toneeltechnici van (thans) 70 tot soms
100 uur terug te brengen tot 60 uur. Van dit
bedrag moet CRM ruim drie ton fourne
ren; provincies en gemeenten moeten de
restërende twee ton bijdragen. Deze lagere
overheden zijn daartoe wél bereid. Het
Rijk zegt de middelen niet te hebben.
hem eigenlijk alleen maar aan Laren uit
geleend en beschouwde hem nog steeds als
een stadgenoot „in partibus infidelium”?
(„in het gebied der ongelovigen”, zoals de
oude roomse term voor de missielanden
luidde). Aan zijn Larense jaren ging een
roemruchte Haarlemse periode vooraf,
„in de bloeitijd van de jaren vijftig. Pieter
Leffelaar was een „hete Haarlemmer”,
zoals Godfried Bomans hem noemde.
Voor zijn gedenkplaat of gedachtenis
prentje heeft Vondel al 350 jaar geleden
het onderschrift geschreven in de aanhef
van zijn Palamedes: „Die zorgt, en waakt,
en slaapt, en ploegt, en zweet, en tot ’s
lands oorbaar vast een lastig ambt be
treedt... Die eerste regel is Piet Leffelaar
ten voeten uit. Overigens, een „ambt” be
kleedde hij hier niet, maar was er zijn
eigen baas in zijn kunsthandel op de hoek
van de Grote Markt en de Houtstraat, in
het voormalige redactiepand van de Op-
regte Haarlemse Courant. Na de dood van
de onvergetelijke J. H. de Bois, in 1946,
had hij hier op zijn gebied het monopolie
als toenmaals de enige kunstgalerie in
Haarlem.
Een lange lijst van tentoonstellingen
heeft hij hier voortgebracht, vele op hoog
niveau. In de jaren dat het Huis van Loog
nog niet bestond en de beide Hallen nog
potdicht waren, vulde hij hier een va
cuüm. Dit geeft hem op zich al een plaats
Van links naar rechts Gabriël Bacquer, Ellen Shade en Wolfgang Brendel tijdens een
scène uit Don Giovanni dat gisteren in het kader van het Holland Festival in première
ging bij de Nederlandse Operastichting.
kende en natuurlijk Pieter Leffelaar. Uit
die bijeenkomsten is Teisterbant, zoals
alle waarlijk levende verschijnselen „ont
staan", niet formeel „opgericht”. Maar
dat het eigenlijke initiatief bij Piet Leffe
laar lag, staat als een paal boven water.
Hij kwam op het idee van de kelders aan
de Grote Markt, onder het pand van
Brinkmann. Hij kende wijlen Joop Brink-
rnann en zette samen met hem het plan op
om een deel van de wijnkelders onder het
restaurant te verbouwen tot wat later
bekend, beroemd en berucht zou worden
als de „Gewelven van Teisterbant”. De rol
van Pieter Leffelaar blijft hierin onverge
telijk.
Er zal dezer dagen menig Haarlemmer
en oud-Teisterbander zijn, die bij het ver
nemen van zijn doodsbericht een ogenblik
uit het raam staart en met weemoed terug
denkt aan die tijd en aan Piet Leffelaar,
de onvermoeibare, de alomtegenwoordige,
de duvelstoejager van dat bonte gezel
schap dat hem zo genegen en toegedaan
was. Waar hij kwam bracht hij leven in de
brouwerij. Het is een wonderlijke gedach
te dat deze rusteloze man de eeuwige rust
is ingegaan. Zijn kunsthandel stond op
een symbolische plek, want zo iemand dan
was hij: een opregte Haarlemmer!
H. L. PRENEN
de
>ag
Jo
int.
in de historie van het Haarlemse kunstle
ven vlak na de oorlog. Maar zijn blijvende
verdienste ligt in een andere sector van
ons stedelijk kunstleven. Hij is de eigen
lijke geestelijke vader van de roemruchte
Sociëteit Teisterbant.
Dit vruchtbare idee ontsproot aan het
brein van Pieter Leffelaar, ere wie ere
toekomt. Hij was er de man niet naar om
zo’n inval te laten verkommeren, maar
stroopte onmiddellijk de mouwen op en
toog aan het werk. Medestanders en mede
werkers had hij gauw gevonden en opge
jut. Daar had hij een feeling voor. Zo
ontstond hier een artistiek sociëteitsleven
zoals nergens in Nederland, sindsdien
nooit geëvenaard. Godfried Bomans is be
faamd als haar eerste president; onder
zijn superieure improvisatiekunst bloei
den de „Haarlemse droge harten” open in
een permanente feeststemming van hoog
gehalte, maar zonder Pieter Leffelaar wa
ren ze niet op het idee gekomen of was
alles in goede voornemens blijven steken.
De incubatieperiode van de sociëteit lag
in een café op het Houtplein in de barre
winter van 1947-’48. Daar kwam om warm
te en gezelligheid te zoeken, wekelijks een
groepje kunstenaars en kunstliefhebbers
bijeen, waaronder Godfried Bomans, het
echtpaar Otto en Hans de Kat, Wim Steyn,
Kees Verwey, Han Bijvoet, Mari Andries-
sen, mr. L. Alie Cohen, voorts ondergete-
BILDERDUKSTRAAT 1a,
Tel. 023-316486
Dir. F. G. de Weers
Kijkdagen: heden, zondag en
maandag van 10.00-16.00 uur.
Velllngdagen: van 6 t/m 9 juni
vanaf 10.00 uur.
En de straffe directie van Hans Vonk die
het doorgaans fraai spelende Radio Fil
harmonisch Orkest steeds tot frisse tempi
aanzette, met uitzondering van de nogal
traag genomen en wat weinig bruisende
„champagne”
aria van Don Giovanni aan het eind van de
eerste acte, handelde zo op muzikale wijze
in gelijke geest als de regisseur, ook in het
karakteristiek aanbrengen van de plotse
ling optredende stemmingswisselingen (de
voorkomende ongelijkheden tussen de
verschillende partijen zullen in de Amster
damse uitvoeringen wel tot het verleden
behoren). E§n fantastisch soepel, vlot en
Zaterdag 3 juni
Amsterdam. Stadsschouwburg
(20.15 uur); Dan Wagoner and Dan
cers. Centrum Bellevue (20.30 uur):
Mini festival folk en volksmuziek I C.
Frascati (20.15 uur): Pierrot Lunaire,
Der Kaiser von Atlantis.
Den Haag. Ned. Congresgebouw
(20.15 uur): The National Ballet of
Canada. HOT (20.30 uur): Delimelo.
Gemeentemuseum (20.15 uur): Mini fes
tival folk en volksmuziek I Aa+b.
Scheveningen. Circustheater (20.15
uur): Gong Sawan.
Rotterdam. De Doelen (20.15 uur):
Mini festival folk en volksmuziek I
Ba+Bb.
Utrecht. Stadsschouwburg (20 uur):
Zigeunermuziek en folklore.
Zondag 4 juni
Amsterdam. Theater Carré (20.15
uur): The National Ballet.
Nieuwe dfj la Mar Theatei’ (20.15 uur):
Bread and Puppet Theatre.
Centrum Bellevue (20.30 uur): Mini fes
tival folk en volksmuziek I Ba+Bb.
Frascati (20.15 uur): Pierrot Lunaire,
Der Kaiser von Atlantis.
Sonesta Koepelzaal (11 uur): Mini festi
val folk en volksmuziek I Ab (koffie
concert).
Den Haag. Ned. Congresgebouw
(20.15 uur): Zigeunermuziek en fol
klore.
HOT (14 en 20.30 uur): Teatrul Tandari-
ca.
Gemeentemuseum (14.30 uur): Mini fes
tival folk en volksmuziek IC.
Rotterdam. De Doelen (14.30 uur):
Gong Sawan. De Doelen (20.15 uur):
Mini festival folk en volksmuziek
lAa+Ab. De Lantaren (20.30 uur):
Delimelo.
Utrecht. Stadsschouwburg (20 uur):
Dan Wagoner and Dancers.
Stadsschouwburg (Blauwe Zaal) (20.30
uur): La Marionettistica.
Tejater Kikker (20.30 uur): Mini festival
folk en volksmuziek IC.
Niimeqen. Passage Molenpoort 45
Jel (080)23 22 80
Rotterdam Schiedamsedijk 73A. Tel. (010) 13 65 10
Terneuzen Axelsestraat 12 (Inferbouw-Zeeland)’
Tel (01150)183 60
Utrecht. Nachtegaalstraat 72. Tel (030) 31 97 44
Zutphen. Stationsstraat 24 Tel. (05750) 1 55 44
Zwolle. Eekwal 2. Tel (05200) 116 41
n Groentje
EMS DAGB
JINATIE
(ADVERTENTIES)
[Mz p*
PIETER LEFFELAAR is deze week op
73-jarige leeftijd in Laren overleden. Hij
was daar alom bekend door zijn activitei
ten als directeur van het Singermuseum
en alles wat daar aan artistieke, muzikale
en culturele gebeurtenissen georgani
seerd werd. En dat was heel wat, want
Leffelaar was een ontembaar dynamisch
man, die voor al die dingen het vuur uit
zijn sloffen liep. Hij was alles tegelijk,
niet alleen op de bovenste treden van zijn
functie, maar ook onderaan in de lagere
regionen. Hij bleef niet grootmachtig op
zijn directeurszetel zetten, maar holde om
zo te zeggen de trap op en neer, overal
waar voor zijn dadendrang wat te doen
viel, al was het maar stoelen zetten of de
kelner een handje helpen.
Hij was er de man niet naar om coüte
que coüte zijn decorum van directeur op
te houden. Het lag hem er meer aan om
menselijk gewaardeerd dan ambtelijk ge
respecteerd te worden. Hij had het, zoals
men dat noemt, niet hoog in zijn bol, maar
was de vriendelijkheid en behulpzaam
heid zelve. Dat bleek dan ook wel bij zijn
afscheidsreceptie in het Singer, zo’n ze
ven jaar geleden. Door alle zalen van het
museum kronkelde zich een eindeloze
slingerlijn van gratulanten die Pieter en
zijn vrouw de hand kwamen schudden en
hun nog eens in de trouwe ogen kijken.
Dan gaf hij je een krachtige klap op de
schouder: „Zo jong, ben je daar, da’s ver
domd aardig van je", en had moeite de
waterlanders te bedwingen. Want hij was
een licht ontroerbaar man en schaamde
zich er niet voor.
Naar die receptie in Laren was ook een
hele pelgrimstoet van Haarlemmers ge
trokken. Geen wonder, want Haarlem had
7,5% 7,7% 8,3%
effect om deze visie in een overtuigende
realisatie te doen uitmonden.
DEN HAAG. Wij Nederlanders, geeft bgt nou maar toe, springen onzorgvuldig om
met onze culturele erfenis. De Rembrandts, de schuttersstukken van Frans Hals hangen
keurig in musea tentoongesteld en Openbaar Kunstbezit zorgt ervoor dat iedereen er
een graantje schoonheid van mee pikt. Maar hoe zit het met de kunst met een „kleine k”,
de traditionele volkskunst? De oude kledij, de zang en de muziek. Het is niet meer. We
kunnen alleen nog - als mensen in een aanstellerig-jachtige tijd - sentimenteel
nostalgisch naar de verrichtingen kijken van een mandenmaker of stoelerimatter op een
of andere fancy-fair. De traditie als kitsch.
De tien meest gekochte boeken in mei 1978.
1. Rlen Poortvliet
HET BRIESCHEND PAARD
(Van Holkema Warendorf)
2. Michel Guérard
LA GRANDE CUISINE MINCEUR
(Van Dishoeck)
3. Daphne du Maurler
JAMAICA INN
(Van Holkema Warendorf)
4. Ame Krüger/Annette Wolter
PLEZIER IN KOKEN
(Van Dishoeck)
5 Jaep ter Haer
GESCHIEDENIS VAN DE
LAGE LANDEN, 4 delen
(Fibula-Van Dishoeck)
6. Dlck Laan
PINKELTJE OP ZOEK NAAR
DE VURIGE OGEN
(Van Holkema Warendorf)
7 Jaap A. M. Kramer/Theo Kampa/Peter Los
VETUS VAARGIDSEN. 3 delen
(De Boer Maritiem)
8. Rlen Poortvliet/Wil Huygen
LEVEN EN WERKEN
VAN DE KABOUTER
(Van Holkema Warendorf)
9. Vivian Voss
IENE MIENE MUTTE,
kinderen van alle tijden
(Fibula-Van Dishoeck)
10. R. Scarry
HET GROTE KNUTSELBOEK
VOOR KLEUTERS
(Van Reemst)
TOP-TIP VOOR JUNI
Anthony A. Long
SPORTVISSEN, het beste viswater
In Europa
(van Holkema Warendorf)
Drs. Knopper vindt dat de gezelschap
pen in hun eigen begrotingen de ruimte
voor het aantrekken van de inspeciënten
moeten zien te vinden. Hij zinspeelde er
deze week in het gesprek met de VNT op,
dat er desnoods een acteur tegen een tech
nicus moet worden „ingeleverd”. Zelfs
slaakte hij de verzuchting dat, als het niet
anders kan, dan maar één van de 15 to
neelgezelschappen moet worden opge-
doekt.
doen overigens in virtuositeit in niets voor
de eersten onder.
Het programma dat de Portugezen ons
tijdens dit Holland Festival voorzetten,
valt in hoofdzaak in drieën uiteen. Paredes
en Alvim hebben een sterk extroverte aan
pak die past bij de grootsteedse volksmu
ziek uit Lissabon. Een fraai voorbeeld van
hun kunnen levert de parabel Goud en
Graan op, waarbij hun sprankelende sa
menspel instrumentaal illustreert wat de
verteller verhaalt. Een realistische en soci
aal gerichte boodschap gaat achter de pa
rabel schuil. En Paredes is bovendien een
ware duvelstoejager.
De fado van Correia, die met weemoedi
ge, ingehouden tenor zijn liederen en bal
laden ten gehore brengt, is een lust voor
het oor. Hij is afkomstig uit de universi
teitsstad Coimbra uit centraal Portugal,
waar de fado anders geaard is. De. heim
wee van de uit alle streken afkomstige
studenten die er hun opleiding volgen, laat
zich goed registreren. De balladen van
recenter datum verschillen met de klassie
ke volkskunst uit Coimbra door een grote
re sociale kritiek en een verschil in begelei
ding. Ze worden enkel ondersteund door
de zachte klanken van de viola, getuigend
voorgedragen.
Pure volkskunst, zo zuiver en naïef voor
gedragen als in dit geval, behoeft geen
verdere krans. Ten zeerste aanbevolen.
JOHN OOMKES
boeiend verloop werd daardoor het ken
merk van deze Don Giovanni-opvoering,
waarbij raffinement in wisseling van de
zeer smaakvolle decors - alle opgebouwd
uit simpele elementen, maar mede door
razend knappe vondsten in de belichting,
steeds zeldzaam suggestief -, zorgde dat
storingen door middel van changementen
uitbleven.
De rolbezetting was voor het grootste
deel in handen van buitenlandse solisten,
hetgeen iedere kenner en liefhebber wel
gevallig zal zijn geweest omdat het zangers
en zangeressen betrof van internationaal
niveau, bij wie deze partijen als ingeslepen
zitten.
Solisten met vrijwel stuk voor stuk reus
achtige en schitterende stemmen en die
bovendien toneelmatig in staat waren om
Het Holland Fes
tival wil de werke
lijk geïnteresseer
den' dit jaar echter
confronteren met
levende tradities,
met volkskunst die
nog altijd zijn
waarde heeft.
Z
want zelfs in ons werelddeel zijn er
volken die de oude zang- en danskunsten
in ere hebben weten te houden zonder
daaraan een nostalgisch tintje te moeten
geven. De Portugezen en de Basken, een
oud Keltisch volk op de grens van Spanje
en Frankrijk, bijvoorbeeld. Vrijdagavond
stonden deze culturen centraal in het
Haags Gemeentemuseum tijdens een
avondvullend programma, waarvan de
beide onderdelen in enkele gevallen afzon
derlijk zijn te zien. Zo komen de Portugese
artiesten volgende week donderdagavond
hun opwachting in het Haarlems Concert
gebouw maken.
De verrichtingen van de beide groepen
laten zich vanzelfsprekend slecht met el
kaar vergelijken, maar fado-zanger Adria
no Correia de Oliveira, Carlos Paredes op
Portugese gitaar (in werkelijkheid geen
gitaar, maar een cister, een luitachtig in
strument) en Fernando Alvim op viola
(een buitenmodel gitaar) zijn voor het
geestdriftige publiek toegankelijk en emo
tierijker dan de Basken. Laatstgenoemden
SHAFFY-THEATER
ZATERDAG 3 JUNI
Concertzaal
21.00 uur: Incubus speelt „Bilbo
McTurk at Armageddon”. 23.00 uur:
Foolsband.
Zuilenzaal
20.30 uur: Hauser Orkater. 22.00 uur:
Hauser Orkater. 24.00 uur: Moving
Picture Mime Show.
Shaffyzaal
20.30 uur:Hector Malamud Carlos
Trafic: „The Murder Brothers”. 22.30
uur: Justin Case met „Case Incogni
to”. 00.30 uur: Hare Majesteit.
Café
21.30 uur: Joost Belinfante.
ZONDAG 4 JUNI
Concertzaal
20.30 uur: Incubus speelt „Bilbo
McTurk at Armageddon”. 22.30 uur:
Exile one reggase uit het Cara-
ïbisch gebied.
Zuilenzaal
20.30 uur: Hauser Orkater. 22.00 uur:
Hauser Orkater. 24.00 uur: Moving
Picture Mime Show.
Shaffyzaal
21.00 uur: People Show. 23.30 uur: Jus
tin Case met „Case Incognito”.
Gebouw
Dogtroep.
DE MELKWEG
ZATERDAG 3 JUNI
Theaterzaal
20.30 uur: L.O. Sloan’s Three Black
Three white refined Jubilee Min
strels. 22.30 uur: De Bamsisters. 24.00
uur: Geoff Cavander Band.
Fonteinzaal
20.30 uur: Living Poem Theatre met
„Adios, Adios”. 22.30 uur: Abrakada-
bra. 24.00 uur: Mime-Improvisatie
met Peter Wear.
Cinema
20.00 uur: Een Nederlandse film over
gewone mensen om het Festival mee
te beginnen. 22.00 uur: Zazie Dans Le
Métro Louis Malle 1960. 24.00
uur: Lina Braake Bernhard Sinkei
1974.
ZONDAG 4 JUNI
Theaterzaal
21.00 Jango Stanley: Michael Spag
hetti’s Half Ring Circus. 23.00 uur:
Foolsband.
Fonteinzaal
20.30 uur: Carlos Trafic met „Lady
Juanita”. 22.30 uur: Living Poem
Theatre met „Adios, Adios”. 24.00
uur: Carlos Trafic Hector Mala
mud: „The Murder Brothers”.
Cinema
20.00 uur: Een Nederlandse film over
gewone mensen om het Festival mee
te beginnen. 22.00 uur: Zazie Dans Le
Métro Louis Malle 1960. 24.00
uur: Lina Braake Bernhard Sinkei
1974.
PARADISO
ZATERDAG 3 JUNI
Vanaf 21.00 uur: Fools Roots Master
of Ceremony: Rick Parets, met: Mati
Africa, Loose Ends, Exile one.
ZONDAG ,4 JUNI
Vanaf 21.00 uur: Travelling Fools
Masters of Ceremony: Jango Mad
ness, met: Great Salt Lake Mime
Troupe, ‘Friends Roadshow Interna
tional met „Foolies ’78”.
STRAAT
ZATERDAG 3 JUNI
14.00 uur: Optocht van groepen uit het
Festival of Fools: vanaf Nieuwmarkt
via Dam naar het Vondelpark. 14.30
uur: Een gezamenlijke voorstelling
op de Dam.
VONDELPARK
ZATERDAG 3 JUNI
16.00 uur: opening van de Vondelpark-
Happenings met aankomst van de
Festival of Fools-optocht. 16.00-19.00
uur: Korte voorstellingen van groe
pen uit het Festival of Fools.
ZONDAG 4 JUNI
14.00 uur: Incubus met „The Dela Zou-
che Follies of 1378”. 15.30 uur: Jan
go. 16.00 uur: Exile one reggae
uit het Caraïbisch gebied.
Op maandag en dinsdag zijn er in de
theaters geen voorstellingen in het
kader van het Festival of Fools.
levensechte typeringen van de door hen
uitgebeelde figuren te geven.
Wolfgang Brendel als in alle opzichten
hét typé van de Don Giovanni; Edda Moser
als overtuigend dramatische Anna; Rüdi-
ger Wohlers met ongekend mooi tenortim-
bre als ideale Mozartzanger in de rol van
Ottaviano; Ellen Shade als expressieve
Elvira; de bas Dimitris Kavrakos als in
drukwekkende Commendatore; Gabrile
Bacquier als karakteristieke en speelse
Leporello; Lilian Watson als prille Zerlina
en Lieuwe Visser als een overigens nog
wat onwennig Masetto.
Als geheel een Don Giovanni op topni
veau. Dat het publiek daar ook zo over
dacht werd na afloop overduidelijk.
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG. Het hoofd van de direc-
■jjm tle kunsten van het ministerie van CRM,
1,1 1 drs. J. H. Knopper, heeft tegenover een
liv. col delegatie van de Vereniging van Neder
ig? landse Toneelgezelschappen (VNT) duide-
yg 44, lijk gemaakt dat CRM „helemaal geen
43. geld” heeft voor het inwilligen van de
eisen van de toneeltechnici.
irraad
/siothe
Wilhe
n. Teli
Alkmaar. Boterstraat 28. Tel. (072) 12 08 12
en 1217 98
Amersfoort Regentesselaan 34 Tel (033) 3 04 70.
Amsterdam Westemde14 Tel (020)26 72 32
Apeldoorn Kanaalstraat 14-16 (hoek Stationsstraat).
Tel. (055) 216413.
Arnhem Koningstraat 698. Tel. (085) 4221 52.
ÜFraarkt 20. Tel. (05920)J 59 57.
ihede. Brinkstraat 87. Tel. (053) 31 30 90.
s. Qostsinqel 170-172 (Interbouw-Zeeland).
Tel (01100) 1 33 10.
Groningen. Pelzerweg 68/62 (ingang rechts naast
Admiraal de Ruyterflat) Tel (050) 18 30 33
Den Haag Nassaupleln 13. Tel (070) 65 08 00.
Haarlem Anegang 29 Tel (023) 31 38 52
en 3212 47.
Leeuwarden Stationsweg 30 Tel (05100) 5 04 35
Lelystad Bongerd 201. Tel (03200) 2 74 74
Middelburg Korte Delft 2. Tel. (01180) 2 71 58
Maandag 5 juni
Amsterdam. Nieuwe de la Mar Thea
ter (20.15 uur): Bread and Puppet
Theatre.
Frascati (20.15 uur): Pierrot Lunaire,
Der Kaiser von Atlantis.
Den Haag. HOT (20.30 uur): Teatrul
Tandarica.
Haarlem. Concertgebouw
uur): La Marionettistica.
Utrecht. Tejater Kikker (20.30 uur):
Mini festival folk en volksmuziek I
Aa.
DRST
Over de alle aandacht trekkende bloed-
Ur
vens
van
5-2651 waardering verschillen (achter mij in de
KKERt zaa' werd iemand bij het aanschouwen
>er tijd
/erniek lucht worden gedragen). Maar het wijst op
le ga» de dramatiserende tendens in de regie en
15-256
VER
ikklng
les,
coi
riolet
5 BV
-12,
4.
(Verkrijgbaar in elke boekhandel)