tegenstanders’ ,Ik wil kijkers trekken onder pagina Vietnam van nu Schulden Max Havelaar Sexaureool door Pieter van Lierop r IJLT produceren. En met andere lui uit de GI-beweging en met Nancy Dowd ont wierpen we een verhaal. En nu, zes jaar later, is de film in Cannes”. U beschouwt deze film nog steeds als een politieke film? „Ik geloof dat iedere film politiek is. Westerns met John Wayne zijn politie ke films. In de zin dat iedere vorm van cultuur een ingrijpend effect heeft op In de film wordt u verliefd op Jon Voight, een man die in Vietnam inva lide is geworden, terwijl Bruce Dem, uw echtgenoot speelt die net naar Vietnam is vertrokken. Zou het vol gens u een compleet andere film zijn geweest als Voight een auto-ongeluk had gehad en Bruce Dem op zaken reis was? andere gewoonten en denkwijzen, zo wel als door haar kans om zich voor het eerst in haar leven onafhankelijk op te stellen- Maar haar man is, als hij terugkomt, natuurlijk nog meer ver anderd. Hij pleegt zelfmoord, maar dat is maar heel gedeeltelijk vanwege de ontdekking dat zijn vrouw on trouw is geweest. Die vróuw was al leen zijn laatste strohalm. Er bestaat een getal van ongeveer 15.000 vetera nen die na hun terugkomst uit Viet nam zelfmoord hebben gepleegd”. „Ik hoop van niet. Maar het publiek zou niet naar een film komen kijken, die alleen maar over Vietnam zou gaan. Men moet zich kunnen identifi ceren. De reacties op Coming Home zijn heel gunstig in Amerika. En ik denk dat de film blijkt te werken vanwege juist de love-story. Ik heb deze film willen maken voor op de nen, die me vertelden wat ze in Viet nam hadden gedaan. Dat vertelde ik door aan vader: dit is wat ze zeggen, dat ze deden met vrouwen en met kinderen. En vader zei: bewijs het en ik zal voorop lopen in de protestmar sen. Dus bracht ik soldaten mee naar huis en ze spraken met hem en hij sprak zelf met nog weer andere men sen. En terwijl de oorlog vorderde, werd stukje bij beetje veel meer dui delijk”. „Peter stond van begin af aan op mijn standpunt; hij is een anarchist, zij het een romantische anarchist. Po litiek is hij niet geïnteresseerd, maar hij wist wel dat hij tegen iedere oorlog was. Peter heeft het gevoel dat de wereld in elk geval toch binnen vijf jaar aan diggelen zal liggen en wat zou dan de zin van oorlog kunnen zijn? Mijn familie is toen na een tijd van moeizame verhoudingen tenslotte heel hecht geworden. Mijn vader heeft toen zelfs campagne gevoerd om mijn echtgenoot (de linkse activist Tom Hayden) voor de Senaat gekozen te krijgen. We staan politiek nu alle maal ongeveer op dezelfde lijn”. Gelooft u dat het zin heeft om nu nog met een film als Coming Home te komen? Zou een film over wat er nu gebeurt in Vietnam niet veel zinniger zijn? „Ik ben de nieuwe Multatuli. Ik heb een heel bijzonder boek geschreven”, zegt niet gehinderd door enige bescheidenheid filmmaker Pim de la Parra. Maar in Amsterdam zeggen de kenners: „Als je zijn boek wilt lezen, moet je snel zijn. Straks wordt het nog in beslag genomen.” Op de omslag vermeldt Peter Loeb, zijn uitgever: „Prins Pim is het geest krachtige eerste droomboek van film maker en cocacoioog Pim de la Parra, de helft van het dynamische duo Pim en Wim (Obesessions, Blue Movie, Frank en Eva, Alicia, Wan Piepel). Prins Pim is moksi-moksi: Pim en vrouwen, Pim en Suriname, Pim en de film. Prins Pim is de in een ritmi sche Caraïbische stijl geschreven au tobiografie van iemand die gewend is zijn dromen waar te maken. Prins Pim versiert alles en onthult niets.” ons bewustzijn. Op hoe je je gaat voelen en denken over je plaats in de wereld. Je kunt daar als filmer onver schillig voor willen blijven, maar je kunt ook een vooropgezet doel nastre ven en dan films gaan maken die progressief mogen heten, omdat ze de mensen juist willen helpen zich din gen bewust te maken. In wezen is Coming Home natuurlijk ook gewoon als een love-story te beschouwen”. „Dat is omstreeks 1972 gebeurd. Wat mijn vader betreft, het duurde over het algemeen langer voor men sen die deel hebben gehad aan de Tweede Wereldoorlog. Omdat ze zich onmiddellijk identificeerden met de oorlog die zij hadden gevoerd tegen het fascisme, toen ze hadden gevoch ten aan de kant van de bevrijders. Voor hen kostte het veel moeite om in te zien dat Amerika in Vietnam bezig was een voor onafhankelijkheid vech tend volk te dwarsbomen Ik kwam gewoon verder, bij jullie kunnen films van bijvoorbeeld Bertolucci met suc ces worden gedraaid. Op het punt van politieke films, verkeert Amerika nog in het stenen tijdperk”. Mijn onvrede met de film Coming Home (een zes jaar te laat gemaakt en te gelikt liefdesdrama, met twee Viet- nam-veteranen rivalerend om Jane) heb ik voor de gelegenheid maar op gezouten. Er wordt neutraal geïnfor meerd naar de aanleiding voor Jane’s initiatief voor het maken van deze film (met Bruce Dern en Jon Voight) die in september in Nederlandse pre mière komt. „Van 1970 tot 1973 was ik betrokken bij de zogenaamde GI-beweging. Dat was een beweging binnen het leger, van militairen die tegen de Vietnam- K uuiiug Aaien, xrs. ncu luci; vcci uvxiuavt ;e gehad met die militairen en hun vrou wen en met veteranen die terugkwa men. Ik hoorde toen zulke afschuwe lijke verhalen, waar sommigen niet eens over konden praten met de men sen die hun het meest dierbaar waren. En de vrouwen die waren achterge- ttrische bleven, hadden intussen in Amerika lelptdt een complete, culturele omwenteling lijk ge meegemaakt. Na de hereniging bleek lachtta men nauwelijks meer in staat met rgelijki elkaar te communiceren. Toen voelde ik de behoefte om het effect van oor log vanuit die invalshoek te belichten. Dus richtte ik samen met Bruce Gil- Het festival van Cannes heeft de dag van Jane Fonda beleefd. Nauwelijks een etmaal is ze er geweest, maar we hebben het geweten. Ter gelegenheid van Coming Home, een door Hal Ashby geregisseerde film waarvoor het initiatief door Jane was genomen, sloeg ze zich met respectabel uithoudingsvermogen heen door een rijstebrijberg van radio-, televisie- en kranteninverviews. Halverwege die dag treffen we haar aan, nog een en al bereidwilligheid te antwoorden op vragen die al talloze malen gesteld moeten zijn. De golfpet staat haar slecht, maar aantrekkelijk is ze zeker. Rimpeltjes die ze in haar Barbarella-tijd nog niet had bij mondhoeken en ogen versterken de frappante gelijkenis met vader Henry Fonda. De heldere blauwe ogen hebben de eeuwige jeugd. „Ik dacht van wel ja. De psychische en morele wonden die /leze oorlog heeft veroorzaakt zijn van essentieel belang. Jon speelt een man die de controle over zijn lichaam kwijt is geraakt, als gevolg van een oorlog die hij niet begrijpt en waarvoor hij niet wordt bedankt en niet tot held wordt uitgeroepen. Het feit dat hij Vietnam- veteraan is vervuld hem met haat, angst, bitterheid en agressie Het is vanwege de oorlog dat in de Verenig de Staten zo’n sociale verwarring is ontstaan. Hef had veel te maker! met waarom vrouwen ook zo veranderd zijn”. „De vrouw die ik speel is aanvanke lijk in haar denken en idealen ge vormd door haar echtgenoot. Ze kwam uit een officiersmilieu en had nooit geprobeerd dat milieu ter dis cussie te stellen. In zijn afwezigheid verandert ze door haar contact met Bent u niet bang dat de love-story het Vietnam-thema is gaan over heersen? eerste plaats een Amerikaans pu bliek, een groot publiek Inder daad, ik had ook kunnen kiezen voor het Godard-type van politieke films, waar ik in het verleden aan heb mee gewerkt. Maar ik ben nu niet meer geïnteresseerd in films die alleen door een elite worden gezien. Ik wil films maken die gezien worden door men sen die mij eigenlijk niet mogen. Ik wil de mensen bereiken die aanvanke lijk de Vietnam-oorlog hebben ge steund, niet de mensen die deze oor log altijd al hebben veroordeeld „Ik geloof dat het een kwestie is van het Pentagon-masker wegrukken. Want als dat niet gebeurt, komen er meer Vietnams en staan we toe dat onze regering een buitenlandse poli tiek blijft voeren die ondemocratisch is. Vietnam is voorbij, maar we sturen wel straaljagers naar Saoedi-Arabië. Waarom? Vietnam nu^ja dat is ook zoiets. We kunnen natuurlijk niet alles doen. Deze film geeft, dat weet ik ook best, geen analyse van de Vietnam- oorlog, bemoeit zich niet met de rede nen waarom hij werd gevoerd. Hope lijk komen daar weer andere films over. We verwachten Francis Ford Coppola’s Apocalypse Now en die speelt zich wel af op het slagveld. Wij besloten een film te maken over het thuisfront, in het geloof dat dat zin had”. „Ik weet wel dat Vietnam nog steeds in de ellende zit. Maar ik ben Amerikaans en daarom ben ik geïnte resseerd in films die voeling hebben met het Amerikaanse publiek. Onder werpen waarvan ik denk dat het hete hangijzers zijn. De problemen van de werkende klasse. Ik kan een lijst aan leggen van energiecrisis, petrodollars tot en met nucleaire energie. Maar mijn energie en levensjaren zijn be perkt Over de huidige situatie in Vietnam zou ik, als politiek activiste, wel willen zeggen dat Amerika zijn beloften na dient te komen; de belof ten voor herstelbetalingen. We heb ben onze verhoudingen met Duitsland en Japan genormaliseerd, waarom blijft Vietnam iets waar wij geen rela ties mee onderhouden? Maar daar zou ik niet met alle geweld een film over willen maken, omdat ik niet ge loof dat een publiek erin is geïnteres seerd”. Hoe lang heeft het geduurd voor de hele familie Fonda op hetzelfde standpunt over Vietnam terecht kwam? Aanvankelijk zat uw vader op een compleet andere golflengte. nensen bert een maatschappijtje op, met de mingen bedoeling deze film, Coming Home, te „Ik zie de film als Grapes of Wrath, die mijn vader indertijd gedaan heeft. Een film, die voor mij een van de meest perfecte sociale films geweest is. Hoe komt het dat die film zo sterk werkte? Het ging om een familie, waarmee men zich identificeren kon. Bij wie je ging meeleven, met ook de problematiek van de vakbonden, be ter loon, betere arbeidscondities. En zo is het ook met Coming Home. In een keer thuis na een weekeinde te Amerika althans. In Europa zijn jullie hebben doorgebracht tussen vetera- pr 'W Pim, de nieuwe Multatuli LZXLt L CL e ELLY VAN HOEVEN t de wo ■imeur. zo snel met in beslag nemen, en Van Agt is weg bij Justitie; dat harde hollen naar de boekhandel kunt u dus wel overslaan. mogen worden. Op de dag dat de brief binnenkwam met de goedkeuring, ben ik dit beek gaan schrijven. Ik heb die eerste dag 24 uur achter elkaar geschreven.” soort krachtmeting. Het was mijn eigen therapie om niet gek te worden.” Pim de la Parra: een wonderlijke fi guur. Vliegt als een schicht door zijn huis, zet thee, zet wijn koud, serveert uiteindelijk cognac en vergeet het ande re vocht. Praat, praat, als een soort ver bale diarree. „Dat is nu het dilemma van een film maker: je moet mooier doen dan je bent. Geen centen, toch een mooi pak aan. En dat met een zakelijke druk van 200.000 gulden schuld op mijn nek, terwijl de geldzaken privé ook een ramp zijn. Dan moet je lef hebben om voor 25.000 gulden boeken gratis weg te geven bij de feeste lijke introductie van dat boek.” Pim, 38 jaar oud, kind van een Creool se vader en een Schotse moeder, aan wie dit boek overigens is opgedragen; gebo ren in getogen in Paramaribo, zegt in één adem dat hij geboycot wordt en dat hij tevens een van de rustigste mensen is die ooit op Gods aardbodem hebben rondge lopen. Hij heeft slaap, annonceert hij, want hij moet eigenlijk drie maanden slaaptekort inhalen, en dat allemaal vanwege zijn boek, dat hij in een record tijd heeft geschreven. Waarom dit boek? „Dat komt door mijn laatste film, Wan Piepel. Onda. ks werkelijk beste kritieken zijn er maar 30.000 Nederland se Nederlanders geweest die een kaartje gekocht hebben om mijn film te zien. Nederlanders zijn niet echt geïnteres seerd in Suriname, dat realiseerde ik me toen. De film bracht veel moeilijkheden met zich mee. We liepen achter op ons werkschema, kregen schulden, de verto ning liep hier niet, alleen alle Neder landse Surinamers kwamen kijken, ik raakte financieel hoe langer hoe meer in - het slop.” „Ik heb toen aan het presidium van de Nederlandse Bioscoop Bond een brief geschreven met het verzoek of de film ver binnen de verplichte termijn van 40 maanden op de televisie vertoond zou „Het is mijn bedoeling geweest, een werk te maken gelijkwaardig aan de Max Havelaar van Multatuli, maar dan een Surinaamse variant. Multatuli is arm gestorven, als een miskend talent. Zoiets pas niet meer in deze tijd. Ik wil dat dit boek gelezen wordt, want het heeft kwaliteit. Ik heb een werk geschre ven zoals ik dat in twintig jaar niet meer bij mannen heb gezien; alleen vrouwen verstaan die kunst. Ik ben kinderlijker dan mijn eigen kinderen.” „Wat Beatrix in dit boek doet? Ze is symbolisch; ze is de maagd van Oranje, mij door Jopie Pengel eens beloofd als echtvriendin. Mijn boek is herkenbaar voor iedereen en bereikbaar voor ieder- „Je moet mijn boek goed lezen. Haal er maar wat uit aan, bijvoorbeeld over de relatie man-vrouw. Ik ben kritisch ten opzichte van vrouwen. Wat ik in haar bewonder, is liefde, kracht en edelmoe digheid. Wat mannen hebben is ze meest al aangepraat. Dat is bij mij ook zo. Mannelijkheid moest ik tonen, dat is me als kind al ingeprent, omdat ik de eerste zoon was. Vrouwen zijn veel sterker; wij mannen zijn alleen maar slaaf.” „Ik ben gek op vrouwen. Dat onvoor stelbare sexaureool dat na al die films om me heen hangt, is natuurlijk wel wat overdreven. Wie mijn boek gelezen heeft, bekijkt mij met andere ogen, ziet me completer, meer als mens in zijn totali teit. De lezers worden erin geconfron teerd met een mens die een methode gevonden heeft om zaken als liefde, sek sualiteit en vriendschap op te lossen op de enige manier die althans voor mij mogelijk is. En dat dan bovendien lite rair verantwoord. Het leven is een avon tuur, en daarvoor zijn geen regels.” „Begrijp je nou waarom ik schrijver geworden ben? Ik moest dit allemaal kwijt, anders zou ik barsten. Niet via de film, dan maar via een boek. En ik vind het schrijven nu zo heerlijk, dat ik ermee door blijf gaan. Mijn boek, zo moet je dat maar zien, is een tijdbom; de lezers zelf kiezen het uur uit om de bom te laten ontploffen. We worden nog eens helden met dit boek." Onder de tekst een plaat van Ria Ret tich: prinses Beatrix, geflankeerd door links Lies Oei ofte wel China, de vrouw van Pim, en rechts door Pim zelf. Een maal, in de Zwartenhovenbrugstraat in Paramaribo, zag hij hoe prinses Beatrix’ rok opwoei, en het uitzicht op haar roomblanke dijen liet ogenblikkelijk Pims fantasieën op hol slaan. Door het hele boek heen droomt hij van Beatrix als minnares en echtgenote. „Ja, ik zou gelukkig geweest zijn met Beatrix als echtgenote. Had mijn moe der Mavis toch gelijk gekregen. Op de dag van mijn geboorte schreef tij in het Pimmieboek: „Op vrijdag 5 januari 1940, 's middags om half drie, werd Pimmie, ons prinsje, geboren". Een kind uit deze verbintenis met Beatrix zou Lobith heb ben moeten heten, want Pim leerde in Suriname, zijn geboorteland, op school: „De Rijn stroomt bij Lobith ons land binnen”. Ons land: Holland was dus ook van Suriname, en niet alleen andersom. Enfin, we zijn wel wat gewend tegen woordig; de zedenpolitie is niet meer een, wat je van honderden boeken niet kunt zeggen: die bereiken de mensen helemaal niet. Iedereen weet nu alles van me, de goede en de slechte dingen. Ik stel me kwetsbaar op, en open. Wat heb ik anders te verliezen dan mezelf Ik ben de overwinnaar van mijn tijd, Multatuli was het slachtoffer van zijn tijd. Ik wil tijdens mijn eigen leven weten wie ik ben. O, ik vind het opwindend, die ge ruchten over eventuele inbeslagneming van het boek. Maar volgens mij gebeurt dat niet, dat is anno 1978 onmogelijk in een land met zulke democratische ver worvenheden. Een boek dat duidelijke literaire kwaliteiten heeft en aan de andere kant strikt eerlijk is, kun je niet in beslag nefpen.” nd me! it. m nog inierer. ringen wor- il in de an het >n. ’t Ii anslui- samen sn aan le elek oorlog waren. Ik heb toen veel contact aange ogram gebruik i beeld om de :an hel den ge wonen „Ik hoop met dit boek uit de schulden te konen, zodat ik weer kan gaan filmen. Nu, net zoveel schuld op mijn nek, wil niemcnd met me in zee gaan, word ik comp.eet geboycot. Ook door CRM, die aan dt opvang van Surinamers toch zo’n 30 miljoen per jaar uitgeeft. Viereneen half niljoen mensen hebben Wan Piepel nu via de televisie gezien, waardering: 7,8. De film heeft goodwill gekweekt voor Suriname, heeft ook de gemiddelde Nede-lander beschaamd over zijn voor oordeel ten opzichte van Surinamers. Ik huild? toen ik het boek begon te schrij ven. Den soort ontlading werd het. Aan de ardere kant was het schrijven een an deze lyaliteit igd. Hij ens de bijvoor- an wor- aar eer dit niet lompiek- Dit laat r wat ni ndividi ten aan n”. op, dal dat be echt val alle fa belang het soci n onder en ge alle wo i aange contaC bijvoor iwijk ali de wijl che pro aoet no| de vraat ieninget a in hoe et eigen j en he g nade t dat di aan vor gemeen n al dea brengei aast ee: jurist, t de plan igen val nedewer- houdini n provó ;t van he wel dege wikkelin te realise is politiek’ Iedere film

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 21