Culturele ontwikkelingshulp door bosnegers aangeboden Sensatiezucht leidt tot circustoestanden Organist Jan Schouten vandaag tachtig jaar oud nog steeds actief FESTIVAL OF FOOLS 1978 I HOUANDFESI AMJBHOUA ANDFfflMI 4 „Boerenballet” blijft onder festivalpeil I Awana-show toont Surinaams dorpsleven HDUANDFEST MIHOUJI ANDFESiïVAl HDUANDFEST IWNHOUA ANDFESDW I iN KOUANDFEST MtSHOUA ANDFESFIW Dan Wagoner leuk tussen schuifdeuren WONDERKIND Theaterprijzen uitgereikt in New York MET MOZART BIJ APhO 1978 WOENSDAG 7 JUNI 4855 I tt door Johan van Kempen M HAARLEM. „Ik ben nog nooit over spannen geweest of zoiets, al had ik het nog zo druk. Dat komt omdat mijn werk altijd mijn hobby gebleven is”. Dat zegt de Haar lemse organist Jan Schouten, die vandaag zijn tachtigste verjaardag viert. Opgevolgd door Bernard Bartelink, is Schouten sinds 1971 met pensioen, maar nog altijd druk in de weer met onder meer vervangende dien sten voor zijn opvolger en andere collega’s. Het betekent dat Jan Schouten intussen zo’n zestig jaar actief is als kerkmusicus. Hoe begon het allemaal? BI 1 I AMSTERDAM. Het Soeterijn, het kleine, maar uitstekedne theatertje onder het Tropen Instituut, zit afgestampt vol. De reden voor de grote publieke belangstelling op de avond dat het wereldvoet- balgebeuren in Argentinië weer om aandacht schreeuwt, ligt in het eerste optreden dat een gemengde bosnegergroep uit het Surinaamse Goejaba in Nederland verzorgt. De Awana-show die de Zuid- amerikanen er dinsdagavond gaven, vormt een van de hoogtepunten uit het aandeel dat niet-westerse volkskunst en klassieke kunst in de huidige editie van het Holland Festival inneemt. I i KUNST l Uil JOHAN VAN KEMPEN CONRAD VAN DE WEETERING Kerkmuziek moet stijl hebben Paradiso Straat Fonteinzaal 21.00 uur Impuls Tejater 23.00 uur People Show Vondelpark donderdag 8 juni 19.00 uur Foolsband. Het royale kinderbestand begon als op afspraak een, de hele zaal omvattende kuchwedstrijd en deed pogingen de diri gent in zijn bewegingen te imiteren. Shaffy theater - donderdag 8 juni concertzaal 21.00 uur Tom Fool’s Theatre met „The Gallavant” 23.00 uur L.O. Sloan’s three black and three white refined jubilee minstrels zuilenzaal 20.30 uur Carrousel 23.00 uur Katie Duck Shaffyzaal 20.30 uur Spiderwoman Theatre met „The Lysistrata Nurhbah” 22.30 uur Wespentheater 24.00 uur Carlos Trafic Hector Mala- mud: „The Murder Brothers” filmzaal „Le Fou”, regie: Claude Go- retta (1973) - 87 minuten. De Melkweg woensdag 7 juni Theaterzaal 20.30 uur Kaboodle met „Monkey” 22.00 uur Foolsjamsessie Fonteinzaal 21.00 uur Franz Josef Bogner 23.00 uur Carlos Trafic Hector Mala- mud: „The Murder Brothers” Cinema 20.00 uur Een programma over het le ger en het soldatenleven 23.00 uur „How I won the war”, regie: Richard Lester (1967) met John Lennon in het gebouw vanaf 21.00 uur Dog- troep Overigens speelt Karin Lechner minder stabiel dan Ana Maria Vera. Steeds een fractie te vroeg met haar inzetten, vaak het tempo opdrijvend, werkte zij zich onbewo gen door haar solopartij heen. Aangeleer de mooidoenerigheid en eigenlijk vaker nog, het spel vergrovende, uitingen van kinderlijke spontaneïteit, deden de inhoud van de compositie geweld aan. En de on mogelijke cadens in de finale leek me in dit geval een proeve van onbekwaamheid in het componeren van de soliste; harmoni sche onhebbelijkheden wezen in die rich ting. Wat je, bij een blik op het programma, als grote verdienste van het APhO voor dit HF-concert zou vermoeden: de uitvoering, kindje wordt losgelaten, is te voorspellen. Althans voor kenners, want het grote pu bliek schijnt de belangrijke interpretatie verschillen niet te horen of is primair gericht op exorbitante technische presta ties. Cinema 20.00 uur Een programma over het le ger en het soldatenleven 23.00 uur „How I won the war”, regie: Richard Lester (1967) met John Lennon in het gebouw vanaf 21.00 uur Will Spoor donderdag 8 juni Theaterzaal 20.30 uur Nola Rae met „Some Great Fools of History” 23.00 dur Incubus met „Bilbo McTurk at Armageddon” De door Bartók met impressionistisch raffinement geschreven episodes in deze hier en daar extatisch geladen partituur, gingen daardoor ook al verloren. En al zorgde Kersjes weliswaar niet voor bril jant, maar dan toch voor zeer redelijk en vooral vaak suggestief orkestspel; dit opus 13, dat in 1913 in Boedapest in première ging, representeert nog niet de grote Bar tók en werd zo voor het leeuwendeel van de toehoorders in de stinkend benauwde zaal „een uitzitter”. na de pauze, van Bartóks weinig gespeelde balletmuziek „De houten prins”, bleek ui teindelijk met zijn lengte van 53 minuten in de praktijk een weinig geslaagde keus. Na de pauze volgt een solo, Broken Hearted Rag Dance, op muziek van Scott Joplin, uitgevoerd door Dan Wagoner, leuk voor de huiselijke kring tussen de schuifdeuren. Jan Schouten werd op 7 juni 1898 in Amster dam geboren als eerste ling in een gezin dat later tien kinderen zou gaan tellen. Na vanuit het ou derlijk huis in een kan toorbaan te zijn geduwd („de jongelui van tegen woordig zullen dat moei lijk kunnen begrijpen; maar vroeger deed je ge woon wat je vader zei”) werd de drang om zich helemaal aan de muziek te gaan wijden steeds groter. Jan had zich toen al voldoende bekwaamd om kerkdiensten te kun nen begeleiden en buiten de kantooruren om, werd Het laatste nummer lijkt nog het meeste op een ballet, er zit tenminste iets in van een doorvloeiende beweging en iets van een groepscompositie. Deze keer zijn er zeven dansers en de muziek bestaat uit variaties op Yankee doodle dandy. Het doet vaak denken aan square dances en heeft ook iets van de humor daarvan. Vermoedeijk is dit ook de reden waarom deze groep in dit Holland Festival is uitge nodigd, het thema daarvan is immers volkskunst in relatie tot klassieke kunst. Wat mij betreft had dit ene programma ook best mogen vervallen, het is een raad sel hoe het Holland Festival dit op zijn programma heeft kunnen nemen. Het grootste deel van het publiek voelde zich dan ook hogelijk bekocht. ook de meeste vrije tijd op debrgelbank gesleten. zijn zeggen tot zijn „laat ste snik” zal blijven inte resseren. De bosnegers in Suriname zijn afstam melingen van slaven die vrij spoedig na hun entree in het land na de gedwongen overtocht vanuit Afrika besloten niet voor de Hollandse plantagehoudefs te werken. De slavendienst eenmaal ontvlucht, vestig den zij zich diep in het achterland, wisten zich er aan te passen aan de natuurlijke omstandigheden en in veel gevallen veel van hun Afrikaanse cultuur en religie te bewaren. Dat geldt zeker voor de groep van negentien zangers, dansers en drum mers, die zich onder leiding van Franklin D. Lafour en Iddo Dorman als onbedorven dcor de westerse „cultuur” presenteren in het Holland Festival. Een zekere culturele ontwikkelingshulp kan de bosnegergroep bepaald niet ont zegd worden, want met mij hebben de paar honderd aanwezigen met grote ver wondering en ontzag kennis genomen van de rijke verworvenheden van een door snee bosnegerdorp, ergens in het oerwoud op twee dagreizen van Paramaribo. De show voor zover je zo’n begrip kunt hanteren valt ruwweg uiteen in een profaan en een religieus gedeelte, geschei den door een ruime pauze. Het gebeuren is Awana-show gedoopt naar een van de natuurgoden van deze bosnegers, die be kend staan om hun Winti-ritueel dat ver wantschap vertoont met de Haïtiaanse Voodoo en Afrikaanse natuurcultussen. Aan het begin van de voorstelling is het stand zal weten te houden tegen de opdrin gerige westerse samenleving. Daarom, nu het kan: gaat de Awana-show in het Am sterdamse Soeterijn zien! Vanavond, mor genavond en op 15 juni is dat nog mogelijk. JOHN OOMKES NEW YORK (AP). Zondag zijn in New York de jaarlijkse „Tony Awards” uitge reikt aan hen die de beste prestaties had den geleverd op het gebied van toneel en musicals. Een Tony ging naar het toneelstuk „Da”, een naar een acteur erin en een naar de regisseur van dat stuk. „Da” gaat over een Ier die wordt gedwongen het „bij te leg gen” met zijn herinnering over zijn vader. Het stuk was geregisseerd door Melvin Bernhardt. De acteur die werd onderschei den was Barnard Hughes, een Tony voor de beste bijrol werd gegeven aan Lester Rawlins. Als beste musical kwam „Ain’t misbeha vin’’ uit de bus, een bijzonder levendige produktie gebaseerd op het leven van de vermaarde jazzpianist Fats Waller. De actrice Liza Minelli won haar tweede Tony voor haar optreden in „The act” min of meer een „one-woman” show. De beste acteur in een musical werd John Collum voor diens afbeelding van Oscar Jaffee, een producent van Broadway die ’t slecht rooit. De actrice Jessica Tandy won haar twee de Tony, voor haar rol als eenzame oude vrouw in „The tin game”. Haar eerste had zij, 30 jaar geleden, gekregen voor haar rol in „A streetcar named Desire”. Voor de uitreiking was de componist Irving Berlin gehuldigd. Berlin die in mei 90 jaar was geworden, kreeg de „Lawren ce Langer Award” voor zijn uitnemende werk, in het Amerikaanse theaterwezen. Andere Tonies gingen naar de acteur Kevin Kline (uit de musical „On the Twntieth Century”), Ann Wedgeworth voor haar rol in het toneelstk „Chapter two” en Bob Fosse, de choreograaf en danser in de show „Dancin”. Betty Comden en Adolph Green kregen een onderscheiding voor de door hen ge schreven musical „On the Twentieth Cen tury” en Cy Coleman, die de muziek van deze musical had gecomponeerd, kreeg er ook een. Onderscheiden werden ook de decor ontwerper Robin Wagner („On the Twen tieth Century”), de illustrator Edward Go- rey (die de kostuums voor „Dracula” had ontworpen en Jules Fisher voor zijn be lichting van „Beatlemania” en „Dancin”. Doordat één van de danseressen plotse ling naar huis moest wegens het overlijden van haar vader, moesten er enkele num mers uitvallen en daarom danst de groep overal hetzelfde programma in de plaats van de twee die aangekondigd waren. Het beeld dat de Surinaamse bosnegers oproepen is dat van een dorpspleintje waar de plaatselijke bevolking bijeenkomst. Een scène uit de Awana-show die gisteren voor het eerst in het Tropenmuseum was te zien. aan volkse vormen van muziektheater, maar dan zonder de gladde showkant die wij aan dat begrip verlenen. Thomas Tomkins: A Sad Pavane for These Distracted Times. Op iedere pavane spartelt Wagoner wat met zijn armen, springt wat rond en gaat daarna hijgend op een bankje zitten om iets op een papiertje te schrijven. Bij navraag blijkt hij ook werkelijk iets op te schrijven en wel wat hem tijdens de spanning van dit publieke moment privé als meest intieme gedachte invalt. Na vier van deze invallen verscheurt hij het papier, het moeten tenslotte privé invallen blijven. alsof je in de dorpsgemeenschap wordt opgenomen. De acht jonge vrouwen en de elf mannen die de groep vormen, zetten zich op prachtige, zelf vervaardigde hou ten zitjes neer in een halve cirkel, aldus met t het publiek één geheel vormend. Het is net alsof de dorpsvergadering op het dorpsplein tezamen is gestroomd. De ge beurtenissen voltrekken zich vervolgens óp een manier alsof de dansen en vraag- en antwoord-balladen werkelijk voor een be langrijk deel geïmproviseerd worden en men het eerst eens moet worden of ,De dans van het konijn of De dans van de boskip wel zal worden uitgevoerd. De wijze waarop gedanst wordt laat zich amper beschrijven. Huppend op een been, schuddend met het achterwerk, vaak in een tijdeliijke trance wordt met een enorm tempo gewerkt. Dat gebeurt op sterk ritmi sche muziek, waarbij een trits drums (elk in hun eigen tempo en met een specifiek geluid) de stuwende kracht vormt. Ter afwisseling worden komische dierenimita ties in verhaalvorm, liefdesaanzoeken weeklachten en jachttaferelen in zang vorm en geestendansen gebracht. Na tweeëneenhalf uur verlaat je dan het Soeterijn volkomen onder de indruk van de hechte gemeenschap van de mensen in zo’n bosnegerdorp, hun religie en hun vaardigheid om wat ze ervaren te vertalen in zang, beweging en dans. Je vraagt je alleen af hoelang zo’n eigen cultuur nog donderdag 8 juni Fools Parade - cere moniemeester: Jango friends roads how international met „Foolies ’78” Loose Ends Sam Angelico The Busby Berkleys John Melville woensdag 7 juni Country Fools - cere moniemeester: Madness friends roads how international, met „Foolies ’78” Tom Fool’s Theatre met „The Galla vant” De gemiddelde Hollander heeft geen flauw benul van de verschillen tussen de diverse bevolkingsgroepen, die in veel ge vallen hun aanwezigheid in dit Zuidameri- kaanse land aan de kolonisatiedrift van de Nederlanders te danken hebben. Hij weet hooguit dat de aanwezigheid van Surina mers hier in Nederland daar ook al epn consequentie van is. Dat gebrek aan kennis en dus aan begrip voor wat er (cutureel) omgaat in de Derde Wereld, vormde voor een Holland Festival dat de volkskunst hoog in zijn vaandel heeft geschreven, een motivatie om juist culturen uit Korea, Bali, Ghana en Surina me te presenteren. Het eerste verschil met de Europese cul tuurwereld vormt de haast vanzelfspre kende eenheid van drama beleving van het aardse en het religieuze en muziek. Als je dan ook met een voorstelling als van de bosnegergroep geconfronteerd wordt, ben je in eerste instantie geneigd te denken Nederlanders hebben nauwelijks een voorstelling van het dagelijks leven in de Derde Wereld. Als er al eens land genoten zijn zoals Oud-Indië-gasten die kunnen pochen op tropenjaren, dan bekijken zij de niet- westerse samenleving veelal door sterk gekleurde brilleglazen. Onze visie op Suri name, dat zich veel vreedzamer losmaakte van het koninkrijk dan Indonesië, is even zeer onvoldoende. Woensdag 7 juni Amsterdam. Concertgebouw (20.15 uur): Omroep Orkest. Nieuwe de la Mar Theater (20.15 uur): La Marionettistica. Frascati (20.15 uur): Pierrot Lunaire, Der Kaiser von Atlantis. Den Haag. HOT (20.30 uur): Bread and Puppet Theatre. Gemeente Museum (20.15 uur): Mini festival folk en volksmuziek IV. Openluchttheater Zuiderpark (20.30 uur): Mini festival folk en volksmuziek IBb. Scheveningen. Circustheater (20.15 uur): Dan Wagoner and Dancers. p-AMF Rotterdam. De Doelen (20.15 uur): Zigeunermuziek en folklore. De Lantaren (20.30 uur): Yves Joly. Utrecht. Tejater Kikker (20.30 uur): Mini festival folk en volksmuziek I Ba. Stadsschouwburg (20.30 uur): Deli- melo. Jan Schouten: muziek blijft hem „tot zijn laatste snik” interesse ren. Vijf jaar orgelspelen bij kleine Amsterdamse kerken gingen vooraf aan zijn benoeming aan de kathedrale basiliek St.-Bavo aan de Leidse- vaart in Haarlem. Een doorslaggevende veran dering in omstandighe den om zich, nu in elk geval de middagen ter vrije beschikking waren, in te laten schrijven aan het Amsterdams Conser vatorium, waar de intus sen reeds vergevorderde amateur zich door nie mand minder dan Char les de Pauw en later door diens opvolger Cornells de Wolf liet opleiden. Jan Schouten behaalde di ploma’s voor zowel piano Zo wil hij in één grote, nooit haperende woor denstroom, naast alle op gewekte en humoristi sche verhalen, ook graag iets kwijt over de (nega tieve) muzikale ontwik keling rond de katholie ke liturgie: „De kerkmu ziek in de tijd van Die- penbrock en Hendrik Andriessen was nog wel waardevol, maar daarna is het toch wel erg achter uit gegaan. En vooral de kerkmuziek op Neder landse tekst, die nu ge maakt wordt, die is in houdelijk eigenlijk waar deloos. In elk geval, op z’n zachtst gezegd, ar moedig en dikwijls met de stomste harmoniefou- ten erin. Dan vraag je je wel af: Waar moet dat nou naar toe”. Christopher Ban ner deed daarbij denken aan een op leeftijd gevorderde amateur die graag op feestjes danst. Dan Wagoner strijkt veelvuldig door zijn haar en hijgt als een oud paard en alleen JoAnn Fregalette is rank, licht, snel en plezierig om naar te kijken. Het nummer is gelukkig niet lang. Het heet A Dance for Grace and Elwood, twee namen die staan voor de zeer oud geworden ouders van Dan Wagoner, die levend als boeren in een afgelegen gebied in de Verenigde Staten, zich sterk met de natuur verbonden voelden. donderdag 8 juni 12.30 uur Noordermarkt: Incubus 12.30 uur Nieuwmarkt: Tom Fool’s Theatre 12.30 uur Spui: The great salt lake mime troupe 17.00 uur Leidseplein: Dogtroep Het schijnt niet nogelijk te zijn om een fenomenaal mu- zikaal talent rustig z te laten rijpen. Bij zo’n evidente be gaafdheid ontaardt het spel dan kennelijk in zo’n circusachti- ge aangelegenheid. Tot schade van het kind, zoals later altijd blijkt, en tot schan de van het muziekbedrijf. Wat er terecht komt van het uitbeelden fan een meesterwerk waarop zo’n wonder- als orgel, terwijl hij zich later bij Badings nog eens extra in de polyfo nie zou gaan verdiepen. Nu hij de leeftijd „der zeer sterken” bereikt heeft, ziet Jan Schouten terug op een uiterst werkzaam en plichtsge trouw leven in dienst der kerk. Een gespecialiseer de muziekpraktijk waar over hij met opgewekt en krachtig klinkende stem; als spiegel van een haast onverminderde vi taliteit veel kan verha len. SCHEVENINGEN. Een handjevol publiek in het Circustheater keek elkaar in de pauze van de Holland Festival- voorstelling van Dan Wagoner and Dan cers dinsdagavond ietwat verbaasd aan: „Hoe is dit mogelijk?’’. Ze hadden toen gekeken naar zes dansers die langdurig hadden geposeerd in allerlei groeperin gen en standjes als voor een fotograaf waarna wat door elkaar heen werd gedar teld met traag bewegende benen en snel bewegende benen. AMSTERDAM. Mozarts geniale pia noconcert KV 467 diende gisteravond als voertuig voor sensatiezucht. De dertienja rige Zuidamerikaanse pianiste Karin Lechner - pendant dus van de vorig jaar in 'ons land opgetreden Ana Maria Vera - trok als soliste, op het door Anton Kersjes met het Amsterdams Philharmonisch Or kest in het Amsterdams Concertgebouw gegeven Holland Festivalconcert, een saai vol moeders met kinderen. Voor de volgende pauze voert Dan Wagoner nog een solo uit, een solo-egotrip op vier op de luit uitgevoerde pavanes van Graag spreekt hij over de samenwerking, in de eerste periode, met de musicoloog dr. De Kat, de oprichter van de koor school. Maar iedere tijd heeft voor hem zo de no dige anecdotes voor het heden opgeleverd, die dan met smaak door hem worden verteld. Over alle wederwaardigheden in en rond de kathedraal; over zijn leraarschap op het seminarie Hageveld („Ik heb daar bisschop Simonis in diens studie tijd nog lesgegeven”); over zijn privéleven, als vader en grootvader van een flink aantal nieuwe Schoutens; maar vooral en allereerst over de mu ziek zelf, die hem naar „Ik heb zelfs meege maakt dat ze bij een ker- kelijk huwelijk een plaat van Mieke Telkamp draaiden. Nou, neem me niet kwalijk, maar daar kan ik toch moeilijk vóór zijn. Er moet toch nog een beetje stijl in de ka tholieke kerkmuziek zit ten. En trouwens: Grego riaans is toch geweldig!” I Donderdag 8 juni Amsterdam. Stadsschouwburg (20.15 uur): Het Nationale Ballet. Nieuwe de la Mar Theater (20.15 uur): Teatrul Tandarica. Centrum Bellevue (20.30 uur): Cristi na Hoyos. Frascati (20.15 uur): Pierrot Lunaire, Der Kaiser von Atlantis. Den Haag. HOT (20.30 uur): Yves Joly. Openluchttheater Zuiderpark (20.30 uur): Mini festival folk en volksmuziek I Ab. Rotterdam. De Lantaren (20.30 uur): Bread and Puppet Theatre. Luxor Theater (20.15 uur): Dan Wa goner and Dancers. Broek in Waterland. Ned. Herv. Kerk (20 uur): Nederlands Kameror kest. Haarlem. Concertgebouw (20.15 uur): Mini festival folk en volksmuziek I Bb. Laren. Singer Concertzaal (20.15 uur): Mini festival folk en volksmuziek I Ba.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 11