Theatre du Papier brengt simpel materiaal tot leven
Ruimte
Antiekbeurs op kasteel is „voorportaal
voor Breda
vernieuwt zich met kwaliteit
FESTIVAL
OF FOOLS
197»
DUANDFESÏ
■■HOIU
NDFFSTWM
ip
kt
1UF
Warsaw Music Workshop
buitenmuzikale poespas
centraal bij Toer-in 1978
Lisse”
lil
N
HOUANDFEST
IVAL78HO11A
ANDFESTTV1L
HOUANDFEST
H178HOUA
ANDFESTTW
4^
Modern programma in Utrechtse Geertekerk
EXPOSITIES BEHANDELEN ACTUELE PROBLEMATIEK
Sophia Loren aangeklaagd
Gespecialiseerd in
MASSIEF EIKEN MEUBELEN
gebeitst of geloogd.
ALLEEN IN ALKMAAR
KUNST
19 7 8
RIJD AG 9
JUNI
V,
Fnidsen 93-95 - ALKMAAR - Tel. 072 -12 55 87
Achter de Waag, over de ophaalbrug
in het oude stadscentrum.
t2|
in
de.
w’
(ADVERTENTIE)
illllll
Yves Joly brengt charme
in het kleine gebaar
lijks-
Zaterdag 10 juni
aan
(20.15
val in het infantiele stadium tot gevolg.
ijf of
CEES STRAUS
1
t20
ofd-
9
i een
en
34 en
BE-
het.
weg
>ofd
en
en
/er-
iken
i de
iden
id.
(Van onze kunstredactie)
LISSE. „Veel varkens maken de spoeling dun” is een spreekwoord, dat hoewel
misschien oneerbiedig gebruikt, momenteel zeker opgaat voor de antiekhandel. Bij een
toenemende vraag en een gelijkblijvend, soms zelfs slinkend aanbod loopt de kwaliteit
van het gebodene uiteraard terug. Om nog maar niet te spreken van de handelaren die
graag aan de vraag naar kwaliteit willen voldoen, maar het gebrek daaraan maskeren
door het er op nahouden van allerlei malafide praktijken. Het gemiddelde peil van de
nog steeds wassende stroom antiekmarkten, -beurzen of wat daarvoor mag doorgaan, is
de laatste tijd dan ook opvallend lager geworden. Het laat zich raden dat dit een
vervelende zaak wordt voor de geïnteresseerde leek die het vaak aan zakelijke kennis
ontbreekt en dus in al zijn enthousiasme gemakkelijk op een verkeerd spoor kan
worden gezet.
Natuurlijk behoren de antiekbeurzen in
Delft en Breda niet tot die grauwe middel
moot die het vaak ontbreekt aan strenge
selectienormen. Eerder brengen ze zelfs
een „scheiding der geesten” teweeg. Met
„Delft” voorshand op eenzame en wel
haast onbereikbare hoogte is „Breda” de
laatste jaren duidelijk in opmars gekomen
met als belangrijk gevolg dat de andere
beurzen nog meer werden af geroomd.
De Oude Kunst- en antiekbeurs die ko
mende zaterdag de poorten van het Kas
teel Keukenhof nabij het gelijknamige
bloemenpark in Lisse doet opengaan, voelt
die gevolgen de laatste jaren aan den lijve.
Gebleken is namelijk dat „Lisse” in de
Joly is daar volstrekt puur in, hij staat
voor een extreme mate van intregriteit die
het effect volkomen schuwt. Ondertussen
wordt de kijker niets in de weg gelegd om
zijn gevoelens optimaal vrij te maken.
Nochtans hoef je van Joly geen theater
ten van het kleine gebaar, de minimale
handeling die echter een grootse fantasie
vertegenwoordigt. Zijn middelen zijn be
wust zo gering mogelijk gehouden om de
meest essentiële gevoelens op te roepen.
Behalve de historisch ge
groeide situatie wordt ook aan
actuele problematiek die op dit
punt in Noord-Holland speelt,
ruime aandacht besteed. Hete
hangijzers als de Voorhaven
problematiek, inpoldering van
de Markerwaard en Schiphol
zullen daarbij ter sprake ko
men.
Dat gebeurt in de eerste
plaats op een serie tentoonstel
lingen die in de maanden van
de Toer-in (juli tot en met be
gin september) op verschillen
de plaatsen in de provincie
worden gehouden. Deze serie
betreft steeds dezelfde exposi
tie waarvan in totaal zes kopi
eën worden gemaakt. „Be-
wereld van de antiekhandel een soort van
voorexamen blijkt te zijn geworden. Een
aantal kunsthandelaren dat in Lisse goed
voor de dag kan komen, blijkt na verloop
van tijd naar Breda te verhuizen, waarna
ze voorgoed voor Lisse verloren zijn. In de
reglementen in Breda wordt namelijk be
paald dat deelneming aan beurzen elders
in den lande niet wordt toegestaan. Voor
de Verenigde Handelaren in antiek en ou
de kunst, dié sinds 12'/2 jaar de beurs in
Lisse organiseren, is dat enerzijds een
flink compliment, anderzijds vormt het
ook een uitdaging om elk jaar weer het
niveau te handhaven, zo niet te verhogen.
Ook dit jaar dus weer een aantal nieuwe
zich in de afgelopen maanden veelvuldig
op de Amerikaanse markt heeft begeven,
slaagt er voortdurend in met spectaculaire
werken te komen, zij het dat zijn prijzen
navenant zijn.
(De Oude Kunst- en antiekbeurs op het
Kasteel Keukenhof in Lisse, gaat zater
dag open en blijft tot en met 18 juni
toegankelijk, dagelijks van 14-22 uur met
uitzondering van de laatste dag wanneer
de beurs om 18 uur sluit).
Neemt niet weg dat het fijn is dat er
geëxperimenteerd wordt. Maar het is jam
mer dat nu zelfs het muziekmaken van een
groep als de Warsaw Music Workshop, die
donderdagavond in het kader van het Hol
land Festival een modern programma in
ROME (DPA). De Officier van justi
tie in de Italiaanse stad L’Aquila heeft de
bekende filmactrice Sophia Loren aange
klaagd wegens medewerking aan een
„obscene” film. Het gaat om de rolprent
„Angela”.
L’Aquila staat er om bekend dat de
autoriteiten daar een scherp oog hebben
voor alles wat zedenkwetsend zou kunnen
zijn.
Sophia Loren heeft toch al problemen
met de Italiaanse justitie. Met haar man,
de filmproducent Carlo Ponti, moet zij
binnenkort terechtstaan op beschuldiging
van het onwettig uitvoeren van kapitaal.
jiding
jazijn
an en
an.
ïzicht
id en
et de
de
HO,
aan
ter
poor
1 en
ken
ka-
be-
ede
>tof-
be-
50-
lllllllll
de Utrechtse Geertekerk bracht, meer en
meer in dat teken van de buitenmuzikale
poespas komt te staan. Want zo’n houding
sterkt de categorie fossiele concertbezoe
kers die eigenlijk uitsluitend op een Beeth
ovencyclus zou willen intekenen.
Het was overigens opvallend dat deze uit
vier man bestaande wereldberoemde
Poolse muzikale werkgroep,
DEN HAAG. Niet meer dan wat (on)gekleurd papier, wat
slingers en een enkele maal een handvol alledaagse voorwerpen,
maar vooral hun handen gebruiken Yves Joly en zijn drie
medeleden van het Thédtre du Papier. Het is een van de vier
poppentheaters die dit jaar de Erasmusprijs in ontvangst kon
den nemen en bovendien een heel apart facet belichten van het
thema volkskunst dat het Holland Festival deze keer heeft
gekozen. Intussen is gebleken dat de keu
ze die het Festival met de vier poppenthe
aters heeft gedaan (behalve Joly ook Bre
ad and Puppet, La Marionettistica en Tea-
trul Tandarica) een bijzonder goede is
geweest die hopelijk een stimulans mag
zijn voor het poppentheater in zijn alge
meenheid in ons land waar deze cultuur
vorm toch nog stiefmoederlijk door over
heid en publiek bejegend wordt.
De Fransman Yves Joly, een innemende
en rijzige zeventiger, brengt poppenspel
hij spreekt zelf consequent van marionet-
van de brede lach te verwachten, eerder is
er sprake van een stille en intieme glim
lach. Want het Théatre du Papier brengt
heel introvert poppenspel met ingehouden
emoties die toch duidelijk en herkenbaar
zijn. Er wordt weliswaar gebruikgemaakt
van clichés dat verhoogt de herkenbaar
heid maar de spelers weten er toch in te
slagen die clichés tot hun kern terug te
brengen.
De scènes zien er in geschreven vorm
nogal banaal uit: een huwelijksceremonie
waarbij de bruidegom er vandoor gaat
met een ander, een nachtelijke scène waar
in ledematen een eigen leven gaan leiden
of een danspartijtje waarbij de vrouw in
kwestie belaagd wordt door vuige man
nen. Joly werkt zo iets echter met zoveel
fantasie uit dat je al spoedig in de ban van
dit charmant-kleinschalige theaterspel
raakt. Gisteravond althans lukte het Joly
om het goedbezette HOT zeer adequaat en
alert te laten reageren, hetgeen hem overi
gens moeiteloos afging.
Dat adequaat reageren lijkt overigens
wel een voorwaarde om als publiek van de
voorstelling te kunnen genieten want je
hebt bij dit soort theater alle aandacht
nodig. Het spel zit vol met subtiele hande-
lingetjes, met bijna onopgemerkte bewe
gingen die volstrekte aandacht vereisen.
Wie het allemaal wil meemaken kan be
halve elders in de Randstad ook volgende
week donderdag in Haarlem terecht. Dan
komt Joly naar het Concertgebouw. Even
tuele angst vanwege de Franse origine van
dit theater hoeft niet te bestaan; Yves Joly
hield al dertig jaar geleden, toen hij in
Parijs optrad, rekening met een internatio
naal publiek. Er wordt tjdens zijn voorstel
ling geen woord gesproken. Slechts mu
ziek dient als èen illustratief decor.
exposanten in Lisse, waar onder al meteen
veel kwaliteit zit. Zo kan onder het veer
tiental deelnemers het antiquariaat P. Kre
mers uit Amsterdam worden aangetroffen
dat zich specialiseert in grafiek (met etsen
van onder andere Rembrandt), kaarten,
atlassen en bibliofiele uitgaven. Een
nieuwkomer is ook Het Oude Kabinet uit
Wassenaar met zilver en de nog steeds veel
gevraagde Hollandse meubelen. Bijzonder
belooft daarnaast de deelname te worden
van Chris de Vreeze uit Eek en Wiel die een
grote collectie Art Nouveau-objecten zal
tonen naast Victoriaans en vroeger 19e
eeuw glas dat nog steeds, maar waar
schijnlijk niet voor lang, betaalbare prij
zen maakt.
Uit Haarlem komen verschillende deel
nemers onder wie ’t Oude Weeshuis met
17e en 18e eeuwse tegels, Joh. van der Tak
met Engelse en Hollandse meubelen en
Smith en Wierenga, bekend vanwege hun
vaak uitstekende collectie nautica, de in
strumenten en kaarten die alles met het
varen te maken hebben.
In de sector schilderijen, in Lisse vaak
nogal ondervertegenwoordigd, treffen we
de naam van Leslie Smith uit Wassenaar
die zich toelegt op de 19e eeuw met de
Haagse School en Romantiek. Smith, die
zijn grafische partituur een beroep doet
op het fantasierijk improviseren van de
uitvoerenden, heeft dit dikwijls een terug- °let horen. Het grootste gedeelte dateerde
------ - -■ van een jaar of zes of nog meer terug.
Zygmunt Krauze, in 1966 winnaar van
het Gaudeamus vertolkersconcours en een
jaar later oprichter en leider van de huidi
ge Warsaw Music Workshop, speelde zo
wel als uitvoerend pianist alswel als com
ponist in dit programma een belangrijke
rol.
Zijn collages in de vorm van „Soundsca
pe” en „Idyll” komen niet veel verder dan
wat instrumentale Spielerie (in Idyll op
authentieke oud-Poolse instrumenten,
waaronder de draailier) tegen een decor
van hoofdzakelijk natuurgeluiden zoals ie
dere radio-omroep of geluidsjagersclub
die op de band in voorraad heeft. De
langdradigheid van de stukken is boven
dien interessanter voor de componist
die de auteursrechten per minuut gehono
reerd krijgt dan voor de toehoorder.
Gelukkig viel op dit als geheel nogal
duistere Holland Festivalprogramma een
heldere lichtstraal in de vorm van een
ludiek werkje van Krauze’s landgenoot
Kazimierz' Serocki, één van de grondleg
gers van het Warschauer Herfst-festival.
Onder de titel „Swinging Music” ontstond
een beknopt stuk, waarvan de originele
klank met eenvoudige middelen wordt op
gewekt en omgezet in een irreëel idioom
dat in combinatie met het jazzy ritme heel
vrolijk maakt.
Kwartet 2 2 uit 1965 van de Pool
Boguslav Schaffer zou een „musikalischer
Spass” moeten zijn, maar er is werkelijk
voor het publiek geen enkele lol aan te
beleven, of je zou de erin geïmiteerde
consecratie leuk moeten vinden. Nee, dan
weet Mauricio Kagel heel wat beter hoe hij
met een stukje kostelijk spuugvermaak,
„Con Voce” geheten, op zijn publiek moet
inspelen. Daar is het echt even moeilijk om
de ogen droog te houden.
Praktisch al hetgeen Krauze, Palkovski,
Borowiak en Galazka op respectievelijk
piano, klarinet, trombone en cello maar
ook met de stem en op allerhande andere
manieren en met behulp van hun electro-
nica-man lieten horen, heeft weinig met
werkelijk nieuwe muziek te maken. Het
blijft bij impressies, associaties, sfeertjes,
imitaties, nostalgie en flauwekul.
Maar aangezien ik onder de weinige aan
wezigen in de Geertekerk geen stad- en
streekgenoten heb kunnen onderscheiden,
zal ik het hier gebodene toch in deze recen
sie maar even allemaal uitdetailleren. Dan
weet u tenminste zo’n beetje wat er aan de
hand was.
Muzikantesk is „Sardana” dat Tilo Me-
dek uit Jena componeerde en dat blijk
geeft van een soort eerlijke boerenopvat
ting omtrent moderne muziek in de geest
van „van dik hout zaagt men planken”,
gebaseerd op de folklore. „Help” van de
Noor Arne Nordheim is een door merg en
been gaande noodkreet van een zwemmer
die te ver in zee is gegaan en die bovendien
bijna door een boot (vandaan het gebruik
van de scheepstoeter) wordt overvaren.
Verder was Louis Andriessen’s „An-
fang” leuk als impressie van het blokfluit-
beginnerswerk: Over Morton Feldman’s
Half a minute it’s all I’ve time for”, hoef ik
niet te praten, aangezien het al bijna voor
bij is als het aarzelend heeft ingezet. En
Krauze’s gerats op de vleugel in zijn eigen
„Gloves Music”, heb ik bij thuiskomst zelf
nog even met succes nagedaan, maar hal
verwege kreeg ik last met de buren.
JOHAN VAN KEMPEN
zal het waarschijnlijk in de toe
komst niet vaak meer lukken
zo’n groot aantal „nieuwe” or
gels uit te kiezen. Er zijn tot op
heden 128 orgels in de loop
van de afgelopen jaren bezocht
en het aantal nieuw te bezoe
ken instrumenten kan eigen
lijk alleen nog maar groeien
door restauratie of verwer
ving.
Voor kinderen, maar ook
voor volwassenen staan acht
poppentheaters met verschil
lende voorstellingen op het
programma. Öaartoe behoort
naast de beide Wentinks uit
Wormer en Popstudio Hindrik
uit Purmerend ook Marijke
Kots (Mijko) uit Haarlem.
Daags voor de opening van
de Toer-in die door de Com
missaris van de Koning op
woensdag 21 juni in Hoorn
wordt verricht, komt in een
oplage van 165.000 exemplaren
de bekende Toer-in krant van
stapel. In deze krant, die door
de plaatselijke VW’s en ande
re toeristische instellingen als
mede door de Culturele Raad
Noord-Holland wordt ver
spreid, staan tal van toertoch
ten uitgestippeld. Wordt zo’n
tocht gevolgd dan krijgt men
onderweg een goede indruk
van het Noordhollandse land-
schap dat voor de bewuste
streek zeer specifiek kan zijn,
terwijl men in de dorpen attent
wordt gemaakt op verschillen
de manifestaties die daar in
het kader van de Toer-in zullen
plaatshebben.
(Van onze kunstredactie)
VELSEN. De Toer-in
gaat dit jaar opnieuw aan
dacht besteden aan het thema
„ruimte”. Werd vorig jaar
vooral een algemeen beeld ge
geven, dit keer zal door mid
del van tentoonstellingen ge
tracht worden om tot een kri
tische visie te komen op de
ruimtelijke ordening, uiter
aard voorzover dat de provin
cie Noord-Holland betreft. De
betekenis van het begrip
ruimte voor de Noordhollan-
der, wat daarmee is gedaan in
de loop der tijden en hoe er
vorm is gegeven aan een ge
bied dat vanoudsher door
menselijk ingrijpen is geken
merkt, komt door middel van
verschillende tentoonstellin
gen tot uiting.
UTRECHT. —Als
je als kind onvol
doende in het spel
aan je trekken bent
gekomen, wil je dat
als volwassene
blijkbaar inhalen.
Veel van die tekortgekomenen bewegen
zich in de avant-gardistische muziekprak- Poolse muzikale werkgroep, waarvoor
tijk. En als een hedendaagse componist in componisten uit alle (internationale) wind-
streken hun creatieve bijdragen hebben
geleverd, nauwelijks of geen recent werk
me-Improvisatie met Friends Roads
how.
Cinema: 20.00 Sex22.00 uur.
Drugs.24.00 uur, Rock’n roll the
Sexpistols live (8 minuten).
PARADISO
VRIJDAG 9 JUNI
Punky Fools-ceremoniemeester: Mad
ness Friends Roadshow Internatio
nal met „Billy Spears”, Incubus, Pe
ople Show.
ZATERDAG 10 JUNI: 1
Silent Fools-ceremoniemeester: Jango
Jango met zijn solo-show, Justin Ca
se, Moving Picture Mime Show met
„The Creatures from the Swamp and
other Rubbish”, Trumbunich mimes,
Friends band.
STRAAT
ZATERDAG 10 JUNI:
Parade i.s.m. aktie „Straat moet vrij”
met L.O. Sloan’s three black and
three white refined jubilee minstrels,
14.00 uur, Noordermarkt: Tom Fool’s
Theatre, 14.00 uur, Nieuwmarkt:
Loose ends, 14.00 uur, Spui: Joost
Belinfante, 14.00 uur Leidseplein: Im
puls tejater.
VONDELPARK
VRIJDAG 9 JUNI
21.00 uur The great Salt Lake mime
Troupe
ZATERDAG 10 JUNI
14.00 uur Action Space, opblaasbare
objekten, 15.00 uur Onk, straatthea-
ter met Will Spoor, 21.00 uur L. O.
Sloan’s three black ands three white
refined jubilee minstrels.
Nog geen tien bij tien centimeter is deze
els van Rembrandt groot. Het is gedateerd
°P 1635 en draagt als titel The Stoning of
Saint Stephen (De steniging van de Heili
ge Stefanus). Het is de tweede staat van
twee. Te zien bij antiquariaat P. Kremers
uit Den Haag.
Vrijdag 9 juni
Amsterdam. Stadsschouwburg
(20.15 uur): Don Giovanni.
Concertgebouw (20.15 uur): Con-
certgebouworkest I.
Theater Carré (20.15 uur): Kontra-
Danse, Recitativarie, Camera Obscu
ra, Variété.
Nieuwe de la Mar Theater (20.15
uur): Teatrul Tandarica.
Den Haag. HOT (20.30 uur): Yves
Joly.
Openluchttheater Zuiderpark
(20.30 uur): Minifestival folk en volks
muziek I Ba.
Scheveningen. Circustheater (20.15
uur): Het Nationale Ballet.
Rotterdam. Schouwburg (20.15
uur): Het Balkon.
De Doelen (20.15 uur): Warsaw Mu
sic Workshop.
De Lantaren (20.30 uur): La Mario
nettistica.
Haarlem. Stadsschouwburg (20.15
uur): Delimelo.
Utrecht. Stadsschouwburg (20.30
uur): Bread and Puppet Theatere.
Bi) Daruma, een Haagse handelaar die
zich toelegt op Aziatische kunst is dit
Chinese snuifflesje van aardewerk te zien
dat uit de 19de eeuw dateert.
- SHAFFY THEATER
- VRIJDAG 9 JUNI
Concertzaal, 21.00 uur, Riciotti, 21.00
uur, L. O. Sloan’s Three Black and
White refinef jubilee minstrels.
Zuilenzaal, 20.30 uur, Penta theater,
22.15 uur, Moving picture mime show
met „The Creatures from the Swamp
and other rubbish”, 24.00 uur, Sardi-
neta.
Shaffyzaal, 20.30 uur. Abrakadabra,
22.00 uur, Spiderwoman theatre met
„The Lysistrata Numbah”, 24.00 uur,
Impuls tejater.
Filmzaal, „Satansbraten”, regie: Rai
ner Werner Fassbinder (1976) - 100
minuten
ZATERDAG 10 JUNI:
Concertzaal, 20.30 uur, Spiderwoman
Theatre met „The Lysistrata Num
bah”, 23.00 uur, Riciotti.
Zuilenzaal, 21.00 uur, People show,
22.30 uur, Living Poem Theatre met
„Adios, Adios”, 24.00 uur, Michael
Gimpel.
Shaffyzaal, 20.30 uur, Zvika Fiszon,
22.00 uur Sharon Landau, 23.30 uur,
Termiek.
Filmzaal, „I Clowns”, regie: Federico
Fellini (1970) - 92 minuten
DE MELKWEG
VRIJDAG 9 JUNI
Theaterzaal, 20.30 uur, Tom Fool’s
Theatre met „The Gallavant”, 22.30
uur, Michael Gimpel, 24.00 uur, G. T.
Moore.
Fonteinzaal, 20.30 uur Annie Stainer
„The long green theatre company”,
22.00 uur Living Poem Theatre met
„Adios, Adios”, 24.00 uur Mime-
Improvisatie met Jango.
Cinema, 20.00 uur Sex...., 22.00 uur
Drugs: „Mary Jane, regie: Maury
Dexter met Fabian, 24.00 uur Rock’n
Roll the Sexpistols live (8 minuten).
ZATERDAG 10 JUNI
Theaterzaal, 20.30 uur Tom Fool’s thea
tre met „The Gallavant”, 23.00 uur,
Sardineta.
Fonteinzaal, 20.30 uur, Impuls Tejater,
22.00 uur, Katie Duck, 24.00 uur Mi-
stuurde ruimte”, zoals de ten
toonstelling heet, komt in Pur
merend, Alkmaar, Blaricum,
Den Helder, Zaanstad en van 5
augustus tot en met 3 septem
ber zowel in de Openbare Bi
bliotheek in Hoofddorp als in
het stadhuis van Velsen.
De Toer-in, dit jaar alweer
voor de tiende keer georgani
seerd, is een bundeling van ui
teenlopende culturele manifes
taties. Er zijn dit keer weer
bijzondere tentoonstellingen te
verwachten zoals een overzicht
van het Werk van de Vlaamse
schilder Gustave de Smet (die
veel contacten met de Bergen
se School heeft gehad) in War
menhuizen, een beeld van wat
in Purmerend op het gebied
van Jugendstil aan aardewerk
is gefabriceerd tot aan een ex
positie in de Hervormde Kerk
van mutsen („van houten helm
tot hoge zije”) en een oude
prentbriefkaartententoonstel
ling in Krommenie, Zaandam
en Alkmaar.
Wie van stolpboerderijen is
gecharmeerd, kan naar de Bo
terbal in Hoorn gaan. Daar
staat „De stolp te kijk”, het
boerderij-type dat een geschie
denis kent die loopt van de
vroege 16e eeuw tot 1955 toen
de laatste hoeve werd ge
bouwd. Stolpboerderijen vor
men een actueel thema in de
wereld van restaurateurs: het
type is al sinds enige tijd onge
schikt voor een moderne boe
renbedrijfsvoering, dient nu
nog alleen als burgerbewo-
ning, maar dreigt door onoor
deelkundige verbouwing in
snel tempo haar authentieke
karakter te verliezen.
Traditioneel gaat de Toer-in
ook nu weer de boer op: behal
ve het bekijken van de Hoorn-
se expositie kan men zich bij
verschillende boeren melden
om daar een bedrijf in volle
werking mee te maken. Hoe
wel men ook akkerbouw kan
bekijken, gaat de meeste be
langstelling naar uit ervaring
is gebleken naar het veehou-
dersbedrijf dat kennelijk een
meer „romantischer” roep
heeft.
Orgelliefhebbers komen tij
dens de zomermaanden in
Noord-Holland steevast aan
hun trekken. De Toer-in (een
initiatief overigens van de Cul
turele Raad Noord-Holland die
hjervoor samenwerking heeft
gezocht met de Vereniging van
Vreemdelingen Verkeer) heeft
een pakket van zeven orgel
tochten samengesteld, ’s Zater
dags kan men, met eigen ver
voer, enkele kerken bezoeken
waar een deskundige organist
informatie geeft over het orgel
en vaak ook enkele werken ten
gehore brengt. De organisten
die deze tochten begeleiden
zijn bijzonder goed op de hoog
te van de betreffende instru
menten zodat vragenstellers
alle kanten op kunnen.
Vijftien van de 28 orgels die
deze zomer worden bezocht,
zijn in de afgelopen jaren nog
niet eerder bezocht. Overigens
Amsterdam. Stadsschouwburg
)20.15 uur): Het Nationale Ballet.
Theater Carré (20.15 uur): Kontra
Danse, Recitativarie, Camera Obscu
ra, Variété.
Nieuwe de la Mar Theater (20.15
uur): Yves Joly.
Den Haag. HOT (20.30 uur): La
Marionettistica.
Rotterdam. Schouwburg
uur): Het Balkon.
De Doelen (20.15 uur): Rotterdams
Philharmonisch Orkest I.
De Doelen: Cristina Hoyos.
Haarlem. Concertgebouw (20.15
uur): Zigeunermuziek en folklore.
I
Yves Joly maakt
zijn handpoppen
van eenvoudige
middelen maar
weet ze met mees
terlijke fantasie
tot leven te wek
ken. De foto laat
een scène zien van
het programma
waarmee hij in het
festival staat.
(Foto Bob van
Dantzig)