Toekomst onzeker voor beide opvallend getalenteerde actrices Hl AN filmhuizen Films en forum over Hl BOF abortus in Haarlem van F eraldo M Haarlemse bioscopen bieden veelzijdig aanbod haarlem N Al amsterdam Driver eentonig, Guernica aangrijpend wil onbegrip uit weg ruimen "Verl In de nacht Sub gaa torn Zaak van belang „Wij vrouwen eisen” 10 FILM 19 7 8 Z A 1 JUNI 1 0 j AIV gelbe Derd voert ponis over het Een band de IV certg Het toeval brengt deze week in cle Amsterdamse bioscopen twee jonge Franse filmsterren op het doek die ongeveer gelijktijdig zö opvallend in het nieuws kwamen dat de bezorgde vraag voor de hand lag hoe het verder zou gaan met beide opvallend getalenteer de actrices die ieder bovendien Isabelle als voornaam meegekre gen hadden. nQanaDoaannnaaaDaaaDCODDUDoaüOüuüDODaDDDaüDÖDurJDoaDoooDuaoaoouoDacmDDaoDODoaDDOonooDnonnnaDonoDnonDnopooonnnnnanaaDPonaaDDaoDoaDDUDDODüouüODaaaooaaij □□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□rjonoaabnoanDanDODnonaannponnonnnnnoDonaaDoannanaD *ZA T E R D A G Charles Boost E Twee Isabelle’s op zoek naar succes ü- Isabelle Huppert in Violette Nozière. Isabelle Adjani in Driver; deze week in wereldpremière in Lida (Haarlem). I t c toekomst voor het land om de hoek kijken. Een onsmakkelijk en ongezond geheel! F Monique van de Ven in en als Keetje Tippel. «Lm Het gaat hier natuurlijk om Isabelle Ad jani, Truffaut’s ontdekking in „L’Historie d’Adèle H” en Isabelle Huppert die op de Film week Arnhem van het vorige jaar een onvergefelijke indruk maakte als het kap- stertje Beatrice in „La Dentellière” van de Zwitser Claude Goretta. De twee genoem de films betekenden allesbehalve een de buut. Adjani filmde al van 1969 (ze was toen 14) en „La Gifle” werd een jaar voor Truffaut’s film gemaakt, Isabelle Huppert was al enige tijd „het nieuwe gezicht” van de Zwitserse film en filmde ook sinds 1971 regelmatig in Frankrijk, waar ze o.a. te zien was in „Les Valseuses” en „Que la Fete commence”. Debutanten kan men hen dus zeker niet noemen. Dat zij pas een goed jaar in de publiciteit en de belangstelling zijn geko men (Adjani haalde augustus vorig jaar de omslag van „Time”) moet aan een enkele rol toegeschreven worden die ineens een vonk doet overspringen en een gezicht onvergetelijk maakt. De aan een onbeant woorde liefde lijdende dochter van Victor Hugo, Adèle, was zo’n rol evenals het lieve meisje „Pomme” dat moeilijk contact met haar omgeving weet te maken en evenals Adèle H. geestelijk ten onder gaat aan versmade liefde. En hoe gaat het nu ver der? Isabelle Adjani speelde verschillende rollen om wat meer veelzijdigheid te krij gen. Zo was ze te zien in „Le Locataire” van Roman Polanski, in het verwarde „Ba- rocco” van André Téchiné, in „Violette et Francois” een „Gifle”-achtige comedie, be reikte Hollywood en kreeg een bijrol in „The Driver”, een plichtmatige gangster- Arrabal heeft een soorgelijk effect wil len bereiken in zijn film die niet recht streeks ingaat op de misdadige Duits- Italiaanse luchtaanval op het open stadje van ruim achtduizend inwoners die op 26 april 1937 met meer dan honderd bombar dementsvliegtuigen werd uitgevoerd. Ar- rabal cirkelt als het ware om die gebeurte nis heen door de adellijke familie Cerralbo te introduceren die op vijftig kilometer van Guernica in een kasteel woont en öp verschillende manieren reageert als het bombardement losbarst. Zoals bij de complexe filmer te verwach ten viel wordt ook die handeling doorscho ten met symbolische voorstellingen en ri tuele beelden die de historische gebeurte nis in een wijder perspectief plaatsen. Een film vol verrassende en aangrijpende pas sages zoals verwacht mocht worden van de maker van „Viva la Muerta” en „J’Irai comme un Cheval fou”). „Driver” in Lido blijkt ondanks een aan trekkelijke „cast” met Ryan O’Neal, Bruce Dern en de Franse ster Isabelle Adjani toch niets meer te zijn dan een vrij eentoni ge film waarin het achter elkaar aanj ach ten en tot „total loss” rijden van auto’s de hoofdmoot vormen. Ryan O’Neal, eens de lieveling van Peyton Place, later van films als „What’s up Doe” en „Paper Moon”, speelt ditmaal een gangster, een perfecte auto-courreur die door bendes ingehuurd wordt om snel en professioneel de plaats In City 7 (en in 16 andere bioscopen in ons land waaronder Lido, Haarlem) wordt de wereldpremière van „Driver" gegeven- waarover meer in de Haarlemse filmru- briek. Een nieuwe Chabrol, „Violette No zière”, de officiële Franse keus voor Can nes 78, die eveneens elders op deze pagina ter sprake komt, staat op het programma van Calypso en overigens is er bovenna tuurlijk werk te zien in „Spiderman” (Bel- levue-Cinerama) en in „Oh, God” (Leidse- pleintheater) waar God in de persoon van de acteur George Burns in levende lijve verschijnt aan de assistent van een super markt, die er heilig van overtuigd is dat hij de aangewezen tussenpersoon is om abortus een essentiële zaak is in de strijd voor een gelijkwaardiger positie van de vrouw in onze samenleving^ WVE vindt dat vrouwen die tegen hun zin in verwachting zijn geraakt, het recht moeten hebben om hun toevlucht te kun nen nemen tot abortus als noodmaatre- seur Lawrence Gordon laat zich een unie ke kans ontglippen een nieuwe ster blij vend bij het Amerikaanse publiek te intro duceren, Adjani zelf doet haar eigen car rière geen goed door een levenloos rolletje te accepteren onder een onbekende en talentloze regisseur. Isabelle Huppert heeft het, wat dat be treft beter bekeken. Voor haar eerste be langrijke rol na „La Dentellière” heeft ze zich geplaatst onder regie van Claude Cha brol die haar de titelrol in „Violette Noziè re” heeft gegeven, een rol die voor haar geschreven zou kunnen zijn. Wat onmoge lijk is want de historie heeft die rol gedic teerd. Chabrol vertelt n.l. het waar gebeur de verhaal van de achttienjarige Violette Nozière die in 1933, ogenschijnlijk zonder reden haar ouders tracht te vergiftigeh. Burns als een huiselijke God. Uiteraard heeft ook „Spiderman” iets goddelijks. Al is hij een gewone jongeman die alleen maar door een radio-actieve spin gebeten is en daardoor over oerkracht beschikt en tegen muren kan kleven. Spiderman is evenals Superman een populaire stripfi guur, die nu ook de film „gehaald” heeft. D< Mari Te festi' L (14.2 „Wij willen ons niet opstellen als een stel schreeuwende vrouwen, niet als een groepje fanatiekelingen overkomen”, zegt Bea Geluk, „maar duidelijk maken dat abortus iets is dat voor alle vrouwen een zaak van belang is. Alle vrouwen die ons op de markt straal voorbijlopen, me nen dat zij of hun dochters niet onge wenst zwanger kunnqn worden, maar de realiteit leert anders. Nogal wat vrouwen in de overgang bijvoorbeeld die niet meer regelmatig menstrueren, lopen dat risico.” Die speci; Bern; een voort het 1 gen. dams; van N En dé DEN Tone; zelsch lijkhe ter-tei heeft ten. De zullen voerd tus. A een a< aanva Dit de Ve zelsch leend voor 1 Alt burg Th< Dans ra, V Nie uur): Dl La IV R (20.1 De ense AJ burg Co nern Ni, uur): Tn Maq; Tri Bast So conc Ste Cage R< uur): De Phill De Hi (20.11 re. vrouwen eisen stuiten op veel onbegrip. Carla van Erp van WVE vertelt niet zon der gepaste verontwaardiging: „De voor oordelen waarmee je geconfronteerd hou je in het begin niet voor mogelijk. Laatst kwam er een man naar onze kraam toe en die vroeg aan mij of ik niet wat in zijn vrouw zou zien, want die was lesbisch. Zo’n vooroordeel, zo in de geest van de vrouwen die voor die abortus en zo bezig zijn dat zijn lesbiennes, dat maakt een normaal gesprek al haast on mogelijk”. „Het is voor ons uiterst moeilijk om te vertellen waarmee we bezig zijn en wat we willen bereiken, als er al bijvoorbaat niet wordt geluisterd. Het vergt nogal wat van je als je iemand wil bereiken die met vooroordelen opgezadeld is. Auto matisch stel je je dan al wat agressiever op, omdat praten geen weerklank lijkt te hebben.” Carla van Erp en Bea Geluk zijn in hun vrije tijd actief voor WVE, omdat zij van mening zijn dat een vrije Dat lukt bij haar vader die later niet haar echte vader zou blijken te zijn, maar haar moeder blijft leven en begint een proces tegen haar „duivelse” dochter. De zaak Nozière komt dan in de sensa- tiesfeer. De ene helft van Frankrijk wil dat haar hoofd onder de guillotine zal vallen, de andere helft neemt haar in bescher ming en wijst op het achterlijke en be krompen milieu waarin zij is opgegroeid. Chabrol probeert in die lijn de gruwelijke daad van Violette te motiveren maar het lukt hem alleen maar een beeld te geven van een onevenwichtig en wispelturig meisje dat niet goed weet wat ze wil, maar wel de gevangene is van klein-burgerlijke ouders van wier benepen liefdeleven ze dag in, dag uit een ongewilde getuige is. Chabrol weet wel de tweekamersfeer van het gezinnetje te treffen, maar mist de sterke en sobere verteltrant dat we van zijn vroeger werk kennen. De wazige, enigszins slaapwandelende en onbereken bare Isabelle Huppert is geknipt voor de rol al moet ze van haar regisseur te veel schijnbewegingen maken om later moord en proces de schok van het onverwachte te geven. Destijds waarschuwde een vriend al dat ze zich niet moest specialiseren in malle en malende meisjes toch heeft ze deze herhaling van een eenmaal succesvol le rol niet kunnen voorkomen. Twee sterren op zoek naar succes. Dat daarbij goede adviseurs of in het vak ge specialiseerde „agents” onmisbaar zijn, bewees zeker Adjani in „Drive”. En dat de eerstvolgende films duidelijk zullen moe ten maken welke definitieve richting de uiteenlopende talenten gaan inslaan lijkt een voorwaarde voor beider blijvend suc ces. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. „Wij staan vrij regel matig op de markt met een kraam om informatie over abortus te verstrekken. Niet omdat we voor abortus op zich zijn, maar omdat vrouwen onvrijwillig in verwachting kunnen raken en het dan de enige oplossing kan zijn om erger te voorkomen. Maar als je op de markt staat, dan merk je pas wat voor vooroor delen er tegen ons bestaan”. Aan het woord zijn twee vertegenwoordigsters van het Haarlemse comité „Wij vrouwen eisen”, kortweg WVE genaamd. Dit weekeinde worden er onder auspi ciën van WVE en het Haarlemse filmhuis Het Melkwoud films over abortus en de jarenlange strijd die vrouwen hebben gevoerd en nog voeren om vruchtafdrij ving uit het wetboek van strafrecht te verwijderen vertoond om er een grotere bekendheid aan te geven. Twee films van de Nederlandse cineast Hillie Molenaar, Tien jaar abortusstrijd en Abortus doe je niet zomaar, worden op zaterdagavond vertoond in het Haarlem se filmhuis Het Melkwoud aan de Zijl straat 63 en op zondagavond in het film huis van jongerencentrum het DAC aan de Ripperdastraat 13a te Haarlem. In alle gevallen beginnen de vertoningen om 20.30 uur. Abortus is al tien jaar een van de hete hangijzers in de Vaderlandse politiek. Voorvechters zoals vrouwengroepen in het algemeen en actiegroepen als Wij In Alhambra I tenslotte een nieuwe film van Liliana Cavani („De Nachtportier”) met de suggestieve titel „Beyond Good and Evil”. In de cast Dominique Sanda en Erland Josephson (bekend uit „Scènes uit een Huwelijk” van Bergman). de race vol agressieve concurrentie en bloedige verkeersongelukken komt tegen net einde nog een mogelijkheid op betere gel en dat zo’n medische ingreep betaal baar zou moeten zijn. Daartoe wil het actiecomité verwezenlijking van een drietal eisen, waarvoor al jarenlang wordt geijverd. De verwijdering van ab ortus uit het wetboek van strafrecht be hoort gepaard te gaan met het opneihen van abortus in het ziekenfondspakket. Tenslotte dient volgens WVE het uitgang spunt dat de vrouw beslist te worden verwezenlijkt. Abortus doe je niet zomaar. Veel tegen standers van een vrije abortus menen dat voorstanders vruchtafdrijving zien als een soort anti-conceptie. Maar de gelijk namige film van Hillie Molenaar en die komt overeen met het standpunt van de WVE-vrouwen maakt duidelijk hoe moeilijk het is om als vrouw toevlucht te nemen tot vruchtafdrijving. Na afloop van de vertoningen van de beide films over dit onderwerp kan het publiek nablijven voor een informatief gesprek en discussie met enkele leden van WVE Haarlem. Zondagavond in het DAC wordt alleen Abortus doe je niet zomaar vertoond, omdat na afloop een forum gepland staat dat uitgebreid in zal gaan op de medische en maatschappelij ke kanten van abortus. Daaraan nemen deel Joeri van den Bergh (medisch coör dinator), Danielle Dollée (maatschappe lijk werkster) en Dolly Kausen (admini stratrice), allen namens het Beahuis. Ver der de jurist Paul van Brederode van Stimezo (Stichting medische zwanger- schaponderbreking) en twee leden van het Haarlemse comité van WVE. sprake is, hebben niets met koorknapen uit te staan, zoals men al had kunnen vermoeden bij de vermelding van Robert Aldrich als regisseur. De misleidende titel slaat op een stelletje agenten in Los Ange les die stuk voor stuk hun problemen heb ben maar als geheel een vrolijk stelletje vormen dat onder elkaar de vrije tijd doodt met veel drank en flauwe onvolwas sen spelletjes, waarbij ze elkaar er tussen nemen. Hun onbekwaamheid om als ge trainde manned de werkelijkheid onder ogen te zien blijkt pijnlijk duidelijk als ze een collega betrappen in een bordeel, de zaak in de doofpot stoppen maar niet kunnen voorkomen dat de betrokken agent die zijn homo-sadistische neigingen onthuld weet, zelfmoord pleegt, een ge beurtenis die allerlei niet meer te stuiten complicaties ten gevolge heeft. De bedoe lingen van regisseur Aldrich bij dit alles blijven in het duister steken. „Death Race 2000” waarvan Frans Hals de voorstellingen is begonnen gaat over een jaarlijkse autorace dwars door de VS in de verre toekomst waarbij zoveel moge lijk mensen gedood moeten worden om een hoog gemiddelde te kunnen scoren. Na Zwaard van Zorro” en brengt Studio de onvergefelijke tekenfilm (met Nederland se stemmen) „Assepoester” van Walt Dis ney. In Filmhuis Velsen, in het Witte Te- jater, draait dinsdag en woensdag „fof” van Claude Ferraldo, een van de Gods woora aan onze heidense samenle ving door te geven. Een goddelijke come. die dus, wat lichter van toon dan die van Dante en vol aardige en ook wel zinnige grapjes van scenarioschrijver Larry Gel bart, regisseur Carl Reiner en zanger- acteur John Denver. En natuurlijk van bekendste filmers die door Film International in ons land gebracht zijn (andere films: „Themroc”, „Les Fleurs de Miel”) en die in „Bof” een min of meer anarchistisch beeld ophangt van een sa menleving die ontstaan is uit het verlangen spontaan te dofen waar je zin in hebt. Het begint ermee dat de zoon uit een eenvou dig arbeidersmilieu het ouderlijk huis ver laat om expediteur van een wijnfirma te worden. Hij krijgt onmiddellijk gezel schap van zijn vader die weduwnaar is geworden en vervolgens met werken is opgehouden. Vader en zoon delen de bedgeneugten met een vriendinnetje van de expediteur tot het gezelschap uitgebreid wordt met een meisje dat door Pa geholpen is bij het stelen van een jurk en met een Afrikaanse straatveger. Als ook de zoon niet langer meer, wil werken, trekt het gezelschap naar het zonnige zuiden. Een lofzang dus op het ongebonden leven .ironisch, cynisch en menselijk van toon. In de nachtvoorstellingen valt de film „Serpico” op van Sidney Lumet in Roxy, met een mooie rol van Al Pacino als een dwarsliggende politieman die in z’n eentje vecht tegen de corruptie in eigen omge ving; en verder een van de betere films van Clint Eastwood, „Play Misty for me” waar in Clint als nachtelijke disc-jockey in con tact komt met een mysterieuze vrouw die hem steeds met een „sexy-stem” gevraagd heeft „Play Misty” voor haar te spelen. Die kennismaking verloopt voor de man van de nachtelijke radio-uitzendingen weinig gelukkig, zoals een bezoek aan Frans Hals kan leren. „Duel op de Weg (White Line Fever) in de nachtvoorstellingen van Pala ce is een gewelddadige film over een vrachtrijder die corruptie in zijn bedrijf bloedig bestrijdt. Voor de jeugd vertoont Palace „Het film zonder smaak of kraak (zie films in Haarlem) die aan de actrice geen enkele kans bood „zich waar te maken”. Een om twee redenen onbegrijpelijke zaak. Regis- van de overval te kunnen verlaten en vóór te blijven bij de achtervolgende politie. Tegenover zich vindt hij de politie- inspecteur Bruce Dern die terecht meent dat zonder een perfecte „driver” als O’Neal is, heel wat inbrekers en overval lers tijdig gegrepen zouden kunnen wor den. Moord in de Oriënt Expres dat nu door Studio weer eens op het Haarlemse pro gramma wordt gebracht is een geestige en pakkende verfilming van een roman van Agatha Christie die zich afspeelt In een intercontinentale exprestrein uit de jaren dertig. Decor en aankleding zijn perfect in stijl en de eersteklas medewerkers als Al bert Finney, Lauren Bacall, Ingrid Berg man, Sean Connery en Jacqueline Bisset zorgen voor schilderachtige figuren die stuk voor stuk in aanmerking kunnen ko men om als dader van de moord in de Oriënt Expres verdacht te worden. „The Choir boys” waarvan in Luxor Niet alleen dat Lido (met Amsterdam en enige ander steden) de wereldpremière heeft van de Amerikaanse sensatiefilm „Driver”, niet alleen dat „Keetje Tippel” na lange afwezigheid terug is in Roxy, maar bovendien vertoont Studio op maan dagavond en in de nachtvoorstellingen een uiterst ongewone film van de Span jaard Fernando Arrabal, een dramatiseer de documentaire die de schrik aanjagende titel „Guernica” draagt. Gra fisch is Guernica vastgelegd door Picasso in zijn versplinterd en chaotisch schilde rij van die naam. nv' 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 10