Overgangspaus” van parapsychologie NIEUW GROOT NATURISTEN TERREIN IN FLEVOPOLDER PROF. HENRI VAN PRAAG BOUWT LIJN-TEN HAEFF UIT doo door Piet Peperkamp De toekomst Paranormale zaken meer verklaren dan beschrijveA Lugano Tijdsimpulsen Gehe Kb Utrecht „Toeval” Naturisten zien de mens als ziel, niet als object om te begeren Met z’n duizenden trekken naturisten erop uit om zich ongekleed te verpozen in de vrije natuur. De bestemming van velen kan sedert kort de Flevopolder worden, het nieuwe land. Daar, op circa 2,5 kilometer van Nijkerk, ligt een 30 hectare groot naturistenterrein. „Flevo-natuur” is het gedoopt en mede-opgericht door de Nederlandse Federatie van Naturistenverenigingen NFN. De inwijding van het terrein is geslaagd: het weer zat mee en wat wil je dan nog meer? Begin India, b< Ameriké miljoen Als pi teit te L India te daarvoc instant!» crematii menseli menseli - In juli neemt de nestor van de parapsychologie in de wereld, de 84-jarige prof. W. H. C. Tenhaeff, afscheid als bijzonder hoogleraar in de parapsychologie aan de rijksuniversiteit van Utrecht. Op 1 maart is tot zijn opvolger benoemd prof. drs. Henri van Praag, nadat er eerst een reeks problemen was geweest rond de voorgenomen benoeming van de Zweed Johnson (die in Utrecht psychologie doceert) in die functie. Wie is prof. Henri van Praag, hoe staat hij tegenover het over de gehele wereld gewaardeerde werk van prof. Tenhaeff en wat zijn Van Praags plannen met het Parapsygologisch Instituut in Utrecht? ggs HW f ons toch niet met een broek aan?’ Prof. Ten Haeff Prof Henri van Praag natuur van de mens te leren beheersen' oversch „De 20e eeuw heeft niet alleen de ontwik afgelop< Maar dat leggen van contacten, moet dat per sé ongekleed gebeuren? „Het gaat erom dat het accent wordt verlegd. Wanneer je ongekleed bent, blijft Er wordt gezegd dat iemand die zich bij een naturistenvereniging aansluit, een ander, nieuw, leven begint. Wat moet ik me daarvan voorstellen? Stolk: „Als naturist onderga je een totale verandering in positieve zin. Je relativeert de problemen en je gaat de mede-mens aanvaarden als mens. Je leert op het natu ristenterrein automatisch dat de mens geen object is. Buitenstaanders denken: Kom ik ga ook naar zo’n terrein, ik heb daar de mooie vrouwen of mannen voor het uitzoeken. Maar zo ligt het niet. Natu risten raken niet opgewonden door een mooie vrouw of man. En waarom niet? Omdat zij elkaar niet als object zien, dat zij begeren, maar omdat zij elkaar als mens zien. Een mens met een lichaam en een ziel. Je leert elkaar waarderen als mens, je bouwt hechte vriendschappen op, ver trouwt elkaar.En daarbij is het totaal on belangrijk om te weten wat je in de maat schappij uitspookt. Dat is niet belangrijk, hier ben je één. Je vraagt je niet af wie de ander is, je aanvaardt hem met alle pro’s en contra’s.” „Het geld is in het begin beschikbaar gesteld door de heer Philipsen, een Belg. Zijn motief was idealistisch en hij wist op voorhand, dat een wetenschappelijk cen trum, en zeker een privé-universiteit, nooit winst zou opleveren. Het is voor hem in feite allemaal een ongelooflijk groot ver lies geworden, doordat de Luxemburgse regering op grond van een nieuwe wet plotseling het instituut in Manternach niet méér als universiteit wilde erkennen”. „Omdat wij onze studenten (het eerste jaar waren er zeventien, het tweede jaar een stuk of veertig en volgend jaar ver wachten we er tachtig) niet wilden teleur stellen, heb ik me enorm ingespannen om in Zwitserland een privé-universiteit op te richten. In Lugano is dat uiteindelijk ge lukt en daar draait nu al een zgn. „extensi on department”, een schriftelijke oplei ding voor mensen van boven de dertig jaar”. „De complete universiteit in Lugano be gint in januari met soortgelijke opleidin gen als in Luxemburg. Het instituut in Manternach heet nu Internationale Acade mie, wat inhoudt dat de studenten daar hun studies kunnen voltooien, maar voor hun examens naar Lugano dienen te gaan”. is een onelegante procedure geweest. Men heeft Johnson als opvolger van Tenhaeff willen benoemen zonder Tenhaeff, die als privaatdocent, lector of bijzonder hoogle raar vijftig jaar lang de leerstoel heeft bezet, daarin écht te kennen. Tenhaeff raakte daardoor erg verbitterd en Johnson kreeg het ook moeilijk”. „Mijn hoop is om in Utrecht, net als in Luxemburg, een faculteit voor parapsy chologie te krijgen. Ik zoek een opvolger voor Tenhaeff, maar dat wordt niet John son. Ik zie het helemaal niet als een pro bleem dat er dan twee hoogleraren in de parapschychologie kunnen zijn. Ik hoop, dat er straks vijf zijn, omdat ik geloof dat parapsychologie een geweldige uitbrei ding zal krijgen. Ik wil proberen niet al leen de strijdbijl te begraven, maar ook tot een combinatie te komen van het werk van het Parapsychologische Instituut van Ten haeff en het werk van het laboratorium van Johnson, om op die manier een echte faculteit voor parapsychologie te krijgen. Parapsychologie is veel meer dan allen maar een aftakking van psychologie. Het heeft met fysica, biologie en godsdienstwe tenschappen te maken. Er zijn aan de universiteit van Utrecht mensen, bijvoor beeld ook Johnson, die voor het plan voe len en mee willen proberen dit in een aantal jaren te realiseren”. „Tenhaeff hangt de antropologische pa rapsychologie aan en Johnson de experi mentele parapsycholgie, maar er is geen absolute tegenstelling. Het komt erop neer dat Johnson veel meer met herhaalbare experimenten werkt, die heel nauwkeurig in een laboratorium gecontroleerd kunnen worden, waardoor de mens niet altijd aan bod komt. Johnson doet bijvoorbeeld een onderzoek naar het vraagstuk van de zgn. negatieve tijdsimpulsen, waaruit een ver klaring zou kunnen komen van paragnosie (helderziendheid) Er is met name van sterk christelijke groeperingen veel kritiek op het naturis me. Het is een zonde, het werk van de duivel, de zedeloosheid wordt tot norm verheven, zo zeggen zij. Via open brieven, moties en vragen in gemeenteraden heb ben Veluwse gemeenten stelling genomen tegen het naturistenterrein in de polder. Hoe komt dat bij u over? De 53-jarige pro-deo-directeur wil er ei- „Onderzoekingen van deze orde en die zijn heel belangrijk genieten de voor keur van een man als Johnson. Tenhaeff heeft zich ook al omdat hij van huis uit psycholoog is altijd heel sterk geïnteres seerd voor de persoon van de paragnost. Ik vind, dat je het ene moet doen en het andere niet moet laten. Het werk van Ten haeff zou ik zonder meer doorzetten, hoe wel ik ook iets doe wat nóch Tenhaeff nóch Johnson doet, en dat zou je het nieu we kunnen noemen”. „Ik ben van huis uit methodoloog uit de school van Kohnstamm. Dat betekent dat ik iemand ben die geweldig geïnteresseerd is in de systematiek van de wetenschap, de wetenschappelijke verklaring der dingen. Nu ligt er ten aanzien van de parapsycho logie het merkwaardige feit, dat er veel meer experimenten zijn dan verklaringen. Naar mijn gevoel is er veel te veel onder zocht”. Wat betekent deze constatering van u voor de praktijk? „Ik wil mij niet in de eerste plaats toeleg gen op het onderzoeken van nog meer nieuwe dingen. Ik wil met de studenten en eventueel met Johnson, het materiaal dat er nu al is in de gehele wereld, verzamelen. Er is al zoveel op parapsychologisch ge bied zeer goed wetenschappelijk onder zocht, en daar moet iets mee worden ge daan. Ik wil van Utrecht een centrum van ontmoetingen maken, wat we in Luxem burg ook doen, en proberen te komen tot zinvolle verklaringen binnen de totaliteit van de bestaande wetenschap”. ,Tot nu toe hebben”, zo zei prof. Van Praag, „veel belangrijke parapsychologen meer beschreven dan verklaard. Ik geloof, dat we nu zo ver zijn gekomen, dat we naar de verklaring van de verschijnselen moe ten zoeken, zodat zij beter passen bij de reeds verklaarde verschijnselen. Daar voor moet je ook een nieuwe wiskundige methode ontwikkelen. Ik verwijs hierbij naar de Franse onderzoekers, die heel knap zijn op het gebied van systematisch onderzoek van de zgn. frequente onwaar schijnlijkheid. Normaal is iets wat on waarschijnlijk is zeldzaam, maar er zijn parapsychologische verschijnselen, die op grond van de natuurwetten zeldzaam zou den moeten zijn, maar die in werkelijkheid herhaaldelijk (frequent) gebeuren”. daarvoor bij uitstek geschikt; de psycholo gie weet er niet goed raad mee. Ik geloof dat meer mensen aan meditatie en zo moe ten doen en dat ook binnen het bedrijfsle ven op dit gebied ervaringen zouden moe- Het woord sex is gevallen. Tegensta ders van het naturisme zeggen dat u vrije sex propdgeert. „Het naturisme heeft niets met vrije si te maken,” valt Stolk mij in de rede. feite is het a-seksueel. Het naturisme c j fert de seksualiteit niet weg; diegene dat ontkent ontkent zichzelf. Seksualit moet je echter niet te pas en te onp gebruiken. Sex bedrijf je alleen maar n diegene van wie je houdt.” zighoudt met de dingen die komen gaan Onderzocht wordt in hoeverre het par» gnostische denkmodel ons helden kan oB een betere greep te krijgen op de toe komst”. „Maar ik neem het de mensen niet kwa lijk, dat zij zoiets over ons zeggen. Zolang zij maar tolereren dat het naturisme voor tienduizenden mensen de basis vormt voor hun tevredenheid, hun geluk.” Wat feller zegt Stolk dan, terwijl hij mij recht in de ogen kijkt: „Diegenen die zeggen dat wij Gods eer op schandelijke wijze aantasten en dat wij de jeugd bedreigen, die mensen beledigen God. Want onze ziel, ons li chaam, is het evenbeeld van God. Het naturisme kent geen stiekemheid, de om gang met de mede-mens is bij de naturist zo oprecht, zo hartelijk, dat Gods vaderlijk oog met welgevallen daarop zal vallen.” De paus noemt het naturisme in één woord met de prostitutie. Stolk, het hoofd afgewend: „Ik heb een goede vriend die pater is. Hij heeft jaren geleden een rapport voor zijn bisdom op gesteld over het naturisme. Dat rapport is in het episcopaat in Nederland aanvaard. En datzelfde rapport is in Frankrijk ver taald en eveneens compleet geaccepteerd. Daar wordt vanuit de kerk nu het naturis me gepropageerd. Zelf heb ik in Oosten- Waar komt het kapitaal vandaan voor de oprichting van zo’n privé-instituut? Wat zijn negatieve tijdsimpulsen? „Bij heel kleine deeltjes bestaat het merkwaardige verschijnsel dat we de ne gatieve tijd noemen, wat betekent, dat de oorzaak er later is dan het gevolg. Dat kunt u het beste vergelijken met een plan om te gaan wandelen naar een bepaald doel. Dan is het doel er eerder dan het wan delen”. „Die kleine deeltjes gedragen zich niet causaal, maar finaal (het gevolg is er eer der dan de oorzaak). Het zou kunnen zijn, dat bepaalde impulsen van die deeltjes werken in de hersenen, waardoor bepaal de mensen die heel gevoelig zijn voor nega tieve tijdsimpulsen, die bij iedereen voor komen, dingen op voorhand weten”. Aan c andere i |ftjsinst< haakt v een onb De sk< lijke bet lenhand land. M het echl de uit k seis, on door ge ervan, Werkt, steeksel voor de Zodoent he been In Ne om aan die erop wijst dat de mensen e °mdat v De ne -len v. Behoud er niets verborgen. Het accent is dan ge richt op het hele lichaam. Bovendien kan het gekleed-zijn een remming zijn om tus sen twee mensen, twee persoonlijkheden, contacten te leggen. Kleren kunnen een status-symbool zijn, je kunt er mee sho wen, kleren kunnen je voor meer laten aanzien dan je in werkelijkheid bent. Het naturisme is positief voor lichaam en ziel. Voor het lichaam, omdat het door het ongekleed zijn kan ademen, en voor de ziel, omdat het leven dat je als naturist bent gaan leiden zo oprecht, zo uitgebalan ceerd is, dat je geen verwrongen mens bent, zoals er nog velen zijn.” Naturisme is meer dan alleen maar naaktlopen, het nudisme. Het/is een le vensstijl, een levensbeschouwing. Het ve getarisme, de anti-vivisectie, de homeopa thie, de natuurlijke geneeswijze, het niet gebruiken van alcohol, rook- en andere genotwaren, het zijn uitgangspunten, de achtergronden van het naturistisch leven. „Het nudisme maakt deel uit van het natu risme, het is een sector, de meest spectacu laire weliswaar, in een algemene levens hervorming,” aldus het kwartaalblad Na turisme. Drie dagen na de opening is het weer volgens oerhollands gebruik omgeslagen. Boven „Flevo-natuur” hangen wolken, het miezert en warm is ook anders. De gasten zijn op de vingers van één hand te tellen. In één van de vakantiebungalows op het ter rein praat ik met Bob Stolk, 53 jaar, expe diteur van beroep, oud-voorzitter van de Nederlandse Federatie van Naturisten ver enigingen, mede-oprichter van „Flevo- natuur” en directeur-secretaris van „het Nederlands Nationaal Naturisten terrein NNT Flevo-natuur BV”. „Ja,” zegt-ie, ter wijl hij zijn blik laat glijden over het nevelige en verlaten naturistenterrein, „veel gasten zijn er niet. Trouwens, je moet wel gek zijn als je nu ongekleed gaat lopen. Dat is niet gezond. Het naaktlopen in dit weer heeft geen functie, het is niet zinvol.” Geen functie, niet zinvol. Bob Stolk ty peert met deze woorden het wezen van het naturisme. Is het niet zinvol je te ontkle den, dan doe je het niet, heeft het naakt- zijn wel een functie, dan doe je het wel. Bob Stolk: „Wanneer er bij mij thuis men sen op bezoek komen, ook naturisten, dan houden we de kleren aan. Het heeft geen zjn om in je blootje in de kamer te gaan zitten. Ben je echter in de vrije natuur, is het warm weer, ja, waarom zou je dan aangekleed blijven? Het is toch eigenlijk heel gek dat je een broek aantrekt wan neer je wilt gaan zwemmen?” Het vrij zijn, het echt zijn, het leven in harmonie met de natuur, juist ook met de mede-mens, dat is de achterliggende ge dachte van het naturisme. Stolk: „De be weging is eigenlijk ontstaan toen een Fran se zenuwarts er met contactgestoorden op meditatie en yoga. Paraspychologie is logie, omdat parapsychologie zich ook be komst i gaan, d bericht» Met n W jaar Wanneer begint u in Utrecht en hoe kunt u het werk daar inpassen in uw werkzaamheden elders? „In Utrecht begin ik na de grote vakan tie, want het is de bedoeling dat prof. Tenhaeff de colleges dit studiejaar nog geeft en ook de examens en tentamens afneemt. In Utrecht gaat het alleen om een leerstoel in de parapsychologie. Ik heb indertijd ook gezegd, dat ik me zie als een „overgangspaus” tussen de periode- Tenhaeff en een nieuwe periode. In de komende jaren moeten we een bekwame jonge geleerde vinden die het werk kan ovememen”. „Ik zie het als mijn taak om een verzoe ning tot stand te brengen tussen de positie van de bijzonder hoogleraar in de para psychologie in Utrecht en die van de gewo ne hoogleraar, met name prof. Johnson. Er genlijk niet op ingaan. Bang dat-ie nog meer mensen tegen zich in het harnas zal jagen. Zijn eergevoel overwint. Hij zegt: „Ik weet dat veel christenen, ook van bij voorbeeld staatkundig gereformeerde richting, naturist zijn. En waarom ook niet? Tot al die mensen die. ons voor zon daars uitmaken zou ik kunnen zeggen: God schiep de mens naar zijn evenbeeld en toen hij het zag, zei hij: goed. En hij schiep ons niet met een broekje aan.” Wordt het naturisme niet een beetje misbruikt door diegenen die het alleen om het naaktlopen, het blootzonnen, om de show te doen is? Er zijn naturisten die tegen nudisme zijn en nudisten die niets met de andere uitgangspunten van het naturisme te maken willen hebben. Stolk ^arzelend: „Er is wel een verschil tussen de naaktstranden, zoals wij bijvoor beeld op Texel of in Zandvoort en Scheve- Kunt u daar een voorbeeld van geven? „Nou, je hebt bijvoorbeeld het zgn. toe val. Aan de Theems in Londen is enige jaren na elkaar op precies dezelfde plaats iemand in het water gesprongen en ver dronken en naderhand bleek dat zij dezelf de voor- en achternamen hadden: John Smith. Het onderzoek van de toevallighe den ligt in de sfeer van de systematiek. Daarbij krijg je ook meer contact met andere wetenschappen wiskunde, logi ca, natuurkunde en biologie en dat is haast een wetenschappelijk credo: dat de parapsychologie de wetenschap is die het meest geschikt is om als verbindingswe- tenschap te dienen tussen de natuur- en de geesteswetenschappen en omdat ik dit ge loof, wil ik die verbinding ool^ leggen”. Hoe kan 'parapsychologie in de prak tijk van alle dag haar waarde bewijzen? „Waar wij op het ogenblik een grote Prof. Van Praag, van oorsprong docto randus in de pedagogie, auteur van diver se boeken, heeft in de loop der jaren een hele reeks activiteiten ontwikkeld. „Twin tig jaar geleden was ik gasthoogleraar in de pedagogie en psychologie in Montevi deo en de laatste vier jaar was ik, tot 1 maart jl., hoogleraar in sociale stromingen in Wageningen”. ,Jk ben kanselier van de Internationale Academie in Manternach in Luxemburg, een privé-instelling voor wetenschappelijk onderwijs, en we zijn bezig in Lugano in Zwitserland een privé-universiteit op te richten. Zowel in Luxemburg als in Luga no worden voómamelijk mensweten schappen gedoceerd: psychologie, para psychologie, filosofie, vergelijkende gods dienstwetenschap en futurologie. We wer ken met het systeem van de gastdocenten, zoals ik dat altijd al heb voorgestaan en zoals dat op den duur overal zal worden ingevoerd”. Waarom moet een privé-universiteit worden opgericht? Wat mankeert er aan de gewone universiteiten? Van Praag: „Veel universiteiten voldoen niet meer aan de eis, dat ze gericht zijn op de toekomst. Dat komt door het systeem dat hoogleraren hun hele leven op dezelfde stoel zitten. Voor studenten, die van zo’n universiteit komen, begint de aanpassings- periode pas als ze in een functie in de praktijk terecht zijn gekomen. Vandaar dat overal in de wereld wordt gezocht naar een systeem om meer op de toekomst gericht onderwijs te geven. Wij hadden in Luxemburg ook het voordeel, dat we be gonnen met gelijkgezinde mensen. Het zijn niet allemaal hoogleraren, maar wel erg geëngageerde mensen. Wij geven vakken waarvoor aan andere universiteiten nooit tot doctoraal examen wordt opgeleid. Dat geldt dus in de eerste plaats voor de para psychologie en de futurologie”. uit trok, ongekleed de natuur in. Die thera pie is gelukt en het naturisme verbreidde zich, waarbij steeds als eerste uitgangs punt heeft gegolden het dienen van de geestelijke en lichamelijke volksgezond heid.” rijk op een naturistenterrein een kerk dienst bijgewoond, geleid door een domi nee in Zijn blootje.Bob Stolk zwijgt Kijkt enigszins triomfantelijk. Zijn ogei zeggen: wat wil je nog meer?- „De natuur is niet eerlijk,” zegt de initia tiefnemer van „Flevo-natuur” op een b< paald moment uit zichzelf. „De jeug krijgt eerst een biologische drang en pal dan geestelijke gerijptheid. Dat zou eigen lijk andersom moeten zijn. Eerst geestelijl helemaal ontwikkeld zijn en pas dan b( langstelling krijgen voor het andere gi slacht.” De naturistische jeugd ie, volgen Stolk, „open en uitgebalanceerd”. Hij verklaart: „Het naturisme geeft d jeugd de kans elkaar goed te leren kennel Het worden open kinderen. Op deze wijz krijgen zij de kans de levenspartner t kiezen die voor hen geschikt is. Heb je ee partner met de juiste karakterkwaliteite gevonden, dan wordt het seksueel geluk i je schoot geworpen.” Met spijt constatee hij: „Veel jongeren gaan via de sex op c kennismakingstoer en in bijna alle geva len loopt dat teleurstellend af.” ten worden opgedaan. We maken een out wikkeling in de geschiedenis en de cultuu mee, r behoefte aan hebben zich te interessere a^e bee: voor geestelijke dingen”. ,,x>c eeuw uccii ui cl aiiccu uc uinn» c- keling van de techniek gebracht, maar ooi worden een begin met de verkenning van de diept °°k van de mens. In die lijn verder gaande, O ruimer ruimer de wetenschap zich steeds mieer gaan toe ®moge leggen op het geestelijk leven, omdat d °mdat z mensen wel inzien dat er ook methode aa^ bij i moeten worden gevonden om de innerlijk onderht over de •and, F: Indus tri In Luxemburg en Lugano wordt ooi mei futurologie gedoceerd. In Nederland J - medisci Vele daar toch weinig belangstelling voor? „Van Praag: „In Nederland wordt not veertigt geen futurologie, toekomstwetensChap, ge doceerd, maar ik kan u meedelen, dat aat de universiteit van Leiden plannen wot den ontwikkeld om te komen tot een leer behoefte aan hebben, is een onderzoek stoel in futurologie. Ik zie een belangrijk del< naar bewustzijnsverruiming, zoals extase, relatie tussen parapsychologie en futuro ,God schiep ningen hebben en de nudistenterreinen. Op deze stranden vind je de achtergron den van het naturisme, zoals een hechte vriendschap, een vertrouwensband, meestal niet.” Later, resoluut: „Maar aan de andere kant: vergelijk je ’s avonds een naakt strand met een textielstrand, dan zul je zién dat de nudisten het strand schoon hebben achtergelaten, terwijl je op een textielstrand over de rommel struikelt. En dat heeft te maken met de normen van fatsoen, met de discipline, de mentaliteit van de naturist. Wij benutten de natuur, misbruiken haar niet.” „Natuurlijk verschillen de naturisten binnen de vereniging ook van mening. Maar één van de uitgangspunten is dat wij elkaar respecteren en dat wij elkaar geen andere meningen op zullen dringen. Wij zijn a-politiek en a-religieus. Ik rook een pakje sigaretten per dag en ik eet ook vlees, terwijl andere naturisten vegetariër zijn en niet roken. Toch kunnen wij naast elkaar in de vereniging en op het terrein leven. Dat is een tolerantie die ook bij het naturisme hoort.”

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 20