Ik verdien zo’ri grote luisterdichtheid niet I pagina 1 l door Wouter Hendrikse R Los vast Acht uur radio Zwart Gat Misdaadfilm Vader Abraham Milieu 1 >5 ■st 99 n e n ve y iav n e Al twaalf jaar werkt radio-presentatrice Anne van Egmond bij de KRO. Een omroep die haar in die jaren dierbaar is geworden. Ze kwam destijds als 19-jarig meisje bij een progressieve katholieke omroep. Dat was in 1966. Nu, anno 1978, bemerkt Anne van Egmond een duidelijke CDA- tendens bij de KRO. Sollicitanten die niet katholiek zijn, hebben bij de KRO van nu nog maar weinig kans een baan te krijgen. Zelf is Anne niet katholiek. Ze acht het derhalve niet uitgesloten dat ze daarom wel eens ontslagen kan worden. - at 'P ar - I - SM? 1 r KRO behoudender geworden L/LCLL ■i. h Er is steeds een orkest en minstens één bekende solist(e) aan boord en ook ko men de debuten aan bod. Verder zijn er interviews en natuurlijk ook grammo foonplaten. Gert van Brakel zorgt voor de presentatie van dit bijzondere „Los Vast”-programma, waarvoor technisch erg veel moest worden gedaan om de radio-opname mogelijk te maken. „Het Zwarte Gat" gaat, zonder voor oordelen, op zoek naar mensen, die UFO’s, wonderen, exorcisme, telepa thie, etc. niet als verzinsels beschou wen, maar er in geloven en het zelf meegemaakt of aan den lijve ondervon den hebben. „Het Zwarte Gat”, een serie programma’s over het ongrijpba- ré, over zaken die de menselijke ratio te boven gaan, zoals het zwarte gat zelf. Want ook dit is niet meer dan een veronderstelling, een hypothese. Een object, dat geen object is, maar toch Aanleiding tot deze verandering is een special, die op 2e pinksterdag door Radio Veronica werd uitgezonden. In dat programma werd gesproken met iemand die vliegende schotels waarge nomen heeft en een theoloog, die via een bandrecorder contact heeft met overledenenen. Het aantal positieve en serieuze reacties op dit programma was overstelpend, vooral omdat het programma niet aangekondigd was. van Egmond een reden hebben om een plaat te laten draaien. „Die reden wilde ik weten. Wat is er nu zo leuk om een plaatje te laten draaien voor jezelf, terwijl je dat plaatje thuis in de kast hebt staan. Het bleek al vrij snel dat veel mensen herinneringen aan bepaalde platen hadden en dat nu eens speciaal voor hen op de radio wilden horen. Maar in de loop der tijd is het programma veranderd. Er kwa men gekke voorvallen. Mensen wil den dat er iets gedraaid werd dat op hun belevenis sloeg. En ik moet zeg gen: er zitten meestal heel leuke din gen bij. Of ze allemaal waar zijn is natuurlijk een tweede. De meeste wel denk ik. Huiselijke voorvallen. Verha len als: ging een olifant op mijn auto zitten, zijn natuurlijk uit de bekende duim gezogen, maar zo nu en dan best wel leuk om voor te lezen. Wekelijks krijgen we ongeveer 100 brieven bin nen. Daarvan komen er twaalf in de uitzending”. van de zwaartekracht, zo groot is, dat niets, ook geen licht, het zwarte gat kan' ontsnappen. Een plaats waar onze natuurkundige wetten niet meer gel den en die buiten het bereik van onze waarnemingen ligt. Anne van Egmond maakt in totaal Radio Veronica start op 19 juni een in Het radioprogramma „Lost Vast”, ie dere zaterdag tussen twaalf en twee uur op Hilversum 3 te beluisteren, komt de komende maanden vanaf het water. De NCRV heeft daartoe de ra- dersalonboot „Kapitein Kok” gehuurd, die vanaf speciale punten in het land zal vertrekken. Belangstellenden kun nen voor f 15,- een tocht met radio- opname meemaken. Per dag zijn er twee afvaarten, één om tien uur en één om twee uur. Veel bekende onderdelen van „Lost Vast” zullen ook in deze zomerformule vertegenwoordigd zijn. wel iemand die een paar uurtjes wil oppassen. Ze merkt er bij de KRO weinig van dat ze een vrouw is. Gedis crimineerd wordt er niet. „Ik zou niet willen zeggen dat ik feministe ben. Ik ben wel voor emancipatie. Echte fe ministes zijn mij te vijandig, te fana tiek. Ze zijn totaal niet tolerant. Ze vergeten dat een man ook moet eman ciperen. Ik heb een vriendin die als maar uitroept dat ze onderdrukt wordt, maar ze doet er niets tegen. Ze gaat naar vrouwencafés en laat zich daar alleen maar opjutten. Ze zien films, waar ze eigenlijk met hun man naar zouden moeten kijken. Ikzelf ben niet zo’n type. Ik ga liever naar een café waar ook mannen komen. Bovendien heb ik een goede kerel getrouwd. Van discriminatie heb ik geen last”. Anne van Egmond heeft ook nog zeer kortstondig televisie gedaan bij de KRO. Een televisieprogramma dat maar twee keer werd uitgezonden en luisterde naar de naam „Nieuwsgier”. „Het was een satirisch programma dat ik samen met Peter Knegjens maakte. Het werd geschreven door Michel van der Plas en geregisseerd door Aad van den Heuvel. Het was satire op nieuws. Allemaal nep na tuurlijk. We zaten daar achter heel oude bureaus en speelden journalist- je. Maar na twee keer bleek er geen geld meer voor te zijn. We hebben ons in die tijd rot gelachen. Als je wilt weten wat mijn grote wens is: zo’n programma maken. Op radio of tele visie, dat maakt me niet uit”. acht uur radio per week. Die uren zijn verdeeld onder het zondagavondpro- gramma „Tombola”, dat al jaren een populair programma is, „Drie draait op verzoek” op de woensdagochtend en het programma „Anne van Eg mond”, vrijdagochtend op Hilversum I. „De vrijdagochtenduitzending ligt in de human-interestsfeer. Het is een programma waarin de leuke dingen centraal staan. Een team van mede werkers zoekt uit voornamelijk regio nale kranten aardige berichten over mensen en die bellen wij dan op. Ze worden in de studio uitgenodigd en dan ga ik wat met ze zitten babbelen. Er wordt op dit programma door de luisteraars sterk gereageerd. Degene, die wij in de studio hebben gevraagd, blijft na de uitzending altijd nog even om vragen van luisteraars te beant woorden. Soms heb je wel rare din gen. Ik herinner me een straatmuzi kant uit een klein dorpje. Dat leek me bestaat. Een voorwerp in het heelal, waarvan de gravitatie-aantrekkings- kracht, dat is de aantrekkingskracht Anne van Egmond begon haar loop baan bij de omroep op 19-jarige leef tijd. Via AVRO-jeugdomroep Minjon kwam ze uiteindelijk bij de KRO te recht, waar ze onder Theo Stokkink, die destijds de jeugdafdeling beheer de, eens in de twee weken een pro gramma van 20 minuten mocht doen. Ook heeft ze nog even als televisie- omroepster gefunctioneerd, wat ech ter niet zo best lukte. „Als je 19 jaar bent dan heb je totaal geen ervaring. Voor de radio zat ik vaak genoeg met mijn mond vol tanden. Ik kon niets. In die tijd ging ik over naar de televisie. Het grote probleem was dat ik me letterlijk aan de tekst moest houden. Alles was op de seconde af getimed. Vrij vaak vergat ik een stukje en moest dus weer op mijn papiertje .kijken. Dan liep het hele zaakje in het honderd. Het was in ieder geval zenu- wenwerk. Ik kan me niet meer herin neren of ik nu bij de tv ontslagen ben of dat ik zelf ben weggegaan. Zeker is De samenwerkende omroepen in West-Duitsland overwegen een ver mindering van het aantal misdaad films als mogelijkheid om het geweld op de buis te beperken. Na afloop van een gedachtenwisse ng in Stuttgart onder leiding van de directeur van de Westduitse omroep in Keulen, baron Wilhelm van Sell, verklaarde deze, dat „ongemotiveerd geweld zoals vaak op dramaturgische gronden in misdaad films wordt opgenomen, kritischer moet worden bekeken dan tot dusver”. De plaatsvervangend leider van de Noordduitse omroep in Hamburg, Die trich Schwarzkopf, zei dat niet alle misdaadfilms van de buis moeten ver dwijnen. Men zou echter moeten na gaan of er niet „een andere vorm van spanning met minder geweld" in der gelijke films mogelijk is. nieuw, wekelijks programma op maan dagavond via Hilversum I van 22.55 uur tot 23.55 uur. Het nieuwe program ma heet f,Het Zwarte Gat” en komt in de plaats van de tot nu toe op dat tijdstip uitgezonden actualiteiten show „3600 seconden Veronica op I”. ■4 I „Ik ben in de jaren-’60 door Theo Stokkink bij de KRO binnengehaald. Iet maakte toen niet uit wat voor een godsdienst je had. Oorspronkelijk en ik van hervormden huize. Tot nu oe heeft het me nooit opgebroken dat c niet de godsdienst aanhang, die van ■RO-medewerkers wordt verwacht, ïaar dat kan wel eens veranderen, olgens mij komt die ommezwaai aar het CDA door de Evangelische )mroep. Daar heeft de KRO veel le en aan verloren. De progressiviteit innen de KRO wordt ook minder, oen ik kwam kon er eigenlijk veel leer dan nu. Neem nu bijvoorbeeld an rubriek als „Brandpunt”. Daarin un je duidelijk de CDA-invloeden en. Onder Van der Poel was het een rogressief programma. Het is jam- ler dat „Brandpunt” nu een andere I olitieke richting is ingeslagen”. I Maar van de politiek zoals die zich ■u manifesteert begrijp ik niets meer, aatst moest ik naar Leiden en daar ebben ze een hele nieuwe wijk neer- ezet. Met van alles wat. Arbeiders woningen, wat mooiere eengezinshui- sn en vrijstaande villa’s. In die arbei- erswijken zag ik tot mijn stomme erbazing de ene VVD- en CDA-pos- er na de andere hangen. In de wat ijkere buurten zag je overwegend ’vdA en D’66-affiches voor de ramen, k vind het een angstige ommezwaai. !n ook de jongeren worden steeds echtser. Ze vinden de belastingen die Ie progressieve regering hun heeft Jipgelegd te hoog. Ze willen allemaal >en auto en het liefst nog een tweede >ok. En dat leidt uiteraard naar con- ervatisme. Heel jammer. Zelf stem ik )’66. Omdat ik het een lieve partij wind. Eigenlijk ben ik een beetje laf. k durf niet echt links te stemmen. ’vdA vind ik te links en VVD te •echts. Ik vind D’66 echt een redelijk ilternatief”. Anne van Egmond kwam een jaar >f drie geleden plotseling in de be kendheid door haar radioprogramma Drie draait op verzoek”, dat elke woensdagmorgen wordt uitgezonden ia Hilversum III. De luistercijfers 'an dit programipa zijn hoog. Maar liet geheel terecht vindt Anne van ïgmond. „Het is volgens mij niet eer- ijk dat ik zo’n hoge luisterdichtheid leb. Ik zit om te beginnen op Hilver- >um III, ten tweede komt mijn pro- jramma na „Pep op drie” van Edvard Messing en ten derde: mijn uitzen- iing komt vóór „Drie tussen de mid- iag”. Die programma’s van Niessing ai Van Willigenburg zijn de grote trekpleisters. Daar luistert men in de labriek of waar dan ook naar. Ik heb iet idee dat ze mijn programma maar aan laten staan, omdat ze geen zin lebben een andere zender op te zoe ken. Natuurlijk zijn er veel mensen lie zeggen dat dat onzin is, maar het is vel frappant dat toen mijn verzoek- rerhalenprogramma naar Hilversum I verhuisde het aantal verhalen dat - binnenkwam voor de helft minder werd. Ze hebben me toen vlug weer tiaar Hilversum III overgeplaatst. Het is niet zo dat ik het erg vind dat „Drie iraait op verzoek” het zo goed doet, naar ik denk gewoon dat de luister- iichtheid niet reëel is. Ik verdien het liet”, aldus Anne van Egmond. wel leuk. Ik belde die man op of hij er wat voor voelde in de uitzending te komen. Nou dat leek hem wel wat, maar ik hoorde zijn vrouw op de achtergrond roepen dat hij er maar 500 gulden voor moest vragen. De man is dus nooit geweest”. In haar programma’s weigert Anne van Egmond platen te draaien uit het Vader-Abrahamgenre. „Zo nu en dan krijg ik zo’n verzoek in het verhalen - verzoekprogramma. Dan ga ik net zolang snuffelen of ik niet een confé rence kan vinden die op dat verhaal slaat. Ik heb dit al eens eerder in een interview gezegd en de reactie van Vader Abraham was zeer kwaadaar dig. Nou dat kan best, maar dat inte resseert mij verder niet. Ik draai het nu eenmaal liever niet”. „Drie draait op verzoek” is een ver zoekplatenprogramma in een ander jasje. Mensen moeten volgens Anne alleen dat iedereen blij was dat ik opkraste. Later heb ik nog een tijdje bij de IKON, dat toen nog IKOR heet te, gewerkt als vervangster van pre sentatrice Dore Smit. Dat was een leuke tijd. Eigenlijk vind ik het IKON de beste omroep die we hebben. Met name de kinderprogramma’s zijn on navolgbaar”. „Ik ben nu, op mijn 31ste jaar, vast geroest bij de KRO. Ik zou hier niet meer weg willen. Bovendien mag je tegenwoordig blij zijn als je werk hebt en dan helemaal in de creatieve sec tor. Ik heb min of meer geluk gehad dat ik mijn grote hobby, radio-maken, kan uitleven in mijn werk. Ik heb het vak een beetje geleerd bij Minjon. Nu is er niets dergelijks meer. Ik vraag me dus weleens af waar ze nu jonge omroepers vandaan moeten halen”. Milieu is iets waar Anne van Eg mond zich erg mee bezig houdt. „Wat er nu met de natuur gebeurt vind ik heel eng. Als je op de hei gaat wande len kom je overal rotzooi tegen. Blik jes, zakjes, dozen, noem maar op. En dan het verkeer. Je hoort op de radio niet anders dan hier een file van zo veel kilometer en daar nog een. Voor al in de weekeinden is het rampzalig. Ik ben dan ook voor autoloze zonda gen. Maar dat stuit weer op de demo cratische beginselen. Je kan mensen natuurlijk niet zomaar verbieden in hun moeizaam bijeengespaarde auto te gaan rijden. Maar er moet wel snel een oplossing komen, voordat we al les kapot maken voor onze kinderen”. Anne van Egmonds programma’s liggen precies in de uren dat haar kinderen op school zijn. Het levert voor haar dan ook niet zoveel moei lijkheden op om te werken. En als de nood aan de man is, is er altijd nog 3S3 SP SS'S?

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 31