El Teatro Campesino met gecultiveerde theatrale losbandigheid HOUANDFESI ANDFf -*■ mi min: fascinerend gehalte Stormachtige FESTIVAL OF FOOLS 1978 Rituele dansen van I I I vraag naar „Plantenrijk Koffie Hag probleemloos lekker! Uw Kunstgebit de gehele dag MU ^London Sinfonietta speelt Brecht en Weill Onbekend Requiem weinig karakteristiek aangepakt Iraakse volksmuziek openbaring voor publiek in Tropeninstituut HDIUNDFEST IM HOUA ANDFESTIW HDIUNDFEST MilHOIU ANDFESTNU HDIUNDFEST MURHOIU ANDFESmU HDIUNDFEST IVM78H0I1A ANDFESTIW 02 IMG mag r koffie L KrtC cofleihevrij IV Amerikaanse filmprijs voor Fons Grasveld Ehimomo spectaculaire Ghanese groep I 11 KUNST 19 7 8 JUNI 1 3 DINSDAG 10 I 1 - i opfietsvakantie met ’t hele gezin! pompen en kompressoren uit voorraad leverbaar Zwanenburg tel.02907-3541 F .F ROTTERDAM. Zuidamerikaanse volks muziek klinkt beurtelings in weemoed en spran kelend vrolijke klanken als het uit Californië afkomstige El Teatro Campesino speelt. In het kader van het Holland Festival speelt deze groep uit Mexico afkomstige Amerikanen de voorstelling La Carpa de Los Rasquachis. Die titel wil zoiets als „De hut van de zwervers” zeggen. Het stuk gaat over rondtrekkende Mexi caanse arbeiders, hun moeizaam bestaan en hun uitbuiting. Warmbloedig muzikaal toneel dat een produktie laat zien die helaas al teveel aan confectie-revolutie doet denken. De voor stelling is al enkele jaren oud en was in 1976 ook al in theater de Lantaren in Rotterdam, waar maandagavond de Holland Festivalpremiere te zien was. V A-F I wig (ADVERTENTIE) MSHOIIA La Carpa toont confectie-revolutie uur): (20.15 (ADVERTENTIE) JOHAN VAN KEMPEN zeggen 4.999 fietsenmakers Een andere bijzondere dans is de Tigari, (ADVERTENTIE) Slagwerkers Rifi- ensemble virtuoos (Van onze kunstredactie) I En de door Atherton en The London Sinfonietta ter opening van dit concert geïntroduceerde instrumentale hommage aan Kurt Weill; het gelukkig korte maar allerellendigst in elkaar geprutste Concer to nr. 3 van de hand van Robin Holloway, is eerder een posthume belediging dan een eerbetoon aan Weill. Zeker, wat de met de Erasmusprijs be kroonde poppentheaters hebben gebracht en nog brengen, getuigt van een uitstekend Enkele Iraakse ad hoc-ensembles tonen zich momenteel ware ambassadeurs van de rijke cultuur van hun vaderland. Ston den zondag klassieke stijlvormen centraal, gisteravond bracht het Rifi-ensemble een programma van volksmuziek en volks dans van Iraakse boeren en Arabische bedoeïnen-nomaden. Anders dan bij de maqam, vormt niet een op bepaalde wijze gerangschikte toonladder, maar een sim pele en effectieve ritmische structuur de basis van het ensemblespel. Telkens wor den vijf wisselende basis-ritmen geprodu ceerd door een kwintet, dat allerhande per- cussie-instrumenten bespeelt en alleen zo nu en dan de suray (hobo) of mutbedsj (dubbelklarinet) de melodielijn laat bepa len. We mogen weliswaar niet voorbij gaan aan de zang en het vervoerende spel van ene Ibrahim Rahim op de Bedoeïnen- rebab (strijkluit); noch kunnen we om de imposante Saz, dat is zwaarddans, heen. Deze Bedoe'ïnendans laat twee dansers deinend op de zware after-beat van de grote trom op elkaar afkomen, alsof het nooit tot een werkelijk gevecht kan komen. We vergissen ons. Schrapend klettern de zwaarden tegen kleine koperen schilden. Het is een prach tig stukje folklore, dat door de „strijden de” dansers wordt besloten door elkaar te omhelzen. Terug even naar het eerder genoemde kwintet, waarvan de leden de kern vormen van het Rifi-ensemble (rifi van het land) en onuitsprekelijke namen dragen die ik u zal besparen. Maar het komt tot spektacu- lair ritmisch ensemblespel wanneer zij haast in trance de oude ritmische patronen slaan en telkens een andere instrumenta list aan het woord laten komen. Zo kunnen DEN HAAG (ANP). De Nederlandse regisseur Fons Grasveld is als filmer in de prijzen gevallen. Zijn „Do I realy want to die?” werd in de categorie „Mental He alth” op het jongste „International Rehabi litation Film-festival” onderscheiden met een tweede prijs. Het festival is in Wa shington in Amerika gehouden. Het mini sterie van Cultuur, Recreatie en Maat schappelijk werk had de film ingezonden. Vondelpark Woensdag 14 juni: 12.00 uur Lunchvoorstel- ling: Resistentie-orkest en drs. P.; 14.00 uur Kindervoorstelling: Action Space; 15.00 uur Kindervoorstelling: L.O. Sloan’s three black and three white refined Jubilee Minstrels. PROGRAMMA Paradiso Woensdag 14 juni Fair Fools - show master: Friends, met Footsbam Theatre, Gwendal en Action Space. De Melkweg Woensdag 14 juni: Theaterzaal: 21.00 uur: The Busby Berkleys, Sam Angelico and the Stuffed Puppet Company met „Kookaburra Kabaret”, 22.30 uur Fools-Jamsessie. Fonteinzaal: 21.00 uur carlos Trafic en Katie Duck met „Love Story”, 23.00 uur Franz Josef Bogner’s Clown Company. Cinema: 20.00 uur „Let's not talk about it” met de Bamsisters en Carlos Trafic. Twee korte films van Larry Veltman: „Un petit dra- me bourgeois” en „L’affaire Marie-Jeanne”. Twee Friends Roadshow films: „The garbage film” en „Jango, or how you get tot be a clown”, 22.00 uur Loose ends met „Chicken Fried Graffiti and the Redneck Connection”, 24.00 uur Fools Festival Film première. KSB quiem niet om de gekende Weill met zijn marsritmen en dansen uit de jaren twintig, maar om een stijlvolle en diepernstige benadering van het gekozen onderwerp; de nagedachtenis van de onbekende sol daat. Neil Jenkins, Stephen Roberts en Terry Edwards waren de zangers die de respectievelijke solopartijen van tenor, ba riton en bas voor hun rekening namen en die in goede verstandhouding met Ather ton en het orkest voor de juiste stemming en tekstuitbeelding zorgden. Ten aanzien van het overige deel van dit aan de minder bekende Kurt Weill gewijde programma, valt eigenlijk weinig positiefs te melden. De genoemde zangers en de mezzo-sopraan Meriel Dickinson wissel den elkaar af in allerhande songs en ten slotte in het uit verschillende onderdelen bestaande Happy End. Maar net zo min als de zangeres over het hiervoor vereiste, speciale temperament beschikte, kon het steeds veel te volumi neus uitpakkende orkest de goeie „swing” te pakken krijgen, terwijl de tenor er ver valsend tegenaan ging in Weense operet- testijl. Een allesbehalve karakteristieke Straat Woensdag 14 juni: 12.30 uur Noordermarkt: De Amsterdamse Vuilharmonie; 12.30 uur Nieuwmarkt: Philippe Duval; 12.30 uur Spui: Trumbunich Mimes; 14.00 uur Leidseplein: Will Spoor met „Onk”; 17.00 uur Leidseplein: Pigeon Drop. ROTTERDAM. Kurt Weill’s muziek gaf, in de vooroorlogse crisisjaren, de tek sten van Bertolt Brecht extra verbeel dingskracht. Vrijwel iedereen kent wel de Dreigroschenoper en andere vormen van dit geïnstrumenteerd cabaret, dat met zijn frivole ironie een originele aanklacht betekent tegen de verdorvenheid van de maatschappij. SCHEVENINGEN. Maandag dansten en speelden dertien Ghanese artiesten, die eigenlijk dienaren zijn van rituele trommelkunst, in het Circustheater voor het eerst in dit Holland Festival. De groep onder leiding van Mustapha Tettey Addy heet Ehimomo en treedt voor het eerst in deze vorm op. Wel kwam men vorig jaar in Duitsland, maar toen was er nog helemaal geen sprake van een theatervorm, iede reen danste met het gezicht naar de cen trale trommelaar Mustapha, die als verte genwoordiger van god de leiding van de rite heeft. Nu is er enige ope ning naar het pu bliek toe gegroeid, maar het geheel doet toch nog zeer authentiek aan. Ik gebruik met opzet niet het woord primitief, want wat deze mensen aan ritmische rijkdom opbrengen met koebellen, troms, een Gome (een vier kante trommel waar de bespeler op zit), stokjes en kalebassen, is fascinerend. De dansers zijn zeer aardsgebonden, dat wil zeggen, ze strelen als het ware bij het dansen met hun voeten de grond, waarbij het hele lichaam en vooral het vaak achter uitgestoken achterwerk in beweging komt. Maar de dansers komen ook soms los van die grond. Ze kunnen door de krach ten van de medicijnman, door het innemen van kruiden en door het ritme van de trom, dat tot trance kan leiden, met een onvoor stelbaar gemak, enorme sprongen maken. Mustapha blijkt dan niet alleen de mees- tertrommelaar te zijn maar ook een fabu leus danser. Zijn enorme kikkersprongen liet hij nu maar betrekkelijk kort zien, maar dat komt omdat er in het Circusthea ter geen gelegenheid is om van het toneel af en er weer op te springen, wat hij elders wel schijnt te doen. Met zijn twee meter lange magere lichaam zien de sprongen die hij nu al uitvoerde er toch ook al fantastisch uit. Deze springscene komt voor in een oorlogsdans, die nog nooit eerder buiten Ghana is uitgevoerd. Het nummer heet Otu. Dat de samenwer king tussen Brecht en Weill nog een re quiem opgeleverd heeft, zal voor velen nu nog nieuws in houden. En het was de verdienste van The London Sinfonietta onder leiding van David Atherton, dit on bekende opus eens te presenteren. Het Holland Festivalconcert van maandaga vond in de grote zaal van de Rotterdamse Doelen (het publiek had overigens gemak kelijk in de kleine zaal gekund) bood dit uit 23 uitvoerenden bestaande en in twintigste eeuwse muziek gespecialiseerde ensemble, daartoe een goede gelegenheid. Het gaat in het betreffende Berliner Re- Indien nu al de ba lans van het gebeu ren zou moeten op gemaakt, zouden we een tweetal conclu sies kunnen trek ken. Ten eerste is ontegenzeggelijk opnieuw het nut van een thematische presentatie bewezen en ten tweede valt het zwaar om te moeten aange ven welke programma-onderdelen de grootste voldoening te weeg brachten bij publiek en pers. DEN HAAG. Er blijkt een stormachtige vraag te zijn naar het boek van de maand juni, „Planten rijk” van Wim Schoevers, fotografie Jan den Hengst. De meeste boekhan dels zijn al uitverkocht en het ziet ernaar uit dat er pas in juli weer exemplaren verkrijrbaar zijn. Er was al een recordoplage van „Plantenrijk” gedrukt, namelijk 142.500 stuks. Dit lag 40 procent bo ven de gemiddelde oplagen van Boe ken van de Maand. Hoewel er de laatste tijd een duide lijk stijgende belangstelling bestaat voor natuurboeken, heeft de onge looflijk grote vraag naar dit boek de commissie Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB), die het Boek van de Maand uitzoekt en de boekhandel volkomen verrast. I Wel eens last van koffie...? Echte koffie, gezuiverd van schadelijke bestanddelen èn coffeïne. Hag is gewoon beter voor een mens! AMSTERDAM. Er valt ten aanzien van enige organisatorische aspecten mis schien heel wat ten nadele van de 31e editie van het Holland Festival te berde te brengen, maar programmatisch steekt het goed in elkaar. Waarnemend directeur Frans de Ruiter, alle medewerkers en de met het festival samenwerkende instellin gen kunnen zich nu al vol trots op de borst s laan. we ons verbazen over de klankkleur van de tablah (vaastrommel), zelfs van de riq (tamboerijn) of de tabl (grote trom). Maar het spel op een dubbel paar kleine trom mels is pas werkelijk een openbaring. Het betreffen naqqaret, keteltrommels die met korte stokjes worden beslagen, en khash-shabah, kleine vaastrommels die een geluid voortbrengen dat lijkt op dat van hedendaagse tympani. Ook de slag technieken, van flageoletten tot geaccentu eerde roffels, worden virtuoos toegepast en roepen bij tijd en wijle zelfs associaties op met de wijze waarop moderne slag- werkgroepen te werk gaan. Het publiek reageert tot verbazing en vreugde van de Iraqi zonder terughou dendheid en roept om toegiften. Dat mag geen wonder heten. Niet alleen is het gebo- dene ernaar, maar bovendien versterkt de overakoestiek van de grote lichthal van het Tropeninstituut elke subtiliteit. Het Rifi-ensemble is voor hen die dat zelf wil len constateren vanavond en morgen avond nog in ons land. Raadpleeg de festi- val-kalender elders op deze pagina. JOHN OOMKES waarin een danser minuten achter elkaar razendsnel op één been moet ronddraaien. Ook dit lukte deze keer niet helemaal omdat het toneel te glad was. De groep zou namelijk al tien dagen geleden in Holland zijn aangekomen om alles tot in de puntjes te regelen, ook de gladheid van de vloeren, maar ze werden negen dagen op het vlieg veld in Ghana opgehouden voor ze toe stemming van de Ghanese overheid kre gen om te vertrekken. Het gevolg is dat alles min of meer geïmproviseerd moest worden. Toch was ook nu het draaiwerk interes sant! genoeg. De danser draagt daarbij namelijk een wijd wit kleed, dat bij iedere draai breed uit gaat staan, maar na de draai zich snel om het lichaam slaat, wat gepaard gaat met het stoppen van het muzikale ritme door het tegen elkaar aan slaan van twee kalebassen. Ook kregen we wel langdurige draaien te zien op twee benen en één keer op één been waardoor we een indruk hadden van wat de bedoe ling zou moeten zijn. Een van de drie danseressen deed nog een dans gekleed in nauwelijks meer dan een kralengordel om haar huwbaarheid aan te geven. Ook hier speelt het achter werk weer een grote rol. In de laatste dans, een smeken om regen bij het zaaien, ligt de nadruk op de saamhorigheid bij de groep, waarbij toch ieder van de leden om de beurt solistisch optreedt. Nog een bijzonderheid van Ehimomo is, dat er drie Afrikaanse priesters aan de voorstelling meedoen, dat voorwaarde is om bepaalde dansen te mogen uitvoeren. Mustapha Tettey Addy is al langer in het westen bekend, maar dan als trommelaar, hij maakte bijvoorbeeld al verschillende grammofoonplaten. Het gezelschap dat hij nu heeft opgericht is hoofdzakelijk gericht op het uitvoeren van allerlei rituele danen die dreigen verloren te gaan. Het gevaar hierbij is dat de voorstelling zal ontaarden in een negershow. Dat is het nu zeker nog niet, er gaat een enorme kracht van uit en een sterke natuurlijkheid. Daarom alleen al is het de moeite waard te gaan kijken. Ehimomo komt ondermeer vanavond in het Tropenmuseum in Amsterdam en 22 juni in het Concertgebouw in Haarlem. CONRAD VAN DE WEETERING (ADVERTENTIE) onwrikbaar op zijn plaats! Als U wilt, dat Uw kunstgebit de gehele dag door gemakkelijk, stevig en zeker zit, neem dan Dentoflx - het speciale moderne poeder en strooi een weinig op de gebitsplaat. U zult meer dan tevreden zijn en alle onge makken van Uw kunstgebit vergeten, want U kunt lachen, spreken en eten zoals U wilt! Dentoflx is daarbij verfrissend en is een wel daad voor Uw gehemelte. Verkrijgbaar bij apotheken en drogisterijen. Dinsdag 13 juni Amsterdam. Stadsschouwburg (20.15 uur): Het Balkon. Tropenmuseum (20.15 uur): Ehimo- no-ensemble. Den Haag. HOT (20.30 uur): La carpa de los raquachis. Gemeente Museum (20.15 uur): Cai ro Takht-ensemble. Scheveningen. Circustheater (20.15 uur): Het Nationale Ballet. Rotterdam. De Doelen (20.15 uur): Poetry International. De Lantaren (20.30 uur): Munir Bas hir. Haarlem. Concertgebouw (20.15 uur): Teatrul Tandarica. Laren. Singer Concertzaal (20.15 uur): La Marionettistica. Utrecht. Centrum ’t Hoogt (20.30 uur): Baghdadi Maqam-ensemble. Geertekerk (20.15 uur): London Sin fonietta I. Woensdag 14 juni Amsterdam. Stadsschouwburg (20.15 uur): Het Balkon. Concertgebouw (12.30 uur): Lunch concert Mini festival Folk en volks muziek I Ba. BIM-Huis (14.30 uur en 22 uur): Hol- land(s) Festival. De Brakke Grond (20.30 uur): La carpa de los raquachis. Soeterijn (20.15 uur): Cairo Takht- I ensemble. t Den Haag. HOT (20.30 uur): Hans Dulfers Perikels. Remonstrantse Kerk (20.15 uur): The London Sinfonietta II. Gemeente Museum (20.15 Baghdadi Maqam-ensemble. Gemeente Museum (17.00 uur): Mu nir Bashir. Rotterdam. Schouwburg uur): Don Giovanni. De Doelen (12.45 uur): Koffiecon cert Mini festival folk en volksmuziek IV. De Doelen (20.15 uur): Poetry Inter national. De Lantaren (20.30 uur): Kees Haze- voet-ensemble. Delft. Wooncentrum Abtswoude (20.00 uur): Mini festival Folk en volksmuziek. Gouda. Grote of St. Janskerk (20.15 uur): Nederlandse Bachvereniging. Utrecht. Stadsschouwburg (20.30 uur): Yves Joly. 54- Scène uit La Carpa de los Rasquachis van het gezelschap El Teatro Campesino uit Californië. door middel van toneel uit te drukken waar het werkelijk aan schort. Dat een zo vrijblijvende voorstelling zo lang op het repertoire gehouden wordt als La Carpa is veelzeggend. De opvoering heeft niet veel meer karakter dan verantwoord toeristen- vermaak, ook al wordt er met een bijna overrompelende blijheid geacteerd. Bij het zien van zo’n produktie vraag je je toch af hoe zo’n Holland Festival toneelsamen- stelling nu precies tot stand komt. Zo bij zonder boeiend was El Teatro Campesino toch niet om het twee jaar later expliciet met dezelfde produktie terug naar Neder land te halen. Intussen is er wel een gram mofoonplaat gemaakt die na de voorstel ling onder het uitroepen van „Schallplat- ten” aan de man wordt gebracht. Zo brengt ook de maatschappijkritiek zijn geld op. Wie het in Haarlem wil bekijken kan daarvoor op 19 juni in de Stads schouwburg terecht. KO VAN LEEUWEN De Amerikanen spelen hun kritiek op een armoedig ar beidersbestaan met een onvoorstelbare esprit en maken er zelf gemakkelijk in het oor klinkende volksmuziek bij. Maar El Teatro Campesino pretendeert meer te zijn dan een gezelschap dat amusement- stoneel brengt. Het gaat hier om maat schappijkritiek. Althans, zo is de voorstel ling destijds geboren. Maar zoals het wel vaker gaat, niet alles wat in oprechtheid ter wereld komt slaagt erin dat zo te hou den. Zo komt de voorstelling La Carpa de los Rasquachis nu over als een al te zeer gecultiveerde theatrale losbandigheid. De vrolijkheid overheerst en wat eertijds een scherpe satire moest zijn, is nu niet meer dan een slap aftreksel daarvan. Stimulerende kracht achter Teatro Campesino is Luiz Valdez, acteur en to neelschrijver. Tijdens een staking van ar beiders in fruitplantages in Californië, in 1965, verzamelde hij enkele stakers rond zich. Hij maakte daarmee satirisch poli tiek toneel en speelde op de actie- bijeenkomsten van de stakers. De kritiek moest vanzelfsprekend bedekt worden ge leverd, waardoor geen felle theatrale aan klacht mocht worden verwacht. De samen stelling van de groep heeft zich sindsdien weinig gewijzigd. El Teatro Campesino stelt nu vooral teleur omdat de groep de kans laat liggen aanpak dus, die beslist door veel musical- vocalisten en theaterorkestjes verbeterd had kunnen worden. 1 gehalte. Maar er is meer. De sector niet- westerse klassieke en volksmuziek bij voorbeeld. Indien alles wat nog op stapel staat binnen het raam van dit aanbod van een gelijk niveau is als wat de Iraqi ons zondag zoals gisteren op deze pagina besproken en maandagavond voorscho telden in het Tropeninstituutdan kunnen de verantwoordelijken bij de NOS en de zendgemachtigden zich wel voor het hoofd slaan. Alleen al vanuit een oogpunt van kleurrijk amusement wordt de niet- wetende tv-kijker misdeeld. I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 11