ANDFE Edisons klassieke muziek toegekend Devo wel op Alkmaar Pop ’78 BBK verbrandt Pabuji-legende en Indiase marionetten FESTIVAL OF FOOLS 1978 HOUANDFEST HOIU kunst op bordes Mauritshuis Sounday weinig relevant geluidsavontuur John Cage doodt tien uur n y Status Quo en Stranglers niet, zendtijd met speels gemak HOUANDFEST M 78 HOUA ANDFESHW HOUANDFEST IW 78 HOUA ANOFESTTW i nl 1 J IJ Actie voor behoud BKR Verlengstuk Jefferson Airplane afknapper Starship gebukt onder een roemrijk verleden KUNST VRIJDAG 1 6 JUNI 19 7 8 en NOORDHOLLANDS PHILHARMON1SCH ORKEST at or ;rt la, le ng en ïrg nd. is :a et ’ij er- ng. 21 AMSTERDAM. Wie gisteren in een moment van niet-wetende onschuld zijn autoradio of tuner afstelde op Hilversum IV, die sloeg heel even de schrik om het hart. Het reutelend geknisper van een houtvuur, een ondefinieer baar getwinkel en borrelende wa- tergeluiden zo nu en dan onder broken door jachtig pianospel, een onduidelijk hoorngeluid, ve nijnige vioolklanken en een schijnbaar ongelimiteerd stemge bruik trof zijn of haar oor. Me dunkt voldoende reden om al thans even te menen dat iemand je auto-antenne heeft verduistere- maand of je tuner aan een grote revisie toe is. Niets van dat al. In het kader van het Holland Festi val en op uitnodiging van de KRO wist John Cage met een speels gemak tien uur zendtijd te doden. - KARIN LECHNER 1 iem, v. jendaa anderij’ (Van onze kunstredactie) (ADVERTENTIE) programma: (Van onze kunstredactie) ïl- Zangeres Grace Slick, inmiddels ook tien jaar ouder, trad donderdagavond met Jefferson Starship op in de Edenhal (Foto Lex van Rossen) id tot echt, ijdag in tten-Lem DEN HAAG (ANP). De Nederlandse Vereniging van Producenten en Impor teurs van beeld- en geluidsdragers (NVPI) heeft negen „Edisons” toegekend voor klassieke muziek op grammofoonplaten. De jury bestond uit: Menno Feenstra, Jan de Kruijff, Joop Schrier, Aad van der Ven en Cornells van Zwol. Bij het beoordelen van de platen werd uitsluitend gelet op het artistieke niveau van de uitvoering en de technische kwaliteit. Zaterdag 17 juni Amsterdam. Stadsschouwburg (20.15 uur): Nederlands Dans Theater. RAI-Gebouw (Zuidhal) (20.15 uur): Concert gebouworkest. BIM-Huis (14.30 en 22 uur): Holland(s) Festi val. Den Haag. Ned. Congresgebouw (20.30 uur): Residentie Orkest. Scheveningen. Circustheater (20.15 uur): Het Balkon. Rotterdam. Schouwburg (20.15 uur): Der gute Mensch von Sezuan. De Doelen (20.15 uur): Poetry International. De Doelen (20.15 uur): Rotterdams Philhar- monisch Orkest II. Doordat de Britse hardrockgroep Status Quo op het laatste moment afzegde en The Stranglers uiteindelijk niet bereid bleken de opengevallen plaats op te vullen heeft het programma van dit voor de eerste keer Ter compensatie voor het wegvallen van Status Quo is uiteindelijk de Amerikaan se art-rockgroep Devo, een ontdekking van het duo David Bowie en Iggy Pop, ingehuurd. Verder zullen Mink DeVille, Ian Dury and the Blockheads, Nick Lowe en Dave Edmunds, The Eric Burdon Band, David Coverdale’s White Snake en Herman Brood and his Wild Romance optreden. dia ligt. Het is de eerste keer dat deze twee theater vormen buiten hun land te zien zijn. Dat is onder meer te danken aan de bijzonde re medewerking die de In diase ambassade verleend heeft. Tenslotte verdienen ook de andere groe pen de aandacht. Herman Brood omdat hij actuele Nederlandse rock brengt; Eric Burdon en David Coverdale vanwege hun verleden. Eerstgenoemde was zanger bij The Animals, laatstgenoemde bij Deep Purple. Festival. (Foto Bob van Dantzig) A Schitterend marionetten theater vormt onderdeel van het programma van Indiase volkskunst in het kader van het Holland Festival. Een debuut met een verleden, ja. Op eigen kracht heeft de Starship alleen in de Verenigde Staten een grote hoogte weten te bereiken. Het verklaart waarom in Am sterdam naar verhouding zo weinig be- langstellng bestaat voor een vier jaar oude groep. Een nadere bestudering van dat publiek wijst bovendien uit dat de echte jongeren ontbreken, vrijwel uitsluitend uit dertigers bestaat. Het zijn vooral types, die met weemoed terugdenken aan de hoogtij dagen van het hippiedom, die zich opwin den over de podiumverrichtingen van de zeven mans sterke Starship. Het verleden is onontkoombaar voor de Starship, al is het maar omdat de drie centrale persoonlijkheden van de groep ook de dienst uitmaakten in de illustere voorganger de Jefferson Airplane. Zange res Grace Slick, ritmegitarist-zanger Paul Kantner en vocalist Marty Balin vormden de belichaming van een tijdperk waarin het geflirt met psychedelia ongekende vor men aannam. De Airplane was toen er hier eind 1968 werd opgetreden, ongelooflijk geliefd omdat de groep zich precies onle dig hield met waarmee heel jong Amerika begaan was: Vietnam, een andere samen leving, legitimering van drugs, etcetera. Songs als White Rabbit, Somebody to Love en Volunteers of America betekenden iets voor. Een weerzien met Slick, Kantner en Ba- t. ck'. frit Beide voorstellingen vor men zeker een boeiende er varing. Het betreft hier nog ongerepte volkskunst uit de deelstaat Rajasthan, die Men kan zich voorstellen dat een derge lijke Sounday mensen confronteert met een andere kijk op geluid en muziek. Maar erg veel fiducie heb ik daar niet in. Zolang Cage alleen maar mensen allerlei dingen wil laten waarnemen zonder verklarend te werken (dat geldt dan voor de radioluiste raar die niet kan zien hoe de geluiden worden voortgebracht) en de gemiddelde liefhebber van klassieke of moderne mu ziek niet gediend is van dit soort grappen, blijft het gebeuren weinig relevant. En dan hebben we het nog niet gehad over de maatschappelijke functié van hetgeen Ca ge zegt na te streven. Zolang die niet kan worden aangetoond, blijft een project als Sounday aardige spielerei. JOHN OOMKES ■naar. nskerk >9 wij het verhaal in de India se taal niet kunnen volgen komt zo’n voorstelling bij ons vanzelfsprekend lang niet geheel tot zijn recht. Er ide De actie was georganiseerd door de Be roepsvereniging van Beeldende Kuste- naars (BBK). Er was veel politie op de been, maar dat kon worden toegeschreven aan het door de BBK verspreide gerucht dat er schilderijen uit het Mauritshuis naar buiten waren gesleept en daar in vlammen zouden opgaan. Voordat de actie plaatshad werd in een van de zaaltjes van het schilderkundig genootschap „Pulchri Studio” een demon stratieve vergadering gehouden, waar on der meer het Tweede-Karherlid Wolff van de CPN aanwezig was. Onder de leuze „Handen van de sociale minima, handen af van de Beeldende Kun stenaars Regeling” werd door bestuursle den van de BBK de wens geuit dat er werkelijk overleg komt tussen de BBK en het ministerie van CRM over een echt kunstbeleid. „Wij willen eindelijk wel eens een echt beleid van CRM, maar de huidige minister stuurt ons steeds met een kluitje in het riet. Na vanmiddag zijn geen ludie ke, maar „echte” acties te verwachten”, lin is een enorme afknapper. Hun vaak driestemmige vokalen zijn even bepalend voor de Ötarship als in de jaren zestig voor de Airplane. Maar de stemmen sluiten niet op elkaar aan, klinken van tijd tot tijd ongecontroleerd en vals, de monden wor den nog steeds geopend om slechts opper vlakkige teksten uit te braken. Maar ook de verdere organisatie ontbreekt; een eu vel dat doorwerkt tot in een zeer matige geluidsbalans en een inadequate belich ting. Ook de inbreng van anderen dan die van het regerend driemanschap getuigt van het feit dat er maar weinig vers bloed door de aderen van de Starship stroomt. In alles doet het septet denken aan een overjarige, afgeleefde jaren zestig-forma- tie. De instrumentale basispatronen zijn ontleend aan de blues, gitaar-, bas- en drumsoli komen neer op minutenlang ef fectbejag en de show heeft een lengte van meer dan twee uur zonder dat er bewust climaxen en afwisseling wordt ingebouwd. De meest essentiële zaken waarover een beginnende band anno 1978 moet be schikken wil het aan de bak komen, ont breken schaamteloos bij de Starship. Slick, Balin, Kantner en de anderen John Barbata op drums, Craig Chaquico op leadgitaar, Pete Sears op bas en toetsen en David Freiberg idem steunen zonder enige gêne op het rijke verleden. De groep, versterkt met de gelegenheids- blazers Stephen Shuster en David Furray, blameert zich tegen het eind met ramme lende uitvoeringen van Airplane-suc- cessen als Somebody to Love (met gitaar- licks uit Satisfaction van de Stones), Vo lunteers of America en Wooden Ships, een song die door Kantner ooit samen met Crosby, Stills en Nash werd geschreven. Slechts tijdens enkele fragmenten blijkt wat bijvoorbeeld Grace Slick in huis heeft als ze zich solistisch mag bekommeren om het publiek in plaats van haar collegae in opperste verrukking te hoeven aanstaren. De blues Go down on your Lover tonight is er een voorbeeld van. Voor het overige kan materiaal van de recente albums Earth en Red Octopus kan ik, ook al door de ge brekkige prestatie, in tegenstelling tot het publiek niet warmlopen. JOHN OOMKES in Alkmaar georganiseerde festival een duidelijk new wave-accent gekregen door de toevoeging van Devo, dat nu een onver wacht Nederlands debuut maakt. Daar-, naast gelden ook de Amerikaanse groep Mink DeVille en de Engelse acts als lan Dury en de onafscheidelijke Nick Lowe en Dave Edmunds als vernieuwende krach ten. DEN HAAG. Met een speels brandje van oude, op het Waterlooplein ingesla gen schilderijen op het bordes voor het Mauritshuis in Den Haag hebben onge veer 100 beeldende kunstenaars donder dag kracht bijgezet aan hun eis, dat er niet mag worden getornd aan de Beelden de Kunstenaars Regeling (BKR) de vroe gere contraprestatieregeling. De Pabuji legende is een liefdesverhaal met tal van verwikkelingen. Een epos dat gewoonlijk over twee avonden wordt verdeeld, doch dat kan worden inge kort als het publiek een lange voorstelling niet kan betalen. Dat vertellen van zo’n verhaal gebeurt nor maal op een open plek in het dorp, waar een doek van vijf meter lengte wordt opgesteld, dat beschilderd is met figuren uit de legen de. De zanger en zijn vrouw zingen en reciteren het ver haal. De man begeleidt zichzelf op een snaarinstru ment met tinkelende bellet jes, waarvan de klank op een weemoedig vioolgeluid lijkt. Zijn vrouw licht hem bij met een olielampje als hij op de doek de voorstel- Telkens als de nu 66- jarige Amerikaanse componist John Ca ge ons land aandoet, werpen zich de me dia op hem als zou de vernieuwing in de muziek gelijke tred houden met het aantal jaren dat iemand als controversieel te boek staat. Want iemand die zonder enige valse schaamte meent dat „niet de traditie ons beïnvloedt, maar wij de tradi tie beïnvloeden” brengt voldoende te ber- de om onder een vergrootglas nader te worden onderzocht. Wat Cage dan uit, wordt van de daken geschreeuwd als zou het opzienbarend zijn. De toevalsfactor en het zinloze, doelloze in de muziek heeft zijn warme aandacht. De mening dat een com ponist slechts geluiden ordent en dat vrij willekeurig doet, is zijn credo. Cage meent als erkend avant-gardist (maar dat is al een contradictio in termi nis) musicologische futurologie te beoefe nen als hij beweert dat toekomstige com ponisten zich meer zullen bezig houden met alle geluiden die op hen afkomen; of Deze Pabuji is dus niet bedoeld voor opvoering in een theater. Zij is bestemd om in een dorpsgemeen schap, voor een klein pu- ALKMAAR. Status Quo noch de En gelse rockgroep The Stranglers vormt de topattractie van het groots opgezette Alk maar Pop ’78-festival, dat zaterdag plaatsheeft in het AZ’67-stadion te Alk maar. Op het openluchtfestival, dat ’s middags om 14 uur begint, worden rond de twintigduizend bezoekers verwacht. AMSTERDAM. Van wie is ook weer de uitspraak dat je niet op de schreden moet terugkeren om te trachten je fijne herinneringen opnieuw te beleven? Het doet er niet toe. Vermoedelijk is het een volkswijsheid. Maar er steekt ongetwij feld een kern van waarheid in. Het geheu gen van de mens spiegelt hem de mooie dingen van het verleden vermoedelijk gunstiger voor, al was het maar omdat de lelijke dingen uitgefilterd worden. Een nieuwe confrontatie met wat in het geheu gen dan ook als iets moois of groots was opgeslagen, wil nogal eens verkeerd uit pakken. Zo’n teleurstelling beleefde ik donderdagavond toen de Amerikaanse topformatie Jefferson Starship zijn Ne derlandse debuut beleefde voor een nog niet voor de helft bezette Jaap Edenhal. In de rubriek symfonische muziek ging de onderscheiding naar het New York Philharmonic Orchestra onder leiding van Pierre Boulez voor „Amefriques, Ionisati on, Arcane” van Varese. Bij de concerten ging de hoogste waar dering uit naar Murray Perahia als solist bij het Engels kamerorkest voor de vertol king van de pianoconcerten nos. 11 en 20 van Mozart. Uit de serie „Reflexe” werd voor de categorie muziek uit de middeleeuwen en renaissance deel 6 van „Stationen Euro- paischer muzik” gekozen, waarvan de mu ziek o.a. werd uitgevoerd door het Ensem ble Hesperion. Het Quartetto Italiano verwierf de hoog ste eer voor kamermuziek met strijkkwar tetten van Schubert. Van de Kamerorkes ten viel het ensemble van Gustav Leonardt in de prijzen met de Zes Brandenburgse Concerten van J. S. Bach. De pianiste Alicia de Larrocha kreeg een Edison voor haar instrumentale soloreci- tal met „Goyescas” van Granados. In de rubriek koormuziek werden solisten, het Tsjechisch Philharmonisch Koor en Or kest onder leiding van Serge Baudo gelau werd voor de verklanking van „Jeanne d’Arc” van Honegger. Solisten, koor en orkest van de Scala van Milaan onder leiding van Claudio Abbado kwamen bovenaan in de groep opera’s met de op de plaat vastgelegde „Simon Bocca- negra” van Verdi. In de klasse voor reci tals voor zangstem was er de hoogste lof voor Teresa Berganza voor „Spaanse lie deren” van Falla en Lorca. Zij werd hier bij begeleid door gitarist Narciso Yepes. De „Edison” is een beeldje dat Pieter d’Hont heeft ontworpen. De NVPI en de Nederlandse Vereniging van Grammo foonplatendetailhandelaren (NVGD) rei ken de onderscheidingen uit. gegeven hoe ao’n primitie ve maar ongetwijfeld uiter mate boeiende legende vorm krijgt. Een vertelling met muziek, die ook een DEN HAAG. Twee au thentieke vormen van volkstheaterkunst uit In dia zijn momenteel te zien in een beperkt aantal voor stellingen die gegeven worden in het kader van het Holland Festival. De eerste van die vier avon den was donderdag in het Haagse Gemeentemuseum. De twee elementen op het gebied van Indiase theater kunst zijn op zo’n avond geheel verschillend. Voor de pauze zingen Sri Par- bhu Bhopa en Srimata Rukma Devi samen een deel van de Pabuji- verhalen, een episch lied dat in het hevigste geval kan uitlopen tot twaalf uur, doch nu tot ruim drie kwartier blijft beperkt. Daarna komen Sri Babu Lal en Sri Bhagwan Das Bhat met een oogverblin dend mooi marionetten theater. J.C. Bach - Sinfonia in Bes; Mozart - Pianoconcert KV 467; Beethoven - Symfonie no 2 entrée f 5,— C.J.P. en 65+ f 2,50 kaartverkoop vanaf heden: de heer R. Schaart, Baden Powellstraat 59, tel. 337749 mevr. A. Booth, V. Konijneburghstraat 12hs, tel. 334296 en op de avond van het concert aan de kerk vanaf 19.30 uur De Newyorkse new wave-band Mink De Ville vormt na alle verschuivingen nu de belangrijkste publieksattractie voor Pop’78. Brein achter deze formatie is Wil ly DeVille, een nog jonge songschrijver die zowel in een soultraditie als binnen een stevig Lou Reed-achtig idioom compo neert. Shaffy Theater Vrijdag 16 juni, Concertzaal: 21.00 uur Footsbarn Theatre met „The Tempest”; 23.30 uur Foolsband. Zuilenzaal: 20.30 uur Philippe Duval; 22.00 uur Forkbeard Fantasy; 24.00 uur Franz Josef Bogner. Shaffyzaal: 21.00 uur Mime Machine; 23.00 uur Hare Majesteit. Café: Johnny Rondo Trio. Filmzaal: Lina Braake, regie: Bernard Sin- kel (1974), 85 minuten. Zaterdag 17 juni, Concertzaal: 21.00 uur L.O. Sloan’s Three Black Three White Refined Jubilee Minstrels; 23.30 uur: Ge off Cavander Band. Zuilenzaal: 21.00 uur Onk met Will Spoor; 23.00 uur Cunning Stunts. Shaffyzaal: 20.30 uur Carrousel met „Drie Bij Vier”; 22.30 uur Ploink; 24.00 uur Johnny Melville met „Come Again”. Filmzaal: „Une Collection Particuliere” (1973), 15 minuten; „La Béte”, regie: Wa- lerian Borowczyk (1975), 104 minuten. Twee voorstellingen per avond, met in de pauze allerlei tekenfilmpjes. Paradiso Vrijdag 16 juni: Lady Fools - Showbird: Lala, met: Spiderwoman Theatre, Sha ron Landau, Cunning Stunts, Women’s Band: Big Mama Blues. Zaterdag 17 juni: New Fools - showmaster. Lenny, met Joost Belinfante, Michael Glmpel and his Handlangers, 6 groepen leerlingen met hun groepsleiders. De Melkweg Vrijdag 16 juni, Theaterzaal: 20.30 uur Trumbunich Mimes; 22.00 uur Loose Ends met „Chicken Fried Grafiti And The Redneck Connection”; 24.00 uur Hot Sauce met Jan Jacobs. Fonteinzaal: 20.30 uur Justin Case met „Case Incognito”; 22.30 uur Johnny Mel ville met „Come Again”; 24.00 uur Mime- Improvisatie met Justin Case. Restaurant: 22.00 uur Phantom Captain. Cinema: Day of Pies end Tarts, met Fatty Arbuckle, Laurel en Hardy en anderen. Zaterdag 17 juni, theaterzaal: 20.30 uur Footsbarn Theatre met „The Tempest”; 23.00 uur Pigeon Drop; 24.00 uur Gwen- dal - folk. Fonteinzaal: 20.30 uur Mime Machine; 20.30 uur Philippe Duval; 24.00 uur Mi- me-Improvisatie met Sharon Landau. Cinerama: „All you need is....”, de Fools Festival film, wat verrassingen, gele on derzeeërs en „Blue Meanies”. De rest ligt aan jou... Straat Zaterdag 17 juni: 14.00 uur Noordermarkt: Living Poem Theatre; 14.00 uur Dam: Will Spoor met „Onk”; 14.00 uur Spui: Footsbarn Theatre; 14.00 uur Leidse- plein: Loose Ends. Vondelpark Vrijdag 16 juni: 21.00 uur The Busby Berk leys, Sam Angelico and the Stuffed Pup pet Company met „Kookaburra Kaba- ret” Zaterdag 17 juni: 14.00 uur Action Space; 15.00 uur Mime Machine; 16.00 uur Phan tom Captain; 17.00 uur Philippe Duval; 21.00 uur Forkbeard Fantasy en het MOEDER VAN DE VERLOSSERKERK, Prof. Eijkmanlaan 48 maandag 19 juni 1978 20.15 uur WIJKCONCERT georganiseerd in samenwerking met de Aktiviteitengroep wijkraad Schalkwijk. dirigent: ROELOF VAN DRIESTEN soliste: DE 13-JARIQE VENEZOLAANSE PIANISTE, JOHN CAGE ze nu als zuiver muzikaal zijn te karakteri seren of niet. Voor iemand die zich al kort voor de Tweede Wereldoorlog bezighield met ongebruikelijke instrumenten als koektrommels, keukenwekkers en politie- fluiten, een begrijpelijke gedachtengang. Het verdient alleen aanbeveling iets min der opgewonden Cage’s ideeën kond te doen geven, als wat nu vrij algemeen ge beurt. Het project dat hij heeft uitgedacht naar aanleiding van het aanbod van de KRO om tien uur radio te vullen, maakt gebruik van geluiden die op de grens van het hoorbare liggen. Sounday noemt de componist het en dan doelt hij op iets anders dan op een dagje in de natuur voor geluidsjagers. Het tien uur durende radioprogramma is gisteren live de lucht ingegaan vanuit Centrum Bellevue in Amsterdam, waar liefhebbers het gebeuren hebben kunnen bijwonen. Voorwaarde is in zo’n geval dat de geïnteresseerden zich van hun schoeisel ontdoen om zo min mogelijk gerucht te Pure volkskunst uit Rajasthan aanhangers van de Pabuji- vertelkunst zijn Hindoes. Dezelfde taalmoeilijkhe den gelden ook voor het marionettenspel, zij het in mindere mate. De schitte rend uitgevoerde poppen spreken veelal door hun bewegen voor zichzelf. Het zijn marionetten die van bovenuit het theater wor den bediend. Deze poppen, kathputli heten ze, brengen dikwijls ook politiek thea ter. Heel dikwijls gaan ze over de strijd die de heer sers van Rajasthani voeren tegen het moslimgezag in Delhi. Dat is ook nu het geval en het leidt tot satiri sche kritiek die met een grote mate van humor geuit wordt. Dit Indiase poppentheater is mede door de belichting (die con stant is) van een gouden schoonheid. Vanavond is dit pure volkstheater in ’t Hoogt in Utrecht, 19 juni in de Lan taren in Rotterdam en op 21 juni in het Tropeninsti tuut in Amsterdam. veroorzaken bij het betreden van de zaal. Nu eens verstoord, dan weer vriendelijk wordt je aangestaard door John Cage, als je op kouséyoeten naderbij sluipt en een plekje tracht te vinden van waaraf je de musici en de „spelers” in al hun bewegin gen kunt gadeslaan. Cage zelf zit centraal opgesteld achter een tafel, tijdsindelingen en allerhande schema’s bij de hand. Een lichtspotjè op een klok maakt duidelijk hoe de minuten wegglijden. Drie personen, die om de zoveel tijd worden afgewisseld door verse krachten, laten al dan niet grote, met water gevulde schelpen in hun handen draaien. De be doeling is het afwisselend vol- en leegstro- men van de geluidskamers van de schel pen hoorbaar te maken. Het resultaat is een voortdurend gorgelend geluid, dat op zich een rustgevende uitwerking blijkt te hebben op aanwezigen, waarvan enkelen het gebeuren zelfs mediterend ondergaan. De zin daarvan ontgaat me enigszins. Zo nu en dan geeft Cage aan wanneer er een intermezzo op viool, piano of met zang plaatsheeft. Met zeer grote toewijding kla ren pianiste Grete Sultan, violist Paul Zu- kofsky en zanger Demetrio Stratos het karwei. De laatste zijn stem te zien gebrui ken (compleet met het voortbrengen van boventonen) is het hoogtepunt van de radi- odag en misschien daarom wel gepland in het laatste uur. Vrijdag 16 juni Amsterdam. Concertgebouw (20.15 uur): Radio Filharmonisch Orkest. BIM-Huis (14.30 en 22 uur): Holland(s) Festi val. Den Haag. HOT (20.30 uur): Duo Han Ben- nink-Misha Mengelberg. Scheveningen. Circustheater (20.15 uur): Nederlands Dans Theater. Rotterdam. De Doelen (20.15 uur): Poetry International. De Lantaren (20.30 uur): Cairo Takht- ensemble. Utrecht. Stadsschouwburg (20 uur): Teatrul Tandarica. Centrum ’t Hoogt (20.30 uur): Indiaas Volks theater.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 17