Met gouaches en tekeningen bij Stichting Beeldende Kunst Amsterdam voor behoud van Rijksacademie Achtergrond van transformatie van Amerika’s bekendste songschrijver Rob Stoner: Dylan nu een echte entertainer Recordprijs voor schilderijen jVee/ buitenlanders op I Wereldmuziekconcours Mythe revolutionair heldendom doorgeprikt HOUANDHST HOUA ANDFESTWM z o HOUANDHST IWT’BHOIU MNRS1W KUNST DONDERDAG 22 JUNI 19 7 8 Liesbeth de Winter door John Oomkes Van 23 juni tot en met 16 juli in Kerkrade HAARLEM. Het toch al kleine aantal galerieën in Haarlem dat bovendien aan stad- en streekgenoten de mogelijkheid verschaft om te exposeren, mag dan weliswaar op de vingers van een hand zijn te tellen, je kunt ze geen consequent beleid ontzeggen. Vooral in de niet puur-zakelijke sfeer worden diverse pogingen ondernomen om het vele talent naar voren te schuiven dat Haarlem traditiegetrouw schijnt te hebben. Hondebaan Vruchten HAARLEM. Zonder Bob Dylan zou de wereld er anders hebben uitgezien. Dat lijkt op een goedkoop cliché; het is het intrappen van een open deur. Voor velen die de jaren zestig echter bewust hebben ervaren als een tijd waarin maatschappij en kunst een versnelde ontwikkeling doormaakten, geldt Robert Allen Zimmerman nog steeds als de personificatie met dat decennium. „The Times they are a-changin” klonk het in 1964 uit de mond van de toen 23-jaar oude dichter-zanger-songschrijver en velen zeiden het hem na. Het was een man, die ondanks vele tekortkomingen en vele gedaantewisselingen, telkens de pas bleef aangeven. En het gekke is eigenlijk dat Dylan daartoe anno 1978 nog steeds in staat lijkt. Niet voor niets zitten morgen zo’n 50 duizend mensen samengeklonterd in het Feyenoord Stadion om hem te zien. Volksfeest Volksbühne Berlin speelt Die Bauern Ruseler: de kracht van de suggestie (20.15 CEES STRAUS I Op de laatste (jubileum)expositie van De Groep behoorden de gouaches van Ronald Ruseler tot de meest opvallende inzendin gen. Ruseler was in Vleeshal vertegen woordigd met een klein aantal reliëfschil- derijen, nogal landschappelijk met soms een voorstelling die uit het doek komt, zoals Jaap Wagemaker dat ook deed met zijn (pessimistisch aandoende) materie- landschappen. Je kon er toen van zeggen dat het werk naar meer deed smaken, de toch al niet van kwaliteit gespeende Haar lemmer scheen naar een nieuw hoogte punt toe te groeien. De Stichting Beeldende Kunst (Gedemp te Oude Gracht 127) die steevast om de maand een Kennemer kunstenaar brengt, waarbij meer op kwaliteit dan op stijl Hoe nodig dat voortdurend blijkt te zijn, wijzen de veelvuldige groepstentoon stellingen in Vis-en Vleeshal jaarlijks uit. Kwaliteit is daar steeds in ruime mate aanwezig, maar ze lijdt er onder de kwan titeit zodat vaak door de bomen het prach tige lover niet meer kan worden gezien. uit Parijs, de Nationale Band van Nieuw- Zeeland en het Limburgs Symfonieorkest. wordt gelet, heeft nu meer werk van Ruse ler bijeengebracht. Niet alleen hangt er een representatief aantal gouaches, ook een serie tekeningen geeft een aanvullend beeld van zijn kunnen. De eerste indruk geeft een bevestiging van eerdere ideeën: Ruseler blijkt nog aan knapheid te hebben gewonnen. Zijn stijl is daarentegen niet anders: een expressief geladen richting in de nieuwe figuratie. Heeft de nieuwe figuratie al een abstract trekje, dan krijgt ze van Ruseler toch voor al een realistische sfeer mee, zonder dat daarbij de werkelijkheid wordt betracht. Eerder is er sprake van een hoog opge voerde suggestie. Je ziet met een dergelijk overzicht na tuurlijk beter wat iemand als Ruseler te bieden heeft. En dat is niet mis, want zowel wat zijn expressie als de materiaalbehan- deling, de techniek betreft, bereikt Ruseler in zijn werk een heel nieuwe intensiteit. Op een zeer spannende manier schildert hij landschappen waarin bepaalde doelen centraal staan om te worden beschoten door straaljagers. Van die vliegtuigen is in wezen niets te zien, maar de suggestie is zo groot dat je je waant mee te vliegen in de cockpit. Het landschap trekt daarbij in snel vervormende lijnen onder je weg, terwijl kaders en rasters aangeven waar het doel van de reis ligt. Ruseler snijdt met die kader lijnen hele beeldformaten uit en vergroot daarmee de attentie die hij aan de doelen wil geven. Aan de rand van zo’n uitsnijding verschij nen dan allerlei proef-kleurstrookjes of andere infomatieve gegevens, iets dat on verwacht heel „fundamenteel” gaat wer ken. Het zit overigens weer niet in de landschappen waarin de suggestie van de vlucht is achterwege gebleven. Ruseler werkt in deze doeken op een tamelijk a-dynamische wijze, in die zin dat de expressie echt van binnenuit moet ko men. Dat hij daarin toch slaagt, komt vooral door de beheersing van de materie. Door de voorstelling uit het doek te laten komen (en het af te dekken met een per spex doos) ontstaat een drie-dimensionaal gegeven .dat uitnodigend werkt om het beeld nader te gaan onderzoeken. Hoewel de tekeningen zeker een zelf- Het zal niet meer dezelfde Dylan zijn als tijdens de jaren zestig, en ook niet de man die twee jaar geleden het aangrijpende album Desire uitbracht. Dat kunnen we weten uit de verslagen die naar aanleiding van de recente Engelse concerten van Dy lan zo langzamerhand binnendruppelen. Maar we zouden ook te rade kunnen gaan bij Rob Stoner, iemand die de laatste drie jaar nauw met hem heeft samengewerkt en indertijd vóór het uitbrengen van Desi re de contactman van de internationale muziekpers was. Onlangs was Stoner nog in ons land. Hij maakt deel uit van de band van het rockduo Robert Gordon en Link Wray en trad in die hoedanigheid als bas- standig karakter hebben, mag je stellen dat Ronald Ruseler zijn grootste kracht vindt in de gouaches. Hij is bij het tekenen noodgedwongen bezig met het uitwerken van details op een kleinschalige basis. Zijn vormgeving, de kracht en de intensiteit die hij in zijn werk legt om een in wezen gortdroog onderwerp staande te houden, laten zich in de tekeningen kennelijk min der goed verwerken. Aan het totaalbeeld doet dat weinig af; Ruselers werk blijft ook dan recht overeind staan. In het keldertje dat na een lange poos gelukkig weer open is, staan poppen van Liebeth de Winter. Ze begon hiermee aan het einde van de jaren ’50, maar werd pas Rob Stoner: „Dylan maakt eindelijk gebruik van zijn status”. (Foto Lex van Rossen) achter zijn mysterieuze facade. Bovendien hoefde hij immers nauwelijks op te treden. Toen hij mij vroeg om gestalte te geven aan het idee, voelde ik me vereerd. Geen enkele andere musicus had immers zo lang met hem samen kunnen werken. Boven dien betekende het voor mij een nieuwe kans om Dylan’s ontwikkeling een beetje te sturen”. Omdat Dylan zelf in een pijnlijke en tijdrovende scheiding lag met zijn vrouw Sarah Lowndes en bovendien veel tijd spendeerde aan het zelf realiseren van het filmproject Renaldo en Clara, moest Sto ner veel zelf opknappen. Een hondebaan, want hij wilde alleen de beste studiomusi- ci. „De audities begonnen vrijwel meteen en waren slopend omdat Rob zelden of nooit aanwezig kon zijn. Het enige dat ik had was een lijst met zo’n vijftig songs. Binnen afzienbare tijd moest ik een band bij elkaar hebben die dat aankon. Boven dien moest de groep bestaan uit superbe musici en tegelijkertijd uit mensen met tact die rekening wensten te houden met de onberekenbare Dylan”. Stoner: „Elke avond bracht ik telefo nisch verslag uit van de vorderingen. Wan neer ik voor een bepaalde positie in de groep eerst zelf een voor-selectie had ge maakt, vroeg Dylan om bandjes van de kandidaten. Vaak hoorde ik dan pas van (Tot en met 30 juni, van dinsdag tot en met vrijdag van 13-17 uur, op zaterdag van 11-17 uur en bovendien op donderdag avond van 19-21 uur. In de maand augus tus is de SBK, inclusief de artotheek ge sloten). De koper was een Zwitserse particulier. Voor een schilderij van Delacroix is nooit tevoren zoveel betaald. In 1974 werd de nu overtroffen record prijs van 770.000 frank (ongeveer 385.000 gulden) voor een van zijn doeken betaald. LONDEN (DPA). Een Amerikaans museum heeft woensdag 500.000 pond ruim twee miljoen gulden) betaald voor de Branchini-madonna van de vijftiende- eeuwse Italiaanse schilder Giovanni di Poalo van de Venetiaanse School. PARIJS (AFP). Het werk van de negentiende-eeuwse Franse romantische schilder Eugene Delacroix, Le Grec a che- val’, heeft woensdag op een veiling in het Paleis d’Orsay in Parijs 3.400.000 frank (ongeveer 1,7 miljoen gulden) opgebracht. Het werk maakte deel uit van de legen darische kunstcollectie van wijlen Robert von Hirsch, die bij Sotheby in Londen wordt geveild. Het was een wereldrecord- bedrag voor een werk van deze meester. De nieuwe eigenaar van de Branchini- madonna, onderdeel van een altaarstuk uit het jaar 1427, is de Norton Simon Foundation in Californië. zijn ongenoegen als de betrokken mensen al meeoefenden. Hoe kun je denken dat mijn muziek zo en zus kan worden ge speeld, kreeg ik dan als verwijt naar mijn hoofd. Ondankbaar werk, want Bob gaat niet werkelijk een discussie aan. Daarvoor is hij te onbenaderbaar, te teruggetrokken. Maar goed, tegen eind januari van dit jaar had ik de groep vrijwel compleet, toen bleek dat twee leden geen visa voor Japan konden krijgen”. Stukje bij beetje kreeg Rob Stoner het moeizame karwei toch van de grond. Tien dagen voor de start van een gigantische toernee door Japan voegde Dylan zich bij de groep, bevrijd van film- en huwelijkspe- rikelen, en doordrongen van het feit dat een nieuwe taak wachtte. De elf-koppige band werkte als was het een voetbalteam in een ijzeren trainingskamp. Stoner: „Maar Dylan moest nog alles leren. Tech nieken om zich werkelijk met het publiek bezig te houden zoals echte performers dat hebben, beheerste hij niet. Het nut van een goede installatie, superieure verlichting, mooi decor; het zei hem niets. Hij wist zelfs niet hoe hij moest aftellen zodat de groep een song inzette. Met andere woorden, hij was geen bandleider”. Waarom moet Dylan dan zo nodig is de vraag die je bekruipt als je Stoner hoort vertellen hoe alles in zijn werk is gegaan. Stoner: „Deze tijd stelt hogere eisen; het publiek laat zich niet meer straffeloos ne geren. Zelfs Eric Clapton is een performer geworden; Dylan is het nu ook, of bijna liever gezegd. Het is de hoogste tijd boven dien. Daarnaast is het natuurlijk zo dat Bob het geld goed kan gebruiken. De scheiding met Sarah heeft hem de helft van zijn vermogen gekost, de toernee met de Band en Rolling Thunder Revues heb ben weinig opgeleverd en de film is een flop geworden. Dylan maakt eindelijk ge bruik van zijn status”. Overigens verzekert Stoner dat ik mijn ogen niet zal kunnen geloven als Dylan in Rotterdam het podium zal kiezen. „Hij is ongelooflijk snel gegroeid, heeft niets meer van dat stugge en onbuigzame. Dy lan is een entertainer nu, hij loopt zelfs met een microfoon in de hand en presenteert goed. Hij gelooft ook in zijn aanpak, weet de band muzikaal bij elkaar te houden en zijn teksten duidelijker te formuleren. Hij wist dat het er de juiste tijd voor was. Street Legal (Dylan’s nieuwste album - red.) zal het bewijs vormen dat hij er nu zelf de vruchten van zal kunnen plukken”. Aldus Rob Stoner, een man achter de schermen, die na zijn taak te hebben ver vuld vertrok, omdat hijzelf als bassist in een grote groep niet tot zijn recht zou kunnen komen. Ook hij laat zich leiden door zijn ambities, maar menigeen zal morgenavond de vruchten kunnen pluk ken van zijn moeizame werk. Want dat Dylan’s band uitstekend is, onder meer dankzij enkele leden uit de Alpha Band, staat buiten kijf. tion 88 AMSTERDAM (ANP). B. en W. van Amsterdam hebben met „grote teleurstel ling” kennisgenomen van het plan van de regering de „Rijksacademie voor Beel dende Kunsten” te sluiten. Het college schrijft dit in een brief aan minister Gar- deniers (CRM). twee jaar geleden volop actief. Haar figu ren oefenen bijna allemaal een of andere vorm van beroep uit en zijn ook vastgelegd in een karakteristiek moment. Liebeth de Winter heeft voorts gezocht naar hetgeen haar mensen voelen in hun hoedanigheid. Ze blijkt dan over een sterk inlevingsver mogen te beschikken en heeft een goede kijk op het rollenspel dat voortdurend in onze maatschappij wordt opgevoerd. Haar poppen vertegenwoorigen tevens de leeg heid van dat spel. Müller doet dat niet aan de hand van wat gemakkelijk een doeltreffend, maar toch conventioneel verhaal had kunnen wor den. Hij kiest voor een groot aantal, los staande scènes de voorstelling duurt inclusief twee pauzes ruim drieëneenhalf uur die steeds een afgeronde impressie van het dorpsleven geven. Steeds worden de figuren wel aangezet, maar nooit uitge werkt. Typerend is daarvoor ook dat regis seur Fritz Marquardt zijn acteurs de lijnen van hun kin laat markeren en hen het gezicht met een grijze ondertoon laat schminken. Er is in Die Bauern ook geen werkelijk einde: de maatschappelijke ont wikkeling staat immers ook niet stil. Marquardt volgt deze onorthodoxe visie zeer getrouw. Hij visualiseert de scènes met monumentale trekken. Er wordt beur telings op een hoog bordes of op een vol slagen leeg podium gespeeld. Sommige middelen die hij gebruikt komen spectacu lair over: er wordt bijvoorbeeld een stevig eindje op fietsen en motoren rondgereden, terwijl zelfs een in felle kleuren beschil derd paard en een bouvier ten tonele wor den gevoerd. Dergelijk realisme werkt overigens storend, want het verlegt de interesse naar de verwondering op een moment dat eerder nuchterheid wordt ver eist. Toch geeft de voorstelling een prachtig voorbeeld van een manier waarop emoties kunnen worden opgeroepen zonder dat er dadelijk sprake is van dramatiek. Juist de koele, vaak ook heel humoristische, maar toch sterk anaylserende toon waarop de mythe van de revolutie wordt gerelati veerd en zelfs afgebroken, geeft ruimte aan een eigen invullen. Je hoeft je niet met deze boeren te identificeren, maar je raakt wel intens betrokken bij hun mens-zijn. CEES STRAUS „De Rijksacademie is het enige landelij ke instituut, dat een individuele opleiding biedt op het terrein van de beeldende kunst”, schrijven B. en W. „Uit zowel na tionaal als internationaal oogpunt vormt de Academie een factor van betekenis in de wereld van de beeldende kunst. Het wegvallen van dit landelijk kunstoplei- dingsinstituut zou indruisen tegen de cul turele centrumfunctie van Amsterdam en daaraan in ernstige mate afbreuk doen”. B. en W. schrijven het ongewenst te vinden, dat de wet van 1870, waarop het bestaan van de Academie is gebaseerd, wordt opgeheven. Dit onder meer omdat daarmee vooruit zou worden gelopen op een wetgeving voor het kunstvakonder wijs, waaraan in de kunstenaarswereld dringend behoefte wordt gevoeld, aldus het Amsterdamse college. Bob Dylan woensdagmiddag bij aan komst op Schiphol. sist op tijdens het Pinkpop Festival en het Haarlemse Luilaknachtfestival. Het wekt bevreemding dat Stoner’s in vloed op de artistieke ontwikkeling die Dylan de laatste drie jaar heeft ondergaan nauwelijks wordt onderkend, terwijl het een vaststaand feit is dat alleen zijn ingrij pen resulteerde in het in een kleine bezet ting opnemen van Desire. Niet alleeen ver richtte Stoner destijds allerlei hand- en spandiensten voor de man, die hem via een gemeenschappelijke kennis in 1973 - zan ger John Herald - had leren kennen, maar ook had hij verstrekkende bemoeienissen met de huidige toernee en de samenstel ling van de band die Dylan daarbij bege leidt. „Bob staat midden in de grootste veran dering tijdens zijn carrière”, zo luidt de mening van de praatgrage Stoner, „als de mensen die verandering kunnen waarne men en zich die realiseren dan zal die schokkender zijn dan toen hij met een electrische band op het Newport Festival optrad en de folkpuristen daar schrik aan joeg. Tijdens de Rolling Thunder Revue, waaraan ik heb meegewerkt en die Dylan voor het eerst weer confronteerde met het reizen en concerteren, merkte hij wat het is om met een band aan de slag te kunnen gaan. Hoewel die trip toen (1975/1976 - red.) opgezet was als een grote grap en in de eerste plaats een weerzien met oude be kenden als Ramblin’ Jack Elliott, Joan Baez, Allen Ginsberg, Roger McGuinn en Arlo Guthrie inhield”. „Dylan heeft nooit eerder zich zo scherp gerealiseerd hoe het is om dag in dag uit met anderen te fungeren als een hardwer kende musicus. Hij stond altijd alleen, werkte enkel met sessiemensen tijdens de enkele concerten die hij gaf. Zelfs de toer nee met de Band in 1974 was een hinken op twee gedachten; het was hoogstens Dylan met begeleiding. Bob kreeg door hoe be langrijk het kon zijn om een eigen show op de planken neer te kunnen zetten”. Stoner’s verslag komt in het najaar van 1977 opnieuw op belangrijke feiten. Dylan koos voor de nieuwe aanpak en schakelde Stoner via korte telefonische opdrachten in. Plannen voor een groots opgezette we- reldtoernee en een eigen goed ingestudeer de band kregen steeds vastere vorm. Sto ner: „Eindelijk durfde hij de uitdaging aan. Altijd had hij zich kunnen drukken Een representatief schilderij van Ronald Ruseler dat momenteel bij de SBK in Haarlem is te zien: „Observatorium”. Ter accentuering van het karakter van een echt volksfeest zal dit muzikaal gebeu ren, dat een confrontatie wil zijn van pro fessionele en amateurmuziekbeoefening op vrijdag 23 juni geopend worden met een parade van binnen- en buitenlandse korpsen in het centrum van Kerkrade om 18 uur ten overstaan van de bescherm heer prins Bernhard. Bovendien vermeldt het programma kamermuziekconcerten, uitvoeringen in de open lucht, jazzconcer ten, een zogenaamd „play-inn” voor blaasmuzikanten, een internationaal diri gentenconcours, tentoonstellingen van ou de muziekinstrumenten en van beeldende kunst en soortgelijke evenementen. Het hele spectaculaire gebeuren is be groot op ruim 1,5 miljoen gulden. De ge meente Kerkrade draagt hierin bij met een subsidie van 450.000 gulden, het ministerie van CRM met 175.000 gulden en de provin cie Limburg met 135.000 gulden. Over de steun van het rijk is Kerkrade niet hele maal tevreden Volgens CRM domineert de amateuristische blaasmuziek veel te veel, volgens Kerkrade is dit niet het geval. Radio en televisie besteden ruime aan dacht aan het Wereldmuziekconcours. Zo zal de NOS de opening uitzenden en meer dere concerten van beroepsensembles. De KRO en de NCRV hebben eveneens laten weten diverse uitzendingen te zullen wij den aan het gebeuren in Kerkrade. gas va in kamet p kamera L KERKRADE (ANP). Aan het achtste Wereldmuziekconcours, dat van 23 juni tot en met 16 juli in Kerkrade wordt gehouden, nemen dit jaar 228 muziek korpsen uit 26 landen deel. In totaal meer dan 12.500 muzikanten, van wie er 7000 in of nabij Kerkrade moeten worden gehuis vest. Het aantal te huisvesten buitenlan ders bedraagt 2500 meer dan ooit te voren. Het Wereldmuziekconcours wordt om de vier jaar gehouden. Van de 26 landen nemen er vier voor de eerste keer deel: Taiwan met een korps, Indonesië met twee, Japan met vijf en Griekenland met een korps. De Verenigde Staten, voorheen present met verscheidene muziekgezel schappen, laten het dit keer wat afweten. Er komen maar zes Amerikaanse korpsen. Nederland is met 92 muziekgezelschap pen het best vertegenwoordigd. Daarna volgt West-Duitsland met 32, België met 19, Frankrijk met 14 en Groot-Brittannië met 11 korpsen. Tijdens de weekeinden nemen deze gezelschappen deel aan mars- en showwedstrijden in het gemeentelijk sportpark en aan concertwedstrijden in de Rodahal. Op de doordeweekse dagen wor den concerten gegeven door beroepsgezel schappen als het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest, dat het openingsconcert op I vrijdag 23 juni verzorgt, de USA airforce band, de Marinierskapel, het Radio Filhar monisch Orkest, met het Groot Omroep koor, het Youth String Orchestra uit Sofia, de solisten van de Berliner Philharmoni- ker, het Promenade-orkest, het Praags Symfonieorkest, de Garde Republicaine AMSTERDAM. Die Bauern, het tweede en laatste toneelstuk dat de Volksbühne Berlin uit de DDR in het Holland Festival brengt, valt vooral op door zijn onorthodoxe aanpak. Er is bijvoorbeeld geen sprake van karakterrollen, terwijl voorts een echt dramatisch verloop ontbreekt. De enscenering is deels overbluffend, anderzijds weer volslagen sober gehouden. Het is een stuk dat in feite imponeert door die zaken, die bij I ons in het gangbare toneel in ruime mate voor handen zijn en hier geheel ontbreken: het je kunnen identificeren met een rol en het je laten meeslepen in het verhaal. Heiner Müller heeft Die Bauern al in het begin van de jaren ’60 geschre ven. De DDR zat toen in de eindfase I van een ontwikke 1 ling, waarin de problemen die te maken hadden met de landbouw voor het over grote deel schenen te zijn opgelost. Het land zat aan de vooravond van de huidige welvaart, nadat het letterlijk had moeten overeind krabbelen van de puinhopen die waren overgelaten door de Tweede Werel doorlog. Het platteland moest in dit wel- vaartsstreven een reusachtige wending maken: het traditioneel conservatieve - „Junkerland” moest uitgroeien tot een links-revolutionaire voorhoede, immers samen met het industrieel proletariaat werd de grondsteen gelegd voor een staat van boeren en arbeiders. Kritiek op die zeer kwetsbare ontwikke ling werd in 1961 nog niet geduld en Müller zag zijn stuk na de première zeer snel verboden worden. Pas in 1976 mocht het opnieuw opgevoerd worden. In Die Bauern ontleedt Muller op vlijm scherpe wijze de totstandkoming van de landbouwhervormingen zoals die zich naar communistisch model voltrekken. Hij prikt de „heroïek van de revolutionaire strijd” genadeloos door en laat zien hoe lang het nog kan duren voordat alle scho ne idealen in realiteit zijn omgezet. Hij toont aan hoe hol alle frasen zijn met een revolutionaire tendens en klaagt de cor ruptie aan van hen die de leiding van de nieuwe maatschappij hebben. Hij situeert daarvoor de handeling in een dorp, waar de maatschappij in het klein, maar geheel volledig aanwezig is. Donderdag 22 juni Amsterdam. Stadsschouwburg (20.15 uur): Don Giovanni. Concertgebouw (20.15 uur): Neder lands Kamerkoor II. Tropenmuseum (20.15 uur): Klassie ke Indiase zang. Den Haag. Nederlands Congresge bouw (20.15 uur): Nederlands Blazers Ensemble en Nederlands Kameror kest. Nederlands Congresgebouw (20.15 uur): Koreaans Maskertheater. HOT (20.30 uur): Liederenprogram- ma Brecht. Rotterdam. Schouwburg uur): Wuppertaler Bühnen. De Doelen (20.15 uur): Rotterdam Folk ’78. Haarlem. Concertgebouw (20.15 uur): Ehimomo-ensemble. Utrecht. Stadsschouwburg (20 uur): Nederlands Dans Theater. Vrijdag 23 juni Amsterdam. Sluitingsmanifestatie op diverse plaatsen in het stadscen trum. Scheveningen. Circustheater (20.15 uur): Der gute Mensch von Sezuan. Rotterdam. De Doelen (12.45 en 20.15-03 uur): Rotterdam Folk ’78. Utrecht. Stadsschouwburg (20 uur): Ehimomo-ensemble. Stadsschouwburg (20.30 uur): La carpa de los raquachis. - r

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 15