Verfrissende nieuwtjes in opzet activiteiten
streven naar meer
Elvis Costello in een
dwangneurotische stijl
Ook in 1979 weinig ruimte voor toneel en ballet
Alte Pinakothek
München gaat
tijdelijk dicht
HOIMNDFESI
MM 7810M
ftNDFESTTVAL
V
Uit opzet orgelmaand blijkt
openheid
Expositie over
„vrouwelijk
studiewonder
Opnieuw records
Hirsch-veiling
HOIUNDFEST
W 78 HOM
ANDFESmRl
WEI
Ongewone vitaliteit en groei van rocktalent
Gestolen vrachtwagen
met schilderijen
leeg teruggevonden
Op de hielen
Volgend jaar
I
Wijziging
Draaiorgelfestival
15
VRIJDAG 2 3
KUNST
JUNI
19 7 8
(Van onze kunstredactie)
HAARLEM. „Ach, de meeste zaken die betrekking hebben op de
Haarlemse Orgelmaand liggen nogal voor de hand natuurlijk, maar we
proberen er elk jaar een fris tintje aan te geven”. Dat liet Haarlems
oud-wethouder Daaf Geluk zich woensdagmiddag ontvallen nadat
woensdag ten stadhuize het programma van de jaarlijkse terugkeren
de orgelmanifestatie voor publikatie was vrijgegeven. Maar misschien
was de heer Geluk, voorzitter van de Stichting Internationaal Orgel-
concours die het gebeuren coördineert, wat te bescheiden. Uit nogal
wat plezierige toevoegingen die het programma vermeldt, blijkt name
lijk dat het het stichtingsbesuur ernst is om de Haarlemse bevolking en
bezoekers van de stad nog meer te betrekken bij de orgelmaand dan
voorheen.
:ijd
ui bij
en
bij
1
ÜT**" <01
l-
J-
(Van onze kunstredactie)
JOHN OOMKES
Thema festival goed aangeslagen
s vier
ringen
11.
stijlvol
'1st.
jfe
Donderdagavond leek de manier waar
op CosteUo met zijn driemans groep The
t Attractions in Theater Carré (Vanavond
speelt hij in het Haags Congresgebouw) in
ons land debuteerde veel op een dwang-
F neurose. In een moordend tempo wordt
door hem een selectie van songs gebracht,
die afkomstig zijn van de albums My Aim
is true en This Years Model. Het afgeladen
Carré, dat gedurende de volledige tijd dat
het concert in beslag neemt, zindert van de
spanning vanwege de ongewone samen
ballende vitaliteit die CosteUo en de zijnen
uitstralen, jubelt en juicht.
Het onafhankelijke Londense Stiff-label
bracht in 1977 dankzij het talent van een
van de oprichters, Jake Riviera, een aan
tal, grote, deels nieuwe talenten voort als
The Damned, CosteUo, Nick Lowe, lan
Dury, Wreckless Eric en Larry Walhs.
Vrijdag 23 juni
Amsterdam. Sluitingsmanifestatie
(20 uur) „Nestival” in de Nes.
Scheveningen. Circustheater (20.15
uur): Der gute Mensch von Sezuan.
Rotterdam. De Doelen (12.45 en
20.15-03 uur): Rotterdam Folk ’78.
Utrecht. Stadsschouwburg (20 uur):
Ehimomo-ensemble.
Stadsschouwburg (20.30 uur): La
carpa de los raquachis.
en 15 uur zullen de straatorgels te vinden
zijn nabij de Hema, in de Barteljorisstraat,
in de Lepelstraat, aan het begin van de
Grote Houtstraat en verderop nabij het
Verwulft, op de hoek van de Stoofsteeg en
de Gedempte Oude Gracht, nabij het Post
kantoor, op de Nieuwe Groenmarkt en aan
het Krocht.
De bedoeling van dit speciale evenement
is om een groter publiek te attenderen op
het feit dat de straatorgels alle aandacht
verdienen. Het is een stukje orgelcultuur
dat zich in Nederland heeft weten staande
te houden, ondanks het feit dat het piere
mentenbestand na de Tweede Wereldoor
log met honderden is afgenomen. Het aan
tal beroepsorgeldraaiers slinkt nog steeds.
Van de 60 a 70 draaiorgels die nog in ons
land in exploitatie zijn, wordt zo’n vijftig
percent door liefhebbers in vrije tijd gere
den. Zo’n 20 a 30 stuks lijden daarnaast
arbeidsloos en verkommerd bestaan.
-A- Elvis CosteUo heeft een eigen uitdrukkingswijze gevonden. Hier tijdens zijn Neder
lands debuut donderdagavond in Carré. (Foto Lex van Rossen).
Bavokerk de welbekende Toccata en Fuga
in d-moll van Bach wordt gespeeld. Daar
na zal door de vier deelnemers aan het
orgelconcours op het Müller-orgel hetzelf
de werk om beurten worden gedraaid op
een van de negen straatorgels, de Arabier
van de gebroeders Perlee uit Amsterdam.
Dit heuse draaiorgelfestival zal door een
deskundige jury worden beoordeeld. We
zullen in een later stadium hier nog op
terugkomen.
Voordat we vertellen wie aan het impro
visatieconcours deelnemen, eerst wat uit
voeriger informatie over het openingscon
cert van de orgelmaand. Ter gelegenheid
van de 70ste verjaardag van Olivier Messi
aen kwam het de organiserende stichting
juist voor dit concert aan zijn werk te
wijden. Op zich een juist eerbetoon aan
een van de grootste orgelcomponisten van
de twintigste eeuw, die er helaas zelf niet
getuige van zal kunnen zijn in verband met
een toernee door Japan. Twee grotere wer
ken, de Messe de la Pentecöte voor orgel
en Trois petites liturgies de la Présence
divine voor koor en orkest staan op het
programma op dinsdag 4 juli.
Als organist zal de Parijse organist
Louis Thiry, die als Messiaenkenner bij
uitstek geldt, aantreden, terwijl de Neder
landse Bachvereniging onder leiding van
Charles de Wolf en in samenwerking met
het Amsterdams Kamerokest garant staan
voor koor- en ensemblewerk tijdens dit
met veel verwachting tegemoet geziene
openingsconcert in de Grote of St. Bavo
kerk te Haarlem. Speciale aandacht gaat
uit naar de Trois petites liturgies omdat
het werk voor een bijzondere bezetting is
gecomponeerd en destijds bij de wereld
première nogal wat stof deed op waaien.
Naast een meerstemmig vrouwenkoor,
stijkorkest, piano, celesta, vibrafoon, tam
tam, Chinese Cymbaal en maracas is de
overkomst gewenst uit Parijs van de On
des Martenot, welk electronisch instru-
A Frans de Ruiter, waarnemend di
recteur Holland Festival, „de con
frontatie met niet-westerse kunst
uitingen is bijzonder goed beval
len”.
Voor wat betreft de improvisatiewed-
strijd is de komst van de jonge Weense
organist Martin Haselböck voor ingewij
den geen verrassing. Vorig jaar zat hij Jan
Raas, die toen het concours voor de derde
achtereenvolgende maal op zijn naam
schreef, verrassend dicht op de hielen.
Naast hem zullen de Engelsman Malcolm
Hill en de Nederlanders Joost Langeveld
uit Nijmegen en Gijsbert van Schoonho
ven uit Deventer het strijdperk betreden.
Zoals gebruikelijk geven de deelnemers
op woensdag 5 juli eerst acte de présence
tijdens een regulier concert, voordat de
volgende dag in de Oude Baaf de improvi-
satiewedstrijd zal worden gestreden. Op
vrijdag 7 juli zullen de juryleden, die hun
improvisatietalenten op waarde zullen
gaan schatten, er zelf achter de speeltafel
van het Müller-orgel plaatsnemen voor een
concert. Het zijn Torsten Hilsson uit Zwe
den, Hans Gebhard uit West-Duitsland en
Jean Langlais uit Frankrijk.
De nieuwe wisselprijs die de organise
rende Stichting Internationaal Orgelcon
cours overigens voor de winnaar ter be
schikking heeft gesteld is een clavichord,
dat vervaardigd is door G. C. Klop uit
project van John Cage, maar, aldus Frans
de Ruiter, „Het thema is geen ijzeren wet.
Als we iets goeds kunnen krijgen, wat niet
in het thema past, moet je het toch bren
gen, vind ik, daarvoor is het te belangrijk”.
Volgend jaar zal het thema van het Hol
land Festival zijn „Kunst in conflict, con
flicten in de kunst”. Voor 1980 wordt
gedacht aan een terugblik op de twintigste
eeuw, maar een definitieve formule is er
nog niet.
Wat volgend jaar betreft, vast staat dat
de Nederlandse Opera Stichting voorstel
lingen zal geven van Tristan und Isolde
van Richard Wagner onder leiding van
Hans Vonk. Vast staat ook dat het Resi-
dentie-Orkest Schönbergavonden zal ver
zorgen. Met Louis Andriessen, Luciano
Berio en Steve Reich wordt gepraat over
nieuwe composities. Verder is er al veel
gereisd en rondgekeken, zijn er kontakten
met buitenlandse opera- en toneelgezel
schappen, maar valt er nog niets definitief
te zeggen.
Of er binnen het thema, „Kunst in con
flict, conflicten in de kunst”, ook aandacht
zal worden besteed aan de jaren zestig -
Notenkrakers, Actie-tomaat - valt nog niet
te zeggen, aldus Frans de Ruiter.
Ook volgend jaar zal muziek de grootste
plaats in het programma van het Holland
Festival innemen. „Natuurlijk wordt er
gestreefd naar gelijke aandacht voor mu
ziek, toneel en ballet, maar muziek is dood
eenvoudig veel goedkoper,” aldus De Rui
ter. „Wij willen best wel meer toneel en
ballet in het programma opnemen, maar
wij hebben beperkte financiële mogelijk
heden. De grote buitenlandse theater-
produkties omvatten rond de honderd
man, zoals dit jaar de Volksbühne en ook
de buitenlandse balletgroepen komen met
veel mensen. Bovendien zijn er te weinig
zalen voor grote theater-produkties, nog
afgezien van het feit dat de grote produk-
ties opbouwdagen nodig hebben. En iede
re opbouwdag is een verloren speeldag”.
Zo kwam de Westduitse kunsthan
delaar Reinhard Sietz voor bijna vijf
miljoen gulden in het bezit van email
medaillon uit de 12e eeuw dat wordt
toegeschreven aan de Nederlandse
goudsmid Godefroid de Claire. Het is
het hoogste bedrag dat ooit betaald is
voor een email kunstvoorwerp.
Er gingen gistermorgen voorwer
pen onder de hamer die in totaal 25
miljoen gulden opbrachten. Een ver
gelijkbare verzameling die vorig jaar
op een ochtend werd geveild, bracht
toen bijna drie ton minder op.
LONDEN. Op de veiling van de
kunstverzameling van wijlen baron
Von Kirsch in het Londense veiling
huis Sotheby’s zijn gisteren opnieuw
records gebroken.
Met het dakherstel wordt een begin ge
maakt met een omvangrijke restauratie
die in totaal vijf jaar zal duren en ruim 13
miljoen gulden gaat kosten.
De Alte Pinakothek is tussen 1826 en
1836 gebouwd in de stijl van een Floren
tijns renaissancepaleis. In de Tweede We
reldoorlog werd het gebouw zwaar be
schadigd en het duurde tot 1964 voordat
het volledig voor het publiek kon worden
opengesteld. De Alte Pinakothek bevat
onder meer tal van beroemde werken van
Nederlandse schilders uit de 17e eeuw.
Zo’n 300.000 bezoekers komen elk jaar
kijken.
(Van onze kunstredactie)
MÜNCHEN. De Alte Pinakothek in
München die tot de beroemdste musea in
de wereld moet worden gerekend, gaat in
oktober wegens noodzakelijk dakherstel
dicht. Het ligt in de bedoeling dat de
werkzaamheden een half jaar zullen du
ren. In september van het vorige jaar
werden om dezelfde reden reeds drie za
len van het gebouw voor het publiek
gesloten.
Garderen en verfraaid is door de Haarlem
se kunstenaar Jan Verburg.
Tot slot valt te melden dat de belangstel
ling voor deelname aan de Orgelacademie,
die de Orgelmaand zal besluiten, traditie
getrouw groot is. Zo’n 65 organisten die in
het bezit zijn van het einddiploma conser
vatorium en zich willen specialiseren in
een bepaald aspect van de orgel-literatuur,
hebben zich aangemeld. De cursisten zijn
afkomstig uit vrijwel alle Europese lan
den, maar ook Canadezen, Amerikanen,
Nieuw-Zeelanders, Australiërs en Japan
ners hebben zich ingeschreven.
In de samenstelling van het docenten
corps zoals we dat enkele tijd geleden al
meldden, is een wijziging opgetreden. De
Haarlemse stadsorganist Piet Kee neemt
de cursus Bach en Baxtehude over van
Anton Heiller, die door een plotselinge
ziekte heeft moeten afzeggen. Voor de rest
luidt de samenstelling van het docenten
corps: Kenneth Gilbert uit Frankrijk (kla
vecimbel), Luigi F. Tagliavini uit Italië
(Italiaanse en Spaanse orgelliteratuur), en
de Westduitser Gisbert Schneider (Reger,
Hindemith, Reda en Kluge). Naast Piet
Kee onderwijzen de Nederlanders Louis
Toebosch in improvisatie, Ewald Kooiman
in Klassieke Franse orgelliteratuur en Ton
Koopman in Sweelinck en tijdgenoten. Te
zijnertijd komen we ook op de orgelacade
mie, de belangrijkste in zijn soort in Euro
pa, terug.
Op diezelfde zondagmiddag 9 juli zullen
de negen draaiorgels elkaar om 15 uur
ontmoeten op de Grote Markt. Daar zal via
een geluidsinstallatie te beluisteren zijn
hoe op het Müller-orgel in de Grote of St.
UTRECHT (ANP). In het Utrechtse
Universiteitsmuseum is van 28 juni tot
10 augustus een tentoonstelling te zien
over het leven van Anna Maria van
Schuurman. Reeds twee eeuwen voordat
Aletta Jacobs als eerste vrouwelijke stu
dent tot de universiteit werd toegelaten,
trachtte Anna Maria van Schuurman haar
tijdgenoten ervan te overtuigen dat ook
vrouwen geschikt zijn om te studeren.
De orgelklanken zullen dit jaar niet uit
sluitend binnen de muren van de plecht
statige Grote of St. Bavokerk te beluiste
ren zijn. Weliswaar zal daar op dinsdag
avond 4 juli het aan de Franse componist
Olivier Messiaen gewijde openingsconcert
plaatshebben, speelt er zich vervolgens
drie dagen lang het improvisatieconcours
af en zal het Müller-orgel diverse malen
tijdens de Internationale Zomeracademie
voor Organisten (van 7 tot 23 juli) dienst
baar zijn, maar er is méér.
Zo zal het klapstuk van de orgelmaand
een dag zijn die het draaiorgel, een karak
teristiek onderdeel van het Hollandse
straatbeeld, een centrale plaats verschaft,
en tegelijkertijd dient als een luchtig inter
mezzo tussen het spannende improvisatie
concours en de immer zware weken van de
zomeracademie. Op zondag 9 juli zullen
negen, in voortreffelijke staat verkerende
pierementen hun klanken in de Haarlemse
binnenstad rondstrooien. Tijdens het eer
ste gedeelte van deze hopelijk zonnige dag,
die mede dankzij de krachtdadige hulp
van de actieve Kring van Draaiorgelvrien-
den en de raad van pierement-liefhebber
Mr. Romke de Waard tot stand kon komen,
zullen de orgels binnen loopafstand van de
Grote Markt worden geplaatst. Tussen 13
AMSTERDAM. Van de nieuwe lich
ting rockmusici die Groot-Brittannië vor-
rig jaar in zulke groten getale voort
bracht, zullen maar weinigen langdurig
succes beschoren zijn. Eigenlijk is Elvis
CosteUo de enige waarover publiek en
pers gelijkluidend denken. Hij is onge
twijfeld een van de grootste talenten van
de jaren zeventig, ook al ziet hij daar met
zijn geforceerde houding, grote platvoe
ten, grauwe burgermanskloffie en Buddy
Holly-bril misschien niet dadelijk naar
uit. Maar het is een feit dat CosteUo als
geen andere de kunst verstaat om strakke
songs te schrijven die aanslaan door de
combinatie van ritmische vitaliteit, een
voudige structuur en kale melodie.
Er lag nog slechts een schilderij in, van
2.40 bij 1.20 meter, dat kennelijk is achter
gelaten omdat het te groot was. Het was
het minst waardevolle van de gestolen
schilderijen, waaronde Gaugin’s „Portret
van Madeleine Bernard” en twee werken
van Sisley. De totale waarde van gestolen
schilderijen bedraagt bijna acht miljoen
gulden.
De vrachtwagen verdween toen de
chauffeur in een café naar de dichtstbij
zijnde politiepost vroeg.
De schilderijen waren net terug uit de
Chinese hoofdstad Peking en de Zuidkore-
aanse hoofdstad Seoel waar zij op tentoon
stellingen hadden gehangen en werden
teruggebracht naar de provinciale musea
waar zij oorspronkelijk vandaan kwamor.
Dat dat in de 17e eeuw niet zo vanzelf
sprekend was als nu blijkt wel uit de
argumenten die men tegen de leergierige
vrouw inbracht. Tegenstanders van stude
rende vrouwen meenden dat „de vrouw
nogal dom is en dat tot het beoefenen der
wetenschap een goed verstand geëist is,
wil men niet tevergeefs werken”. En als
dat argument niet opging hadden de man
nen het argument achter de hand dat „het
voor de vrouw voldoende is weinig te we
ten om haar roeping te vervullen”.
Anna Maria van Schuurman accepteer
de deze argumenten echter niet en schreef
een brochure waarin zij met veertien tege
nargumenten trachtte aan te tonen dat
haar stelling „aan een christin past de
beoefening der wetenschap”, juist is.
De Utrechtse Hoogleraar en theoloog-
Voetius (Met wie ze bevriend was) raakts
van haar gelijk overtuigd, maar wilde haar
niet openlijk opnemen in zijn gehoor tij
dens zijn colleges. Daarom kreeg zij een
aangrenzend kamertje, waarin zij de colle
ges van Voetius ongezien kon volgen. In
1636 vroeg de senaat van de academie aan
Anna Maria een lofzang in het latijn te
schrijven ter gelegenheid van de opening
van de academie.
Met dit gedicht werd zij in heel Europa
bekend. Dat had tot gevolg dat zij een
vriendenkring van internationale allure
opbouwde.
(Van onze kunstredactie)
HAARLEM. Vandaag eindigt het
31ste Holland Festival, dat volgens de
leiding van het festival zeer bevredigend
is verlopen. „Juist die voorstellingen
waarvan we niet wisten of ze zouden
aanslaan zijn verrassend goed bezocht. De
confrontatie met niet-westerse kunstui
tingen is bijzonder goed bevallen. De niet-
westerse volksmuziek en volkskunst trok
ken in de meeste gevallen volle zalen”,
aldus de waarnemend directeur van het
Holland Festival, Frans de Ruiter.
waar veel van de voorstellingen van niet-
westerse volksmuziek en volkskunst
plaats hadden, is uitstekend geweest. De
drie zalen daar, het Soeterijntheater, de
Lichthal en de Aula zijn de afgelopen
weken vrijwel voortdurend uitverkocht
geweest. De opkomst in Amsterdam was
overigens over het geheel zeer goed, ter
wijl dat in Den Haag en Rotterdam minder
was. De moeilijk liggende voorstellingen,
die wat meer nieuwsgierigheid van het
publiek vroegen hebben daar weinig men
sen getrokken”, aldus De Ruiter. „Met
name eigentijdse muziek lag moeilijk in
deze twee steden. Het bezoekersaantal bij
het concert van The London Sinfonietta in
Rotterdam was teleurstellend. Hoe het bui
ten de Randstad is verlopen, is nog niet
definitief te zeggen, maar daar schijnen de
kleine zalen goed bezet te zijn geweest”.
Een vergelijking met vorige jaren is
moeilijk te maken, omdat het programma
totaal anders was. „Door ieder jaar een
ander thema te nemen, wordt iedere keer
een ander publiek aangeboord. Maar in
het algemeen zou je kunnen zeggen dat
wat Amsterdam betreft de publieke be
langstelling hetzelfde is gebleven, wat Den
Haag en Rotterdam betreft lag het wat
MARSEILLE. (ANP/AP). Een
vrachtwagen met dertien schilderijen die
dinsdagmiddag in Marseille was gestolen
is donderdagochtend op een parkeerter
rein bij de autoweg Aix-en-Provence-
Marseille bijna leeg teruggevonden.
moeilijker dan voorafgaande jaren”, aldus
de waarnemend directeur.
Frans de Ruiter is wel te spreken over de
manier waarop de Nederlandse kranten
aandacht hebben besteed aan het Holland
Festival. „De voorpubliciteit was formida
bel. Tijdens het festival had je natuurlijk
de wereldkampioenschappen voetbal,
waardoor er misschien minder ruimte
was. De recensies waren volgens hem over
het algemeen gustig. Wel was te merken,
aldus De Ruiter dat de recensenten, die
georiënteerd zijn op klassieke westerse
muziek, moeite hadden met de niet-
westerse kunstuitingen”.
De leiding van het Holland Festival is
dus over het algemeen tevreden over de
resultaten van dit jaar. Enkele teleurstel
lingen waren er wel. Frans de Ruiter: Het
openingsconcert was niet zo goed. Tot op
het laatste moment is er nog veel veran
derd, zijn er misschien te veel compromis
sen gesloten. Ook zijn er vraagtekens te
zetten bij het programma met moderne
muziek van het Omroeporkest en bij de
Wagner-operacollage, waar het Residen-
tie-Orkest aan mee werkte.
Vijftien concerten van het Holland Festi
val zijn rechtstreeks uitgezonden op de
radio. De NOS-televisie heeft door geldge
brek en het gelijk met het festival lopende
wereldkampioenschap voetbal veel min
der aandacht kunnen besteden aan het
Holland Festival dan in voorgaande jaren.
De Ruiter hoopt voor volgend jaar op 10 a
15 tv-uitzendingen.
Er is nogal wat kritiek geweest op de
organisatie van het Holland Festival om
dat sommige dingen veel te laat bekend
werden. Het wegvallen in de sluitingsma
nifestatie van de Kunstmestorkaan „Mu
ziek op Tocht” van Willem Breuker was
pas laat bekend, evenals de preciese data
voor de Awanashow uit Suriname. Frans
de Ruiter: „Dit soort dingen gebeuren en
zullen ook blijven gebeuren. Het program
ma moet op 1 april definitief rond zijn, dan
weet je van te voren dat er nog iets zal
veranderen. Dat is niet te vermijden en ik
vind het ook niet erg. Wat de Awanashow
dat CosteUo met zijn simpele inventiviteit
school gaat maken.
In het eerste gedeelte komen Night Ral
ly, Better listen to the Radio en de nieuwe
compositie Good Squad allesbehalve glad
gestreken over. The Beat en (een single-
nummer) The Stranger in the House zijn
de eerste hoogtepunten. Kemachtig van
tekst, kordaat uitgesproken en adequaat
begeleid. This Year’s Girl en Chelsea be
vatten het eerste gitaarwerk dat meer om
vat dan slaggeweld, voordat de zaal plat
gaat met het met grote subtiliteit gebrach
te regeanummer Watching the Detectives
en Pump it up. In de toegiften imponeert
de fraaie ballad Allison toch nog dankzij
emotionaliteit.
Punkband The Damned is voorgoed ter
ziele nu en Stiff heeft veel van haar elan
verloren doordat Riviera met ruzie weg
ging, Lowe en CosteUomeenam en een
nieuwe klank label opzette (Radar). Het dit
jaar daarop uitgebrachte Costello-album
This Years Model heeft inmiddels zonne
klaar gemaakt hoezeer hij nog in ontwik
keling is.
My Aim is True, de eersteling, werd
opgenomen met steun van de toen in Enge
land verblijvende Amerikaanse groep Clo-
ver en doet in vergelijking met This Years
Model melodischer aan. Tijdens het con
cert wordt in ieder geval de indruk dat
CosteUo zijn muziek steeds kaler en simpe
ler wil opzetten, bevestigd, doordat num
mers van My Aim is true andere, vooral
nog ritmischer arrangementen hebben ge
kregen. De koude, strict stilistische behan
deling die ze ondergaan versterkt de waar
neming dat de melodie coüt que coüt geen
versieringen mag hebben. Die weinig,
emotierijke, haast dwangneurotische stijl
waarin CosteUo opereert, is het opvallend
ste aspect.
Een kale aanpak dus. Dat wil zeggen dat
Elvis’ staalharde en goed articulerende
stem en het jengelende orgeltje de enige
melodielijnen aangeven. Zijn ritmegitaar-
werk scherpt de zaken alleen aan en
creëert ruimte voor bas en drums, die wel
sterk versierend kunnen spelen. Zo ont
staat er een van begin tot het eind boeiend
concert, dat bewijst dat Costello een eigen
uitdrukkingswijze heeft gevonden, die al
leen nog maar verder kan groeien, als hij
de balans tussen melodie en ritme wat
meer verzorgt en nog wat meer subtiliteit
leert in te brengen. Het lijkt me duidelijk
betreft, de communicatie met het dorp in
Suriname waar de bosnegers vandaan ko
men was uiterst moeilijk. Wij waren af
hankelijk van een NOS-ploeg die daar was
en die een boodschap voor ons mee terug
bracht. Bovendien ontstonden op het laat
ste moment financiële moeilijkheden om
dat de Surinaamse regering de toegezegde
subsidie toch wilde geven. Omdat allerlei
instanties toen nog bereid waren geld op
tafel te leggen voor deze belangrijke ge
beurtenis kon de Awanashow alsnog naar
Nederland komen”.
Zeer verheugd is de leiding van het festi
val over het feit dat er eindelijk weer eens
een Nederlandse toneelproduktie in het
programma kon worden opgenomen. De
voorstelling, Het Balkon van Jean Genet
door het Rotterdamse Ro-theater viel wel
buiten het thema, evenals trouwens het
„Het thema dit
jaar was „Volks
kunst en de relaties
met klassieke
kunst” De samen
werking met het
Tropeninstituut,
A Dit prachtige clavichord is de nieuwe wisselprijs die de Stichting Internationaal
Orgelconcours ter beschikking heeft gesteld voor de winnaar van het improvisatiecon
cours.
ment weinig bekendheid geniet. De be-
speelster zal Messiaen’s schoonzuster Je
anne Loriod zijn, die zich gespecialiseerd
heeft op dit veertig jaar oude instrument.