film amsterdcim Sensatie en hcicirfem filmhuizen avontuur op klein formaat BOUWMARKT l<KEUR B.V>| Aandacht voor Rossellini, Herzog en Bunuel Rome, Open Stad: realistische reportage nherstelbaarverdriet ongewild veroorzaakt ril li fl f DAKBEDEKKINGS MATERIALEN KLEEFMIDDELEN DAKSINGLES I t w- Regisseur Mark Robson in Londen overleden Koudenhorn 54 Koudenhom 60 I I Nachtvoorstellingen A DENTELLIÈRE, MEESTERWERK VAN GORETTA Parijse avantgarde aan het einde van de jaren ’20 zorgde voor kleine revolutie s 17 FILM 19 7 8 I Charles Boost ALLE SOORTEN TEGEN ZEER CONCURRERENDE PRIJZEN Openingstijden: di t/m vr zaterdags van 's maandags gesloten tel. 023-321212 - 32236S TEERVILT BITUMENVILT ASFALTPAPIER NEDIOL PASTA 8.00-12.30 uur 13.30-18.00 uur 8.30-16.00 uur DEZE MAAND is het op de kop af een halve eeuw geleden dat op de jutte Montmartre, hoog boven Parijs en vlak bij de laatste overblijfse- en van de Moulins de la Galette een zekere Jean Mauclaire een „salie specialisée” opende, een klein kunstfilm-theater, dat hij naar het jaar pan geboorte „Studio 28” noemde. Er bestonden in dat jaar twee pergelijkbare bioscoopjes in Parijs, avantgarde-theaters die hun best deden uitzonderlijke films te vertonen, waarvoor de gewone bioscopen geen belangstelling hadden. K te h KA □□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□o □□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□ODDDODODOODOOOOOOODOOOQnDODnnDOOODnOOnnDDOOnnonDDDOOnDDDÜÜDDQÜDDDDDDDDQDDQOnGQDDDtDCJCIOOODDD met „De Slachter” vertaald, gemaakt door regisseur Tobe Hooper die al meer zinloos geweld op zijn naam heeft staan. Terwijl Nöggerath de rij van deze bloedige en gewelddadige of alleen maar sensationele films sluit met „Short Eyes”, een gevange nisfilm, waarvan de aankondiging „zijn celgenoten veroordeelden hem tot de doodstraf” al ongeveer aangeeft hoe de intrige verloopt. yRÏJDAG 23 JUNI Studio 28 was stimulans voor Frans experiment Bij een eindeloos stagnerende filmagen da dank zij wekenlange reprises, krijgen de Amsterdamse bioscopen er deze week alleen nog wat klein formaat sensatie films bij. Zoals „Wild Rider” in een van de City-theaters met Jack Nicholson als een motorcoureur vol doodsverachting. Of als „De Stuntmannen” in Bellevue-Cinerama ook al aangekondigd als een adembene mende avonturenfilm. En dan is er in Rembrandtpleintheater „Death Trap” in het Nederlands bondiger Robson heeft beroemde films gere gisseerd als Peyton Place naar het gelijknamige boek van Grace Metalli- ous, Von Ryan’s Express en Valley of the Dolls. Ook Nine Hours to Rama, Bridges at Toko-Ri en The Inn of the sixth Happiness heeft hij geregis seerd. Frankrijk had weliswaar in de Eerste feeldoorlog zijn dominerende positie in iuropa als filmproducerend land verlo- en, maar nieuwe bezinning op de moge- I ijkheden van het nog jonge medium film I had een generatie van filmtheoretici en j experimentele filmers op de been gebracht jie alleen maar opgevangen kon worden (gespecialiseerde bioscopen. Bovendien waren de intelectuelen zich gaan interesse ren voor de film. Tot voor kort had dat gedeelte van de wolking zich wantrouwig en minachtend apgesteld tegenover een door Amerika be paald volksamusement. „Dit mechaniek dat het einde van onze beschaving bete kent” had de schrijver Anatole France niet Jang geleden uitgeroepen. En anderen spraken in verband met de film over „bar- barie” en over „tijdverdrijf voor ongelet- terden”. Niet zonder reden had Armand Tallier tegen de tijd dat hij zijn filmtheater ging openen een manifest verspreid waar in hij de kunstenaars van het Quartier itin, de élite van schrijvers en intellectu al opriep zijn publiek te worden in de .Studio des Ursulines”. Die oproep vond een goede weerklank en jaren daarna herinnerde de schilder Femand Léger dat de „Ursulines” in twee ehoeften voorzag: het was een ontmoe- ingsplaats en een slagveld. „We hadden lehoefte aan een deur om achter die deur irotestkreten te kunnen slaken en boven dien aan een vast punt van samenkomst. In de hele wereld wist men dat er in Parijs een studio was waar men de films kon draaien die men wilde zien en dat was iets pveldigs”. In 1924 had Jean Tedesco de voormalige ichouwburg „Vieuw Colombier” met be- tóud van naam tot een filmtheater ver bouwd en twee jaar later had Armand Wier een volksbioscoopje tot „Studio te Ursulines” omgedoopt. De tijd scheen njp voor dit soort experimenten. Met de Zwitsers-Franse film „La Den- \ellière” in Studio en enige opvallende vremières waarmee de filmhuizen in de laarlemse regio hun bestaansrecht na- Irukkelijk bewijzen, is Haarlem en omge- ring deze week een bescheiden, maar boei- md centrum van filmactiviteiten die men tlleen met grote instemming kan gade- ilaan. ning voordeden bij de vertoning van Bu- nuel’s „L’Age d’Or”. De eerste film van de surrealist Bunuel die hij, 28 jaar oud samen met Dali had gemaakt, het fameuze „Le Chien Anda- lou” had in grote kringen, ook bij progres- De twee hoofdpersonen uit La Dentel- lière. Niet iedere filmer kan werken op het artistieke niveau van een Claude Goretta en een filmprogramma moet verscheiden heid bezitten. Zodat we naast dit meester werk, behalve de prolongaties in Palace („Saturday Night Fever”) in Lido („Dri ver”) en Luxor („A Star is born”) en kong- fu-film in Frans Hals en een matige en vervalsende oorlogsfilm van Sidney J. Fu ry over de strijd in Vietnam in Roxy moe ten signaleren, de laatste onder de opwek kende titel „The Boys of Company C”. Het werd een feestelijke receptie op het landgoed van de Vicomte, maar tijdens de vertoning van „L’Age d’Or” viel er langza merhand een ijzige stilte. De gasten voel den zich beledigd door de obscene dingen die ze te zien kregen en toen na afloop iederen met gebogen hoofden, gegêneerd eikaars blikken vermijdend het landgoed verliet hadden de film-maecenas en zijn vrouw zich rood van schaamte terugge trokken ten einde een pijnlijke confronta tie met hun geschokte vrienden te ontlo pen. Dat waren opwindende filmjaren voor de kleine groep die op zoek bleef naar de kunstzinnige film en daarbij althans in Frankrijk steun vond bij schilders en schrijvers, die zelf zochten naar nieuwe impulsen voor hun eigen creativiteit. „Stu dio 28” behield zijn faam van contactcen trum voor die uiteenlopende kunstenaars en kunstminnenden. Het theater werd in de loop der jaren natuurlijk aangepast aan de eisen van de zich snel ontwikkelende film, maar het karakter van deze histori sche „cinéma d’art” werd er niet door aangetast. Zoals ieder zal kunnen consta teren die er de klim naar de Butte Mont martre voor over heeft. Simon wil dit record verbeteren maar hij wordt in deze goddelijke boetedoening ge dwarsboomd door een duivelse verleidster die in allerlei vermommingen probeert Si- mon van zijn voornemen af te brengen. Dat levert kostelijke samenspraken en discussies op over geestelijke zaken een situatie waarin Bunuel altijd sterk is ge weest. De film werd binnen een maand waarbij cameraman Gabriel Figuerora de moeilijkste taak had vanuit een grote kraanwagen zijn opnamen van de hoogge zeten Simon te maken en ook om vanuit diens standpunt of beter gezegd zitpunt, de omgeving te verkennen en de duivelse verleidster (Silvia Pinal, de hoofdrolspeel ster uit „Viridiana”) die in steeds andere verschijningen langs komt, te observeren. „Simon del Desierto” is eenvoudiger en overzichterlijker dan de films van Bunuel die er op volgen. Maar alle elementen uit later werk zijn aanwezig: humor, cynisme en spot met een vastgeroest geloof. (Van onze kunstredactie) LONDEN. Mark Robson, de Brit se in het Canadese Montreal geboren filmregisseur, is in een ziekenhuis in de Engelse hoofdstad overleden. Hij is 64 jaar oud geworden. den (zojuist was „De generale Lijn” van Eisenstein verboden op grond van commu nistische propaganda), was aan Bunuel’s film een „Visa de Censure” verleend. De eerste voorstellingen verliepen zon der enig incident. Maar op de derde de- deze terreur kwam. Behalve dat getracht werd het projectiedoek met paarse inkt onbruikbaar te maken, werden schilderij en en tekeningen van Dali, Max Ernst, Man Ray, Miro en Tanguy die in de hal geëxposeerd waren, vernield. De rellen bereiken uiteindelijk het beoogde doel. Hoewel Mauclaire toestemt in het op last van de politie aanbrengen van 28 coupu res in „L’Age d’Or”, wordt de film uitein delijk toch in zijn geheel verboden. Mis schien wel als reactie op het advies van de rechtse „Figaro” die een larmoyant hoofd redactioneel artikel, waarin woorden als vaderland, grandeur de France, gezin en religie herhaaldelijk voorkwamen, eindig de met de oproep: „Kom, monsieur Chiap- pe, haal er de bezem door. U kunt het! U bent het verplicht!” Als pikante afronding van dit kostbaar ste incident uit de geschiedenis van „Stu dio 28” mag het verhaal gelden dat Vi comte de Noailles die de film gefinancierd had, maar onbekend was met wat Bunuel er van gemaakt had, „tout Paris”,uitnodig de om bij hem thuis de omstreden film te komen zien. Maar Jean Mauclaire had andere plan nen met zijn „Studio 28” in de nauwe rue Tholozé. Hij wilde er geen bloedeloos thea ter van maken voor de film-élite, dus niet alleen experimenten, hij durfde ook de volbloed commerciële produkties aan, als ze tenminste stijl hadden en goede smaak verraadden. Hij vond de tijd aangebroken om niet langer meer een strikte scheiding aan te brengen tussen wèl en niet-commerciële films. Binnen de filmindustrie waren er tenslotte aanzienlijke veranderingen en verbeteringen doorgevoerd en het kwam voor dat van die kant ook minder populai re films in omloop werden gebracht die weinig geschikt waren voor de grote boule vard-theaters en daar dan ook geen succes hadden. Het lag in de lijn van de kunstthe- aters om van dat werk reprises te brengen die, bovendien omdat het hier ging om „tweede keus”, betaalbaar waren. On danks dit zakelijke standpunt (ongewoon in de kringen van de avant-garde van waaruit het kleine filmkunsttheater ten slotte was voortgekomen) is „Studio 28” vooral de geschiedenis ingegaan door de incidenten die zich twee jaar na de ope- Pomme’s leven hield op toen haar grote liefde haar in de steek liet. Een film over onbegrip en over het ongewild veroorza ken van onherstelbaar verdriet. Met grote terughoudendheid en subtiliteit vertelt Go retta dit trieste verhaal dat meer algemeen model kan staan voor de menselijke on macht elkaar te bereiken. „La Dentellière” werd terecht een der hoogtepunten van de laatste Filmweek Arnhem. student die net als zij niet zo erg vlot en spraakzaam is. Pomme beleeft haar eerste liefde maar als zij later met Francois te rugkeert naar Parijs en bij hem intrekt, worden er enkele dingen pijnlijk duidelijk. Pomme heeft nooit geleerd haar gevoelens onder woorden te brengen. Ze kan wel praten maar de kunst van het spreken kent ze niet zodat er een bijzonder soort communicatiestoornis tussen haar en haar omgeving optreedt. Die buitenwereld on dergaat haar als lief, maar dom en onwe tend en de student die een intelligenter gezelschap zoekt, verbreekt zijn relatie met haar en begrijpt pas iets van zijn onherstelbare domheid als hij haar later in een psychiatrische inrichting aantreft, vriendelijk en zwijgaam als altijd en hele maal in beslag genomen met haar therapie In de nachtvoorstellingen van Palace een gangsterfilm van Michael Winner „The Stone Killer” met natuurlijk Charles Bronson als een keihard politieman, in Roxy een prolongatie van Ferrari’s „La grande Bouffe”, de western „Thunderbolt in Frans Hals en „The Song remains the Same” in Studio. ir Een scène uit Le Chien Andalou waarmee Luis Bunuel sensatie ver wekte in Pa- rijse film- kringen rond 1930. De door Frankrijk gefinancierde en door de Zwitser Claude Goretta gemaakte ïlm La Dentèlliere is een uiterst subtiele :arakterontleding van een lief en intelli gent meisje dat met haar moeder naar de ;rote stad (Parijs) is gekomen en een baan- je vindt in een kapsalon. Beatrice heet ze, naar haar bijnaam is Pomme en gelukkig vordt ze in de vreemde omgeving opge- rangen door haar collega Marylène die alles van het leven en van coiffures weet. t lal „Rome, Open Stad” is een film die door filmliefhebbers minstens bij naam gekend is. En waar er weinig gelegenheid geweest is dit meesterwerk van Roberto Rossellini na zijn première in 1945 opnieuw onder ogen te krijgen, heeft de film al gauw de omschrijving „klassiek” gekregen, een aanduiding die bij herzien ten volle ver diend blijkt. Hoewel er waarschijnlijk geen filmproduktie onder vergelijkbare moeilijke en gevaarlijke omstandigheden tot stand is gekomen. re brengt. Met Wim Wenders en Rainer Werner Fassbinder behoort Herzog tot de gemaakt in een bar Mexicaans landschap boeiendste vertegenwoordigers van het „Filmverslag der Autoren”, een groep van jonge Duitse filmers die alleen via Cine- manifestaties ons land bereiken. Met films als „Aguirre, der Zoro Gottes”, „Herz aus Glas” en „Jeder für sich und Gott gegen alle” geniet hij terecht in het buitenland een bekendheid, die langzamerhand ook hier door begint te sijpelen. Stroszek, gespeeld door de door Herzog bij voorkeur gebruikte acteur Bruno S. is een opgewekte Berlijnse straatmuzikant met enkele veroordelingen achter de rug wegens kleine vergrijpen, incidenten die zijn humeur niet aangetast hebben. Toch wil hij naar vrijere streken en zo trekt hij met zijn zeer oude buurman Herr Scheitz en het hoertje Eva naar Amerika om daar te ervaren dat er geen gemeenschap be staat zonder wreedheid en agressieve angst voor mensen die anders zijn. Het slot als de drie slecht uitgeruste toeristen al hun schamele bezittingen zijn kwijtgeraakt en trachten op te vrolijken in een pretpark levert een surrealistisch ein de op vol bewegende poppen en dieren en aanflitsende lichtjes, en Bruno S. die in een stoeltjeslift het hiernamaals inschiet. Een kostelijke film vol bittere vrolijkheid die iedere toeschouwer nieuwsgierig zal maken naar Herzog’s Dracula-film „Nos- feratu” waaraan hij onlangs in ons land bezig is geweest. In de Zandvoortse Film Inn in de open bare bibliotheek kan men op vrijdag en zaterdag om 21 uur een van Luis Bunuel’s minst bekende films zien, n.l. „Simon del Desierto” die deze vruchtbare filmer in 1965 in Mexico maakte. Simon is leerling geweest van Simeon, de Pilaarheilige die het in de 5de eeuw na Chr. bijna 60 jaar op het topje van een pilaar heeft uitgehouden. Ze vullen elkaar goed aan want de schuw heid en geslotenheid van Pomme (Isabelle Huppert) wordt gecompenseerd door de zelfverzekerdheid van Marylène die altijd m mannenaffaires betrokken is. Als er weer eens wat mis gegaan is met een grote liefde neemt Marylène vakantie en nodigt Pomme uit met haar mee te gaan naar een badplaatsje. Dat betekent een kamertje a deux, wat eentonige strand wandelingen, koffie met gebak in een tea room en uiteindelijk voor Marylène op nieuw een grote liefde die haar helemaal in beslag neemt, zodat Pomme haar plezier maar in haar eentje moet zien te vinden. Dat leidt ertoe dat de eenzame maar tevreden Pomme kennis maakt met een Op de matinees brengt Palace „Popeyes dolle avonturen, een keuze uit de korte films van Fleischer’s spinazie-etende te kenfiguur, terwijl Studio het sprookje van „De kleine Zeemeermin” vertoont. „Rome, Open Stad” gaat over de laatste dagen die aan de bevrijding van de Itali aanse hoofdstad (in ’44) voorafgingen. De opnamen begonnen nog voor de Duiters de stad hadden verlaten en er werd zonder hulp van een vast omschreven intrige, van een goed uitgeruste studio of van beroeps acteurs gewerkt. Deze nadelen zijn alleen maar ten gunste van het uiteindelijke re sultaat uitgevallen. Door de primitieve en improviserende werkwijze waartoe Rossellini en zijn me dewerkers gedwongen waren (filmen op straat en met handcamera), onstond een bijna documentair verslag van de ver schrikkingen die de wegtrekkende Duit sers nog wisten aan te richten in woede over hun nederlaag. Die werkwijze is nu niet nieuw meer, maar de historie heeft gewild dat het neo-realisme in Italië ont stond en verder uitgewerkt werd. In de reportage over een stad die op het punt staat haar vrijheid te herkrijgen komen drie figuren naar voren, die het verzet vertegenwoordigen. Centraal staat de wat pompeuze pries terfiguur Don Pietro (Aldo Fabrizi) die de dood met de rug naar een vuurpeleton vindt, dan is er de opstandige huisvrouw Signora Pina, grandioos gespeeld door Anna Magnani (evenals Fabrizi tot dan variété-artiest) en tenslotte de communisti sche verzetstrijder Manfredi (Marcello Pagliero). Rossellini heeft zijn hele huis raad moeten verkopen om op de zwarte markt aan rollen celluloid te komen, hij filmde zonder geluid en later werden mu ziek en stemmen toegevoegd, maar zoals al meer gebleken is: meesterwerken hoeven geen kapitalen te kosten. ’t Plein vertoont donderdag de 29ste om 20.30 uur dit unieke werk waaraan Federi co Fellini nog meegewerkt heeft als begin nend scenarioschrijver en waarin de Ne derlandse acteur Joop van Hulzen mee speelde als een sympathieke Duitser, ’t Plein is te vinden nabij de Spaarnehal in Haarlem-Schalkwijk. Van geheel andere aard en stijl is de Duitse film „Stroszek” van Werner Her zog, waarvan Het Melkwoud op vrijdag, zaterdag en zondag de Haarlemse premiè- cember 1930 begonnen de georganiseerde rellen, waarbij bezoekers van „Studio 28” gemolesteerd werden, rookbommen het publiek uit de zaal dreven en kreten als „Zijn er nog christenen in Frankrijk” en „Mort aux Juifs” aangaven uit welke hoek Weinig opwekkende aanwinsten dus van een programma, waarop beide Cineacs voorkomen met films rond het duo Teren ce Hill en Bud Spencer en Roxy zijn tijd verknoeit met de zoveelste reprise van „Turks Fruit”. Met als enige compensatie dat „Annie Hall” van Woody Allen een zevende vertoningsmaand bereikt heeft en „Una Giomata Particolare” (met Sophia Loren en Marcello Mastroianni) ook al 14 weken loopt. Waaruit kan blijken dat de goede films wel degelijk hun publiek vin den, wat ook bewezen wordt met de Fran se programma’s van Cinétol („Franse film na de Nouvelle Vague”) en met de 19e week voor „La Vie devant soi” (Simone Signoret), de 16e week „Julia” en een 16e week in The Movies voor Bunuels „Cet Obscur Objet du Désir”. sieve filmliefhebbers een zekere weer stand opgeroepen, maar de vertoningen van „L’Age d’Or veroorzaakten een kleine revolutie. Ondanks de strenge censuur- maatregelen die onder de Parijze politie- prefect Chiappe op films toegepast wer- die bestaat uit het breien van onnutte dingen of het kantklossen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 17