Melancholie verleent charme aan werk Britse zanger Russ Ballard componeert om beter te communiceren OP ZOEK NAAR HET ONNUTTE Schippers’ in K Dreigendeverveling ,Bewi j smateriaal” w Ki s+a I1 door John Oomkes Albumartiest Klooster Weerslag J t I Bewijsmateriaal van Kees Schippers is op de eerste plaats een heel dikke pil: 263 ie in e- at Als dan ook op een goede avond de hoofdpersoon zich hardop afvraagt of een I papier met een potloodstreepje meer weegt dan een blank papier, dan wordt hij I vanwege deze onnuttige gedachte onmiddellijk bij de overheid geroepen en I voorzien van een staatsopdracht: de onnutte mogelijkheden van voorwerpen te I noteren en daarvan rapport uit te brengen. „Sorry, neem me niet kwalijk. Ik heb een drukke dag achter de rug. Het kost me moeite om me te concentreren. Ik moet overkomen als een idioot. Het is normaal gesproken al zo dat het me veel moeite kost om mijn gedachten onder woorden te brengen en een gesprek te voeren. Ik ben daar geen ster in. Je moet me niet kwalijk nemen als het wat langer duurt voordat ik je een goed antwoord kan geven”. Twee donkere kijkers priemen door de glazen van een zonnebril, die de slechtziende Russ Ballard niet alleen draagt omdat een venijnig zomerzonnetje elk plekje Amsterdam verzengt. Hij zet zijn verzuchting kracht bij door de man tegenover hem even op de schouder te tikken. windstilte bevindt en dat er geen ontwikkelingen plaatshebben, anders dan die zich al eerder hebben voorgedaan. Alweer bedriegt de schijn. Het is juist, dat stijlgebonden stromingen zich momenteel moeilijk laten onderscheiden. Maar daartegenover staat een sterke kwalitatieve groei in de breedte, die we kunnen vaststellen door secuur bij te houden welke albumproducties tot nu toe in de eerste helft van 1978 verschenen zijn, en vermelding verdienen. Nieuwe belangrijke producties kunnen we op naam schrijven van Gerry Rafferty, Joe Walsh, Elvis Costello, Graham Parker, Television, Todd Rundgren, Cherry Vanilla, David Johansen, Carly Simon, The Band,.EIkie Brooks, Les Dudek, Johnny Cougar, Maria Muldaur, Jour ney, The Manhattan Transfer, Bette Midler, Robert Palmer, Kate Bush, Ry Cooder, Greg Kihn, Nick Lowe, Mink Deville, Bruce Springsteen, Bob Dylan en Russ Ballard. We zouden de lijst misschien met nog een tiental namen kunnen aanvullen, maar dat Is niet essentieel. De enige gerechtvaardigde conclusies die we kunnen trekken zijn de volgende. In 1978 zijn tot nog toe meer goede producties verschenen dan In het „vernieuwingsjaar” 1977. Ten tweede kunnen we een - belangrijke rol toekennen aan de zogenaamde zanger(es)-songschrij- ver(fster); mensen die hun emoties en waarnemingen vertalen in de op zich vrij beperkte songvorm. Dat deze personen kunnen doorbreken naar een breed publiek, los van enige generatie, daarvan vormt de populariteit van Bette Midler en Bob Dylan bijvoorbeeld het bewijs. Ter illustratie van de ontwikkeling dat zanger-songschrijvers steeds meer het gezicht van de rock gaan bepalen, hadden we een gesprek met de Engelse gitarist-zanger en componist Russ Ballard. dik bedrukte pagina’s. Het bewijsmateriaal is in zijn hoeveelheid dus wel overtuigend, niet zo duidelijk is wat er nu eigenlijk met al dat materiaal bewezen moet worden. De hoofdpersoon woont in een land waar iedereen uitsluitend nuttig bezig is, nuttige dingen maakt door nuttige handelingen te verrichten met nuttige voorwerpen. Een toegewijde overheid ziet er op toe dat dat ook allemaal zo blijft. Golfbewegingen voltrekken zich In de economie volgens een natuur lijke wetmatigheid. Na elke periode van hoogconjunctuur slaat onaf wendbaar de depressie toe. We verbazen ons er niet over, vertellen elkaar hoogstens wanneer we de broekriem wat strakker moeten aanhalen en doen dat tenslotte Indien het echt noodzakelijk is. Wetma tigheden. Op elk terrein doen we ons best om ze vast te stellen en in kaart te brengen, want ze vertellen ons iets meer van oorzaken en gevolgen. Toen vorig jaar de punk In Engeland als een etterend gezwel openbarstte, was dat voor de media voldoende aanleiding om naar oorzaken voor die knalharde, compromisloze rock te zoeken. De diagnose was snel gesteld: het Verenigd Koninkrijk was ziek, bood slechts weinig jongeren kans op een goede broodwinning en de achtergestelden verzetten zich zonder zich verder ook maar wat aan te trekken van de maatschappij die hen liet stikken. Ter illustratie: de werkloosheid onder jongeren bedroeg in Londen het afgelopen jaar een ruime veertig procent. Een jaar later is de beweging en de punkrock die het voortbracht over zijn hoogtepunt heen, zonder dat de werkloosheid ook maar een spatje is verbeterd. Deze ontwikkeling zou de conclusie rechtvaardigen dat muziek, of meer In het algemeen cultuur, niets zou hebben uit te staan met maatschappelijke ontwikkelingen. Niets is echter bedriegelljker dan dat. De punk vormde een tegen-cultureie beweging, die echter het loodje legde toen de media het Isolement ervan doorbraken. Vrij algemeen wordt nu gedacht dat de rockmuziek zich in een I V Ml Russ Ballard ne t. >n i pré. K. Schippers ANNEKE VAN LUXEMBURG 4*»- Langzaamaan krijgt hij de indruk dat de overheid hem opjaagt; hij wil weg met de professor, ze reizen naar het land waar de dode taal vroeger werd gesproken en in het grensgebied als de achtervolgers hem op de hielen zitten schrijft hij snel al de gegevens van zijn rapport plus de profes sor „het papier in”. Het laatste woordje is zelf blijft letterlijk een gesloten boek en de regels van de taal dwingen de gebruiker om spaarzaam woorden te gebruiken, ei genlijk maakt die taal zichzelf overbodig; het wit het niet formuleren staat n.l. in hoog aanzien. „Ik”. Het gevaar lijkt bezworen. Daarmee is het verhaal ook een sprookje geworden: een puur verbeeldingsprodukt. Tot zover het verhaal, maar het verhaal lijkt niet het belangrijkste van het boek. Belangrijker lijken de verwijzingen die aan alle kanten als de stekels van een egel uit het boek kruipen en die het verhaal net als zo’n beest ongrijpbaar maken. De uit eenzettingen over de andere dan normale mogelijkheden van voorwerpen zijn heel amusant, de ernst en de precisie waarmee de waarnemingen geformuleerd worden is coquet en komisch tegelijk, satire en slap stick, filosofie en slap geklets, de lezer Kon de taal uitkomst bieden? In ons land bezit elk woord een priemwoord. Iedereen weet wat er met een doos, een vaas, een schilderij of een kaars wordt bedoeld. Die korte kenschetsen verhogen de snelheid van werken. Hoe veel tijd kost het niet, wanneer een voorwerp met meer begrip pen wordt aangeduid? Wie om „een bron van licht” vraagt, krijgt de kaars later. „Een rechthoekige opbergplaats die uit twee delen bestaat”, is geen doos. Er moes ten zwarte lijsten gemaakt worden van deze twijfelachtige omschrijvingen. Maar zelfs het priemwoord „vaas” bleef een surrogaat, dat pover afstak bij de onzicht bare vaas in de kamer. Doordat alle aandacht van de hoofdper soon met wie we het verhaal meemaken op de voorwerpen gericht is, verdwijnen an dere aspecten van het bestaan uit het beeld; deze aan fanatisme grenzende voor keur sluit relaties tussen mensen uit van de waarneming; geen vriendschap, geen liefde; menselijke betrekkingen komen in het verhaal niet voor, daardoor wordt het surrealistisch en wordt het totaalbeeld vol van dreigende niet-aanwezigheid, in over eenstemming met de paranoïde gevoelens van de hoofdpersoon in het laatste gedeel- houdend op de gevaarlijke grens tussen verveling en plezier. Een voorbeeld: naar aanleiding van het schemerduister in een kamer de volgende overweging een vaas betreffende: Behalve als een surrealistisch beeld van de werkelijkheid of als een psychologisch verslag kun je het verhaal ook zien als een gevecht van een dichterlijke natuur tegen een prozaïsche omgeving, een gevecht waarin de dichter het loodje legt. Er zijn duidelijke, ook wel komische, verwijzin gen naar titels van bundels van Koolhaas en Kopland. Verder als een satire op onze samenleving die mensen reduceert tot pri ma onderdelen van de soepel lopende ma chine naar nergens van de ouderen wel meetelde. Ik heb twee uur met de man gesproken. Hij vertelde hoe daar bij die indianen nooit iemand met pensioen ging, iedere oudere met respect werd behandeld. Ziekten als stress en hart- en vaatziekten kwamen daar ook niet voor. Wèl als diezelfde mensen verhuisden naar de grote stad. Dan knapten ze ook zo rond de vijftig af.” toch even goed uit zijn woorden als bij het schrijven uit zijn songs. Ter afsluiting van ons gesprek heeft hij geen moeite meer, dat te erkennen. „Ja, maar we worden groot gebracht in het besef dat we eiland jes zijn. Als je dan ook nog eens slecht je gedachten onder woorden kan brengen, ben je sowieso in het nadeel. Maar ik ben van dat afstandelijke afgestapt. Ik hoef niet zo nodig een klooster in om alleen te zijn. Nee, we zouden wat minder gereser veerd met elkaar moeten omgaan. In ande re landen omhelzen mensen elkaar als ze elkaar tegen het lijf lopen. Waarom kan dat hier niet? Het is toch een veel betere manier om „hoe gaat het” te zeggen?” Aller bijeen een boeinend boek vol drei gende verveling en niet aflatend amuse ment. Dieren bezitten teveel variété zijn dik wijls te charmant voor bezinning. Maar voorwerpen en afbeeldingen merken je aandacht niet op, schrikken niet terug voor goedbedoelde toewijding. is 3- sn i- in iit, s, De consequentie van het besluit om het groepsleven de rug toe te keren was dat het componeren en het vervaardigen van albums een doel in zichzelf» werd. Russ bracht de afgelopen vier jaar drie solo albums uit, waarvan de laatste, betekenis vol At the third Stroke (feitelijk: driemaal is scheepsrecht) geheten, alom lof oogstte voor het constante niveau van zijn compo sities en de fantasierijke manier waarop hij gestalte gaf aan wat hem bezielt. Ballard is dus een albumartiest pur sang, zoals er nu zo velen zijn. Hij verde digt die keus met verve. „Het maakt niet uit of je een songschrijver of schilder bent. Als je jezelf artiest voelt, dan wil je toch een podium om aan anderen te laten zien waarmee je bezig bent. Het is zelfs natuur lijk om zoveel mogelijk anderen te willen bereiken. Het maximale aantal liefst. Dat is nou eenmaal je trots en je ijdelheid. Anders zou je uitsluitend tekeningetjes of gedichtjes voor ma en pa maken, niet dan? Ik wil met mijn liedjes graag zoveel moge lijk mensen raken, ze als het kan opwin den.” Een zekere mate van melancholie is aan het werk van Ballard niet vreemd, sterker nog, verleent er een speciale charme aan. Op At the third Stroke sluiten liedjes als Helpless en My Judgement Day aan op de hulpeloosheid, die Ballard ooit deed be sluiten het door velen als tragisch geka rakteriseerde lied I don’t believe in Mira cles te schrijven. In sfeer zijn het nummers die vreemd genoeg lijken op Vluchten kan niet meer van Annie M. G. Schmidt. Russ onderkent dat. „My Judgement Day is berustend, ja. De ik-figuur legt het hoofd zonder strubbelen in de schoot, maar Helpless heeft nog wel een sprankje hoop. Het is net als een gospel, ja. De nietige mens staart omhoog naar God in de hoop dat daar nog iets goeds van komt. Ik heb het geschreven toen Noord-Ierland weer eens in het nieuws was. Ik word daar in en in triest van. Ik ben geen figuur die met spandoeken de straat oploopt. Dat kan ik niet, waarom weet ik niet eens. Maar ik kan wel die ellende aanvoelen, een.eh.zeg maar, een pleidooi hou den.” Ballard, een zacht en schuchter praten de jonge man, komt na verloop van tijd Niet alles ziet er in Ballard’s visie zo uitzichtloos of somber uit. In wezen tilt hij niet aan alles even zwaar. Als elke andere tekstschrijver kent hij wisselende ge moedsstemmingen, zoals hij zelf even tact vol aanstipt. „Ik ben geen zwartkijker, maar wel een gevoelsmens. Alles wat me bezighoudt, komt dan ook in de songs aan bod. Dancer en Look at her Dance zijn heel luchtig geschreven liedjes, zonder eni ge andere pretentie dan amusement. Treat her Right, tja, dat is een beetje de neerslag van een romantische ervaring, waarbij ik aan het kortste eind trok. Een beetje Beat- le-achtig, ja. Cast the Spirit heb ik geschre ven toen ik neerslachtig was. Het is Earth, Wind and Fire, waarvan ik dat heb afgeke- ken. Dat gevoel van kop op, vooruit maar weer.” „Toch merk ik de laatste tijd dat ik steeds meer filosofisch tegen het leven aankijk. Vroeger was ik meer met mezelf begaan, nu meer en meer met de wereld om me heen. Van de week besefte ik opeens weer hoe relatief alles is. Nick Kinsey, een goede vriend van me die mee geholpen heeft bij de productie van At the Third Stroke, kon net ontsnappen aan de dood toen zijn huis in vlammen opging. En nog geen dag later moest ik mijn vader naar het ziekenhuis brengen nadat hij on verwacht een hartaanval had gehad. Vroe ger had ik allerlei problemen met hem, generatiekloof en zo, maar van de week stond hij me erg na.” Ballard vertelt in een moeite door hoe hij in gesprek kwam met de hartchirurg die zijn vader had geholpen.,Het leidde ertoe dat de arts de positie van de ouderen ter sprake bracht. Wat hij vertelde sprak me enorm aan. Hij was ooit in Zuid-Amerika geweest bij een indianenstam in het Ama zonegebied, waar de wijsheid en ervaring .0 ie Amerika en Colin Blunstone maakt goede sier met I don’t believe in Miracles. In 1974 zegt Russ Argent vaarwel, omdat de groep steeds meer het accent verschoof naar lange instrumentale stukken en hij steeds nadrukkelijker de vermoeienissen van het toemeeleven begon te ervaren. „Bij Argent voelde ik me steeds meer geremd. Ik bedoel, ik weet hoe ik gitaar moet spelen en hoe ik mezelf moet uitdruk ken op een instrument. Het belangrijkste is echter dat de songs eronder begonnen te lijden dat je ze avond aan avond moest brengen. Ik kon de fitheid niet meer op brengen om ze op een frisse manier te brengen. Het gevolg is, dat ze dan steeds minder gaan betekenen. Dat wil ik coüt que coüt niet. Ik heb gewoon meer tijd nodig om me te ontspannen.” Het boek is een verzameling kluchtige vondsten, zoals het plan om via een kan toor iedereen een hoeveelheid woorden per jaar te gunnen in overeenstemming met zijn/haar vakjargon en een beperkt aantal bonnen voor vrij gebruik om zo doende het bewuste taalgebruik te bevor deren. Of deze overweging over dieren: Kijk eens naar dat kind, waarom moet hij boeten voor wat een ander heeft aange richt? Let eens op die man die alleen staat en de rest van zijn leven eenzaam zal zijn. Hulpeloos, hulpeloos. Here God, als er dan nog hoop bestaat, maak het dan waar. Want als ik om me heen kijk, dan lijkt het alsof er teveel betraande ogen zijn; en alsof er teveel angst in teveel leugens schuilgaan. Hulpeloos, hulpeloos. (Uit Helpless - tekst sn muziek Russ Bsllsrd, vsn het slbum At the third Stroke) Een voortdurend plezier, zoals hoop ik blijkt uit de citaten in de onverwachte trefzekere formulering. Wie het boek wenst te lezen als een verhandeling over filosofische onderwerpen komt ook aan zijn trekken: De relatie tussen tijd- werkelijkheid, de relatie verbeelding- werkelijkheid, bewustzijn en taal, taal en werkelijkheid. Voortdurend dreig je daar bij bedrogen uit te komen als de ernst weer eens overloopt in onzin. te. Een surrealistisch beeld van de werke lijkheid wordt nog versterkt door de zon derlinge voorkeur voor bolhoeden, clownspakken en abnormale beroepen als schrijnwerker, houtvester e.d. De hoofd persoon lijkt een fanate contactgestoorde zou je kunnen denken en als je zo leest eindigt het relaas niet voor niets met dat woordje „ik”. Misschien levert het boek het bewijsmateriaal voor het bestaan van de onderzoeker die zichzelf tegelijkertijd in de dode taal wenst te ontkennen, een door paranoia beheerste vluchteling voor zichzelf. ■echter bij het aanleren van regels; de taal Dingen bestaan bij de gratie van hun meervoud. Een tafel is niets, zou niet eens herkend worden. Tafels daarentegen brengen iedereen in die staat van goed moedige sluimer waarin men accepteert zonder afleidende argwaan - Na wat gedronken te hebben, komt Bal lard zelf op de vraag terug, die beoogde vast te stellen hoe hij tegenover zijn vak Staat. „Het is voor mij zeer belangrijk om te blijven schrijven, te blijven compone ren. Je merkt zelf hoe moeilijk ik in werke lijkheid communiceer. Een vriendelijk praatje gaat er vanzelf wel af, maar als me gevraagd wordt waarom ik dit of dat doe of laat, of hoe ik me precies voelde toen en loen, wordt het moeilijker. Als ik schrijf heb ik dat probleem niet. Dan ben ik minder geiïsoleerd, meer mezelf. Het blijft dan nog wel een probleem om uit te leggen waarom ik dit of dat zus of zo heb geschre den, maar het komt er wèl uit.” Russ Ballard is 31 jaar nu. Dat lijkt nog jong, maar in feite heeft hij al een heel leven achter de rug. Op 14-jarige leeftijd schrijft hij een nummer voor The Sha dows, even later is hij als sessiemusicus en gitarist in het vak actief. De showbusiness is een meedogenloos hard vak, zeker in het Engeland van de jaren zestig, waar Bal lard elk zaaltje en elk studiootje van bin nen en buiten moet hebben leren kennen. Na gewerkt te hebben voor legendarische groepen als The Roulettes en Unit 4 2 sluit hij zich in 1969 samen met zijn jeugd vriend en drummer Bob Henrit aan bij Argent, het verlengstuk van de Zombies. Het is in deze groep dat zijn songschrij- verstalent vruchten gaat afwerpen. Daar naast schrijft Ballard veel voor anderen. ■Liar van Three Dog Night slaat aan in „Bewijsmateriaal” door Kees Schippers, uitg Querido. Prijs 32,50. Op zijn tocht langs die voorwerpen verzint hij dat die rapportage eigenlijk moet ge- i beuren op een onopvallende manier, hij mag met zijn gevaarlijke bezigheden zijn landgenoten immers niet op staatsgevaar- lijke gedachten brengen. Daarom sluit hij I aan bij een vrouw die een veel on- schuldiger staatsopdracht uitvoert, vervol- .feens lijkt het hem wenselijk het rapport te formuleren in een voor anderen onleesba re dode taal, die hij dan ook gaat leren bij i een professor in die dode taal, die met zijn ■onnutte kennis verbannen is naar een I Prachtig landgoed. Het blijft voorlopig ft K.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 21