MARNIX KAPPERS: Caberetier gaat kwis brengen voor de TROS pagina i iwM® Twee dagen Afscheidsconcert D. Sharpe Agressieve Ryan Taarten gooien Remmende werking Geen grapjurk Radio Free Europe door Wouter Hendrikse jor ,n: >ch tie, -- Met ingang van 26 juni zal de Nederlandse televisie weer een kwis en presentator rijker worden. Dan gaat de TROS, voorlopig voor twee keer, de kwis „De laatste ronde” uitzenden. Cabaretier Marnix Kappers fungeert als kwismas ter. Marnix Kappers staat min of meer bekend als een linkse intellectueel. Momenteel treedt Marnix Kappers op in het cabaretprogramma van Ivo de Wijs, „Formule 2”. Het publiek dat komt kijken bestaat volgens Kappers hoofdzakelijk uit links georiënteerde mensen. Voor vrienden en kennissen was het dan ook een hele verrassing te horen dat Marnix een kwis voor, uitgerekend, de TROS ging presenteren. Marnix Kappers legt al de kritiek die over zijn hoofd is uitgestort rustig naast zich neer. „De enige reden dat ik bij de TROS een kwis ga doen is omdat ik het medium televisie wil leren kennen. Liever had ik het bij de VARA of VPRO gedaan. Maar ik ben free-lancer en dan kan je niet kieskeurig zijn. Dan moet je pakken wat je pakken kunt. Het is voor mij belangrijk dat ik feeling krijg met televisie. „De laatste ronde” is de opvolger van de kwis „Alles of niets”. Dat is ook één van de reden dat ik het gedaan heb. Zo’n specialistenkwis geeft nog wat informatie en is dus niet helemaal zinloos. Persoonlijk vind ik een kwis zinloos tijdverdrijf. Al die mensen die maar overstelpt worden met cadeautjes. Er zijn maar twee goede kwissen op het moment. Ten eerste natuurlijk „Twee voor twaalf” en ten tweede „Voor een briefkaart op de eerste rang”. Daar steek je nog wat van op. - - ''M. Links amusement bestaat niet’ ;sin- LZd. LL Kit ,ied The Band tijdens het afscheidsconcert RYAN O NEAL Ruis-pak aan zou doen. Je weet wel met zo’n grote brede stropdas. Geluk kig heb ik ze daar van af kunnen brengen.” Al geruime tijd zit Marnix Kappers in het cabaret van Ivo de Wijs. Het programma „Formule 2” trekt volle zalen. Officieel is het een links ge oriënteerd politiek cabaret. Marnix Kappers heeft zo z’n eigen gedachten over het hedendaagse cabaret. „Caba ret is gereduceerd tot amusement. Al le politieke onderwerpn die je aan- Steely Dan, oftewel het roemruchte producersduo Walter Becker en Do nald Fagen, was onlangs te vinden in de studio waar de oude jazzgigant Woody Herman opnamen maakte voor een binnenkort uit te brengen album. Dat is op zich geen vermeldenswaardig feit want de gehele internationale mu- ziekpers kent de jazzy voorkeuren van de grote rockvemieuwers van de jaren zeventig. Het tweetal nam zelf al eens een oudje van Duke Ellington op en legt bij de keuze van de studiomusici, die zij benutten bij hun produkties, een opvallende voorkeur voor jazzmensen aan de dag. snijdt glijden langs de mensen heen. De mensen zijn verwend. Het politiek bewustzijn is verdwenen. Een van de oorzaken daarvan is het terrorisme. Links tracht het terrorisme te begrij pen, maar dat kunnen ze niet. Dan blijkt al dat je aan het verrechtsen bent. Het wordt steeds moeilijker be grip op te brengen voor gewelddadige acties en dat speelt in de kaart van rechts. Ik vind het eng dat we nu een heel rechtse regering hebben. En dat ondanks het feit dat de PvdA een News opnam in twee dagen tijd. Bec ker en Fagen hebben zelf gemiddeld een halfjaar nodig om de opnamen van een enkele langspeler te voltooien. Chick Corea schreef voor Woody Herman de twee jazzgroten zijn dik ke maten speciaal een Suite for hot Band. Dat werk komt in een breedvoe rig arrangement op de andere kant van Hermans album te staan. Overigens kunnen we melden dat Steely Dans eigenlijke eerste album, de soundtrack van de film You gotta walk it like you talk it uit 1970, eindelijk is uitge- bracht. De muziek is niet schokkend, maar voor fans is de schijf een collec tors item, waarvoor in het verleden hoge bedragen zijn geboden. duidelijke zwaai naar het midden heeft gemaakt. Die verrechtsing is een gevolg van de maatschappelijke intolerantie. De jeugd bijvoorbeeld heeft geen idealen meer. In de jaren zestig kon veel meer Nu blijkt dat het allemaal niets heeft uitgehaald. De jongeren zijn hetzelfde als hun ouders en grootouders. Neem alleen al de acties van homofielen en feministen. Iedereen zegt het er wel mee eens te zijn, maar die acties leveren helemaal niets op. De meeste mannen vinden nog steeds dat een vrouw in de keu ken hoort en dat een homofiel ziek is. Alleen al de grappen die er over wor den gemaakt zijn heel gevaarlijk. We laten ons in slaap sussen. We roepen allemaal dat we zo genuanceerd zijn. Maar als het puntje bij paaltje komt is die genuanceerdheid gauw over. Ik denk dat er een hoop te redden zou zijn als de informatie maar beter wordt. Mensen bijvoorbeeld die heel erg anti-homofiel zijn worden plotse ling een stuk milder wanneer hun Eigenlijk zijn al die andere kwissen niets meer dan verkapte personality- De reden van de belangstelling van Becker en Fagen lag in het feit dat Herman en zijn fameuze big band The Thundering Herd (die nog niet zo lang geleden ook in Nederland concerteer de) vijf Steely Dan-nummers opnam. Met strakke verbazing nam het duo kennis van het feit dat The Thunde ring Herd Green Earrings, Deacon Blu es, Kid Charlemagne, Aja en I got the The Band, ooit betiteld als het defi nitieve Amerikaanse antwoord op de Engelse rockbands van de jaren zestig, ging vorig jaar prachtig ter ziele in een oogstrelend afscheidsconcert. Het ge beuren, waaraan musici als Van Morri son, Ronnie Hawkins, Neil Young en Emmylou Harris meewerkten, werd niet alleen op de band vastgelegd (er is Je zou hem over het hoofd zien als hij voor je staat, kleine D. Sharpe. Een onooglijk baasje dat voor rare roffe lende geluidjes zorgt bij de enige echte naïeve groep in de rock, Jonathan Richman en de Modem Lovers. Wie schetst echter onze verbazing toen we vernamen dat D. Sharpe door de jazz pianiste Carla Bley is uitverkoren om als haar drummer te functioneren tij dens haar zomertoumee door Europa. De jazzliefhebbers in Nederland kun nen straks met eigen ogen vaststellen hoe de Modem Lover het er buiten de vierkwartsmaten afbrengt, want Carla komt met haar band naar het Northsea Jazzfestival, dat zich van 14 tot en met 16 juli afspeelt in acht zalen van het Haagse Congresgebouw. Steeds vaker komt Ryan O’Neal in het nieuws doordat hij betrokken is bij scheld- en vechtpartijen. Vrienden van Ryan maken zich meer en meer zorgen over zijn opvliegende gedrag. Enige tijd geleden moest een filmcollega van O’Neal het ontgelden. Toen de knok partij uit de hand liep en er bloed begon te vloeien, wilden omstanders de vechtenden scheiden. Ryans broer, Ke vin O’Neal, zag dit en schreeuwde hys terisch: „In hemelsnaam, bemoei je er niet mee. Ryan heeft geen controle meer over zichzelf en zou iedereen die tussenbeide komt, in elkaar slaan". Films als die van Charlie Chaplin en de Dikke en de Dunne waarin met taarten gesmeten wordt, zouden van de (Zweedse) televisie moeten verdwij nen, vindt de vrouwenafdeling van de Zweedse Centrum Partij. De vrouwen verklaarden dat zulke programma’s niet leuk zijn. Voedsel is niet om over te lachen en de televisie zou zich niet vrolijk mogen maken over iets dat daarop lijkt, vinden zij. Kinderpro gramma 's waarin men mensen popcorn ziet spuwen mogen ook niet van de vrouwen van de centrumpartij. „Kin deren moeten respect hebben voor hun eten”, zeiden ze. 30r :he m ders zwaar gestoord. Mickelson ver moedt dat dat komt doordat er een vaste kring van luisteraars is opge bouwd en omdat de zenders als „be trouwbaar” bekendstaan. „Een dicta tuur kan makkelijker regeren als er een informatievacuüm bestaat. Hoe meer het vacuüm wordt’ aangetast, des te moeilijker het regeren is", zegt de radiodirecteur. In Polen worden de zenders enigs zins gestoord, maar in Hongarije en Roemenië niet. Mickelson verklaarde dat zijn uiteindelijke doel is de zen ders overbodig te maken. Dat zal het geval zijn als er in de Oosteuropese landen geen enkele vorm van censuur meer bestaat, zo zegt Mickelson. inmiddels een driedubbel album uit), maar ook op de gevoelige film. Martin Scorcese, de cineast die on der meer Alice doesn’t live here any more en Taxidriver draaide, stond borg voor de wijze waarop dat gebeur de. De film, evenals de plaat The Last Walz gedoopt, komt dezer dagen in de Nederlandse bioscopen. zoon homofiel blijkt te zijn. De men sen moeten wakker worden geschud. Maar daar moet je harde middelen voor gebruiken. Je moet het uitver groten zoals Bram en Freek dat heb ben gedaan in hun actie tegen Argen tinië”. Marnix Kappers heeft geen proble men om zijn werk als kwismaster te combineren met dat van cabaretier. „Een kwis is onzijdig. Daarom kan ik het prima naast het cabaret doen. Het werkt remmend op je en dat is goed. Als je alleen maar cabaret zou doen' word je kwetsbaar. Als je bijvoor beeld jaren cabaret hebt gedaan en dan plotseling iets anders dan pikken de mensen het niet van je. Het enige nadeel van mijn TROS-avontuur is misschien dat ik nu mijn kansen om iets voor de VARA te gaan doen ver speeld heb. Aan de andere kant heb ik wel meer rare dingen gedaan en dat gaf verder ook geen problemen. Zo heb ik nog eens met een cabaretpro- gramma in een show van Corrie Brokken gezeten. Toen was ik door René Sleeswijk omgeluld. Hij zei dat ik mijn deel van de show mocht inde len zoals ik dat wilde. En dat was ook zo. Alleen het publiek dat kwam kij ken was van een Snip-en-Snap soort. Die begrepen helemaal niet wat ik daar deed. Nee, dat was een hele foute beslissing van mij.” „Bij Ivo de Wijs zit ik wel goed. De manier waarop Ivo dingen aanpakt ligt wel in mijn straatje. Het is heel relativerend. En dat moet ook wel. Wij zijn tenslotte „arrivé”. Net zoals Koot en Bie. We hebben een mooi huis en een dure auto. Politiek hebben we niet zo heel veel in ons programma „For mule 2”. Dat wordt saai. Bovendien kan je niet erg up to date zijn met politieke onderwerpen. Wat dat be treft moet je jezelf wel relativeren”. Ondanks het feit dat de TROS Kap pers de kans geeft om zich het presen- tatievak meester te maken heeft hij forse kritiek op deze omroep. „Dë TROS heeft op een onterechte manier leden gekregen. Ze hebben heel sim pel gemikt op de grootste gemene deler en dat is ze wonderwel gelukt. Eigenlijk is er helemaal geen reden van bestaan voor de TROS. Maar goed, vrijwel alle omroepen zakken heel langzaam af naar het TROS- niveau. Ze moeten ook wel. De kijkcij fers zijn het belangrijkste. De omroe pen zijn een soort eenheidsworst ge worden. Er is echter één uitzondering en dat is de VPRO. Voor de rest zijn de grenzen in omroepland min of meer verdwenen. Het ergste vind ik al die series waarmee we overstelpt wor den. Het amusement is bij elke om roep hetzelfde, Links amusement bij voorbeeld bestaat niet.” Marnix Kappers ergert zich ontzet tend aan de populaire leuke kwismas- ters. „Ik voel me totaal niet geroepen om de grapjurk te gaan uithangen. Ik wil fungeren als spelleider. Op een manier zoals Joop Koopman dat bij „Twee voor twaalf” doet. Hij gaat ook niet vervelen. Toen de TROS mij vroeg was ik erg bang dat ze een of andere olijke bink van me wilden maken. Zoals een Jos Brink bij de AVRO. Ik wil geen tegenhanger van hem worden. Voorlopig zijn er drie proefopnames geweest waarvan er twee worden uitgezonden. Persoon lijk vind ik ze niet zo best. De formule staat me niet aan. Het spelverloop is nog te saai. De meningen binnen de redactie die het programma samen stelt zijn nog verdeeld. Ik ben er wel huiverig voor dat het te veel amuse ment wordt. Alleen in de laatste ronde worden de mensen op hun specialiteit getoetst. Beter zou zijn wanneer dat de hele kwis het geval zou zijn. Ik kan nog niet beoordelen of „De laatste ronde” een flauwekulkwis wordt. Ik heb nog geen enkele afgemonteerde versie gezien. Derhalve is er ook nog geen sprake van dat ik door zou gaan. Het zal in ieder geval nooit een „Twee voor twaalf” worden. Wat me goed lijkt is een talk-show te maken. Ik weet niet of ik er de capaciteiten voor heb, maar ik zou het erg graag willen proberen.” Marnix Kappers heeft zich bij de TROS met hand en tand verzet om in het pak voor de camera’s te moeten. W »Ze wilden dat ik zo’n snel Willem shows waar de presentator het belan grijkste is. De rest is bijzaak. Maar ik doe het alleen om het vak te leren. Ik moet wel. Niemand weet bijvoorbeeld - meer hoe knullig Koot en Bie zijn begonnen. Ik begin nu en doe het met vallen en opstaan. Ik had natuurlijk heel makkelijk kunnen zeggen dat ik principieel zou weigeren voor de TROS te werken. Maar zoiets kon ik me niet permitteren en bovendien ben ik niet zo principieel. Je moet toch eten. Hank Onrust is ook naar de TROS gegaan omdat hij moest wer ken. Wim van der Linden (ex-VPRO- regisseur) idem dito. Als je voor de TROS werkt ben je geen hoer. Het belangrijkste is dat je een eigen me ning houdt, hoewel die natuurlijk best eens mag veranderen. Ik heb maar één echt principe en dat is me nooit door de Telegraaf laten interviewen. Maar je ontkomt er niet helemaal aan. Ik moest natuurlijk wel in de TROS- kompas en die wordt bij de Telegraaf gedrukt.” Volgens president-directeur Sig Mic kelson van Radio Free Europe en Ra dio Liberty zijn de pogingen van de Sovjet-Unie, Tsjecho-Slowakije en Bulgarije om zijn zenders te storen, toegenomen. Desondanks blijven de beide zenders goed voldoen. Per dag worden 13,5 mil joen luisteraars in Oost-Europa be reikt en per week bereiken de zenders 6 miljoen Russen, aldus Mickelson. Vooral in Rusland worden de zen- A 'v i .p 'j 4 ■44.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 25