Concert in Feyenoord Stadion verbroedert 50.000 bezoekers
Maak nu een
Franse doeken uit de
Sovjet-Unie in Parijs
Holland Festival feestelijk afgesloten
Elk wat wils op Nestival
Veronica daagt
VN voor rechter
bosch\
7
i
f
7
f
BRADERIE
HOUANDFEST
Bi li HOM
ANOFESTMi
proefrit in
deVolvo244*
VOLVO I
□ial
□lub
|m
8
16
Privé-collectie Picasso met verrassingen
ets
I* r I
Stelling onderscheiden
voor Rembrandt-film
25 mille schade na
concert van Costello
in de city van
Haarlem
WOENSDAG
28 JUNI
o
idel
IL
Otto Haringa y
irtini
V.JJ
Sjj
19 7 8
JUNI
Z A T F, R DAG 24
en
itiek
iek
Balthus en
Rousseau
ROTTERDAM. In 1972 orga
niseerde George Harrison een be-
Autobedrijf
Tweehuysen B.V.
Zijlweg 242 (hoek Randweg),
Haarlem,
tel. 023-326340
Geopend Iedere
zondag
van 10.00-17.00 uur
Dagelijks van 09.00-18.00 uur
ZANDVOORT
Stationsplein 13 -15
-eiste sommen geld op. Bob Dylan,
SIMC
verkoop en service A
V Jansweg 26-28 Haarlem
V Tel. 023-322231
toen uitsluitend symbool voor de
voorbije jaren zestig, zong voor
een uitgelaten menigte met zicht
bare tegenzin een aantal van zijn
grootste successen.
st’rbe“ nefietconcert voor Bangla Desj,
een zwaar getroffen ontwikke-
lingsland. Dankzij de hulp van
vele topartiesten brachten de con
certen in het Newyorkse Madison
Square Garden, de daarvan ver
vaardigde platen en film de ver-
SCHEVENINGEN
Gevers Deynootweg 83
VERHUISLIFT
Zondagverkoop van
leren zitmeubelen
-
T <48
La»
t KUNST
••A
(ADVERTENTIE)
Tf
op te brengen om die songs én goed te
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
jrlem.
Parijs ge-
Pri
Engeland
Hawaï-danseres in De Brakke Grond.
(Van onze kunstredactie)
Volks»
i cc. V(
jevr.:1
Autom
an 12$
Een blik in de (Westerse)
catalogi van de Ermitage
toont wat beide mannen tot
Ook tijdens het optreden van de oude rot
Eric Clapton verdwijnt de droefenis niet
uit de harten van de vele, in leeftijd zeer
uiteenlopende muziekliefhebbers; ook al
blijft het tenminste droog. Clapton’s beza
digde spel ontbeert steeds meer de zin voor
avontuur, hoe schijnbaar moeiteloos oude
krakers als Badge en Laula worden neer
gezet. Blueszanger Champion Jack Du
pree, bejaard maar uiterst levendig, kwijt
(„Van Renoir tot Matis
se” in het Grand Palais tot
18 september; „Donation
Picasso”, Pavilion de Flo
re, tijdsduur niet aangege
ven. De Franse musea zijn
zich daarna heel wat beter van zijn taak
om het publiek op te warmen.
Dylan, om op de hoofdpersoon terug te
komen, is en dat werd al vaker in onze
kolommen geconstateerd bezig aan een
van de grootste veranderingen uit zijn
veelzijdige loopbaan. Hij voelt zich nu hij
de beschikking heeft over een allemachtig
capabele en zeer uitgebreide begeleidings
band van elf musici niet meer bezwaard
DEN HAAG. De film „Rembrandt
Fecit 1669” van Jos Stelling heeft op het
internationale filmfestival in Cork, Ier
land, een onderscheiding gekregen voor de
beste fotografie.
Elk wat wils dus, op deze licht en feeste
lijk gehouden afsluiting van het Holland
Festival.
Om het thema van dit Holland Festival
nog eens stevig te onderstrepen had bijna
alles op deze, vanwege haar situering toe
passelijk „Nestival” genoemde finale, een
folkloristisch karakter.
En al klonk er ook onvervalst Amster
dams uit de monden van de Schotse Hoog
landers die met hun doedelzakken door de
Nes liepen; hun aanwezigheid werd er
duidelijk niet minder om gewaardeerd.
Caraibische soul van de Dutch Rythm
Steelband schalde over het Nesplein en de
meer besloten ruimte van het AMRO-
pleintje werd benut door de Oosteuropese
groep Pajtas voor het brengen van zigeu-
nermuziek en -dans, alvorens hier plaats te
maken voor zuiver Jordaancabaret.
ook
49 W.f
duurs
loopl
>t. 55.0
>h., he
an Vrj
>3-3111
HILVERSUM. (ANP) De Veronica
Omroep Organisatie heeft aangekondigd
een kort geding aan te spannen tegen het
weekblad Vrij Nederland. Dit naar aan
leiding van een artikel in het nummer van
Vrij Nederland van deze week over de
„commercie van Veronica”.
DEN HAAG (ANP). Omdat de rock
zanger Elvis Costello even na tienen vrij
dagavond geen toegift wilde brengen na
zijn optreden in het Haags Congresge
bouw, heeft een gedeelte van de 1500
mensen in de Prins Willem Alexander-
zaal met vernielingen een schade aange
richt van naar schatting 25.000 gulden.
Speelss
in
ikstraatS
.244. Oo
;m.
n. z.g.
ie 3, IJ
598
verhul
>1 ace»
02511
’72 mi
u. 023
al. 023
150.
Er werden circa zeventig stoelen in de
zaal vernield, deuren kapotgemaakt, ra
men ingegooid en men wierp een grote
hoeveelheid bierblikjes in de richting van
het podium. De organisatie liet daarop het
brandscherm zakken.
De politie verrichtte buiten het Congres
gebouw acht arrestaties. De betrokkenen,
die openlijk geweld betoond hadden wer
den meegenomen naar het politiebureau.
Lambr
em.
tenl. 1.1
;r,
>rlaarze
Ook binnen was er op die manier wel
eens sprake van authenticiteit met een
knipoog, zoals bijvoorbeeld bij de Haagse
groep amateurs die zich in Frascati bezig
hield met folklore uit alle windstreken.
Maar er waren daar ook in Nederland
wonende Grieken die met overtuiging hun
eigen danskunst uitdroegen.
(A DVF.RTF.NTIE)
gebrul!
met c
De theaters waren
doorgaans volbezet
en tussen de buien
door was er ook nog
redelijke belangstel
ling voor het buiten-
gebeufen, zoals ma
gisch entertainment door een fakir, vuur
vreter en slangenbezweerder.
Deak weet hij echter de overtuiging en vitaliteit
Inruil M op te brengen om die songs én goed te
d|9 brengen én door nieuwe arrangementen
Jccasio
s.v.'m
uil en’
cht i:
24472.
Bovat
ANW
Inruil i
mit, Fit
lem. Ti
13.
toe te passen in feite af te rekenen met de
last van het verleden. Dylan is bezig zich
zelf een artistieke toekomst te verschaffen,
ook al valt de .nieuwe langspeler Street
Legal niet in alle opzichten mee.
Na afloop van het concert dat hij
vrijdagavond in het met 50 duizend zielen
afgeladen Feyenoord Stadion gaf, werd er
een fikse hoeveelheid vuurwerk afgesto-
ken alsof het een nationale feestdag be
trof. Bengaalse potten wierpen hun gloed
tegen een donkere hemel, de bezoekers
waren in een uitgelaten stemming en ik
voelde een onbedaarlijke neiging opko
men om het Wilhelmus in te zetten. Daar
dat slechts een_zeldzame onhebbelijkheid
Nu, in 1978, voert hij tijdens zijn wereld-
toernee die hem vrijdagavond in het kader
Aii)n_| van Rotterdam Folk naar Nederland voer
de, opnieuw vele klassiekers uit. Ditmaal
gebeurd zijn.
Toch begon het concert ’s middags tij
dens het voorprogramma niet zo vriende
lijk. Met name tijdens de set van de West-
duitse groep Lake komt het regenwater
met zulke bakken uit de inktzwarte hemel
zetten, dat menigeen met smart het refrein
van „It’s a hard Rain that’s gonna fall”
moet hebben geneuried. Het Feyenoord
Stadion blijkt dan bovendien toch al een
naargeestige, tochtige betonnen bomkra-
ter te zijn in Rotterdam-Zuid, dat tegen-
woordig opkijkt van een overspannen be-
- langstelling voor de Kuip.
eeuw wisten ze met feilloze
zekerheid de meesterwer-
ken van de toekomst in de
baaierd van de toenmalige
Parijse artistieke wereld te
h herkennen. Ze gaven schil-
ders niet alleen opdrach-
- ten, ze kochten alles wat ze
belangrijk achtten tegen
Prijzen die ver boven de
toenmalige marktwaarde
uitgingen.
door zijn verleden. Hij ontkent niet langer
anderzijds dat hij grote composities heeft
gemaakt, maar hij steekt ze gewoon in een
nieuw muzikaal jasje. Daardoor blijft het
voor hem attractief om bijvoorbeeld Mr.
Tambourine Man, Live minus Zero, You
walk into the Room, Maggie’s Fram, Like a
Rolling Stone of Blowin’ in the Wind te
brengen. De sieur is definitief doorbroken
en nieuwe mogelijkheden lonken hem toe.
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM. De slotmanifestatie
van het Holland Festival, zich gister
avond af spelend in en rond de Amster
damse Nes-theaters, trok ondanks het gu
re weer toch nog aardig veel publiek.
Smit, Ft
n. Daci
JLvan me is, moest er wel wat bijzonders
»r. 43
De Engelenbak bood onder meer stijl
volle flamenco. En wie in een echt zwoele
bui was, kon in De Brakke Grond terecht
voor Libanese buikdansen en er aanslui
tend genieten van een Hawaiaanse variant
daarop. Maar hier kwamen uiteindelijk
bovendien de meest verwende liefhebbers
van poppentheater aan hun trekken bij de
voorstelling van Damiet van Dalsum en
Otto van der Mieden met hun succesnum
mer: „De wonderbaarlijke waargebeurde
ontsnapping van dhr. P.”
De grote verrassing is het
bijkans onbekende doek
van Balthus (Balthazar
Klossowaki) en de prachti
ge douanier Rousseau. Bal
thus’ doek stelt twee kinde
ren voor, de jongen op een
tafel geleund, het meisje op
de grond een boek lezend.
Een Davidachtige okeren
kleur gaat samen met een
rytmiek van vierkanten die
de opsteller van de catalo
gus er in zijn wel wat grote
enthousiasme toe brengen
naar Mr
er,
9, IJm
afspraak
Fransen die er meer van
weten, lopen knarsetan-
dend rond bij de gedachte
welk een minuscule fractie
de tien schilderijen uit de
Sovjet-Unie maar zijn van
de adembenemende rijk-
Lan?dom aan Franse meesters
van „Rodin tot Matisse”,
i. die de „Ermitage” in Lenin
grad en het museum Poesj-
kin in Moskou bezitten. En
dan nog te bedenken dat
hun artistieke invloed op
Russische kunstenaars ni
hil moet worden geacht.
Een hier kortgeleden ge
toonde en met veel bom-
Balthus met Piero della
Francesca te vergelijken.
De feestelijke douanier
Rousseau draagt de wijdlo-
pende titel: „De vertegen
woordigers van de vreem
de mogendheden groeten
de republiek als teken van
vrede”. Onder een wildro-
den baldakijn staan op wil-
droden treden de hoog
waardigheidsbekleders als
primitieve marionetten
opgesteld. Een wat grijze
Marianne steekt een hoofd
boven hen uit en houdt een
olijftak omhoog. Vreemde
schilden staan voor het ge
zelschap op de straat op
gesteld. „Arbeid, vrijheid
en broederschap" staat er
op te lezen, in een interes
sante variatie op de leuze
van de revolutie. Kinderen
dansen rond een monu
ment op het marktplein en
uit alle ramen hangt een
vlag.
typ
irhooj
isoleer:
APELDOORN ZONDAGS OESLOTEN
meubelkeur^y^
zitparadijsvy
Expo
te staa
7raagp
141473
DEHUYS
riem. Tel
paf J
<ans eer
ip te boii-
igen, ge-;
Uniek
ig direr
37*4041 bast geopende keus uit het
Verhuisonderneming
Specialist op gebied van kantoor
inboedelverhuizingen met
Korte Spaarne 21, Haarlem,
tel. 023-326099/075-171700.
>oor lie
JXHAl
er, fet>
1571 ii
I
Keuze uil
eine mo-
sche pia- De eerste 15 jaar van deze
inten var J
et 5 ja®
„Drie schitterende Cé-
zannes maken deel uit van
Picasso’s privébezit, die de
meester net als andere ge
wone stervelingen op vei
lingen aankocht. Picasso
sprak dikwijls over Cézan
ne en noemde hem dan
„mijn enige en uitzonderlij
ke leester”. Cézannes
„Grand pin” uit de Ermita
ge is echter mooier dan wat
Picasso bezit, terwijl Re
noirs „Toilet van een baad
ster” van Picasso niet voor
het getoonde bezit uit de
Ermitage onderdoet. Picas
so was in Renoirs naakten
geïnteresseerd toen hij in
de jaren ’20 zelf intensief
met naaktstudies bezig
was.
Sfeervol overzicht van de situatie in het Feyenoord Stadion. Donkere wolken pakken zich voortdurend samen, maar het blijft
meestentijds droog. Links het kolossale podium en de stellages met speakerboxen.
Dylan rekent af met verleden
Die twee elementen van de nieuwe Dy
lan komen zonder mankeren over bij het
publiek, al zal de een er meer moeite mee
hebbe dan de ander. Maar ieder welden
kend mens zal moeten toegeven dat de
band nu Dylan’s nieuwe inspiratie vormt.
Het geluid in het toch idioot grote open
luchttheater van het Feyenoord Stadion
was gelukkig van dien aard dat we de
kwaliteiten ervan goed konden inschatten.
De belangrijkste rollen zijn weggelegd
voor gitarist Billy Croes, violist en mando-
linespeler David Mansfield, saxofonist
Steve Douglas, toetsenman Alan Pasqua
en de drie charmante vocalisten Joann
Harris, Helena Springs en Carolyne Den
nis.
De groep wordt gecompleteerd door
drummer Ian Wallace, bassist Jerry Cheff
en percussioniste Bobbye Hall. Het ensem-
blegeluid staat ^ls een huis en vormt een
voortdurend vruchtbare voedingsbodem
voor Dylan’s hese en doordringende stem
geluid dat tot in de verste hoeken woorde
lijk is te verstaan. En ook dat draagt er
weldra toe bij dat het kille stadion vervuld
wordt van een ongelooflijke sfeer, die de
mensen ruim tweeëneenhalf uur doet hos
sen en de teksten meezingen. Het is onbe
gonnen werk om alle songs te noemen.
Maar een paar hoogtepunten mogen niet
ontbreken. Tangled up in blue wordt met
een klein combo gespeeld, waarbij de te
norsax voor een uiterst gevoelige noot
zorgt.
Heel fraai is ook Dylan’s uitschallende
stem in Like a Rolling Stone en het minder
getuigende, maar ontspannen I shall be
released. Na de korte pauze is er sprake
van een voortdurende finale. Uitschieters
betreffen de reggae-versie van One more
cup of Coffee met prima conga-spel van
Bobbye Halle en I want you dat haast een
Daryl Hall en John Oates-achtige polijs-
ting meekrijgt.
Als het regenwater opnieuw omlaag
komt, deert het niemand. Men haakt ineen
en deint broederlijk op de klanken van
Just Like a Woman, Don’s think twice en
All I really wanna do. En als Dylan in de
toegift The Times They are a-changin’
inzet, dan is het alsof althans de hoop van
de jaren zestig terugkeert. Alleen al daar
om had ik deze concertgebeurtenis van het
jaar nooit willen missen.
JOHN OOMKES
issief,
ijs 1000
.3, 9^’
Picasso had anders
dan vele anderen de zon
derlinge Rousseau al vanaf
het begin serieus genomen.
Op de tentoonstelling han
gen ook een zelfportret van
de meester der moderne
primitieven en een „portret
van zijn tweede vrouw”,
waarvan de experts ver
moeden dat het zijn eerste
vrouw voorstelt. Ooggetui
gen meldden dat Picasso
het zelfportret van Rous
seau dat hier ook is te zien,
altijd in zijn nabijheid had.
aanstootgevend slechte
werk van „moderne” Rus
sische schilders was een
schaamteloos symbool van
de artistieke knechting in
k dat land.
Het zijn Serge Schtsukin
en Ivan Morosov, die aan
de wieg staan van de verza-
melingen van moderne
Fransen in de Sovjet-Unie.
(door onze correspondent
in Parijs, Rudolf Bakker)
PARUS. Als deel van
een politiek berekende uit
wisseling tussen Fransen
r.pr. ƒ5 'en Sovjets zijn tien Franse
doeken uit de tijd van „Re
noir tot Matisse” uit Le
ningrad en Moskou nu in
’I een zaaltje van het Grand
3 Palais in Parijs te zien. Ze
arlem^ 1 z^n aan9evuld met t^en
meesterwerken uit het be-
i zit van het Louvre. lede-
reen kent deze doeken: de
kaartspelers van Cézanne
(Louvre) naast de pijpro-
1 ker van Cézanne (Moskou),
9rOpn 1 Gauguins „Ou vas-tu?”
nlaanZI (Leningrad) naast „Le re-
pas” (Louvre), Renoirs
„Schommel” (Louvre)
naast „In de tuin van de
jlessW Moulin de la Galette”
koop al (Moskou). De organisato-
ren verwachten van deze
confrontatie een zeker ar-
TV. th tistiek-educatief effect.
(ADVERTENTIE)
Het bestuur van de VOO heeft de direc
tie, de hoofdredacteur R. Ferdinandusse
en de schrijver van het artikel in Vrij
Nederland, Wim Wennekes, vrijdagmid
dag per telex op de hoogte gebracht van
zijn voornemen.
In een verklaring zegt het bestuur van de
VOO met stijgende verbijstering kennis te
nemen van de vele publicaties rond de te
nemen beslissing van de minister van
CRM. „Tendentieuze artikelen in de
schandaalpers en zelfs anonieme corres
pondentie aan kamerleden, blijken de
grondslag te vormen voor een aantal poli
tici om druk uit te oefenen op het ministe
rie van CRM om de toelating van Veronica
als C-omroep te voorkomen”, aldus het
bestuur.
Over het artikel in Vrij Nederland zegt
het bestuur dat het weekblad zich daarbij
slechts beroept op een anoniem, aan enke
le kamerleden toegezonden stuk, waarin
wordt gesteld dat de omroeporganisatie
haar zendtijd zou hebben misbruikt voor
het maken van reclame van artikelen als
platen en boeken. Het bestuur ontkent dit
ten stelligste.
VN-hoofdredacteur Rinus Ferdinandus
se verklaarde in een eerste reactie dat in
het bewuste artikel feiten zijn opgenomen
die al lang bekend waren. Volgens hem
heeft VN een aantal daarvan al eerder (11
februari ’78) gepubliceerd en heeft Veron-
ica-directeur Rob Out er toen niet op gere
ageerd, ondanks een verzoek van VN.
stand brachten. Renoir,
Gauguin, Van Gogh, Sisley,
Bonnard, Cézanne, Picasso
(ook al in zijm toen uitgela
chen kubistische periode),
Matisse, Derain en zelfs de
douanier Rousseau. Na de
revolutie werd het bezit
van Schtsukin en Morosov
onteigend. In de Sovjet-
catalogi staat te lezen dat
ze hun verzamelingen vol
vreugde aan de staat
schonken, ter meerdere
glorie van de revolutie
(Schtsukin was al in de re
volutionaire oktober
maand naar
vlucht).
Eveneens van „Renoir tot
Matisse” loopt een kleine
tentoonstelling onder de
hanebalken van het „Pavil
ion de Flore” in het Louvre
die nog curieuzer is. Ge
toond wordt de verzame
ling schenkingen en aanko
pen uit het privébezit van
Picasso. In de aanbevelens-
waardige catalogus (a 30
francs, dat is 15 gulden)
wordt de geschiedenis van
deze verzameling beschre
ven die, hoewel bescheiden
in aantal, op een miljoenen
waarde wordt geschat en
door de erven Picasso vijf
jaar na de dood van de
meester aan de staat ca
deau is gedaan.
Lezers van Franchise
Gilots herinneringen aan
haar jaren met Picasso
kennen de beschrijving die
zij geeft van de in meestal
onbewoonde ateliers slor
dig opgetaste kunstschat
ten. Maar er waren ook
doeken die Picasso altijd
dicht in de buurt wilde heb
ben, onder andere de (het
omslag van de catalogus
sierende) „Mand met si
naasappelen” van zijn gro
te vriend Matisse.
j j
020