kort nieuws 'ak. P’78 Hotel Polen Legenden 111 mi Leerlingen Gif Landschap ft f I R >1 ■SF II hl Ir - AMSTERDAM npig- no.a. abri- teen door Wouter Hendrikse heeft stau- De kosten nde i i i Z'.'.f I W’ I BW.» I s' A - W - ai Fotograferen is toch moeilijker dan je denkt i De foto die bij rederij Plas werd gemaakt Fotograaf Fred kreeg meer aandacht dan de olifanten ■fr Een kiekje voor het familiealbum 206,95 Totaal. niet ’t eerste >on effe op. Het einde van een fijne maar vermoeiende dag Dagje Amsterdam een dure grap Het Disney ag bij stil, 'erkers, jrafische pleidingen. lensen Jim van Of hij zou met de hand ke weekween) n voorbeeld. encyklo- isen,hand- ekbladen. igt eigenlijk cwerk aan u om van dal Een dagje uit in Amsterdam met vier personen. Wat kost dat vandaag de dag? Verslaggever Wouter Hendrikse toog met vrouw Mariene en kinderen Steffan en Catelijne naar onze hoofd stad om dat eens uit te zoeken. Hij kwam uitgeput terug, met de weten schap dat een dagje uit, zonder al te veel gekke dingen een zeer goed gevul de portemonnaie vergt. Een rondvaart, bezoek aan Artis, een filmpje pikken en eten en drinken komt toch al gauw op een dikke 200 gulden. Dit bedrag is niet overdreven. Indien de kinderen hun zin hadden gekregen was dit be drag ruimschoots overschreden. zijn diensten nog eens extra te bedan ken. Later blijkt dat Catelijne de gul den achterover heeft gedrukt. Voordat we de rondvaartboot betra den stond er een man driftig foto’s van ons te maken. Bij terugkomst hingen die keurig op een bord. Alhoewel wij het geluk hadden, een fotograaf bij ons te hebben, wilden Steffan en Catelijne toch zo’n foto hebben. En met een dagje uit zeg je niet zo snel nee, dus werden twee kiekjes van twijfelachtige kwaliteit aangeschaft. In totaal zeven gulden. Alvorens naar Artis te gaan besloten we om even naar de Dam te wandelen om de reus te bewonderen en de dui ven te voeren. De gein was er snel af en we hepen via de Nieuwendijk terug naar het station. Onderweg aten we nog een zakje patat, wat een bedrag van vijf gulden vergde. Omdat het weer ons niet meezat en het openbaar vervoer derhalve overvol was, leek het ons het beste de auto te gebruiken. Met twee kinderen in een stampvolle tram is nou eenmaal geen pretje. Het parkeren bij Artis bleek geen problemen op te leveren. Het slechte weer speelde hierbij ongetijfeld een rol. Het houden en verzorgen van dieren is duur. Daarom betalen we zonder al te veel mokken eenentwintig gulden voor de vier kaartjes. Allereerst worden de kamelen met een bezoek vereerd. Waarschijnlijk door het kille weer, zijn de dieren niet erg actief. Een ka meel staart ons gapend aan. „Hé, joh!, heb je slaap”, roept Catelijne hem toe. De tocht gaat verder langs de leeuwen, apen, herten, noem maar op. Onder weg kopen we nog wat lekkers. Dat kost al gauw tien gulden. Na een uurtje wordt het tijd de vermoeide benen even tot rust te laten komen. In het ongezellige restaurant van Artis nutti- Het jaarlijks in Rotterdam terugkerende dichters- festival Poetry International is nauwelijks achter de rug, of er staat alweer een nieuw poëzie-evenement op stapel, nu in Amsterdam. Voor P’78, dat door De Kosmos (Prins Hendrikkade 142) wordt georgani seerd en dat van 12 tot en met 16 september aldaar plaats heeft, zijn zo’n vijftig dichters uit binnen- en buitenland uitgenodigd. Onder hen bevinden zich Allen Ginsberg en Gary Snyder, welke laatste niet alleen eigen werk zal voordragen, maar tevens met enige vrienden een workshop houdt. Andere works hops worden bemand door The Jack Kerouac School of Disembodied Poetics (Colorado, USA) en Ann Waldman en Diana di Prima. Uit eigen land zijn onder meer uitgenodigd Simon Vinkenoog, Bert Schierbeek, Rein Bloem, Sjoerd Kuyper, Louis Ferron en Hans Plomp. Op 16 septem ber zal een gezamenlijke slotavond worden gehouden in Paradiso. Mensen die nadere informatie wensen, of zich willen laten inschrijven voor de workshops, kunnen zich melden bij De Kosmos, via de telefoon nummers (020) 267477 en 230686. beste plaats voor is. Koffie met sla- groomgebak was de bedoeling. Helaas was slechts appeltaart voorhanden. Het toefje slagroom leverde gelukkig geen problemen op. Catelijne en Stef fan zijn beiden geen grote appeltaart- liefhebbers, maar bij Steffan overwint de trek in taart dit euvel. Catelijne houdt het voor gezien en neemt genoe gen met enkel frisdrank. Een half uur tje later is het weer eens tijd verder te gaan. Twee koffie, twee glaasjes fris drank en drie appelgebakjes met sla groom kost vijftien gulden. De volgende halte is de Bijenkorf. Niet beslist noodzakelijk, maar als je een keertje in de stad bent, is het altijd leuk om even rond te neuzen. Op de afdeling kantoorartikelen komen Stef fan en Catelijne de prachtigste dingen tegen. Een agenda en een nietapparaat vinden we wat overdreven. Een pot lood met Pluto erop en vier kleurpotlo den met een gum blijken echter ook in de smaak te vallen. Deze aankoop komt op zeven gulden en vijfenveertig cent. Daarna is het racen geblazen om de rondvaart van 11.00 uur te kunnen meemaken. We kiezen voor een tochtje met rederij Plas omdat die het dichtste bij is. Vijftien gulden is de prijs die we voor de kaartjes moeten neertellen. De volwassenen ieder vijf gulden terwijl de kinderen elk voor twee en een halve gulden meekunnen. De goedgevormde gidsen die vroeger de rondvaartboten bemanden blijken te zijn ingeruild voor een cassetterecorder. Niettemin wordt het een informatief uurtje. Eigenlijk voor het eerst vallen de mooie gevels op. De mededeling dat op het Singel nummer 7 het smalste huisje van Amsterdam te zien is, ontlokt Ca telijne de opmerking dat daar wel hele kleine mensjes moeten wonen. Een uur is voor de kinderen toch wel te lang. Na een half uur komt de vraag of we nu al weer bijna terug zijn. Teleurstelling is duidelijk op de gezichten af te lezen wanneer ze horen dat we pas op de helft zijn. Gebruikelijk is, dat de kapi tein van de rondvaartboot een fooi krijgt. We geven Steffan en Catelijne ieder een gulden om de kapitein voor De brand die mei vorig jaar het vermaarde Amster damse hotel Polen in de as legde, was mogelijk doordat de gemeente zich bij de controle op de brandveiligheid van „verblijfsinrichtingen” (hotels en pensions) in de eerste plaats heeft gericht tot de kleinere pensions, waar men de grootste gevaren en misstanden verwachtte. Vergunningaanvragen (op grond van de sinds 1973 van kracht zijnde Verorde ning op de Verblijfsinrichtingen) door de grotere hotels kwamen daarbij pas in de tweede plaats voor behandeling in aanmerking. De aanvrage door hotel Polen was op het moment van de brand nog slechts in een eerste behandelingsfase. Dit staat te lezen in de beleidsnota, die burgemees ter en wethouders van Amsterdam naar aanleiding van de brand in Polen hebben gepubliceerd. Behalve op deze brand, gaat de nota meer in het algemeen in op de naleving van de bedoelde Verordening op de Verblijfsinrichtingen, waarin een groot aantal brand veiligheidsvoorschriften is opgenomen. De centrale vraag in de nota is, hoe de gemeente pension- en hotelexploitanten kan dwingen hun verblijfsinrich tingen aan brandbeveiligheidseisen aan te passen. Het blijkt nu, zo bekennen B W in hun nota, dat bij de invoering van de Verordening onvoldoende rekening is gehouden met de personele gevolgen die de uitvoering ervan met zich meebrengt. Bij de afhan deling van vergunningsaanvragen zijn grote vertra gingen ontstaan en de controle van brandgevaarlijke pensions heeft veel meer moeite en tijd gekost dan aanvankelijk was geraamd. Wel zijn inmiddels 69 pensions gesloten. Vier maatregelen moeten voorlopig de brandveilig heid in hotels en pensions verhogen: 1. de brandweer zal regelmatiger controleren, 2. hotelexploitanten die nog geen vergunning hebben, moeten een automati sche, op de alarmcentrale van de brandweer aange sloten brandmeldingsinstallatie aanleggen, 3. als de brandweer dit onontbeerlijk vindt, moet een gasten alarmeringssysteem worden aangelegd, 4. verande ringen in het gebruik van een deel van een pand waarin een hotel of pension is gevestigd, moeten onmiddellijk bij de gemeente worden gemeld (de brand in hotel Polen is vermoedelijk in de ondergele gen meubeltoonzaal begonnen). De verhalen die schuil gaan achter vrijwel ieder kunstvoorwerp uit het Verre Oosten vormen het centrale thema van de expositie „Kunst en legenden uit het Verre Oosten”, die tot en met zondag 16 juli in het Glazen Huis (Amstelpark) wordt gehouden. Be halve porcelein, stootplaten van samuraizwaarden, Chinese snuifflesjes en Japans en Chinees brons, zijn er Japanse en Chinese schilderingen, Boeddha’s en vele andere voorwerpen te zien, die alle een legende uitbeelden. Voorts is er een privéeoliectie van Chinese en Japanse kleding tentoongesteld, waaronder kimo no’s, mandarijnjassen, schoenen, tassen en borduur werk, alles in verband gebracht met legenden. Tevens zijn op de tentoonstelling enige bonsaiboompjes te bewonderen. Het Glazen Huis is dagelijks geopend van 10 tot 17 uur. De toegang is gratis. De dag begint om ongeveer 10 uur op het Centraal Station. De eerste tocht is naar een koffie- met taartverstrekken- de gelegenheid. Fotograaf Fred Steen man denkt dat café-restaurant De -Roode Leeuw op het Damrak daar de Drank met taart Bijenkorf Rondvaart Fooi rondvaart Twee foto’s Patat Artis Lekkers in Artis Drankje in Artis Film Drankje bioscoop Avondmaaltijd Amsterdam krijgt voor de eerste keer een leerlin genbouwplaats in de sociale woningbouw. Voor de bouw van 28 woningen aan de Sloterkade, beginnend in augustus, zullen dertig jonge bouwvakkers worden ingeschakeld, die op deze wijze, na het doorlopen van de LTS, praktische ervaring kunnen opdoen. Het werk geschiedt in overleg met de Vereniging Amster damse Bouwbedrijven en met medewerking van de Stichting Vakopleiding Bouwbedrijf. Een onkruidbestrijdingsmiddel dat een „particu lier” op onjuiste wijze nabij de Diemerzeedijk heeft gebruikt, heeft zich over een groot gebied in de ruime omtrek (onder meer in de Bijlmermeer) verspreid en heeft daar gewassen vergiftigd. Een onderzoek naar de aard en omvang van de schade wordt momenteel uitgevoerd door de afdeling Beplantingen van Publie ke Werken en het Gemeentelijk Centraal Milieulabo- ratorium van Amsterdam, met medewerking van de Plantenziektekundige Dienst uit Wageningen. Hoewel ernstige gevaren voor de volksgezondheid niet waarschijnlijk lijken, wordt gewaarschuwd te gen de consumptie van kennelijk aangetaste gewas sen. i i i i i aan I I I idrijven. gen we snel een drankje. Vijf con sumpties inclusief fooi kosten acht gulden vijftig. Na een kwartier gaan we weer op pad. Artis is groot en het meest wil je wel zien, al was het maar om waar voor je geld te krijgen. Na eindeloos in allerlei hokken 15,00 7,45 15,00 1,00 7,00 5,00 f 21,00 10,00 8,50 f 30,00 7,50 80,00 Onder de titel „Het land van Holland- Ontwikkelingen in het landschap van Noord- en Zuid- Holland” wordt tot en met 1 oktober een landschap- sexpositie gehouden in het Amsterdams Historisch Museum (Kalverstraat 92). De samenstellers, de con servatoren Renée van der Leeuw-Kistemaker en De- lado Carasso, hebben schilderijen, tekeningen, foto’s, gebruiksvoorwerpen en modellen bijeen gebracht, die, evenals een door Jan de Graaf samengestelde diaprojectie op vier schermen, de veranderingen in het Hollandse landschap tussen 1000 en 1978 tonen. Men ziet oner meer stukken van Jacob Esselens, Jan Van Goyen, Claude Monet, Jacob van Ruisdael en Salomon Ruysdael. Ook zijn er fraaie kaarten uit de collecties van de hoogheemraadschappen van Rijn land en de Uitwaterende Sluizen. Drie uitgangspunten zijn bij de inrichting van de tentoonstelling strak gehanteerd: de nauwe samen hang van het Hollandse landschap met een dichte bevolking, het bepaald zijn van het landschap door economische behoeften, en de huidige ontwikkeling dat het landschap spanningen ondergaat, waarbij het kleinschalige oude onder druk staat van het groot schalige nieuwe. Meer over typisch landschappelijke facetten kan men lezen in een ruim honderd pagina’s tellende, begeleidende uitgave. met dieren te hebben getuurd, besluiten we ons bezoek aan de die rentuin met een kijkje in het reptie lenhuis. De krokodillen maken de meeste indruk op Steffan en Catelijne. Steffan schiet driftig foto’s met een camera die hij van fotograaf Fred heeft mogen lenen en Catelijne kunnen we nog net vangen voordat ze tussen de krokodillen zou zijn gevallen. Om half vier moeten we afscheid nemen van Artis. Het is opschieten geblazen om op tijd bij de Florabios- coop te zijn waar om vier uur een kinderfilm begint. Kinderbioscopen vragen helaas geen kinderprijzen. Vier kaartjes zeven gulden vijfentwintig gulden komt op negenentwintig gul den totaal. Gelukkig kosteloos worden Catelijne en Steffan lid van de Mickey Mouse verjaardagsclub. De film „Een dolle dwaze vrijdag” is geen succes. Een Amerikaanse speelfilm met on dertiteling en veel te lange dialogen. Steffan kan het nog een beetje volgen. Catelijne wil het liefst zo snel mogelijk weer weg. Ook de mondelinge vertaling van ons, ouderen, kunnen haar niet geluk kig stemmen. De tekenfilms <jie voor de hoofdfihn worden gedraaid maken het nog een beetje goed. Het is jammer dat een bioscoop die pretendeert alleen voor kinderen te zijn, niet de moeite neemt dergelijke films na te synchroni seren. Omstreeks zes uur verlaten we de bioscoop weer. Catelijne en Steffan mogen kiezen wat ze willen eten. Pannekoeken luidt het eenstemmige antwoord. In een stad waar je onbekend bent blijkt het toch moeilijk te zijn om een restaurant te vinden waar je pannekoeken kan eten. Na enkele eethuizen te zijn afgelopen weten we Catelijne en Steffan over te halen iets anders te eten. Catelijne be gint moe te worden met als gevolg de daarmee gepaard gaande chag rijnigheid. We houden ons hart vast, maar eenmaal achter de patat met worstjes in het familierestaurant Dirk Dirck’s wordt dat weer wat minder. Steffan kiest ook voor patat. Mariene en ik .veroorloven het ons wat duurder te eten, maar echt veel geld kost het niet. Een voortreffelijke maaltijd kost ons in totaal tachtig gulden inclusief fooi. Tegen half negen maken we ons ge reed naar huis te gaan. Het afscheid nemen van fotograaf Fred valt Steffan moeilijk, vooral omdat dit gepaard gaat met het inleveren van het foto toestel waar hij de hele dag mee heeft mogen fotograferen. Eenmaal thuis verzucht Steffan dat dit de fijnste dag van zijn leven was. Zoiets is fijn te horen, maar het kost een lieve duit. PLAS y «MÉ ■'j

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 11