Lustig, maar slordig rockconcert in Paradiso Nick Lowe en Dave Edmunds Rockpile pas in eerste fase Achterstand vrouw in kunst ter discussie Symposium signaleert filmcrisis in Europa Ed Spanjaard werkt in Glyndebourne Nieuwe expositiegelegenheid toont kwaliteit bij Clary Westerink Kunstraad pleit voor Funhouse SBK sluit in maand juli Congres op initiatief Raad van Europa Zuidafrikanen verbieden film van Bertolucci VROUWENFESTIVAL IN DE MELKWEG twij i *4 sa J Overheidssteun 15 KUNST VRIJDAG 30 JUNI 1978 14 reik. ben lt één vader HM sa - rker te igen. izon- i de 4 ar- lai- npact- ienen. ren 1 NOORDWIJKERHOUT. De aanwezigheid van een aantal kunste naars in deze gemeente ten spijt zijn er tot op heden weinig mogelijk heden tot exposeren in Noordwijkerhout geweest. Zij het op een heel schuchtere wijze zal daar in het vervolg een verandering in komen. Het gemeentehuis zal twee keer per jaar het decor vormen voor een tentoonstelling waarvoor in de eerste plaats exposanten uit eigen omgeving worden gezocht. Men volgt daarmee een vergelijkbaar beleid zoals dat ook in Heemstede, Bennebroek en Bloemendaal ten gemeentehuize wordt gevoerd. AMSTERDAM. Feitelijk is na het concert van Bob Dylan afgelo- pen weekeinde het zomerreces in de rocksector een niet te leugenen t feit. We blijven echter tijdens de zomermaanden niet helemaal ver- schoond van keiharde en/of swingende muziek, zelfs niet na het toch veel te overladen programma van de afgelopen maanden. Had in I voorgaande jaren een over-aanbod altijd grote gevolgen voor de I publieke belangstelling, donderdagavond kwamen toch nog een klei- I ne duizend liefhebbers op het hoofdstedelijke centrum Paradiso af, waar Nick Lowe en Dave Edmunds en hun band Rockpile optreden. I b (Van onze kunstredactie) (Van onze kunstredactie) (Van onze Haagse redactie) ü- Het Spiderwoman Theatre in actie tijdens het Festival of Fools. (Van onze kunstredactie) Wandkleden in evenwichtige stijl A Ed Spanjaard heeft deze eervolle uitno diging gekregen naar aanleiding van zijn succesvolle Engelse debuut in' de opera „Ariadne auf Naxos” van R. Strauss in Covent Garden te Londen. Voor de in 1948 in Haarlem geboren dirigent betekent dit verblijf te Glynde bourne een unieke kans zijn reputatie als „dirigent van de toekomst” verder uit te bouwen. Slechts aan weinigen wordt de kans geboden in dit unieke „artistieke klimaat” te werken. Dirigenten als Ray mond Leppard en John Pritchard en solis ten zoals Berganza, Caballé, Cotrubas en Sutherland startten hun carrière in dit festival. In de maand september zal Ed Span jaard in samenwerking met de Neder landse Operastichting en het Brabants Orkest eveneens twee voorstellingen van „Cosi fan tutte” dirigeren in Amsterdam en Scheveningen. HAARLEM. Niet in augustus zoals wij eerder hebben vermeld, maar gedu rende de gehele maand juli sluit de Stich ting Beeldende Kunst Kennemerland aan de Gedempte Oude Gracht in Haarlem haar deuren. Tot en met komende zaterdag bestaat nog de gelegenheid om het nieuwe werk (gouaches en tekeningen) van Ronald Ru- seler te bezichtigen, terwijl in het kelder tje poppen van Liesbeth de Winter staan. Voor augustus wordt in de bovenzaal een expositie verwacht van een groep Zaanse grafici. In de benedenruimte komen mini- atuurschilderijen van Marga Tuitjer uit Arnhem. PRETORIA (AP). De Zuidafrikaan- se censor heeft een vertoningsverbod in gesteld voor de film 1900 van de Italiaan se regisseur Alberto Bertolucci omdat deze het communisme zou propageren. Het zomerreces doet de gedachten even- p wel onvermijdelijk af dwalen naar de on- j bestemde zomer van vorig jaar, toen I punkgroepen en aanverwanten plotseling I eèn enorme furore maakten dankzij ge- ruchtmakende concerten in wat weldra j punktempel Paradiso heette. Dit jaar ziet f het firmament er wat minder doorgronde- lijk uit. Nu de punk deels is verloederd en gedeeltelijk niet bestand bleek tegen de grote publiciteit, lijkt een toekomstbeeld weer wat meer op turen in het koffiedik. Voorlopig lijken in elk geval de Ameri kaanse new wave-acts verzekerd van suc ces. Daarmee zouden we kunnen uitgaan van een meer kwalitatieve selectie dan die in 1977 opgang deed. Derhalve lijken ook de hechtere en muzikaal goed onderlegde Britten lieden om blijvend rekening mee De organisatoren menen dat in de kunst en de media de taakverdeling tussen man nen en vrouwen duidelijk is doorgevoerd. Meestal nemen de mannen de scheppen de, componerende en de vrouwen de uit voerende of assisterende functies in. Het festival 'biedt vrouwen onder meer de ge legenheid om in eigen kring alle functies te verrichten en aldus de eigen mogelijk heden te onderzoeken. Geconstateerd wordt dat vrouwenkunst en cultuur ook door vrouwen binnen de vrouwenbeweging vaak niet op juiste waarde wordt geschat. Het Vrouwenfesti val wil laten zien dat juist via uitingen als theater, muziek, dans en beeldende en visuele kunst, theorieën en ideeën die bin nen de vrouwenbeweging leven, goed naar buiten kunnen worden gebracht. Het eerste Vrouwenfestival, dat vorig jaar september in De Melkweg plaatshad, vond een grote weerklank. Enkele duizen den vrouwen uit binnen- en buitenland lieten toen van hun belangstelling blijken. Toen werd onder meer besloten dat het festival dit jaar met een dag verlengd zou worden, teneinde de festivaldeelnemers meer gelegenheid te geven thema’s goed uit te werken. Voor dit jaar werd gekozen voor the ma’s als de Nederlandse vrouwenbewe ging, de lesbische vrouwen en de interna tionale vrouwenbewegingen. Program matisch vindt dat zijn weerslag in works hops, muziek-, theater- en filmvoorstellin gen. Verder zijn er tentoonstellingen, de monstraties, informatiestands en discus siebijeenkomsten. De Melkweg is gesitueerd aan de Lijn- baansgracht 234a te Amsterdam en telefo nisch bereikbaar onder telefoonnummer 020-241777. Op de openingsdag van het festival zijn belangstellende leden van het mannelijk geslacht overigens bij wijze van uitzondering welkom. De Melkweg zal alle dagen van 18 tot 2 uur geopend zijn, terwijl ’b middags een Vrouwencafé zal draaien tussen 13 en 17.30 uur. Overigens zal op een aanmerkelijk eer der tijdstip, en wel van 5 tot en met 9 juli, het Spiderwoman Theatre in De Melkweg optreden. Spiderwoman is een theater groep, die in het voorbije Festival of Fools veel indruk maakte met sterke en feminis tische voorstellingen. De eerste voorstel ling op 5 juli zal alleen voor vrouwen toegankelijk zijn en om 21 uur aanvangen. De andere shows op de volgende data zullen voor iedereen toegankelijk zijn en om 22.30 uur beginnen. AMSTERDAM. - De jonge Nederlandse diri gent Ed Spanjaard - assistent-dirigent van het Concertgebouworkest - verblijft mo menteel voor 2 maanden in het Engelse Glyndebourne, waar het jaarlijkse we reldvermaarde operafestival wordt ge houden. Hij werkt daar mee aan enkele produkties zoals „La Bohème”, „Cosi fan tutte” en „The Rake’s Progress”. Van Mozarts opera „Cosi fan tutte*’ zal hij drie voorstellingen dirigeren. De overige staan onder leiding van Bernard Haitink. De regie is in handen van de Engelsman Peter Hall. DEN HAAG. Het onthouden van een projectsubsidie van 2 ton aan de theatergroep Funhouse van Rob van Houten betekent een ontkenning van de specifieke functie van de groep in de mime-voorziening. Dit heeft de commissie mimekunst van de Raad voor de Kunst geschreven aan minis ter Gardeniers van CRM. De Raad voor de Kunst heeft er destijds bij de minister op aange- drongen Funhouse de subsidie te ver lenen voor het seizoen 1978-’79 op grond van het advies van de commis sie mimekunst. Deze commissie had vernomen dat de minister weliswaar nog geen beslissing heeft genomen, maar dat de eventuele gelden in ieder geval niet uit de begrotingspost voor de mime kunnen komen. Daartegen verzet de commissie zich nu met klem. De subsidiëring van dit gezel schap is namelijk een essentieel on derdeel van het door de Raad voor de Kunst in 1977 uitgebracht vierjaren plan voor de mime. Met de opzet en de intenties van dit plan is CRM ak koord gegaan. Er wordt op gewezen dat de aard van de produkties van Funhouse de spreiding van de mime onder een groot publiek sterk heeft bevorderd. Voorts heeft het gezelschap plannen voor een nieuwe koers. Deze plannen, die door de commissie mimekunst geheel worden ondersteund, kunnen alleen worden gerealiseerd bij een projectsubsidie van 2 ton. Ir ’t Door de 135 deelnemers aan het congres cineasten, politici en ambtenaren uit 20 landen zijn verschillende oorzaken van deze crisis genoemd, variërend van ge brek aan talent, onvoldoende stimulans van de betrokken overheid en Ameri kaanse dominantie op de Europese markt tot de onvolwaardige plaats van het film bedrijf op de nationale begroting. Om de discussie nog wat aan te wakkeren, bracht Voogd zelf, rapporteur van het symposi um, de vraag in het midden of de bio scoopfilm 1994 zal overleven. Ondanks de constatering van een film crisis in dit deel van de wereld, met als enige uitzondering wellicht Zweden, dat er een zeer actieve filmpolitiek op na houdt, was men het er over eens dat in bioscopen vertoonde films hun functie zullen behouden. Speelfilms zullen welis waar steeds meer via andere „media” dan het „witte doek” aan het publiek worden gepresenteerd (televisie, e.d.), de moge lijkheden die het bioscoopdoek met aller lei nieuwe beeld- en geluidstechnieken De film behandelt de opkomst van het fascisme en communisme en de strijd tussen de arbeidersklasse en de landeige naars in het Italië van rond de eeuwwisse ling. Volgens de censor is de film een ver fijnd propagandastuk en betekent hij van wege zijn communistische thema „een be dreiging voor de staat”. Dat neemt echter niet weg, dat een op treden van deze groep, waarin verder Bil ly Bremner (niet de Schotse oud- international) als tweede gitarist en roffe- laar Terry Williams participeren, niet veel vreugde zo verschaffen. Integendeel. Bin nen de vrijheid-blijheid-sfeer die vol le venslust naar buiten wordt gedragen, vaart een ieder wonderlijk wel. Er wordt lustig gemusiceerd zelfs; nu eens doet lange Lowe de vokalen, dan loopt Ed munds naar de microfoon en Bremner geldt ook als een volwaardig groepslid. Heel lustig groeit het optreden zo uit tot een ongeveer uurdurend gebeuren dat een aaneenschakeling is van de grootste hits en meest swingende stampers die op het repertoire staan. Een echte groep is Rockpile echter nog A Een beeld van 80 centimeter hoog en titelloos van Lo Molenaar. De eerste tentoonstelling in Noordwij kerhout is al meteen een zeer gevarieer de: beelden in diverse stijlen en technie ken van Lo Molenaar, zogenaamde aura- afbeeldingen van zijn vrouw Joke Mole- naar-Kockx en wandkleden van Clary Westerink. Het eerstgenoemde echtpaar te houden. Dan doelen we met name op bands als Ian Dury, Graham Parker en de combinatie van de heren Lowe en Ed munds. Laatstgenoemden traden al vaker voor het voetlicht in ons land recente lijk nog tijdens het matige Alkmaar Pop maar nimmer heeft zich een betere gelegenheid tot het beoordelen van hun capaciteiten voorgedaan als donderdag avond in Paradiso. In geen enkel opzicht beantwoordt Rockpile aan de definitie van een doors nee kwartet, hoewel het vriendelijk- vrolijke en zelfs opzwepende rock voort brengt, die in zijn robuustheid doet den ken aan de- muziek uit de jaren vijftig en in zijn huppelende, springerige ritmes overeenkomsten vertoont met rockabilly. Zo op het eerste gehoor niets bijzonders, ook al behoort gitarist Dave Edmunds tot „Blik uit het raam” heet dit geestige kleed van Clary Westerink dat te zien is in het gemeentehuis van Noordwijker hout. knoopt op raam en maakt geen gebruik van het weefgetouw. Clary Westerink maakt sinds vijf jaar wandkleden en houdt zich de laatste drie jaar bezig met het vormgeven van haar ideeën over bomen. Ze krijgen een spor tieve uitvoering met een overheersend de coratief element. Haar materiaal is een enkele maal wol, maar veelal gebruikt ze vlas. Het is materiaal dat tamelijk beperkt is in zijn mogelijkheden, maar Clary Wes terink weet ze toch tot en met uit te buiten. Ze geeft aan haar bomen een echte huid De meeste landen bleken er voorstander van te zijn dat de overheden steun aan het filmbedrijf verlenen, vanzelfsprekend zonder dat daarmee de onafhankelijkheid van de individuele filmer wordt aange tast. Of dat algemene of specifieke steun moet zijn, daarover liepen de meningen uiteen. Maar financiële medewerking van de staat aan de totstandkoming van een waardevolle filmcultuur, werd door alle vertegenwoordigers wel als „onvermijde lijk” bestempeld. Die overheid zal vooral steun moeten geven aan experimenten van jonge fil mers, omdat nu eenmaal van hen „het talent” moet komen, dat op het ogenblik grotendeels afwezig is. Met name Duits land werd genoemd als de natie, waar weinig voor jonge cineasten wordt ge daan. Ook in dit verband werd weer Zwe den genoemd dat de jongeren wel veel kansen geeft. „Dat er in dit land sprake is van een echte filmpolitiek blijkt wel uit het feit,” aldus Voogd, „dat de directeur van het Zweedse filminstituut ontslagen werd toen er een andere regering kwam.” Voorts kwam op het symposium de taak van de parlementariërs ter sprake. Zij moeten ervoor zorgen dat „film” een even waardige plaats in de verschillende CRM- begrotingen krijgt toebedeeld. en ook de andere voorstellingen zijn heel duidelijk en sprekend aanwezig. Veel nieuwe aspecten aan de boom lij ken hier niet meer te kunnen worden ontdekt, maar een enkel ander wandkleed geeft al aan, in welke richting ze zich goed kan ontwikkelen. Ze brengt dan opeens een licht humoristische toon in haar werk'. Met zijn beelden in zowel figuratieve als in abstracte stijl geeft Lo Molenaar aan, dat hij nog geen eigen richting heeft ge vonden. Enerzijds zit hij nog vast aan de academische traditie van het naturalisti sche naakt, anderzijds wil hij zich ook in volle vrijheid ontplooien om dan beelden te maken in een niet gebonden opvatting. Dat zijn meteen zijn beste: nog vaag her kenbare organische vormen worden ver werkt tot structuren met spannende volu mes. Juist het uitdiepen van deze stijl zou het werk op een hoger plan kunnen bren gen, eerder dan de figuratie waaraan Mo lenaar weinig eigens toevoegt; teveel za ken worden hier herkauwd. Met de aura-afbeeldingen plaatst Joke Molenaar-Kockx zich buiten het gebruike lijke kader waarbinnen de kunstenaar zich met eigen middelen nog uitdrukking kan geven aan zijn eigen opvattingen. Het maken van afbeeldingen van de aura (het fotograferen van het aureool of het astraal lichaam van de mens waarmee tevens zijn gemoeds- en gezondheidstoe stand wordt getoond) vereist zeer gespeci aliseerde apparatuur. Het laat zich raden dat deze apparatuur zelf uitermate bepa lend wordt voor het uiteindelijke beeld. Hoe zeer de kunstenaresse er in haar foto’s naar streeft om te komen tot een aantrekkelijke onderwerpkeuze, compo sitie en kleurenverhouding, het blijft toch te zeer een vondst, een foefje waarbij de mens ondergeschikt is aan de techniek. (De expositie in het raadhuis van Noordwijkerhout aan de Herenweg 4 loopt tot en met 4 juli en is tijdens kan tooruren van 10-16 uur te bezichtigen). CEES STRAUS ■tr Bassist Nick Lowe leidt samen met gitarist Dave Edmunds de formatie Rockpile, (foto Lex van Rossen) lang niet, al is het maar omdat het losse groepsverband zijn slordige sporen nalaat op de presentatie, ae publieksgerichtheid, de kwaliteit van de zang (soms zeer mono toon en weinig gearticuleerd) en de deug delijkheid van de muziek zelf. Zo blijft live maar weinig over van de gepolijste schoonheid van I love the Sound of Brea king Glass van Lowe of de echo-effecten van Edmunds in I hear you knocking. Toch, als dit duo het zou willen dan zou Rockpile een afgetekende kandidaat kun nen zijn in de race naar roem, want de basisingrediënten rock als dansmuziek en opwinding zijn bij hen voor handen waar ze bij talloze anderen ontbreken. Tekenend is in dit geval dat de zaal minu tenlang moet smeken voor een toegift. JOHN OOMKES heeft en nog zal krijgen, zullen juist voor speelfilms moeilijk te overtreffen zijn. Daar komt, volgens Voogd, nog bij dat de mensen niet altijd thuis willen zitten. Het kijken naar een film in een bioscoop vergt een andere instelling dan het over zich heen laten komen van een film in de huiskamer: men moet er de deur voor uit, er dus meer moeite voor doen, en er is minder afleiding, waardoor een grotere betrokkenheid met het vertoonde produkt ontstaat. Op het symposium bleken de meeste deelnemers ervan overtuigd te zijn dat de binding film-bioscoop zelfs door nieuwe ontwikkelingen (Viewdata, teletekst; via computers zed men op elk gewenst mo ment elke speelfilm, nieuw of oud, op zijn scherm te voorschijn kunnen toveren) géén gevaar loopt. Integendeel: het zou wel eens kunnen zijn dat de televisie een steunende en aanvullende functie zal krij gen. Nu al worden in de spaarzame kunst programma’s aankondigingen van nieu we speelfilms in de bioscopen gedaan. Ook in de STER-reclame worden films aangeprezen. „Nee, tv en cinema behoe ven geen concurrenten van elkaar te zijn,” aldus Voogd. Uiteraard zijn niet direct na een derge lijk veelomvattende discussie concrete conclusies of aanbevelingen te verwach ten. Begin volgend jaar zal er waarschijn lijk een rapport van Voogd met aanbeve lingen verschijnen, dat dan rond mei 1979 in de plenaire vergadering van de Raad van Europa behandeld wordt. Wel is er een ongelooflijke hoeveelheid documen ten geproduceerd, die elke „papierberg” van voorgaande congressen van de Raad van Europa overtreft. Voogd wijst er nog even op dat het hem had verbaasd geen vertegenwoordigers van de Nederlandse Bioscoopbond te hebben aangetroffen, die er op hun beurt over klaagden dat zij niet door de heer Voogd tijdig waren uitgenodigd. AMSTERDAM. Voor de tweede maal zal er in het hoofdstedelijke centrum De Melkweg een Internationaal Vrouwen festival plaatshebben. Van 20 tot en met 24 september richt dit gebeuren zich on der meer op de positie van de vrouw in de kunst en de media. Het festival dat geor ganiseerd en gepresenteerd wordt door vrouwen die werkzaam zijn binnen De Melkweg en dat voor vrouwen bedoeld is, constateert dat vrouwen over het alge meen niet toonaangevend werkzaam zijn op het culturele vlak. komt uit Noordwijkerhout, Clary Weste rink woont in Haarlem. Hoopgevend zou je deze tentoonstelling het best kunnen noemen, waarbij het gemeentehuis dan maar meteen het voordeel van de twijfel verdient, als je bedenkt dat het enthousi asme om het beter te doen beslist aanwe zig is. Want twijfels overvallen je wel als je de ruimte ziet waarin het werk moet worden ondergebracht. Er is in feite geen sprake van een redelijke expositie-ruimte. Een ruimte die niet meer is dan de gang die op de bovenverdieping het trappenhuis ver bindt met de diverse zalen en kamers en die tenslotte uitmondt in een volstrekt slecht belicht halletje. Bij het inrichten van de huidige expositie moesten soms de vreemdste toeren worden uitgehaald om het werk nog enigszins tot zijn recht te laten komen. Een der wandkleden hangt bijvoorbeeld praktisch tegen het plafond boven de gang op een plaats die je letter lijk over het hoofd ziet. De plastieken staan heel dicht op elkaar en vaak tegen het raam of de muur „geplakt” waardoor ze ruimte tekort komen. Voor de aura- afbeeldingen moet je naar de trouw- en raadszaal die uiteraard niet altijd tijdens de officiële openingstijden van de exposi tie toegankelijk zal zijn. Twijfels bekruipen je ook bij het zien van het geëxposeerde. Niet de wandkle den van Clary Westerink die in een even wichtige, goed doordachte stijl zijn ge maakt. Ze noemt haar werk zelf reliëf- weefsels, wat niet geheel juist is, want ze (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. Tijdens het Filmsym posium van de Raad van Europa, dat onlangs in Lissabon is gehouden op initi atief van de Nederlandse parlementariër drs. Joop Voogd, lid van de culturele raad van het Europese Parlement, is men algemeen tot de conclusie gekomen dat de Europese filmindustrie in een crisis verkeert. Hoewel met verwondering wordt aange keken tegen het zeer liberale klimaat in de noordelijke landen ten aanzien van de keuring, was het Voogd opgevallen dat er toch duidelijk een kentering te constate ren viel in de opvattingen over deze kwes tie. De toespraak, die de voorzitter van de Nederlandse filmkeuring voor jeugdigen, dr. Le Nobel, in Lissabon hield, was vol gens Voogd belangwekkend en zal wel licht een bijdrage aan de wijziging van conservatieve visies op dit gebied hebben geleverd. de besten uit deze catagorie en zijn hij en Lowe alom gerespecteerde songschrij- vers. Nee, de uitlating dat Rockpille geen doornsee-band is, heeft veeleer te maken met de drukke beslommeringen van het vriendenduo Nick Lowe en Dave Ed munds. Eerstgenoemde, zelf een wat hou terige bassist, heeft een goed oor voor talent. Zo produceerde hij voortreffelijke albums van Graham Parker en Elvis Cos tello, alvorens hij eigen composities aan het zwarte vinyl (Jesus of Cool) toever trouwde. Het gokje levert hem vorig jaar een grote erkenning op, meer dan voor hem als bassist van Brinsley Schwarz ook was weggelegd. Edmunds, een volbloed Welshman nochtans een rocker van het zuiverste water, is van hetzelfde laken een pak. Helaas is hij doorgaans wat introverter van inborst dan Lowe en twijfelt hij wat meer aan eigen kunnen. En dat is jammer, want zowel zijn soloalbums Rockpile (een klassieker uit 1972) als Get it van vorig jaar ontbreken terecht niet in de verzame lingen van de echte liefhebbers. Awel, om bij ons uitgangspunt terug te komen, het moet duidelijk zijn dat het huidige samen werkingsverband Rockpile slechts een eerste fase kan zijn voor iets waarlijks groots.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 15