V. Schoonhoven: structuur Concert Santana gaat niet door Messiaen met electronica tonbanken Lange veld: stimulans Herwaardering van de esthetiek bij Benjamins Haselböck: verandering Met tekeningen, óbjecten en doeken in Frans Halsmuseum komende exposities I wWA’.w I -1 Malcolm Hill: spontaniteit ƒ65, VLEESFONDUE II KUNST 19 7 8 JULI DINSDAG 4 10 l Restaurant Jack House 4-pers TABERNAL sinds 1889 U proeft de Portugese zon (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Vandaag gaat de Haarlemse Orgelmaand van start. Over het openingscon cert dat vanavond plaatsheeft in de Grote of St. Bavokerk te Haarlem treft u elders op deze pagina een overzicht aan. De eerste week van de Orgelmaand staat in het teken van de improvisatiewedstrijd, waarbij vier kandida ten eikaars krachten meten in de aloude kunst van het improviseren op een thema, dat een uur van tevoren aan elk van hen is verstrekt. „De ididate). CEES STRAUS magie, samen- VtOSÉ WJJVf (ADVERTENTIE) orgel- DELDWE Tel. 023-265333 I (ADVERTENTIE) bewer- eld. tr Insight the Outside, twee potloodteke ningen van een verenproject. ie nacht aircase), ennis. Barrier ;eiten en .00 Jour- ijk pro- irogram- 2.20 Die tv-serie, na. 23.35 .40 Jour- i de Ne- vonden t en re- ige. Adrian stand net la nd (en rt door nstein, van de ans de rdt ge il. (Ne- ceerde nselijk uut in Staten, mg in- ngsge- jenlijk lei, tot nateri- iserie. docentschap aan de Royal Academy of Music te Londen is, voldoet voor meer dan honderd procent aan het gangbare beeld dat Nederlanders van een Brit hebben. Zijn glimlach is zelfs guller dan die van prins Charles. Toch kan de humor waarmee Malcolm De rustpunten in uw tuin^REp^ Wij hebben ze in vele uitvoeringen. De onverwoestbare engelse park bank, van teak-hout. Het meranti boerenbankje. De rustiek eiken bank of de terrasbank van slagvast kunst stof... ze staan er voor u En de schommelbanken natuurlijk, waarop u zacht neuriënd uw keuze kunt maken HAARLEM. „Een belangrijk deel van de groeiende belangstelling voor het orgel van de laatste jaren is te danken aan de opkomst van het elektronisch orgel. Maar ik ben geen voorstander van die huiska- merdingen. In van die orgelfabrieken le ren de mensen er dan op spelen. Nou dat kun je eigenlijk vergeten, want de lespro gramma’s die daarbij gebruikt worden, gaan veel te zeer uit van schematische modellen. Koptelefoon op, rechtervoet in het gaspedaal. Vooral bij oude mensen (Van onze kunstredactie) HAARLEM. In de Grote of St. Bavo- kerk te Haarlem heeft vanavond het ope ningsconcert van de Haarlemse Orgel- maand plaats. Zoals bekend is het concert gewijd aan de Franse componist Olivier Messiaen, die dit jaar zijn zeventigste verjaardag viert, maar helaas niet zelf aanwezig kan zijn bij dit feestelijk evene ment. Een tweetal werken van zijn hand zullen worden uitgevoerd, de Messe de la Pentecóte voor orgel uit 1950 en de Trois petites Liturgies de la Présence divine. HAARLEM. De stijlen die onder de vlag van de avant-garde varen hebben in hun veelheid ten minste een eigenschap gemeen: ze worden in de regel slecht be grepen. Dat is trouwens ook een van de voornaamste kenmerken van de avant- garde, want zou deze kunst wel op brede schaal geaccepteerd worden, dan behoort ze automatisch tot de gevestigde orde. Elke periode heeft haar onbegrepen kunst, die na verloop van tijd toch weer keurig kan worden ingeboekt. Was het in de jaren ’10 niet Duchamp, de Dada- beweging die het kunstleven schokte, wa- ren het direct na de Tweede Wereldoorlog niet Appel, Jom en Corneille die met Cobra de zaak op zijn kop zetten? welijks aan bij bestaande ontwikkelingen waardoor hij voor een groot publiek beter zou zijn te plaatsen. Op een volstrekt ei genzinnige wijze zoekt hij zijn eigen weg en de manier waarop dat gebeurt, getuigt van veel lef. Op het eerste gezicht roept vooral het De reden dat het festival niet doorgaat ligt in het feit, dat het concert, dat Santana morgen in Leningrad zou geven, om poli tieke redenen moest worden afgelast. De kosten om de groep voor een eenmalig optreden naar Europa te laten reizen wer den daardoor te hoog. Het organisatiebureau Circle, dat Santa na naar Nederland zou halen, heeft be kend gemaakt dat de kaarten die in de voorverkoop zijn gekocht, hun geldigheid bewaren of anders weer kunnen worden ingeleverd bij de voorverkoopadressen. suggestiviteit bezit. Het gaat hier niet om een duidelijk aanwijsbaar gegeven, er wordt een gevoel opgeroepen dat kan wor den herbeleefd. Dat is misschien wel het grootste onderscheid tussen Benjamins en Schoonhoven: waar de laatste op mathe matische wijze de emoties verkoelt en soms zelfs onderdrukt, werkt de eerste met organische vormen waardoor gemak kelijker een identificatieproces op gang kan komen. Zijn structuren ontleent Benjamins aan de structuur van bamboe en rotan: in hoofdzaak verticale lijnen die als altijd in de natuur een spannend verloop hebben. Benjamins gaat dan nog een stapje verder. Hij reduceert de vorm tot een Volgelopen, dikke staaf of zet er een extra spanning op door de lijn als het ware in te knijpen. De variaties daarop zijn legio, zowel op doek als in de tekeningen als in de objecten. In die laatste categorie gaat Benjamins al. ledy se- od, ge- ogram- 18.40 De man Medede- ournaal. Amuse- Amuse- irnaal. 19.30 Tv- 1 3. 20.15 lal. 21.15 iportret. wereld, film (1). dedelin- al. 20.15 1.45 Do ren, tv- Het eerste werk wordt voor de pauze uitgevoerd door de Parijse organist Louis Thiery, het laatste door een ensemble dat is samengesteld uit leden van het Concert gebouworkest en onder leiding staat van Charles de Wolff. De belangrijkste partij en in dit driedelige werk zijn weggelegd voor de piano (Ronald Brautigam) en de öndes Martenot. Dat laatste instrument is een van de eerst ontwikkelde electronische (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. Het groots opgezette popfestival dat met de Amerikaanse la- tin-rockgroep Santana als voornaamste trekpleister komende zondag in het Haag se Zuiderpark zou worden gehouden, gaat niet door. Wel bestaat de mogelijkheid dat het festival later in het jaar, wellicht in september of oktober, zal plaatsheb ben. Het zou dan in de Leidse Groenoord- hallen en/of in de Usselhal in Zwolle worden gegeven. Voor het festival van aanstaande zondag op het terrein van FC Den Haag waren reeds 11.000 kaarten ver kocht. Teken 'rogram- der Kla- Reporta- ;n, tv-ser ne. 20.45 tv-serie. is in der 00 Film en. sn. nee. vind je ritmische structuren in een repete rende vorm terug. Beiden werken in een spontaan-slordige stijl, de herhaling krijgt bijvoorbeeld lang niet die kracht mee, zo als je dat ziet bij een Francois Morellet of een Agnes Martin, die ook met ritmische structuren werken. Benjamins stelt zich daarmee duidelijk op tegenover de mini mal art, al gaat ook zijn behoefte om tot vormbepaling te komen niet in symbolisti sche richting. Veel eerder is er sprake van een emotio nele lading die weer bij Schoonhoven In het Noordbrabants Museum in Den Bosch is van 14 juli tot en met 20 augustus de tentoonstelling „Tegels nader bekeken” te zien. De expositie bestaat niet alleen uit een fraaie collectie tegels maar probeert ook antwoorden te geven op vragen als „hoe dateert men een tegel” en „wat is de betekenis en herkomst van voorstellingen op tegels”. Het museum is van maandag tot en met vrijdag geopend van 10 tot 17 uur en op zaterdag en zondag van 13 tot 17 uur. De toegang is gratis. Op verzoek zenden wij u gratis onze speciale tuinbanken folder HAGELINGERWEG 28-32 SANTPOORT 023-376943 (ADVERTENTIE) krijg je zoiets er nauwelijks nog uit. Ze voelen dan zelf op een gegeven moment dat de opleiding niet deugde en dat er meer bij komt kijken”. Soortgelijke gevallen maakt Gijsbert van Schoonhoven nogal eens mee in zijn lespraktijk. Hij is naast zijn studie voor het einddiploma solospel aan het Arnhems Conservatorium werkzaam als orgeldo- cent aan de Gemeentelijke Muziekschool te Deventer. Verder verdeelt hij zijn reste rende tijd in het beroepshalve bespelen van het orgel van de Gereformeerde kerk aldaar en een medewerkerschap van het Zutphens en Deventer Dagblad. Gijs van Schoonhoven haalt dan ook berustend zijn schouders op als de onver mijdelijke vraag komt. „Voorbereiden op dit concours? Het hele gebeuren heeft me natuurlijk wel beziggehouden, maar het heeft nauwelijks in mijn bezigheden inge grepen. Niet zo bewust althans als nodig geweest zou zijn. De drijfveer om dan toch mee te doen met zo’n zwaar concours is ijdelheid, denk ik. Joost Langeveld en ik hebben samen zo’n bandje volgespeeld, ieder een kant en werden min of meer tot onze verbazing nog toegelaten”. Met dezelfde rust waarmee Van Schoonhoven de toedracht uit de doeken doet, vertelt hij ook hoe hij tegen improvi satie aankijkt. „Ik ben wel een gevoelsty- pe, mmm. Een heleboel dingen die in jezelf zitten, een ontzettende hoop emoties ko men er bij improviseren wel uit. Maar je moet heel duidelijk volgens bepaalde re gels te werk willen gaan. Controle is wel belangrijk. Ik probeer zo veel mogelijk structuur aan te brengen zonder al te be lemmerend te willen werken”. Gijs: „Het hangt natuurlijk van het the ma af, maar stel dat je een thema hebt dat zich leent voor preludium en fuga. Dan moet je goede verdelingen maken. De oc taafsprongen afbakenen, op veel manie ren trachten op het thema terug te komen. Dat geldt ook voor de tempi; die moet je goed van te voren bepalen”. Gemoedelijk komt het er allemaal uit. Van Schoonho ven merkt het zelf ook op. „Zo’n concours idee, dat kan ik best relativeren, hoor. Maar als je eenmaal in Haarlem komt, dan werkt toch die hele sfeer er omheen, hè? Het pept me wel erg op, het stimuleert tot studeren. Je wilt toch zo goed mogelijk voor de dag komen. Niet dat ik coüte que coüte wil winnen. Met die gedachte loop ik hier niet rond”. Gijs, met zijn 25 jaar een van de jongste deelnemers, won vorig jaar de koraalprijs op het orgelconcours van Bolsward, waar hem de sfeer zeer aansprak. Toch is de behoefte om zich in het orgelspel te bekwa men van vrij recente datum. „Zo rond mijn tiende was ik gek van muziek, maar daarnaast bleven andere zaken ook be langrijk. Ik voetbalde net zo graag als ieder ander van die leeftijd. Maar zo rond mijn zestiende kreeg de gedachte dat ik de muziek in wilde steeds vastere vorm. Het idee groeide dat ik naar het conservatori um wilde. En van die tijd is alles steeds sneller gegaan”. Haarlem lijkt derhalve een noodzakelijk tussenstation in zijn ont wikkeling. draaiorgel De Arabier opgesteld teza men met acht andere draaiorgels op de Grote Markt ten gehore zal brengen. Martin Haselböck, die vorig jaar prijs winnaar Jan Raas het vuur zo na aan de schenen wist te leggen dat hij zich niet opnieuw hoefde te kwalificeren voor het concours van dit jaar, ziet er de lol wel van in’ „Dat wordt prima. Het doet me denken aan die anecdote die over Richard Wagner wordt verteld. Die kwam op een goeie dag in Italië een eenvoudige man tegen die zijn brood verdiende met een draaiorgel. Hij luisterde scherp en zei toen: weet je wel wat je daar speelt? Dat is van mijn hand. Dat is de Triomfmars uit de Lohengrin. Maar je moet hem wat lang zamer draaien. Kijk, zo doe je dat. De volgende dag komt Wagner weer die draaiorgelman tegen. Had de kerel zich het kaartje „Leerling van Wagner” omge hangen”. Onnodig te zeggen dat de 25-jaar oude Martin het leven vrolijk en zelfbewust inblikt. Zelf heeft hij nogal wat te danken aan de lessen van Hans Haselböck, zijn vader, die in een grijs verleden het Haar lemse concours op zijn naam schreef en een van de nestors is van het Oostenrijkse orgelleven. Haselböck senior zag zijn zoon eerst met tegenzin, later met de nodige sympathie opgroeien tot een veel belovend organist en componist. „Het schrijven van muziek, vaak ook in opdracht, vergt veel tijd. Daardoor heb ik niet altijd even veel tijd kunnen besteden aan andere zaken die ik ook belangrijk vind. Naast mijn orgelstudie, heb ik ook filosofie gedaan. Ik probeer me zo breed mogelijk te oriënteren, niet met oogklep pen op te lopen. Proberen ja, want afgelo pen jaar heb ik veel gecomponeerd. Zo heb ik een orkeststuk geschreven met vrou wenstemmen, fluiten en veel strijkers, daarnaast een mis voor de Wiener San- gerknaben en een orgelstuk, dat wel wat schandaal verwekte. Het was anders dan de opdrachtgevers zich gedacht zullen hebben. Nogal modern, ja. Op basis van een gregoriaans thema en helemaal uitge werkt, zodat het thema helemaal uitgera feld wordt”. De vraag of het componeren ook bete kent dat zijn improviseren veranderd is, krijgt een bevestigend antwoord. Martin Haselböck: „Ik merk inderdaad nogal wat veranderingen. Vroeger improviseerde ik zoals een gevoelsmens eigen is. Als een uitlaat voor alle ideeën die je hebt opge spaard. Tegenwoordig wil ik wat meer nog vorm geven aan mijn gevoelens. Ook al biedt een improvisatie altijd wat meer vrijheid dan een werkstuk waar langdurig aan wordt geschaafd”. De feitelijke concoursavond heeft komende donderdag plaats, maar morgenavond zijn de Nederlandse organis ten Gijs van Schoonhoven en Joost Langeveld, de Engels man Malcolm Hill en de Oostenrijker Martin Haselböck al in het zogenaamde deelnemersconcert te beluisteren. Wer ken van Buchner, Buxtehude, Pachelbel, Stanley, Bach en Hendriks staan op het programma. De jury bestaat dit jaar uit de Zweed Tortsen Nilsson, de Westduitser Hans Gebhard en de Franse componist Jean Langlais. Na afloop van het concours zullen zij op vrijdag 7 juli in de Grote kerk te beluisteren zijn. Tot slot volgt zondag 9 juli op de Grote Markt een draaiorgelfesti- val, waaraan negen in goede staat verkerende draaiörgels meewerken. De vier kandidaten van de improvisatiewed- strijd treden dan overigens opnieuw in het strijdperk, maar dan als orgeldraaier. Aanvang van de concerten 20 uur, van het draaiorgelevenement 15 uur. Voor die tijd zijn de orgels op diverse punten in de binnenstad te bewonderen. Bijgaand zijn vier portretten met de deelnemers aan de improvisatie wedstrijd geplaatst, met wie onze redacteur John Oomkes gesprekken voerde. Hoofdconclusie na af loop van de ontmoeting met de vier organisten is, dat de spanning langzamerhand stijgt. zekere mate van verwantschap met dat van Karei Slingervoet, van Adine Engel- meest essentiële gegevens van punt en lijn, man en Frank Masion, die ook zo subtiel- Zowel bij Schoonhoven als bij Benjamins emotioneel werken. Hun zoeken naar een eigen beeldtaal brengt automatisch een nieuwe beleving van de esthetiek met zich mee. Zoals Schoonhoven al het esthetisch denken pro beerde te wijzigen, zo is ook Benjamins c.s. bezig met een herwaardering van de esthe tiek. Hij heeft daarin nog geen eindpunt bereikt, zoals er ook geen einde aan nieu we emoties hoeft te komen. Deze fase van het onderzoek lijkt in ieder geval uiterma te vruchtbaar te zijn. (Tot en met 27 augustus, dagelijks van wordt onthouden. Fred Benjamins is bij- 10-17 uur, op zondag vanaf 13 uur). voorbeeld bezig geweest met een getekend verenproject, dat een ongemeen sterke doen. Het klopt ook, want zo beschrijft Malcolm Hill uit Londen de weg die hij had te gaan voordat hij in Haarlem arri veerde om hier mee te doen aan het impro visatieconcours. Zijn rijzige gestalte en onafscheidelijke paraplu vormen al een week een opmerkelijke gestalte in Haar lems straten, waar hij eerder heen kwam om de Londense drukte te ontvluchten. HUI, wiens belangrijkste bezigheid een e opzet I J 1 1 ~'c HAARLEM. Op 1 juni van dit jaar studeerde de 34-jarige Nijmegenaar Joos Langeveld af aan het Arnhems Conserva torium. Tal van activiteiten zorgen ervoor dat hij hard toe zal zijn aan een vakantie als het Haarlemse improvisatieconcours eenmaal tot het verleden zal behoren. „Na dat examen bleef het werk aan het Insti tuut voor Muziekwetenschap - dat is een heel klein instituutje in Nijmegen - veel werk vragen. Ik geef daar muziekleer, muziektheorie, contrapunt, maar moet ook een hoop administratie verrichten. Aanschaf en zo. Daarnaast moest ik repe teren voor een tweetal concerten en ben ik aan een kerk verbonden”. Langeveld trekt zelf de conclusie. „Ei genlijk komt dit concours ongunstig. Het is allemaal vrij inspannend. „Maar Joost draait zelf op voor zijn veelvoud aan acti viteiten, want naast bovenstaande bezig heden maakt hij als arrangeur en lid ook nog eens deel uit van het politiek straator kest Kladderadatsch uit Nijmegen. „Het is allemaal wel erg versnipperd. Dat is zo. Maar ik heb het nodig, om met verschillen de dingen bezig te zijn. De afwisseling zie je? Maar het is wel waar; ik heb er moeite mee om ergens structuur in aan te bren gen”. In een opwelling besloten Joost Lange veld en collega-organist en studiekame raad Gijsbert van Schoonhoven om mee te doen aan het improvisatieconcours. Twee dagen voordat de termijn om cassette bandjes in te leveren sloot, leverde de post hun opnamen af. Beiden werden geselec teerd. Op het eerste gezicht misschien ver bazingwekkend, maar de selectie gebeurt louter op basis van anonimiteit. Bovendien zijn beiden leerlingen van Bert Matter van het Arnhems Conservatorium en diens aanpak staat zeer goed bekend. Eigenlijk zit Langeveld al enige tijd op het vinkentouw. „In 1975, of was het 1976?, deed ik mee aan Bolsward en op dat con cours behaalde ik beide prijzen. Improvi satie en koraalspel. Het logisch fervolg is dus Haarlem. Vanuit het conservatorium wordt zoiets ook wel gestimuleerd. Maar ik geloof dat er diverse redenen zijn om niet mee te doen. Zo’n concours is toch een vreemde zaak. Het koppelt musiceren aan een wedstrijdidee. Ik weet het niet, maar ik denk dat er misschien wel meer eigen tijdse praktijken denkbaar zijn om de im provisatie te stimuleren”. Langeveld: „Het is toch wat een gespan nen situatie. Niemand weet welke deelne mer op welk moment speelt. Als deelne mers krijg je elkaar niet te horen. Dat vind ik toch jammer. Misschien dat een work- shopidee een meer geëigende vorm zou zijn. Nu spelen tamelijk ongrijpbare facto ren mee. Maar de uitdaging is er wel. Je wilt het een keer meemaken, kijken hoe je reageert onder dergelijke omstandighe den. En het is voor mij een goed excuus om een tijd lang te oefenen. Een regelmatige stimulans kan ik goed gebruiken. Dus het betekent dat je eindeloos zit te mieren voordat je bruikbare gegevens ontwikkelt. Het is een hoop modderen. Bert Matter zegt het altijd zo: improviseren, dat is het opeten van je eigen stront”. Het gevaar van een te eenzijdige ontwik keling kent Langeveld overigens bepaald niet. „Als ik terugkijk - het lijkt warempel wel alsof ik mémoires maak - dan zie ik een dubbelsporige ontwikkeling. Ik kon en ik kan niet kiezen voor het een of het ander. Muziek is een veel te smalle basis, dus op een gegeven moment werd de socio- logiestudie het belangrijkste. Muziek deed ik er voor de lol bij. Maar het is dan toch een hobby die wat uit de hand loopt. Later ben ik dus toch conservatorium gaan doen”. Op zich hebben de beide sporen in Lan- geveld’s leven een eigen ontwikkeling. Maar onderhuids, zo zegt hij, zijn er wel verbindingen tussen muziek en politiek. In praktijk concretiseert hij dat zelf in Klad deradatsch, waarvan hij de werking on langs ten volle ervaar de tijdens de grote Kalkar-actie. HAARLEM. Dat Pluvius in deze tijd van het jaar Haarlem zo zou kunnen teis teren weigerde Martin Haselböck, de jongste deelnemer van het improvisatie concours te geloven. Vorig jaar, toen hij voor de eerste keer deelnam aan het muzi- kaal-sportieve gebeuren, had hij immers nog bij Zandvoort in zee kunnen zwem men en daar het in zijn geboorte- en stand plaats Wenen mooi weer was geweest, ontbraken ditmaal dan ook regenjas en paraplu in de bagage. Vluchtend voor het hemelwater, laten we de Grote Markt voor wat hij is en belanden in hoe kan het ook anders met een Wener in het Wienerwald. Daar komt de Grote Markt en dat wat daar komende zondag staat te gebeuren van zelf weer ter sprake. Dan zullen de vier deelnemers van het improvisatieconcours elkaar wederom ontmoeten, maar nu in de hoedanigheid van orgeldraaier. Een des kundige jury zal bepalen wie het best Bach’s Toccata en fuga in d-moll op het Tot de hedendaagse avant-garde kan het werk van de Haarlemmer Fred Benjamins worden gerekend, van wie tekeningen, ob jecten en doeken in het prentenkabinet van het Frans Halsmuseum worden ge toond. Het werk van Benjamins laat zich overigens duidelijk de kant van het envi- bijzonder moeilijk categoriseren vanwege ronment op, omdat de sfeer van de omge- zijn unieke karakter. Benjamins sluit nau- ving hier sterk gaat meespreken. De gevoelsmatige wijze waarop Benja mins met deze hoogst particuliere opvat tingen te werk gaat, laat zich in algemene, expliciete zin nauwelijks uitleggen. Het is een gevoelsmatig herbeleven van een emo tie, die de kunstenaar heeft ondergaan en waarvoor nog geen andere taal bestaat tekenwerk een stroom associaties op met dan de vorm die hem ten dienste staat. Als het werk van Jan Schoonhoven, ooit de zodanig heeft het werk van Benjamins een kopman van de Zero-beweging, die de kunst weer wilde terugbrengen tot de Fonseca Een waar genoegen bij elk gerecht en iedere gelegenheid Voor een zonnig prijsje te koop bij 600 DELCAVE slijters en wijnhandelaren, herkenbaar aan het vignet op de deur De Zonnehof in Amersfoort toont van 8 juli tot en met 6 augustus het werk van de graficus James Ensor (1860-1949). De expositie omvat meer dan honderd, deels ingekleurde, etsen en bovendien een klein aantal schilderijen. Dagelijks van 10-17 uur, zondags van 13 tot 17 uur. HAARLEM. „Zo halverwege novem ber vorig jaar kreeg ik het thema in han den, dat wordt gehanteerd om de kandida ten voor het improvisatieconcours te se lecteren. Het beviel me. Ik keek er nog eens naar en besloot mee te doen. Vervol gens reed ik naar de kerk, de Holy Trinity in Londen, waaraan ik verbonden ben als organist. Met parkeren mee duurt dat een uurtje. Ondertussen liet ik mijn gedach ten er nog eens over gaan, voor zover het drukke Londense verkeer dat tenminste toeliet. Ik speelde vervolgens in een keer een cassettebandje vol, stuurde het op naar Haarlem en vernam later dat ik mee kon doen aan het concours". Zo laconiek en vermakelijk kan alleen maar een echte Engelsman zijn woordje instrumenten uit de geschiedenis van de muziek. Het wordt bespeeld door de schoonzuster van Messiaen, Jeanne Lori- od. De foto toont instrument en bespeel- ster tijdens de maandagavond gehouden repetitie. Jeanne Loriod, die een docentschap voor de Ondes Martenot bekleedt aan het Parijse Conservatorium, waar zo’n 25-tal studenten zich jaarlijks specialiseren op dit in 1928 ontwikkelde instrument, ge looft in een toekomst voor deze voor oorlogse tegenhanger van de synthesizer. „De Ondes zal wellicht niet in deze vorm bewaard blijven, maar bepaalde eigen schappen, zoals expressie, plasticiteit en gevoel zullen gecomineerd met de moge lijkheden van de synthesizer tot een nieu we ontwikkeling kunnen leiden”, zo meent zij. Het concert in de Grote of St. Bavokerk begint om 20 uur precies. I I net een aar de I rin dit I meer I de he- ,uitge- I Hill maar al te graag zijn betoog door spekt niet de indruk wegnemen dat hij gespannen de aanloop naar het concours ondergaat. „Ik ben gespannen, want ik weet nog niet hoe ik precies te werk zal gaan. Kijk, we hebben elk een uur de tijd om ons voor te bereiden op het thema waarop we moeten improviseren. En dat is voor ons gevoel al..ja, Engelsen be schouwen zoiets eigenlijk al als snelcom- poneren, in plaats van improviseren. Bij ons is het de gewoonte om voor de vuist weg te spelen. Bij recitals in Engeland komt er bij een improvisatie ook een hele poespas kijken. Je komt achter de speelta fel vandaan, krijgt van een of andere heer een gesloten envelop die je opent, bekijkt het thema, slaakt als je er echt show van wilt maken een kreet van ontzetting en zet je aan het werk”. Elk land zijn gewoonten, dat is zo’n beetje de boodschap van Malcolm Hill, die zegt nog niet te weten of hij nu wel of geen gebruik maakt van het uur voorbereiding. „Misschien een minuut of twintig, mis schien bekijk ik het vlak voordat ik op moet. Het maakt het wel spannend. Om de jury hoef ik me geen zorgen te maken. Het is uitgesloten dat je die drie heren kunt I bespelen. Wat Nilsson misschien mooi vindt, zal minder goed vallen bij Langlais. De spontaniteit zal er dus niet onder hoeven lijden. Dat is in feite mijn grootste zekerheid. Als ik een slechte dag heb, dan speel ik slecht. Zo niet, dan merk ik dat ook meteen”. Hill merkt de stijgende verbazing bij zijn gespreksgenoot op. Opmerkingen over de positie van organisten in Enge land dragen niet bij tot meer ernst. „Ik heb nooit gedacht aan de mogelijkheden om organist te worden”, vervolgt de nu 34-jarige Malcolm, „simpelweg omdat zo’n beroep eigenlijk niet bij ons bestaat. Zelfs een toporganist in een van de grote kathe dralen kan niet van het orgelspelen leven. Het is een erebaantje, waarnaast je een andere broodwinning nodig hebt. Maar zelfs dan komt er weinig van orgelspe len". „De meeste tijd word ik geacht voor het kerkkoor te staan. Alleen als de dienst begint speel ik zachtjes een inleiding. Niet te hard, maar precies zodat de ge meenteleden hun mond houden. Vervol gens begeleid ik het koor tijdens twee liederen, ook al niet te opdringerig. En daarna moet ik al plaatsnemen voor het koor. Dat blijft zo tijdens de rest van een doorsnee-dienst, tot ik aan het slot de mensen de kerk uit moet spelen. Nee, orgelspel is in de Engelse kerk maar een randverschijnsel. Maar ik kom toch niet te cynisch over hè?”. Spanning stijgt bij vier organisten ji

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 11