Pauze Pag ma. De H&in Knpm&fc DE TRUC MET DE KUBUSSEN I I door T) p TAKE Pinkeltje is de allermooiste chromakey-film” Discipline Eigengereider Foutjes Overijver Verontrust PROD. SLATE Miljoen ten. zoek Bi Harrie Geelen staat in de telefoongids vermeld als tekenaar en tekstschrijver; aar kan nu nog een extra vermelding bij: regisseur, en wel van Pinkeltje, de euwe Nederlandse speelfilm die sinds anderhalve week in dertig bioscopen aait. Harrie Geelen, die buiten de regie ook het script verzorgde, gebaseerd op e bekende boeken van de overleden schrijver Dick Laan, is ook de man achter de og nooit eerder vertoonde stunts en trucs uit deze unieke film. i van i gieten De egotrip van liden iet u Harrie Geelen Waarom deze Pinkelt je-film? CAMERAMAN DIRECTOR het >en Jleken aand- iplopen ndienst 1st. lingen Ie prima /er een voer - Jijvend van de iver de - Een avondje praten met Harrie leelen, in zijn wat Efteling-achtig andoende huis in Hilversum, waar ij woont met echtgenote en kinder- oekenschrijfster Imme Dros en hun rie kinderen. Harrie horen praten ver zijn Pinkeltje-film komt vaak verdonderend over: hij wil eigenlijk Hes in één keer vertellen en draaft in azend tempo op en neer om werk- chema’s en tekeningen te laten zien. al die drukte zijn de dieren wat naar de achtergrond verschoven De film is in zeer snel tempo van de grond gekomen. Het werken met video gaat natuurlijk wel veel sneller dan het normale filmen? „Het grote voordeel is dat je ’s avonds weet wat je die dag hebt opgenomen. Je ziet meteen wat er gebeurt en je kunt ook meteen reageren. Je kon de cameraman „betrappen” als hij iets had gedaan wat jij niet wilde. Dat werkt natuurlijk veel snel ler dan op de gebruikelijke filmmanier, waar je maar moet wachten op de rushes”. „Video heeft de krankzinnige voordelen dat je op de monitor ziet wat er op de set gebeurt en wat de camera registreert. Wat dat betreft is het een film geworden waar voor ik zelf helemaal verantwoordelijk ben; ik heb tot het laatste beeldje gezien hoe het liep”. mensen van Cinecentrum en die zijn ge wend zo te werken. Normaal doen ze veel journalistiek en zo. Het voordeel is ook wel dat ze mij de ego-trip heten maken; de film heeft ook erg sterk mijn signatuur”. grote trucfilm naar de bekende boeken van wijlen Dick Laan, in première zag gaan. Geelen, bekend van de jeugd-televisieserie ,,Q en Q” en „Hameien”, vertelde ons uitgebreid over alles wat aan het totstandkomen van Pinkeltje voorafging: van het strakke script (dat hij zelf schreef), de chromakey-techniek en het notatie-systeem dat hij daarvoor ontwierp, via de opnamen, de „blauwe set” en de montage, tot het uiteindelijke resultaat: 130 minuten onmogelijk lijkende trucs op 35 millimeter. „Eigenlijk hebben we hier met zijn tweeën de hele film gemonteerd. Het moei- lijkst waren de scènes waarin een acteur er nog iets leuks bij had bedacht. Dan liep ik te denken: kan dat nu wel, maar het staat niet in mijn draaiboek, dus er uit! Je dwong jezelf tot een absurde discipline, maar uiteindelijk gingen er toch 130 minu ten naar Amerika. Daar, en in een labora torium in Engeland, zijn de enige plaatsen waar die banden op film kunnen worden overgezet”. „Je mag bij video zeker niet de regisseur zijn die roept: de techniek, daar bemoei ik me niet mee. De technici kunnen vrijwel alles voor je doen; ze kunnen het alleen niet bedenken. Ze heten me daarom vaak maar wat aanmodderen als ik weer eens een speciale truc had bedacht. Maar dat lukte toch allemaal wonderwel, zelfs met trucs, waarvan ze zeiden: dat weten we niet op te lossen, dat is nog nooit gedaan”. „We hadden ten slotte zo’n 40 uur Pinkel tje op de band staan en daarvan moest 130 minuten naar Amerika. Die videobanden overzetten op film is ontzettend duur, dus heb ik, toen alles klaar was, nog twee weken hier in huis, samen met mijn script girl, al de banden weer afgedraaid en de stukken die we go’ed genoeg vonden weer op een andere video opgenomen”. „Alleen het geluid heeft verschrikkelijk lang geduurd. We moesten van 1200 takes al het geluid weer terugzoeken. Het is echt geluid, dus niet nagesynchroniseerd. Je kunt het geluid tegelijk met het beeld op video zetten, maar dat geluid is technisch niet goed. Maar ik kon wel snijden in dat slechte geluid en daarna de goede band afwerken”. „We hebben, nadat de film terug kwam uit het lab, nog 15 dagen gemonteerd aan beeld en geluid. Ik weet nu dat de film precies hjkt op het script, en wat dat betreft ben ik niet verbaasd. Ik weet dat ik me niet hoef te schamen voor Pinkeltje, daarvoor zitten er te veel goede dingen in. Maar er zijn toch wel wat foutjes gemaakt die wèl op zuhen vahen op groot doek; vooral die echo-lijntjes”. Pinkeltje was als trailer in Cannes al een aardig succes? „Ja, dat was een hele geruststelling, er zijn al contracten getekend met Duitsland, België, Maleisië en Singapore. Er zijn echt sprakeloze Amerikanen komen kijken en één van de topmensen van Hannah en Barbera zei dat Pinkeltje nu al een klassie ker is. Dat is wel erg hoopgevend, vooral om uit de kosten te komen. Bij Cinecen trum was berekend dat de film, als hij niet naar het buitenland zou gaan, hier 12 jaar zou moeten blijven draaien om iets op te leveren”. „Ik heb geen direct belang bij het slagen van de film. Ik werd voor de periode afgehuurd van Toonder; ik kreeg gewoon betaald wat ik bij Toonder verdien. Alleen het script is apart. Zelfs als Pinkeltje een enorm succes wordt, heeft dat geen directe financiële consequenties voor mij. Mis schien was het contract wel verkeerd, maar aan de andere kant is het mijn eerste film en moet ik eerst maar eens bewijzen wat ik kan”. «xSó. z V u it Hl r», n ,n i- 3- en Wieteke van Dort (Pinkelotje) had ik geen moeite, die kenden me al langer en keken vrij snel door me heen. Maar de andere acteurs hebben er veel langer aan moeten wennen. Het was voor hen natuur lijk een veeg teken: een schrijver die gaat regisseren, want mijn hele tekenfilmach- tergrond was hun vreemd. Ze vonden het maar uitermate verdacht, weer een nieuwe amateur, maar gelukkig is dat allemaal erg snel bijgedraaid”. „Ik hield er van de acteurs zenuwachtig te houden tot de laatste shot; dan bleven ze geconcentreerd, maar ruzie of zo is er nooit geweest”. „Het werken met chromakey was ook niet altijd even leuk voor de spelers. Zo waren er scènes, waarin Bob de Lange moest spelen en een dialoog ging houden met Pinkeltje, maar de kabouter was hele maal niet te zien; die werd er later pas overheen gezet. Bob speelde dus gewoon in het luchtledige, en dat was wel verve lend”. „De film werd in twee delen opgenomen eerst een week of drie op lokatie, waar alle hulpbanden werden gemaakt, en later in de studio, waar vooral de kabouters werden opgenomen in de „blauwe set”. „Bovendien ben ik een ander mens dan Dick Laan en heb ik bijvoorbeeld Pinkelo tje veel eigengereider laten uitkomen dan in de boeken. In mijn verhaal is Pinkelotje vaak ondernemender dan Pinkeltje”. „Ik begon begin januari vorig jaar met schrijven; na drie weken had ik het eerste vage script klaar. Ik ben toen eerst een systeem gaan bedenken om de film te kunnen maken. Vanuit mijn ervaring als tekenfilmer heb ik een notatiesysteem ge maakt voor de chromakey. Er bestond geen enkel systeem; ieder die bij de omroe pen met chromakey werkte, deed dat meestal intuïtief. Ik kende vanuit mijn tekenfilm-ervaring al een heleboel proble men voordat ik stond te regisseren, en daarom heb ik dat notatiesysteem, die sheets ontworpen, zodat iedereen exact kon zien wat er moest worden gedaan. Ik geloof niet dat er dank zij dat systeem ooit een speelfilm is gemaakt die genadelozer klopte dan Pinkeltje. We zijn in totaal maar acht uur uitgelopen”.„Ik had de film vreselijk nauwkeurig in mijn hoofd, want ik had van januari tot mei aan het draai boek zitten werken en de hele film, als een tekenfilmer, getekend, zo’n 1500 plaatjes”. (Harrie staat op en haalt een enorme hoe veelheid groot formaat tekenvellen te voorschijn, waarop alle scènes uitgebreid getekend staan). „Ik heb dat niet alleen maar getekend, maar ook precies aangegeven waar de camera’s moesten staan en wat er opgeno men moest worden. Zo’n systeem bestond niet, dit was iets heel nieuws. Ik heb de produktieleider van het begin af aan erg betrokken bij dit werk, maar die keek ook wat vreemd aan tegen mijn manier van werkqn en reageerde in het begin met: hoe kan ik een produktie leiden als ik niet eens weet wat de problemen kunnen zijn. Maar het systeem klopte zo wonderwel, dat we van tevoren precies wisten wie en wat we gingen opnemen”. „Ik. moest twee keer zoveel doen per dag als in de gemiddelde speelfilm ooit haal baar is geweest en dit was dan nog truca ge. Ik zat vast aan vijf minuten per dag, en dat is krankzinnig veel voor zo’n film, maar we moesten wel om het budget zo laag mogelijk te houden. Uiteindelijk heeft Pinkeltje toch nog meer dan een miljoen gulden gekost”. Hoe reageerden de acteurs op deze toch wel wat vreemde manier van werken? „De eerste tijd was het wat ongebruike lijk dat alle verantwoordelijkheid bij mij lag. Daardoor was ik erg gespannen en wilde vaak vijf dingen tegelijk vertellen of doen. Dat voelde iedereen; als een walm kwam het vaak op ze af. Het was geen plankenkoorts van me, maar meer een overijver. Daarbij kwam ook nog dat ik nog nooit zo lang aan één produktie bezig ben geweest. Ik maak wel veel commerci als, maar dat duurt één, hooguit twee dagen en dan begin je weer aan iets an ders”. morsig zeil, een traptree en een los schroefje, meer niet. Dat waren we dan aan het uitlichten en opnemen, heel pre cies en serieus”. Wat is Pinkeltje eigenlijk, film of televi sie? „Ik ben uitgegaan van het feit dat het in de bioscoop moet: het is film. Maar het blijft video, en het beeld is nog altijd opgebouwd uit 625 lijnen, dus de kwaliteit lijdt daaronder. Film is mooier, gladder, maar daar staat tegenover dat ik het op film niet zo zou hebben kunnen maken. Theoretisch misschien wel, maar niet zo tot in de finesse”. De „bibberlijntjes”, die vaak bij chro makey te zien zijn, hoe is het daar mee? „Er zitten geen bibberlijntjes meer in de film. Wel af en toe lijntjes om de figuren, maar die bibberen niet, dat zijn een soort echo-lijnen. Die lijnen zitten er helaas nog, omdat de televisie-techniek niet verder is, maar het zijn geen lijnen van de chroma key. Pinkeltje is wel de allermooiste chro makey die ooit in Nederland is gemaakt. De Amerikanen die de banden hebben overgezet op film, hebben zelfs meebe taald aan de advertenties in Amerika, zo trots waren ze”. Er blijft wel erg weinig eigen inbreng over van vooral de cameramensen, als je met video gaat werken. „Ik heb van die mensen vooral veel tech- nisch-kunnen geëist, misschien niet zo veel creativiteit, maar ik ben erg blij met bij voorbeeld een Pieter Puts te hebben kun nen werken. De hele crew bestond uit Om de Juiste verhoudingen te vinden, ontwierp Harrie Geelen twee kubussen, een kleine in „Pinkel-maten” en een grote, en dat dan in de juiste verhoudingen. Door telkens de camera's in de „blauw set” en die in de andere studio exact op die kubussen in te stellen, kreeg hij een beeld dat altijd klopte. De grote stunt van Pinkeltje is natuurlijk het samenspel van de kabouters met nor male mensen. Pinkeltje werd gekozen op een schaal van 3 op 40, iets groter dan in de boeken, maat in de film is dat gedaan om, vooral bij close-ups, het contact met de omgeving niet verloren te laten gaan. „Dat was pure stereometrie, maar het klopte, en als de kubussen uit de set waren gehaald en de camera’s goed waren inge- steld, kon Aart Staartjes ais Pinkeltje in de blauwe set alles doen wat nodig was; de verhoudingen hét perspectief ktopten aftljd. Uniek, omdat Pinkeltje bijna hele maal werd opgenomen op video, dat ter in Amerika werd „overgeschre- n” op 35 mm, maar vooral dank zij t gebruik van chromakey konden alhaast onmogelijk lijkende truca- s worden uitgevoerd. (Voor het op men in chromakey, een procédé dat langer wordt gebruikt bij tv- ucage, werd een deel van de Cine- mtrum-studio helemaal blauw ge- aakt. Bij chromakey valt al dat lauw weg en komen spelers en de- >rs vrij te staan en kunnen die opna- en weer met andere worden gecom- neerd). DATE 7/ „We kregen verontruste berichten uit het lab, want de helft van de shots was on scherp. Dat was nodig, maar in het lab wisten ze dat niet, dus nerveuze berichten over en weer. We maakten shots waar we met zo’n man of tien vaak giechelend om heen stonden: een'ètuk kokosmat, een „s Nachts om drie Uur ben ik op het Idee van die kubussen gekomen. Ik héb er mijn oude Pythagoras nog even op doorgeno men en het bleek te kloppen! Toen ik met die kubussen op de set kwam, riep iedereen: dat kan niet, je hebt je vergist, maar het klopte wei. Het werkte feilloos. Als we be gonnen, werd er eerst geroepen „Kubus”, daarna gingen we dan aan de slag. Maar als er soms mensen kwamen kijken naar de opnamen, stonden die wel even wat raar tegen die metalen frames aan te kijken „Nou nee, waarom ik! Pinkeltje was ir al en ze hebben mij als regisseur levraagd en niet andersom. Bij Cine- entrum hadden ze een nieuwe video- itudio en wilden daarmee een pro- luktie gaan maken die zich leende 'oor die techniek. Dan kun je natuur ijk het beste iets maken dat zich niet o gemakkelijk leent voor „echte” ilm; buiten dat hadden we de moge- ijkheid van de chromakey”. „Er was een optie op Pinkeltje [Waar nog steeds per jaar zo’n 300.000 toeken van worden verkocht in acht palen); de naam van de kabouter is bekend, en natuurlijk is het voor kin deren erg leuk een kabouter te zien. Ze hebben mij gevraagd het te doen, waarschijnlijk omdat ik een kinder schrijver ben die succes heeft gehad biet series als Hameien en Q en Q én omdat ik tegelijkertijd tekenfilmer en trucageregisseur ben bij Toonder. Ik had dus genoeg achtergrond om het aan te kunnen”. Het verhaal in de Pinkeltje-film is wel erg afwijkend van de Laan-lijn. „In de boeken heeft Pinkeltje mees tal een paar dieren als tegenspeler; buisjes en katten en Wipstaart na tuurlijk. Maar als ik met dieren zou boeten werken, had ik of poppen moeten gebruiken of echte dieren en die kunnen niet acteren! Dus, heb ik een verhaal geschreven waar erg veel grote mensen in voorkomen én door j „In het begin schrokken ze wel echt toen ik met zo’n nauwkeurig script aan kwam. Het leek er op of ze helemaal geen vrijheid meer hadden. Met Bpb de Lange (Dick Laan in de film), Aart Staartjes (Pinkeltje) In de tweede aflevering van onze serie kijkjes achter de schermen van show, toneel, film, radio en televisie, kunt u kennismaken met de trucage-regisseur. Beeld uit de film en illustraties van Rein van.Looy uit de serie Pinkeltje (Holkema en Warendorf) Geelen in actie met Fred Hugas en met Paul Meyer en Sacco v. d. Made

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 25