ean Langlais imponeerde met spontane compositie als in één adem CONCERT IN AHOYHAL TOONT STIJLVERANDERINGEN Bob Marley doet reputatie ongetwijfeld alle eer aan Grote verscheidenheid bij choreografieën van leden Nationale Ballet Dansers verdedigen eigen werk met verve èf 10 Complete lijst prijswinnaars van Tsjaikovski-concours MAN Bamlcrite evenementen D I0R IS? Recordprijzen voor Hollandse meesters s De juiste aanvangstijd is 20.00 uur Iet Nationale Ballet anst in Londen de Poolse dansgroep Maandag 10 juli 1978 Tegenstelling Vijf tekeningen uit collectie-Ladenius naar Het Nijenhuis ATTENTIE 9 ATERDAG 8 JULI 19 7 8 KUNST J® teerd. s Aanvang 20.00 uur 8 De plaatskaarten zijn nu uitsluitend verkrijgbaar bij de kassa van het openluchttheater In samenwerking met het Openluchttheater Bloemendaal presenteren wij aldaar op king ffen In de voorgaande advertentie is abusievelijk als aanvangstijd 14.30 vermeld - HAARLEM. Slechts twee van de vier juryleden van het afgelopen onderdag uitgestreden internationaal improvisatieconcours, lieten ch gisteravond op hun beurt als bespelers van het Müller-orgel in de rote of St. Bavokerk te Haarlem horen. ROTTERDAM. Eerder dit jaar noemde de Engelse muziekpers Kaya, Bob Marley’s recentste album, hét „cross-over”-album van het jaar. Cross-over is een wat onduidelijke term misschien, maar er wordt gedoeld op het feit dat Marley in 1978 zijn minst stijlvaste productie had afgeleverd tot nog toe. Het is waar. Je hoeft geen kenner te zijn om vast te kunnen stellen dat de grootste ster die de Jamaicaanse reggae tot nu toe heeft opgeleverd, steeds meer uitheemse elementen toevoegt aan de hoeketakke-muziek waarmee hij en zijn Wallers ongekend populair werden. J Juryconcert met boeiende contrasten rte Illlllililllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillliinilliiilllllilllllllllllllll lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllll (ADVERTENTIE) JOHN OOMKES ringen. is de ongelooflijke verscheidenheid CONRAD VAN DE WEETERING \N 126 Joost Langeveld (links) tijdens de prijsuitreiking met Haarlems burgervader Drs. J. Reehorst. nze de MOSKOU (UPI). In Moskou zijn de nijswinnaars bekendgemaakt van het ar gehouden internationaal Tsjaikovs- muziekconcours. Het zijn: AMSTERDAM (ANP). Het Nationale iUet vertrekt 9 juli naar Londen waar het het Coliseumtheater een serie van zeven lorstellingen zal geven. Op het repertoire staan balletten van Hans van Manen, Toer van Schayk en Rudi van Dantzig. Rudolf Nurejev, gastsolist tijdens deze toernee, zal in de meeste balletten optreden. Die improvisatie, voorbeeld van voldra gen meesterschap op dit gebied, behoort zonder meer tot de beste werkstukken in dit genre die in onze oude Bavo hebben geklonken. Behalve een prachtige verwer king van het thema, kwam in een kleurrij ke verschijningsvorm een toccata-achtige improvisatie in buitengewoon spannings volle opbouw te voorschijn. Een spontane compositie als in één adem, waardoor het publiek duidelijk werd „geraakt” en waar voor het dan ook met intensief applaus uitdrukking gaf aan haar grote waarde ring. Het Nationale Ballet trad eerder op in Londen in 1969 en 1973. Het gezelschap wordt op 16 juli in Nederland terug ver wacht. AMSTERDAM. Een dankbaar pu bliek genoot vrijdagavond in de Amster damse Stadsschouwburg van een unieke voorstelling met Het Nationale Ballet. Het is een voorstelling,, die helemaal werd samengesteld door de dansers van de groep. Zij maakten de choreografieën, zij zorgden voor belichting, decor, kos tuums. Het was, zo werd mij nadrukkelijk verzekerd, niet de bedoeling om op zoek te gaan naar nieuw choreografisch talent, maar om bij de dansers een mogelijke verstarring te doorbreken. Iedereen houdt van zijn vak, maar wil daar ook wel eens op zijn eigen manier mee bezig zijn. Het hele jaar door dansen de dansers wat ze door de artistieke lei ding opgedragen krijgen, nu mogen ze voor één enkele keer eens andere kanten van dat vak belichten. De grote animators van dit avontuur zijn twee danseressen, Hlif Svavarsdottir en Annabel Helmore. Ze hebben bergen werk verzet om acht van hun mannelijke colle ga's de kans te geven een ballet te maken. Iedereen die wilde en zelf het doorzettings vermogen had om zoiets als een ballet af te maken, kreeg ook de kans dit werkstuk op het toneel te zien. Het meest verrassende van het resultaat l van excellente en vitale gitarist Julian Junior Marvin wordt in de rug gesteund door tweede man Al Anderson. En toetsenman Tyrone Downie grijpt evenals zijn scha duw Wire Lindo veelvuldig in de synthesi zers. De overgangen en de intro’s van de Wailermuziek krijgt er bij tijd en wijle haast iets symfonisch door. De flitsende soli van Junior Marvin, die zijn instrument prachtig laat zingen, onderstrepen de vreemde elementen in de gestroomlijnde reggae van Marley en de zijnen. Slechts drummer Carlton Barrett en percussionist Alvin „Seeco” Patterson” opereren vol gens het oude rollenpatroon. In muzikaal opzicht mogen de grenzen tussen Marley’s composities en de eigen tijdse westerse rock zich dan steeds min der scherp aftekenen, in boodschap is hij nog immer dezelfde fanatiekeling. Als een gelovige neger die ontroerd zijn gospel zingt, zo getuigt Bob nog van zijn onver woestbare geloof in Jah. God). Boven dien verflauwt zijn overtuiging dat alle mensen gelijk zijn en dat er geknokt moet worden voor de mensenrechten nog altijd niet, hoewel er zat lieden zijn die menen dat Marley toneel speelt. Ik ken echter weinigen, die dan zulke dansbare muziek willen en durven combineren met teksten als „zolang de huidskleur van een blanke nog voordelen biedt kan er geen vrede en gerechtigheid bestaan”. veau van zijn voorbeelden te bereiken. Het werd overigens uitstekend gedanst, iets wat trouwens gezegd mag worden van het hele programma. Alle dansers hebben zich voorbeeldig ingezet om het werk van hun collega’s te verdedigen. Goea, Marley mag dan op Kaya wat minder sterke composities en wat simpele liefdesliedjes hebben afgeleverd, maar als entertainer en liedjesschrijver is hij nog altijd iemand waarmee rekening moet worden gehouden. We kunnen hem zonder meer bestempelen als een van de grootsten die de lichte muziek in de laatste tien jaar heeft voortgebracht. Dat geldt des te meer nadat hij in Rotterdam aangetoond heeft te kunnen leven met zijn grote reputatie. De start van het concert mag dan dit maal niet je dat zijn met een te traag gespeelde versie van Rastaman Vibration en een sloom gezongen Them Belly Full, maar het eerder geciteerde War en het ken en daarbij voortdurend de aandacht weten vast te houden. Het gaat om een jongen, Mario van Drünick, die op een gegeven moment moet kiezen tussen zijn (bal)spel en een meisje, Hlif Svarsdottir Een werkstuk vol poëzie, dat geen moment platvloers wordt en ook niet meer wil zijn dan die ontmoeting, die eerste keer. Cello: Nathaniel Rosen, VS, eerste prijs. Hiiel Veis uit Tsjecho-Slowakije en Mari lekiwara uit Japan tweede prijs. Alexan- r Knyazev en Alexander Roedin, beiden t de Sovjet-Unie, derde prijs. France iringuel uit België vierde prijs. Marcio arneiro, Brazilië, vijfde prijs. Sergei tedzilovsky, Sovjet-Unie, zesde prijs, srvolle vermelding: Gary Hoffman en relyn Elsing, beiden VS, Christoph Rich- r, West-Duitsland, en Miakel Ericsson, weden. Viool: Elmar Liveira, VS, en Iliya Groe- srt, Sovjet-Unie, eerste prijzen. Dilane mson, VS, eb Michaela Martin, Roeme- tweede prijzen: Irina Medvedeva, Sov- t-Unie, en Alexander Vinnitski, Sovjet- nie, derde prijzen: Daniel Heifetz, VS, en lm Son Ho, Noord-Korea, vierde prijzen: Een unieke kans om een zeldzaam goed Pools folkloreprogramma te zien, doet zich voor door de komst van het ensemble ZESPÓL PIEéNI I TANCA PLOCK. Op een kortgeleden in Polen gehouden groot internationaal folklore-festival, be haalde dit gezelschap de tweede plaats Het ensemble bestaande uit 38 dansers, danseressen en 6 musici is sinds haar oprichting in 1974 vele malen in het buiten land opgetreden. Succesvolle tournees werden gemaakt door Joegoslavië, Rus land, Oost-Duitsland en Berlijn. Het programma vermeldt dansen uit de streken Plock, Kurpie, Krakow, Rzeszow, Lublin, Kszuby en Lowicz en gedanst wordt in een achttal verschillende authentieke kostuums. In totale tegenstelling hiermee is „First time van Ricardo Anemaet op „Sequenza VII” van Luciano Berio. Hier denkt men er geen moment aan dat er mooie dansers aan de gang zijn. Je ziet twee mensen, die een bepaalde prille relatie met elkaar zoe- sterk ge construeerde Crisis doen de sfeer in Ahoy veel goed. Bij I shot the Sheriff verbleken zelfs alle mogelijke herinnering aan Eric Clapton’s kopietje. Stevig, fris van de lever wordt er gemusiceerd. Vitaal doet de ruimte aan die bestaat voor instru mentale versieringen, waarvan met name Marvin gebruik weet te maken. Maar pas in de toegiften Easy Skanking, Get Up, Stand Up en vooral Exodus komt het collectief van Marley tot zijn volledige ontplooiing. Een muzikale wisselwerking met de zaal gaan zowel Marley als de band ongekend goed af. De waardering van het publiek is ernaar. Voorts sprak de burgemeester zijn 'spijt uit over het feit dat Torsten Nilsson zich nu om gezondheidsredenen had moeten distantiëren en dankte hij de overige jury leden, Jean Langlais en Hans Gebbard, voor hun zo gewaardeerde medewerking. Alvorens het Orgelconcours 1978 offici eel te sluiten en de 24ste Zomeracademie van de Orgelmaand, waar improvisatie en interpretatie worden onderwezen, te ope nen, kwam de burgervader tot het hoogte punt van deze ceremonie: het uitreiken van de prijs in de vorm van een oorkon de met legpenning en een door de firma Klop gebouwd clavichord als wisselprijs aan Joost Langeveld, winnaar van het improvisatieconcours. De overige wed- strijddeelnemers ontvingen een legpen ning. Geen woord werd ditmaal gerept over de verdiensten van stadsregistrant Kees Hu- ges, die zo’n belangrijke rol heeft gespeeld om alle geleverde prestaties mogelijk te maken. Dan maar een hulde „zwart op wit”, op deze manier. JOHAN VAN KEMPEN HEINO (ANP). De Stichting Hanne- ma-de Stuers Fundatie, gevestigd in kas teel „Het Nijenhuis” in Heino (O) heeft als geschenk vijf tekeningen gekregen van dr. W. L. Ladenius uit Haarlem. De schenking omvat drie tekeningen in potlood en zwartwit-krijt van Dick Ket, studies van een Cyperse kat in verschillen de houdingen, bekend van exposities in vijf musea, een grote zwartkrijt-tekening van Isaac Israels, voorstellend een lachend meisje uit de periode dat hij verwantschap toont met het werk van Breitner en een zwartkrijt-tekening van Kees Verwey, een zelfportret uit 1952 met twee schetsen, op hetzelfde blad, van zijn vrouw. Dick Ket en Kees Verwey waren nog niet in de afdeling moderne tekeningen van de fundatie vertegenwoordigd. Eerder schonk Dr. Ladenius de Hanne- ma-de Stuers Fundatie een stilleven van Willem de Zwart en een figuurstuk van Coba Ritsema. LONDEN (ANP). Oude Hollandse meesters hebben gisteren op de Londense veiling Christie’s voor een ware sensatie gezorgd. Er werden absolute recordprij zen voor betaald. De kroon spande hierbij een ijsgezicht van Isaac van Ostade, dat met 1.080.000 gulden ruim de miljoen overschreed, ter wijl de oude recordprijs voor deze meester nog niet eens een ton bedroeg, om precies te zijn 97.000 gulden. De veiling van Christie’s omvatte in to taal 240 lotnummers en de totaalomzet bedroeg 14 miljoen gulden. Er werden nog meer recordprijzen be reikt. Zo bracht een vrolijk tafereel van Pieter Brueghel de Jongere met 1.040.000 gulden ook meer dan een miljoen gulden op. Takasji Sjimizoe, Japan, vijfde prijs. Eer volle vermelding: Ali Forough, Iran, Mits- jo Dimitrov, Bulgarije, en Soeng Yoe Lee, VS. Piano: Mikhail Pletnev, Sovjet-Unie, eerste prijs. Pascal Devoyon, Frankrijk, en André Laplante, Canada, tweede prij zen. Nikolai Demidenko en Yevgeny Ryy- kin, beidep Sovjet-Unie, derde prijzen. Te rence Judd, Groot-Brittannië, en Boris Pe trov, Sovjet-Unie, vierde prijzen. Christian Blackshaw, Groot-Brittannië, vijfde prijs. Naoem Groebert, Sovjet-Unie, zesde prijs. Eervolle vermelding: Diana Kacso, Brazi lië, Gail Martin, VS, en Genitsjiro Moera- kami, Japan. Zang: Lyoedmila Sjemtsjoek, Sovjet- Unie, eerste prijs. Lyoedmila Nam, Valen tina Pivovarova en Nikita Storozhev, allen Sovjet-Unie, tweede prijzen. Eva Podlesz, Polen, Mariana Cioromila, Roemenië, en Yoeri Statnik, Sovjet-Unie, derde prijzen. Eervolle vermelding: Jacqueline Page- Green VS. Drie duetten vormden het meest interes sante deel van de avond. Het eerste wat ik wil noemen is Melancholia I van Gianfran co Paoluzi op muziek van Vivaldi en van Moris Pert. De diepere dramatiek die er vermoedelijk mee bedoeld is, kwam abso luut niet tot zijn recht, maar wel kregen we twee schitterende dansinstrumenten te zien, de choreograaf, Gianfranco Paoluzi zelf, een danser die nog wat ervaring moet opdoen, maar die in de toekomst alles zal kunnen, en de lange, slanke, blonde Vale rie Vulentine. De bewegingen sluiten goed bij de muziek aan, maar hebben absoluut geen enkele expressieve betekenis. voor die tijd min of meer gebruikelijke neiging naar het sentimentele. Gebbard wist deze compositie een hoogst boeiende verklanking te bereiden. Na afloop van het concert door de jury leden, had traditiegetrouw een receptie plaats in het Haarlemse Stadhuis. De Haarlemse burgemeester drs. J. Reehorst hield er een toespraak waarbij deze terug blikte op het concours en waarin hij ook nog het aan Olivier Messiaen gewijde openingsconcert memoreerde. De heer Reehorst prees Messiaen’s kunst en „al was de componist zelf niet aanwezig, door zijn muziek was hij bij ons”, aldus de spreker. De overige stukken op het programma zijn „Peter en de Wolf” van Mario van Drünick en Sergei Prokofiev. „Emulation” van Boudewijn Pleines en Sergei Proko fiev en „I love the Sound of breaking glass” van Leon Koning en Igor Stravins ky. Het werd aldus een avond met een ver rukkelijke sfeer, een avond die schreeuwt om een herhaling, minstens één keer per jaar. Het was, zoals elk jaar, de bedoeling dat le beoordelaars naast de voordracht van n of meer composities uit de bestaande yelliteratuur, zouden improviseren op ema’s die zij voor elkaar bedacht had- m. aanpak tussen de verschillende stukken. Die verscheidenheid is overigens niet zo verwonderlijk, want de dansers van Het Nationale Ballet komen uit alle windhoe ken en in hun toneelproducties is hun verschillende afkomst vaak gemakkelijk te herkennen. Zo is „As time goes by” van de Engels man Grahame Lustig met zijn pantomime- grapjes in een burgermansdrama, een dui delijk voorbeeld van wat men in Engeland nog steeds voor ballet schijnt te houden. Grahame Lustig is overigens de enige van deze choreografen, die door Wim Valen- kamp een speciale muziek voor zijn ballet heeft laten componeren (voor accordeon en viool). Een zeer bruikbare partituur. Rob van Woerkom mocht de avond ope nen en het begin van zijn ballet „Libido” is daar ook perfect voor. Zoals hij zijn acht mannen vanuit een stilstaande pose lang zamerhand in beweging zet is prachtig. Dit gebeurt zonder muziek. Dan volgt een compositie van John Cage voor twee ge prepareerde piano’s en wat van Woerkom daar op laat dansen geeft ook al duidelijk zijn afkomst weer. Hij heeft kennelijk veel waardering voor het werk van Hans van Manen en voor het bewegingsscala, dat Maurice Béjart vaak gebruikt; helaas deze keer zonder het ni- Is het het toenemende succes dat Mar ley’s stijl heeft aangetast? Och, ik geloof veeleer dat „de zwarte Dylan” zoals hij in het begin van de jaren zeventig werd ge noemd, zelf zijn koerswijzigingen uitzet. Als we ’s mans muzikale historie traceren kunnen we enkel een groeiende invloed van stevige rock constateren, die zich even logisch laat verklaren als de telkens maar toenemende belangrijkheid van de reggae in de wereld van de lichte muziek. Waren Natty Dread en Cath a Fire uit 1975 en 1973 wonderbaarlijke bewijzen van ’s mans grote compositorische kracht, Mar ley’s laatste elpees Exodus en Kaya doen weliswaar commerciëler, maar niet min der interessant aan. Het repertoire van Kaya, dat de hoofd moot vormde van het concert dat Bob Marley and the Wailers vrijdagavond voor een afgeladen Ahoy Sportpaleis gaven, is in veel opzichten interessanter georkes- streerd dan je bij de nogal kale en op zich beperkte reggaevorm voor mogelijk houdt. Zo is de rol van bassist Aston „Family Man” Barrett wat melodieuzer geworden, is de zang van het achtergrond koortje The I-Threes meer naar de voor grond verschoven, en is de rol van gitaris ten en toetsenmannen prominenter dan ooit. De huidige bezetting van The Wailers ziet er dan ook wel naar uit. De toch Tegengesteld aan de wijze van (in één beweging) improviseren van Langlais, was de aanpak van diens collega Hans Geb bard, die zijn fantasieën in meerdere epi sodes tot een geheel aaneenreeg, daarbij het door hem gebruikte thema van Torsten Nilsson in fragmenten ten tonele voerend. Gebbard was duidelijk meer uit op het aanbrengen van contrasten in de uitwer king van zijn materiaal, dan op het opwek ken van een vervoerende muzikale span ning. Waarmee deze West-Duitse organist sterk de aandacht trok, was de uiterst knappe wijze waarop hij een in alle opzich ten overwogen en artistieke interpretatie gaf van de „Variationen über den Basso continuo des ersten Satzes der Kantate „Weinen Klagen, Angst und Noth sind des Christen Thranenbrot” und des Cruci- fixus der H-moll Messe von J. S. Bach”, gecomponeerd door Franz Liszt. Als titel een mond vol, maar ook als muziekstuk vol interessante creativiteit, zonder een Bob Marley bewan delt andere paden, ge tuige zijn concert vrijdagavond in de Rotterdamse Ahoy- hal. (Foto Lex van Rossen) Het derde Duet is Tzigane, gemaakt door Leo Besseling op muziek van Maurice Ra vel. Het werd gemaakt in opdracht van het Ministerie van CRM en verdedigd door Alexandra Radius en Han Ebbelaar. Het zit vol speelse vondsten, sluit zich vaak verrassend aan bij de muziek maar zit zo boordevol bewegingen, dat geen enkele beweging eigenlijk echt tot zijn recht komt. De Zweed Torsten Nilsson, die een sona- van zijn landgenoot Otto Olssen op het ogramma had staan en verder een im- ovisatie zou weggeven op een thema van an Langlais, moest helaas wegens een otseling optredende ziekte verstek laten en. Om het programma van dit rgeimaand-juryconcert, dat door deze nstandigheid aanmerkelijk aan lengte boette, op een andere manier wat meer ilume te geven, voegde de Franse orga- ist Jean Langlais een eigen compositie mi het door hem te spelen aandeel toe. Dat betrof dan een uitbundig maar tege- kertijd enigszins dreigend geaard Te eum, geschreven in het laatromantisch ranse idioom waarin Langlais zich zowel impositorisch alswel in zijn improvisa- es placht uit te drukken. Voorafgaand aan dit eigen werk, verde lgde Langlais de barokmuziek uit zijn md, die op het Müller-orgel zo goed tot aar recht kan komen. Twee fijnzinnige ialogues van Nicolas de Grigny, alsmede évation en Offertoire sur les grands jeux t de Messe pour les Couvents van Fran ks Couperin, kregen zo een evenwichtige transparante weergave, alvorens mgslais zijn improvisatie over een the- a van zijn medejurylid Hans Gebbard zette.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 9