e PAUZE PA&/NA K/aas Pieter Rieksen inkop6 NCRV WIL HAAR NCRV-man pessimistisch over toekomst IBf I .5 L door; Iwfi TPTIT ATOTFKT J& WArvUilN TTIT? KT'TT’T’R'TT<1 JLUXUlN X X IJCjX 1 d ER PROD. TAKE De massa Geweldige stijging SLATE j». K f p ijS in de „Ik werk voor de NCRV, maar het is Peter van Campen: „De verbinding Voor wie koopt Peter van Campen (bijgestaan door drie medewerkers) eigenlijk zijn films? „De serie „Daar komen de schut ters” zou best bij ons hebben kunnen draaien. Vreemd genoeg heb ik zelf in een vroeg stadium de serie afgewezen omdat ik dacht dat de Nederlanders het niet zouden pikken dat er een loopje met de Duitse bezetter en de invasie werd genomen. Nu zit ik nog wel eens stil in een hoekje te huilen omdat ik hem toen niet genomen heb. Ik vind het een uitstekende komische serie”. Goede en slechte kopen. Uiteinde lijk beslist het kijkende publiek wat wel en wat niet leuk, goed of mooi wordt gevonden. Ook Peter van Cam- pen heeft weleens een steek laten vallen. lag dat veel hoger. In ’78 scoorde de serie zelfs 48 percent. „Een geweldi ge stijging dus en voor ons het bewijs dat het Nederlandse publiek de ge weldige kwaliteiten van de „Familie Bellamy” toch weet te appreciëren. Een nadere analyse van deze cijfers leerde ons ook dat met name het NCRV-publiek de serie bijzonder waardeert, een feit dat ons bijzondere voldoening geeft”. Wordt er ook gekocht met het oog merk om kijkers te winnen? Tenslot te bestaat een omroep bij de gratie van het aantal leden. „Wij worden zeker niet geregeerd door de kijkcijfers. Een serie die voor de NCRV van belang is en die niet zo goed loopt, zullen we toch handhaven. Alleen als de cijfers heel erg dalen, dan nemen we naar aanleiding daar- Staat de afdeling Filmzaken onder invloed van de kijkcijfers? „De persoonlijke mening van de fil- minkoper is natuurlijk nooit uit te schakelen. Maar voor mij heeft dat dan ook met beleidsvorming te ma ken. De mensen van mijn afdeling zitten dan ook op diezelfde lijn. We hebben in de loop van de jaren dan ook een besluitvorming gecreëerd die vrij unaniem is. Alleen met de komi sche series hebben we het wel eens moeilijk. Maar de appreciatie voor dergelijke produkten ligt altijd enorm uiteen. Een serie als „Briggs”, die we enkele jaren geleden uitzonden was met een kleine meerderheid van stem men bij ons op het scherm gekomen. Er zijn in ons land maar enkele filminkopers die bepalen wat 14 mil joen Nederlanders op de buis te zien krijgen. Is die verhouding niet wat vreemd? Ik vond het geweldig, maar het pu bliek zag er niets in. De visuele en verbale grappen volgden elkaar te snel op en dan kwam je in de proble men met de ondertiteling”. „Ik heb zo mijn zorgen. Met name de Amerikaanse markt gaat steeds meer het accent leggen op de com mercie. Daarbij speelt de sensatie ook een grote rol en ik vrees dan ook met groten vreze. En als het accent op het geweld afneemt, dan moet daar na tuurlijk iets voor in de plaats komen. Sex bijvoorbeeld en dan zie je mij ook niet vrolijk kijken. Daarbij komt na tuurlijk nog dat ze in het buitenland geen programma’s voor de NCRV maken. Dat kun je ook niet verwach ten. Het wordt dan ook steeds moelij ker voor ons om iets behoorlijks naar ons land te halen. Er is ook een be paalde vermoeidheid in het buiten land te bespeuren wat betreft het nieuwe talent. Ik zie het allemaal som ber in. Ook het geld is in het buiten land niet meer overdadig beschik baar. De tv is nou eenmaal een veel- vretend monster zonder bevrediging. We moeten dan ook met minder kwa liteit genoegen nemen of meer goede series gaan herhalen. Ik ben nogal pessimistisch”. Er is weinig verandering te bespeu ren op het gebied van de internatio nale produktie van tv-programma’s. Tijdens de MIP-tv beurs in Cannes, werd duidelijk dat er nauwelijks iets nieuws onder de zon is, dat het eigen lijk alleen maar slechter wordt. Hoe ziet volgens u de toekomst eruit? door natuurlijk erg moeilijk om te zeggen: je moet een film of een serie kopen De braafheid druipt er bij de NCRV af. „Ik kies ook niet altijd program ma's die ik zelf leuk vind. Je moet kiezen voor de groep waar je voor zit. „Misschien zijn we ook wel wat min der fel dan anderen. Maar we merken onder meer uit onze correspondentie, dat men ons beleid waardeert. We willen onze identiteit bewaren en het ledental op peil houden”. „Achteraf bleek het dus een goede koop. Toen de serie het in eerste in stantie niet deed, was ik enorm kwaad. Ik dacht: zijn we als volk nou werkelijk zo stom dat we een dergelij ke uitstekende serie niet kunnen waarderen. Het was eigenlijk een per soonlijke vete tussen mij en het pu bliek. Maar ik bleef erin geloven. En daarom hebben we het weer gepro beerd. Ik heb nog eens wat afleverin gen aan de top van de NCRV laten zien en men ging akkoord. Nu is het gelukkig een groot succes. Ik wist het wel, het is ook op zo’n hoogstaand niveau gemaakt. Geen enkele serie heeft dat tot nu toe kunnen bereiken”. In het NCRV-jaarverslag over 1977 staat over de serie dan nog te lezen dat tijdens de eerste uitzendperiode een hoogste kijkdichtheid werd be reikt van 18 percent. De tweede keer van wel een beslissing. Maar meestal Het lijkt me erg moeilijk om het pu- hebben we dan zelf ook allang in de bliek zelf te laten kiezen. Daarbij gaten dat zo’n serie het hier niet doet, komt nog, dat het NCRV-publiek niet zo film-minded is. Tot voor de Tweede Wereldoorlog ging men ook nauwe lijks naar de bioscoop. Men weet wei nig van film, ze hebben er niet zoveel verstand van. Je moet je keuze niet jak” zit ook het nodige geweld, ja. Maar de hele sfeer in die serie is wat hard en het is te accepteren. In elke aflevering doet zich ongeveer één ge- weldsfeit voor en daar hebben we geen bezwaar tegen. Kijk, als je hele maal geen geweld op de televisie brengt, dan sluit je natuurlijk een deel van de werkelijkheid af. En dat is nou ook weer niet de bedoeling”. Met de serie „Upstairs, Down stairs” lag het allemaal even wat an ders. Onder de titel „Tussen salon en souterrain” daalden de kijkcijfers met elke aflevering, als „Familie Bel lamy” werd dezelfde serie een groot succes. (In september vervolgt de NCRV de serie overigens. Er staan nog dertien afleveringen op de plank). Met de komische series (ook wel comedy genoemd) heeft de NCRV het nogal lastig. Vooral ook omdat de humor in de tv-series de laatste jaren nogal is afgegleden naar de onder- hroekenlol. Maar als wij van mening zijn dat een serie inhoudelijk goed is, dan trekken we ons niet zoveel aan van de kijkcij fers”. „Het kopen van films en series is door het publiek laten doen. Dan laat een vak. Je zou zo denken dat iede- je je leiden door de massa. En dat reen dat kan omdat je een produkt willen we beslist niet”, nou eenmaal wel of niet mooi vindt. Maar een slechte film kondigt zich vaak in de eerste vijf minuten aan. Peter van Campen: „Komische se ries over huwelijksontrouw en met stoten onder de gordel willen wij in geen geval brengen. We hebben het dan ook erg moeilijk met het zoeken naar geschikte series. Daarom heb ben we de Lucy-shows weer op het scherm gebracht. Zoiets zal denk ik nooit meer gemaakt worden. Fijnzin nige series worden hier niet begrepen. Een serie als „Wordt u al geholpen” ligt liier bij het publiek erg goed, maar dat zou niets voor ons zijn. Er worden te vaak stoten onder de gor del uitgedeeld”. tussen programmering en ledental hebben we nog nooit kunnen leggen. We weten wel dat als je constant slechte programma’s op het scherm brengt, je leden zullen weglopen. Maar of een goede serie ook leden oplevert, weet ik echt niet”. voor ons protestantse publiek. We zoeken niét speciaal brave of enghar tige films. We willen produkten bren gen op een hoogstaand niveau. Je moet goed begrijpen, dat protestan ten erg gevoelig zijn voor het waar heidsgehalte en het gesproken woord. En daar moet je rekening mee hou den. Ik ken het publiek waar ik voor koop, ik kom er zelf uit voort en ik hou er van. Ik wil die mensen dan ook beslist niet voor het hoofd stoten. Men verwijt ons dat weleens. Maar we heb ben nou eenmaal een mandaat en daar willen we ons aan houden”. „Het hangt erg van de sfeer van het zien we meestal de eerste vier afleve- te kopen produkt af in hoeverre we ringen voordat we een definitieve be- geweld kunnen accepteren. In „Ko- slissing nemen”. Peter van Campen houdt zich al tien jaar met films en series bezig bij de NCRV. Hij is hoofd van de afdeling filmzaken en tevens plaatsvervan- jend hoofd van de afdeling Televisie J^^^fbij de NCRV. Het aantal minuten dat ^Hvia zijn afdeling op het scherm wordt getoverd stijgt ieder jaar. Tenslotte is de Nederlandse omroep bijna ban kroet en er is bijna niets goedkoper dan het aanschaffen van een buiten landse film of serie. De cijfers: In 1977 kwamen er bij de NCRV in totaal 12.065 minuten op het scherm, die door buitenlandse maatschappijen werden gemaakt. Van de totale uit zendtijd bedroeg dat 45,3 percent. Het haar daarvoor was dat percentage nog 38.5. (In 1975: 38,1 percent en in het haar daarvoor 35,9 percent). Geweld in de buitenlandse produk ties lijkt me voor de NCRV ook een belangrijke factor. De heer van Wij oordelen meestal niet alleen op de Maanen (hoofd-tv NCRV) heeft aan pilot (de eerste aflevering van een het‘begin van het afgelopen winter- serie). Aan de andere kant, als er seizoen nog zijn verontrusting geuit. twintig doden vallen in de eerste twee In hoeverre houdt men rekening minuten, dan zullen we zo’n film ook daarmee? niet nemen. Van een serie waar we enigszins belangstelling voor hebben i jjfll <<->■ I frï - alinair n, anbe- 1 cretie ghe- buro CAMERAMAN DIRECTOR irek- Iding tech- a. de spre- i van an t met ig Hl arving n het is 50, letter lanlij- le en nhuis irland „Bre- ar op iame i be- DATE betekenden. Hij wilde filmregisseur worden. Thuis had hij een projector staan waarmee hij films bekeek die hij in een winkeltje aan de Marniistraat kocht. Een gulden per hon derd meter. Hij kon geen weg vinden om regisseur te worden. Hij zegt nu: „Er waren geen mogelijkheden zoals nu om die kant op te gaan. Tegenwoordig kan het via de om roep of de filmacademie". Met tegenzin be- i landde hij op een kantoor. Een vaten- fabriek. Een kans om regisseur te worden 'zou zich voorlopig niet voordoen. Filmbla den, monografiën en boeken over films slokten een gedeelte van zijn geld op. Veel uit die tijd heeft hij nog bewaard. Het schrij ven over films ging wat gemakkelijker. De literaire belangstelling van Peter van Cam pen werd aan het publiek getoond. In 1937 publiceerde hij zijn eerste stuk over films. Tijdens de oorlog zat hij ondergedoken. Hij schreef een spionageverhaal, „De geheim zinnige kluizenaar", dat in 1947 werd gepu bliceerd. Een jaar later ging hij schrijven voor de bladen „Op den Uitkijk", „De Spie gel en „MoederAis het even kon waren dat filmpublicaties. In 1956 kwam hij in contact met de NCRV en maakte het tv-pro- gramma „Filmkader" dat tot 1964 te zien was. !n 1957 kwam hij in vaste dienst als producer-redacteur en preset,tator van de actualiteitenrubriek „Attentie". In 1968 werd hij hoofd van de afdeling Fiimzaken, in 1973 werd hij tevens plaatsvervangend hoofd tv. Af en toe maakt hij nog een documentaire. Verleden jaar was van zijn hand nog te zien „Muziek uit 't hart" over een muziekuitvoering van geestelijk gehan dicapten. In grote lijnen het leven van een man die nu verantwoordelijk is voor wat de NCRV aan buitenlandse programma’s op de televisie brengt. 1 Drie troefkaarten van de NCRV in de loop der jaren: Kojak met de lolly (die hij hier op de foto kennelijk heeft weggegooid), het paard Black Beauty (populair bij de kinderen) en de lachwekken de speurder Briggs. Van Campen kocht deze series in. De Bellamy's: geliefde TV-serie van het afgelo pen winterseizoen. Op de foto James Bellamy (Simon Williams) en Georgina Worsley (Lesley- Anne Down). heeft zijn zorgen Een willekeurige week op de vader landse beeldbuis: zo’n 26 buitenlandse produkties. Kinderseries, dierenfilms, drama, documentaires. Een belangrijk deel van het tv-aanbod wordt bepaald door wat er in het buitenland wordt gemaakt. In het winterseizoen is dat het geval en in de zomer, als de Neder landse tv dromerig voor zich uit zit te staren en denkt aan het komende sei zoen, is dat zeker het geval. Elke omroep heeft dan ook een afdeling filmzaken, waar enkele medewerkers ervoor zorgen dat er buitenlandse pro dukties worden gekocht die goed ge noeg worden geacht om het Neder landse publiek voor te schotelen. Men struint festivals en beurzen af om te kijken of er nog wat te halen valt en er wordt in het wilde weg geclaimd, omdat in feite iedere Nederlandse omroep wel interesse heeft in een produkt van over de grenzen van enig niveau. an ding, 1050, w

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 23