Ook in 1979 Northsea Festival komende exposities NorthseaBstival succes dankzij uitgebalanceerde programmering Zweedse organist met eigentijdse muziek op Müller-orgel Onbaatzuchtige overgave bij Welin 1 Raad voor de Kunst Elvis wilde voor FBI werken wil meer geld voor Nederlandse film Ontvreemde kunst in Italië teruggevonden Londens succes voor Nationale Ballet 6 JULI MAANDAG 17 KUNST 19 7 8 door John Oomkes Arnett Cobb Tweeslachtig had in het Nederlandse Congres gebouw in Den Haag, kwam zater dagavond werkelijk op gang. De ware festivalsfeer bezwangert de lucht als blijkt dat de groten bij elkaar het podium opkomen. Vreedzame veldslag Geinig DEN HAAG. De feestelijke vreugde in de stem van Stan Getz klinkt echt. „Dizzy Gillespie!”, kondigt hij aan. De Carrouselzaal, die toch al een nauwelijks voor mogelijk gehouden gedaantewis seling had doorstaan, juicht en joelt zoals het een sfeervolle en rokerige jazzclub betaamt. Het derde Northsea Jazz Festival, dat umS het afgelopen weekeinde plaats werkdag Zeewijk- Maandag r recrea- ir koers* 4 Muzikale delicatessen in snelbuffetstijl rer Nico u. „Ben indweer ma. t/m ia. 20 u. geopend da alle idvoort) „March 1 vrij. van u.: „De Inkruid Groen- >or Gis- lenelux- ten. indweer 'm 6 au- ahannes nd. van UgUStUS geopend 20 uur n van de iviteiten .30 u. gevallen- andweer n r~ Conclusie? We kunnen niet anders dan tweeslachtige gevoelens hebben ten aan zien van een dergelijk evenement als het Northsea Jazz Festival. Enerzijds is het mogelijk kennis te nemen van artiesten die je anders in geen jaren te zien zou krijgen; anderzijds is het goed reserves te houden ten opzichte van dit internationale gebeu ren, gedachtig ook de woorden van Dizzy Gillespie aan het begin van dit verhaal. Niemand kan helaas kennis nemen van alle concerten, zodat het moeilijk zal zijn al terugblikkende uitschieters te vermelden, als je gedwongen door de tijd publiek- trekkers als Ella Fitzgerald, Oscar Peter son en Buddy Rich en vertrouwde namen als Archie Shepp, Art Blakey, Elvin Jones en Max Roach in hemelsnaam maar hebt laten schieten. Toch leek het erop alsof dit festival vrijdag wat stroefjes op gang kwam. Vroeg in de avond konden noch de plichtmatige figuren van het pseudo-oude- stijl-orkest The World’s Greatest Jazz Band, noch het slecht uitgebalanceerde spel van het trio van slagwerker Paul Motian boeien. Scherp in contrast daarmee waren de glasheldere pianoklanken van Bill Evans, het zeer potente blazen van trompettist Freddie Hubbard en de verrichtingen van de All-Star Big Band van vibrafonist Lio nel Hampton, die niets naliet om zijn gou den jubileum als rasartiest luister bij te zetten. Hubbard, die de laatste tijd zijn hart op kan halen in de gelegenheidsformatie VSOP, maakte ook met zijn eigen kwintet duidelijk dat niets hem nog bindt aan de rockjazz. Zijn nieuwe richting wordt be paald door een gedeeltelijke terugkeer naar de neo-bop en invloeden vanuit de modieuze cross-over-jazz. Freddie maakte De heer Acket verschafte informatie waaruit bleek dat het festival niet al leen qua publieke belangstelling re cords gebroken heeft. Zo telde het festi val in totaal 118 concerten, ongeveer een derde meer dan vorig jaar. Voorts was het aantal bezoekers uit het buiten land bijna verdubbeld. Acket schatte het aantal dit jaar tussen de vijf- en zesduizend. Zeer groot was deze keer de belangstelling van de kant van de pers. Rond de 125 persmensen waren uit eigen land naar Den Haag getogen, terwijl een even groot aantal buiten landse journalisten en jazzcritici het festival zal verslaan. Hoeveel organisatie een evenement als het Northsea Jazz Festival vraagt, valt af te lezen uit de hoeveelheden drank en voedsel die door het talrijke publiek werden verzwolgen. In de drie dagen dat het festival heef geduurd, werden onder andere 50 vaten bier van 250 liter, 60.000 flesjes bier, 600 liter koffie en thee, 25.000 flesjes frisdrank, 2000 karafjes wijn, 20.000 broodjes, 10.000 pizza-tosti’s, 7000 porties chilli, 3500 porties sateh, 7000 slaatjes, 1500 glazen champagne en ook nog eens 3000 haringen geconsumeerd. De rond 20.000 bezoekers werden dus in vol doende mate gelaafd en gevoed. nisten, onder wie enkele landge noten. Uiteraard ging het hier om mu zikale uitingen, waarbij de tradi tionele esthetische criteria volko men op de helling zijn komen te liggen door de toepassing van ve lerlei cluster-technieken en het ingrijpen in de windvoorziening door middel van het slechts ge deeltelijk uittrekken van de re gisters en/of het minimaal beroe ren van de toetsen. Kernvraag is natuurlijk hoe je op een opbouwende, suggestieve wijze met deze nieuwe expressie middelen moet omgaan als com ponist teneinde ze voor een pu bliek (dat daarvoor openstaat) aanvaardbaar te doen overko men, c.q. ze een logisch onderdeel van het geheel te laten vormen en ze niet de kans geven uit te groei en tot heilloze effectmatigheden. Aldus beschouwd sprongen er voor mij twee stukken duidelijk in ieder geval een zeer viriele indruk en leverde een van de hoogtepunten van de eerste dag af. Tenorsaxofonist Arnett Cobb jaren lang schandalig miskend pianist Ray Bryant en stuntblazer Cat Andersen voeg den vervolgens flair toe aan de redelijk geslaagde arrangementen van klassieke nummertjes, waarvan Lionel Hampton’s Big Band zich bediende. Vooral Cobb scheurde zich los van de altijd op de loer liggende gezapigheid, zodat zijn naam net zoals vorig jaar, toen hij stuntte in Joe William’s All Stars, op ieders lippen lag. Dat tenorist Sonny Rollins, slagwerken Elvin Jones en het sextet van McCoy Ty ner ieder afzonderlijk niets voor hun repu taties onderdeden, zal menigeen meer heb ben gedaan dan de op zich uitgekookte en lekkere soul van Esther Phillips en de haast flagrante trucages van de Carla Bley Band. Laatstgenoemde ensemble werkte zich via doorgecomponeerde rondovor- men en langdradige soli naar een niveau, Jammer alleen van die bloedstol lende (voorgeschreven) en het ge- Uit respect voor eikaars reputaties kre gen de muzikale uitnodigingen aan eikaars adres echter nimmer het karakter van een echte uitdaging. Ofschoon het initiatief tot de „Battle” loflijk genoemd moet worden, was het uitblijven van vuurwerk van der gelijke zwaargewichten een lichte teleur stelling, zodat het vierde Northsea Festival (dat van 1979) een betere apotheose kan worden toegewenst. De zondagavond had verder voor het publiek, dat tot de laatste snik van het festival genoot van wat het kreeg voorge schoteld, nog het nodige in petto. Vibrafo nist Milt Jackson, zangeres Betty Carter, Anthony Braxtone, het Willem Breuker Kollectief, het trio van pianiste Joanne Brackeen mochten zich verheugen in een geanimeerd en kritisch luisterend publiek, dat zelfs tot na twaalven wachtte om het United Jazz and Rock Ensemble te aan schouwen. Op dat moment was echter elders in het Congresgebouw ook het nodige gaande. Coleman wel. De klankstructuren die de laatste opriep, sloegen wel geen huizenho ge ovaties los, maar maakten wel duidelijk dat Ornette nog lang geen geschiedenis is. Zoveel mogelijk „classics” uit de jaren ’50 kregen een beurt, waarbij Illinois Jacquet en Archie Shepp nog het meest het achter ste van hun tong lieten zien. n half papier 4 ver te baés en 21.30 Q&Q”, t race”, g 20.00 a DEN HAAG. De belangstelling voor bet Northsea Jazz Festival be weegt zich nog steeds in opgaande richting. Het afgelopen weekeinde be zochten circa 20.000 jazzliefhebbers het in omvang grootste jazzevenement van Europa, 3000 meer dan vorig jaar. Hoewel de revenuen van het festival maar nauwelijks zullen opwegen tegen de budgetttaire lasten van ruim een half miljoen gulden, rekende organisa tor Paul Acket zondagavond erop dat ook in 1979 het Northsea Jaz? Festival zal plaats hebben. ROME (UPI). De Italiaanse recherche heeft zaterdag bekendgemaakt dat zij de laatste twee van vier zestiende-eeuwse beelden heeft teruggevonden die ruim een jaar geleden waren gestolen uit de kerk van St. Louis-des-Fran«ais, de Franse na tionale kerk in Rome. De vier beelden, voorstellende de evan gelisten Mattheus, Marcus, Lucas en Jo hannes, worden toegeschreven aan de zes tiende-eeuwse beeldhouwer en goudsmid Benvenuto Cellini. De twee nu gevonden beelden werden aangetroffen in Rignano Flaminio ten noorden van Rome, juist toen ze verkocht zouden worden aan een koper uit het bui tenland. WASHINGTON (Reuter). De vorig jaar overleden Elvis Presley heeft in 1970 de Amerikaanse federale inlich tingendienst, FBI, aangeboden als tip gever te werken. Hij deed dit omdat hij vond dat de Beatles de Amerikaanse jeugd op het verkeerde pad brachten. In zojuist vrijgegeven documenten van de FBI, waarin dit wordt onthuld, staat tevens dat het bureau het aanbod van Presley van de band had gewezen omdat hij zijn haar tot op zijn schou ders droeg en hij zich buitenissig kleedde. tstaasa arlete tanan name is .Pinkd- la. volw. 14-17.30 ■kstraat. ipreeku- ir, op dl mtelüè- s”, a.1. ’eerstr.) ost”, 16 3 De Technische Hogeschool Eindhoven exposeert in juli en augustus de door haar in het kader van de zogenaamde eenpro- centsregeling aangeschafte grafiekcollec tie. Door het sinds 1968 jaarlijks reserve ren van een deel van het zogenaamde verfraaiingsbudget voor de aankoop van grafieken van Nederlandse kunstenaars, is een omvangrijke collectie van ongeveer vierhonderd werken ontstaan. De collectie omvat grafieken, gouaches en aquarellen van een 150-tal Nederlandse kunstenaars, en geeft een representatief beeld van de hedendaagse Nederlandse grafici. De expositie die is ingericht in de hal van het hoofdgebouw, is gratis toegankelijk voor publiek op werkdagen van 9 tot 18 uur. Olieverven, aquarellen, tekeningen en etsen van Hermanus Berserik zijn tot en met 5 augustus te zien bij kunsthandel Ina Broerse in Laren (NH). Bij de gelijknami ge kunsthandel in Amsterdam worden tot en met 1 augustus kleuretsen van Peter Redeker en Hartmut Berlinicke tentoon gesteld. ek. Wil- ir. daandag n 27-29. i tieners, sn: Gen. op werk- 18445. rden en Imuiden. •11830 of Veel meer respons kreeg terzelfder tijd de spetterende Rhythm and Blues Band van oude trouwe Bill Doggett, die dank zij de bijdragen van gitarist Pete Mays en zange res Tony Williams de Carrouselzaal volle dig platspeelde. Een late erkenning dus, voor deze man achter de Ink Spots. Voor de sterksten in de uitputtingsslag wachtte zaterdagnacht op een gevorderd uur nog een verrassing. De corpulente madam Etta James, ooit een ster op het Chess-label, zette alle zeilen bij om haar stevig rockende band de baas te blijven en de Carrouselzaal in navolging van Bill Doggett opnieuw te plezieren. Dat lukte met een stem die even rauw en aangetast leek als die van wijlen Janis Joplin en met behulp van een postuur, dat opwoog tegen dat van oudestijlzangeres Beryl Bryden. Zondagavond plezierden free- jazzmusicus Ornette Coleman met een sextet, dat onder meer twee drummers en twee gitaristen omvatte, en het orkest van Count Basie aanhangers van wel heel ver schillende stijlrichtingen. Basie heeft zich de laatste tijd nauwelijks nog aangepast. „Ondanks de oprechte bedoelingen van Presley achten wij hem niet het type dat de directeur (J. Edgar Hoover) zou willen ontmoeten”, zo staat in het FBI-document genoteerd. Als pleister op de wonde kreeg Pres ley later een briefje van Hoover, waar in deze schreef het aanbod zeer op prijs te stellen en dat hij het in gedachten zou houden. sen, 18e- •12.00 en dat in ieder geval niets meer had uit te staan met het begrip avant-garde. Degene, die met zijn kwartet bij uitstek wel voor zo’n kwalificatie in aanmerking kwam, was de primus inter pares van de New Yorkse loftjazz tenorist David Murray. In de kleine uurtjes trok hij trompettist Butch Morris, slagwerker Bobo Shaw en bassist Charles Smith zeer zelfbewust naar momenten van grote, impressionisti sche verbeeldingskracht, die sterk intro vert bepaald is. De zaterdag gaf een constanter beeld te zien, al was dat niet te danken aan Theo Loevendie, die zichzelf in de weg zat, of aan fluittist Chris Hinze, die overigens een uitstekende zangeres (Yvette Cason) in zijn nieuwe Combination heeft opgeno men. Prima vakwerk werd afgeleverd door gitarist Kenny Burrell, het levendige en jonge kwintet van Stan Getz, Elton Dean’s Ninesense (ondanks het gemis van een trombonist) en Buddy Guy en Junior Wells van het Chicago Blues Festival. Dizzy Gillespie mocht dan later vertellen uit. In de eerste plaats de subtiel beheerste vertolking van John Cage’s „Variations I” uit 1958, een geluidenspel, waarvan het fa scinerend resultaat tot stand komt door bij het voUe werk de desbetreffende toetsen slechts met een marge van enkele milli meters in te drukken, zodat het fluctuerend effect ontstaat van een fluitketel op de laagste gas stand. Zo weet Cage op een geraf fineerde manier een constante spanningsfase van een ternau wernood beteugelde klankerup- tie op te roepen. Mijn tweede voorkeur ging uit naar „Cruor” uit 1977 van de in 1935 geboren Bent Lorentszen. Hier een boeiende wisselwerking tussen duistere klankvelden van lage tongwerken en een perpe- tuüm-mobile-motief in de fluiten. dinsdag: loerberg- De Mei, taalles. renduin- iag geo- naandag I Jazz Festival. Dit evenement, inmiddels zondag het grootste in zijn soort aan deze kant van sloten. De afdeling beklaagt zich erover, door het gebrek aan beschikbare financiën, zich al jaren beperkt te voelen in haar taak. Bij advisering dienden noodzakelijkerwijs de financiële criteria los van de artistieke criteria te worden gehanteerd, terwijl bij het beoordelen van ingediende projecten een samenhang van de criteria juist zinni ger zou zijn. Men stelt dat onder de huidige omstan digheden van enige vernieuwing in het filmbeleid geen sprake kan zijn. Nieuwe initiatieven van filmers kunnen niet op een adequate manier worden ondersteund, waardoor de activiteiten van bijvoorbeeld filmcollectieven door CRM ongesubsidi eerd dreigen te blijven. Terwijl op dit moment juist een extra groot beroep ge daan wordt op de filmpost van het CRM- budget. Vijfenveertig projecten in de afge lopen vijf maanden. De afdeling acht echter het risico aanwe zig dat de verbetering van het film limaat of zelfs een continuëring van het huidige niveau niet kan worden gewaarborgd, in dien het budget op deze grootte blijft ge handhaafd. Op grond van de huidige situatie van de Nederlandse film bereidt deze afdeling van de Raad voor de Kunst een beleidsad vies voor, waarin suggesties zullen worden gedaan voor een oplossing van de huidige, zeer urgente moelijkheden. De afdeling hoopt de minister nog deze zomer dit be leidsadvies aan te bieden. de Atlantische Oceaan, neemt zo langza merhand monstrueuze afmetingen aan. De rond 20.000 jazzliefhebbers uit binnen- en buitenland, die vrijdag, zaterdag en zon dag naar de Residentie kwamen, konden zwelgen in 35 uur live jazz, 118 concerten, circa 500 musici uit de meeste uiteenlopen- Iheidka-1 de stijlrichtingen, jamsessions, videos- I hows, een continue jazzcinema en een win- f kelcentrum waar vrijwel alles op muzikaal en consumptief gebied voorhanden was. Alle records, ook wat de belangstelling betrof, werden dus gebroken. Massaliteit, spontaniteit en soepelheid gaan zelden zonder strubelingen samen. Toch liep alles, met inbegrip van de zich in een achttal zalen gelijktijdig af spelende programmering, redelijk op rolletjes. Northsea 1978 zal dan ook de geschiede- I nis in gaan als het succesvolste jazzfestival dat Nederland tot nog toe zag. In de prak tijk bleek het daarnaast ook nog het meest evenwichtige te zijn, zodat erkentelijkheid voor de verdienste van de ongeveer 500 mensen die namens het organisatiebureau Paul' Acket, de stichting Northsea Festi vals en het Congresgebouw full time in touw zijn geweest, zeker op zijn plaats is. Alleen, we zijn er niet met de simpele constatering dat het er in Den Haag weer druk, gezellig, sfeervol en muzikaal toe ging. Net zozeer als het wat hypocriet aandoet om dit festival nu maar heilig te verklaren, omdat de formule bij een groot en breed publiek aanslaat, of omdat elke stijl dit jaar aan bod komt, of omdat het naast Stan Getz en Dizzy Gillespie nog vele tientallen andere groten te bieden heeft. Het rijtje namen is bijna niet te bevatten: Clark Terry, Freddie Hubbard, Art Bla key, Max Roach, Bill Evans, Archie Shepp, Sonny Rollins, McCoy Tyner, Ella Fitzge rald, Carla Bley, Elton Dean, Count Basie, het Chicago Blues Festival, Ester Phillips, enzovoort, etcetera. Inderdaad, de jazzliefhebber komt op de delicatessen van de improviserende mu ziek af, de „haute cuisine”, als hij het festival bezoekt. De vraag is alleen in hoe veel gevallen hij of zij zal beseffen dat de „haute cuisine” wordt opgediend in een snelbuffet, waar je zelf moet zorgen de gerechten op je plateautje te krijgen. Waar je bovendien, door te smullen van de ene heerlijkheid te laat bemerkt dat een ander zalig maaltje is afgekoeld of simpelweg niet meer te verkrijgen is. lerstraat, 1.00-16.00 i 93088. gen van (Van onze kunstredactie) UTRECHT. De afdeling filmkunst van de Raad voor de Kunst beeft het ministerie van CRM er in een begrotings- advies voor 1979 op gewezen, dat het Nederlandse filmklimaat verder zal ver slechteren, indien het overheidsbuget voor het subsidiëren van korte, culturele of kunstzinnige films, niet zo worden uit gebreid. Het adviescollege wijst er boven dien op dat het bedrag, dat ieder jaar voor scheppende filmkunst wordt uitgetrok ken, vele malen kleiner is dan van over heidswege besteed wordt aan andere scheppende filmkunsten. Zo verzorgde de bijna 60-jarige Henry Byrd, beter bekend als de legendarische Professor Longhair, een set vol vurige rythm and blues, waarop door tientallen vol overgave werd gedanst. Zijn wankele gezondheid vormde geen enkel beletsel om niet alles te geven, zodat zijn fans gelukkig geen slap aftreksel zagen van de pianist uit New Orleans, die rond 1950 muziek maak te waarvan pas jaren later werd beseft hoe belangrijk ze was. De „Northsea Tenorsax Battle” wat tot slot de hoogdravende titel voor een open bare jamsession tussen tenoristen van naam als Illinois Jacquet, Eddie Davis, Archie Shepp, Stan Getz, David „Fathead” Newman en surprise David Murray. Wat echter een knallend spekta kel had moeten worden, bleef beperkt tot een sfeervolle en vreedzame veldslag, waarbij de bewondering van het publiek niet recht evenredig was met het saxspel. rammel van een ketting tegen het eind. De rest gooi ik maar op de grote hoop, want de creatieve machteloosheid hierin kende naar mijn smaak maar al te vaak geen grenzen. Daar gaan we dan: „Decadenza” uit 1968 (de titel geeft al te denken) van de Zweed Jan Morthenson, aanvankelijk nog redelijk interessant met osti- nate toonrepetities en de opbouw van klanktorens, al gauw echter verzandend in doelloos ellebo genwerk, onderbroken door we zensvreemde tonale perioden. Het slot was één groot registerdi- menuendo. „For Eliza” uit 1970 van de Zweed Sven-Eric Back bleek een tamelijk smakeloze persiflages op Beethoven’s be roemde „Albumblatt”, waarbij helaas ook nog verminkte passa ges uit o.a. de Sonate „Pathéti- que” als ballast dienden. „Shoka- du” uit 1968 van 50-jarige Bengt Hambraeus (opgedragen aan We lin) pakte voornamelijk uit als een spanningloos registratie- experiment. Tenslotte „For Or gan” uit 1967 van de Amerikaan Robert Moran, een gevarieerd rit misch laag gegons van labialen met af en toe nerveuze uitschie ters in de discant. Geen duidelij ke ontwikkeling. Ondanks deze kritische kantte keningen lijdt het geen twijfel of de organist Karl-Erik Welin heeft zaterdagavond op superieure wijze een lans gebroken voor composities waarin de geest van deze chaotische tijd onverbloemd naar voren treedt, en dat eist ont stellend veel, technisch zowel als mentaal. De erkentelijkeheid voor zoveel onbaatzuchtige over gave als Welin op deze avond demonstreerde lag dan ook volle dig in de enorme bijval van het relatief aanzienlijk aantal toe hoorders besloten. JAAP STORK Welin gaat door voor een van 's werelds meest representatieve avant-garde-vertolkers, vele toondichters droegen composi ties aan hem op. Ook nu ver loochende hij zijn naam niet en wierp zich met fanatieke inzet en verbluffend specialistisch kunnen op voor een succesvolle pleitbezorging. Hij liet zes wer ken horen van even zovele hem na aan het hart liggende compo- SCHIPHOL (ANP). Bijzonder tevre den over het verloop van een zevendaags verblijf in Londen is Het Nationale Ballet zondag in ons land teruggekeerd. De voor stellingen, zeven in totaal, die het gezel schap in het Colisseum-Theater (3.000 plaatsen) gaf, trokken steeds een volle zaal. Op het repertoire stonden balletten van Hans van Manen, Toet van Schayk en Rudi van Dantzig. Voor deze tournee was Rudolf Nurejev als gastsotist geëngageerd. hoe moe hij was, tijdens zijn eigen optre den was dat geen reden om niet alles te geven. Zijn soli hadden weliswaar niet de lengte en de zeggingskracht als in zijn bloeijaren, maar daar stond precisie en een uiterst geinige presentatie tegenover. Verder presteerde hij het om vol vuur een blues voor te dragen, quasi ruzie te schop pen met de belichter en de zaal te verleiden tot je reinste communitysinging. Gil Evans bracht later op de zaterdag avond koudvuur. Zijn nieuwe octet schuw de lange gedragen soli, gevat in een vaak stevige en soms elektronische ondergrond, bepaald niet. Interessant van structuur. HAARLEM. Het deze weken zwaar op de proef gestelde Mül ler-orgel kreeg het zaterdaga vond extra hard te verduren toen er van dit barokke instrument een transformatie werd verlangd die gericht was op het instru mentaal verdedigen van heden daagse muziek. Ook een jaarlijks terugkerend onderdeel van de Orgelmaand, waarbij de Zweed se organist Karl-Erik Welin dit maal voor de realisatie zorgde. Dan zien Getz en het publiek opeens gelijktijdig dat Gillespie zijn trompet niet i.OO^imo I bij zich heeft. Voordat de verwondering ipoorten kan omslaan in teleurstelling, geeft Dizzy straat 1,1 jjen beiden echter de enig logische verkla- rmuiden, ring: ”^u ïe ^at mijn toeter niet bij Nieuwe me heb, denk je dat ik niet meer van je (spraak, hou”, voegt hij de verbaasde Getz toe. „Dat jksgroep is dus “et zo- ben alleen bek af. Van- 50-19124 morgen om zeven uur op, nadat ik op het ichouw”, I festival in Nice had gespeeld. Vliegtuig, flaandae I overstaPPen, wachten, vliegtuig, en vervol- m 14.30-1 gens niet rusten. Evengoed heb ik van- avond anderhalf uur gespeeld. Ik heb de mensen waar voor hun geld gegeven. Daarom heb ik mijn toeter niet bij me. Maar ik zal voor jou en voor hen zingen. Zet maar een blues in, geeft niet wat!” Dizzy zou Dizzy niet zijn, als vervolgens Getz en het publiek niet met een schitte- -11.3Ó u. rend staaltje vocaliseren in zijn zak zou steken. Maar het bovenstaande incident illustreert haarfijn wat de schaduwzijde is van een immens gebeuren als het Northsea Stan Getz, tweemaal op dreef. De inmiddels 73-jarige Count Basie is een jaarlijks terugkerende trekpleis ter op het Northsea Festival. Zondag avond gaf hij zijn big band twee con certen voor uitverkochte zalen. Lionel Hampton vierde zijn gouden jubileum als jazzmusicus vrijdag avond op uitbundige wijze tijdens Northsea Jazz.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 7