Damkrte evenementen
Nigel Rogers Wandelconcert «Jaap Stork
urgwal: kuurt om
lief Ite hebben
Ton Koopman brengt barok
met verkwikkende frisheid
O
Kg
E)
lil
B
raBö
fel
MUZIEK
ALLERHANDE
fel
iurrit
Orgelconcert in Amsterdamse Waalse kerk
Lachen met Ted in
Nieuwe De la Mar
door Maarten Kloos
Stratenpatroon
wijzen
eau
B
w
I
Dutch Swing
College Band
VIM
•V i
r3 ta
13
19 7 8
ONDERDAG 20 JULI
KUNST
)T
helm- e spoorweg met daarachter de
d ver-
hugo- wordt gekenmerkt door
toor is
HAARLEM. De stad Haar-
>m heeft een weinig bevredigen-
e oostelijke entree. Wie de stad
adert wordt rechts begeleid door
tl
is De ervolgens een rommelige rij ge-
ibben.
els, die qua schaal kennelijk
ooit op een snelweg berekend is.
)e eerste kennismaking met de
een
rieste vormeloosheid. De Am-
terdamse Poort is volkomen gei-
oleerd geraakt. Ernaast en in
ontrast ermee presenteert de ge
el van Spaarneland zich als een
an duidelijkheid niets te wensen
verlatend bewijs van onmacht,
owel van de architect als van het
relstandstoezicht.
sail-
idustrieterreinen. Links passeert
len onder andere de ook in zijn
rchitectuur zeer katholieke
'echnische School St. Petrus en
Ml
- V -
t
r!
•mi
JAAP STORK
(ADVERTENTIE)
n
JScnilperoort
o.l.v. Pe
zijn
Gerestaureerde monumenten langs het Spaame.
Ier.
n
3
Haarlems Dagblad.
IJmuider Courant:
^25
drijven
dat
ii verse
je hele
Baan-
'erdie-
ier een
□r hele
>ntrum.
weken
istan-
Vr.pr
e Leliestraat: merkwaardig gesitueerde
teuwbouw naast liefdevol verzorgde
oude pandjes
Bakenesserkerk. Muziek uit de late
zestiende en begin zeventiende eeuw
staat centraal op wat een prachtig pro
gramma belooft te worden, dat zal wor
den uitgevoerd in de Haarlemse Bake
nesserkerk. De Engelse musici Nigel
Rogers (tenor) en Anthony Balles zul
len vrijdagavond een sfeerrijk zomera-
vondconcert verzorgen met liederen,
cantates en korte werken van compo
nisten als John Dowland, Francois le
Fégueux, Antoine Boesset, Gabriel Ba-
taille, Pierre Guédron en na de pauze
van Giulio Caccini, Pietro Paolo Melii,
Robert Jones en Thomas Morley. Aan
vang 20 uur.
Wandelconcert. De afgelopen twee
weken hebben zo’n dikke zestig cursis
ten zich gespecialiseerd in een bepaald
facet van het orgelspelen of de orgelli
teratuur. Aangezien het peil van de
Haarlemse Orgelacademie en de inmid-
dels rijke traditie ervan ver buiten Eu
ropa bekend is, weten de cursisten uit
binnen- en buitenland dat het hard wer
ken is. Elk jaar verschaft het zoge
naamde Wandelconcert in Haarlem
enige zekerheid over het niveau van de
deelnemers. Dit jaar wordt het Wandel
concert begonnen in de Haarlemse
Waalse Kerk aan het Begijnhof 30 waar
vorm gekregen hebben. Een bestemmings
plan formuleert uitgangspunten; een goed
bestemmingsplan is een plan waarvan je
geen last hebt. Hoe mooi het er ook uitziet,
het blijft altijd erg abstract en in feite staat
of valt het met de visie op basis waarvan
het uitgewerkt wordt.
In de Burgwalbuurt moet niet alleen
blijken of men er in slaagt de gaten op een
goede manier te vullen en momunenten en
andere panden bevredigend op te knap
pen, maar vooral of men daarmee een
bestaande stadscultuur, die veel waarde-
vole inhoudt, niet al te veel geweld hoeft
aan te doen. Er is bij de voorbereiding van
het bestemmingsplan sprake geweest van
samenwerking met de bewoners. Het is te
hopen, dat die doorgezet wordt. Dat zal
betekenen, dat de wensen van de bewo
ners ook normgevend moeten blijven voor
wandelen cursisten, docenten en con
certbezoekers naar de Haarlemse Gro
te Kerk waar het concert wordt beslo
ten op het Müller-orgel. Komende za
terdagavond, 19.30 uur
Frans Halsmuseum. Ter gelegen-
Op dit in 1965 door de Duitse firma
Ahrend en Brunzema in de oorspronkelij
ke staat van 1735 teruggebrachte instru
ment heeft Ton Koopman met dwingende
overtuigingskracht een beeld geschetst
van de wijze waarop hij literatuur vanaf
Sweelinck tot Carl Philipp Emanuel Bach
de pure, onvervalste identiteit denkt te
kunnen teruggeven.
Voor velen een brok
nostalgie, voor
anderen een
openbaring
In het
sfeervolle
Openlucht
theater
elke keer
weer een
onverge
telijke
happe
ning.
Aanvang
20.00 uur
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM. Ted de Braak presen
teert van 26 juli t.m. 6 augustus in het
Nieuwe De la Mar Theater zijn speciale
zomeravondshow „Lachen met Ted”. De
voorstellingen worden muzikaal omlijst
door een combo dat bestaat uit Theo Roo
sen, Eddy de Wind, John Tadix, Frans
Suykerbuyk. De voorstellingen beginnen
om 20.15 uur.
Expert als hij op dit gebied is, weet
Koopman dan ook inderdaad de groten
deels bekende werken, waarmee zijn Am
sterdamse programma gevuld was, vaak
een zeldzaam verkwikkende frisheid te
verlenen. Soms bereikt hij dit met een
meeslepend-potente motoriek, zoals het
geval was in de vertolkingen van Swee-
linck’s Balletto del Granduca, van Buxte
hude’s koraalfantasie „Wie schön leuchtet
der Morgenstern” en van Bach’s Dorische
Toccata; soms ook middels een veelheid
van zinvol toegevoegde, dan wel origineel
uitgevoerde versieringen, waarvan sprake
was in Sweelinck’s koraal „Puer nobis
nascitur”, in Gibbons’ nobele dialoog
„Fancye for a double orgaine”, alsmede in
het „Offertoire sur les grands jeux” uit de
„Messe a l’usage des Convents” van Fran
cois Couperin. Bij dit alles zij opgemerkt,
dat Ton Koopman genoemde middelen
kan toepassen vanuit een nimmer falende
speeltechniek. Slechts één interpretatie
kwam mij wat zwaar op de maag te liggen:
die van het grote Preludium (en Fuga) in e
van Nikolaus Bruhns. In alles wat er aan
gaande de weergave van dit stuk zo onge
veer te doen gebruikelijk is, had Ton
Koopman resoluut het mes gezet; merk
waardig genoeg hier geen metrische conti
nuïteit, maar enorme tempovrij heden van
af het extreem snel opgezette begin, alsme
de' het hanteren van contrastrijke registra-
Volgena weekeinde loopt op Beecke-
stijn een expositie af waarop werk te
zien is van twee Haarlemse kunste
naars. In de bovenzaal van het Noorde
lijke Koetshuis hangen tekeningen van
Karei Masion, terwijl in de tuin beel
den staan van Adine Engelman. Tot de
geëxposeerde plastieken behoort deze
„samenhang nr. 3”. Het Koetshuis is
uitgezonderd de maandag van 14-17
diverse
omge-
A/erken
ierhu-
50 m2
Vr.pr.
it. Ge
irt ge-
1.000,-
t over
ingen,
ngen;
ijdag
s ver-
i d’Or,
Btion.
met±
hugo-
i.a.
viteiten aan. Zonder het verval te idealise
ren moet men konstateren, dat de oude,
afgetakelde buurt de creativiteit enorm
heeft gestimuleerd. Een geheel beschil
derd huis in de Koolsteeg, erfjes in de
Kerkhofstraat en vernieuwde gevels en
eigenhandig toegevoegde dakkapellen zijn
er het resultaat van.
Zoals de buurt er momenteel bij ligt, is
hij zonder meer hard toe aan een bestem
mingsplan en daar wordt ook door bewo
ners en gemeente samen hard aan ge
werkt. Misschien is het goed om hier op
een probleem te wijzen, dat zich bij een
wandeling door de wijk en bij een bezoek
aan de tentoonstelling opdringt. Dat be
treft de tegenstelling tussen de goede be
doelingen, zoals die nu al geopenbaard zijn
in het voorlopige bestemmingsplan, en de
paar plannen, die daarop vooruitlopend al
ties, waardoor het toch al fragmentarische
geheel nu onderling mijns inziens nauwe
lijks nog verband kende. De organist zal
ongetwijfeld een gegronde motivering
voor zijn zeer afwijkende visie bezitten,
maar in dit geval kon het resultaat mij
(nog) niet imponeren.
Twee composities van het in groten geta
le bijgewoonde recital zijn inmiddels on
vermeld gebleven. Dat was het uit de Gro
te Orgelmis gelichte koraal „Vater unser
im Himmelreich” van vader Bach, waar
van het pregnante ritme ondanks de in
vloed van de (soms wat onrustig uitgeval
len) triolenbeweging met waakzame preci
sie zijn dosering kreeg. Tenslotte dan nog
Koopman’s klaterend heldere lezing van
het elegant-gevoelige idioom uit de eerste
Sonate in D van Carl-Philipp Emanuel
Bach, waarvoor dit Müller-orgel werkelijk
ideale klankeigenschappen bleek te bezit
ten.
Het enige hoopgevende vooruitzicht is
e boven alles uittorende Bakenesser-
erk. Om de binnenstad te bereiken dient
:en links- of rechtsaf te slaan. In beide
evallen omzeilt men dan de Burgwal-
uurt, de buurt, waaraan een tentoonstel-
ng is gewijd, die op dit moment te zien is
i de Haarlemse Vleeshal. De expositie is
amengesteld door het Frans Halsmu-
eum met medewerking van onder andere
ewoners van de wijk.
1 Eeuwen geleden zag de entree van Haar
lem er heel anders uit. Men betrad de stad
tia de Amsterdamse (of Spaarnwouder)
Poort en werd ogenblikkelijk opgenomen
in het intieme stedelijke milieu van de
Epaarnwouderstraat, de slagader van de
lurgwalbuurt. Deze buurt is bij een 14e-
euwse uitbreiding van Haarlem ontstaan.
Iet Spaarne bood vervoersgelegenheid en
rok om die reden veel bedrijven aan. Wie
et zich financieel kon veroorloven vestig-
e zich direkt aan het water. Minder kapi,
ialkrachtigen namen hun toevlucht tot de
traten daarachter.
De Burgwalbuurt is een stukje stad om
genblikkelijk verliefd op te worden. Het
s een introverte, kleinschalige buurt met
en vrij lage bebouwingshoogte. Er zijn
:eel winkeltjes en kleine bedrijven. Het is
'oorstelbaar, dat de buurt bijna huis voor
luis is opgebouwd. Naast de laat-19e-
eeuwse speculatiebouw frappeert de veel
soortigheid in de bebouwing, die daarvan
het resultaat is geweest, nog steeds. Vooral
wanneer men let op de vele originele
puien, erkers en balkonnen, meestal pro-
dukten van particuliere initiatieven.
Ged. Oude Gracht 82 (Haarlem-Centrum)
Soendaplein/Floresstraat (Haarlem-Noord)
Califomiëplein 17 (Haarlem-Schalkwijk)
Raadhuisstraat 60 (Heemstede)
Lange Nieuwstraat 427 (IJmuiden)
Beverwijkse Courant: Zeestraat 18 (Beverwijk)
AMSTERDAM. Ton Koopman, dezer dagen als docent in actie bij de Zomeracade-
mie (deel uitmakend van de Haarlemse Orgelmaand), deed woensdagavond zijn
specialisme (barokmuziek) uit de doeken, waarbij het „arbeidsterrein” ditmaal was
verlegd van het Haarlemse Müller-orgel naar het „kleinere broertje" in de Waalse kerk
te Amsterdam.
Het terrein, waar vroeger de vleesfabriek
van Booy stond.
de concrete aanpak en daarmee dat de
kans bestaat dat de gemeente wel eens een
stap terug zal moeten doen.
Een uitermate lelijk, misplaatst gebouw
kan beeldbepalend zijn; moderne, comfor
tabele nieuwbouw kan op de ene plek
detoneren, waar het elders misschien de
ideale oplossing is. Uit in de buurt gehou
den enquêtes blijkt al bijvoorbeeld, dat het
zuidelijke deel van de Spaarnwouder-
straat over het algemeen lelijk wordt ge
vonden, maar ook, dat men de bebouwing
in elk geval wil handhaven. Met deze en
quêtes en het samenwerkingsverband met
de bewoners rond het bestemmingsplan
voor ogen, wekken de plannen voor het
Booy-terrein (31 premiekoopwoningen)
verbazing en vraagt men zich in de Lelie
straat af, hoe dat ene vreemd gesitueerde
blok nieuwe huizen er ooit heeft kunnen
komen.
In feite zijn de problemen in de Burgwal
buurt niet kenmerkend voor deze buurt
alleen. De eisen van de bewoners, de pro
blemen betreffende de subsidiëring van
monumenten, de nieuwbouw; geen stad in
Nederland worstelt niet met deze vraag
stukken. Praktisch ieder stadsvernieu
wingsgebied heeft zijn eigen Booy-pro-
bleem. Verbazingwekkend in Haarlem is
de sfeer waarin de dialoog tussen de ge
meente en de (lieve) aktiegroep gevoerd
wordt: „Blijkt, dat de gemeente niet bereid
is om te kopen, dan zullen de plannen van
Smit’s Bouwbedrijf uitvoerig besproken
moeten worden” (uit een pamflet).
Uitstekend is de manier, waarop de ten
toonstelling de problemen laat zien waar
mee een particulier die wil restaureren
geconfronteerd wordt. Alsook hoe de ver
schuivingen in het restauratiebeleid van
de afgelopen jaren worden getoond. Dat
zijn zaken, die in hoge mate aan de orde
komen in de Burgwalbuurt.
Twee grote gebouwen verdienen aparte
aandacht en krijgen die ook ruimschoots
op de tentoonstelling. Dat zijn de Spaarne-
kerk en de Amsterdamse Poort. De kerk is
in het verleden niet gesloopt en het
raadselachtige woningbouwplan voor het
gebouw is gelukkig van de baan. Het plan,
dat nu uitgevoerd wordt, lijkt zinvol. Voor
zover dat op grond van de op de tentoon
stelling hangende tekeningen te beoorde
len is, worden de nieuwe bestemmingen in
de woon- en recreatiesektoren logisch ver
pakt in het neo-gothische omhulsel. We
leven in een tijd, waarin veel kerkgebou
wen van funktie zullen moeten verande
ren; de verbouwing van de Spaarnekerk
kan van meer dan alleen plaatselijke bete
kenis worden.
Ook de poort is een gebouw, dat ooit een
duidelijke funktie had en die nu niet meer
heeft. Wil men vermijden, dat hij een zie-
lig-ogend overblijfsel uit vroeger tijden
blijft, dan zal een nieuw gebruik gezocht
moeten worden, gekoppeld aan het noord
en van de Burgwalbuurt en zichtbaar ge
maakt in een duidelijke stedebouwkundi-
ge vormgeving.
De tentoonstelling in de Vleeshal presen
teert de buurt met al zijn eigenaardighe
den en problemen op een sympathieke,
heldere manier. En het belangrijkste is,
dat hij dermate intrigerend werkt, dat een
wandeling door de buurt zelf na het be
zoek aan de Vleeshal zeer vanzelfsprekend
is.
De tentoonstelling „Wonen tussen mo
numenten in de Burgwalbuurt” is te zien
in de Vleeshal, Grote Markt, Haarlem.
Toegang gratis, maandag t/m zaterdag 10-
17 uur, zondag 13-17, t/m 3 september.
De Uitwijzer-rubriek gaat met ingang van
volgende week korte tijd op vakantie.
Berichten over komende concerten en uit
voeringen kunnen echter op normale wij
ze aan de kunstredactie worden aangebo
den en zullen een plaatsje krijgen in de
krant.
De gereduceerde plaatskaarten
(kassa openluchttheater 10,X f “T CA
zijn verkrijgbaar bij onze kantoren d J f
Telefonisch kunnen geen plaatskaarten worden gereserveerd
1
c
co,
De Burgwal zelf is een verhaal apart. Hij
snijdt in tweeën, hetgeen geaccentueerd
wordt door de onderling verschillende
stratenpatronen van beide buurtdelen. De
gracht ligt visueel ingeklemd tussen het
gebouw van Stadsontwikkeling in het
zuiden en de koepel van de gevangenis in
het noorden. De breedte is opvallend groot
ten opzichte van de vrij geringe hoogte van
de bebouwing en door het vrijwel geheel
ontbreken van bomen is de gracht ruimte
lijk erg kaal.
Daarnaast wordt de charme van de
Burgwalbuurt ontleend aan een uitgeba
lanceerd stratenpatroon. De wijk is op een
bijzonder natuurlijke manier verkaveld en
heel logisch ontsloten, met name via de
twee bruggen richting centrum. Het
noordelijke gedeelte van de Spaarnwou-
derstraat, die tot aan de aanleg van de
spoorlijn naar Amsterdam in 1839 een
belangrijke verkeersfunktie had, is nog
steeds levendig en aantrekkelijk. Het ge-
bogen tracé van het zuidelijke deel van die
straat en van de Antoniestraat levert unie
ke momenten op, zowel in positieve als in
negatieve zin.
J De Spaarnwouderstraat is hier van een
snijdt de buurt in tweën, hetgeen geaccen-
tueerd wordt door de onderling verschillende
briek „Het Klaverblad”. Maar dit gebouw
manifesteert zich in de binnenbocht van
de straat pas op het laatste moment anders
dan het geval zou zijn geweest in een
rechte straat. Zo ook doet' zich het merk
waardige feit voor, dat een paar lage mu
ren, die normaal nauwelijks zouden opval
len, door hun ligging in de buitenbocht
tegenover de fabriek zeer bepalend voor
de sfeer in de straat zijn. Wie vanaf dit
Punt naar het zuiden doorloopt tot het
kruispunt bij de Hoogstraat beleeft ten
slotte een sensatie waar menig stedebouw-
kundige van droomt: de blik van de wan
delaar wordt op een werkelijk perfecte
manier via de Antoniestraat naar de domi
nerende spits van de Spaarnekerk geleid.
en een improvisatie ten gehore bren
gen.
Spaamdam. De kunst en ambach
tenmarkt in Spaamdam is zaterdags
een bezoekje meer dan waard, zeker
rond klokke drie als het driekwartiers-
concertje in de Nederlands-Hervormde
Kerk aan de Westkolk in het plaatsje
een aanvang neemt. Komende zaterdag
neemt Jaap Stork overigens muziek
medewerker aan onze bladen een
orgelconcert voor zijn rekening. Hij zal
werken van Pachelbel, Wilhelm Friede-
man Bach (Polonaises) en Haydn (Flo-
tenuhrstücke) ten gehore brengen. Het
programmaatjes wordt door de orga
nist toegelicht.
Ruïne van Brederode. Nu al voor het
zesde achtereenvolgende jaar presen
teert Het Velsense Witte Tejater zome-
ravondactiviteiten in de sfeervolle Ru
ïne van Brederode te Santpoort. Eksta-
vo '78 zoals de activiteiten gedoopt
zijn, gaat van start met een avant-garde
jazzconcert komende vrijdagavond (21
uur) als Gilius’ Haagsche Hofje komt
musiceren. Het is een ensemble dat
meerdere stijlen (waaronder fanfare-
invloeden) mengt en met vrije improvi-
saties afwisselt. Op het zojuist achter
ons liggende Northsea Festival in Den
Aquarellen. Georg Riel exposeert
aquarellen, tekeningen en schilderijen
in de bovenzaal van De Ark, Nieuw
Heiligland 3 in Haarlem. Tot en met 31
juli kan men er dagelijks van 17 tot 2
uur 's nachts terecht, op zondag reeds
vanaf 14 uur
uur) Martje Horst een programma van
zestiende- en zeventiende-eeuwse luit
muziek ten gehore brengen.
Er wordt muziek van
de Franse componisten Nicolas Vallet
en Jean Baptiste Besard ten gehore
gebracht.
Gemeentelijke orgelbespelingen.
De Oostduitse organist Christian Col
lum is zo langzamerhand een goede
bekende in Haarlemse orgelkringen. Al
sinds enkele jaren bezoekt hij trouw de
Haarlemse Orgelacademie om zich ver
der te bekwamen. Het lag dan ook voor
de hand hem eens te vragen voor een
gemeentelijke orgelbespeling van het
Müller-orgel in de Grote of St. Bavo-
kerk te Haarlem. Komende dinsdag
avond (20 uur) is het zo ver.
Volgende week donderdagmiddag
(15 uur) wordt de orgelbespeling ver
zorgd door Jos van der Kooy en Leo
van Doeselaar, een duo dat bekend is
om het uitstekende quatre-mains spel
waartoe het in staat is.
RK Bavo. Hans Dieter Möller, een
Westduitse organist speelt een opmer
kelijk orgelprogramma in de RK Ka
thedrale Basiliek St. Bavo aan de Leid-
sevaart 146 te Haarlem. Komende za
terdagmiddag (15 uur) zal hij tijdens
een vrii toeeankeliik driAkwartiprsrnn-
In samenwerking met het
Openluchttheater Bloemendaal
presenteren wij aldaar op
vrijdag
11 augustus 1978
--***-■<
^4
W
»s
ZINGEN
J-’QRTéN
1
uur geopend.
eert werken van Liszt, Widor, Slavicky
druk
met kaarslicht zal zaterdagavond (20.30
de straten tussen de Burgwal en de Lange
Herenvest des te boeiender overkomen.
Men treft er een weelde van bewonersakti-
gen aan bod mogen komen. Daarna