Thijs Chanowski na Toestanden nu met de film Camping
Welzijnsbevordering wordt
leeg begrip zonder geld
Prom-concert van NPO
met Louis van Dijk
Antiekdiefstal
uit Kamper kerk
komende
exposities
wij
ontvingen
Parapsychologie leesbaar,
overzichtelijk samengevat
I
7*
cmj
JAARVERSLAG RAAD VOOR DE KUNST:
Op 5 september in Haarlem
Anne Frank-expositie in
tien Japanse steden
Lokatie
Improvisatie
e*
15
KUNST
AUGUSTUS
19 7 8
MAAN DAG 7
GEEN ILLUSTRATIES IN HANDBOEK PAUL UCCUSIC
(Van onze kunstredactie)
I
AMSTERDAM. De nieuwe
Nederlandse speelfilm Camping,
van Thijs Chanowski en het
Werkteater, draait vanaf 17 au
gustus in een groot aantal Neder
landse bioscopen. Begin juli be
leefde Camping zijn wereldpre
mière in Londen, op een dag die
gewijd was aan de Nederlandse
film. Daartoe uitgenodigd heten
functionarissen van CRM zes Ne
derlandse speelfilms aan zich
voorbij trekken en unaniem werd
de Werkteaterfilm als de beste en
meest representatieve gekozen.
Ook de Britten hebben hun bijval
getoond. Ze hebben gelachen en
open doekjes gegeven dat het een
lieve lust was. Camping is bedoeld
als een parodie op het kampeerge-
beuren en als amusante film voor
het hele gezin.
4
I 1
hr
x
h*:
W
I
bibliotheek
Werkteater gaat de bioscoop in
Werkfoto van de opnamen van de film Camping, die na half augustus in vijftien
krant.
(Van onze Haagse redactie)
1 of Je-
Te-
v.
KEES KLAASSE
mische
Jeugd-
A’s lijn
Top-50.
(Van onze kunstredactie)
jlitiese-
rie.
LOUIS VAN DIJK
en om
t, zijn
ise or-
kshops
nuziek
In het Cultureel Centrum van Amstel
veen wordt van 2 september tot 5 oktober
de tentoonstelling Vijf jaar Publieksthea-
ter gehouden. In de benedenfoyer is een
expositie ingericht die een overzicht geeft
van alle voorstellingen die het Publieks-
theater in de afgelopen vijf jaar heeft
gebracht. De tentoonstelling kwam tot
stand onder produktie van Leon Schoffe
len en bevat uitsluitend werk van foto
graaf Kors van Bennekom. Het Cultureel
Centrum is dagelijks geopend van 11 tot 24
uur. Toegang gratis.
Het Rijksmuseum Boerhaave in Leiden
heeft een tentoonstelling georganiseerd
die tot 2 september wordt gehouden ter
gelegenheid van het tweehonderdjarig be
staan van het wiskundig genootschap „een
onvermoeide arbeid komt alles te boven”.
'-serie,
igazine
Onder de titel „De geheele wiskonst”
worden oude en nieuwe boeken en voor
werpen uitgestald. Te zien zijn onder ande
re fraaie antieke instrumenten uit de eigen
collectie van het museum, het leerboek
van Abraham de Graaf „De geheele ma
thesis of wiskonst, herstelt in zijn natuur
lijke gedaante” uit de achttiende eeuw en
„wiskunde voor ouders” over het tegen
woordige wiskunde-onderwijs.
Speelse kanten van de wiskunde worden
ook belicht. Bijvoorbeeld het vierkleuren
probleem of het zo zuinig mogelijk kleuren
van een landkaart. Het probleem werd
bijna 125 jaar geleden gesteld en opgelost,
maar twee jaar geleden is pas bewezen dat
vier kleuren voldoende zijn.
In de Commanderie van de St. Jan in
Nijmegen zijn van 28 oktober tot en met 3
december werken te zien van de in Den
Haag overleden schilder Jan Toorop. Deze
oefende ruim dertig jaar invloed uit op de
Nederlandse moderne kunst. De tentoon
stelling, waar tachtig schilderijen en teke
ningen te zien zijn, laat de ontwikkeling
van de zeer eigen expressionistische werk
wijze van Toorop zien.
„We huurden een afgelegen lokatie op
het kroondomein bij Uddel, een weiland,
een bos en een klein meertje. Daar konden
we ongestoord werken. We trokken er met
alle medewerkers en hun gezinnen naar
toe en richtte er een echte camping in, die
een dubbele functie had: om er gedurende
de opnamen te wonen en als lokatie voor
de film. Door de inzet van iedereen konden
we vorig jaar juk de film binnen veertien
dagen draaien. De scènes werden niet ge
repeteerd. Als we begonnen, wisten we
niet hoe het zou eindigen. Alle acteurs
De tentoonstelling geeft een indruk van
het leven van Anne Frank, de moeilijkhe
den van de onderduikperiode, de natio-
naal-socialistische bezetting en de joden
vervolging. Ook komt de rol van Japan in
de Tweede Wereldoorlog aan de orde, al
dus een mededeling van de Anne Frank
stichting.
Mevrouw Miep Gies opent de expositie.
Samen met haar man behoorde zij tot
degenen, die de onderduikers in het ach
terhuis hebben geholpen.
Het dagboek van Anne Frank is al jaren
lang een van de meest verkochte boeken in
Japan, aldus de stichting.
speelden gewoon zichzelf, maar wel in een
gespeelde situatie. Alle dialogen zijn ter
plaatse geïmproviseerd. Dat is een kunst
die niet alle acteurs beheersen, maar de
acteurs van het Werkteater werken altijd
zo. Zij zijn ware virtuozen in het improvi
seren”.
„Het beeld wat je krijgt te zien, is zeer
levensecht. De techniek was helemaal on
dergeschikt gemaakt aan hun wijze van
werken. Dus geen hinderlijke geluidshen-
gel boven de spelers, geen cameraman of
regisseur die hen uit hun concentratie
bracht. We werkten meestal met drie of
vier camera’s, die tegelijk dezelfde scène
vanuit verschillende gezichtspunten opna-
HAARLEM. Voor de derde keer zul
len dit jaar in vijftig plaatsen landelijk
georganiseerde Prom-concerten plaats
hebben. In totaal zeven provinciale sym-
fonie-orkesten brengen tussen 19 augus
tus en 1 oktober in hun regio een program
ma met „herkenbare” populair-klassieke
muziek, waaraan solisten en orkesten uit
het „lichtere genre” hun medewerking
verlenen.
De dirigent Jan Stulen werd in 1942 in
Amsterdam geboren. Hij studeerde piano
aan het Conservatorium in Amsterdam en
volgde daarnaast een dirigentencursus bij
Peter Eros. Na zijn studie werkte hij als
repetitor en kapelmeester bij het Stadsthe
ater van Munster. In 1970 werd hij muzi
kaal leider bij het Nederlands Balletor-
kest.
Voor het eerst zal dit jaar naar Engels
voorbeeld ook een „Last night of the
Proms” plaatshebben. Deze Promfinale
zal ter afsluiting van de reeks concerten
worden gehouden op zaterdag 11 novem
ber in de „Rijnhal” in Arnhem. Per con-
certplaats komen 50 bezoekers in aanmer
king om deze Promfinale bij te wonen.
Verder wordt een klein bedrag aan geld
vermist, opbrengst van het openstellen
van de Buitenkerk voor toeristen. Sporen
in het kerkgebouw duiden er volgens de
politie op dat de inbraak het werk van drie
man kan zijn geweest
Via het plaatsen van een rek in een bij
het kerkgebouw gelegen steeg werd het
glas uit een glas in loodraam gesloopt. De
glasruitjes trof men zondagmorgen keurig
epgestapeld bij de Buitenkerk aan.
men. Verder had iedere acteur een klein
bandrecordertje en een microfoontje in
zijn kleding verborgen. Niemand hoefde
op de microfoon te letten. Gevolg van deze
wijze van werken is dat je als resultaat
viermaal de scène op film hebt en vijf
geluidsbanden. Daar gaat de regisseur
mee naar huis”.
„Daar begint pas het grote werk. Het
mixen van het beste geluid en het beste
beeld uit de onvoorstelbare hoeveelheid
materiaal. Omdat ik tijdens de opnamen
een lid van het collectief was met evenveel
stemrecht als de anderen, kon ik pas ach
teraf een draaibpek maken, gebaseerd op
het materiaal. Dat geeft een veel grotere
flexibiliteit bij de montage dan bij de tra
ditionele manier van werken het geval is”.
„De laatste jaren heb ik binnen Cha
nowski Productions BV nog voor de NOS
„De vloek van woestewolf” geregisseerd.
Dat was een serie waarin acteurs met
tekenfilm gemixt waren. Nadat ik twee
jaar geleden de produktiemaatschappij
verlaten had, was ik vast van plan iets
nieuws te gaan doen. Het element van
improvisatie had altijd al een rol gespeeld
bij mijn tv-werk. Maar hoe voer je dat door
bij speelfilms. Ik had het geluk met het
Werkteater in contact te komen. Daar heb
ik fijn mee gewerkt. Maar dit wil niet
zeggen dat ik in de toekomst met dit expe
riment zal doorgaan”.
„Ik wil van de pluspunten gebruik ma
ken bij een film waarin een echt verhaal
zit- Het idpe heb ik al, maar daar wil ik
liever nog niets over zeggen. Wel wil ik
ruimte laten voor improvisatie van de ac
teurs, maar zij moeten de dramatische lijn
van een bestaand verhaal volgen”.
„Camping heeft geen verhaal. Het is een
situatiebeeld van echtparen op een cam
ping. Verschillende echtparen, aanstaande
echtparen, sleurechtparen, echtparen met
veel, weinig en zonder kinderen, ontmoe
ten elkaar toevallig op dezelfde camping.
Of ze willen of niet, ze krijgen met elkaar
te maken, want ze zijn slechts gescheiden
door heel dunne wandjes. Dan krijgt een
van de campingbewoners dreigbrieven.
Daar krijgt iedereen mee te maken. Ik
denk dat veel Nederlanders zichzelf her
kennen in deze zomerse film”.
KAMPEN (ANP). In de nacht van zater
dag op zondag is uit de vitrines, die staan
opgesteld in de rooms-katholieke Onze
Lieve Vrouwe of Buitenkerk in Kampen
een aantal religieuze antieke kunstvoor
werpen ontvreemd, waaronder een cibo-
riekelk en deksel, een vergulde ketting
met medaillon en halve edelstenen uit de
zeventiende eeuw, enkele kruisjes met
edelstenen, een misboek uit 1864, een
paar Berlijnse kanonborden uit 1904 en
enkele relikwiekastjes.
door Simon
Zelen
□rding.
s.
7-serie
en van
nentai-
NOS
terna-
iat op
rehou-
ijftien
n ver-
12 au-
lar op
i voor
>or-in-
nieuw
t deze
;nder-
inter-
et be-
sn een
le lan-
het in
j mid-
ind in
mber
se ra-
zijn
1 1, 2
oeten
leNe-
s een
DEN HAAG. Volgens de voorzitter
van de Raad voor de Kunst zal de verma-
terialisering van het bestaan eerder toe-
dan afnemen wanneer regering en parle
ment niet meer geld beschikbaar stellen
voor kunst en cultuur. De financiële groei
dient gelijk op te gaan met de bevorde
ring van het welzijn.
(Buiten ruimte, materie en tijd”, door Paul
Uccusic. Uitgeverij J. Gottmer-Haarlem. Prijs
S 32,50.
n-
bioscopen gaat draaien.
AMSTERDAM (ANP). Op initiatief
van de Japanse krant Asahi Shimbun zal
op 10 augustus in Tokio een tentoonstel
ling over Anne Frank worden geopend.
De tentoonstelling, die na Tokio nog in
negen andere steden te zien zal zijn, wordt
mede georganiseerd door de Anne Frank
stichting in Amsterdam.
0 Opera
78.
oumaal
jramma
m. 19.15
!0.15 Ac-
i kijkers
irogram
insatzüi
30 Actu-
iziekpro
■Igeno-
:es uit
d. On-
Allis,
3, Bob
□ackin
detre-
an van
Cees
ing
i een
trs de
i mer-
- m-iiwili-lrlim.
ie Molly
igdserie
ek. 19.20
ilmserie
uin, das
speel-
Actuali-
;e. 23.00
tret. 0.40
gsweg.
s.
het enige „nut” van wat ook de officiële
wetenschap schuchter begint te accepte
ren als „paranormale verschijnselen”,
die terdege onderzocht moeten worden.
Nu is de paranormale wetenschap, de
studie van het onverklaarbare, het on
doorgrondelijke, geen speelgoed. Dat is
buiten kijf. Maar net zo vast staat, dat de
mens mogelijk een heel reservoir van
ongebruikte krachten ter beschikking
staat. Meer kracht dan een paar spierbal
len. Die krachten laten zich maar bijwij
len zien. Bij sommigen iets vaker. Die
maken er dan ook vaak meteen hun
beroep van (Croiset, Hurkos), want in het
land der blinden... De „modale” mens
moet het doen met af en toe een glimpje:
een voorspellende droom, een „groet”
van een pas overledene of een flits van
telepatisch contact.
Het handboek van Uccusic geeft er een
stevig overzicht van. Gedachtenover
brenging (telepathie), helderziendheid in
ruimte en tijd, het buigen van vorken en
lepels zonder ze aan te raken (psychoki
nese, Uri Geiler), en paranormale gene
zing zijn tegenwoordig vaststaande ver
schijnselen, zo concludeert de schrijver.
Aan het woord komen beroemde na
men als Edgar D. Mitchell, maanreiziger
en onderzoeker, Cleve Backster met zijn
gen. Toen eenmaal was vastgesteld dat het
op een camping zou spelen, werden er in
onderling overleg rollen verdeeld. Rense
Rooyaards gaf bijvoorbeeld de wens te
kennen dat hij de beheerder wilde spelen.
Geen gewone beheerder, maar een die aan
een rolstoel gekluisterd was. Shireen
Strooker wilde een huishoudster spelen.
Samen hebben ze verschillende camping-
beheerders ondervraagd naar hun werk
en de problemen die ze daarin tegenko
men. Vervolgens heeft Rense Rooyaards
drie dagen doorgebracht in een tehuis
voor gehandicapten om de problemen van
het leven in een rolstoel te leren kennen.
Zo heeft iedereen van tevoren de achter
gronden van zijn rol onderzocht”.
„Er was een voorlopig scenario geschre
ven. Tijdens de voorbereidingen werd dat
steeds gewijzigd onder invloed van nieuwe
ideeën, die in kleinere groepen werden
ontwikkeld. Toen alle scènes in volgorde
stonden, werden er opnieuw ingrijpende
veranderingen aangebracht, en tenslotte
werden er op de set nieuwe scènes uitge
werkt”.
In diverse plaatsen in Noord-Holland
worden de Prom-concerten uitgevoerd
door het Noordhollands Philharmonisch
Orkest onder leiding van de gastdirigent
Jan Stulen. Solistische medewerking
wordt verleend door Louis van Dijk, Lies-
beth List en Ramses Shaffy. In Haarlem
heeft het Prom-concert plaats op 5 septem
ber in het Concertgebouw. *Op het pro
gramma staan onder meer werken van
Bizet, Mozart, Dvorak, Katsjatoerian,
Brahms en Johann Strauss en samen met
Louis van Dijk onder' meer Mozart, en
Jean Baptiste Lully. Ramses Shaffy zal
zingen „Ik laat jou niet door de poort,
Marije, Soms en We zullen doorgaan. Lies-
beth List: Sans toi j’ai peur, Zwanenzang,
Laat me niet alleen en Amsterdam. Samen
zullen zij brengen Fenix en Pastorale.
■A De vermaarde Israëliër Uri Geller, die
de wereld verbaasd heeft doen staan
over wat hij kon presteren. Zonder die
aan te raken, puur door „geestelijke
kracht’’, buigt hij sleutels krom en kan
stilstaande en zelfs opzettelijk gesabo
teerde klokken en horloges weer laten
tikken. Ook in ons land, in 1975, is eens
een tv-uitzending aan hem gewijd, die
tal van reacties opriep.
a. 18.55
19.05 Hu
Medede-
J oumaal
komisch
i bescha-
•vecht in
Pacific),
„Participatie van de bevolking aan
kunst en cultuur is een uitnemende zaak
en het is de moeite waard dat velen er zich
voor inzetten. Maar het is een leeg begrip,
politieke humbug, wanneer de wil er niet is
dit in financieel opzicht mogelijk te ma
ken”.
Voorzitter De Ruiter komt tot zijn uit
spraak in het zojuist verschenen jaarver
slag over 1976. Het verslag waardeert de,
toenmalige, minister van CRM, Van
Doorn. Hij heeft bewerkstelligd dat bezui
niging voor de kunsten slechts stopzetting
van verdere uitbouw betekende. Maar in
absolute zin, in guldens uitgedrukt, bete
kent dit toch een achteruitgang. De publi
citeit die kunsten krijgen en de algemene
belangstelling die ervoor bestaat, staat in
geen verhouding tot de gelden die beschik
baar zijn. De ontwikkeling van de kunsten
begroting staat in geen enkele verhouding
tot de groei van de bevolking. Er is reeds
jaren sprake van een achterstelling.
De voorzitter van de Raad voor de Kunst
heeft ook kritiek op de kunstenaars. Ze
geven te weinig tijd aan het meewerken
van het adviseren van regering en parle
ment, juist als deze nieuw beleid nastre
ven. „Raakt men vermoeid en minder geïn
teresseerd door de voortdurende onderlin
ge twisten?” De voorzitter van het college,
dat adviesinstantie is, maar ook geacht
wordt de wereld van de kunsten te verte
genwoordigen, ziet echter ook een andere
reden voor de terugtrekkingsbeweging
van de kunstenaar. „De harde werkelijk
heid is dat er over de hele linie bezuinigd
moet worden. Het is te begrijpen dat de
animo om daaraan medeplichtig te wor
den, niet toeneemt. Het is ook een onaan
gename toestand”. Op de rijksbegroting
prijken de kunsten met slechts twee pro
mille van het totale budget.
„Noordeuropese mysteriën en him
sporen tot heden” door F. E. Farwerck,
uitgave Ankh-Hermes (tweede druk
ƒ85,-).
„Leven in relatie”, Edgar Cayce’s visie
op contacten, omstandigheden, karma en
reïncarnatie, door Gina Cerminara, uit
gave Ankh-Hermes 29,50).
„De toekomstmens”, een verbijste
rend uitzicht op de verre toekomst, door
Nico Baaijens, uitgave Ankh-Hermes
(ƒ35,-).
„Religiositeit en fantasie” door Arnold
Uleyn, uitgave Ambo 12,50).
„Magie in dienst van de mystiek”, door
prof. H. van Praag, uitgave Meulenhoff.
„Het Oosterse liefdesspel”, tantra,
seks en erotiek, door Kamala Devi, uitga
ve Omega Boek 24,50).
„Ik heb iemand doodgeschoten”, poli
tieroman door Ed McBain, uitgave Bru-
na.
„Intimiteit en ouder worden”, een
boek over de beleving van seksualiteit op
latere leeftijd, door Robert N. Butler en
Myrna I. Lewis, uitgave Van Loghum
Slaterus 19,50).
„Medische raadgever voor hoge bloed-
druk-patiënten, door prof. dr. K. D.
Bock, uitgave Hollandia (derde druk
19,50).
„Hengelsportgids van de Ardennen”,
het ABC voor «die viswaters met 500 vis-
plaatsen, door H. Balzat, A. Dussart en E.
van Hecke, uitgave De Nederlandsche
Boekhandel (ƒ29,50).
„Over kruiden en veel meer” door
Fik Seymus, uitgave De Nederlandsche
Boekhandel 19,90).
„Het kinder bomen en struiken boek”
geschreven en getekend door Peter Kou-
a. 20.00
je. 21.00
ire film-
nter ver-
rie. 22.40
i der Ge-
lenzen
com-
vooral
hand-
dat niet
meer pretendeert
dan het is: een overzichtelijke samenvat
ting van wat tot nu toe zéker is.
Eenieder kent wel dat soort verhalen,
dat meestal niet of weinig zeker is. Door
gaans van horen zeggen; zoals van „Mijn
grootvader, die op een stikdonkere nacht
over een landweggetje naar huis liep.
Toen zag hij plotseling...”. En wat de
goede man dan gezien heeft, wordt met
een ware hartstocht flink in de kippevel-
lerige sfeer getrokken. Heerlijke vertel- voelende planten, Thelma Moss, specia-
sels om bij te griezelen, want dat is vaak liste in de Kirlianfotografie, en de klas
sieken van de parapsychologie zoals J. B.
Rhine, Milan Ryzl, Karlis Osis.
Parapsychologen verkeren in de posi
tie van de „underdog”. De man die zich
meer dan elke andere wetenschapper
moet verdedigen tegen beschuldigingen
van fraude en vals spel. Dat komt na
tuurlijk door de op het eerste gezicht
vaak volslagen ongeloofwaardige resul
taten van hun onderzoekingen.
Maar vervelend is, dat die underdog-
positie zich manifesteert in een constante
polemiek, waarbij tegenstanders van de
„leer” met naam en toenaam telkens
weer zonodig opgevoerd en om de oren
geslagen moeten worden. Over de hoofd
en van de geïnsteresseerde lezer heen.
Ook Uccusic is daaraan niet ontkomen.
Het boek is in ieder geval helder ge
schreven, ook bedoeld voor leken, zeggen
schrijver en uitgever zelf. Dat is zo, maar
ronduit een misser is dan wel het volsla
gen ontbreken - in de Nederlandse uitga
ve - van foto’s en illustraties. Of het
moeten de paar dorre straatjes zijn, die
het vrij prijzige werk visueel gestalte
moeten geven
Camping is vorig jaar opgenomen op de
warme julidagen die toen nog echt beston
den. Een klein stukje werkkopie op video
laat Peter Faber zien, mopperend bezig
een enorme caravan in te parkeren, een
karwei dat lang niet iedereen beheerst.
Regisseur Thijs Chanowski heeft in alle
stilte aan de rolprent gewerkt. Drukte-
maken vooraf ligt hem niet. Hij is het type
stille werker, dat graag de eer oogst die hij
verdient, maar alles op z’n tijd en ieder zijn
deel. Het zit hem nog steeds niet lekker dat
zijn naam verbonden werd aan de Fabel
tjeskrant, terwijl mensen als de schrijver
Leen Valkenier en de regisseur Cocky
Andreoli eigenlijk het werk deden. „Toen
het eenmaal liep, heb ik er niets meer aan
gedaan. De meeste afleveringen van de
Fabeltjeskrant heb ik zelfs niet gezien.
Aan iedere fabel werkten zo’n veertien
mensen, maar ik eigenlijk nooit. Maar
mijn naam kreeg er bekendheid door, al
leen maar doordat Chanowski-producti-
ons de Fabeltjeskrant maakte”.
„Twee jaar geleden ben ik eruit gestapt,
omdat ik er genoeg van had steeds maar
dingen van anderen op de buis te brengen.
Ik wilde zelf weer gaan filmen. Ik kwam in
contact met het Werkteater en vroeg hun
of ze ervoor voelden een film te maken. In
eerste instantie weigerden ze, omdat ze
bang waren dat hun wijze van spelen niet
over zou komen als je er een camera op
zette. Maar een jaar later zijn we tot elkaar
gekomen. De acteurs zouden alle vrijheid
krijgen. De techniek mocht geen hinder-
paal zijn. Dat kon alleen door de techniek
te vervolmaken”.
„We maakten toen Toestanden. Dat was
een leuke start. De film werd door veel
landen op de televisie gedraaid. Toevallig
deze week heeft de BBC hem vertoond. De
mooiste waardering was de Prix RAI bij
de Prix d’Italia, die wordt gegeven voor
het opmerkelijkste programma. In het ju
ryrapport werd ingegaan op de buitenge
wone werkwijze van het Werkteater en de
manier waarop de filmtechniek die heeft
overgebracht. Die reacties hebben ons ge
stimuleerd om samen nog een film te ma-
ken”.
„Het meeste werk zat in de voorbespre
kingen, waar ideeën langzaam vorm kre-
A.
wenhoven, uitgave Luitingh 19,90).
„De stolp te kijk” door J. J. Schilstra,
L. Brandts Buys en C. de Jong, uitgave
Martin Lammes in Wogmeer 25,-).
„Botanie, een fascinerende weten
schap” door David Bellamy, uitgave Hol
landia 14,90).
„De zingende draad”, zestiende strip
album van de held Lucky Luke, uitgave
Oberon 5,50).
„Eens een adelaar” oorlogsroman
door Anton Myrer, uitgave De Kern
(ƒ37,50).
In een co-produktie met de Ameri
kaanse National Geographic Society
heeft uitgeverij De Haan een nieuwe se
rie op de boekenmarkt gebracht, waar
van de titel „De indianen” als eerste is
verschenen. De drie volgende delen zijn
„Grote godsdiensten”, „Wonderbaarlijk
diergedrag” en „Het avontuur van de
zee”. Prijs per deel 47,-; bij intekening
op de serie 51,-.
„De andere wereld”
Vinkenoog, uitgave Corrie
18,90).
„Tot de zon sterft”, een blik op de
toekomst van mens en kosmos, door Ro
bert Jastrow, uitgave Bruna 16,90).
„Wat doe ik met groente” kinderkook
boek door Francoise Blanchet en Rinke
Doornekamp, uitgave Bruna 8,90).
„Lichaamstaal en menselijke rela
ties”, het aan- en afleren van communi
catief gedrag, door Albert en Alice Sche-
flen, uitgave H. Nelissen 29,50).
„Het speelse geweten”, theorie en me
thode van sofrologie, door Richard van
Egdom, uitgave H. Nelissen 15,95).
„Gepensioneerd en dan?” uitgave
van de Nederlandse Federatie voor Be
jaardenbeleid in samenwerking met de
stichting Economisch Huishoudelijk Be
heer, Eisenhowerlaan 114 in Den Haag,
prijs ƒ3,50, inclusief verzending ƒ5,-.
„Italiaanse miniaturen uit de renais
sance” door J. J. G. Alexander, uitgave
Het Spectrum (ƒ54,50).
„Het complete grafische werk van Wil
liam Blake” door David Bindman, uitga
ve Meulenhoff 145,-).
Er is veel be
hoefte aan orde
ning in de bar
stensvolle wereld
van onverklaarba
re en bovenna
tuurlijke ver
schijnselen, de pa
rapsychologie.
Veelal worden de
meest uiteenlo
pende en niet ter
zake doende voor
vallen slordig op
één grote hoop ge
gooid, rijkelijk ge
lardeerd met alles
wat maar uit de
verte riekt naar
spoken of duistere
en magische
krachten. En dat
bij voorkeur door
op snel succes be
luste „populaire”
schrijvers en
schrijfsters.
„Buiten ruimte,
materie en tijd”
van de Zwitserse
natuur kundige-
/journalist Paul
Uccusic is een
boek dat daar bo
venuit stijgt. Een
behoorlijk
pleet en
leesbaar
boek,
Al A