K I cartograaf ipaalEnropa 7 'E door Jos Bouten Fascinerend Van Dale Tijdsbeeld Sfeer Gevoel 18 kuul. J..'4 B6 Ben Speydel wikkelt heel Nederland in lijntjes inbmJ s met to- oonekind B75,- 025,- 975,- 175,- met o.a.- gebruik' naar in-' ikt voor- ye nabij met CV-' :e, woon- srs, dou- Se woon- ne. Koop-' Indeling jlderkast - met vast Koopsom1 Ijdelheid is Ben, directeur van het Historisch Pentekenbureau „Speijdel" in het Gelderse Wester- voort, niet vreemd Op zijn naamkaartje prijkt een leeuw met in zijn klauw een vaandel, waarin de bedrijfsnaam is gecalligrafeerd. Toch valt er enig begrip voor op te brengen, dat hij dat fiere symbool heeft geannexeerd, want is er geen leeuwemoed voor nodig om alle straten van alle gemeenten in Nederland in tekening te brengen? Een klus waar hij twintig jaar voor uittrekt. Ben maakt het zich moeilijk. Hij wil zich niet beperken tot schilderachtige schets jes, maar ook de bestaande werkelijkheid zo nauw keurig mogelijk weergeven en bovendien streeft hij er naar, het beeld op te roepen van de straten, zoals ze er voor de oorlog hebben uitgezien. Ben niet enkel te doen om het vastleggen van steden en dorpen, hij staat met zijn wapen, de altijd roos rakende pen, ook klaar als een leuk embleempje moet worden gemaakt voor de plaat selijke voetbalvereniging of een jubilerende club verlegen zit om een mooi ogend gedenkboek. Een meesterwerkje heeft de Nederlandse Artillerie, die vorig jaar zijn driehonderdjarig bestaan heeft gevierd, uit zijn handen weten te krijgen. Op prachtig, perkamentachtig papier is de kaart van Nederland getekend met links onderin een onge naakbaar liggende leeuw, die de standaard van het wapen draagt. In het midden staat een typisch Nederlandse versie van de militair. Alles zit er wel op en aan, maar hij mist duidelijk de opgeschroefde fierheid, waarmee militairminnende naties hun dappere zonen uitrusten. Rechts in het hoekje staat Sinte Barbara, beschermvrouwe der artillerie, met haar ene hand op een kasteeltoren en met de andere het heft van een zwaard omklemmend, hem aanmin nig toe te lachen. De tekening is afgebiesd met oor logstaferelen en kazernes. Kortom, een plaat waar voor een artillerist graag even zijn schouders recht trekt. Speijdel presenteert hem immers het Wapen van de Artillerie, zoals hij zich dat altijd heeft voorgesteld. Aan deze van sfeer doortrokken fan tasie kan hij zich tenminste optrekken. Hij laat hem de zeurende sleur, die als grote vergeler alle romantische voorstellingen vernielt, een beetje vergeten. n zeer JW op toilet, imers, bouwd draag-. s. Rustig >arterre: d, toilet, net vast- >55.000,- 58,- BTW |ere of ng en „Fascinerend? Ja, dat is het juiste woord. Het kost soms veel werk om een volledig beeld van een buurt te krijgen, maar de voldoening is dan ook niet te beschrijven als alle problemen zijn opge lost. Je hebt niet alleen een historisch verantwoord stuk werk afgeleverd, maar ook blijk je veel men sen een enorm plezier te hebben gedaan. Zo heb ik eens vierhonderd vogelvluchtkaarten gemaakt van 1400 nieuwbouwwoningen in de gemeente Duiven. Ze vlogen weg. Bijna onvoorstelbaar hoe hevig de mensen geïnteresseerd raken in hun woonomgeving, als je hun de mogelijkheid geeft, een inzicht te krijgen in de onderlinge relaties.” Tijdens het gesprek wordt de interviewer af en toe geplaagd door hardnekkig ongeloof. Héél Ne derland tekenen. Dat is toch godsonmogelijk. Ben lijkt niet geïrriteerd, als ik voorzichtig informeer of hij wel overziet waaraan hij begonnen is. Bij geen enkele vraag trouwens, is een opmerkelijk Het document van die stad alleen al wordt zeker zo omvangrijk als de dikke Van Dale? Ben: „Dat valt best mee. Met een kleine driehon derd pagina’s is het een heel eind bekeken. De stad telt vijftienhonderd straten, waarvan er vierhon derd, samen de kern vormend, door mij in detail worden uitgetekend. De rest pak ik met vogel vluchtkaarten.” Het team Speijdel (vier vaste krachten en twee free lancers plus Ben) heeft handenvol werk met het opsnorren van ontbrekende gegevens. Als het erg moeilijk wordt, gaat de baas er zelf op uit. Zijn naspeuringen alleen al, zouden een opzienbarend boek kunnen opleveren. Spectaculair is het ver haal over het oude mannetje van Dieren, dat maar niet uitgepraat raakte over het grootste evenement in zijn leven. Tijdens de oorlog zou hij „een wapen schommeling van zijn gemoedsbarometer waar te nemen. Hij heeft niets van de monumentale cul tuurdrager, die hoog boven het gewoel van het gemene volk zeer bewust bezig is met het scheppen van een meesterwerk voor de duur van eeuwen en eeuwen. Hij lijkt eerder wat verlegen, alsof het er niet zoveel toe doet wat hij de mensheid heeft te bieden. Een wat overtrokken bescheidenheid. Wanneer men zich enigermate kan voorstellen wat hij straks aan visuele documentatie over de Neder landse bouwhistorie op tafel kan leggen, is er nu alle reden om te roepen, dat zoiets nog nooit eerder is vertoond. Hoe denkt hij dat klaar te krijgen? Ben: „U hebt uw potloodje, ik mijn pen en tekenpapier. Als het donker is, schuif ik het huis uit en ga tekenen. Zo eenvoudig is dat. Die huisjes zet ik zo op papier, daar heb ik niet de minste moeite mee. Nee, ook niet als het donker is. Ik moet natuurlijk de straatwanden een beetje kunnen zien, maar daar heb ik het zonlicht niet voor nodig. Ik kijk wel uit. Ik zie me overdag al door de straten wandelen met pen en papier in de aanslag. Binnen de kortste keren heb je een kluit nieuwsgierig volk om je heen hangen. En maar vragen. Wat wordt dat? Waar is dat voor? Doet u daar lang over? Hebt u er lang voor moeten oefenen? Nee, mij niet gezien. De nacht is mij veel liever. Overal stilte. Niemand, die je aan je hoofd komt zeuren. Alleen maar tekenen. Je hebt er geen idee van, hoe snel je dan kunt opschieten. Vorig jaar ben ik gestart met de Gelderse streek de Liemers. De plaatsen Does burg, Westervoort, Duiven, Zevenaar, ’s Heeren- berg, Arnhem. n hartje irterre 2 ichineka- afond en ge grote- el Koop- De 33-jarige tekenaar weet zijn werk in zijn duister kantoor aardig te relativeren, alsof het gepriegel van een reeks pandjes op een rij geen monnikenwerk is. Met een oog dicht schat Ben, dat hij een niet te grote gemeente in zeven maanden „plat” heeft. Dan kan hij een plaatselijke atlas met straten, monumenten, openbare gebouwen, gete kende vogelvluchtkaarten, heraldische symbolen, standbeelden kortom alles aan de liefhebber presenteren. „Ik ben de enige historische kartograaf van Nederland”, zegt Ben. Meer dan dat, hij is de enige van West-Europa. Waarschijnlijk zelfs van de we reld. Als we het tenminste hebben over een man, die zo veelomvattend en tegelijk zo precies moge lijk het verleden voor ons wil actualiseren. Hoe word je van een eenvoudig ambtenaar een ambitieus kartograaf? Er zijn geen boekjes in de handel, die daarop een antwoord weten. Het le vensverhaal van Ben Speijdel geeft trouwens ook geen aanleiding om te beweren, dat hij voor dit werk in de wieg is gelegd. Integendeel, het hangt van grilligheid aan elkaar. Hij noemt zichzelf een jongen van twaalf ambachten en dertien ongeluk ken. Een goeie leerling op de lts, schildersgezel, telefonist en tekenaar in rijksdienst. In zijn laatste functie begon de ster van Ben te rijzen. Hij moest emblemen ontwerpen. Een klusje waarbij veel precisie komt kijken, maar vooral gevoel voor het idee achter het symbool. Ben had het in zijn vingers. Uit zijn pen vielen de lijntjes in de juiste verhoudingen op het papier, zodat het leven erin kon vloeien. Vaak zo akelig precies, dat er een loep voor nodig was om te erkennen, dat de registratie van een camera de zijne overtrof. Die gave heeft hij nog steeds. Is het desondanks niet zinniger met foto’s te werken? Ie jaren g woon- imbuco-, ler met en met- illeerde' slaapka-; ?t plaats' eopsom tegen z’n kop hebben gehad”. Ben: „Ik dacht eerst, dat hij ze niet alle vijf bij elkaar had, maar na zijn zoveelste tirade herinnerde ik mij, dat in de buurt het jachtslot van koning Willem III door toedoen van de Duitsers was geëxplodeerd.” „Ik ben toen maar weer es met hem gaan praten. Deze keer met het schetsboek in de hand. Hij vertelde me, dat de toren ergens in het gebied tussen Dieren en Doesburg moest hebben gestaan. Ga dan maar eens zoeken. Niettemin heb ik zijn aanwijzingen in een tekening kunnen omzetten en die vervolgens op een bestaande plattegrond ge legd. De juiste plaats heb ik toen exact kunnen vinden. En ja hoor, daar lagen de resten van de toren. Ook het eertijds in de gevel gemetselde wapen. Wel met een grote barst erin, want het was van grote hoogte op de grond gevallen. De vondst heeft alle inspanning goed gemaakt. Het wapen was afkomstig van de familie Van Wassenaar, de oudst voorkomende naam in Nederland.” Waarom al die moeite? Weer hetzelfde ant woord: „Het gaat mij om een historisch betrouw baar tijdsbeeld; daar heb ik alles voor over.” Het is oorzien ner (L- j bijkeu- J ikamer gelegde oopsom d bove-j opgezet, keuken, achters- der met n. Koop- laatst op, erhuurd vaarden. r archi-. voonka-- uitge- uderss-l oorzien toilet, 2- astafel, irceel is edig te Ben: „Helemaal niet. Een foto heeft lang niet de sfeer van een pentekening. Bovendien bereikt een fotoserie lang niet de volledigheid, die ik met mijn prenten kan halen. Vergelijk maar eens een lucht foto van een stadsdeel met een tekening van mij. Ook gemaakt vanuit een denkbeeldige stip ip het luchtruim. Ik werk een project zo uit, dat men met een oogopslag kan zien wat de onderdelen zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden.” Wat zou hij trouwens moeten doen met een fototoestel als het gaat om het terugtoveren van bijvoorbeeld de swingende Jordaan? Er zijn pand jes, die nu niet meer bestaan en die Ben toch in zijn historisch straatbeeld wil hebben. Het komt im mers aan op een op de werkelijkheid die van vroeger en nu) gefundeerde én complete gemeen telijke atlas? Daar staan ook woningen in, waar van zelfs geen afbeelding meer te vinden is. Om die toch opnieuw gestalte te geven, komt er veel meer kijken dat het foutloos bespelen van een camera met afstandbediening. Wat dan wel? Ben: „Je moet zoveel zoeken om het fijne van sommige woningen of bedrijfspan den te weten te komen. Diep graven in gemeentelij ke archieven en mensen uitvragen, dat vooral. Het is mij nog niet overkomen, dat iemand niet graag over de geschiedenis van zijn eigen huis of de buurt waar hij woont praat. Als ze eenmaal weten, wat je van plan bent, zijn ze enorm hulpvaardig. Ze halen hun geheugen tot de bodem overhoop en doen alle mogelijke moeite, toch een prentje op te duikelen, waarop iets te vinden is van een verloren Ben kan dus meer dan „alleen maar” straatjes natekenen. Hij is ook uitstekend in staat de ge voelsrelatie tussen de mens en zijn werk zichtbaar te maken. Ben: „Wat gaat er om in een man, die veertig jaar braaf zijn best heeft gedaan in de fabriek en daarna voor de rest van zijn leven bejaard mag wezen? Hij krijgt een sympathiek woordje van de directeur, een leuk horloge en daarmee moet het maar gebeurd zijn. Ik geef hem veel meer. De hele fabriek. Mijn tekening laat zien, de plaats, waar hij zich heeft uitgesloofd tegen de achtergrond van het geheel. De man herinnert zich nu meer dan een of andere vervelende chef of een lopende band, die soms te veel van hem eiste. Ik kan hem het gevoel geven dat zijn leven zin heeft gehad en dat vind ik heel wat.” Al deze variaties maken van Ben Speijdel een boeiende figuur, hoewel zijn hoofdwerk al meer dan voldoende stof tot bewondering geeft. Een loopje door het atelier brengt ons voor een indruk wekkende tekening van de provincie Gelderland op een vlak van honderd bij vijfenzeventig centi meter. De kaart is verdeeld in 103 gemeenten. Ze hebben alle hun eigen wapen en die zijn dan ook op de kaart terug te vinden. Sommige hokjes hebben meer dan één wapen. „Dat komt, doordat Gelderland ooit veel meer gemeenten heeft gehad dan er nu zijn”, doceert Ben. „In totaal zijn er 148 geweest. Daarvan is bijna een derde door samen voeging met buurtgemeenten weggesaneerd. Van uit historisch oogpunt is het echter interessant, het oorspronkelijke aantal in beeld te brengen; nou, dat heb ik dan maar gedaan.” De manier, waarop Speijdel met zijn pen door de geschiedenis van zijn gewest wandelt, is werkelijk uniek. Hij combineert een hang naar perfectie met een fijn aangepunt gevoel voor het „verkopen” van historie aan een breed publiek. Wie enige belang stelling heeft voor symboliek, staart zich blind op de absoluut fraai getekende en geschilderde heral- idische figuren. Het blijft niet bij een kaart. De visuele karakteristieken van elke Gelderse ge- 'meente worden in een boek gevat en van een korte verklarende tekst voorzien. Ben: „Wil je het goed doen, dan kun je het bij één provincie niet laten. Dus allemaal krijgen ze een beurt. Er komen twaalf boeken. Over elke provincie een; het twaalf de deel gaat over het ontstaan en de betekenis van de heraldiek.” Ben Speijdel. Historicus, nachtvogel, tekenaar, zakenman. Maar ook archivaris. „Ik ben bezig met de opbouw van een schaduwarchief, waarin ik mijn studiemateriaal zorgvuldig naar onderwerp heb gerangschikt. Er is geen tweede te vinden in West-Europa, die mij dat nadoet.” ition NS.i lijk huis 11 :n achte-j j ngench- dkamer. ■oerende gegaan pand. Gaat het om de geschiedenis van hun eigen woning, dan zijn de meesten helemaal niet meer te houden. Er komen in de regel zóveel gegevens boven water, dat ik zelfs van een volledig verbouwd pand het oorspronkelijk interieur kan tekenen. Aan de hand van gemeentelijke stukken probeer ik dan na te gaan of mijn interpretatie klopt met de waarheid. Zo vul ik de ontbrekende schakels van een straat in.” Sc, f r «“mr Tbr'. 'fTSAr- 3--

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 19