I M A PAUZE PAG/NA LI 4 11 door klaas Pitte* |g|| Palily/WW Interview met God Redmiddel «m /lïWTl TACHO AH CÉ inTT’NTTT ■tirerr TFlFWrCÉ flTFT TT OT1W1ÖT Verantwoordelijkheid 1/ h ff Sponsors 0 n II r 1 t II 1 I Hoe ver kun je gaan met je ideeën? PROD. TAKE SLATE II Mite? t Het klinkt allemaal wat overdreven, zeker in de oren van een Nederlander. Dat soort kreten ben je in Amerika gewend, zou je zo denken. Maar de enige filmster van internationale allu re, die ons kleine landje rijk is, Sylvia Kristel, merkte laatst in een interview op: „Ik heb natuurlijk nooit genoeg. Vorig jaar heb ik meer dan een mil joen gulden belasting betaald. Walge lijk. Mijn levensstijl vergt een hele boel geld. Als ik geld in mijn zak heb, geef ik het meteen weer uit”. „Wat geven we uit? Ik heb een zwik perso neel. Het zal zo’n dertigduizend gul den in de maand zijn. Dan hebben we nog niets bijzonders gedaan". En dat is zo’n beetje wat Jaspars bedoeld. Niet alleen voor de filmster ren geldt dat volgens hem, ook de Nederlandse omroep kan geen „ster”- programma’s maken omdat er geen geld is. Jaspars: „Er moet binnen vijf jaar commerciële televisie in Nederland zijn. Er is nu al bijna geen geld meer voor tv-programma’s dus over twee jaar is er helemaal niets meer. En dan krijgen we dus commerciële televisie. Die moet er komen. Anders worden de Nederlandse zenders stations die alleen nog maar buitenlandse pro gramma’s kopen en uitzenden. Dan werken er bij de Nederlandse omroep alleen nog maar mensen met een sala ris van 80.000 gulden per jaar die blikken openmaken en weer dicht- plakken. Arie en Richard (Gied Jas pars duidt op Arie Kleywegt en Ri chard Schoonhoven, respectievelijk directeur-tv VPRO en KRO. red.) worden dan de etikettenplakkers van Hilversum”. Jaspars grinnikt enigszins onheil spellend. Dan zegt hij meteen: „Daar zuilen ze van opkijken. Dat zullen ze weer niet leuk vinden”. „Of we krijgen dus het alternatief: commerciële televisie en dan worden wij de baas. Dan krijgen Arie en Ri chard het ook moeilijk”. F W Gied Jaspars: „Die verantwoorde lijkheid is erg groot. Als achteraf blijkt dat een programma eigenlijk nergens over ging, dan krijg jij dat op je brood. Je kan het natuurlijk dan nog altijd afschuiven op de maker van het programma. Ik heb zelf ook programma’s gemaakt, maar ik ben nogal lui van aard en doe dat dus Jaspars: „Een goed idee kan je niet kopen voor een dubbeltje. Er zijn in ons land genoeg mensen die goede ideeën hebben. Als er tien mensen bij elkaar zitten zal er altijd wel één een prima idee hebben”. Hoe ligt de verantwoordelijkheid van de ideeënman bij een program ma? „Je kan zo ver gaan als jezelf wilt. Anders doe je het niet. En als een idee niet goed uitpakt, moet je zoiets ook kunnen laten vallen. We hebben Fred Haché eens een interview met God laten doen. Dat ging heel ver. Maar we hebben het niet uitgezonden omdat we het niet goed genoeg vonden. Had den we er wel achter gestaan dan was het gewoon in de uitzending geweest”. Voorlopig zal er geen televisie voor Gied Jaspars zijn. Hij is wel bezig met een aantal ideeën, maar die zullen niet op korte termijn worden gerealiseerd. Tenslotte moet er eerst geld worden verdiend. Toen hij gevraagd werd voor het interview zei Jaspars: „Wat levert het op”? Een flesje wijn bleek voldoende. liever niet. Daar komt nog bij, dat als het mislukt, je ook nog jezelf de schuld moet geven”. De vraag hoe het leven van Jaspars er zonder televisie uit zou zien, komt bij hem over als een oneerbaar voor stel. Met wat luide stem verkondigt hij: „Het is mijn vak. Ik zit er tot aan mijn kop in. Als jij het over Hawaii hebt, dan denk ik aan televisie. Als jij over Rusland praat, dan denk ik aan televisie. Ik moet altijd even televisie kijken. Al is het maar tien minuten per avond”. Je deed mee aan veel programma 's. Wat ligt je het beste? I Jaspars doet voorkomen dat de commerciële televisie zijn enige red middel is. „Het gaat er om dat wij geld willen verdienen. Natuurlijk, geld im pliceert geen kwaliteit, maar kwaliteit moet wel met geld gemaakt worden. Een goede filmster drukt zich uit in geld. Een goed programma moet ook met veel geld worden gemaakt. Wij willen in feite erkenning voor onze talenten in de vorm van geld”. Het geld is dus de enige drijfveer? Jaspars: „Kijk, iedereen maakt in eerste instantie dingen om daarmee klaar te komen in het leven. Dat doe ik ook. Als wij een stand op de Firato (van 1 t/m 10 september in Amster dam) maken, dan moet dat ook wor den zoals wij dat willen. Dan wordt zo’n stand wereldberoemd en verdie nen wij er een smak geld mee”. UAU HU „Het manipuleren van de werkelijk heid spreekt me het meeste aan. Het programma „Waar Gebeurd” (waarin mensen op een geloofwaardige ma nier al dan niet waar gebeurde verha len vertelden - red.) is daar het mooi ste voorbeeld van. We hebben ook Barend Servet eens naar het Catshuis gestuurd en daar kwam hij aan de praat met een marechaussee. Een echte wel te verstaan. De mensen dachten dat het een figurant was en dat bracht verwarring. Heel aardig”. Sinds enkele maanden werkt Jas pars om zijn doel te bereiken samen met Wim T. Schippers en Barbara Stroink. Gedrieën staan ze klaar om evenementen op cultureel gebied van de grond te krijgen, om speelfilms te produceren, tv-producties en platen. Een niet geheel onbekend terrein voor Jaspars en Schippers, maar Gied q stelt: „We hebben in het verleden wel erg veel gedaan, maar er erg weinig mee verdiend. Niveau is niveau en we pakken dus ook alles aan”. Op het gebied van de televisie is Gied Jaspars de afgelopen jaren wel I het meest werkzaam geweest. Hij was betrokken bij producties als „Sonja’s Goed Nieuws Show” (in het komende winterseizoen éénmaal in de veertien dagen bij de VARA op het scherm), „Het is weer zo laat”, „Grote genade” en De Haché- en de Servet-shows (alle bij de VPRO), „Radio/Televisie”, „In de keuken bij Berend”, „De Berend Boudewijn Kwis” en „Waar Gebeurd” (een viertal KRO-programma’s). Gied Jaspars meent: „Ik heb de afgelopen jaren heel wat afgeploe terd, maar er is eigenlijk nooit een vervolg op mijn werk geweest. Bij de Nederlandse televisie is daar geen geld voor en waar geen geld is, is ook geen geest. Iemand vroeg mij eens: waarom heeft ons land geen filmster ren? Toen heb ik geantwoord: „Om dat er geen geld ingestoken wordt. Zulke mensen willen in weelde leven, een grote villa, een Rolls Royce, na tuurlijk. Alleen op het scherm komen, is niet genoeg. Geld maakt filmster ren”. Geld, geld en nog eens geld. Ook als je naar de gedachten van Jaspars over het huidige omroepsysteem vraagt kom je automatisch op het onderwerp geld terecht. Hij zegt: „Nu heb je ook een soort kapitalistisch omroepsysteem, alleen je merkt het niet zo rechtstreeks. Bij de commer ciële tv merk je dat wel en dat is volgens mij eerlijker. Daar waar het geld is zal men ook proberen de macht naar zich toe te trekken. De bedrijfswereld heeft een grote in vloed op de overheid. De overheid maakt weer de regels voor de omroep en via de overheid hebben de bedrij ven dan ook invloed op het omroepge- beuren. Met sponsors van program ma’s is die invloed gewoon recht streeks te zien”. I -- „Ik denk dat eigenlijk alle omroe pen behalve misschien de VPRO en de VOO tegen zulke plannen zullen zijn. Commerciële tv betekent het om verwerpen van het huidige omroep bestel en dan zijn de baasjes van nu hun baan kwijt. Men grijpt bij de omroepen nu vooral terug op hun ideologie van veertig jaar geleden. Wat Willem Vogt (oprichter van de AVRO - red.) destijds heeft bedacht kan geen duizenden jaren blijven be staan. Daar zijn die ideeën niet sterk genoeg voor. Dan moet je terug naar Jezus. Die man heeft echt wat be dacht. De KRO heeft dan ook een kleine voorsprong op de rest van de omroepen, althans, als men zich bij de KRO aan het woord van Jezus blijft vasthouden. Behalve de KRO heeft dus geen omroep een been om op te staan. De rest is alleen maar vergrijsd en verouderd”. Hij glimlacht. Later zegt hij tot de fotograaf: „Een foto waarop te zien is, dat ik niet alles meen, dat is aardig”. De ideeën die Jaspars placht te ontwikkelen voor tv-programma ’s zijn te koop. Maar daar moet wel weer geld aan te pas komen. Vandaar zijn ideeën omtrent de commerciële omroep. Heer Bommel merkt regelmatig op: „Geld speelt geen rol, jonge vriend”. Dat is natuurlijk makkelijk gezegd voor een heer van stand. En als er geldproblemen zijn dan wil de schepper van heer Bommel, Maarten Toonder, nog wel eens over zijn hart strijken en de kasteeleigenaar na een boeiend avontuur een schat laten vinden. Voor tv-ideeënman Gied Jaspars is de werkelijkheid wel even anders. Geld speelt wel degelijk bij hem een rol. Na tien jaar voor de televisie te hebben gewerkt, zo stelt hij, wordt het nu tijd om eens wat geld te gaan verdienen. Natuurlijk, voor zijn werk kreeg hij wel betaald, maar een erg dik belegde boterham hield hij er blijkbaar niet aan over. En bij Gied is or geen man die hem af en toe een schat laat vinden. Dat moet hij zelf doen en daar is hij nou mee bezig Een gesprek met Gied Jaspars begint dan ook over geld en eindigt met geld. De kassa moet nu maar eens gaan rinkelen. En goed, ook. i. Minderheidsprogramma’s komen dan waarschijnlijk toch op de tocht te staan? Sponsors zullen daar wei nig interesse voor hebben. „Er zullen bedrijven zijn, of wat dan ook, die programma’s willen brengen voor het grote publiek, maar anderen weer yoor een klein publiek. Er zullen altijd firma’s zijn die exclusieve pro gramma’s voor minderheden willen uitzenden”. 4. V"; s J d idee voor I i- 5 ;V <f I $S.: 4 MM X-. Sonja Barend in haar Goed Nieuws Show Willem de Ridder s damesdansgroep/e in Hoepla Berend Boudewi/n in de B.B.-Kwis 6 iiOO s dubbelt j e ^te koop 4? 1 CA M£ RAMAN j WH iU ZIlJlli F C-, V. i - -:

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 25