Louter mechanisch rockconcert in Edenhal 1 Lou Reed staat artistiek gezien volkomen droog Chinese uitgave van Shakespeare naar roman Mulisch Hoofdrol in Sluizers Anthony Perkins de „instinct-acteur Laren Jazz druk bezocht Centrum wil vraagbaak muziekwereld worden Licht daagt voor toneeltechnici komende exposities „Twee vrouwen” BUMA-initiatief tot onafhankelijk instituut Geen winst Fijnzinnig orgelspel in Waalse Kerk Haarlem Concentratie nog niet ideaal bij Schoenmaker HAARLEM. De jonge, uit Ootmarsum afkomstige organist Egbert Schoenmaker bespeelde zaterdagavond het Friederichs- orgel in de Waalse Kerk. Hij presenteerde een aantrekkelijk programma met muziek van Johann Sebastian en Carl Philipp Emanuel Bach, en de Biblische Sonate nr. 1 van Johann Kuhnau. nr KUNST 9 MAANDAG 1 4 A U G U STUS 19 7 8 I 9 dag door Pieter van Lierop nt. ri te ri ls - AMSTERDAM. De belangrijkste reden dat de Amerikaan Antho ny Perkins bereid bleek de mannelijke hoofdrol te spelen in George Sluizers verfilming van Harry Mulisch’ roman Twee Vrouwen, is de mogelijkheid geweest die hem nu werd geboden om Bibi Andersson als tegenspeelster te hebben. Perkins en Andersson hebben vorig jaar tegelijkertijd grote toneelsuccessen gehad op Broadway en sindsdien was het een hartewens van Perkins om een keer een film of een toneelstuk samen te kunnen doen met de fameuze Bergman-actrice. De vervulling van die wens bleek niet in Amerika, maar wel in Nederland mogelijk. AMSTERDAM. Het afgelopen weekeinde had in het Belgische Bilzen het zoveelste gelijknamige festival plaats, een openluchtgebeu- ren dat in tegenstelling tot het Nederlandse Pinkpop al geruime tijd aan inflatie onderhevig is. Een zo op het eerste gezicht uitstekend programma-aanbod met onder meer James Brown, John McLaughlin, Blondie, Kinks en Lou Reed in het voorste gelid verandert niets aan die conclusie, maar toont juist de opportunistische tutti-frutti aanpak. Een nog krachtiger argument om maar niet naar het zuiden af te reizen bood de komst van Lou Reed naar ons land. HONGKONG (AFP). Het Chinese Volksuitge vershuis heeft in elf delen de volledige werken van William Shakes peare gepubliceerd. Dit heeft net persbureau Nieuw China zondag bekendgemaakt. ir LOU REED pei GEMMA COEBERGH IR gic, I >or- an- )or- toe- 50. de it ANTHONY PERKINS I ie in lolly tua- age. age. iten. s in :hov ,for- ssie- jrie. De vragen waren gesteld in verband met acties van de bij de Kunstenaarsorganisa tie NW aangesloten theatertechnici. Deze acties hadden tot doel het overmatige aan tal werkuren per week terug te dringen. In hun antwoord wezen de ministers er op, dat de arbeidswet en de op die wet gebaseerde bepalingen inzake werk- en rusttijden niet gelden voor toneeltechnici. De door hen te verrichten werkzaamheden zijn immers niet aan te merken als arbeid in een fabriek of werkplaats. Een en ander neemt niet weg, aldus de bewindslieden, dat ook voor de toneeltech- nici in het kader van het beleid met betrek king tot arbeids- en rusttijden gestreefd moet worden naar het tegengaan van lan ge werktijden. Het werken op minder gun stige en onregelmatige tijdstippen moet, met inachtneming van de specifieke om standigheden, zoveel mogelijk beperkt worden. In hun antwoord herinnerden de minis ters Albeda en Gardeniers-Berendsen er aan, dat onlangs het subsidiëntenoverleg inzake toneel afspraken heeft gemaakt, die er op gericht zijn de gerezen moeilijk heden met ingang van 1 september aan staande opgelost te hebben. Deze afspra ken betreffen onder meer tijdig overleg tussen de subsidiënten (rijk, provincie of gemeente) met de betrokken toneelgezel schappen. Als blijkt dat de verlangens per gezel schap gerechtvaardigd zijn, moet worden nagegaan welke mogelijkheden het gezel schap binnen de eigen begroting heeft. Is er geen financiële ruimte dan zullen de subsidiënten in de bestaande subsidie- verhouding hun financiële aandeel leve ren, zo is bij het subsidiëntenoverleg afge- sproken. Van de zijde van het departement van CRM is meegedeeld, dat de eventueel extra te voteren gelden slechts gevonden kunnen worden binnen de begrotingsarti kelen waaruit het toneel betaald wordt dit bij gebrek aan enige andere mogelijk heid, aldus het antwoord. het snoeven van de geweldige reus, ge volgd door een harmonisch zeer fraaie, bewerking van het koraal Aus tiefer Not schrei ich zu dir, dat angst van de Israëlie ten uitbeeldt. Montere dansritmen geven het kinderlijk vertrouwen van David weer, vervolgens komt de strijd tussen de beide hoofdpersonen, de dood van Goliath, waarna de vreugde van de Israëlieten alge meen wordt. In dit werk, evenals in de tot slot gespeel de Sonate in D groot van Carl Philipp Emanuel Bach wist Egbert Schoenmaker met fijnzinnig en doorzichtig spel het meest te boeien. boycot-actie voerden uit woede tegen de in vergelijking tot vorig jaar gestegen en treeprijzen. Zaterdagavond trad Reed met een vier- mansand op in de Jaap Edenhal. Mocht de tegenvallende opkomst van zo’n 2500 be zoekers al een indicatie zijn dat hij de naar verluidt astronomisch hoge gages niet meer waard is, het vertoonde spel maakte resoluut een einde aan alle twijfel. Zelden zal iemand met zo’n reputatie zozeer heb ben gefaald. Het mag niet langer worden verzwegen: Lou Reed staat artistiek gezien volkomen droog. Voor de aanhang vormden de beide laat- wel mijn belangrijkste motief. Kortgele den ontmoette ik haar voor het eerst. Dat was toen ik speelde in Remember my name, een film die geproduceerd werd door Robert Altman, onder het zelfde dak waar Bibi toen speelde in Quintet, een film die geregisseerd werd door Robert Alt man. Toen hebben we gebabbeld samen over eens een mogelijke samenwerking, terwijl we er geen notie van hadden dat die gelegenheid zo snel zou komen”. Anthony Perkins is een acteur die zijn doorbraak maakte in de jaren vijftig, tege lijkertijd met James Dean en Paul New man. Hij speelde onder de befaamdste regisseurs, Cukor, Welles, Hitchcock, Lo gan, Dassin tot en met Chabrol. Maar de laatste jaren staat hij vaker op het toneel dan voor de camera. De afgelopen twee jaar in Equus, in de psychiaterrol die in de verfilming van het stuk door Richard Bur ton werd gespeeld: „Dat is waarschijnlijk de meest populaire, niet-muzikale theater- uitvoering die Amerika gezien heeft in vijftig jaar tijd. Ik heb de rol twee keer gespeeld. Anthony Hopkins speelde hem bij de première, daarna kwam ik, toen Burton en daarna ik weer. Het is ook een fantastisch stuk, waar ik met enorm ge noegen aan gewerkt heb, ook al had ik intussen wel zelf zes films kunnen doen”. „Het fijne voor een acteur en een stuk als Equus is, dat er tussen de gruwelijke mo menten in, zoveel humor zit ingebouwd. Net als trouwens bij Hitchcocks Psycho het geval is geweest. Het is alleen zo, dat het publiek zich achteraf alleen maar de horror blijft herinneren. Vandaar dat ik na Psycho almaar dat soort verknipte gru- welrollen kreeg aangeboden. En dat is toen voor mij een belangrijke reden ge weest om een poos in Frankrijk te gaan werken. Om van dat Psycho-image af te komen, wat overigens nooit gelukt is. Het wordt trouwens alleen maar erger. Hoe ouder die film wordt, des te klassieker wordt hij en mijn naam wordt daar altijd meteen aan verbonden. Niet dat ik dat nu nog erg vindt; het is stellig een van de films die me nog altijd het beste bevalt, samen met Fear strikes out en sommige stukken van The Trial”. „Vóór Equus heb ik nog gespeeld in Winterkills, een film die nog niet is uitge bracht. En ik ben een jaar bezig geweest Bibi Andersson (links) en Sandra Dumas de twee vrouwen in de gelijknamige film naar een van de recente romans van Harry Mulisch. met het schrijven van het scenario voor The last of Sheila. Momenteel schrijf ik aan een nieuw script, dat gaat The chorus girl murder case heten en zit zo ingewik keld in elkaar dat ik niet zal proberen het uiteen te zetten.Ik hou van afwisseling en om die reden ga ik binnenkort zelf een film regisseren. Ik zit er zelfs al contractu eel aan vast”. „Ik geloof zelf dat fihnacteren en toneel- acteren overwegend instinctief dient te gebeuren en toneelacteren overwegend technisch. Aangezien ik meer in films heb geacteerd dan in toneelstukken, geloof ik dat ik inderdaad meer een instinctacteur ben. Maar daarom doe ik juist graag toneel tussen de films door, omdat je anders je middelen opgebruikt. Door toneelspelen slijp ik mijn gereedschap bij en dat kan je dan weer gebruiken als je voor films werkt”. prettige opnametijd. Aldus Perkins, die zegt het eindresultaat nooit te hebben ge zien. Uit Amerika waren speciaal voor dit festival en het Middelheim-jazz-festival (dat de komende week in België wordt gehouden) het Willis Gator Tail Jackson quartet met de saxofonist Earl von Freem an als gast, de kwintetten van trompetist Blue Mithcel, van pianist Muhal Richard Abrams en van trombonist Bob Brook- meijer, de gitaristen Herb Ellis en Barney Kessel en de Lew Tabackin Big Band overgekomen. In het aan het festival verbonden Laren Jazz Podium, waarvoor 22 groepen en so listen waren geselecteerd, werden door de jury als vijf besten aangewezen: de gitarist Joey Fokking uit Soest, de Jazz Circle uit Balegem (België), de pianist Arend Ni jen huis uit Hilversum, de formatie Klei uit Groningen en de zevenmans groep Tune Up uit Paterswolde. Van hun optreden werden zondagmiddag door de VARA op namen gemaakt, die op 28 augustus zullen worden uitgezonden. 10.00 laai Pro- 1OW tire. The □cu- Dezelfde uitgeverij had in 1954 in 12 delen de meeste werken van Shakes peare gepubliceerd. Nu zijn boven dien de zes historiestukken en alle sonnetten en andere gedichten opge nomen. LAREN (ANP). Het Internationaal Laren Jazz-festival, dat vrijdag, zaterdag en zondag in het Singermuseum is gehou den, is druk bezocht. Vele honderden jazz liefhebbers kwamen volledig aan hun trekken tijdens het optreden van zes Ne derlandse en zes Amerikaanse groepen, waarvan de NOS en de VARA gedurende in totaal ongeveer vijftien uur recht streeks radio-uitzendingen verzorgden. Met grote nadruk stellen beide heren nog eens dat de stichting zelf geen winstge vende instelling is. Het bestuur bestaat uit E. A. Schüttenhelm, de componist Lex van Delden, André Jurres, voorzitter van de Eduard van Beinumstichting, jhr. mr. M. P. M. van Kamebeek, secretaris, Jaap van Praag, erevoorzitter van de Nederlandse vereniging van grammofoonplatendetail listen, de muziekuitgever G. Smit en ir. G. Wiechers van Bredero. Iedereen is welkom in het informatie centrum en kan alles gratis inzien en alle muziek spelen, er zal ook een kleine mu ziekbibliotheek voorhanden zijn en alle nieuwe exemplaren van tijdschriften lig gen er. Endlich: „We lenen echter niet uit. Daar voor zijn de bibliotheken. We moeten dat ook niet doen, want dan zouden we bezoe kers mogelijk teleur moeten stellen wan neer ze informatie komen halen. En ver der: we beantwoorden in principe elke vraag. Dus ook in de trant van: hoe heet dat lied, dat ik gistermiddag op Hilversum 2 hoorde, waar woont die en die artiest, hoe vind ik een pianist voor m’n feest avond, hoe krijg ik een eigen compositie uitgevoerd, enz. en zo verder. Kortom, we hopen een ANWB in muziekland te wor den”. an- ;en. x tzij lun en, ;tijl de de de 8.55 srie. 9.45 0.15 Mu- itai- 8.50 pro- am- :ine. iaat, lali- An- itei- 0.45 10.00 ïlm. pro- ocu- inis- itief pro- DEN HAAG (ANP). De ministers Albeda (Sociale Zaken) en mevrouw Gar deniers-Berendsen (CRM) zijn voorstan ders van vermindering van de wekelijkse arbeidsduur van toneeltechnici. Deze ver mindering dient gepaard te gaan met een betere verdeling van die duur. Dit blijkt uit het antwoord op schriftelijke vragen van de Tweede-Kamerleden Voogd en Koste (beiden PvdA). 8.55 ireel i en A 10.35 >eel- I in •n ige an- rij- >vi- iro- :to- tie- pen tle- im- on- iter riri- sie- oor >or- ilo- pe- _iw- i. wekt een louter mechanische indruk. Als Reed tenslotte zonder commentaar het po dium verlaat, groeit de indruk dat het hem alleen maar om de poen gaat, zeker als het publiek tenslotte van de impresario te ho ren krijgt, wat daartoe de aanleiding is. Er zou met blikjes gegooid zijn. Reed komt tenslotte terug en geeft rammelende versies van Walk on the wild Side en Street Hassle ten beste, voordat hij weer aftaait. De toegift Heroin wordt tenslotte cadeau gedaan op een moment dat niemand daar nog om vraagt. Zover is Lou Reed vandaag de dag dus gezonken. Het is de hoogste tijd dat hij bij David Bowie, die hem al eens eerder over een dood punt heen heeft geholpen, in de revisie gaat. JOHN OOMKES „En dan zijn wij hier nog niet eens de enige vraagbaak. De omroepen en de con- certinstellingen krijgen natuurlijk ook het nodige te verwerken”. Aldus vertelt Hein Endlich, directeur van de Stichting Muziek en Publiek. Deze stichting, nu ongeveer een jaar oud, is bezig de komst van het informatiecentrum voor te bereiden en zal ook later de rechtspersoon zijn, waarbin nen het centrum functioneert. De geschiedenis van het informatiecen trum begint bij klachten over hitparades. Endlich: „Altijd was er gezeur, men was bang dat het niet eerlijk toeging, kortom er moest wat aan gedaan worden. Dat von den wij van de BUMA natuurlijk ook, de hitparade moest zo goed mogelijk geobjec tiveerd worden. De heer Schüttenhelm, de „De titel wordt Freeway, maar het sce nario is nog niet helemaal zo gaaf als ik het wil hebben en dat moet wel even piekfijn in orde zijn voor ik eraan begin, want het gaat drie miljoen dollar kosten en dat lijkt me dan weer een compleet nieuwe erva ring, hoewel ik inmiddels al iets van twaalf toneelregies hebben gedaan”. Al die activiteiten vormen de verklaring voor het feit dat Anthony Perkins, die trouwens ook nog een langspeelplaat heeft volgezongen, in de jaren zeventig minder frequent op het bioscoopscherm te zien is geweest dan we in de jaren zestig gewend waren. Het laatst zagen we hem in Maho gany, dat niet zo’n beste film was. Perkins aarzelt niet te bekennen dat hij die rol gespeeld heeft om rekeningen te kunnen betalen en omdat hij vertrouwen had in „naïef acteren, dat hij van tegenspeelster Diana Ross eerder gezien had in Lady sings the blues. Maar het bleek tijdens de opname dat Diana haar ongekunsteldheid al goeddeels kwijt was, al bleef het een Hij is wel ietsje veranderd, deze acteur die inmiddels 47 jaar is geworden, maar wel charmeur gebleven. Grijs aan de sla pen, een paar stevige rimpels en een meta len brilletje doen denken aan een allerin nemendste boekhouder. Maar hij straalt nog altijd iets van die „eeuwige jeugd” uit die hem twintig jaar lang de problema tisch adolescent kon laten spelen. De keuze van Sluizer voor Perkins is gebaseerd op zijn vermogen te voldoen aan de eisen: op scherm gevoeligheid en intelligentie te combineren met een zeker soort meedogenloosheid. Hij werd in het verleden vaak omschreven als een acteur die meer op instincten steunde dan op techniek. ste albums, Rock and Roll Animal en Street Hassle, al even zo vele aanwijzingen in die richting, maar tot vorig jaar was hij live tenminste tot imponerende prestaties in staat. De herinnering aan de vruchtbare samenwerking met gitaristen als Doug Yu le, Dick Wagner en Steve Hunter is nog levendig. Wat doet Reed anno 1978, of bever ge zegd, wat laat hij achterwege? Hij ver zuimt werk te maken van soundchecks, slaat weinig acht op het stemmen van gitaren, stelt zich met tweede keus musici als begeleidingsband (ritmesectie plus gi tarist en saxofonist) tevreden, let amper op een rondzingende, slecht uitgebalanceerde geluidsinstallatie en is ontstellend gemak zuchtig. Tot op het bot afgekloven versies van ’s mans beste materiaal moeten de zeven kwartier volmaken. Zo weerklinken achtereenvolgens Sweet Jane, Satellite of Love de enige uitschieter van de avond), Leave me alone, Pale Blue Eyes, Waiting for the Man, I wanna be Black, Call me your love en Rock and Roll. Hele couplet ten ontbreken, de vocalen worden schaam teloos verwaarloosd; kortom, het geheel In het Stedelijk van Abbe Museum in Eindhoven is tot en met 10 september een tentoonstelling te zien van het werk van Cork Marcheschi. In het werk van deze Amerikaanse kunstenaar staat elektrici teit centraal. Hij maakt onder meer assem blages en constructies, waarin elektriciteit verschijnt door middel van neon, tl, gloei lampen, overspringende vonken en vlam men. Het Van Abbe Museum is geopend op werkdagen van 10 tot 17 uur en op zon- en feestdagen van 13 tot 17 uur. In de Hervormde kapel in de Hoofd- straat in Noordwijk is tot en met 27 augus tus een expositie te zien van hedendaagse kunst van Jacqueline de Jong en Jaap van der Pol. Jacqueline de Jong geeft met haar werk aandacht aan het spelelement in de maatschappij. De meeste werken van Jaap van der Pol hebben betrekking op mensen. Van 27 augustus tot 16 oktober is in het Otterlose rijksmuseum Kröller-Müller een overzichtstentoonstelling ingericht van werk van de Belgische kunstenaar Pana- marenko. Er zijn allerlei apparaten te zien die kunnen vliegen en rijden. In de jaren 60 is Panamarenko in Antwerpen begon nen met het bouwen van deze objecten. In het Noordbrabants Museum in Den Bosch is van 25 augustus tot 2 oktober een Hoezeer deze Newyorkse songschrijver en rockster nog altijd als fenomeen en kasmagneet wordt beschouwd, heeft in middels een korte, maar felle concurren tieslag tussen een drietal Nederlandse im- pressariaten bewezen, die er elk veel voor over hadden om Reed maar te kunnen presenteren. De „gelukkige” winnaar van deze strijd (Wim Bosman) zal zich na af loop van de twee concerten, die Reed in ons land gaf, van spijt de haren uit het hoofd hebben getrokken. Niet alleen moest een concert in Leiden worden afge last, een tweede optreden in Groningen moest worden verplaatst naar Eindhoven, omdat Groningse jongeren een geslaagde tentoonstelling te zien bestaande uit wer ken die in het bezit zijn van de zeven provinciale musea in Nederland. De titel van de expositie luidt dan ook „Zeven in een klap”. Die musea zijn allemaal geves tigd buiten de randstad. „In die randge- westen zijn de 17e- en 18e- eeuwse kunste naars werkzaam geweest die ver van de grote kunstcentra in de Hollandse steden hun eigen stijl ontwikkelden”, aldus een mededeling van het museum, dat geopend is van maandag tot en met vrijdag van 10 tot 17 uur en op zaterdag en zondag van 13 tot 17 uur. AMSTERDAM. Vanaf eind oktober zal er in het Utrechtse Hoog Catharijne, om precies te zijn in het Radboudkwar- tier, een informatiecentrum zijn waar, zo is de bedoeling van de oprichter, letterlijk iedere redelijke vraag over alles wat met muziek te maken heeft, beantwoord zal kunnen worden. Dat zo’n instelling geen weelde is voor ons land, moge blijken uit het feit dat de BUMA, het bureau voor muziek-auteursrecht in Amsterdam, per jaar zo’n 5000 vragen op dit terrein moet beantwoorden. vroegere voorzitter van de NOS, was het helemaal met ons eens en we zijn er eens voor gaan zitten om te zien hoe dat gere geld moest worden. Al pratende kwamen we tot de mening dat de hitparade een stukje consumenten voorlichting is, dat voor uitbouwen in aan merking kwam. Iedere Nederlander heeft actief of passief met muziek te maken en vele Nederlanders zitten vol met vragen: belangrijke of niet. Zo kwamen we op het idee om een onafhankelijk service-insti- tuut in het leven te roepen, dat het publiek van dienst is en zo nodig ook beschermt: Een instituut dat onafhankelijk is, óók van de BUMA. Laat ik dat met nadruk zeggen. Wij leveren alleen de know-how en op dit moment onze persoonlijke inzet”. Het is de bedoeling dat de stichting en het informatiecentrum een volkomen ei gen leven gaan leiden. Muziek en Publiek moet in de wereld van de muziek worden wat de ANWB is voor de verkeersgebrui- kers. De directeur van de stichting Muziek en Publiek geeft aan hoe dat in de praktijk wordt gerealiseerd. „Ik vind in ons land de markt van grammofoonplaten erg ondoor zichtig. Veel mensen weten op geen stuk ken na wat er aan platen verkrijgbaar is. Ze vallen deels terug op de hitparade en dat leidt tot een repertoireversmalling die volstrekt onnodig is. Wij hopen ervoor te zorgen dat de mensen weten dat er een breder repertoire bestaat. In het informa tiecentrum zullen namelijk exemplaren aanwezig zijn van alle recent uitgebrachte grammofoonplaten”. „Voor de klassieke muziek betekent dat onder meer, dat iemand die een uitvoering van de vijfde symfonie van Beethoven wil kopen, bij ons alle recente opnamen kan beluisteren en via een kaartsysteem ook nog te weten kan komen welke oudere opnamen er bestaan van dit werk.” Frans van Bronkhorst, als public-relati- onsman werkzaam bij de BUMA en assis- tent-medewerker bij de stichting: „Ook zal in het informatiecentrum alle bladmuziek die er in Nederland te krijgen is, voorhan den zijn. Dat houdt bijvoorbeeld in dat een muziekcommissie van een harmonie- of fanfare-korps niet alle uitgeverijen hoeft aan te schrijven om catalogussen en zicht- exemplaren. Bij ons ligt alles, maar dan ook alles, ter inzage en we kunnen nog geheel onafhankelijk van enige uitgeverij van advies dienen ook”. Endlich: „Maar we doen nog veel meer. Je hebt een piano en die is vals. Je woont in een heel klein dorpje en je weet niet hoe je aan een pianostemmer moet komen. Bel het informatiecentrum. Wij hebben de a- dressen en de prijzen. Kopers en verko pers van muziekinstrumenten kunnen el kaar via het informatiecentrum vinden”. Schoenmaker speelt overtuigend muzi kaal en kan in technisch opzicht uitste kend uit de voeten (en handen!). Enige misslagen, die optraden, lijken mij eerder voort te komen uit een nog niet volkomen gerijpt concentratievermogen dan uit ge brek aan techniek. Maar aangezien Schoenmaker dit jaar zijn eindexamen solospel aan het Sweelinck Conservatori um in Amsterdam heeft gedaan zal zijn ervaring in het concerteren nog niet zo groot zijn. Overigens wist hij de Fuga in G BWV 577, de koraalbewerkingen Wir glauben all an einen Gott Vater (BWV 740) en Dies sind die heil’gen zehn Gebot (BWV 678) en het Concerto in d klein van Vivaldi, dat Bach voor orgel heeft bewerkt, met fraaie registratiekleuren en goed gekozen tempi voor te dragen. De genoemde Biblische Sonate van Bachs voorganger in de Thomask'irche te Leipzig, Johann Kuhnau, schildert op le vendige en soms amusante wijze de strijd tussen David en Goliath. In een pompeus gepunctueerd ritme hoor je als het ware De acteur, wiens naam blijvend verbon den is aan hitfilms als On the Beach, Psycho, The Trial, Catch-22 en Murder on the Orient-Express, noemt als een andere reden om de uitnodiging voor Twee Vrou wen te aanvaarden: „De helderheid waar mee mijn rol was uitgeschreven, de humor van het script en de verrassing aan het slot. Maar de kans om samen te werken met Bibi, die ik al heel lang bewonder, was

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 9