Elvis als vat vol tegenstrijdigheden Jazz violist Venuti overleden k Bergman filmt weer in Zweden APhO verzorgt i zomerconcerten (Van onze kunstredactie) wij ontvingen Fietsen is geen kunst Zanger Golden Gate Quartet overleden Veel onbezorgd amusement maar ook betere komedies Privé-secretaresse schetst onvolkomen beeld Zappa en Tubes op popfestival in Den Haag KUNST 11 AUGUSTUS 19 7 8 WOENS D A G 1 6 door Ko van Leeuwen Oudestijl-pionier maakte in jaren '70 come-back HAARLEM. Er is de vrije toneelproducenten in het verleden niet zelden het verwijt gemaakt dat zij in de allereerste plaats zouden mikken op commercieel succes. De artistieke kant zou ondergeschikt blijven aan de zakelijke belangen. Verwijten die klonken in een periode dat de vrije theatersector plotseling sterk begon te groeien. Een groei die zich in de recente achterliggende seizoenen voortzette. De eerlijkheid gebiedt gelukkig vast te stellen dat er nu toch langzaam meer kwaliteit gekomen is binnen het aanbod uit de vrije produktiesfeer. Goede voorbeel den daarvan geven André van den Heuvel en Kitty Janssen al enkele jaren door belangrijk minder risi coloze stukken te spelen. Kwaliteitsvoorbeelden uit het vorige seizoen zijn vooral de musical Foxtrot (John de Crane) en het toneelspel Herfst in Riga (Joop van den Ende), waarin de dit jaar overleden Ko van Dijk samen met Mary Dresselhuys prachtige rollen speelden. nu al 80 jaar tussen de wielen! Een gelukkige hand Verdomde Lowietje bibliotheek Toneel in vrije produktie groeit I langzaam naar meer kwaliteit Elvis Presley: carrière ook na overlijden JOHN OOMKES JOE VENUTI (ADVERTENTIE) (Van onze kunstredactie) automobielbedrijven haarlem - bloemendaal - ijmuiden (Van onze kunstredactie) MIDDELBURG. De gemeente Middelburg heeft de ENWB, de Eer ste Nederlandse Wielrijders Bond geen toestemming verleend om een gedenksteen te plaatsen in het Podio del Mondo per l’Arte in de Graan- beurs in Middelburg. Marinus van de Boezem, de directeur van het podio, is namelijk van mening dat fietsen misschien wel een kunstje is maar beslist geen kunst is. (Van onze kunstredactie) SEATTLE. De bekende Amerikaanse jazzviolisti Joe Venuti is maandagavond in een ziekenhuis in Seattle overleden na een langdurige ziekte. Venuti, die 73 jaar is geworden, geldt als de eerste grote jazzvio- list en werd ook tijdens de latere fases van zijn ruim vijftigjarige carrière beschouwd als een van de groot- sten op zijn vakgebied. Tegen het eind van de jaren zestig en in de jaren zeventig maakte de vrijwel vergeten violist een opmer kelijke come-back, die leidde tot successen op het Newport Jazzfestival in 1968, de Londense jazz-expo in 1969 en het Newport Jazzfestival van vorig jaar. Maar al lang voor de oorlog was Venuti een jazzpionier, omdat hij aantoonde dat de viool zich leende als een instrument waarop viel te improviseren. Zijn debuut maakte hij in 1923 in het ensemble van gitarist Eddy Lang, waarna hij engagementen kreeg bij Red Nicols, Jean Goldkette, Paul Whiteman, Franky Trumbauer, Hoagy Carmichael, Bix Beiderbecke en de Dorsey Brothers. Venuti, die te boek stond als een van de meest vooraanstaande musici van de oudestijl-jazz en de swingperiode, leidde vanaf 1934 twintig jaar lang een eigen orkest, dat successen boekte tijdens toernees door Europa. Volgens jazzkritici had Venuti echter meer om het lijf als instrumentalist dan als orkestlei der. ■fr Guus Hermus en Caro van Eyck in Een gelukkige hand. (Van onze kunstredactie) BAZEL. De Amerikaanse zanger Ca leb Gyniard is, naar eerst nu bekend is geworden, vorige week vrijdag in Bazel overleden. Gyniard, die beter bekend was onder de benaming „Big J”, maakte acht jaar lang deel uit van de beroemde close- harmony zanggroep, het Golden Gate Quartet. DEN HAAG. In het FC Den Haag Stadion in het Haagse Zuiderpark heeft zondag 10 september een groots opgezet concert plaats onder de naam Popfestival Den Haag ’78. Frank Zappa, The Tubes, Peter Gabriel, The Boomtown Rats en Brand X, die de grote attracties vormen van het zich een dag eerder afspelende Britse Knebworth Festival, zullen ook in Den Haag aantreden. Het festival zal zich af spelen tussen 13 uur ’s middags en 22 uur ’s avonds. De Engelse jazzrockformatie Brand X, ooit bijeengekomen op initiatief van Genesis- zanger Phil Collins en nu in ons land debuterend, bijt het spits af. De Ameri kaanse theater-rockband The Tubes zal de finale van het festival voor haar rekening nemen en een volledig nieuwe show pre senteren. Het festival in Den Haag moet niet ver ward worden met het zich te zelfder ure afspelende gratis popfestival in het Rotter damse Zuiderpark. Van dit concert is geen definitief programma bekend. De ware Elvis Presley, Becky Yancey, De Kern Bus sum (prijs 22,50). (Van onze correspondent in Stockholm, Henk Ruyssenaars) STOCKHOLM. De bekende Zweedse regisseur Ingmar Bergman is weer terug is zijn vaderland waar hij de Doodsdans van August Strindberg regisseert. „Céline” van Maria Pacóme. Geen nieuw stuk, maar wel met zoveel humor geschre ven dat het opvoering rechtvaardigt. John van de Rest gaat het stuk regisseren en naast Mary Dresselhuys spelen onder meer mee Jo de Meyere (bekend geworden als kapelaan Odekerke in de tv-serie Dag boek van een Herdershond), Mart Gevers en Hein Boele. In de vrije produktiesfeer ook een nieuw Nederlands stuk: Dimitri Frenkel Frank schreef „Lipstick”, een komedie over vrouwenjagers die op hun nummer wor den gezet als de liefde eens werkelijk toe slaat. Met Pleuni Touw, Hugo Metsers, Jules Royaards en Steye van Branden burg. Jan Teulings gaat het regisseren. Bergman werd twee jaar geleden door de politie met harde hand van het toneel gesleurd, omdat hij werd verdacht van belastingfraude. Na het verhoor en een kort verblijf in een ziekenhuis, waar Bergman met een shock werd opgenomen, vertrok hij uit Zweden. Hij woonde in Parijs en later in München, waar hij de film Het Slangeëi regisseerde. Het verblijf van Bergman in Zweden zal waarschijnlijk weer van korte duur zijn. Het bevalt me steeds beter in Mün chen”, aldus de regisseur. Intussen is gebleken dat Ingmar Berg man geen belasting heeft ontdoken; zijn boekhouding was wat slordig bijgehou den. Bergmans volgende film gaat Herfstso- nate heten, met in de hoofdrol zijn favo riete actrice en ex-vrouw Liv Ullman. ^$01 Van de Boezem vond dat een ge denksteen van de ENWB in de vorm van een betonnen blok met een gleuf en een opgeschilderde fietser niet als een kunstwerk kan worden be schouwd en dus ook niet in zijn kun stencentrum thuishoort. Het Podio del Mondo per l’Arte werd drie'jaar geleden op initiatief van Van de Boezem ppgericht. In de lover van het podio dat steun kreeg van de overheid, liggen verschillende bijdragen van kunstenaars van overal uit de wereld ingemetseld. Het cen trum wil een spiegel van de kunst van deze tijd. Van de Boezem heeft de ENWB aangeboden om de steen voor of naast de Graanbeurs te plaatsen als een speels monumentje voor deze tijd, maar daar neemt de ENWB geen ge noegen mee. Wie zich het komende seizoen wil ont spannen bij een blijspel of komedie, kan in de vrije toneelsector terecht. Op 28 sep tember is de première van een komedie met Caro van Eyck en Guus Hermus. Dat wordt het stuk The Gin Game, waaraan de Pulitzerprijs 1978 werd toegekend vanwe ge de Broadwayproduktie, die nu nog steeds volle zalen trekt. Het is het eerste toneelstuk dat de Amerikaanse journalist D. L. Cobum schreef en het was al onmid dellijk een groot succes in Amerika. Karl Guttmann gaat dëze komedie in ons land regisseren. De Nederlandse titel luidt Een gelukkige hand. Het stuk gaat over twee oudere mensen, een man en een vrouw, die een onaangepast en gedwongen leven lei den in een bejaardentehuis. Zij vinden elkaar bij het kaartspel en tussen het schudden van de kaarten door overzien zij hun leven. Zo ontstaan ernstige gesprek ken, maar ook talloze humoristische mo menten. Karl Guttmann regisseerde destijds bij de Haagse Comedie Paul Steenbergen en Ko van Dijk in David Storeys komedie Mooi weer vandaag. Guttmann vergelijkt de sfeer van Mooi weer vandaag met die van Een gelukkige hand. Een der prachtigste toneelprodukties van het vorige seizoen vond ik Herfst in Riga. Dat stuk is na de dood van Ko van Dijk door Joop van den Ende van het repertoire genomen. Mary Dresselhuys, die het samen met Van Dijk speelde, zal het komende seizoen in een nieuwe rol te zien zijn. Dat gebeurt in het Franse.blijspel gave Heuff in Nieuwkoop 14,90). „Mijn dromen hebben vleugels”, voor alle kinderen die graag lezen, zin gen en dromen, door Lisa Speelman met muziek van Rob en Ida Koenders, uitgave Heuff 19,50). „De dieren van Noach”, kinderboek door Anne-Marie, Dalmais, uitgave Heuff 4,95). „Verborgen in de nacht”, kinder boek door Gerda Muller, uitgave Heuff 4,95). „Cowboys uit het wilde Westen”, kin derboek door Andre Chesneau, uitgave Heuff 4,95). „Welzijnsbeleid”, een keuze voor verandering van de maatschappij, door Wim Meijer, uitgave Samson. „Welzijnsgids Zuid-Kennemerland”, uitgave Raad voor maatschappelijk welzijn, Warmoesstraat 18 Haarlem 8,-). „Te oud om te leren?” door Han Diesfeldt, uitgave Van Loghum Slate- rus 12,50). „De witte dominicaan”, uit het dag boek van een onzichtbare, door Gustav Meyrink, uitgave Rozekruis Pers Haar lem. „Tussentijds verhaal over twee Je zus boeken” door Edward Schille- beeckx, uitgave H. Nelissen 19,90). „2 x 45 minuten”, interviews met bekende voetballers, door Frits Barend en Henk van Dorp, uitgave Erven Tho mas Rap. In de reeks Lichamelijke opvoeding en sport in de praktijk zijn bij de uitge verij Hollandia te Baarn twee nieuwe deeltjes verschenen: „Keurturnen op de evenwichtsbalk” door Hans Tim- mermann in een Nederlandse bewer king van C. A. van Straten 19,90) en „Van het klimmen en balanceren tot het turnen aan de evenwichtsbalk” door Karl Koch en Hans Timmermann in een Nederlandse bewerking van Joop Westplate 17,90). Het gebeurt bovendien op een voorspelbare ma nier. Een eindeloze opsom ming van feiten moet de lezer/es het idee geven dat Elvis een eenvoudige jongen is gebleven tij dens zijn carrière, maar die wist te paren aan de grandeur van een show- ster. Verder wil Beckey Yancey ons doen geloven dat The King verspilling koppelde aan gevoelens van liefdadigheid, nuk kigheid aan voorko mendheid, labiliteit aan een krachtige persoon lijkheid; kortom een vat vol tegenstrijdigheden is. Ik geloof het direct; krachtiger figuren dan Elvis reageren tegenstrij dig op de massale publi citeit en populariteit waaraan zij bloot staan. Het toont echter de op pervlakkigheid van juf frouw Yancey door te menen dat zij door het geven van een overdosis aan onbenullig feitenma teriaal in staat zou zijn een betrouwbaar portret van Elvis samen te stel len. Uiteraard lukt dat niet als je als schrijfster nergens tot een echte analyse kunt komen. Er Precies een jaar gele den sloeg de niet onver wachte dood van een ma tig begaafd zanger gol ven van emoties los bij zijn talloze fans over de gehele wereld. Elvis Presley, een man die in de jaren vijftig aan de wieg had gestaan bij de geboorte van de rock and roll en verdiend of onverdiend wordt be schouwd als de grootste figuur die deze eerst nu volwassen muziekstijl heeft voortgebracht, was niet meer. Het gaat echter nog im mer hosanna met ’s mans carrière in de showbizz. Het record van de hoog ste platenverkoop staat nog steeds op naam van The King mede dankzij het feit dat bijna een der de van de huizenhoge aantallen platen na zijn dood werd verkocht. De amusemenindustrie mag dan bij de dood en de begrafenis van een van zijn attracties even alle gepastheden in acht ne men, na die tijd draaien de platenpersen, roddel rubrieken in allerlei kranten en uitgaven en advertentiemakers weer op volle toeren. De TROS-tv herdenkt ’s mans overlijden vana vond op de buis op min of meer dubbelzinnige wijze. Enerzijds speelt het met een In Memori- am programma (Neder land II, 20.32 uur) weer eens goedkoop in op alle massahysterie, ander zijds zendt de omroep la ter op de avond een van Presley’s beste live-op- tredens uit met de regi stratie Aloha from Ha waii (Nederland II, 21 uur). Ook serieus inge stelde fans komen dus aan de bak. In de golf van publika- ties die na de dood van Elvis het licht zag, ont snapten er enige vanzelf sprekend aan de aan dacht. In het geval van „De ware Elvis Presley”, een pennevrucht van zijn privé-secretaresse Bec key Yancey (een uitgave van De Kern, Bussum; prijs 22,50) kan ik daar niet al te rouwig om zijn. Alleen het idee al dat ie mand uit je nabijheid en dan nog je voormalige se cretaresse allerlei intimi teiten gaat rondbazui nen, is minder kies, maar daar zit in de Verenigde Staten zo langzamer hand niemand meer mee. moet dan ook ernstig aan de ware motieven van de samenstelster worden getwijfeld. Elders wer den andere door com mercie ingegeven blijken van nagedachtenis wel eens gekarakteriseerd als „lijkenpikkerij”; zo ver hoef je niet altijd te gaan, maar we signale ren wel dat Beckey Yan cey maar weinig scrupu les kent. „De ware Elvis Pres ley” lijkt me bovendien een te dure uitgave en is slecht uit het Engels ver taald. Wat te denken van zinnen als „Middagen voordat Elvis moest op treden stonden er een he le rij vitaminepillen klaar, samen met glazen vers geperste sinaasap pelen, die op het kleine kastje voor de divan in de kamer stonden, als een rij soldaten?”. De ware Elvis Presley” is dus niets anders dan een overbodige haastklus ge weest, waaruit de echte King zich niet laat distil leren. men en verder verwacht de nieuwe vereni ging ook een vereenvoudiging van overleg met de overheid, schouwburgdirecties-, media en vakverenigingen. Het streven van de VTP richt zich vooral ook, zo stelt voorzitter Hans Sleeswijk het, „op het be vorderen van een bloeiend en gevarieerd theaterleven en op de positieve ontwikke ling van het theaterondernemerschap.” Jeroen Krabbé en Anne-Wil Blankers, die het repertoiretoneel zij speelde bij de Haagse Comedie inruilde voor free lance werk, zullen dit seizoen te zien zijn in Peter Nichols’ komedie Een dag uit de dood van verdomde Lowietje. Een stuk dat zich ontwikkelt van komedie naar bittere ernst. Het speelt zich af rond ouders van een dubbel gehandicapt kind. Centrum heeft het jaren geleden gespeeld met een aangrijpende moederrol van Els van Rooden. De andere spelers in deze produk tie van Joop van den Ende zijn Lies de Wind, Carola Gijsbers van Wijk en Bram van der Vlugt. Regisseur is de Engelsman Nicholas Renten. Ank van der Moer keert dit seizoen na jarenlange afwezigheid terug op de plah- ken. Dat gebeurt in de rol van Winnie in Samuel Becketts toneelspel Gelukkige da gen, dat zij samen met André van den Heuvel gaat spelen onder regie van Lo van Hensbergen. Met zijn vrouw Kitty Janssen speelt Van den Heuvel Edward Albees komedie „Vele wegen naar” (Counting the ways), een terugblik op het huwelijk van twee mensen van middelbare leeftijd. La ter in het seizoen komen Kitty Janssen, André van den Heuvel met Piet Römer terug met Meneer Mazure, een blijspel van de Franse auteur Claude Magnier. Ook later in het seizoen zijn Ton van Duinhoven en Ina van Faassen met Ton Kuyl, Hetty Verhoogt en Vera Bondam te zien in Alan Ayckbourns nieuwe blijspel En nog vele jaren (Just between oursel ves), regie John David. Tot de nieuwe produkties voor het kqmende seizoen be hoort dan ook nog Rooie Sien van Beppie Nooys Amsterdams Volkstoneel. Na de vrolijkheid van Als je lacht dan ben je rijk nu dus een krachtig brok sentiment. Carry Tefsen speelt de hoofdrol en Beppie Nooy jr. speelt Siens moeder. Deze serie op de woensdagavond krijgt 'een vervolg op 23 en 30 augustus, wanneer respectievelijk pianist The Bruins en vio list Maurits Bosman bij het APhO te gast -‘zullen zijn. Eerstgenoemde zal volgende week het Pianoconcert van Schumann spelen, terwijl Maurits Bosman op het ■laatste van de drie zomerconcerten het Vioolconcert in G van Mozart ten gehore ;«al brengen. Aanvang van de drie concer ten is 20.15 uur. Voor het seizoen 1978/79 lijkt het alsof de vrije producenten ook weer voor een ■■deel serieus proberen amusement en artis- tieke kwaliteit tot elkaar te brengen. Dat er ■betere stukken, vooral komedies en blij spelen, kunnen worden gekozen danken de producenten ook aan de grote belang- stelling van de kant van acteurs en actrices die hun naam en roem eertijds binnen het repertoiretoneel hebben kunnen vestigen. ■Mensen als Mary Dresselhuys, Kitty Jans- ksen, Caro van Eyck, Guus Hermus, Luc Lutz en André van den Heuvel hebben hun I talent juist tot ontwikkeling kunnen bren gen in een klimaat waar commerciële be langen ondergeschikt waren aan de artis- tieke. En het is de overheidssubsidie die Idat mogelijk maakte, subsidiëringen di- j. reet aan de gezelschappen, waarnaar van- 'uit de vrije theatersector dikwijls met scheve ogen wordt gekeken. Dat de vrije sector geheel zonder subsidie zou werken, !.is natuurlijk een fabel; immers de over- 'heid rijk, gemeente en provincie subsidiëren ook de theaters en dat stelt ook de vrije producent in de gelegenheid voor redelijke toegangsprijzen te kunnen spelen. Indirect vloeit er dus wel degelijk subsidiegeld naar de vrije theatersector. Het achterliggende seizoen hebben de vrije producenten zich voor een zeer groot deel verenigd. Daartoe is opgericht de Ver- eniging van Theater- en Televisieprodu- centen VTP, die nu veertien leden telt. Een bundeling van krachten die verschillende 1 waarborgen voor de producenten moet inhouden. Gezamenlijk overleg dat al enigszins bestond zal doublures voorko- jr--- AMSTERDAM. Ook dit jaar verzorgt het Amsterdams Philharmonisch Orkest enkele zomerconcerten in de grote zaal 'van het Amsterdamse Concertgebouw. .Beoogd wordt het gat dat valt tussen het oude en het nieuwe concertseizoen enigs zins op te vullen. Onder leiding van An ton Kersjes verzorgt het orkest een serie van drie concerten, die vanavond een aan vang zal nemen met als gast pianist Da niël Wayenberg. Deze solist zal het Piano concert van Grieg ten gehore brengen. „Het revier”, concentratiekamp-mé- moires, door Taecke J. Botke, uitgave Erven Thomas Rap. In de bekende Salamander-reeks, uitgegeven door Em. Querido, zijn weer vier herdrukken op de markt gebracht: „Murphy” door Samuel Beckett; „Gar bo en de broeders Grimm” door Jaap Harten; „Drie rode rozen” door Abel J. Herzberg en „De handschoenen van het verraad” door J. W. Holsbergen; prijs per deel 5,95. In de populair-wetenschappelijke reeks Volken en Stammen zijn bij Am sterdam Boek de laatste twee delen verschenen. Deel 11 handelt over Ocea- nië en de Filippijnen en deel 12 over Centraal- en Oost-Azië. Beide boeken werden geschreven door Wolf Kielich. „Wonen in de ruimte”, onbegrensde mogelijkheden voor de mens buiten de dampkring, door Gerard K. O’Neill, uitgave J. H. Gottmer 23,50). „Spelend door het leven” door Sara Heyblom, uitgave Heuff in Nieuwkoop 9,50). „Rembrandt’s Nightwatch”, The his tory of a painting, door Willem Hij- mans, Luitsen Kuiper en Annemarie Velsheijn, uitgave A. W. Sijthoff 24,50). „De man van Atlantis” en „Verken ners uit de ruimte” door Richard Wood- ley (gebaseerd op de gelijknamige tv serie), uitgave J. H. Gottmer, prijs per deel 14,50. „Bielo Ballo en zijn vriendjes”, kin derboek door Aad Kistenmaker met tekeningen van Ted Kastenmaker, uit-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 11