Sipkes en In t Hout: Louis Toebosch Orgeltocht Spaarndam UIT. Ministerie beveelt film over drugsmokkel aan komende exposities oro 1 IgR Avontuurbestaal nog. Proeft „Het gaat ook om een educatief-informatieve taak" I MUZIEK Kg Beginstadium door Cees Straus Enquête Midnight Express krijgt ongezien bijval 7 wijzen 7 J 20/225 KUNST AUGUSTUS 1978 -t.. s (Lr HAARLEM. De Stichting Beeldende Kunst Kennemerland (SBK) die zojuist weer na het zo merreces haar deur aan de Ge dempte Oude Gracht heeft ge opend, gaat een zorgelijke tijd te gemoet. Niet omdat er plotseling een stagnatie in de tot nog toe behaalde successen is gekomen. Integendeel zelfs, want aan de hand van de resultaten die vorig jaar werden behaald kan gezegd worden dat het publiek dat bij de SBK binnenkomt steeds groter wordt, dat er meer wordt geleend uit de artotheek, dat er meer wordt gekocht en dat dat publiek zich ook vernieuwt. I» ■c ■w SM De SBK wil geen distributieclub worden ken a FEIKE ASMA rarit /25 - ien an en lini- Het museum Swaensteyn in de Heren straat in Voorburg viert vrijdag 25 augus tus zijn tweede lustrum met de presentatie van een lustrummap met grafisch werk van de Westduitser Georg Hadeler en de Nederlanders Aat Verhoog en Sees Vlag. Van de map zijn tweehonderd exemplaren gemaakt die voor 310 gulden te koop zijn. Het museum is in 1968 begonnen met een expositie van oude kunst uit Voorburgs bezit. De vaste collectie geeft de ontwikke- ling weer van het Romeinse Voorburg tot het hedendaagse. r Van 26 augustus tot en met 1 oktober zal grafisch werk van de drie kunstenaars worden geëxposeerd. In de Zonnehof in Amersfoort is van 19 augustus tot en met 17 september de ten toonstelling „Zweden, Lapland en Lin naeus” te zien. Kathedrale Basiliek. Louis Toebosch, ver over de grenzen gewaardeerd als concerterend organist en improvisator, verzorgt zaterdagmiddag de driekwartiersbespeling (aanvang 15 uur) op het Willibrordorgel van de R.K. Basiliek Sint Bavo aan de Leidsevaart te Haarlem. Hij vervangt de eerder aangekondigde Dorthy de Rooy. Het programma zal bestaan uit werken van Vieme, Charles Hens, Franck en van Toebosch zelf. In 1916 werd Toebosch in Maastricht geboren. Hij studeerde achtereenvolgens aan de Kerkmuziekschool te Utrecht, aan het Muzieklyceum te Maastricht en bij Charles Hens aan het Conservatoire Royal te Luik. Zijn loopbaan laat betrekkingen zien als dirigent-organist van de Bredase Sacramentskerk, dirigent van het Tilburgs Stedelijk Orkest en directeur van het Brabants Conservatorium te Tilburg. Toebosch heeft steeds werk van jonge componisten alsmede de eigentijdse Haarlemse Grote Kerk. Onder auspiciën van de actieve Stichting tot bevordering der orgelkunst zal Feike Asma vrijdagavond een concert geven op het Müllerorgel van de Haarlemse Grote of St. Bavokerk. Het programma, dat hij vanaf 20 uur ten gehore zal brengen, omvat werken van o.a. Sweelinck, Bach, Van Eijken, Chaix, Buxtehude, Frescobaldi en Franck. Oud-Katholieke Kerk. Vrijdagavond wordt er in de Oud-Katholieke Kerk aan de Haarlemse Kinderhuissingel een concert gegeven door Rein Verhagen (blokfluit), Jan van den Berg (traverso) en Aldert Winkelman (orgel en klavecimbel). Op het programma van dit concert, dat om 20.15 uur aanvangt, staan werken van o.a. Stanley, Handel, Quantz en Telemann. Aldert Winkelman, docent aan de Kempische Streekmuziekschool in het Brabantse Bladel en hoofdorganist van de Heemsteedse St. Bavo-kerk, kreeg zijn opleiding aan het Amsterdamse Sweelinck Conservatorium bij Klaas Bolt en bij Kees Rosenhart, respectievelijk voor orgel en klavecimbel. Waalse Kerk. Zaterdagavond (20 uur) heeft er een improvisatieconcert plaats in de Haarlemse Waalse Kerk aan het Begijnhof 30. Twee jonge organisten, Gijs van Schoonhoven (die zeer verdienstelijk acteerde tijdens de laatste editie van het Internationale Improvisatieconcours) en Jacques van Ootmersen, zullen onder meer orgelimprovisaties op thema’s van Bach en Buxtehude laten horen. muziek gepousseerd. In 1951 schreef hij het Internationale Improvisatieconcours te Haarlem op zijn naam. De nu 66-jarige Asma heeft een indrukwekkende carrière achter de rug, maar zelfs op het ogenblik heeft hij nog een concertpraktijk van ongeveer 200 concerten per jaar. Hij maakte in het verleden veelvuldig tournees door onder meer Canada en de Verenigde Staten, werd voor zijn verdienste voor de Franse orgelcultuur in 1964 en in 1975 onderscheiden door het Genootschap Lettres, Arts et Sciences. Vorig jaar vierde hij zijn vijftigjarige loopbaan als concertorganist. Toer-in orgeltocht. Wie anders dan de Haarlemse organist Klaas Bolt vormt de ter zake deskundige voorlichter van de De filmmaatschappij had het ministerie van Buitenlandse Zaken om de namen en adressen van Nederlanders gevraagd die soortgelijke ervaringen hebben als de nu 28-jarige Billy Hays. Het ministerie gaf de filmmaatschappij deze namen en adressen niet, maar namens de Directie algemene zaken schreef het hoofd van het bureau sociaal-economische zaken 49 Nederlan ders, die in landen rondom de Middelland se zee gevangen hebben gezeten wegens DEN HAAG (ANP). Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft Nederlan ders die in Middellandse Zee-landen ge vangen hebben gezeten wegens drugs mokkel, attent gemaakt op de mogelijk heid de première bij te wonen van een Amerikaanse film over een jonge Ameri kaan die uit een Turkse gevangenis is ontvlucht. Het gaat om de film „Midnight Expres”, uitgebracht door „Columbia Internatio nal Films”, die 31 augustus in Nederland in première gaat. gen wijze met kunst wordt geconfron teerd, waar je informeel met kunstenaars in contact kunt komen. Dat verdwijnt als we alleen maar kunst gaan uitlenen. Je hebt bovendien een uitvoerige administra tie en een controlesysteem nodig, dat brengt allemaal veel kosten met zich mee”. Gerrit in 't Hout: „De SBK wil geen distributieclub worden. Haar taak gaat verder dan die van de bibliotheek. Ze heeft ook een educatief-informatieve taak, al wil ik daarmee niets ten kwade zeggen van de bibliotheken”. Spaarndam. Gemoedelijk, instructief, leerzaam en sfeervol. Zo zou je de sfeer tijdens de concertjes in de Nederlands-Hervormde Kerk te Spaarndam die daar elke zomer gedurende een achttal weken worden gegeven, kunnen omschrijven. De concertreeks speelt zich normaliter af tijdens de kunstmarkten, maar zo niet dit slotconcert, ook al omdat de kunstmarkten alweer tot het verleden behoren. Zaterdagavond zullen twee ensembles onder leiding van Kees Huges, initiator van het geheel, voor een passend slotconcert zorgen. Vanaf 20 uur zullen de ensembles Monsieur Naudot en Les Moutons concerteren. In de pauze zullen verschillende wijnen worden geschonken. De Colonel. Elke zondagavond (22 uur) speelt het trio van Peter ten Have soepele in het gehoorliggende jazz in bar-bistro De Colonel, Stationsstraat 20 te Zandvoort. Ditmaal is Fred Leeflang (saxen) weer eens te gast. zesde en voorlaatste Toer-in orgeltocht, die zich zaterdag in en rond Haarlem zal af spelen? De start is om half elf ’s morgens in de Hervormde Kerk te Bennebroek. Een ieder kan deze tocht, die behalve het bezoek aan het Müllerorgel van het Bennebroekse kerkje ook aandacht schenkt aan het Van den Brinkorgel in de Heemsteedse St. Bavo en het huis- en studieorgel van Reil in de Hervormde Kerk te Overveen, met eigen vervoer volgen. Aan het slot staat een bezoek aan de Kathedrale Basiliek Sint Bavo aan de Leidsevaart te Haarlem op het programma, alwaar Louis Toebosch een concert zal verzorgen. Voor het programma van dit concert, zie elders in deze rubriek. drugsmokkel, dat „Columbia Internatio nal films” hun aanwezigheid bij de pre- mièr op prijs stelde. De onderneming had laten weten „geïnteresseerd te zijn in de visie” van Nederlanders met ervaringen als de hoofdpersoon in zijn nieuwste film. Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken verklaarde dat men bij de behandeling van het verzoek van de filmmaatschappij, geen commer ciële bedoelingen heeft vermoed. Het is min of meer standaard procedure dat niet wordt gereageerd op verzoeken om namen en adressen, maar dat de betrokkenen worden ingelicht over dit verzoek. Het staat degenen die thans een brief hebben ontvangen, vrij om al dan niet in te gaan op de uitnodiging. In de overwegingne van Buitenlandse Zaken, waar overigens nog niemand de film heeft gezien, heeft mogelijk een rol gespeeld, dat een waarschuwende werking kan uitgaan van een film over het gevange nisleven in Turkije hoewel degenen die „Columbia International” graag bij de première wil hebben, waarschijnlijk zo’n waarschuwing nog nauwelijks nodig zul len hebben. Voor het begin van het vakan tieseizoen laat Buitenlandse Zaken jaar lijks een waarschuwing uitgaan, dat bezit van drugs in andere landen veel zwaarder wordt bestraft dan in Nederland. Hoewel „Columbia Films” toegeeft dat het haar mede om publiciteit te doen is, meent men toch ook dat van de film een waarschuwende werking kan uitgaan. De genen die, al dan niet in de schijnwerpers van de publiciteit, de première van de film willen bijwonen zullen deze waarschuwing waarschijnlijk niet meer nodig hebben, maar „Columbia Films” gelooft dat de film iets kan doen voor hen, die ondanks de ervaringen van anderen toch met het idee rondlopen rondom de Middellandse zee goedkope drugs te kopen. >nd, tste de cide eds be ien: s lariboro Komende zaterdag zal in Hedendaagse kunst-Utrecht, Achter de Dom 14 in Utrecht voor de derde maal het Small Press Festival worden gehouden. Op dit festival zullen een aantal kleine vrijetijds- drukkerijen/uitgeverijen hun werk pre senteren. Het gebeuren duurt van 11 tot 22 uur. Van 18 tot 21 uur zal Simon Vinken oog het geheel opluisteren met voordracht. Tevens is er zaterdag een tentoonstelling van het werk van de Joegoslavische kun stenaar Jozé Ciuha. De toegang van dit alles is gratis. 35 duizend gulden aangevraagd, maar daarop wordt 17.500 gulden bekort. Sipkes: „In wezen zijn de mensen onder valse voorwendsels lid geworden. In janu ari kon je nog subsidie krijgen, maar nu is door het ministerieel ingrijpen het potje leeg en moeten we „nee” verkopen. Dat heeft al geleid tot onprettige opmerkingen van mensen die vast van plan waren een geleend stukje kunst te kopen, maar daar die subsidie hard voor nodig hadden. In die gevallen wordt de kunst met bijzonder veel spijt weer teruggebracht. De ASK betekent bijzonder veel voor de SBK-le- den. We hebben bijvoorbeeld een grote groep jongeren: van de 1500 abonnees zijn er 200 met een Cultureel Jongeren Pas poort. En wat dacht je van de vele jongge trouwden die op hoge lasten zitten? Ik vraag me soms af, wat ben je nu aan het doen. We maken de mensen enthousi ast voor de kunst. Mensen die twijfelen kunnen we begeleiden. Je praat met ze wat hun inrichting is zodat ze een passende wandversiering kunnen krijgen. Als het niet goed is komen ze maar terug. En als ze het willen kopen kunnen ze dat ook te kust en te keur. Wil de minister daar allemaal een einde aan maken? Een andere kant aan deze zaak is dat de kunstenaar bij die nieuwe plannen hele maal niet zal welvaren. Er wordt dan wel iswaar straks kunst van hem gekocht, maar als die kunst niet de deur uitgaat, moet je op een gegeven moment een halt toeroepen aan de groei van je bestand. Er zal dus een grote beperking aan het aantal kunstenaars worden gesteld. Nu is het zo dat we een bijzonder groot aantal kunste naars kunnen helpen die nergens via een vaste galerie regelmatig hun werk kunnen presenteren. Er zijn in Haarlem maar vier of vijf kunstenaars die zo’n vaste galerie hebben. De rest moet het hebben van losse exposities of van de artotheken. En ver geet niet dat zij als SBK ook een expose rende taak hebben: onze vaste groep komt elke maand op de bovenzaal aan de beurt. De SBK is dus ook zoiets als een belangen behartiger van de Kennemer kunste naars”. Wie zijn oor te luisteren legt bij de gale rieën, hoort nogal eens enige afgunst ten opzichte van de SBK’s. De laatste zouden de ASK niet nodig hebben en ze vormen bovendien een bedreiging wat het afromen van het publiek betreft. Sipkes: „De SBK is voor de galerie een soort tussenstation. Ik weet van mezelf dat ik mensen door stuur naar bepaalde stijlgalerieën als ze iets zoeken waarin wij niet zo goed verte genwoordigd zijn. Het gevaar bestaat dat de galeriehouders worden uitgespeeld te gen de SBK’s, maar ik ben van mening dat de galeries evenveel recht hebben op de subsidieregeling’ i Jannie Sipkes: belangen behartiging Kennemer kunstenaars. •A De SBK wil het publiek graag enthousiast voor beeldende kunst maken. In de ruimten aan de Gedempte Oude Gracht in Haarlem bestaat alle gelegenheid om over kunst te praten en voor zover nodig begeleiding bij de keuze van een te kopen of te lenen kunstwerk te krijgen. Naast een groot aantal schilderijen, kle derdrachten en poppen in historische kos tuums uit de Zweedse provincie Dalarna besteedt de expositie ook aandacht aan de 200 jaar geleden gestorven Carolus Lin naeus. Onder meer wordt er werk getoond van het kunstenaarsechtpaar Nancy en Frederik de Graaf, die de reis van Lin naeus twee eeuwen later reconstrueerden. Zij maakten dagboekaantekeningen, schetsen en foto’s en verzamelden vele planten die ook al door Linnaeus werden genoemd. It Het venijn zit in de plannen die minister van CRM, mevr. Til Gardeniers-Berend- sen onlangs op tafel heeft gelegd en die volgens de mensen van de SBK en niet alleen die in Haarlem, het einde betekent van alle plezier dat de „gewone man”'tot nu toe in de kunst heeft gehad. Dat is de mening van Jannie Sipkes, beheerster van de SBK Kennemerland en van Gerrit in ’t Hout, consulent beeldende kunst van de Culturele Raad Noord-Holland. Beiden worden in dit verhaal geciteerd, ze delen elkanders mening en in de meeste geval len zal die ook niet afwijken van die van de SBK-beheerders elders in den lande. Omdat er sprake is van een aantal plan nen van de minister en deze als geheel nogal verwarrend overkomen, volgt hier bij een overzicht. Allereerst is er een raam nota, een voorstel dat CRM binnenska mers wil houden en dat bestemd is voor de Federatie van SBK’s, de Vereniging over leg Artotheken, het Interprovinciaal Over leg en in de eerste plaats voor de Vereni ging van Nederlandse Gemeenten. De nota bepleit de opheffing van de huidige SBK’s en de oprichting van kunst- uitleencentra. Daar hoeven er straks maar een paar van te komen: de minister ziet zo’n centrum fungeren voor 400 duizend inwoners. Anders dan nu het geval is, moet dit centrum door de gemeente gefinan cierd worden. Het rijk wil via de Beelden de Kunstenaars Regeling (de vroegere con traprestatie) werk aankopen dat via de centra wordt uitgeleend. De selectie ligt dus bij het rijk, de gemeenten kunnen echter betalen. Anders gezegd: de aan koop wordt gecentraliseerd, de lasten ge decentraliseerd. Daarnaast zal de gemeen te verplicht worden een gedeelte (er is sprake van de helft) zelf aan te kopen van de dan te verhuren werken (De raamnota ligt momenteel bij de gemeenten die hun reactie voor 15 september moeten inleve ren.) Tn ’t Hout: „De invoering van een derge lijk systeem gaat zeker tien jaar duren. Ik vraag me af hoe de onderlinge samenwer king tussen de gemeenten gaat verlopen. Met name tussen de kleinere steden op het platteland zullen grote gaten vallen omdat het uitgangspunt immers 400 duizend in woners per artotheek wordt. Dan wil het rijk met een vaste collectie gaan werken. Anders dan nu mag er door de huurders niets gekocht worden. Je zit dus al bijvoor- baat met een snel verouderende collectie. Bovendien gaat het werk snel lijden, dat is nu al onze ervaring met werk dat niet gekocht wordt. Daarnaast moet je een enorm distributiesysteem gaan opzetten, zo’n soort als de bibliotheek heeft. De SBK-mensen hebben daar echter weinig ervaring mee en bovendien zijn ze op dit punt niet gemotiveerd”. Jannie Sipkes: „Je moet de SBK zien als een plaats waar het publiek op ongedwon- naar die andere 27 uitlenen is dus niet gevraagd. En bovendien zijn juist de SBK’s in Haarlem en Amsterdam in de afgelopen jaren bezig geweest een nieuw publiek aan te trekken iets wat we duide lijk kunnen merken in ons „ledenbe stand”. Je leest trouwens ook in het rap port dat ruim 13 procent van alle abonnees nieuwe kunstkopers zijn. Dat vinden we cijfers die er niet om liegen. Ik denk dat de Toneelschuur en de schouwburg dolgeluk kig zouden zijn als hun publiek zich met een dergelijk percentage zou vernieuwen. We hebben ook grote bezwaren tegen de enquêtevoering op zich. De respons is on geveer 50 procent geweest, dat betekent dat 1 op de 2 de waslijst van vragen niet heeft willen invullen. In veel gevallen is dat gebeurd omdat de mensen geen tijd hadden, geen zin of, wat nog belangrijker is, omdat ze de vragen te moeilijk vonden. En onder welke categorie zitten de mensen die de vragen niet konden invullen? Pre cies, in die van de laagst betaalden. Die komen dus niet voor in het rapport met als vervelend resultaat de constatering dat kunst voor de rijksten is. Nu weten wij hier in Haarlem wel beter. Als je kijkt in het ledenbestand dan vind je bijvoorbeeld een wetenschappelijk mede werker, volgens het rapport zo’n welgestel de. Maar zo’n man of vrouw zit in een flat in Schalkwijk op vreselijk hoge lasten en zal, als ie pas is begonnen, niet eens zo veel verdienen. Dat is dan zo’n welgestelde, die het eigenlijk wordt kwalijk genomen dat ie kunst komt lenen. Dan is er nog iets. Er hangt in het Zee- wegziekenhuis in IJmuiden veel werk uit de uitleen. Dat wordt dagelijks door hon derden mensen bekeken die daar al dan niet van genieten. Maar in ons ledenbe stand staat alleen de naam van de econo misch directeur van het ziekenhuis. Die behoort inderdaad tot de welgestelden, maar je denkt toch niet dat de man al die tientallen werken in zijn eigen kamer heeft hangen en verder alle wanden kaal houdt? Terijl je daarover in het rapport niets leest. Trouwens, wat bestaat er tegen hogere beroepen? We hebben bij de SBK in Haar lem bijvoorbeeld veel onderwijzers en leerkrachten. Ik hoop dat ze iets van wat ze aan kunst beleven aan hun leerlingen doorgeven. Je ziet het ook bij artsen en internisten die hun praktijk volhangen met uitleenwerk. Het opheffen van de SBK’s is de minis ter mede ingegeven door de resultaten die uit een enquête blijken en die zijn neerge legd in het rapport „Huren van Kunst” door Welters en Eykman. Een van die resultaten in dit reeds fel omstreden rap port is dat kunst in meerderheid alleen bij de welgestelden zou terechtkomen en dat de „gewone man”, dat wil dus zeggen de lagere inkomens, nauwelijks van de SBK’s profitert. Ook Sipkes en In ’t Hout vechten dit rapport aan. „Een belangrijk bezwaar vin den we dat het onderzoek in 1975 is gehou den. In dat jaar waren er dertien kunstuit lenen waarvan een aantal nog maar pas was begonnen. Nu zijn er veertig, maar Al deze elementen van huurgedrag ko men in het rapport niet voor. En laat het dan waar zijn dat de lagere inkomensgroe pen nog niet zoveel belangstelling hebben voor beeldende kunst zoals in het rapport wordt gezegd. We zijn bijzonder hard bezig juist in deze sociale publiekslagen te wer ven. Maar het gaat als alles niet snel. We zitten nog maar in het beginstadium (de SBK in Haarlem bestaat zeven jaar, alleen de uitleen in Amsterdam is ouder). Maar we zitten duidelijk in de lift”, aldus Sipkes. In ’t Hout: „In het rapport wordt veel afgebroken wat met en enorme inzet en met stugge volharding wordt opgebouwd”. De derde en laatste zaak Is die van de voorgenomen afschaffing van de ASK, de Aankoop Subsidieregeling Kunstwerken. Waarover ook al, een door de Boekman- stichting opgesteld rapport is verschenen. Onder bepaalde, dit jaar verder beperkte voorwaarden kan een kunstkoper een sub sidie van de overheid van 20 procent krij gen. Die regeling geldt voor de allermeeste instellingen die kunst bieden, dus ook voor de galerieën die zich nog het meest stoten aan de afschaffing omdat hier immers een stimulans bij hun broodwinning in het geding is. Hoewel het plan is dat de ASK per 1 januari 1979 wordt opgeheven komt het er voor de SBK op neer dat nu al geen subsidie wordt gegeven. Wie na half juni een kunstwerk wilde kopen of dat in de komende tijd van plan is, vangt bot. De reden daarvan ligt in het feit dat de minis ter alle aanvragen met de helft heeft inge kort. De SBK in Haarlem had voor 1978

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 13