amsterdam Rake typering van campingwereldje Haarlem Bugsy Malone draait om mim-gangsters filmhuizen] Humphrey Bogart als speurder 1 door Werkteater Kwaliteit van de bios in het geding Alle goedkope cliché's vermeden Onderzoek filmblad Skoop brengt tal van gebreken aan het licht et Scheveningen bent u zo 'goede maatjes' Fijn dat Den Haag en Scheveningen zo lekker dichtbij zijn. I 15 19 7 8 AUGUSTUS FILM VRIJDAG 1 8 Gesublimeerd cliché Kinderen beschikken over groot imitatietalent Verlies privacy Vier jaar geleden startte het Werkteater een nieuw toneelpro- ject dat de titel „Toestanden” kreeg en dat in acht episodes, van uit verschillende gezichtspunten, visies gaf op toestanden die met de psychiatrie verband hielden. Het Werkteater had daarbij eigen democratiseringsproblemen ver- I taald in situaties in psychiatrische inrichtingen en was verder gesti- I nuleerd door ideeën van psychia ters en door aanwijzingen die tij dens repetities door patiënten van psychiaters en door aanwijzingen die tijdens repetities door patiën ten uit psychiatriscche inrichtin gen werden gegeven. Van het al- ius ontstane geheel, dat qua con structie weinig met het traditione- e toneel te maken had, ging een ■ongewoon sterke werking en fa scinatie uit, mede veroorzaakt door de improviserende werkwij ze van het Werkteater dat prachti ge voorbeelden van inleving te zien gaf en van snelle aanpassing aan absurde situaties. Onderbreken hoofdfilm 2 onudoa□□□□□□□□□□□□□□□□□uauijaGOUüaoaaaaoaaDaDaaaDDaaaaDaaaaaaaaaaanaaanDaaaaaaaaaaaaaagaaQDDgagDgDga lüaooooDoonoi jnjanoaaanoDonnnDaoaaaaaaaaaaaaaaDaaaoaaoooaoaDaoaaaaaaqaaaaaoaaaaoaoaaDüaaDDaooaDoaooaDOoööaaDaaaaaaDaonanaaaaaaaoaaD loooaaaDaoaananaLiQnnoaoaaaannnaaüüQaaaauuaaauüuaQaQaaaaaaDaDaaaaDDoaanaaaaaaaaaaoDaaaoooooooQDOOODb Charles Boost De film zet wat rommelig en lawaaiig in ichrifte- graaf- voor endrik •it Lauren Bacall en Humphrey Bogart in The Big Sleep (Film Inn, Zandvoort). Verdere premières vindt men in de Uit kijk en in Tuschinski 1. In De Uitkijk „Diabolo Menthe”, onder regie van Diane Kurys, een terugblik op het begin van de zestiger jaren. Merkwaardigerwijs ge beurt dit ook in de andere première The Stud, hier vertaald als De Dekhengst, waarin een kleine intrige geplaatst wordt in de „swinging sixties” die van Londen tijdelijk een frivole stad maakten. nieuwe g op te imp en ander „Wat gaat er fout in de bioscoop?” vraagt het filmblad Skoop zich ongerust af op de omslag van het laatste nummer, waarop in nog grotere letters als inhouds opgave staat vermeld „Skoop’s Groot Bioscoop Kwaliteit Onderzoek 1978”. Het is niet de eerste keer dat Skoop Ach bezighoudt met signaleren van tekortkomingen en Horende fouten bij de filmprojectie in onze bioscopen. Het heeft zijn lezers bij herhaling gestimuleerd, hun klachten over de voorstellingen in de bioscopen uit hun omgeving kenbaar te maken en het heeft daarvoor in een speciale rubriek ruimte beschikbaar gesteld. Opnieuw blijkt het systeem voortreffe lijk te werken. Het is niet noodzakelijk dat er aan de film een continu verhaaltje ten grondslag ligt. Ook als, zoals nu gebeurt, kleine voorvallen en intrigetjes die alleen zijdelings met elkaar wat te maken heb ben, het onderwerp vormen, ontstaat een boeiend kijkspel waaraan men op allerlei manieren zijn genoegen kan beleven. Het ligt voor de hand waar de accenten bij een film met „Camping” als titel komen Peter Faber organiseert een sportmani festatie op de camping. (Bellevue Cinera ma en Kriterion, Amsterdam). Daar is de man die zich met alles be moeit en onmiddellijk de leiding neemt, ook al is er geen leiding nodig (Peter Faber), daar is de leukste van het gezel schap, altijd vol grappen en opgeschroef de vrolijkheid, en de familie die zo nadruk- Van een goede voorstelling, zo formuleren de initiatief nemers van de enquête verder hun diepste verlangens, moet iets van een betovering uitgaan. Het doek moet langzaam opengaan terwijl het zaallicht in gelijk tempo gedimd moet worden. Maar, constateren ze smartelijk: het gebeurt nog maar in 50% van de bioscopen dat het doek open kan gaan. In de andere 50% is niet eens een doek aanwezig. En, zo zeggen ze, „dat geeft misschien wel het meest te denken.” Skoop’s Bioscoop Kwaliteit Onderzoek 1978 komt tot de conclusie dat geëist mag worden: een vlekkeloze voor stelling met voortreffelijk licht en een aangename zit. Maar globaal komt het er op neer dat er gemiddeld 20% kans is, dat er bij een bioscoopbezoek „iets” mis gaat. Chanowski heeft toch nog een losse draad aangebracht in de in sketches uit eenvallende handeling. Hij heeft de kamp- moeder (Shireen Strooker) als camping houder een wat dorre man in een rolstoel meegegeven (Rense Royaards), een grotes ke figuur die als een dolleman over het terrein rijdt, vooral als ’Shireen’s dochter tje (Devika Strooker) er vandoor is met een flierefluiter op een motor die het uitge buite meisje opstookt tegen het kamp- gezag. De jeugd wordt deze week meer ver wend dan de volwassen bioscoopliefheb- ber die het met oude kost, althans met prolongaties moet doen, terwijl op de mid dagvoorstellingen van Palace en dus voor al voor jonge bezoekers een Haarlems première te zien is. „Bugsy Malone" heet de film die nota bene tot het gangstergen re behoort. Maar laat dat niemand veront rusten, het gaat hier om een minderjari genparodie op de misdaadfilm waarbij geen druppel bloed vergoten wordt, laat staan lijken vallen. Kinderen imiteren graag, moet de pro ducent van de film gedacht hebben, waar om van hen geen kleine Humphrey Bo garts, Edward G. Robinsons en James Cagney’s gemaakt, compleet met breedge rande vilthoeden, gestreepte pakken en een repeteergeweer in de hand. Meisjes van 13 of 14 zouden de „molls” spelen, de liefjes van de gangsters, er moest een bar zijn en namaak Rolls Royces en natuurlijk was er een bende-oorlog aan de gang en de politie tracht in te grijpen. En zo ontstond een miniatuur gangstermusical die in de dertiger jaren gemaakt zou kunnen zijn en ongevaarlijk is omdat de machinegeweren met slagroom geladen zijn. Maar verder is alles echt, straatgevechten, achtervolgin gen per auto, strijd om het mooiste zange resje van de bar en de beste bende wint de „gangwar”. Het imitatietalent van de jeug dige medespelers daarbij is verbluffend, ze beheersen volkomen het gangster-idi- oom, kennen precies de mimiek en de motoriek van de klassieke misdaadhelden. Zodat de met de televisie opgegroeide jeugd geen moeite zal hebben „Bugsy Ma lone” als een aardige grap te doorzien. Voor onschuldige kindertjes is er dan al tijd nog „Pinkeltje” in Luxor. En, zoals gezegd, voor de ouderen is de maaltijd van de vorige week blijven staan: „Convoy” in Lido, met in de nachtvoorstel- lingen „The French Connection”, „On kruid vergaat niet” in Lido met ’s maan dags en in de nachtvoorstellingen „Nous Irons tous au Paradis”, „Pinkeltje” en „The Car” in Luxor, „The Medusa Touch” in Palace en „Saturday Night Fever” in Roxy met als troostprijzen in deze repri seslag tijdens de nachtvoorstellingen Bou- salino (Palace) met Alain Delon en „Casa- Humphrey Bogart komt deze week ook aan bod bij de Zandvoortse Film Inn, die vrijdag- en zaterdagavond (21 uur) in de openbare bibliotheek aldaar The Big In twee Amsterdamse theaters, Belle vue Cinerama en Kriterion, is de Neder landse film „Camping” van Thijs Cha nowski in première gegaan evenals in een tiental andere bioscopen in het land. Zoals op deze pagina wat uitvoeriger wordt verteld, heeft Chanowski, evenals destijds met „Toestanden” samengewerkt met het Werkteater, dat met acteurs als Joop Admiraal, Yolande Bertsch, Cas En- klaar, Peter Faber, Marja Kok, Hans Man in ’t Veld, Rense Rooyaards, Shireen en haar dochter Devika Strooker, Helmert Woudenberg en Frans Groothof het onder werp kamperen heeft aangepakt, dat wil zeggen ontleed in zijn menselijke compo nenten. Hoewel oppervlakkiger dan „Toe standen” geeft „Camping” een goede doorsnee van mensen en hun problemen op vakantie, waarbij de improvisatiekunst van het Werkteater de problemen minder vloeiend maar chaotischer en realistischer laat verlopen dan in de meeste Nederland se films het geval is. Flora, Disney Theater, zoals het tegen woordig heet, komt met een nieuwe speel film uit de studio’s van de grote meester waarin mensen en honden een komisch bedenksel spelen. „Hond, waar ga je met je baas naar toe” is de oubollige Nederlandse vertaling voor wat oorspronkelijk „The shaggy D.A.” heette. Inderdaad een onver taalbare titel. i>- De gevaarlijke gangsters in Bugsy Ma lone (Cinema Palace, Haarlem). Sleep vertoont. Ditmaal speelt de nostal gische filmheld met zijn vrouw Lauren Bacall en onder regie van Howard Hawks wiens gevleugelde opvatting over filmma- ken was: „Verveel niemand”. enige typen. Klachten over geluidsstoringen en over niet comforta bel zitten (te weinig beenruimte, zaaltemperatuur) zijn er ook overvloedig, evenals over het ontbreken van klanten service zoals bijvoorbeeld het onvermeld laten van het aanvangsuur van de hoofdfilm of het zich niet aan de aangegeven tijd houden. Enfin, iedere enigszins ter zake kundige bioscoopbezoe ker zal wel zo zijn eigen klachten over een voorstelling hebben zonder die echter te allen tijde openbaar te kunnen of te willen maken. Toch lijkt het ons voor het bioscoopbedrijf van vitaal belang, zijn bezoekers in een gezellige uitgaanssfeer te brengen en die stemming niet te verstoren door onregelmatigheden tijdens de voorstelling. Het is bovendien zijn plicht tegenover zijn clientèle, die na betaling recht heeft op een perfecte en ononderbroken projectie van de film, die ze uitgekozen heeft. Dat heeft hij in zijn langjarige carrière dan ook bijna nooit gedaan en zeker niet in „The Big Sleep” waarin hij Bogart de „private eye” Philip Marlowe laat spelen, die zich in zijn opdracht van de doodzieke generaal Sternwood verraderlijk tegenge werkt ziet door diens lichtelijk decadente dochter Vivian (Lauren Bacall) en Carmen (Dorothy Malone). Een ondoorgrondelijke intrige, hoewel door William Faulkner be werkt naar een roman van Raymond Chandler. Maar geen ogenblik vervelend. blanca”, het onverwoestbare monument voor Humphrey Bogart en voor een onimi- teerbare speelfilmstijl (Roxy). Humphrey als de cynische maar gevoelige eigenaar van Rick’s Bar in Casablanca waar pianist Dooley Wilson eindeloos „As time goes by” op de piano speelt, terwijl Duitse vluchte lingen op weg naar Amerika bedreigd worden door Majoor Strasser (Conrad Veidt) en kapitein Renault (Claude Rains) van de Vichy-regering. Humphrey moet ontdekken dat bij de vluchtelingen zijn vroegere geliefde lisa Lund (Ingrid Berg man) zich bevindt. Spanning tot het laatste ogenblik op het vliegveld: zal zij blijven of met Paul Henreid meegaan. Een klassieke film dus in alle betekenissen van het woord. Het was dus niet zo verwonderlijk dat Thijs Chanowski, die wat los wilde komen van zijn televisiewerk en naar een ge schikt filmonderwerp zocht, in „Toestan- ien" ongekende mogelijkheden zag voor een buiten alle normen vallend filmde buut. Daar was enige overredingskracht bij nodig omdat het Werkteater door zijn spe ciale wijze van theater maken huiverig stond tegenover verfilming maar tenslotte gaf het zijn medewerking op voorwaarde dat in een collectief van spelers onder leiding van regisseur Chanowski de film gemaakt zou worden. Aldus gebeurde en wie destijds, eind ’76, het resultaat heeft gezien zal moeilijk kunnen ontkennen dat een bijzonder filmexperiment tot stand was gekomen dat enerzijds een uniek thea- tergebeuren vereeuwigde maar toch ook |méér was dan alleen maar een registratie van het stuk. Het lag voor de hand dat Thijs Chanows- ki een dergelijk experiment wilde herha len en samen met het Werkteater bedacht hij een nieuw uitgangspunt dat nagenoeg dezelfde kansen bood acteurs samen te brengen en tot improviserende reacties te - laten komen. De situatie waarvoor geko zen werd, was de camping, het kampeer- terrein waar ieder jaar ontelbare Neder* landers met tent of caravan voor korte of langere tijd komen overnachten om dicht bij de natuur een vakantie door te bren gen. Variaties genoeg zowel in de mensen, die in een beperkte ruimte eikaars gezel schap moeten dulden, als in de maten en luxe van caravan of tent waarmee ze el kaar trachten te overtroeven. Voor spelers en regisseur betekende de camping een uitgestrekt toneel waar ieder naar hartelust zich kon uitleven, het een maal gekozen karakter kon uitwerken en aan de eigen ervaring nieuw materiaal kon bijdragen om het begrip „Camping” volle diger te maken. Opnieuw dus geen echte speelfilm, geen doorlopende intrige maar een samenstel van kleine en grote inciden ten die soms wel eens een dramatische vending konden nemen. Er werd twee veken gedraaid in de buurt bij Uddel, de scènes werden niet uitvoerig behandeld of gerepeteerd maar de acteurs hadden de lijd gehad zich in een bepaald karakter in te leven en overeenkomstig op de opgeroe pen gebeurtenissen te reageren. te liggen. Het kampleven kent natuurlijk zijn voor de hand liggende situaties, ken nismakingen en ontmoetingen die te be denken zijn, ook al heeft men nooit een voet op een camping gezet. Naast alle voordelen van dit leven en slapen in de open lucht is het verlies van een stuk privacy het meest opvallende negatieve aspect van deze vorm van toerisme. Het was de opdracht van het Werkteater aan de gebruikelijke opvattingen over het kamperen op een camping reliëf en her kenbaarheid te geven en aan de stereotype figuren die men er aantreft karikaturale dimensies. En dat betekende voor wie enigszins op de hoogte is van het werk van deze bijzondere theatergroep, vanzelfspre kend hoog niveau van typeringskunst en menselijke satire. kelijk toenadering zoekt, daar is de organi sator die het hele gezelschap steeds maar weer wil betrekken in gezamenlijke mani festaties en feestjes. Daar is de redderende kampmoeder die toezicht moet houden dat het reglement wordt nagekomen en daar zijn de twee vrienden die zich niet thuis voelen in die gemoedelijke burgerlijke sfeer en in alle stilte vertrekken. maar langzamerhand valt het heterogene gezelschap uiteen in de doorsnee-figuren van alledag die zich wat meer laten gelden nu ze de stad ontvlucht hebben en die niet goed raad weten met de vrijheid waarmee vakantieregeling en vrije natuur hen wat abrupt confronteert. Over het algemeen kan men zeggen dat de filmploeg (met Frans Bromet als chef cameraman) het al te gemakkelijke cliché, dat tegelijk ook hoort bij het onderwerp, wist te vermijden en er een gesublimeerd cliché van heeft weten te maken. Een enke le maal ook niet, zoals bij de mislukte „miss Camping”-verkiezing. Ln de ter ver hoging van de spanning ingelaste televisie presentatrice, die dreigbrieven krijgt, is een dramaatje op zichzelf dat niet hele maal uit de verf komt. Maar overigens wordt „Camping” bijna nooit een gemak kelijk lachsucces en weet de film integen deel irritaties en nauw bedwongen vijan digheden op te roepen die het geheel dich ter bij een soms navrante werkelijkheid brengen dan men oorspronkelijk geneigd was te veronderstellen. een vragenlijst te beantwoorden, onderverdeeld in onge veer vijftig onderwerpen. De vaak verrassende antwoor den, rubrieksgewijze ingedeeld, kan men nu vinden in het zojuist verschenen nummer van Skoop en in Vrij Neder land van deze week. En dat er wat mis is met de zorgvul digheid waarmee diverse bioscopen hun waar aan de man brengen, wordt wel duidelijk. Dat daarbij de verregaande mechanisatie in de projec tiecabine en de opsplitsing van grote bioscopen in kleine theaters, waarbij personeelsbesparing een der motieven was, een grote rol spelen, is duidelijk. We maakten het onlangs nog mee in een voor-voorstelling van „Camping” dat na het uitvallen van het geluid bij de inzet van de film een half uur nodig was om de fout te herstellen. En dat was dan in een van de nieuwste en best geoutilleerde bioscopen in Amsterdam. De projectieklachten betroffen voor 25% de onscherpte van het beeld, de projectie van het beeld buiten het doek- kader met als gevolg dat de hoofden van de spelers „gescalpeerd” werden, de niet-egale verspreiding van het licht over het doek, te zwak licht resulterend in een vaal beeld op het doek. Daartegenover staat, dat in 50% van de gevallen geen enkele aanmerking gemaakt hoefde te worden, althans niet op de kwaliteit van het geprojecteerde beeld, wel echter op het slordige en oninteressante voorprogramma en op de willekeur, waarmee (consumptie)pauzes worden aangebracht. Vooral het onderbreken van de hoofdfilm voor zo’n intermissie vormt een grote ergernis en wordt als barbaars ondergaan. Scheveningen biedt u volop mogelijkheden voor een gezellig dagje uit. Natuurlijk hetstrand om heerlijktezonnenen pootjete baden. Maar ook de vernieuwde’’Pier”, de schilderachtige vissershaven, en al die gezellige terrasjes en boetieks langs de boulevard. Vlakbij in het Westbroekpark bloeien 20.000 rozen. Bovendien ligt Den Haag met al z’n musea, warenhuizen en winkelpromenades naast de deur. Net als Madurodam trouwens. Kom dus eens een dagje met het hele gezin naar Scheveningen, Den Haag en Madurodam. Maak ’t u makkelijk met de voordelige dagtocht 19 van NS TIPS VOOR EEN FIJNE DAG UIT Zaterdag 19 aug.: 21.00 uur ZOMERAVONDPARTY in het Nederlands Congresgebouw Zondag 20 aug.: 13.00 uur: DRAVERIJ om het kampioenschap van Nederland op de renbaan Duindigt De hele maand augustus: Grootse ROZENTENTOONSTELLING in het Westbroekpark-toegang gratis Inlichtingen: VVV Den Haag/Scheveningen, tel. 070-546200. y ...en kiek met Kodak film - de kleuren uit het gele doosje. Maar nu is het uur van de waarheid aangebroken en beeft Skoop in samenwerking met Vrij Nederland een vrij omvangrijke enquête gehouden die zich over het hele land heeft uitgestrekt, 61 van de 441 Nederlandse bioscopen omvatte en antwoord moest geven op de klemmende vragen hoe het nu gesteld is met de projectie, de service, het geluid, het comfort en de entourage in onze filmthea ters waarvoor gemiddeld iets meer dan zeven gulden entree wordt gevraagd. Die entreeprijzen kunnen tussen haakjes nog wel eens wisselen. Voor het zien van een reprise van de meer dan ben jaar oude „Doctor Zhivago” vroeg een Rotterdamse bioscoop elf gulden entree. „Lawrence of Arabia” deed in Eindhoven 10.50. Hoe werd nu het onderzoek ingesteld? De enquêteurs waren gerecruteerd uit de redactieleden van Skoop, uit bevriende journalisten en goede kennissen •f familieleden, die tot ervaren bioscoopbezoekers gere- tend konden worden. In de week van 4 tot 12 juni werd ben gevraagd een bepaalde voorstelling in een aangege ven bioscoop te bezoeken en daarna naar eer en geweten Boüuuor.i u i ijh ii uiuuüui nu luurjuuuaLn-juumioüOüGuuüGuuaDüaooüaoQooooaaaaaoaaoaaaaQananaanariürjnnDQGOoaDoannQaaoooDoaaoaaaoaoooaaaaQoooaaoaaDoaoaaaaqaoc (ADVERTENTIE) II :;Si

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 15