Documentaire van Thijs Ockersen volgend jaar in Rotterdam
Gesprek met CRM stelt
Sam Fuller verfilmt oorlogservaringen
kunstenaars teleur
Kunsttiendaagse krijgt
Opening muziekcentrum
met Edo de
feestelijke opmaat
Waart
Regisseuse wil met
Nouchka van Brakel filmt voor vrouwen
streekgenoten
exposeren
bosch\
I
,,Een vrouw als Eva" op tijd komen
GROOT NIEUWS
voor tekenaars ontwerpers architecten enz^
it .sfestó
ng
Scheppende Handen
maakt weinig kans
op meer subsidie
n
Organisaties vrezen afschaffing ASK
Non-stop programma op Leidseplein in Amsterdam
Utrechts orkest zoekt nog naar vaste dirigent
door John Oomkes
Cameravrouw
Otto Haringa j
11
KUNST
ZATERDAG
1 Q
AUGUSTUS
1978
0
(Var. onze kunstredactie)
w
AMSTERDAM. Vijf jaar lang
heeft hij geen films gemaakt.
Maar nu krijgen we dan toch weer
een werkstuk te zien van de Ame
rikaanse regisseur Sam Fuller,
die ooit door de critici van de
Franse Nouvelle Vague is uitge
roepen als een van de grote „au
teurs” van de Amerikaanse cine
ma. In Israel, Ierland en Joegosla
vië werkt Fuller aan zijn come
back met een oorlogsfilm, „The
Big Red One”, die een sterk auto
biografische inslag zal krijgen.
II verkoop en service
Jansweg 26-28 Haarlem
y Tel. 023-322231
VERHUISLIFT
w
(Van onze kunstredactie)
rt zum
(Van onze Haagse redactie)
niet tot het gewenste resultaat.
(ADVERTENTIE)
taatslo-
Mouse
irtage.
:e.
bodem
We-
3 juli
werd
slag-
Mol
k de
jaar
k bij
d bij
raak,
frag-
leuterse-
tv-serie.
ournaal
entspro-
is, great
maal en
etters.
lekt (1),
jat naar
film.
Een en ander is opgezet om het kaartjes
kopende publiek, dat bij het Ciscabureau-
tje in de hal van de Stadsschouwburg
soms uren in de rij moet staan, het wach
ten te veraangenamen. De gegadigden
kunnen een volgnummertje trekken en
zich vervolgens in het feestgewoel storten.
Allerwegen opgehangen borden geven aan
wanneer men aan de beurt is.
Als presentatoren van het gebeuren zijn
onder andere aangetrokken Berend Bou-
dewijn, Hans van Willigenburg en Guus
Oster, die ter plekke interviews zullen hou
den met allerlei coryfeeën uit de Neder
landse artiestenwereld. De toegang tot de
ze manifestatie, die zaterdag 26 en zondag
27 augustus wordt gehouden, is gratis.
HAARLEM. De eerste draaidag zit er
voor het grootste deel op als regisseuse
Nouchka van Brakel even achter een
groot glas gemberbier zit uit te puffen in
een oer-Haarlemse lokaliteit in de Bree-
straat. „Uit het feit dat we met de opna
men van „Een vrouw als Eva” een dag
eerder dan gepland van start zijn gegaan,
blijkt onze gretigheid”, zegt ze met een
nauwelijks verholen enthousiasme. „We
konden gewoon niet langer wachten met
filmen. Dat is al iets opmerkelijks. Mees
tal is het moeilijk om de hand te houden
aan een tijdschema”. De nieuwsgierigheid
om te ervaren hoe het werken met een
sterke rolbezetting met onder meer Maria
Schneider en Monique van der Ven in de
praktijk zou uitpakken, was wel heel
groot.
„Een vrouw als Eva” is Nouchka’s twee
de grote speelfilm. Vorig jaar leverde zij
haar eersteling af met „Het Debuut", een
goed ontvangen film met een volledig Ne
derlandse bezetting en met Marina de
Graaf en Gerard Cox in de hoofdrollen.
Maar al eerder had zij de aandacht op haar
onmiskenbare talent gevestigd met „Een
Winkelier keert niet weerom”, korte pro
ducties als „Sabotage”, „De Baby in de
Boom" en „Wie als meisje geboren is,
wordt toch nooit een jongen”.
Die laatstgenoemde titel vormt op zich
een veelbetekenend kenmerk voor Nouch-
Dat oeuvre werd gestart in 1949, met de
western „I Shot Jesse James". In de jaren
voor de oorlog was Fuller bij het medium
film alleen betrokken geweest als scena-
rio-schrijver, daarvoor was hij werkzaam
als misdaadverslaggever, romancier en
cartoonist. Die vaardigheid in schrijven is
erg belangrijk geweest voor Sam Fuller
omdat hij juist daardoor in staat was als
regisseur zijn eigen scenario’s te blijven
schrijven. En juist daardoor konden zijn
films zo herkenbaar „Fuller” worden,
Ockersens film zal getoond worden op
het Film International-Festival in februari
1979, in Rotterdam, waar dan ook een
retrospectief wordt gewijd aan Fullers
oeuvre.
Tot 17 september is op een groepsexpo-
sitie in Galerie de Kapberg aan de Slotweg
in Egmond aan de Hoef een aantal teke
ningen en schilderijen te zien van Jaap
Ploos van Amstel uit Haarlem. Zijn onder
werpen zijn onder meer Stonehenge, de
magische plaats van Keltische dru3den in
Engeland en Italiaanse interieurs.
Bovendien is Sam Fuller wel actief geble
ven als schrijver, niet alleen van door
anderen te verfilmen scenario’s („The
Klansman” van Terence Young bijvoor
beeld), maar ook van romans. Zo zal bin
nenkort ook een dikke roman op de markt
komen over de gebeurtenissen die nu wor
den verfilmd in The Big Red One.
een bom ingeslagen. Hoe dat met „Een
vrouw als Eva" zal gaan, is natuurlijk
afwachten. Je weet op het moment dat je
aan het draaien bent nooit helemaal in
hoeverre je er in zult slagen om je ideeën
ook op het witte doek vorm te geven. Wat
dat betreft, waag ik misschien wel veel,
maar ik hou nu eenmaal van risico’s”.
De Roemeense dirigent Corneliu Dum-
braveanu, die in juni bij het USO zijn
Westeuropese debuut maakte, zal het ko
mende seizoen negen concerten voor zijn
rekening nemen.
Het plotseling overlijden, drie weken ge
leden, van dirigent Willem van Otterloo
maakte het voor het USO noodzakelijk om
op zeer korte termijn voor 21, over het
gehele komende seizoen gespreide concer
ten, vervanging te zoeken.
DEN HAAG. We zijn geen stap ver
der gekomen. Zo vertolkten donderdag
vijf organisaties van beeldende kunste
naars hun gevoelens over het gesprek
dat zij hadden op het ministerie van
CRM over de dreigende afschaffing van
de Aankoop Subsidieregeling Kunst
werken (ASK). De vertegenwoordigers
van de Haagse Kunstkring, Pulchri Stu
dio, Arti, BBK en BBK’69 vrezen dat de
voorgenomen maatregel op Prinsjesdag
in september al in de CRM-begroting te
vinden zal zijn.
I
Deze plannen stuiten op heftig verzet
van de zijde van de kunstenaarsorgani
saties en de galeriehouders. In hun ge
sprek op het ministerie hebben zij ge
steld dat het afschaffen van de ASK de
nekslag betekent voor vele galeries en
daardoor voor vele, vooral jonge beel
dende kunstenaars. De subsidie, die
thans maximaal twintig procent be
draagt van de waarde van de aange-
Het plan om de betreffende subsidie
gelden in het vervolg aan te wenden voor
kunstuitleeninstellingen, waarbij het rijk
voor de selectie van de uit te lenen wer
ken gaat zorgen, achten de organisaties
onaanvaardbaar. Het rijk zou hiermee
een monopoliepositie krijgen bij de bepa
ling wat kunst is. Bovendien zeggen de
kunstenaars het onlogisch te vinden dat
de huidige regeling zal worden ingeruild
tegen de onzekerheid van de kunstuit
leen. Het is immers zeer de vraag of dat
wel ten goede zou komen aan lagere
inkomensgroepen.
kochte werken, zal immers komen te
vervallen.
Brakel en art-director Inge Kolff bij het
kiezen van locaties in en om de Spaarne-
stad zeer secuur te werk gegaan. Waarom
juist Haarlem? Heeft Nouchka een bin
ding met deze stad? De regisseuse: „Ach,
eerst nu leer ik H. iarlem wat meer waarde
ren. De stad heeft wat meer kleinschalig
heid dan het drukke Amsterdam en die
sfeer spreekt me aan. Wat provincialer,
denk ik”.
.00 Jour-
laf 21.00
ia: 21.00
12.00 Die
ie. 22.55
een volledig assortiment
normatone en architectone
unieke telefoon post service
kantoorcentrum
Breestraat 52 Beverwijk
tel 02510-27741
phane Audran, Christa Lang (mevrouw
Fuller) en Siegfried Rausch.
Fuller bedoelt met zijn film niet een
spektakelstuk te maken, maar een film
over een klein groepje mensen die toeval
lig soldaat zijn geworden en die moeten
vechten tegen een vijand die zij niet ken
nen. Zelfs tijdens de nogal grootscheepse
scènes van gevechtshandelingen werkt de
regisseur met voornamelijk close ups van
sergeant Marvin en zijn mannen. Waarbij
de Langste-Dag-achtige tonelen niet meer
zullen zijn dan beeldvulling op de achter
grond. Aldus is de waarneming van Thijs
Ockersen, de Nederlandse filmer die een
documentaire over Fuller en zijn werkme
thoden tijdens de opnamen in Israel maak
te.
UTRECHT (ANP). Het Utrechts Sym
fonie Orkest heeft Edo de Waart gecon
tracteerd voor het openingsconcert van
het nieuwe Utrechtse muziekcentrum
Vredenburg op 26 januari. Op het pro
gramma staat behalve een voor deze gele
genheid geschreven opdrachtwerk van
Otto Ketting onder andere de vierde sym
fonie van Brahms.
£ON
ie ti-
ema-
ram-
zon-
ngen
)uba
nder
tanse
r wat
Igen-
igele-
nder-
Daar
t het
>n is.
ikke-
Jan
ering
1. Da-
’ronk
voor-
voor
gena-
10.50
3.35 Do-
jurnaal.
1 Repor-
)ie Aus-
rogram-
portage.
benteuer
ualiteiten
i Bayen-
ie. 20.00
jk. 21.15
Journaal
pel. 23.15
irnaal.
eugdfilm-
i 47 A, tv-
n Morgen
).2O Weer-
prograrr.-
i, tv-serie.
3.05 Jour-
Daarnaast is de keus van de camera
vrouw een opvallende, Nourit Aviv maak
te naam met de zeldzaam mooie beelden
van Daguérrotype van Marguérite Duras,
overigens ook al een regisseuse die een
vrouwelijke problematiek centraal stelt in
haar films. Hoe is Nouchka tot de keus van
Aviv en Schneider gekomen? „Nadat ik
Nourit per brief gecomplementeerd had,
ontstond een regelmatig contact. Toen ik
and Pe-
1.
waardoor men hem als „filmauteur" is
gaan beschouwen. Ook al is Fuller altijd
een cineast geweest die werkte voor een zo
breed mogelijk publiek.
Met Edo de Waart is nu afgesproken dat
hij in het kader van de openingsmanifesta-
tie van het muziekcentrum ook op 28
januari een concert van het USO zal diri
geren. Dan wordt de tweede symfonie van
Mahler uitgevoerd met medewerking van
de sopraan Reingard Didusch van de ope
ra van Dusseldorf, de alt Sylvia Schlüter
en enkele Utrechtse koren. Verder hebben
het USO en De Waart plannen voor een
uitvoering van de derde symfonie van
Mahler in het seizoen 1979-1980.
Algemeen was bij de beeldende kun
stenaars donderdag het gevoel dat men
weinig is opgeschoten. Het ministerie
deed geen enkele toezegging, al zei een
woordvoerder dat een deel der bezwaren
in overweging zullen worden genomen.
De minister zal in ieder geval binnenkort
beslissen of de subsidieregeling wordt
gehandhaafd of wordt afgeschaft.
Tot zijn bekendste films behoren de oor
logsfilms „The Steel Helmet" (uit '51) en
„Fixed Bayonets" (eveneens uit ’51), de
spionagefilm „Piek Up On South Street"
(uit '53, op het filmfestival van Venetië met
een Bronzen Leeuw bekroond). Vanaf 1957
(„Run of the Arrow") ging Fuller zijn films
ook nog zelf produceren. Met „Shock Cor
ridor” (een misdaadfilm) won hij zes on
derscheidingen op het festival van Valla
dolid. Met „Merills Marauders", „The Na
ked Kiss” en „Dead Pigeon On Beethoven
Street” (eigenlijk een tv-film, gemaakt in
de Duitse serie Tatort) bestendigde hij zijn
faam.
Aan het non-stop programma werken
onder meer mee: het Publiekstheater, de
Nederlandse Operastichting, het Neder
lands Blazersensemble, toneelgroep Cen
trum en cabaret Don Quishocking. Buiten
de .podia zijn er verder poppenkasten, een
straattheater groepje en kinder circus Elle
boog, waar een ieder die durft zich op het
slappe koord mag wagen of de trampoline
bespringen.
De Kunsttiendaagse wordt gehouden
van 15 tot en met 24 september. Op 11
september begint de kaartverkoop bij de
theaters zelf. Voor die tijd loopt de bespre
king via Cisca, waar de kassa's vanaf 26
augustus van 10.00 tot 20.00 uur geopend
zijn (ook op zondag). Niet-Amsterdam-
mers kunnen hun bestellingen doen bij de
theaterbespreekbureaus van de VVV in
hun woonplaats.
De prijzen voor de Kunsttiendaagse be
dragen onveranderlijk „een, twee of drie
knaken" oftewel 2,50, 5,- of 7,50. Het
programma biedt dit jaar 220 voorstellin
gen in 21 theaters, musea en kerken. Ook
de buitenwijken komen aan bod met het
Cleyntheater in Noord, De Hoeksteen in
West, Kelbergen in de Bijlmer en de Meer
vaart in Osdorp. Het volledige programma
is te vinden in de Uitkrant, die vanaf
vrijdag 18 augustus gratis verkrijgbaar is
bij de Cisca-ticketshop in de hal van de
Stadsschouwburg.
De laatste opmerking moeten we even
wel met een korreltje zout nemen, omdat
veel zaken er blijk van geven dat Nouchka
van Brakel en producent Matthijs van
Heijningen niet over een nacht ijs gaan. Zo
lijkt de naam van Maria Schneider (be
kend van Last Tango in Paris) een goede
garantie voor de publieke belangstelling.
Schneider geeft dat zelf, zij het mumme
lend, toe. „Maar dat is niet de reden dat ik
aan Nouchka’s film meewerk”, voegt ze er
desgevraagd aan toe, „het is veeleer zo dat
ik rustig bekijk welke regisseur en welk
script mij aanspreken. En hier kan ik
achter staan.”
(ADVERTENTIES)
18.50
jentspro-
uer der
Amuse-
rrogram-
5 Teken-
arschun-
ontraste
ie. 23.30
ke, speel-
Enkele concerten uit de oorspronkelijke
„Van Otterloo-series” zullen worden ge
leid door Kees Bakels, die al een aantal
concerten met het USO dirigeert, en de
Engelsman Christopher Seaman, die ook
in 1977 en 1978 al concerten van het USO
heeft geleid. Seaman is enkele jaren eerste
dirigent geweest van het BBC Scottish
Symfony Orchestra en hij heeft nu de
leiding van de Northern Sinfonia.
portpro-
rogram-
a 1, tv-
Politiek
ge. 21.15
00 Jour-
entspro-
je. 00.05
De jonge Nederlandse dirigent Gerard
Oskamp, eerste-prijswinnaar van het diri
gentenconcours van Bournemouth, die in
mei 1977 zijn Nederlandse debuut maakte
bij het Residentie Orkest, en de Duitse
dirigent Frans-Paul Decker, zullen het ko
mende seizoen elk vier concerten leiden bij
het USO. Decker was van 1964 tot 1968
dirigent van het Rotterdams Philharmo-
nisch Orkest. De laatste jaren is hij eerste
dirigent van het Symfonie Orkest van
Montreal.
De Kapberg, een galerie die alleen gedu
rende de zomermaanden open gaat en
gesteund wordt door Toer-In, is van
woensdag tot en met zondag geopend van
14-17 uur, alsmede op vrijdagavond.
kenau heeft Sam Fuller als eenvoudig
tirailleur meegemaakt. Voor betoonde
moed tijdens de landing op Sicilië werd
Fuller met een Bronzen Ster onderschei
den, voor zijn deelname aan „Normandië’
kreeg hij nog eens de Zilveren Ster.
bij haar een keer de plannen besprak voor
„Een vrouw als Eva” viel de naam van
Maria Schneider. Nourit bleek Maria goed
te kennen en het toeval wilde dat Maria op
die dag opbelde”.
„Wat Nourit betreft, ik heb haar om twee
redenen gekozen. Allereerst voelt zij als
vrouw de te filmen problematiek goed aan
en ten tweede kan ik met haar shots ma
ken die zo’n 70, 80 seconden kunnen du
ren zonder dat het verveelt. De handeling,
de mensen komen dan centraal te staan. Ik
hou niet zo van de snelle, flitsende aanpak
van de Amerikanen, waarbij telkens van
uit andere hoeken shots worden genomen.
Het geheel komt daarbij wellicht wat lang
zamer over, maar binnen de beperkte tijd
die we hebben kunnen we zo toch zorgvul
dig zijn. De situaties waar het om gaat
komen in ieder geval zorgvuldig uit de
verf. Dat is vanmiddag (vrijdag red.) al
wel bewezen in de scènes die we in de
Haarlemse binnenstad hebben geschoten.
In betrekkelijk korte tijd stond het er
eigenlijk op.”
Die opmerking brengt het gesprek eigen
lijk vanzelf op de keus van Haarlem als
decor van „Een vrouw als Eva”. Een
maand of wat geleden zijn Nouchka van
Verhuisondernaming
Specialist op gebied van kantoor
inboedelverhuizingen met
Korte Spaarne 21, Haarlem,
tel. 023 326099/075-171700.
Dat was in '73, het jaar dat zijn project-
Riata in het water was gevallen wegens
interne ruzies Sedertdien bleef Fuller
non-actief, dat wil zeggen hij reisde heel
Europa en Noord Amerika af voor het
geven van gastcolleges op universiteiten
en filmacademies. In Edinburg, Londen en
Parijs was hij gast tijdens retrospectieven
van zijn films. En hij liet zich verleiden tot
gastoptredens, als acteur dus, in films van
vroegere bewonderaars die zelf films zijn
gaan regisseren: Jean-Luc Godard, Dennis
Hopper, Luc Mollet en meest recent Wim
Wenders („Der Amerikanische Freund").
Hoe het ook zij, het wordt voor Nouchka
van Brakel en haar staf een spannende
tijd. Voor producent Matthijs van Heijnin
gen zal daarbij ongetwijfeld ook meespe
len dat „Een vrouw als Eva” als het even
kan, eerder moet worden afgeleverd dan
de over een vergelijkbare problematiek
handelende film van de Nederlandse cine
ast George Sluizer. Eerder deze week werd
namelijk bekend dat binnenkort de opna
men zullen beginnen voor „Twee vrou
wen”, naar de gelijknamige roman van
Harry Mulisch. De concurrentie-overwe-
ging speelt des te nadrukkelijker als we
weten dat Sluizer ook kan bogen op een
„zware” rolbezetting met Anthony Per
kins, Bibi Andersson en Sandra Dumas in
de hoofdrollen. De tijd zal ook nu weer
veel leren.
The Big Red One is het verhaal van een
groep soldaten uit het zestiende regiment
van de Eerste Infanterie Divisie van het
Amerikaanse leger, dat betrokken is ge
weest bij de geallieerde'invasies op de
kusten van Noord-Afrika, Sicilië en Nor
mandië (Ohama Beach). Al deze acties en
ook nog de bevrijding van het in Tsjecho-
Slowakije gelegen concentratiekamp Fal-
De stichting had, nadat CRM een bere
kening voor de rijkssubsidie voor 1978
had opgegeven, verzocht om een gewijzig
de subsidietoezegging. Op 17 mei werd
door CRM meegedeeld, dat goedkeuring
onthouden werd aan de invulling in de
door de stichting voorgestelde organisatie
structuur van de huidige directeur als or-
ganisatorisch-inhoudelijk directeur, zodat
deze op zijn huidige niveau ingeschaald
moet blijven”.
De stichting zag in die CRM-brief een
besluit. Er werd een beroep ingesteld bij
de afdeling Rechtspraak en er werd gelijk
verzocht, dat besluit te schorsen. Veel re
sultaat heeft dat schorsingsverzoek niet
gehad (het beroep tegen het besluit kan
nog in een later stadium aan de orde
komen). De afdeling Rechtspraak meent
namelijk, dat het schrijven van CRM niet
als een op rechtsgevolg gericht besluit kan
worden beschouwd.
Het is, aldus de afdeling, aan te merken
als een nadere standpuntbepaling. Ook de
door CRM verstrekte berekening bevat
geen op rechtsgevolg gericht besluit. De
stichting is daarom, aldus de Raad van
State, niet ontvankelijk in het beroep.
DEN HAAG. Het ziet er nog niet
naar uit, dat de stichting vrijetijdscen
trum Scheppende Handen in Hengelo wat
meer geld van CRM kan loskloppen. Na
een vergeefse poging om van het ministe
rie van CRM meer financiële ruimte te
krijgen, leidde ook een beroep op de afde
ling Rechtspraak van de Raad van State
Al tijdens de oorlog kreeg Fuller het idee
ooit een film over zijn oorlogservaringen
I te maken, maar nu komt het er dan einde
lijk van. In The Big Red One worden de
hoofdrollen gespeeld door Lee Marvin,
Mark Hamill (Luke Skywalker uit Star
Wars), Robert Carradine (zoon van John,
halfbroer van David en Keith, allemaal
befaamde acteurs) Bobby de Gicco, Ste-
ka's aparte positie in het Nederlandse
filmwereldje. Feitelijk is ze het enige, gro
te vrouwelijke regietalent, waarop we ons
kunnen beroemen. Daarnaast heeft het
natuurlijk betekenis voor haar plaats in
het filmvak. Ook in haar nieuwe film zal
Nouchka van Brakel niet onder stoelen en
banken steken dat ze in de eerste plaats
vrouw is en graag werkt voor vrouwen.
Volmondig wordt die conclusie door
haar beaamd. „Kijk”, zegt ze, „Een vrouw
als Eva" gaat over een problematiek die
allereerst vrouwen aangaat. Monique van
der Ven speelt een gehuwde vrouw, Eva
dus, die op vakantie in Frankrijk Liliane
(Maria Schneider red.) tegenkomt. Lilia
ne is een vrouw die een heel ander levens
patroon heeft, iemand die bovendien voor
de lesbische liefde heeft gekozen. Eva
merkt dan voor het eerst hoe haar leven
bepaald wordt door haar man en kinderen
en leert langzamerhand beseffen dat zij
zelf niets meer in de hand heeft. Die pro
blematiek, ook die van de lesbische liefde,
mag dan vaak in Nederland besproken
worden, in het buitenland is die zeker
actueel".
Nouchka:
AMSTERDAM (ANP). De Kunsttien
daagse waarmee Amsterdam de opening
van het nieuwe theaterseizoen pleegt in te
luiden krijgt dit jaar een extra feestelijk
tintje. Op en rond het Leidseplein zullen
twee podia en een tent verrijzen, waar
twee dagen lang non-stop voorstellingen
te zien zijn van de meest uiteenlopende
gezelschappen. Voorts komt er een expo
sitie, worden films vertoond en zal op
talloze kraampjes informatie voor het
grijpen liggen over het repertoire voor
het komende seizoen.
De subsidieregeling bestaat sinds 1960.
De laatste jaren heeft het ministerie van
CRM hiervoor telkens een bedrag van
twee miljoen gulden uitgetrokken. In ju
ni gaf de Raad voor de Kunst, een be
langrijk advieslichaam voor CRM, te
kennen dat de ASK zou moeten worden
afgeschaft, omdat de kunstwerken ten
goede zouden komen aan een te kleine
groep in de samenleving. Voorgesteld
werd het geld te gebruiken op het gebied
van de kunstuitleen. Naar de mening van
de raad zou het rijk zelf de kunstwerken
moeten aankopen en plaatsen in de uit-
leeninstelhngen
0.00 Jour
nal 2100
j 21.00
Satirisch
n Hood,
Andere argumenten tegen de door de
Raad voor de Kunst voorgestelde rege
ling betreffen de angst dat galeriehou
ders minder snel beginnende kunste
naars kansen zullen bieden en dat kun
stenaars die zich nu nog kunnen bedrui
pen straks bij Sociale Zaken zullen moe
ten aankloppen. Ook dat kost de over
heid geld. Daarnaast menen de kunste
naarsorganisaties dat de Raad voor de
Kunst haar advies heeft gebaseerd op
verouderd cijfermateriaal. Recente on
derzoekingen zouden aantonen dat
steeds bredere lagen uit de samenleving
ertoe overgaan een kunstwerk te kopen.
Aan, de expositie wordt verder deelgeno
men door Ruin Fisher en Ivlichiei Czn.
D’Hont met tekeningen, Maarten Thiel
met schilderijen, objecten en grafiek en
door Ton Alberts en Arnold Hamelberg.
Van Hans Ruyssenaars zijn onder meer
schetsen en foto’s tè zien die betrekking
hebben op architectonische opdrachten.
„Ik hoop, ik denk dat „Een
vrouw als Eva” op tijd komt. Mogelijk kan
de werking internationaal dan groter zijn
dan van „L’une chante l’autre pas" van
Agnes Varda, die voor ons land met haar
film gewoon vijf jaar te laat kwam omdat
zij niet eerder de kans kreeg om haar gang
te gaan. Anders was „L’une chante" net
zoals in de Verenigde Staten ook hier als
Alle door het USO gepubliceerde pro
gramma’s blijven vrijwel onveranderd.
Andere al geëngageerde dirigenten bij het
USO voor het komende seizoen zijn Bohu-
mil Gregor, Franz Bauer-Theussl, James
DePreist, Ed Spanjaard, Yoav Talmi en
Hans Vonk Het USO beraadt zich nog
over de aanstelling van een nieuwe, vaste
dirigent.
Sam Fuller maakte het mee als eenvoudig tirailleur: de invasie van de geallieerden
op de kust van Normandië. In zijn nieuwe film toont hij een groepje mensen
die toevallig soldaat zijn geworden, zoals zovelen die meewerkten aan de bevrijding
van het nazi-juk.
A Tijdens filmop
namen vrijdag
middag in een
Haarlemse super
markt gaf Nouch
ka van Brakel
(rechts) regie-aan-
wijzingen aan Eva
(Monique van der
Ven, midden) en
haar vriendin Son
ja (Marijke Merc-
kens).
>4^