I Bredius in nieuwe luister BB Tom Erich verongelukt I w èlèlF O Van der Leeuw schrijft cantate op tekst Ulrike Meinhof bij opening expositie Debuut Hooker» Ekstavo ’78 Kees Rosenhart Avontuur bestaat nog. Proeft 1 ALLERHANDE THEATER - MUZIEK Ka fc' donderdag - door John Oomkes - N Pianist werd 67 jaar De toneelschuur opent het seizoen deze week met Kooien Hoofdstad Operette met ,Eine Nacht in Venedig” ff c ^wijzeq MBFiVf* (lü ■I 12 13 KUNST 19 7 8 AUGUSTUS 7 4 do. t.m. za. aanvang 20.30 u. U moet toch echt eens komen kijken!! M# AMSTERDAM. „Engage ment in de kunst? Tja, dat is het besef dat er in de kunst plaats moet zijn voor het begrip dialec- liek, dat wil zeggen dat vraagstel- ingen en tegenstellingen, de dage- bjkse realiteit heeft in de kunst ian bod moeten komen. Een kun- tenaar moet met twee benen op Ie grond staan, voortdurend be- ag zijn de wereld om zich heen te ibserveren. Méér dan een gewoon nens. Een kunstenaar moet haast purnalistiek te werk kunnen gaan, met een zeer esthetische op- nerkingsgave”. KB J Ml (ADVERTENTIE) Componist wil muzikaal engagement en v. gara- nw. nw. c.v. en ijst, wo- villa nw. ussenw. won. i.won. nw (ADVERTENTIE) toekwin- aiiboro IBM-Ma- X'. idelinge lijk voor AK en ussenw. rd ussenw. v. groot Een kort concert, dat zich zaterdagmor gen om 11 uur zal afspelen in de Tuinzaal van het Haarlems Concertgebouw, dient ter omlijsting van de opening later op de dag van de expositie Het Rijk Onvermo gen in de Vishal. Deze reizende fototen toonstelling van Oscar van Alphen, welke fotograaf het West-Duitsland van de twee de helft van de jaren zeventig bepaald niet vleiend op de korrel heeft genomen, krijgt daardoor een duidelijk extra, politiek ac cent. der zijn leiding musiceert, het muziekstuk opnieuw uitvoeren m Haarlem ■A Louise Robben en Jan Wegter in Kooien. terecht voor een gratis toegankelijk concert, waarbij de Rotterdamse organist Wouter Blacquière achter de speeltafel van het Willibrord-orgel zal plaatsnemen. Waalse Kerk. De vaste cantor-organist van de Haarlemse Waalse Kerk, Kees Rosenhart, speelt zaterdagavond in zijn eigen kerk aan het Begijnhof. Hij zal vanaf 20 uur shit wordt voor zoete koek geslikt. Het zit op het eerste gezicht schitterend in elkaar, hele notenconstructies en zo. Ook op het conservatorium merk je die afstandelijk heid; mensen uit mijn jaargang houden zich bezig met het schrijven van strijk kwartetjes!” Het zegt al genoeg, zo houdt Van der Leeuw staande, dat tegenwoordig sociaal- realisme in de muziek uitsluitend op geor ganiseerde wijze van de grond kan komen. „Hoe spontaan was de muziek van Eisler, of is die van de Amsterdamse Blaaskom- pagnie of De Volharding?” Waarmee Van der Leeuw niets wil hebben gezegd over de kwaliteit van deze schaarse voorbeelden van muzikaal sociaal-realisme. De Rode Kapel, nog maar enkele maan den oud, heeft overigens zijn definitieve vorm nog niet gevonden. De mogelijkheid om als „mobiel ensemble”, telkens op nieuw inzetbaar dus, te gaan werken, wordt ernstig overwogen. Ondertussen werkt het zevenkoppige ensemble onder directie van en gestimuleerd door Charles van der Leeuw aan verbreding van het repertoire. Daarbij is het nog lang niet zeker of de huidige bezetting van vrijwel louter profressionele musici niet nog eens van samenstelling zal wisselen. Momenteel bestaat de groep uit de sopraan Germaine Stordiau, bariton Johan Smit, slagwerker Willem Cramer, bassist Jeroen Niewint, fluitiste Carla van Walsum, de saxofonis ten Holger de Bruin, Wim van Santen en pianist Niek de Vente. Hedendaagse Duitsland. Vanaf zaterdag tot en met 17 september 1978 is in de Vishal op de Haarlemse Grote Markt de fototentoonstelling Het Rijke Onvermogen te zien. Onder auspiciën van de Nederlandse Kunststichting laat de Amsterdamse fotograaf Oscar van Alphen zijn beeld van het hedendaagse Duitsland zien. Twee jaar geleden begon hij aan een fotoreportage over de geruchtmakende Berufsverbote. De benauwende en beklemmende sfeer, waarvan deze in heel Europa gekritiseerde maatregelen van de Duitse overheid een gevolg zijn, is duidelijk af te lezen uit de 250 foto’s die de expositie omvat. Ter gelegenheid van de opening laat de Rode Kapel uit Amsterdam een kort programma met nieuwe muziek, waaronder een cantate op tekst van Ulrike Meinhof van de hand van de dirigent van het ensemble. De concert en deze componist komen elders op deze pagina in een artikel ter sprake. onder meer werken van Bach en Brahms ten gehore brengen. Komende week kunnen de orgelliefhebbers de Haarlemse stadsorganist Piet Kee tweemaal achter het Müller-orgel in de Grote of St. Bavokerk te Haarlem aantreffen. Hij verzorgt beide gemeentelijke orgelbespelingen. Dinsdagavond vanaf 20 uur, donderdagmiddag vanaf 15 uur. HILVERSUM (ANP). De pianist Tom Erich is woensdagmiddag op 67-jarige leeftijd tijdens een ongeval op de Wage- ningse Berg overleden. Volgens de politie heeft Erich waarschijnlijk een hartaan val gekregen, waardoor de door hem be stuurde auto op de linker weghelft te recht kwam en bijna frontaal op een te genligger botste. Tom Erich, die in 1911 in Amsterdam werd geboren, belandde al op jeugdige leeftijd in de muziek. Op ongeveer 20- jarige leeftijd was hij in kleine bioscoop theaters begeleider van stomme films, Imuiden maar al spoedig werd zijn talent door de groten van de Nederlandse kleinkunst ont dekt en werd hij begeleider van onder meer Louis Davids en Lou Bandy. Kort na de Tweede Wereldoorlog kwam Erich, die in Blaricum woonde, in vaste dienst van de AVRO. Behalve als solist, onder meer in de AVRO-foyer tijdens de pauzes van de Bonte Dinsdagavond Trein, kreeg hij ook grote bekendheid als leider van ensembles als de „Papavers”, Harmo- netto”, Melodie en ritme” en „Tom’s prai rie pioneers”. Ook op de radio was Erich als pianist te beluisteren. Befaams werden zijn kwar tiertjes „Oud en nieuwvan alles wat”, waarin hij bekende populaire liedjes uit het verleden ten gehore bracht. Behalve als musicus was Erich vooral in de jaren ’50 en ’60 ook bekend als compo nist en arrangeur. De laatste jaren van zijn diehstverband bij de AVRO was Erich, die in ’76 met pensioen ging, ook producer van „Muzikaal onthaal” en de „Arbeidsvitami nen”. Charles van der Leeuw: „Theo Loevendie noemde me terrorist”. (Foto Lex van Rossen) <en- J >kw ga- inperken van het verstrekken van infor matie aan het publiek. Ik word zonder meer als propagandist bestempeld”. Charles van der Leeuw: „Het kan niet duidelijk genoeg gezegd worden, maar ik propageer de acties van de RAF niet. Ik ben van mening dat de Baader-Meinhof Groep naar verkeerde middelen heeft ge grepen, maar iemand als Ulrike Meinhof had los daarvan tal van zinnige visies op het Duitsland van nu, waar andere, afwij kende meningen steeds minder worden gepermitteerd. Denk maar aan de Berufs verbote. Het optreden van onze groep De Rode Kapel heeft alleen een documentair karakter. Strikt genomen geven wij zélf geen politiek standpunt over deze materie, het enige wat we willen is het publiek attent te maken op enkele uitspraken van Meinhof. Ik zie niet in dat haar mening dat het kapitalistische systeem in West-Duits land leraren muilkorft en de persvrijheid beperkt, niet zou mogen worden opge merkt, terwijl de manipulatie van Axel Cesar Springer (eigenaar Bild Zeitung - red.) je in Duitsland van elke reclamepaal toeschreeuwt.” Uiteraard der zaak verbloemt Charles van der Leeuw niet dat hij zich als compo nist bezighoudt met politiek,' gezien de keuze van zijn onderwerp. Engagement het kwam hierboven al eerder ter sprake staat hij voor. „Ik geloof toch wel dat je door je bezig te houden met de realiteit van alledag, een brok sociaal-realisme, een an der publiek kunt bereiken dan wat norma liter veel op heeft met hedendaagse mu ziek. Dat komt ook al door het feit dat De Rode Kapel graag bij manifestaties in de openlucht van zich laat horen”. „Helaas zijn veel van mijn leeftijdgeno ten veel minder betrokken met het buiten muzikale gegeven. Als je dat ook hoort tijdens de Gaudeamus Muziekweek (bin nenkort weer van start - red.), de grootste Politiek in de muziek. Hoe verschillend daarover gedacht wordt, komt wel uit de woorden van Van der Leuuw naar voren. „De actualiteit van de duistere dood van drie kopstukken van de Baader-Meinhof- groep eind vorig jaar in de Stammheim- gevangenis voor het schrijven van een stuk op tekst van Meinhof. Theo Loeven die, bij wie ik toen compositie studeerde aan het Rotterdams Conservatorium, heeft alleen maar lopen schelden en me na het horen van de naam Meinhof uitge maakt voor terrorist. Ook andere compo nisten reageerden afwijzend. Het is een beladen onderwerp”. Eerst na het vormen van het eigen bui- ten-conservatoriaal ensemble De Rode Ka pel merkte Van der Leeuw hoe zeer anders er over zijn onderwerp gedacht werd. Op 2 september zou tijdens het Voorhoutfesti- val in Den Haag De Rode Kapel Botschaft aus dem Irgendwo ten gehore brengen, maar het organiserende Algemeen Haags Comité heeft daar inmiddels een stokje voor gestoken. De componist, inmiddels zinnend op een tegenactie, kan daar laaiend om worden. „Pure discriminatie”, smaalt hij, „dat soort zaken wijzen op het Het mag dan ook geen verbazing wek ken dat het geruchtmakende Botschaft aus dem Irgendwo, dat een grote octaven werking paart aan een collage-achtige vorm, nog niet optimaal is ingestudeerd. Dat komt vanzelf, belooft Van der Leeuw tenslotte met grote zelfverzekerdheid. „Maar we staan nog pas aan het begin”. Moeite om zijn kunstzinnige geloofs- Dertuiging onder woorden te brengen neft de 26-jarige Amsterdamse compo- list Charles van der Leeuw niet. Enigs zins zalvend komen de woorden uit de wnd van een wat ijdele, jongeman, wiens mbitieuze houding en composities hem at een controversiële figuur hebben ge laakt in het Nederlandse componisten- tereldje. Maar ook daarbuiten zijn de pvallende activiteiten van Van der eeuw in het oog gelopen. Zaterdagavond ing zijn cantate Botschaft aus dem Ir- endwo, op tekst van RAF-leidster Ulrike teinhof in het Amsterdamse Vondelpark- heater in première. Komende zaterdag al het ensemble De Rode Kapel, dat on- AMSTERDAM (ANP). De Hoofdstad Jperette zal zaterdag 26 augustus in de tadsschouwburg in Amsterdam de eer- te voorstelling geven van de operette Eine Nacht in Venedig” van Johann itrauss. Het is voor het eerst in zijn der- igjarig bestaan dat het gezelschap deze operette op zijn repertoire heeft genomen. Wouter Blacquière. Een koraal-gedicht van Charles Toumemire en werken van César Franck en Louis Vierne sieren het programma van de volledig Frans-getinte orgelbespeling in de RK Kathedrale Basiliek St. Bavo aan de Leidsevaart te Haarlem deze week. Zaterdagmiddag (15 uur) kunnen orgelliefhebbers er weer Voor de komende uitvoeringen doet de jonge Amsterdamse componist terecht een beroep op de vrije meningsuiting, maar erg druk over eventuele kritiek van de zijde van een publiek maakt hij zich niet. „De Meinhoftekst maakt natuurlijk veel los. Mijn ervaring is dat mensen nadat ze woedend zijn geweest, later beter bereid zijn tot nadenken. Alles is bovendien beter dan apathie”. Het spreekt voor zich dat niet iedereen dezelfde drijfveren kan hebben als Van der Leeuw. Zelfs enkele leden van De Rode Kapel onderschrijven de teksten van Meinhof niet. Zwaar tilt de componist daar niet aan. „Ook niet iedereen die bij een uitvoering van een mis van Mozart betrok ken is, zal zich verbonden voelen met de paus, maar daarom is medewerking niet uitgesloten.” aspecten van de collectie nader zullen toelichten. In de benedenzalen is zoveel mogelijk het karakter van de stijlkamer gehand haafd. Daar staan ook de meeste antieke meubels en er is voorts enig porselein te zien. Het huis zelf dateert uit omstreeks 1645, maar uit die tijd resteren waar schijnlijk alleen de fundamenten. Het uiterljk is zowel in de 18e als in de 19e eeuw ingrijpend veranderd. Tijdens de restauratie waarvoor de Haagse gemeente zo’n twee ton voteerde is de schilderijencollectie gedurende enkele maanden in het Haagse Gemeen temuseum te zien geweest. Over de om vangrijke kunstcollectie verscheen on langs een uitvoerige en beredeneerde ca talogus. Seizoensopening. De Toneelschuur in de Haarlemse Smedestraat opent het lieuwe theaterseizoen met „Kooien” van ie theatergroep Hooker op 24 en 25 iugustus (try-outs), 26 augustus de iremière en verder zijn er voorstellingen »p 30 en 31 augustus. Aanvang 20.30 uur. Waar staat Hooker voor? Hooker is een Ingels woord voor iemand die iemand anders aan de haak slaat, vasthaakt, ook voor prostituée. Maar in dit geval is Hooker een nieuw mini-toneelgezelschap, dat bestaat uit de acteurs Louise Robben en Jan Wegter en een technicus-inspecient Hans Peiksma. „Kooien” van Lewis John Carlino is hun eerste (ongesubsidieerde) productie. Kooien (Cages) is de verzameltitel voor twee eenakters: „Sneeuwenengel” en .Epifanie”. In beide eenakters staat de lenzaamheid centraal die mensen ondervinden binnen hun eigen persoonlijkheid, waarvan de sexualiteit ten onvervreembaar onderdeel is. De manier waarop zij zich daarvan bewust njn vormt hun gevangenschap, hun kooi. Dit gegeven wordt door Carlino op een originele, schokkende maar ook humoristische wijze uitgewerkt. In beide tenakters voert hij een paar ten tonele, I ten man en een vrouw, uit volstrekt verschillende milieus en met uiteenlopende ambities. In Sneeuwengel” is het een hoer met haar bezoeker, en in „Epifanie” een academicus en zijn vrouw, die werkzaam is als copywriter voor een reclamebureau. De verschillen worden opgeheven door de aken die de personages gemeen hebben: alle vier voeren zij een strijd met hun identiteit, met hun verlangens en hun dromen, met hun sexualiteit en daardoor met hun partner. Dogtroep. Het derde en voorlaatste Wmeravondevenement dat in het kader van Ekstavo ’78 wordt georganiseerd is een optreden van het Amsterdamse gezelschap „Dogtroep”. Dit optreden heeft vrijdagavond plaats in de Ruïne van Brederode in Santpoort. Dogtroep brengt een niet-alledaagse vorm van theater. De acteurs houden zich vooral bezig met straattheater en de «Ingeving en het publiek vormen voor de froep de hoekstenen waarop de improvisaties ontstaan. Het theatergebeuren in Santpoort zal dan ook geheel zijn afgestemd op de omgeving. Het openlucht optreden begint om 21 Bij slecht weer wordt de voorstelling verplaatst naar het Witte Tejater, Kanaalstraat 257 in IJmuiden. De regie is in handen van Alexander hchler en Gerhard Senft, beiden verbon- len aan de Weense Opera. Verder werken tiee de tenoren Jan Hander son (in de rol an Caramello) en Aad Jans, de solisten larga de Boer, Anita Heins, Nora Zoon, Aly Loerskens, Feia Hulsbergen, Jacco an Renesse, Antoni Wink, Johan van der 'aim, Henk Boelhouwers. Wim de Haas en Wim Schotanus. c.v. gas Na de dertien te geven voorstellingen in Amsterdam verwacht het gezelschap de tperette nog zo’n tweehonderd keer in Den laag uit te voeren. n 4- Een kijkje in de opgeknapte zogenaamde „rode kamer" die ooit de eetkamer is geweest van dr. Abraham Bredius. (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. Na een sluiting van ruim een half jaar die nodig was voor een drastische opknapbeurt is gisteren het Museum Bredius aan de Prinse- gracht 6 in Den Haag weer opengegaan. In de statige patriciërswoning van de in 1946 overleden kunstverzamelaar en oud-directeur van het Mauritshuis zijn de vele tientallen schilderijen en pren ten in nieuwe luister te zien. De zalen en gangen hebben een nieuw kleurengamma gekregen en vooral op de bovenverdieping heeft het huis een bij- na-museaal karakter gekregen. Het ligt in de bedoeling, zo vertelde de beheerder drs. Michiel van Mast dat daar in de nabije toekomst kleine documentaire ex posities worden gehouden die bepaalde <w c.v. SU ’co

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 13