Vredesweek campagne i- tF. G niet in 4 gericht tegen kernbewaping Kerkmensen geloven kernwapens” Gereformeerden” niet allemaal gereformeerd H i, uv m F IR «F 1 X. Ijk., ariz >en SR w ML door Piet Peperkamp Zichtbaar maken t Geschiedenis Doleantie Partijen Tegenstanders Bundeling Discussie .33 door Cees Ippel Resultaten w F R MM -' V X w. n In de eerste drie groeperingen is het vaccinatie- verbod geen „leerstuk”. De meeste, zo niet alle, predikanten van deze groeperingen zullen hun gemeenteleden de raad geven tot inenting over te gaan. In de Gereformeerde Gemeenten in Neder land en Noord-Amerika is nu een discussie op gang gekomen, waarbij het ernaar uitziet, dat er in deze groepering een kentering ten voordele van vaccinatie aan de gang is. De andere kerken lijken vast te blijven staan op hun oude overtui ging, dat vaccinatie in strijd is met „Gods voorzie nigheid”. 5 ,,De gereformeerden” zijn de laatste tijd flink in het nieuws. De slachtoffers van de polio-epidemie vallen namelijk in die kerkelijke groeperingen, die men met de „gereformeerden" pleegt aan te duiden. De leden van de „Gereformeerde Kerken in Nederland”, eigenlijk de enigen die „recht” hebben op deze aanduiding, behoren echter niet tot de groeperingen, waarin men de tegenstan ders van vaccinatie aantreft. Tot de principiële tegenstanders van vaccinatie horen leden van de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk, de Christelijke Gereformeerde Kerken, de Christelijke Gereformeerde Gemeen ten, de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika, de Gereformeerde Gemeen ten in Nederland en verschillende groeperingen die hoewel niet allemaal tot een zelfde kerkver band behorend zich aanduiden als Oud-Gere formeerde Gemeenten. Bovendien bestaan er nog plaatselijke groeperingen, die geen band hebben met een landelijk kerkgenootschap. Ge woonlijk voeren zij in hun naamcombinatie ook het woord „gereformeerd”. ,pp L W» w»* Het Interkerkelijk Vredesberaad is bezig met een tienjarige oorlog tegen de kernwapens. In het hoofdkwartier van het IKV aan de Haagse Celebesstraat is de strategie uitgezet voor het tweede jaar van de IKV-campagne tegen kernwapens, die begint met de jaarlijkse Vredesweek, die dit jaar van 24 tot 30 september wordt gehouden. Vorig jaar toen de campagne werd gestart, zijn ruim 250 kernen gevormd, die zich in het gehele land inspannen voor de anti-kernwapenactie. Tijdens de komende vredesweek zal een grootscheepse, intensieve poging worden ondernomen om in elke stad, in elke wijk en in elk dorp de leden van de kerken te laten praten over het kernwapenvraagstuk. Het doel blijft: „Help de kernwapens de wereld uit, om te beginnen uit Nederland”. -«Br' Zljr goetl Seam gewe Vat *- v W*:.' W® .■- -■ A :W X*, a SWSfe- In de Vredeskrant, die op grote schaal wordt verspreid, staat een open brief aan de pastores, de parochieraden en de kerke- raden van alle kerken in Nederland, waar in het IKV het dringende verzoek doet om in het komende winterseizoen in elke kerk een breed en open overleg te beginnen over de manier, waarop we onder de doem van kernwapens uit kunnen komen. In een speciale brochure wordt uitdrukking gege ven aan de bijbelse motivatie, waarop de uitspraken over oorlog en vrede van hét IKV berusten. Theologen uit de acht ker ken (de hervormde, de gereformeerde en de katholieke kerk en vijf kleine kerkge nootschappen), die het Interkerkelijk Vre desberaad zijn speciale opdracht hebben gegeven, maken duidelijk, dat een goede geloofsbeleving en een actieve strijd tegen de kernwapens in eikaars verlengde lig gen. Wat is eigenlijk de zin voor het IKV om door te gaan met campagnes tegen kern wapens, als bijvoorbeeld bekend is gewor den, dat Nederland heeft besloten de Lan- ce-raketten met atoomkoppen uit te rus ten. In een vraaggesprek dat ik met hem had, zei IKV-secretaris Mient Jan Faber, dat de kernwapens moeten verdwijnen, niet alleen omdat ze levensgevaarlijk zijn, maar ook omdat zij de verhoudingen tus sen de mensen verzieken. Tussen de men sen in Oost en West en ook tussen de mensen in eigen land. „De kernwapens hebben de discussie over de veiligheid uiterst moeilijk ge maakt. Het is allemaal zeer geheimzinnig en het veiligheidssysteem is zo overweldi gend groot, dat de mensen er eigenlijk niet meer bij betrokken kunnen en mogen zijn. Er is iets fundamenteels bij de mensen weggehaald. Namelijk het besef, dat ze in een land willen wonen, waar ze veilig zijn en dat ze daar ook zelf aan willen bijdra gen. Ze hebben niks meer over hun eigen veiligheid te zeggen. Wat overgebleven is, wat hen rest, is een vaag geloof, dat het allemaal wel voor hen wordt geregeld". Faber: „Nou, in het eerste jaar van onze campagne hebben we geleerd, dat je het probleem van de kernwapens zichtbaar moet maken. Je moet aantonen hoe mon strueus die dingen zijn. De mensen besef fen het gevaar, maar we zagen ook een buitengewoon groot stuk pessimisme. Men zei: we komen er eigenlijk niet uit. Ook de politici niet. Over bleef soms dat vage geloof van het wordt wel geregeld. Wij van het IKV hadden toen het gevoel, dat, als we nou eens werkelijk zouden proberen om die kernwapens-problematiek eens heel dicht bij de mensen te brengen, dat men dan wel eens zou kunnen gaan zeggen: uiteindelijk geloven we ook helemaal niet in die dingen, want die kernwapens heb ben geen relatie meer met wat wij ons van onze veiligheid voorstellen.” Heel essentiële vragen, die te maken hebben met normen van mensen onder elkaar, komen nooit meer aan de orde, als het over kernwapens gaat. Vragen bijvoor beeld, die verband houden met wat je aanricht met kernwapens, als ze ooit eens gebruikt zouden moeten worden. Het IKV wil de mensen in de kerken en elders in de samenleving bewust maken van het feit dat zij eigenlijk lijden onder de last en de verantwoordelijkheid die samenhangen met de aanwezigheid van kernwapens in Nederland. „De ethiek van de kernwapens is in de politieke discussie volledig buitengesloten. Je ziet nooit, dat mensen in het internatio nale overleg, als ze over dit soort dingen Het is niet duidelijk zelfs niet voor velen binnen deze kerkelijke groeperingen waarop de gedachte, dat vaccinatie in strijd zou zijn met de wet van God, stoelt. Veelal beroept men zich op enkele bijbeltek sten („Die gezond zijn hebben de medicijnmeester de politiek zelf de discussie ovèr deze zaken op wat andere manier wordt ge voerd dan in het verleden. Je ziet ook, dat politici wat attenter zijn geworden ten aanzien van wat er op dit gebied in kerke lijke kring gebeurt”. Wie in een door een IKV-groep georgani seerd gesprek zin krijgt om van zijn be langstelling te doen blijken, wordt gesti muleerd actief te worden. Een briefje aan het IKV met de mededeling „Ik sta hier van harte achter. Ga zo voort” en dan verder afwachten, helpt niet. De belang stellenden krijgen te horen, dat ze lid kun nen worden van een plaatselijke groep, dat ze medewerking kunnen krijgen bij het oprichten van een nieuwe groep en dat zij de taak op zich moeten nemen op alle mogelijk manier in hun eigen situatie in actie te komen. Faber: „In de eerste plaats een stuk discussie. Je zult het samen goed eens moeten worden. Het betekent ook een be hoorlijk programma op gaan zetten. Dus discussie voeren over kernwapens in je eigen kerk en je eigen plaats. Verder be paalde acties voeren, als dat nodig mocht zijn. Voor de toekomst houdt het in ge sprekken gaan voeren met de plaatselijke afdelingen van politieke partijen. Dat laat ste houdt verband met ons streven om van onderaf in de politieke wereld tot een ander soort besluitvorming te komen over het kernwapenvraagstuk. Wij geloven, dat dit de weg is, omdat de gewone mensen in de samenleving de ethiek niet ter zijde schuiven. Als de plaatselijke afdelingen van de politieke partijen de discussie op pakken en als zij goed gericht wordt ge voerd, vanaf het begin in de IKV-groepen tot in de politieke bijeenkomsten, dan zal het in de partijen naar boven worden doorgegeven”. Hoe beoordeelt u de kritiek vanuit de kerken en maatschappij op de activiteiten van het IKV: „Ze noemen onze actie om de kernwa pens, om te beginnen, uit Nederland weg te krijgen erg eenzijdig. Ze zeggen: als ze hier weggaan blijven ze toch in West-Duitsland en wat helpt dat dan? Wij antwoorden, dat het niet te doen is om Nederland alleen. We hebben alleen gezocht naar een middel om de discussie open te breken. We willen ergens een breekijzer inzetten. Politiek- strategisch bijna hebben we gedacht, dat je dit alleen maar kan doen in een situatie, waarin je enige greep op de verdere ont wikkeling hebt. Dan moet je dus in Neder land beginnen en gaan onderzoeken of de gewone mensen werkelijk in die gevaarlij ke kernwapens geloven. Op die manier kan het verder gaan". Faber: „Vorig jaar zijn uit West-Duits land groepen naar ons toegekomen, die van de campagne hadden gehoord en die kwamen horen hoe wij dat deden. Er ko men in de Bondsrepubliek nu soortgelijke acties en dat is voor mij een reden tot optimisme. Minstens zo interessant is, dat we door het vredescomité van de Evangeli sche Kerken in de DDR zijn uitgenodigd. Een paar weken geleden zijn we met een delegatie in de DDR geweest en we hebben een heel goed gesprek gehad. Pax Christi in België was ons al voor met een campag ne tegen de kernwapens en dit voorjaar heeft de internationale Pax Christi (katho lieke vredesbeweging) tijdens het beraad in Nederland het IKV-model meegenomen voor discussie in alle aangesloten landen”. „Vorig jaar hebben we vooral de mensen bereikt, die vermoedelijk al lang grote problemen hadden met de veiligheidspoli tiek, die we in Nederland voeren. Nu gaan we ons richten tot een breder publiek. We willen niet slechts een gevoel van onge rustheid wakker roepen, maar een breed veld scheppen van mensen, die voelen, dat er iets moet veranderen. We willen zo programmatisch en zo gericht mogelijk in de kerken en daarbuiten die discussie gaan voeren. We vragen de parochieraden en de kerkeraden om de gesprekken voor hun verantwoordelijkheid te nemen. Van uit deze aanzet gaan we in het derde jaar van onze campagne door met het bewer ken van de plaatselijke afdelingen van de politieke partijen”. Leden van kerken stemmen niet meer op dezelfde partijen en hebben verschil lende politieke inzichten. Schept dat geen probleem? „Ik vind dat als je als leden van een kerk een gesprek voert over dit soort zaken, je je moet realiseren, dat je bij elkaar zit om vanuit je geloofsbeleving tot een antwoord te komen. Je moet je dan niet vereenzelvi- Faber: „Er is de laatste tijd nog wel kritiek geweest, maar vorig jaar heb ik niet meer gehoord dat gezegd werd: „Dat kan toch niet wat het IKV nu doet. Aan zo’n club kunnen we vanuit de kerk toch geen steun geven?” Er zijn veel meer voor standers en zelfs van tegenstanders heb ik gehoord, dat het IKV door moet gaan, omdat de kemwapen-problematiek te ern stig is om niets te doen en omdat er toch geen andere actievoorstellen zijn”. Zoekt het IKV bij deze actie internatio nale medewerking? Gereformeerde Kerk (van 1869) samen met de Ne derduits Gereformeerde kerk. Hieruit werd gevormd, wat we nu kennen als de Gereformeerde Kerken in Nederland. (In 1944 scheidde zich daarvan de Vrijge maakt Gereformeerde Kerk voerger aangeduid als Art. 31 af. Ook deze groepering kende in de jaren ®0 een afsplitsing. Voor dit verhaal zijn deze kerken niet interessant, want afwijzing van vaccinatie komt hier niet voor). De „rechtervleugel” van de christelijke gerefor meerden deed in 1892 niet mee met het samengaan met de gereformeerden en hielden hun eigen naam. Zo bestonden toen dus naast elkaar de overgeble ven „kruisgemeenten”, de christelijke gereformeer den, de gereformeerden en de hervormden (een weer gave van „rechts naar links”). In 1841 was bovendien de groepering „ledeboerianen” ontstaan, genoemd naar de in dat jaar om zijn weigering gezangen te laten zingen geschorste hervormde ds. Ledeboer. De ze groepering zou men tussen de kruisgemeenten en de christelijke gereformeerden kunnen plaatsen. gen met je partij. Ik heb het gevoel, dat je het in principe wel eens kunt worden. Zelfs in WD-kring zet men een vraagte ken achter die kernwapens, maar tot nu toe voelt men daar niet voor een eenzijdige terugtrekking in het Westen. Het gaat om: het er niet mogen zijn van die kernwa pens”. Zijn sommige mensen niet vóór kernbe wapening vanwege een gevoel, dat er iets fundamenteels wordt gedaan voor hun beveiliging? Het is daarom goed, heel in het kort in te gaan op de geschiedenis van de protestantse kerken in Neder land. Deze begon in de eerste helft van de zestiende eeuw, met de „hervorming” of „reformatie” twee woor den met gelijke betekenis. Van de grote hervormers. Luther en Calvijn, kreeg de laatste de meeste aan hang in Nederland. Zijn volgelingen verenigden zich in wat na de-Nationale Synode van Dordrecht (1618- 1619) zou gaan heten de Gereformeerde Kerken van de Verenigde Nederlanden (later ook wel de Neder- duitsch Gereformeerde Kerk). Ondanks alle verschillen in leer en leven van predi kanten en gemeenteleden, bleef deze kerk onverdeeld tot in het begin van de vorige eeuw. In 1816 gaf koning Willem I deze Gereformeerde Kerken een op Pruisische leest gestoeld statuut, waarin ze tot „staatskerk” werden verklaard. De naam werd gewij zigd in „Nederlandse Hervormde Kerk”. Dit was een bron van onenigheid, die in 1834 leidde tot de „af scheiding”. Grote voorman: ds. H. de Cock uit Ulrum (Gr.). De plaatsen, waar men ds. De Cock volgde, kregen „afgescheiden gemeenten”, die zich het liefst de Gere formeerde Kerken wilden noemen terugdenkend aan de oude naam van de hervormde kerk, die ze verlaten hadden. Ze voelden zich de rechtmatige erfgenamen van de „gereformeerde vaderen” uit de zeventiende en achttiende eeuw. Na veel vervolging, onder meer verplichte inkwar tiering van soldaten kregen ze van de overheid toe stemming tot zelfstandig bestaan. Het woord „gere formeerd” mocht echter niet worden gebruikt. Een deel der Kerken noemde zich sindsdien de Christelijke Afgescheiden Gemeenten, anderen, die dat niet wilden over het algemeen genomen de eenvoudiger denkende en „zwaardere” mensen wilden niet onder die naam verder en noemden zich „Gereformeerde kerk onder het kruis” (het kruis namelijk van de verdrukking, niet dat van Golgotha). In 1869 verenigden de „afgescheidenen” en de „kruisgemeenten” zich tot de Christelijke Gerefor meerde Kerk. Het aantal van degenen, die niet met de afscheiding waren meegegaan, maar zich ook in de hervormde kerk niet meer thuisvoelden, groeide. Hierdoor kwam het in 1886 tot een nieuwe afsplitsing, bekend ge worden onder de naam „doleantie”. Deze uit de hervormde kerk gestapten namen de oude naam Nederduits Gereformeerde Kerk aan. Onder toevoe ging van het woord „dolerend” (d.i. klagend, namelijk over de „onwettige” afneming van het kerkegoed). In 1892 ging het grootste deel van de Christelijke Wat is het verschil tussen de IKV- campagne van vorig jaar en die, welke in september begint? Wat zeggen de tegenstanders bijvoor beeld? In 1907 verenigde ds. Kersten (een der grondleggers van de SGP) de meeste van deze groeperingen tot de Gereformeerde Gemeenten. Een aantal gemeenten, dat niet meedeed en ook later onstane rechtse protestantse groeperingen noemde zich Oud-Gere- formeerde Gemeenten, waarbij het woord „oud” al tijd bedoelt te zeggen, dat ze de „oude” gereformeerde leer uit de zeventiende eeuw willen handhaven. In 1953 ontstaat de Gereformeerde Gemeente in Nederland, door het uittreden van dr. C. Steenblok. De oude groep noemt zich dan Gereformeerde Ge meenten in Nederland en Noord-Amerika. (Gewoon lijk wordt de Gereformeerde Gemeenten in Neder land en Noord-Amerika echter kortheidshalve aange duid als Gereformeerde Gemeente en de andere groep als Gereformeerde Gemeente in Nederland.) Van rechts naar links ziet de gereformeerde gezind te in Nederland er thans als volgt uit: (verschillende) Oud-Gereformeerde Gemeenten, Gereformeerde Ge meenten in Nederland, Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika, Christelijke Gerefor meerde Gemeenten, afsplitsingen van de Christelijke Gereformeerde Kerken, Christelijke Gereformeerde Kerken. De Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk zit ergens tussen de Gereformeerde Gemeenten en de Christelijke Gereformeerde Kerken in. Wat houdt meedoen voor een belang stellende precies in? i. «J. Van dank? den vi het v< ten, hi tegd r Drie autorr (jebru capac en ai Zweet wer produ tot in „He sant ti het op gelede va n ei bleem er eer nde! Zo ge seseai geen 1 seerd Het ruimt ken vi de ka itegele tempt het ui terééi al dez teerk pen 1 »«erkt Van diept ten z kaasa ten o* stag v aldus bande onbew kaas* oewek «ntaa 8» c polarisatie ontstond. Men vond, dat de kernwapens wegmoesten. De vraag was alleen: hoe doe je dat? En daarover gaat de discussie nu”. Heeft de discussie vorig jaar al concre te resultaten gehad? Faber: „Het resultaat was, dat erg veel groepen in het land zich hebben aange meld om mee te doen aan de hele campag ne, waarbij we echt uit zijn op een politiek resultaat, want het gaat er niet alleen om, dat de discussie over de kernwapens geïn tensiveerd wordt. Ten tweede zie ik, dat in Sommigen zullen er een verzwakking van de defensie in zien. „Een defensie vind ik ook nodig. Het gaat erom hoe organiseer je zo’n defensie en wat voor wapens gebruik je. Je kunt niet weerloos aan de kant gaan staan, want dan laat je je verantwoordelijkheid ook in de steek. Het gaat erom of je het zonder kernwapens zou aandurven. We zouden kunnen gaan zeggen: vanuit ons besef van wat wij goed of slecht vinden willen wij eenvoudigweg dit soort wapens niet heb ben”. Blijft er dan wel een reële defensie over? Faber: „Ik vind, dat je defensie in de eerste plaats reëel moet zijn tegenover jezelf. Je moet er zelf in kunnen geloven. Nou kun je vragen: wanneer geloven we er in: We hebben dat altijd laten bepalen door wat de tegenstander doet. We zeiden, dat we altijd minstens even sterk zouden moe ten zijn als onze tegenstander. Dat leidt tot de wapenwedloop en het laten varen van alle normbesef. Op andere terreinen laten we onze houding niet bepalen door degene die het verste gaat”. „Het IKV zal een geschrift ver spreiden dat vertelt hoe in Nederland de kernwa pens zijn gekomen en welke rol het parle ment heeft gespeeld. Ze zijn eigenlijk zo maar gekomen, zonder dat iemand er op lette. Gezien onze politieke situatie denk gaan praten, met trillende handen bij el kaar zitten, omdat ze er zo mee worstelen. Omdat de kernbewapening een puur tech nocratisch probleem is geworden, kom je er niet meer uit. Deze constatering en de enorme verontrusting over de versprei ding van kernwapens over de gehele we reld hebben het IKV ertoe gebracht langs een andere weg te proberen er iets aan te doen. Die weg is om gewoon in de samenle ving de discussie over de kernwapen-pro- blematiek op gang te brengen. Misschien zou dan blijken, dat de mensen echt niet in die dingen geloven. Vorig jaar zijn erin alle mogelijke groepen discussies gevoerd en daarbij bleek, dat er nooit meer echte BW -xx, ■ke 1 iet H ier I mmM w campagne moet voorbereiden”. Gelooft u echt, dat de kernwapens over. 1 de grens zullen worden gezet? „Nederland staat daarbij niet alleen. Ca nada heeft de kernwapens onlangs afge schaft. Noorwegen en Denemarken heb-. ik, dat het IKV zich op een tienjarige HTS. -a-Zwed ben ze niet. Nederland heeft binnen de O# 4S NAVO een zekere speelruimte. Nu pochen, overt; we er soms op, dat we zulke trouwe NA- wrtwte VO-bondgenoten zijn, maar dit mag niet j] inhouden, dat we onze principes verwaaw t lozen en onze speelruimte niet benutten.^ ty1 Belangrijk is of de anti-kernwapendiscuM®"'*'® sie in West-Duitsland van de grond kan WOOtt worden gebracht. De pro-kernwapendruk en in vanuit Duitsland zal dan ook verminde- ctxnci ren Rtese Hoe kun je voorkomen, dat het bij praten blijft? Faber: „Je moet proberen tot politie] standpunten te komen en jouw politie! organisatie zal haar standpunt in de: zaak moeten bepalen. Deze discussie moet eigenlijk nog beginnen. De politici zullefi zich beter moeten laten informeren over de besluitvorming in Nederland en binnen de NAVO op kernwapen-gebied. Deze le vensgevaarlijke zaak moet zichtbaarder worden gemaakt voor een groeiende grof mensen. Dat is het doel”. niet van node” Matth. 9), de zogenaamde „oud- vaders”, een aantal voornamelijk piëtistische predi kanten uit de zeventiende en achttiende eeuw, wier preken nog steeds gelezen worden en die veel gezag hebben binnen deze kringen, en op de Heidelbergse Catechismus. Dat laatste is een in 1613 in Heidelberg ontstaan geschrift, verdeeld in 52 „zondagen” en 129 vragen en antwoorden, dat als belijdenisgeschrift voor alle „ge reformeerden” (in de ruimste betekenis van het woord) geldt. Veelal verwijst men naar Zondag 10, het antwoord op vraag 29: .dat.spijze en drank, gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede en alle dingen, niet bij geval maar van zijn Vaderlijke hand ons toekomen”. Deze mensen leven sterk bij de „Voorzienigheid Gods”, de gedachte, dat God alle dingen, de goede en kwade, heeft voorbeschikt en dat de mens niet ontkomt aan de dingen die „voor hem bestemd zijn”. Het oude spreekwoord „De mens wikt, maar God beschikt” is in deze kringen bijna de korte inhoud van het belijden. Hoewel men het aal ontkennen, leidt deze houding ten opzichte van de dingen die in dit leven gebeuren, tot een bijna islamitische noodlotsgedachte. „Als het de wil is van God, dan ontkom je er niet aan”. „Inshallah”, zegt de vrome Mohammedaan. Staatssecretaris mevrouw Veder-Smit heeft „vijf gereformeerde kerkbesturen” een brief gestuurd, waarin zij er op aandringt zich te bezinnen op de bezwaren tegen vaccinatie. Het is een op het oog zinnige poging van een wereldlijk bestuurder om te trachten zoveel mogelijk mensen het leed van polio te besparen. Het ziet er echter naar uit dat de brief niet veel zal uithalen. De reden daarvoor is de ontstaansgeschie denis van de gereformeerde gezindte in Nederland. In die geschiedenis spelen scheuringen en het niet-mee- doen aan verenigingen van bepaalde groeperingen een grote rol. In beide gevallen speelt een gevoel van „rechtzinniger” te zijn dan de ander een woordje mee.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 20