he lh 'El f^ort toneelstukje kA ^*5 ■III I 5 z Poppetjes Onvermoeibaar Pijnlijk „Hé-hallo” Ingewikkeld Hallelujah I h? 26K&sTopS Ksttlnkji 9 ai 9 7 TAKE I 1 Augustus, hartje zomer en wij geven een Rob de Nijs-party in de Wisseloord-studio’s, aanvang 16.00 uur. U kunt uw sterrbanden testen. Wij leggen dan de laatste hand aan het volkomen unieke nieuwe Rob de Nijs-Album. Het hoe, wat en waarom leggen wij u dan ook uit. Houdt u zich beschikbaar! Ps.: Bewaar deze uitnodiging zorgvuldig want morgen volgt nadere informatie Je kunt als ondernemer nog een stapje verder gaan: je laat de critici zelf meewerken aan de totstandkoming van je produkt. In het geval van een platenmaatschappij bijvoorbeeld: je nodigt al je schrijvende en omroepende relaties uit, laat hun In een uurtje vollopen, drijft hen bijeen in een studio, geeft hun rumbaballen en tamboerijntjes en laat hen, terwijl de magneetband «Hes registreert, klappen en joelen dat het een aard heeft. Kat in het bakkie. Er zat voor hem niets anders op dan in godsnaam maar mee te doen, want de hele samengedromde meute èn de verbaasde weduwe Croce zaten erop te wachten, en de verantwoordelijke platenbaasjes, met verheugde gezich ten van „nou, hoe hebben we hem dat gelapt?”, drongen aan. Het werd een gesprek met lange stiltes - weinig ver heffend en erg pijnlijk. Nu dus een „Rob de Nijs-party”. Waarmee ik maar wil zeggen dat inderdaad Ad Visser en Herman Em- mink van de partij zijn temidden van een stuk of wat „andere bekende Ne derlanders”, maar om nou te zeggen dat het ervan ritselt. Hoewel vrijwel niemand me in dit sfeertje kent, besluit ik de proef op de som te nemen. Ik loop op een wild vreemde vent af en zeg verheugd: „Hé-hallo, hoe maak jij het, ouwe rak ker?!”. Alsof ik op een knop heb ge drukt, krullen zijn mondhoeken om hoog in een uitdrukking van aangena me verrassing: „Néé, dat is kras! Ké rel, hoe gaat het met jou?!”. Iedereen is verder in hoofdzaak bruin. Of de zon daar veel bemoeienis mee heeft gehad, waag ik te betwijfe len, maar dat gaat me uiteindelijk niet aan en ik zou er ook zeker niet over begonnen zijn, als niet iedereen het zo nadrukkelijk van elkaar moest vast stellen. Zoals iedereen ook elkaar voortdurend schijnt te moeten mel den dat het zo gezellig is. uitnodiging” Ze maakt er mel ding van dat niet iedereen die uitnodi ging heeft begrepen en verbindt daar aan de gevolgtrekking dat „niet over al hersens zitten”. Met andere woor den: wie niet gekomen is, is niet goed wijs. In de ijskoude studio vindt iedereen elkaar terug. Rob de Nijs, die aanwij zingen zal geven, probeert vanaf het podium verbaal door te dringen tot het „mediakoor”, maar dit vindt in de nieuwe omgeving weer zoveel ge spreksstof, dat de zanger zijn pogin gen maar even staakt. Die opmerking valt niet helemaal goed, omdat ook de nu aanwezigen tenslotte verhinderd hadden kunnen zijn en in dat geval achter hun rug om door Phonogram voor debiel zouden worden versleten. Wij echter worden vervolgens onder de kin gekieteld met de mededeling dat we, als „groot me diakoor” vast erg goed kunnen klap pen en meebrullen en dat het dus wel een „erg goede” opname zal worden. Je kunt dus toch met mensen doen wat je wilt. Want wat al die onbe heerst met tamboerijntjes zwaaiende volwassenen hier natuurlijk ook we ten, is dat met deze vertoning de kluit behoorlijk belazerd wordt. Een arge loze luisteraar, die straks die plaat van Rob de Nijs op zijn draaitafel legt en het nummer „Hallelujah” hoort, moet wel denken dat die zanger orka nen van enthousiasme weet op te wek ken, en dat lijkt me schromelijk over dreven. Trouwens, weet die argeloze luiste raar veel, wat hij moet opmaken uit de aanduiding op de hoes, dat „Halle lujah” is opgenomen met medewer king van gasten op de Rob de Nijs- party? Dat kan van alles voorstellen. Je zou geneigd zijn te denken dat De Nijs een uitgebreid optreden heeft gegeven. Al met al een slimme zet van Phono grams promotie-afdeling. Een geflat teerde indruk van Rob de Nijs’ popu lariteit, een gratis koor, een strak aan gehaalde relatie net de verschillende media, die tegelijk min of meer mond dood zijn gemaakt. Want, inhakend op de aanhef van dit verhaal, kan ik me niet voorstellen dat iemand die zich op dat platenfeestje zó heeft laten gaan, ook maar één slecht woord over het product zou schrijven. Dat is mooi meegenomen. Ook nu, op die zonnige achtermid dag in de Hilversumse villawijk, is het Wanneer de talrijke aanwezigen zich een klein uurtje bij de diverse stalletjes op het terras hebben ge spijsd en gelaafd, maakt zich uit de menigte Kathleen los, een in khaki- speelpak gestoken meisje, dat zich voor de maatschappij bezighoudt met pers en promotie. Ze zegt verheugd te zijn, dat we het allemaal hebben ge vonden „ondanks de ingewikkelde De bedoeling is dat de aanwezigen assisteren bij het laatste nummer van Robs nieuwe elpee. De overige num mers en de instrumentale begeleiding van dit lied zijn al klaar en wat dus nog moet gebeuren, is het inzingen van de tekst van deze hekkesluiter. Het lied, getiteld „Hallelujah”, is de door Harry Geelen in het Nederlands vertaalde gospel „The Glory Road”, geschreven door J. Russel Bodley en C. Wood, en ooit gezongen door Tony Bennett. Het gaat over de reis die iemand naar de hemel maakt, waarbij de aartsengel Gabriël hem in contact brengt met Mozes en Aaron. Volgens Rob zelf „een lichtvoetig, maar zeker geen spottend lied”, dat hij overigens ook in zijn periode met The Lords al op zijn repertoire had staan. Na veel ja-hallo en oe-hoy-geroep van Rob, is het gezelschap dat de nodige sfeer aan deze spiritual moet meegeven, klaar voor de start. Ik sta me intussen af te vragen waarom dat nummer niet Live is opgenomen, in plaats van nu zo geforceerd met me dewerking van scribenten van kran ten, muziekblaadjès en gebundelde babbelhoeken. Rob de Nijs is tamelijk populair en moet toch kans zien in een zaal een spontane onname te kunnen De uitnodiging. Een luxueus zilver kleurig papier, opgesierd met de af beelding van een „hoge zije”. Een vaag verhaal over een „ijsparty” in de Hilversumse Wisseloord-studio’s. „U kunt uw banden testen. Wij leggen dan de laatste hand aan het volkomen unieke nieuwe ijs-Album”. Een gram mofoonplaat dus, en of we ons be schikbaar willen houden. „PS: Be waar deze uitnodiging zorgvuldig want morgen volgt nadere informa tie”. Het royaal door ruisend lover omge ven nieuwe Wisseloord-studiocom- plex van Phonogram is bij mijn aan komst al dicht bevolkt. Een collega zal later schrijven dat het er „ritselt van de vips en kleine sterren”. Het kan aan mij liggen, maar ik heb ze niet gezien. Niet dat ik erover val, want wat voor de één een ster is, blijft voor de ander een doodgewone jongen die platen aan elkaar leutert. En de pre sentator van een oppervlakkig televi siespelletje is voor iemand anders misschien een „very important per son”, een belangrijk iemand dus. De volgende dag volgt geen nadere informatie, omdat er een weekeinde tussen zit. Maandag een transparant vel bij de post. „Rob de N” is er twéémaal op afgedrukt, en „stem” en „wat en waarom”. We herinneren ons de „ijs-party” en vissen het transpa rante weer uit de papiermand. U begrijpt het al: een feestje met Rob de Nijs, waarbij de stembanden getest kunnen worden. Dat wordt dus mee zingen. Mijn tenen trekken krom in de schoenen, wanneer ik terugdenk aan een eerdere „party” van dezelfde maatschappij, ter ere van de plaat waarop Cornells Vreeswijk liedjes van wijlen Jim Croce zong. Vrees wijk, die toch al zo de schurft heeft aan het opzitten-en-pootjes-geven dat onverbrekelijk met dit soort gelegen heden is verbonden, werd volkomen onverwacht naar de regiekamer ge roepen, waar hij een telefoonhoorn in zijn handen kreeg gedrukt met de mededeling dat de weduwe van Jim Croce aan de lijn was. Aan wie de onthutste Cornells natuurlijk niets te melden had, evenmin als zij aan hem. Inmiddels is de band voor de eerste repetitie gestart. Alsof het zojuist op gewonden mechanische poppetjes zijn, beginnen de genodigden plotse ling uitzinnig te joelen, te klappen en te dansen. Ineens swingt het dat de stukken eraf vliegen, zo van het ene op het andere moment. Ik ben stom verbaasd. Zelfs op een gezellige avond met notoire feestgangers duurt het even eer de stemming erin komt, en hier staat amper na de eerste maat de tent op zijn kop. Ik kijk om me heen en zie dat de enigen die niet meedoen een ANP-collega en ik zijn. onbezorgde gekeuvel niet van de lucht. Mensen die elkaar vrijwel iede re dag zien, lopen verheugd op elkaar toe, onder het uitspreken van de Gooi- se code „Hé-hallo-hoe-gaat-het-met- jou?!” Bij dit soort gelegenheden schrijft een ongeschreven wet voor dat je elkaar vooral moet kennen. In onze serie kijkjes achter de schermen van de amusementswereld deze keer een verhaal van zo’n bijeenkomst, waar je op uiteenlopende manieren tegenaan kunt kijken. Een persoonlijke impressie van een promotiestunt. Voor het overige zijn ze er weer allemaal. Het is al enige tijd geleden dat ik voor het laatst een dergelijke 'bijeenkomst bijwoonde, maar de tijd die nodig is om te acclimatiseren is minimaal. „Ze”, dat zijn de habituées van de platenpresentatie, die onver moeibaar opdraven wanneer een maatschappij weer met enige rand versieringen een product ten doop houdt. Dat zijn gelegenheden op zich. Doorgaans wordt aan de betreffende artiest(en) een „eerste plaat” aange boden door een andere artiest, waar na exemplaren worden verstrekt aan „de pers”. Nu moet in dit geval de aanduiding „de pers” ruim worden genomen, omdat degenen die zich metterdaad bezighouden met het ge drukte woord in de regel verre in de minderheid zijn. Waar alle vriendjes en vriendinnetjes ineens vandaan ko men is me altijd een raadsel geweest, maar ze zijn er. Daardoor gaat een van de doelstellingen van een derge lijke bijeenkomst de kennismaking van persvertegenwoordigers met de bewuste artiest voor een goed deel verloren. Ik heb althans menig „aan komend talent” verloren in een hoek je zien zitten, bij gebrek aan belang stelling van de druk met elkaar zwam mende „partygangers”. Niemand die er zich druk om maakt. Hoe maak je als bedrijf diegenen die jouw produkt straks gaan beoordelen enthousiast? Je nodigt die mensen uit voor een ongedwongen bijeenkomst, verstrekt hun een glas en een hap, maakt een luchtige babbel, geeft hun het desbetreffende produkt en een aanmoedigend schouderklopje en hoopt er het beste van. Een beproefde promotiemethode, zo oud als de verkoop zelf. Het is een vorm van morele binding met een zweem naar verplichting, want Iemand die je gastvrij heeft onthaald, laat je in principe niet direct vallen. SLATE '*Qo ^4- verwezenlijken, dus waarom deze mallotige bijeenkomst? NC°nr>y. .‘ïïrt.' Hifi* if? Rob bleef aan> zichzelf werken •W dat u tX”~" I 'SULA Hoe verkoop je een plaat? Jk. Deze lijn sluitend over de eerste uitnodiging leggen Au b De uitnodiging. Het in kleur afgedrukte stond op het transparante vel. DIRECTOR RAMAN 8 Phonogram BV Cath v Renneslaan 10 HILVERSUM 035-47541 foen jaar geleden |J»et een prettige beldbuisontmoeti bie aanvankelij ■fJEhaking Tigers niJnenige tienerka aingle-hoesjes ïft broer Bert en AU mUn i .^Klinken in aan pfat. Maar aan het einde van de jaren zestig werd het rustiger rondom de Amsterdamse zanger Al thans zo leek het voor de buitenwereld Wan Rob de bUjanam achtereenvolgens enige tijd i« -rfttnme van Toni Boltini eei rekening trouwd <VtOVer| hebben, ever Mn. atrt (woedt g ra n/H a ,ar ln<| v.< .''Ml m z Q m 3J F itfen. de twee benden je. beurtettnga mr hun uitwoordthij: ”Ik eou en over dingen die eljn e relatie tneeen CUy en X ie echter ot Ut daar el kreeg nog lete van peter Verii vooropgeeteld dat mijn r°«f*nta<»lnkje.fkom»t want ■o'n beeUafthg T* «UkwV mom*. Nu ben ik ”M>thetnje herinnert aan een on ■aar tarten gekeerd 1 w ar to toch wal nao aagt Bob. 'n badjas ovar dit «teilen. Ik weet »«Jn regelmatig menoondie Robd et tan beeft. Toch in een bepaalde richting wille - peraooniuko «^Ontdoet Oobiklamerama. dl ever Jansen wekebjke aanglee geeft ook "Z1 wu^et* bever dan dat Ik oonoertaan MUn atom ie daarvoor vol v idtonnate geeehlkt Ik Nni loten Krn is het va£Bgft muzikaal ondt Tree aS*™"" m'-n uii’ 'l4 Rob de Nijskoude stunt Em livi'l bijzcïllflrfp koinl bv<|in volijviid j<j<ii wannrri vi||lieii|.iriv ^B^ luchj o!' 'rrn“"!n^ da

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 31