THEATER, FILM EN BEELDENDE KUNST IN SAMENHANG BIJEEN Kitschkaart voor minister Yvonne Keuls bekroond AMIATI IXTIA Voortreffelijk pianist introduceerde veel muziek in ons land Johan Otten Maniac wisselt spanning af met pure verveling Actualiteit in jute en twaalf diepzinnige gesprekken met ’n hond Toneelstuk van V C bewogen in veelzijdigheid I Vijf Nederlanders in halve finales Vocalistenconcours I rgel Bewegingstheater uit Stockholm in Mickery f ,,Jan Rap en 'zijn maat” Instelling PROGRAMMA NAJAAR 1978 - VOORJAAR 1979 Disciplines f n tr. m 11 KUNST 10 AUGUSTUS 19 7 8 3 0 W O E N SDAG iten 3.995,- pp- 2.516,-pp vanaf 890,- p.p. 909,- p.p. 799,- p.p. 998,- p.p. Elke eerste zaterdag van de maand een bustocht (shoppingtour) naar DÜSSeldorf I i Kaarten voor de Düsseldorfbusreis en de „dagtochten van de maand” zijn verkrijgbaar bij al onze kantoren. Elke maand in samenwerking met het reisburo N.z.H./cebuto een „dagtocht van de maand” f In samenwerking met het reis- en passagebureau Hoyman Schuurman speciaal voor onze lezers samengestelde reizen. t.'T' 8-daagse vliegreis naar TUNESIE Vertrek zaterdag 11 november 1978 Vertrek vrijdag 19 januari 1979 8-daagse rondreis door PORTUGAL Vertrek zaterdag 17 februari 1979 8-daagse vliegreis naar MALTA Vertrek vrijdag 9 maart 1979 8-daagse vliegreis naar MALTA Vertrek zaterdag 21 oktober 1978 Ie 27-daagse rondreis door INDONESIË Vertrek donderdag 5 oktober 1978 >rgel, |ue, Pr rk 25, 023 - ik 5-daagse kerstreis naar LONDEN Vertrek vrijdag 22 december 1978 10-daagse wintersportreis naar MAYERHOFEN 895,- p.p. 850,- p.p. In februari 1979 vinden de bekende boottochten en de carnavalsreis op de rijn plaats. Inlichtingen en boekingen voor deze reizen uitsluitend bij: Reis- en passagebureau Hooyman Schuurman Gedempte Oude Gracht 82 (in het stadskantoor van Haarlems Dagblad) Haarlem. Tel. (023) 31 31 50 Geopend op maandag t/m vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur. 22-daagse CARIBISCHE CRUISE Vertrek zondag 1 oktober 1978 i ur- n. e f - a (Van onze kunstredactie) een samenspel van verschuivingen van licht, geluid en beweging. (Van onze kunstredactie) KO VAN LEEUWEN f Al geruime tijd was Johan Otten ernstig ziek. Het was de reden waarom de laatste maanden weinig vernomen werd van het duo, waarvan ook zijn neef, de violist Daniël Otten, deel uitmaakte. Het laatste concert dat het Duo Otten verzorgde, blijkt achteraf het traditionele theeconcert in het Haarlems Concertgebouw te zijn, dat het tweetal zeven achtereenvolgende jaren voor zijn rekening op nieuwjaarsdag nam. Dit jaar stond deze matinee aan het begin van het Schubertjaar. Johan Sebastiaan Otten werd weliswaar in Bussum (7 mei 1914) geboren, maar hij bracht een groot deel van zijn jeugd door in Zandvoort. Na aanvankelijk een oplei ding tot gymnastiekleraar aan een acade mie voor lichamelijke vorming te hebben gevolgd, wilde hij de muziek in. Aspiraties voor de jazzmuziek en de cello waren van korte duur. In 1932 nam hij de pianostudie op, waarbij hij onderricht kreeg van Haar lemse leraren als Riphagen, Verdonk en Borovski. Johan Otten deed staatsexamen P’ano M.O. in 1938 en verzorgde in dat HAARLEM. Vier Haarlemmers heb ben bij CRM een verzoek om subsidie ingediend om een cultureel projekt te kun nen bekostigen dat zich gaat uitstrekken over het jaar 1979. Twee beeldend kunste naars, Pieter Zwaanswijk en Gerrit van Dijk, en twee theatermensen, Luuk van de Lagemaat en Wigbolt Kruijver, willen in 1979 een poging wagen kunst en actualiteit met elkaar te verbinden. Het is de bedoe ling elke maand opnieuw met een projekt uit te komen waarin een onderwerp dat aan de actualiteit, nieuwsmedia, ontleend wordt, verder uit te diepen en in kunstvor men om te zetten. Deze vormen zullen dan op verschillende wijzen binnen de maan delijks gestelde termijn aan het publiek worden voorgelegd. Als werktitel voor het totaal hanteren de vier de naam Jute- projekt. Op de eerste dag hadden zich al drie Nederlanders, de sopraan Tiny Peters, de tenor Tom Hofman en de bas-bariton Ar thur Schildmeyer, gekwalificeerd voor de halve finales, die morgenmiddag om twee uur beginnen. In totaal zijn 42 vocalisten doorgedron gen tot de halve eindstrijd: vier tenoren, zestien sopranen, tien bas-baritons, tien alten-mezzosopranen en twee counter-te nors. Volgens de internationale jury is de kwa liteit van het door de zangers en zangeres sen gebodene zeer hoog. De finales worden zaterdag gehouden. jaar zijn eerste radio-recital. Twee jaar later debuteerde hij als solist met orkest in Haarlem. Bij de Haarlemse Orkest Vereni ging solieerde hij toen in het Eerste Piano concert van Tsjaikovski. Het lijkt aannemelijk dat de Tweede Wereldoorlog een snelle carrière in de weg stond. Evenals andere musici was Qtten aangewezen op het lesgeven. Na de evacu atie van de Zandvoortse bevolking in 1942 woonde hij tot de bevrijding in Aerden- hout, later vestigde hij zich in Bentveld. Na 1945 trad hij op met een grote verscheiden heid aan orkesten in binnen- en buiten land, gaf hij zijn eerste recitals in Amster dam en Den Haag en maakte veel naam als begeleider van talrijke buitenlandse solis ten op hun concertreizen. Opvallend in de carrière van Johan Ot ten mag ook het feit heten dat hij muziek vaak als eerste in Nederland introduceer de. Zo was hij de eerste in ons land die het Derde Pianoconcert van Bartók speelde, dat zijn Nederlandse première kreeg in Haarlem onder Toon Verhey. Ook het Pia noconcert van Gershwin werd door Otten hier het eerst uitgevoerd. In 1976 werden bovendien de pianocomposities van de Londense entertainer Billy Mayerl door Otten in een veel beluisterde radioserie voor de toen 50-jarige VPRO geïntrodu ceerd. Met vermelding van dat laatste feit zijn we meteen aangeland bij een tweetal be langrijke facetten: lichte muziek en radio werk. In zijn werk toonde Johan Otten Het Duo Otten; rechts Johan Otten, links neef Daniel. mee, dat ben ik en dat is mijn hond Joost. Joost zal dus steeds verschillende rollen spelen en in die rollen hebben wij dan diepzinnige gesprekken Tot slot dienen we de loftrompet te ste ken over Otten’s grote muzikaliteit, zijn fraaie techniek en zijn gevoelig toucher. Over die laatste eigenschap vertelde hij zelf vaak met trots de volgende anecdote. Na een recital in Parijs kwam een dame gekleed in panterjas hem de volgende hul de brengen: „Monsieur, vous avez un tou cher avec vélours”. In de persoon van Johan Otten gaat voor de muziekwereld een grandioos musicus teloor, een mens die herhaaldelijk blijk gaf een juiste instelling tegenover de muziek meer op prijs te stellen dan allerlei conven ties en een pianist die velen stimuleerde tot muziekbeoefening en -begrip. Iemand die bovendien met het duo met zijn neef Da niël een aangename vorm van concert- praktijk ontwikkeld had, die hem onge twijfeld nog vele jaren de nodige belang stelling had bezorgd, ware hij niet zo rela tief vroeg heengegaan. Want evenals vroe ger in de begeleidingspraktijk lag ’s mans hele muzikaliteit in het repertoire van het Duo Otten besloten: klassiek, romantisch, zwaar, licht, sonates, virtuoos luchtige werkjes. Maniac Productions blijft in Mickery tot en met 16 september en gaat niet in het toerneecircuit. Scène uit Part Two, de spe ciaal voor Mic kery gemaakte produktie van Maniac Pro ductions uit Stockholm, (foto Bob van Dantzig. IMEN lie met ra i. ALT kotter 7, IJm. (Van onze kunstredactie) DEN BOSCH. Op de tweede dag van het 25e Internationale Vocalistencon cours in Den Bosch hebben zich dinsdag twee Nederlanders geplaatst voor de hal ve finales, de alt-mezzosoppraan Helene Verschoot en de bas-bariton John Jans sen. 3roeder ■nstede Op deze foto de vier Haarlemse kunstenaars die het Jute-projekt willen realiseren. V.l.n.r. Pieter Zwaanswijk, Wig bolt Kruijver en Luc van de Lage maat. Op het por tret Gerrit van Dijk, die momen teel in Canada is waar enkele van zijn animatiefilms op een festival in Ottawa worden vertoond. Vooraan een van de jute- figuren van Zwaanswijk, op de rug daarvan de hond Joost, met wie Wigbolt Kruij ver zijn Twaalf diepzinnige ge sprekken gaat voe ren. Op de adresseerkant staat nog te lezen dat „de minister van C(ultuur!) RM schaft de aankoopsubsidie op kunstwer ken af. De kitsch krijgt weer kans”. De kaart is al geadresseerd aan mevr. T. Gardeniers, ministerie van CRM in Den Haag. Iedereen die het niet eens is met de voorgenomen plannen van de minister, kan de kaarten bestellen bij Het Druk- huis, Wouwermanstraat 23 in Haarlem of onder tel.no. 256155. De kaartenactie heeft de steun van de Stichting Beelden de Kunst Kennemerland (SBK), die me- de-betrokken is in de bezuinigingsplan nen. Van de Lagemaat vertelt dat de plannen voor het Jute-projekt geboren zijn na een gesprek met Dick Couvée, directeur van het Frans Halsmuseum. „We waren met z’n vieren al een hele tijd aan het denken over een bepaalde theaterproduktie. Pie ter Zwaanswijk had daarvoor al wat ge maakt, een mensenfiguur omkleed met jute. Alles zou in jute worden uitgevoerd, vandaar de naam die we ook nu gebrui ken. Maar we waren met onze plannen helemaal in het slob geraakt; we kwamen er niet goed uit. Na een gesprek met Cou vée was ons plotseling alles helder. We stapten van ons oorspronkelijke plan af en zagen heel andere mogelijkheden. Couvée bood ons voor dat jaar 1979 het gebruik aan van een vitrine in de Vishal, die vanuit de kant van de grote Markt te bekijken is”. HAARLEM. De Haarlemse kunste naar Pieter Zwaanswijk heeft een origi neel plan opgevat om het protest tegen de voorgenomen bezuinigingsplannen van CRM-minister mevr. Til Garde- niers-Berendsen vorm te geven. Hij ge bruikte de afbeelding van een kitscherig kinderportretje voor een briefkaart waaronder de zin staat „Dankzij Til Gardeniers kan ik straks weer lachen”. Part Two is een voorstelling waarbij het verbale element geheel is weggelaten. Dat heeft tot gevolg dat je als kijker veel zelf kunt interpreteren. Het genoegen dat aan zo’n produktie te beleven valt is sterk afhankelijk van de wijze waarop je je als toeschouwer voor het gebeuren op de speelvloer openstelt. Verslapt de aan dacht, dan slaat de verveling toe. Mijn aandacht bleef vooral het eerste deel ge spannen overeind, later heb ik nog maar enkele momenten van plotselinge interes se ervaren bij lange tussenpozen van pure verveling. Het geheel doet denken aan het bedrij ven van journalistiek in kunstzinnige vorm. Luc van de Lagemaat: „Het is zo dat de actualiteit veelal een kort leven bescho ren is en daardoor snel in de media wordt behandeld en vaak weer even snel verge ten. Wij willen nu zelf een keuze maken, elke maand een ander onderwerp, uit die actualiteit en dat kunstzinnig verder uit diepen. Heel concreet kunnen we nog niet zijn, want de plannen verkeren nog in een voorbereidend stadium. In grote lijnen we ten we wel wat we willen”. dan een maand. Elke derde woensdag is er over het onderwerp van die maand een voorstelling te zien in het lunchtheater van de Toneelschuur onder de titel „Twaalf diepzinnige gesprekken met mijn hond”. Aan die voorstelling doen twee acteurs Pieter Zwaanswijk: „We hopen dat ons projekt reacties oproept bij de Haarlemse bevolking, zodat er een wisselwerking kan ontstaan. De wijze waarop we onze onder werpen zullen behandelen zal steeds ver schillend zijn. Ook onderling bedoel ik. We praten er steeds wel met elkaar over, maar het zal zeker gebeuren dat het theaterge- beuren, het filmpje en de jute-situatie in de vitrine door elk van ons vanuit een geheel eigen vertrekpunt zal worden gemaakt”. De geraamde kosten voor het jaar-pro- jekt liggen tussen de anderhalf en de twee ton. Luc van de Lagemaat: „Er is een aanvraag naar CRM waarin we geld vra gen uit de ext>erimentenpot. Het is voor ons erg leuk dat het Frans Halsmuseum voor het hele gebeuren zo warm loopt. Couvée is er erg enthousiast over. Hij zal het juteprojekt ook in de kunstcommissie van de Haarlemse gemeenteraad bespre ken. We krijgen ook nog een gesprek met de Stuurgroep Praktijkonderzoek Beel dende Kunsten. Mogelijk is er vanuit die richting ook nog iets van subsidie te ver wachten. Wigbolt Kruijver: „Nu is het vanzelf sprekend duidelijk dat we in dit stadium nog niets over de onderwerpen zelf kun nen zeggen. De keuze daarvoor stellen we ons als volgt voor: Elke maand trekken wij vieren ons terug op een onbekende plek in den lande, waar wij in conclaaf bijeen zullen zijn. De pers zal daarbij aanwezig kunnen zijn om zo actueel mogelijk mel ding te kunnen maken van het feit dat de rook weer omhoog kringelt, op het mo ment dat de keuze gemaakt is. Maniac Productions houdt zich bezig met het tonen van alledaagse handelingen in repeterende zin. Steeds terugkerende bewegingen die langzaam verschuiven, zo als dat ook bij de Amerikaan Bob Wilson gaat. Maar hier gaat het om handelingen die mensen gewoonlijk onbewust verrich ten. Ze worden nu in een zelfstandig kader geplaatst door het nadrukkelijk accent dat ontstaat en dat schenkt ze weer een geheel eigen betekenis. Een betekenis die overi gens voor elke toeschouwer kan verschil len, naar gelang de associatie die eraan verbonden wordt. In Part Two wordt de sfeer mede be paald door de muziek waarin, ook dat herhalingspatroon voor komt. In de voor stelling is ontzettend veel te zien. Laub en Za hebben hun theatercompositie fraai verdeeld over het speelvlak en zorgen vaak voor sterke beelden die vooral in het begin van de voorstelling een onmiskenba re spanning teweeg brengen. Maar naar mate de avond vordert verslapt mijn aan dacht en tenslotte vond ik het ruimschoots voldoende. Het repeterend element staat volgens de zeer verhelderende programma-infor- matie bij dit gezelschap centraal omdat de spelers van Maniac zich als gevangen geschouwen in het netwerk van dagelijks steeds treugkerende handelingen. Met het tonen van de uitwerking van die gevangen schap zorgen zij in elk geval voor niet- alledaags theater dat letterlijk voortduurt waarin van hoog bovenin het thehter drup pels melk plonsen. Wat in Part Two in vergelijking tot -de vorige voorstelling op valt is vooral een verfijning in beeldcon structie. Het toneelbeeld wordt beheerst door vijf personen, waaronder een bejaarde man en een oudere vrouw. Mij doet het denken aan afzonderlijke belevenis van verschil1 lende gezinsleden waarbij hun reacties ten opzichte van elkaar als het ware een on zichtbare wet van lijnen vormt. Wanneer alle spelers op een bepaald moment sa menkomen rond de tafel waaraan de gehe le voorstelling de oude man de letters van een bijna doorgesleten krant spelt, lijkt het gezin harmonieus bijeen. Een situatie die door de reactie van een der jongeren bij herhaling wordt doorgeprikt. Hij geeft een ander klappen in het gezicht en pest de vaderfiguur. Als dat enige tijd geduurd heeft ontbindt de scène zich weer. Het is maar één facet uit de voorstelling maar het is illustratief voor de bedoelingen van Ma niac. De protestkaart voor minister Til Gar deniers naar een. ontwerp van de Haar lemse beeldende kunstenaar Pieter Zwaanswijk. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. „Muziek moet zin gen”, dat was het kunstzinnige motto waarvan de zaterdag overleden pianist Johan Otten zich graag bediende. Hij placht vadk te verkondigen dat een musi cus beter enkele toetsen fout kon aan slaan, liever fouten kon maken, dan zijn bewogenheid te verliezen. Zo karakterise ren familieleden en vrienden de tijdens zijn laatste jaren in Amsterdam woonach tige vertolker. Een van de mensen, die hem het meest na heeft gestaan, Egbert van Paridon van Toneelgroep Centrum, omschrijft Otten als een driftig romanti cus, een man van uitersten. Wigbolt Kruijver: „Het betreft hier een projekt dat zich gaat uitstrekken over ver schillende culturele disciplines. Heb je dat opgschreven? Disciplines. In de vitrine van de Vishal wordt elke maand een nieu we situatie in jute ingericht. Die blijft daar In de laatste maand dat het Jute-projekt wordt uitgevoerd, december 1979, wordt het geheel afgesloten met een groot panop ticum in de Vishal, waar alle objecten uit de maandelijke etalages én al het andere materiaal dat er dat jaar over het projekt verschenen is, zoals films, videobanden, kranten en publieksreacties worden geëx poseerd. Er zal dan een geïllustreerde fol der verschijnen waarin het hele jaarpro- jekt nog eens zal zijn te overzien. In het kader van het Jute-projekt zal in het voorprogramma van het filmtheater van het Haarlems Mediakollektief maan delijks een nieuwe animatiefilm draaien, die gemaakt zal worden door Gerrit van Dijk. De vier Jute-projektmakers zullen ook proberen die filmpjes maandelijks uit gezonden te krijgen via een der TV-actua- liteitenrubrieken. Elke maand wordt er ook een nieuwe affiche in Haarlem ver spreid waarop een foto van de dan in de Vishal aanwezige jute-situatie zal prijken. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Het toneelstuk „Jan Rap en zijn maat” van Yvonne Keuls heeft de jaarlijkse Prijs van de toneelcritici gekre gen. De prijs wordt volgende maand uit gereikt. Yvonne Keuls gebruikte voor het stuk „Jan Rap en zijn maat” haar eigen ervarin gen als begeleidster in een Haags opvang tehuis voor jongeren. Het stuk werd het afgelopen seizoen gespeeld door de Theaterunie met onder andere Cocki Boonstra, Huib Broos, Linda van Dijck, Cor van Rijn en Renee Souten- dijk. Yvonne Keuls is blij met de prijs omdat „het leuk is voor iedereen die zo hard heeft gewerkt aan de toneelproduktie, maar ik had liever gehad dat het stuk gesubsidi eerd was, zodat het langer doorgespeeld had kunnen worden”, aldus de schrijfster. HAARLEM. De regisseurs Michael Laub en Edmondo Za begonnen enkele jaren geleden in Stockhom met het maken van een uitzonderlijk soort theater, nauw verwant aan beeldende kunst en gecomponeerd in een zeker toen nog niet zo gebruikelijke vorm. Maniac Productions noemden zij hun groep en vorig jaar was deze te zien in Mickery met de voorstelling Mouse in repetitive structure. Het was een intrigerende presentatie waarbij nogal wat serviesgoed sneuvelde en waarmee lang niet elke toeschouwer tot in alle hoeken raad wist. Maniac is terug in Mickery en speelde daar dinsdagavond de eerste nieuwe voorstelling Part Two, speciaal voor dit theater gemaakt. Ook nu weer zich zowel een voorstander van de klassie ken als een propagandist van lichte mu ziek, zoals salonmuziek. Vooral in de be ginjaren van het Duo Otten werden veel kamermuziekrecitals opgefleurd door luchthartige werkjes, die een perfecte ver tolking meekregen. Want Johan Otten was serieus in de lichte muziek, zag geen enke le stijlvorm als minderwaardig. Ook zijn vele radiowerk gaf het zelfde uitgangspunt te zien.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 11