[amsterdam Film Belgische staat op kleine schaal begint met klassieker Filmhuizen J Festival rond thema 1900 haarlem Onduidelijke heldenrol in rampenfilm Midnight Express mikpunt betoging Haarlems Filmcircuit sii* Virtuoze satire in Het Verloren Paradijs van Harry Kümel Columbia ontkent stunt rond coupure Charlton Heston onbenullig in S.O.S. atoomonderzeeër gezonken W 13 Un Jaar oj en I U’rshfd Vbn door Charles Boost DREIGROSCHENOPER VAN PABST Vloms klappend Film Inn Door Pieter van Lierop Vorm-experiment I let'ome 17 FILM 19 7 8 SEPTEMBER VRIJDAG 1 I J en: Als „het land van de 1001 moge lijkheden” staat sinds jaar en dag de Verenigde Staten te boek. Dat schijnt toch België te moeten wor den. Afgelopen zondag schetste de VPRO in een lijvige documen taire van Theo Uittenborgaard het land van onze zuiderburen als een „naamloze vennootschap, waar alles lijkt te kunnen en niks mag”. Deze week ging onder de titel Het Verloren Paradijs een door de Belg Harry Kümel ge maakte speelfilm rouleren, waar in de Belgische samenleving ge schetst wordt als een lachwek kend dorpsdrama en opnieuw hoor je het luid, zij het niet zonder enige vertwijfeling, verkondigd worden: „In dit land is alles moge lijk!” 319 lijk gevraagd om een boycot van Midnight Express. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. De geruchtmakende film Midnight Express heeft opnieuw voor enige deining gezorgd. Nadat don derdag bekend werd gemaakt dat de pro ductie van de Amerikaanse regisseur Alan Parker zonder coupures in première zou gaan, verdrong zich voor de aanvang van de avondvoorstellingen in de Amster damse bioscoop Bellevue Cinerama een vijftigtal Turken. De demonstratie ver liep zonder enige opschudding. In Haar lem en enkele andere plaatsen, waar de film om des tijds wille toch zonder de door de Turken meest gewraakte passage werd vertoond, bleef het rustig. Van 2 tot 16 september staat de binnen stad van Haarlem in het teken van Haar lem omstreeks 1900. In Cinema Palace daarom vanaf zaterdag iedere middag het Filmfestival Haarlem 1900, een ongeveer 55 minuten durende voorstelling met vier korte filmpjes. Aanvankelijk hebben we op verzoek van de bioscoopexploitanten, die onder druk stonden van de Turkse gemeenschap in ons land, de meest omstreden scène uit de film verwijderd. Maar woensdagnacht gaf ons hoofdkantoor in New York nadrukke lijk de opdracht om de film ongeschonden te vertonen. Het gaat ér tenslotte om een misstand in het Turkse rechtssysteem aan de kaak te stellen, niet het Turkse volk te kwetsen”. Robert Beerman, een hoge Engelse func tionaris van de internationale afdeling van de filmmaatschappij en gisteravond pre sent bij de demonstratie in Amsterdam, zegt desgevraagd niets te begrijpen van de beroering. „Een maand geleden is de film in Engeland al in première gegaan, tegelij kertijd met een actie van Amnesty Inter national ter ondersteuning van soortgelij ke gevallen als Hayes. Nou vraag ik je! En dan durven sommige reporters hier uit sluitend te spreken van racistische en dis criminerende trekjes; Parker heeft zelf gezegd een identieke film te kunnen ma ken over de manier waarop politieke ge vangenen in Noord-Ierland worden geïn terneerd”. Beerman slaat tenslotte de spijker op zijn kop. „Onbegrijpelijk vind ik het dat er in Nederland mensen zijn die vragen om een verbod van de film; de grote Turkse gemeenschap in Londen heeft helemaal niet op Midnight Express gereageerd. Nieuw in Haarlem, behalve Midnight Express, is Buffalo Bill and the Indians, een film van Robert Altman met Paul Newman. Buffalo Bill werd in 1976 opge nomen met als lokatie de arena van Buffa lo Bill’s Wild West Show, de bekende spek- takelshow waarmee William Frederick Coby eind vorige eeuw door de Verenigde Staten en Canada trok. Paul Newman is natuurlijk Buffalo Bill. Verder in deze film Joel Grey, Geraldine Chaplin en Burt Lan caster. Producent Dino de Laurentiis heeft achteraf tamelijk rigoreus bepaalde stuk- 1915-1920. Zoals vroeger heeft de Cinema er een doorlopende voorstelling van ge maakt. Begintijden van het programma zijn 14, 15 en 16 uur. Dat onder die druk van droeve noodzaak nog wel eens een min of meer nieuwe ramp wordt gebaard, bewijst „S.O.S. atoomon- derzeeër gezonken”, die deze week in Am sterdam in Cineac Damrak 1 en Nöggerath in première ging. De oorspronkelijke titel was „Gray Lady down”, een onbegrijpelij ke titel, die misschien wat doorzichtiger wordt als men weet dat „Gray Lady” de codenaam is voor een atoomduikboot. Zijn eigenlijke naam is niet bijzonder origineel, „Neptune”, maar wat doet een naam ertoe als het vaart.uig zinkt en in een rotsspleet vast komt te zitten. En dat gebeurt met de „Gray Lady” die boven water in het zicht van de thuishaven aangevaren wordt door een Noors vrachtschip waarvan de radar- apparatuur juist uitgevallen is. Wie mocht denken dat hij nu wel alles gezien heeft op het gebied van de onge- luksfilms, scheepsrampen, vliegtuig-onge- lukken, aardbevingen, overstromingen, luchtbesmetting, mensetende haaien, ho telbranden, dodelijke spinnen, invasie van mieren, bloedzuigende bijen, die ziet over het hoofd dat de scenariodepart ments van iedere filmondememing nog steeds onder druk worden gezet om met een nieuwe sappige ramp te komen die het verwende publiek weer een paar uur aan genaam kan bezighouden. De natuur, het paradijs dat verloren dreigt te gaan, is een lommerrijk landgoed waarover ene Benjamin Rolus heer en meester is. De man is tevens burgemeester van het naburige dorp,en hij heeft beslist dat een verkeersweg, die de gemeente moet ontsluiten, niet linea recta over zijn privé-natuurgebied getraceerd dient te worden, maar door een stuk van de dorps kern, dat dus gesloopt dient te worden. Tegen deze politiek wordt oppositie ge voerd door ene in zaden en graan hande lende Jan Boel. Rolus en Boel zijn erfvijanden. Twintig jaar tevoren heeft Boel ten kastele een jong, roodharig meisje verkracht (of lief gehad), op wie de jongeheer Rolus al tede re bhkken had laten vahen. Te midden van het politieke tumult, dat door de rijk ge worden handelaar wordt aangewend voor een gooi naar de macht (hij wil èn burge meester worden èn het kasteel opkopen van de armlastig geraakte Rolus) duikt opnieuw het roodharige meisje Pasquale op. De intriges rijzen dan de pan uit en zoals ook de VPRO-film duidelijk maakte, hooggeplaatste vrienden tot en met minis ters toe laten zich betrekken in particulier gekrakeel, dat hier een uiteindelijk meer dan groteske afloop krijgt. leuze wijze gered wordt, een redding waar aan ongeveer de hele U.S. Navy te pas komt en waarbij tientallen hoge en lage mariniers het leven laten, wandelt hij plechtig naar de raiUng van het reddende schip, kijkt als een veldheer naar de nu rustige zee en naar de zonnige lucht boven hem. Vanzelfsprekend zullen economische ar gumenten bij de totstandkoming van het filmcircuit een belangrijke rol hebben ge speeld. Elk filmhuis diende immers tot nu toe zelf voor de filmverhuurkosten en het maken van publiciteit op te draaien, maar ook programmatische factoren zullen bij de beslissing hebben meegeteld. Komende week, vanaf woensdag 6 tot en met zondag 10 september, wordt begonnen met de Dreigroschenoper. Het is een klas sieke Duitse film van regisseur G. W. Pabst uit 1931 naar het wereldberoemde, gelijknamige stuk van Bert Brecht en Kurt Weill, die overigens het gegeven aan The Beggars Opera van Gay en Pepusch ontleenden. Het verhaal van een romance tussen de bendeleider Mackie Messer en Polly Peachum, de dochter van de koning van de Londense bedelaars, speelt zich rond 1890 af in de Londense wijk Soho. Ook de Zandvoortse Film Inn heeft de draad weer opgepakt. Het nieuwe filmsei- zoen wordt vanavond en morgenavond ingeluid met de vertoning van Barbershop van de befaamde W. C. Fields en Een duivelse uitvinding van Karel Zeman. ■Laatstgenoemde rolprent is gebaseerd op fantasieën van Jules Verne, en vormt een geraffineerde trucage van tekenpoppen en gewone speelfilm. De voorstellingen, die plaatshebben in de Zandvoortse Openbare Bibliotheek aan de Prinsesseweg, vangen om 21 uur aan. De verfilming van Pabst getuigt van een romantische visie. Zijn kijk op dit fel- satirische en sociaal-realistische werkstuk van Brecht, schoot de schrijver in het verkeerde keelgat. Zelfs een proces was het gevolg van de ruzie tussen Brecht en de regisseur. Pabst kon echter ongehinderd zijn gang gaan en zo schiep hij een droom wereld in Soho, waar het liefdesverhaal het zwaarste weegt. Toch is het een zeer bijzondere film geworden, door de sfeer volle opnamen van cameraman Fritz Arno Wagner. Daarnaast ben ik van mening dat iemand in een democratisch land zelf moet kunnen uitmaken waarvan hij zich op de hoogte wil stellen. Om het even of het om bijvoor beeld Deep Throat of om Midnight Ex press gaat”. taat zonder hem precies hetzelfde zou zijn geweest. Zolang er heidenfilms worden gemaakt (en ze blijven komen), is er een centrale heldenfiguur nodig. Men zou er vrede mee kunnen hebben als dan tenminste de juiste figuur maar werd uitgezocht. In „Gray Lady down” zou dat dan de DSRV (Deep Submergence Rescue Vessel) en haar uit vinder en latere bestuurder David Carra- dine moeten zijn. Dit kleine eenmans-on- derzeeërtje dat als een insekt op de huid van de gezonken onderzeeër neerstrijkt en een verbinding met het vaartuig tot stand kan brengen waardoor de ingesloten be manning „over” kan stappen, is de eigen lijke held van de film waarin met de gezon ken Neptune gesold wordt via aardver schuivingen, rotsstprtingen en tenslotte zelfs via explosieven, die de onderzeeër in een juiste positie moet manoeuvreren om de DSRV kans te geven op het ontsnap- pingsluik te landen. In een naschrift onder de aftiteling wordt ons meegedeeld dat de DSRV inder daad toegevoegd is tot het reddingsarse- naal van de Amerikaanse marine. Het zou me niet verwonderen als de hele rampen film „Gray Lady down” als een gecamou fleerde reclamefilm is bedoeld voor de zakformaat-reddingsonderzeeër en daar mee zou het genre eindelijk eens wat infor merende „inhoud” hebben gekregen. Er zijn dan al dadelijk drie menselijke fouten gemaakt die de ramp veroorzaken: het was niet nodig dat de Neptune boven water de thuishaven opzocht; er worden ondanks een ondoordringbare mist geen extra lichten ontstoken of seinen gegeven, en de Noorse boot is in gebreke gebleven de gevolgen van een niet werkend radar scherm te verkleinen door voor anker te gaan. Het is dan ook niet gering wat er aan potsierlijks ten beste wordt gegeven in de gemeenschap van het rustieke dorp Hame ien; een schaalverkleining van de Belgi sche staat, zo mag je gerust aannemen. Kümël (bekend van onder meer de films Monsieur Hawarden, Malpertuis en De Komst van Joachim Stiller) omschrijft zijn nieuwste opus als „een moderne allego rie”. De inhoud wordt globaal door hem samengevat als „het verhaal van de ver krachting van de natuur, parallel met de verkrachting van een vrouw, maar je weet nooit of de natuur werkelijk verkracht wordt qf dat die'vrouw inderdaad ooit verkracht werd”. Regisseur Parker had het verhaal bewerkt van ene Billy Hayes, die in een Turkse gevangenis moest boeten voor zijn poging om ruim twee kilo hasjiesj het land uit te krijgen. Nu overkomt het meer jongeren door onbezonnenheid of uit zucht naar avon tuur, dat zij dergelijke daden begaan, maar de ontberingen die Billy Hayes uit straf moest ondergaan stonden in geen enkele verhouding met het door hem ge pleegde en erkende delict. Een veroorde ling tot ruim vier jaar gevangenisstraf werd, toen die er bijna opzat, omgezet in levenslang. Parkers film dikt de gruwelijke ervarin gen die Hayes opdeed in het corrupte Turkse gevangenissysteem wat aan, laat de hoofdpersoon twee fielterige personen af slachten waar dat in werkelijkheid niet het geval is geweest en zet de Turken wat al te karikaturaal neer. Ondanks dat blijft het een zeer spannende film, die authentie ke gebeurtenissen compromisloos en beel: dend weergeeft. ken uit de film weggesneden, wat de film niet ten goede is gekomen. Verder alleen prolongaties. Convoy van regisseur Sam Peckinpah is gebleven in Lido. The Greek Tycoon, de Griekse reder die trouwt met de weduwe van de Ameri kaanse president, met Anthony Quinn als de schatrijke Theo Tomasis, is van Luxor naar Studio verhuisd. In Cinema Palace voor de tweede week The man with the golden gun, de zoveelste Bond-intrige, met Roger Moore als James Bond en Christop her Lee als de beroepskiller Scaramanga. Voor de jeugd blijft Pinkeltje in Studio op zaterdag, zondag en woensdagmiddag om 2 uur, op zondag ook om 4.15 uur. In Studio opnieuw vrijdag- en zaterdag nacht en maandagavond The Marx Bro thers „At the circus”. Verder in de nacht- voorstellingen ook Anthony Quinn in „De Müffia Vergeet nooit” (Frans Hals Theater) en John Wayne in Comancheros (Lido). De ontsnapping van de Apenplaneet in Cine ma Palace en Roxy vertoont in de nacht- voorstelling Siddhartha naar het boek van Herman Hesse. Het begin van deze eeuw is een moeilijke tijd om terug te halen door middel van films. Bioscopen bestonden nog helemaal niet. De eerste films werden gedraaid in een zaaltje van een café of in een grote huiskamer. Cinema Palace vertoont filmp jes van tussen 1915 en 1920. Allereerst 19 minuten lang stadsgezichten van Haarlem, opgenomen omstreeks 1920 door Poly goon, dat toen nog in Haarlem was geves tigd. Als tweede een 12 minuten durende Nederlandse speelfilm uit 1919 van de Haarlemse Hollandia Studio. „Toffe jon gens onder de mobilisatie” werd opgeno men in de Haarlemse studio’s en op loca ties op het Zandvoortse strand. De rest van het programma wordt gevuld met twee oude Charlie Chaplin films uit de periode Kasteelheer Rolus wordt in zijn combi natie van Belgiës laatste romantissche aristocraat een Jan Doedel van formaat, önberispelijk neergezet dóór Hugo van den Berghe. Maar deze rol zakt wel in het niet bij de oorverdovende dorps-mussolini die de pittig Vloms klappende Maastrich tenaar Bert André van Jan Boel heeft gemaakt. Het is trouwens vooral in het kielzog van deze dynamische zaadgrossier dat de juis te toetsen, voor humor, voor suspense, voor naturalisme of voor melodrama ver legd konden worden. Een fraaie rol als Rolus’ huishoudster is verder weggelegd voor Elle Ailaert: helhond, zorgzame pleegmoeder en stokebrand tegelijk. De van knetterende vloeken stijf staan de dialogen (Kümel schreef ze in samen werking met Kees Sprengers) zijn even uitgekiend en scherp gesneden als de mon tage van Susana Rossberg, Het draagt alles bij tot een voor ons taalgebied hoogst ongewone film, die in hevige mate amu seert, maar die je tussen de lachstuipen door vooral niet moet vergeten te bewon deren als een verduiveld knap werkstuk. De beide eerste onachtzaamheden ko men voor rekening van kapitein Paul Blanchard die .ondanks 'zijn Fransklin- kende naam natuurlijk door Charlton Hes ton wordt gespeeld. Een van zijn hoogste officieren verwijt hem terecht later dat hij uit eerzucht boven water kwam om zo voor iedereen zichtbaar de haven binnen te varen, maar Heston wijst die beschuldi ging woedend van de hand en niemand durft er daarna nog met een woord over te peppen. Integendeel, de hele film door blijft Heston een onduidelijke heldenrol spelen en als hij tenslotte op bijna miracu- Tot dusverre dienden liefhebbers van de „betere” film in het Haarlemse op hun quivive te blijven, omdat de films slechts een of twee keer werden vertoond. Nu draait een en dezelfde titel op woensdag avond in het filmhuis van jongerencen trum DAC in de Ripperdastraat, donderdagavonds in het filmhuis van jon gerencentrum Het Plein in Schalkwijk (na bij Sporthal) en vrijdags, zaterdags en zondags in Het Melkwoud. Aanvang tel kens 21 uur. Mr. J. J. Bertrams, de advocaat die na mens een groep Turken en enkele Turkse instellingen probeert de film verboden te krijgen, bracht donderdagmiddag een be zoek aan de bioscoop om de première te bekijken. Zoals bekend heeft de Turkse gemeenschap in Nederland tegen Mid night Express geprotesteerd omdat enkele scènes als grievend ervaren worden voor het Turkse volk. Eerst echter even de zaken op een rijtje. Midnight Express kwam enige weken gele den voor het eerst op ongewone wijze in het nieuws. De filmmaatschappij Colum bia, die deze productie inmiddels dus heeft uitgebracht, benaderde het ministerie van Buitenlandse Zaken met het opvallende verzoek om de adressen te krijgen van Nederlanders die in het buitenland waren opgepakt wegens illegaal bezit van drugs. De vooronderstelling dat het om een kiene publiciteitsstunt zou gaan, werd al ras bewaarheid, maar het maakte wel dui delijk wat het onderwerp van de film was. ir Circa vijftig Turken demonstreerden donderdagavond in Amsterdam op vreedzame wijze tegen de vertoning van de film Midnight Expresss (Foto Lex van Rossen). Het is belangrijk dat zo’n film niet kan eindigen met een krijgsraad, maar de film industrie zou nu toch eens eindelijk af moeten komen van die ene heldenfiguur die, als men hem goed op de vingers kijkt niets bijzonder heldhaftigs doet en alleen uitblinkt door zijn geprononceerde kaak en zijn staalblauwe ogen. Ook in „Two Minute Warning", de film met de ene moordenaar die het stampvoile voetbalstadion onder vuur houdt, speelt Charlton Heston een hoge politiefunctio naris die bijzonder actief en krijgshaftig rondloopt maar niet in staat blijkt ook maar iets van alle dreigende onheilen te voorkomen: er vallen doden bij de politie, er vallen doden onder het publiek en uit eindelijk wordt de paniek onder de dui zendkoppige menigte, waarvoor men voortdurend bang is, niet voorkomen. Niettemin loopt feston na afloop met een overwinningskaak het stadion uit, hoewél zijn hele optreden van blunders aan elkaar heeft gehangen en het catastrofale resul- Duidelijkheid op het filmterrein. Dat moet de drie Haarlemse filmhuizen voor ogen hebben gestaan, toen zij besloten tot de oprichting van het Haarlemse Filmcir cuit. Het Melkwoud, DAC en Het Plein werkten tot dusverre ieder voor zich, maar met ingang van komende week zal telkens dezelfde film op achtereenvolgen de avonden in deze filmhuizen te zien zijn. Een verstandige en logische beslissing, dachten we zo. Bovendien kunnen de film liefhebbers nog andere voordelen ver wachten van deze eèndrachtige samen werking. Zo staat er voor begin oktober een Poolse week op het programma en brengt men begin november een veelbelo vend weekeinde, waarin gezamenlijk maar liefst zestien films worden vertoond; waaronder dan de nieuwste aanwinsten uit het Nederlandse filmcircuit. Hugo van den Berghe als Benjamin Rolus, kasteelheer en burgemeester van Hameien en Willeke van Ammelrooy als Pascale in ’Het Verloren Paradijs’ van Harry Kümel (City 2, Amsterdam) De Turkse gemeenschap in Nederland valt vooral over enkele scènes waarin de hoofdpersoon zich laatdunkend over het Turkse volk uitlaat en het letterlijk voor „zwijnen” uitmaakt. De afgelopen week ontstond daardoor grote beroering onder de Turken, die dreigden met acties met rookbommen bij de theaters waar de film zou worden vertoond. Het bleef gisteren voorlopig vreedzaam, al wérd nadrukke- Al bij al lijkt de filmmaatschappij Co lumbia wel te varen bij alle publiciteit. Er waren zelfs hardnekkige geruchten in om loop, die wilden dat de filmmaatschappij zelf de hand zou hebben gehad in de ver warrende berichtgeving rond het al dan niet knippen in de film. De heer Ooms, directeur van Columbia Amsterdam en gisteravond in de hoofdstedelijke bio scoop aanwezig, ontkent die suggestie met de grootste nadruk. „Nee, stel je voor! Dan zouden wij de grootste problemen krijgen met de Nederlandse Bioscoopbond. Wij hebben niet eerst moedwillig bekend ge maakt te zullen knippen om dat vervol gens te herroepen”. Ooms: „Het lijkt me fout om zelfs maar met die gedachte te spelen om de simpele reden dat we de Turken hier beslist niet onnodig tegen de haren in willen strijken. De aardigheid van Het Verloren Para dijs is, dat Harry Kümel alles heeft nagela ten om zijn tamelijk platvloerse gegeven een rechttoe-rechtaan-behandeling te ge ven. Eerlijk gezegd geloof ik dat Kümèls verhalen over allegorieeën vooral niet te serieus genomen moeten worden. Dat spottend naar zijn vaderland kijken, zal weliswaar Kümel ten voeten uit zijn, maar de film lijkt toch vooral te zijn voortge sproten uit de behoefte tot een vormexpe riment. En als zodanig heeft Het Verloren Paradijs in ieder geval zijn grootste char mes. De conceptie wordt beheerst door een principe dat men in Frankrijk pleegt aan te duiden als „rupture du ton”. Kümels film verschiet om de zoveel minuten van toonsoort. Hij zet in als een noodlotstrage die, verkeert tot plattelandsklucht, lijkt zich vervolgens maatschappelijk geënga geerd toe te zullen spitsen, verkleurt tot satire, transformeert zich tot thriller, ont popt zich als romantisch melodrama, om uiteindelijk als farce te eindigen. Een ongewone stilistiek (zeker in Neder land of België) om speelfilms mee te ma ken en je zit zo nu en dan ook wel met je ogen te knipperen. Het interessante zit echter minder in het lef van die methode, dan wel in de ontstellende vormvirtuositeit waarmee Kümel al die hachelijke bochten te nemen weet. In een vliegende vaart, met een accuratesse en een gevoel voor timing die onthutsend zijn. En overtuigend in alle deelgenres. Vooral in de kasteelscènes zet Kümel de meest prachtige en uitgebalan ceerde interieurscènes overeind. Schitte rend van fotografie (van Kenneth Hodges), maar ook qua scèneopbouw. Een introductie zoals Willeke van Am melrooy als Pasquale hier door bewonde raar Kümel geschonken krijgt, moet een droom zijn voor iedere actrice. We hebbed Willeke van Ammelrooy al in zekér vijf films ooit naakt uit meertjes en dergelijke zien oprijzen en een Venus van Botticelli is ze er nog steeds niet van geworden, maar mooier dan bij Kümel heeft ze er nog nooit bij gestaan. En zonder te willen beweren dat ze hier de rol van haar leven speelt, als „femme fatale” is haar creatie' perfect.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 17