Première Bubbling Brown Sugar in Carré glad en tempoloos KLAAS BOLT VIERT ZILVEREN JUBILEUM Abba uit op verovering van Oosteuropese markt F F k A Dienst van het Lied MODEHUIS STOUTENBEEK door Johan van Kempen Volle borst STADSSCHOUWBURG HAARLEM Residentie-Orkest naar Oost-Europa Première toneelgroep Sater uitgesteld 12 13 KUNST 19 7 8 SEPTEMBER ZATERDAG 9 MAANDAGMIDDAG van 13.30-17.45 UUR DIRECTIE MODE 1 T en” dsen, ler. van n VANAF SEPTEMBER WEDEROM GEOPEND ZAL ZIJN OP TER VOLDOENING AAN HET VERZOEK VAN VELE ONZER KLANTEN DELEN WIJ U MEDE DAT ONS HOUTPLEIN 10 HAARLEM HAARLEM. „Dit is een jubi leum van voorrechten, niet van prestaties”, zegt Klaas Bolt als hij over de thans bereikte mijlpaal in zijn loopbaan begint te praten. „En ik vind het echt wel leuk dat er iets over in de krant komt, zodat de mensen dan wat meer van je te weten komen, maar ik hoop toch werkelijk dat het niet te gewichtig overkomt”. De laatste uitspraak tekent de nu 51-jarige organist van de Grote- of St. Ba- vokerk dan ten voeten uit; eerlijk en overtuigend in zijn werk, maar tegelijk als mens zo uiterst be scheiden. ?s- n op DON QUICHOTE, SANCHO PANZA EN DULCINEA VERWACHTEN U! INLEIDING OP HET NIEUWE SEIZOEN door Peter Lohr. ■bUNIEBOEK-TOP-TIENhü sen: i S ■TOP-TIP VOOR SEPTEMBER» y es 69,50 34,50 Tel. ƒ5,50 f 57,- 1 p.d. 6,75 pH. I 51,- p.d. 14,95 (ADVERTENTIE) f 15,- 19,90 Geheel in de lijn van Klaas Bescheiden organist speelt een uniek instrument (Van onze correspondent in Stockholm, Henk Ruyssenaars) i ■e ITO jS- Klaas Bolt: benoeming onovertrefbaar hoogtepunt. van alle „deelstaten” in de Sovjet-Unie die voor de filmdistributie in hun deel van het land zorgdragen. Manager Andersson bevestige boven dien desgevraagd dat er een tournee-aan- bieding van de Russische autoriteiten bin nen is gekomen in de Sovjet-Unie. Televi- sie-uitzendingen over Abba waren tot dus ver nog niet,te zien in de Sovjet-Unie, uitgezonderd één kort programma dat was gemaakt door de Poolse tv en kort geleden werd uitgezonden. Volgens Andersson is de belangstelling van de Russische jeugd echter „enorm". n 11 uur Niettemin dient de zucht naar sentimen ten en nostalgie bevredigd te worden. Voor wat Mokum betreft zou ik niet, zo een, twee, drie een aardig alternatief voor de - rondvaart weten, maar voor wat Harlem aangaat, lijken we op onze wenken be diend te worden. We hoeven er niet eens voor naar New York. Vrijdagavond ging immers in het Amsterdamse Theater Car ré de negermusical Bubbling Brown Su gar in première. Plaatsbespreken van 10 tot 3 uur, telefo nisch van 12 tot 3 uur (023)315571 DEZE WEEK is het precies vijfentwintig jaar geleden dat Klaas Bolt als nieuw benoemde stadsorganist zijn eerste kerk dienst in de Haarlemse Grote of Piet Kee naast hem tot stadsorganist be noemd en bepaalde Bolt zich verder voor namelijk tot het begeleiden van de kerk diensten. Met De Klerk, Kee en de vaste organist van de Haarlemse kathedraal, Bernard Bartelink, vormt Klaas Bolt het leraren team voor hoofdvak orgel aan het Swee- linck Conservatorium in Amsterdam. Bolt acht de harmonieuze samenwerking tus sen de Haarlemse organisten op zichzelf al een unicum. Wat zijn de verschillen tussen 25 jaar geleden en nu? „Toen ik hier in 1953 begon, zaten de kerken nog vol en dat is nogal teruggelo pen. In de Kerstnachtdienst kon ik de Sweelinck Cantory van de Ou de Kerk te Amsterdam onder leiding van Willem Vogel. Er zal tevens een echte ouderwetse voorzanger bij het psalmgezang assisteren. gemeentezang destijds onmogelijk over stemmen en nu moet ik er juist vaak voor oppassen dat dit niet gebeurt. En dat laat ste is dan nog voornamelijk doordat er veel minder dan toen, uit volle borst gezon gen wordt”. „En als je vraagt naar hoogtepunten, dan is er wat mij betreft maar één en ook onovertrefbaar hoogtepunt. En dat is mijn benoeming hier. Een promotie van onbe duidende plattelandsj ongen tot vaste be speler van het bekendste orgel van Neder land. Zoiets kun je je niet eens dromen”. Van het één kwam het ander. Bolt’s interesse in en kennis van de oude princi pes op het terrein van orgelspel en orgel bouw, leverde hem een vooraanstaande plaats op in het adviescollege van de Or gelcommissie der Nederlands Hervormde Kerk. Een functie die eveneens een nauwe de R.K. St. Bavokerk aan de Herenweg in Heemstede, ter wijl de jubilaris - zelf zich om 17.00 uur zal laten horen op zijn eigen Reil-orgel uit 1977, dat voorlopig staat opgesteld in de Hervormde Kerk aan de Ramp- laan in Overveen. voor ave- Tel. zaterdag 2 september 8.15 uur De prijs is bijna niks: het kost maar éne riks! zaterdag 2 september 7.30 uur De Russische televisie he'eft al alle pre- sentatiefilms opgekocht die er van Abba in omloop zijn en die werden gemaakt door de muziek- en filmafdeling van het Afaba- concern, Polar Music. Ook is men begon nen met het in licentie persen van 200.000 Ip’s in de Sovjet-Unie waar tot dusver alleen clandestiene opnames in omloop waren. DEN HAAG (ANP). Het Residentie orkest maakt onder leiding van zijn diri gent Ferdinand Leitner van 3 tot 20 okto ber een toernee door Oost-Europa. Het is voor het eerst dat het concerten geeft in Oost-Duitsland, Tsjechoslowakije en Joe goslavië. Het was al eerder in Hongarije en Oostenrijk. Dat Abba geen gewone popgroep is, staat al lang vast. Het is inmiddels een heel concern geworden dat fantastische win sten maakt. De onderhandelingen met de Russen zijn al enige tijd aan de gang en binnenkort verschijnt een Russische dele gatie in Stockholm die bovendien obk dë Abbafilm „The Movie” wil kopen. Het glaat in dit geval om alle zogenaamde filmchefs (ADVERTENTIE) STOCKHOLM. De Zweedse popgroep Abba is bezig de Oosteuropese markt te veroveren. De manager van de groep, Stikkan Andersson, rekent op een afzet van 40 miljoen Ip’s in de Sovjet-Unie. Na de successen in Australië en de Verenigde Staten is dus nu het Oostblok onderwerp geworden van de veroveringstochten van Abba. West- Europa was al eerder gecapituleerd. v Iedere belangstellende is van harte wel kom. Bubbling Brówn is nog tot en met 16 september in Carré te zien. Zondags zijn er matinees. Vivian Reed, uitzondering in Bubbling Brown Sugar Op het programma staan voor deze reis symfonieën van Bruckner, Haydn en Schubert, de Posthoornserenade van Mo zart, „Also sprach Zarathustra” van Ri chard Strauss en het Vijfde pianconcert van Prokovjev met als solist Peter Toperc- zer. Opgetreden wordt in Maagdenburg, Oost-Bërlijn, Karl Marx-Stadt, Praag, Ostrawa, Bratislava (2x), Boedapest, We nen, Linz, Villach, Zagreb, Marburg en Salzburg. In Bbedapest en Salzburg wordt twee keer geconcerteerd. St. Bavokerk begeleidde. Om dit zilveren ambtsjubileum mu zikaal te vieren is er zondag avond 3 september om 19 uur in deze kerk een „Dienst van het Lied”. Voorganger is Ds. A. W. Lenderink. Vocale medewer king wordt verleend door de (ADVERTENTIE) De tien meest gekochte boeken in augustus 1978 1. Rien Poortvliet HET BRIESCHEND PAARD (Van Holkema Warendorf) 2. Selma Lagerlöf GÖSTA BERLING (Van Holkema Warendorf) 3. Herman van Veen HERMAN VAN VEEN, „GEBONDEN” 12,80 ave, igde >tim- ko- win- iats, K. IJm. deze oppervlakkigheid verkracht de waar heid. Liever nog zou ik van de songs en dansjes zonder het gebabbel hebben geno ten, want de revue mist door de teksten ook nog eens de nodige vaart. Nu kom ik vanzelf op het niveau van deze Europese editie van de show, die duidelijk niet kan tippen aan de Ameri kaanse standaard. Niet alleen zijn enkele rollen zwak bezet (zoals die van de vertel ler Jack Hammer, eh die van de jonge blanke vrouw, Lora Lee Cliff), maar het aandoenlijke, stramme gestuntel van Avon Long en Jo Attles wekt enkel senti mentele gevoelens op. Al delen ze dan evenzeer in de ovaties als Marilyn Johnson en Vivian Reed, die door sterk te zingen en te dansen de show overeind houden. Toch blijft, en' dat is een teken van zwakte, na afloop geen enkele act, arties- t(e) of dansnummer je lang bij. Bubbling Brown Sugar biedt weliswaar de nodige ontspanning, maar komt slechts zelden (Vivian Reed in Sweet Georgia Brown en de ge„tap”te finalé) aan het superieure niveau, die Engelse theatercritici vorig jaar deden besluiten de show tot musical van het jaar uit te roepen. Zo blijft ook dit resultaat van nostalgisch en sentimenteel denken van echte glamour ontbloot. JOHN OOMKES De vooruitzichten op een stukje theater- spektakel van de bovenste plank tsaren aanvankelijk grandioos. Het zou om een revue gaan, die met veel dans en muziek de glorietijd van het uitgaanscentrum Har lem wilde doen herleven. Het internatio naal befaamde clubleven uit de jaren twin tig en dertig zou op het podium opnieuw tot leven komen, gegarneerd met muziek van Ellington, Calloway, Waller en Blake. En, zo heette het verder', Bubbling Brown Sugar, zou met gedeeltelijk dezelfde bezet ting als op Broadway - waar de show twee jaar lang volle zalen trok - worden opge voerd. Vanzelfsprekend zat de zaal dan ook gisteravond afgeladen met een gretig pu bliek, waarover een andere scribent beslist zou hebben opgemerkt dat de sterren weer schitterden. Goed. Hoe maak je met succes een muzikale show die een stukje verleden moet laten herleven? In het geval van Bubbling Brown Sugar is gekozen voor een eenvoudige, gladde formule. Uitgangs punt is het presenteren van klassieke songs die in een glimmend nieuw jasje worden gestoken. Maar op een of andere manier moeten nummers als Honeysuckle Rose, Sophisticated Lady, Them their Eyes, Way down Yonder ook aan elkaar gebreid worden. De oplossing ligt voor de hand. Een jong zwart en een jong blank paar worden door een paar musicalsterren van weleer mee genomen op een denkbeeldige reis in de tijd, opdat zij de sfeer en de muziek van het Harlem uit de jaren twintig en dertig zullen leren kennen. Zo gezegd, zo gedaan. Avon Long en Joseph Attles zijn twee In de overige Oostbloklanden hakt Abba met hetzelfde winstgevende bijltje. Via Sannes Trading, een Zweedse, op Oost- i Europa gespecialiseerde handelsfirma worden de Abbaplaten uitgebracht, ter wijl de betaling plaatsvindt in cement, olie of geconserveerde levensmiddelen. Een ruilhandel die ervoor zorgt dat de Oosteu- ropese Abbafans méér betalen dan alleen de verkoopprijs van een elpee van de Zweedse popgroep. Sannes Trading heeft de afgelopen maanden de licenties gekocht voor het persen van meer dan één miljoen Abba platen in de Oostbloklanden. De laatste cijfers hierover: Polen 500.000 Ip’s, Tsje choslowakije 300.000, Oost-Duitsland 200.000, Hongarije 15.000 en Bulgarije 100.000. Waarmee weer eens te meer bewe zen is dat Abba inderdaad een muzikale goudmijn is en aan het succes schijnt voorlopig geen einde te komen. Het is en blijft een komeet aan het Zweedse econo mische en muzikale firmament, ook al lijkt het succes in West-Europa nu wat te tanen. Klaas Bolt komt uit Appingedam. Is hij afkomstig uit een muzikaal „nest”? „Ja zeker wel, maar dan op een enigszins dorps niveau. Mijn vader was, behalve hoofd van de Mulo, ook koordirigent en organist van de kerk”. Het feit dat Klaas opgroeide in Gronin gen, de provincie die samen met Noord- Holland tot het belangrijkste orgelgebied behoort, heeft hem naar zijn zeggen de impuls gegeven die tot zijn gespecialiseer de, op de barok gerichte, muzikantenprak tijk zou leiden. Zijn eerste lessen op het Arp Schnittger- orgel in de Groningse A-kerk en het van kindsbeen af vertrouwd zijn met de mooie historische instrumenten in de overige kerken in zijn geboortestreek, hebben zijn smaak en inzichten in deze materie op een natuurlijke wijze ontwikkeld. Hoe kwam deze Groningse jongen zo opeens, in 1953, als vaste bespeler achter de klavieren van het Haarlemse Müller- orgel te zitten? „Eigerilijk1 heel toevallig”, licht hij op de hem eigen, gemoedelijke wijze toe. „Want het ging tenslotte om een post waarnaar ik eigenlijk helemaal niet eens durfde solliciteren. De termijn om op de oproep van de gemeente Haarlem te reflecteren was bovendien al voorbij, toen ik op sterke aandrang van mijn vader toch maar, in de vorm van een kort briefje, een poging waagde. Ik werd alsnog geselec teerd uit meer dan honderd gegadigden om voor de keuzecommissie, waarin onder meer Anthon van der Horst en Adriaan Engels zitting hadden, proef te spelen. Toen ik na een half jaar te horen kreeg dat ze mij voor die baan uitgekozen hadden, was ik stomverbaasd”. De omstandigheid dat de toen 26-jarige prganist, zijn studies aah de conservatoria Van Groningen en Utrecht met de hoogste cijfers voor improvisatie had afgesloten, zal bij de voorselectie zeker hebben mee gespeeld en het klinkend resultaat deed de rest. Dat het bij Bolt om een uitzonderlijke begaafdheid ging inzake improviseren, werd een paar jaar later op schitterende wijze bevestigd toen hij in 1956 als win naar uit het improvisatie-concours van de Haarlemse Orgelmaand tevoorschijn kwam en, er in 1957 opnieuw als eerste eindigde. Na in 1953 als stadsorganist en opvolger van George Robert te zijn aangesteld, nam hij bovendien 'tijdelijk Robert’s verplich tingen betreffende de wekelijks terugke rende gemeentelijke orgelconcerten over. Twee jaar later werden Albert de Klerk en Bolts activiteiten op orgelge bied, wordt in het kader van deze festiviteiten voorts een kleine orgel-excursie gehou den. Deze begint om 15.30 uur met een bespeling door Bolts oudleerling Aldert Winkelman op het Van den Brink-orgel in Negermusical komt glamour tekort I zeventigjarige sterren van toen, die vier jongeren meevoeren op een tocht langs alle grote clubs uit het verleden. Zo zien we eindelijk eens de Savoy Ballroom, de Cot ton Club, Lafayette, Small’s Paradise en nog enkele illustere gelegenheden van bin nen. Helaas schort er zowel aan deze opzet als aan de presentatie het een en ander. Om met het eerste aspect te beginnen, musi cals (en ook bijvoorbeeld operettes) zijn altijd op onnozele themaatjes gebaseerd, maar in Bubbling Brown Sugar slaan de verbindende tekstjes wel alles. Na afloop van de show ben je geneigd te denken dat Harlem vroeger een groot uitgaanscen trum was, waar blank en zwart op vertrou welijke voet met elkaar omging en iede reen in een zekere welstand leefde. Nu weet ik ook wel dat musicals alles senti menteel en rooskleurig weergeven, maar AMSTERDAM. Sentiment is goede koopwaar. Een Amerikaanse toerist die Amsterdam voor een kort verblijf aan doet, wordt wijsgemaakt dat hij Holland pas leert kennen nadat hij een rondvaart- tochtje heeft gemaakt of zich heeft aange meld voor een uitstapje naar Volendam en Marken. Omgekeerd zou een Nederlandse toerist die New York bezoekt best een kijkje willen nemen in de ooit zo swingen de negerwijk Harlem. In beide gevallen zouden we de reislustigen deze plannen willen af raden. In de Amsterdamse grach ten leidt een onvervalste rioollucfit de aandacht voor de trapgevels af en in Har lem is het tegenwoordig minder prettig stappen. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. De première van to neelgroep Sater’s produktie „Het verhoor een Hollands beroepsverbod bestaat dat?”, die op 11 en 12 september in Utrecht zou zijn, is uitgesteld tot 11 en 12 oktober. Het verzetten van deze eerste voorstellin gen moest gebeuren in verband met plotse linge ziekte van regisseur Peter de Baan. Dé nieuwe première is in de Toneelschuur in Haarlem. samenwerking met de rijksdienst voor de Monumentenzorg inhoudt. Naast de twee of drie bespelingen die hij jaarlijks verzorgt in het kader van de Haarlemse gemeentelijke orgelconcerten, geeft Klaas Bolt zo gemiddeld elke maand een recital in andere plaatsen. Verder wordt hij veel uitgenodigd voor „inspelin- gen” van gerestaureerde, maar ook van nieuwe orgels, zoals volgend jaar voor de afwisseling eens in het verre Japan staat te gebeuren. Bolt komt er naast zijn bestuurlijke en op de praktijk gerichte activiteiten aan de Orgelmaand, ook nog toe om cursussen in het buitenland te geven, zoals in Boston en Princeton in de Verenigde Staten. De meeste publieke belangstelling trek ken misschien toch wel de zogenaamde „Orgeltochten”, die door hem sinds 1970 worden georganiseerd en die hem grote faam bezorgden. Destijds een nouveanté, heeft dit initiatief inmiddels in andere re gio navolging gevonden. Klaas Bolt prijst zich zeer gelukkig met zijn baan. „Zoals ik het nu heb, is het wat mij betreft ideaal. Ik ben bespeler van een uniek orgel. Het Müller-orgel is de vol maakte synthese van twee belangrijke ont wikkelingen, namelijk de oud-Hollandse en de Noord-Duitse richting zoals die via Arp Schnittger naar ons land is gekomen. En het front zie ik als culminatiepunt van de orgelbouw in Nederland. Het is zo uitge kiend van proporties, dat het ondanks z’n enorme afmetingen, niet plomp of massief maar eerder elegant aandoet. Bovendien staat dit grandioze instru ment opgesteld in een al even uniek kerk gebouw met een prachtige akoustiek. Ik zou m’n omstandigheden als organist niet kunnen verbeteren”. Daarbij heeft Boft zo’n afwisselend le ven vanwege alle eerder genoemde, met elkaar verband houdende maar verspreid liggende activiteiten, dat hij naar zijn zeg gen in „een geweldig interessante wereld” leeft. De gemeentezang was en is nog altijd Bolt’s grote liefde. De psalmen, die de kerkorganisten in de barok uitnodigden tot het maken van alle mogelijke variaties; in de Romantiek idem tot harmonisaties en die zelfs in de vrijere tonaliteit bruik baar blijken, nemen daarbij voor hem de belangrijkste plaats in. De samenzang van deze melodieën „waarvan de constructie zo simpel, maar de muzikale waarde oneindig hoog is” betekent voor hem als kerkorganist heel erg veel. Bolt ziet het gewicht dat hij deze ge meentezang toekent dan ook raak gesym boliseerd in het front van „zijn eigen” Müller-orgel, waar de zingende psalmdich ters David (met de harp) en Asaf het hoogst zijn afgebeeld, namelijk boven de grote pedaaltorens links en rechts, terwijl de instrumentalisten pas op ’t tweede ni veau komen. „Een orgel is niet in de eerste plaats om naar te luisteren, maar om bij te zingen”. „We hebben nu vijf zangdiensten per jaar ingesteld, waarmee we misschien ook mensen van buiten de kerk kunnen trek ken. ’t Orgel klinkt dan heel anders dan tijdens de concerten. Dat is iets merkwaar digs”. „Ik hoop op veel bezoek bij mijn eigen jubileum-zangdienst, deze zondag. Bezoek van mensen die dan met overgave zullen meezingen. Dat zou een groot cadeau voor mij betekenen”. (De Gooise Uitgeverij) 4. Heleen A. M. Halverhout VAN SPIT EN GRILL (Van Dishoeck) 5. DE INDIANEN (National Geographic Sooiety/De Haan) 6. Dick Laan PINKELTJE SERIE (Van Holkema Warendorf) 7. Jaap ter Haar GESCHIEDENIS VAN DE LAGE LANDEN, 4 delen (Fibula-Van Dishoeck) 8. Jaap A. M. Kramer/Theo Kampa/Peter Los VETUS VAARGIDSEN, 3 delen (De Boer Maritiem) 9 MARITIEME GESCHIEDENIS DER NEDERLANDEN, 4 delen p.d. 95,- De Boer Maritiem) 10. Jaap ter Haar/Dr. K. Sprey HET ROMEINSE KEIZERRIJK (Fibula-Van Dishoeck) Barry Neil Kaufman VERBROKEN STILTE, Het verhaal van een autistisch kind (Van Holkema Warendorf) (verkrijgbaar in elke boeknanaei)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 13