I I jren lurlijk /ijken, iberen n. An die tot >n ver- us het a pc* 11 ZOEKEN NAAR BLIJVEND GOEDE OPLOSSINGEN !t 5 I i 3 - FJ t? 1 ■4 I 0 A Uit de stad weg Coöperaties w L I Bk H I IBi J b I K v 1 I I 1/ 9 1 - im Velen in derde wereld hebben nooit een kans gehad Lijkverbranding in Calcutta Mother Teresa (midden) met enkele medewerksters Een typerend beeld voor de alleramsten in Calcutta: het h/k van een schappelijk systeem te doorbreken is natuurlijk geen simpele zaak. Het aanleren van hygiene is een belan grijke zaak. Hier leert een moeder hoe ze haar kleuter in het schuim moet zetten. haar vader aan de drank raakte, omdat hij geen werk had, liet hij zijn vrouw en dochtertje in de steek. Die twee zochten een plekje bij het stati on, waar ze ’s nachts konden slapen. problematiek ook enorm. In een ruimte van twee vierkante meter wonen complete, grote gezinnen. Ie dereen zit boven op elkaar. De man nen zijn vaak verslaafd aan alcohol om alle ellende weg de drinken. Die alcohol wordt in de slums gepompt door rijke handelaren. Zo hoorde ik vertellen over lieden uit de staat Bihar, die trucs met melasse laten aanvoeren, waarmee dan een ge meen soort alcohol wordt vervaar digd. Een kwart van de verpauperde bevolking drinkt illusies. Een soci aal werker: „Die handelaren verdie nen goud aan de ellende van ande ren. Kleine winkeltjes met die likeur halen een omzet van 20.000 roepies per maand. Pas nog stierven er hier vier jonge mensen aan leverziekten. Drank is hier niet verboden, zoals bijv, in Madras”. In de omgeving van het centrum van Frère Gaston ontmoette ik het Franse echtpaar Leo en Francoise Jalais. Jaren geleden troffen ze el kaar daar. Ze waren onafhankelijk van elkaar als vrijwilligers geko men. Ze zijn nu helemaal onderge doken'in de slums; leven er samen met de bevolking; helpen mee aan het sociaal centrum; hebben zelf ook een opvangplaats gemaakt voor kin deren. Hun eigen kinderen (twee) leven met de andere kleintjes en spreken de volkstaal. Je kunt je af vragen of dat allemaal zin heeft, Of het geen druppel op de witgloeiende plaat is. Maar dat is praten vanuit een luie-stoel-standpunt. Als je ziet hoe de slumbewoners blij zijn, dat er aandacht aan hun problemen ge schonken wordt dan hoef je geen antwoord meer op zulke vragen. Dan blijft voor ons slechts de taak om dat soort werk te kunnen laten voortduren. Geen wonder, dat de communisten, met name op het platteland, actief zijn. Tijdens de deelstaat-verkiezin- gen ben ik op mijn tocht door het platteland van Andrha Pradesh heel wat communistische activiteiten te gengekomen. Het percentage com- munisten-stemmers is nog klein, maar bij een grotere bewustwording van de massa (nu kan men alleen nog maar in de grote steden TV ontvangen, zwartwit en van matig gehalte) zal het niet verwonderlijk zijn als die macht groeit. Het kapita lisme in zijn meest feodale structuur name te st'e- lalisti- et wel at alle i’eresa 1 niet -geten a onze t naar ied in ft. Zo t aan- lerlan- doen: zuster belten 'S ver- n een betere heeft nu nog praktisch overal het rijk alleen. In de steden zijn de vakbonden nog te veel verdeeld. Zij kunnen nog weinig uitrichten. Het verdeel-en-heers-principe wordt be drijvig toegepast. En wat zou men? De arbeidsmarkt geeft de werkge vers geen zorg. Er zijn werkers ge noeg te krijgen voor een marginaal loon. De stroom van buiten naar de stad gaat maar door. Met alle pro blematiek vandien. Neem die eens van de jonge meisjes, die als hulp in de huishouding in de stad willen gaan werken. Ze worden volledig uitgebuit voor een hongerloontje en daarbij meestal seksueel misbruikt. Katholieke zusters in Bombay heb ben een tehuis ingericht, dat als een soort arbeidsbureau en bescher- mingsinstituut voor die meisjes op treedt. Voor de meisjes worden werkgevers gezocht, die een con tract met strenge voorwaarden moe ten tekenen. Gecontroleerd wordt of men zich daar aan houdt. De meisjes kunnen ’s nachts in dat tehuis sla pen, volgen er avondonderwijs, krij gen medische verzorging enz. Met speciale sociale projecten pro beert men de stadsimmigranten weer naar de buitenkant van de stad, naar het platteland eromheen, te krijgen. Zo is er bij Calcutta het zg. Groene Triangel-project. Men ontwikkelt er kleine industrievesti gingen, werkplaatsen; men bouwt er redelijke huisjes; men koopt in coö peratief verband bouwgrond; men totaal wegnemen van eigen initiatief en gevoel voor eigenwaarde. Daar wordt, zij het meestal kleinschalig (maar wat heet in een land als India klein?) aan gewerkt. Is het bijvoor beeld kleinschalig als duizend men sen per dag medische hulp komen halen in een sociaal-medisch cen trum, zoals dat gerund wordt door een Zwitserse broeder en een Frans echtpaar in Bilkhana, een Moslim- slumwijk in Calcutta? Frère Gaston heeft de steun van een doktersteam, dat op vrijwillige basis helpt. Er is een crèche, zodat moeders kunnen gaan werken en geld verdienen voor hun eigen kin deren. Er worden huisjes gebouwd, waar tot nu toe slechts gammele huttén stonden. De (nog open) riole ringen en paadjes tussen de huizen in de slums worden van beton ge maakt, zodat die in ieder geval zo veel mogelijk schoon gehouden kun nen worden. Er worden klassen ge vormd, waar de kinderen les krij gen, maar ook goed voedsel. Er wordt de mensen zoveel mogelijk bijgebracht, dat ze door werk wel licht los kunnen komen uit die naar beneden drukkende sfeer. Dat houdt in dat men probeert voor werk te zorgen. Er worden werk plaatsen opgericht, waar via hande narbeid of met kleine machines pro ducten voor bedrijven kunnen wor den vervaardigd, zoals matten, man den, kleedjes (met kleine weefgetou wen) of artikelen, die ze zelf kunnen gaan verkopen. Frère Gaston: „Het is een eerste aanzet, een basis. Zo kunnen de mensen zien, dat het ook anders kan. Zelf voor een goede hygiëne zorgen; zelf werkzaam zijn. -Het draagt bij tot een grotere bewust wording; tot een wat menselijker leven. Natuurlijk moeten de mensen nog veel leren. Ze hebben nooit een kans gehad. Als je ze eten geeft via hulporganisaties als Caritas, Ca re enz. moet je er op letten, dat je ze eerst de vitaminenrijke biscuits geeft en laat opeten, voordat ze hun rijst krijgen. Anders nemen ze die biscuits mee en verkopen ze. Dat kun je ze niet kwalijk nemen, als ze op een niveau leven, waar elke roe pie (32 cent) als een stukje goud voor ze is. Er worden pompen geslagen voor goed water en er wordt voor electriciteit gezorgd." Het zijn niet alleen huisvestings- en voedselproblemen, die de slums teisteren. Moreel en sociaal is de Op alle mogelijke manieren wordt geprobeerd de gang naar de stad vanaf het platteland af te remmen. Misschien ligt de mogelijkheid in het formeren van coöperaties (daar wordt hier en daar intensief mee gewerkt) zodat landarbeiders op den duur zelf een lap grond kunnen krijgen en ze niet meer afhankelijk zijn van de uitbuitende kaste van landlords. We noemen daar het be grip kaste. Ook dat speelt in India natuurlijk een grote rol. De hindoe- godsdienst kent nu eenmaal het sys teem van de kasten, met de Brahma nen aan de top. Wie onderligt is er slecht aan toe. Mensen uit de lage kaste kunnen tijdens hun leven nooit een stap hoger komen. De ho gere kasten delen de lakens uit en hebben het geld. De paria’s, de uit gestotenen kunnen slechts genade brood eten. De laatste tijd komen zij echter meer en meer in opstand, zoals dezer dagen weer bleek. Dat eeuwenoude culturele Overdag trokken ze de stad in om wat eten bij elkaar te krijgen. Op een ochtend vorig jaar ging het meisje alleen op pad. Toen ze ’s avonds terugkwam bij het station was haar moeder weg. Ze was ge- Een communistische verkiezingsoptocht in India. zet er scholen op; er komt een zie kenhuisje. Dat gebeurt voor een deel met Duitse en Nederlandse financië le hulp. Als de mensen maar een in hun ogen al redelijk bestaans minimum hebben, dan komen ze wel. Nu trekken ze naar de stad, omdat op het platteland hoogstens vader en moeder iets met landar beid kunnen verdienen, maar in de stad ook de kinderen wat bij elkaar kunnen scharrelen (over een verbod SM en tuurlijk niet te praten). Daardoor wordt het totaal gezinsinkomen in de stad wel groter dan erbuiten, maar de mensen vergeten als ze ko men, dat het leven in de stad ook al weer relatief gezien natuurlijk duurder is. Een project als dat van de Groene Triangel kan wellicht de goede weg aangeven. De realiteit blijft echter, dat je overal in de grote Indische steden achter de westers aandoende facade (overblijfselen vaak van de Britse overheersing) de discriminatie, ar-, moe en ellende ziet en ruikt. Iedere scharrelaar in lompen, iedere slum- bewoner draagt zijn eigen tragedie met zich mee. Zoals dat meisje Fari da in Bombay, dat ik sprak. Toen een dochtertje had. Ze hadden het lichaam van de moeder wegge haald... Het meisje ging aan het zwerven totdat ze terecht kwam in het tehuis voor werkende meisjes, dat ik al eerder noemde. Zij hoeft althans op dit moment niet meer op de vuilnishopen van de rijkere lieden te graaien naar nog bruikba re kooltjes voor een vuurtje om eten te koken. Zij is één van de gelukki gen, die dank zij hulp van mensen- met-een-hart (en indirect dank zij geldelijke steun van hulporganisa ties) hoop heeft gekregen op een leven als een menselijk schepsel. Je zou eigenlijk wensen, dat iedereen daar eens een paar dagen kon rond kijken. ■j f 1 r-'- - i s 'Wr - - A ■y ■>- ■X'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 21