««Si rw B ■WWW»*?’* met unieke collecties voor publiek opengesteld Verblijf waar keizer Wilhelm zijn afstand ondertekende „Amerongen” I 11 I gr Ol U BB I '1 hb ■BW Ridderhofstad Vorsten portretten 22 door Cees Straus Eigenlijk is het met Kasteel Amerongen altijd een ietwat vreemde zaak geweest. Iedereen kent wel het forse gebouw dat niet in het minst zijn populariteit te danken heeft aan het feit dat hier de Duitse Kaiser na een verblijf van twee jaar in 1920 afstand van de troon deed. Een soort bekendheid die het moet delen met Huize Doorn waar de vorst ook al heeft verbleven. Als je aan iemand vroeg of ie Kasteel Amerongen ook wel eens van binnen gezien had, dan kreeg je steevast een ontkennend antwoord want verder dan de niet bijster interessante tuin zijn naar verhouding maar weinigen gekomen. Bij de bewoners is blijkbaar weinig belangstelling voor vreemde kijkers geweest, zodat toeristisch bezoek aan het kasteel tot de schaarse uitzonderingen behoorde. Kortgeleden is daar verandering in gekomen. De Bentincks, die het kasteel generaties lang bewoonden, zijn niet langer de eigenaar van het gebouw. Ze hebben het vorig jaar verkocht aan de Utrechtse Kastelenstichting die het gebouw nu voor het publiek heeft opengesteld. Er is praktisch vrije wandeling door de zalen en gangen en voor wie maar een greintje plezier in oude maar nog levende zaken heeft is het zeker de moeite waard een ochtend of middag naar Amerongen te gaan dat behalve dit kasteel ook een charmante dorpskern heeft met als voorname attractie de woonstede van onze ambitieuze vice-premier. 1 ÏXWi BW' De baron past op het kasteel trage, Op de bovengalerij is een flink deel van de collectie portretten te zien. Tegen de achterwand staat een aardig kabinetorgel van Bëtz. Een fraai hemelbed in de stijl van Daniel Marot siert de Lodewijkkamer. ir- en d vrij uken, et 4e arket, idka- imer, staat r- en istige n en Uniek voor een Nederlands kasteel is de dubbele brug over de slotgracht die hoofdzakelijk diende om personeel en leveranciers een eigen ingang te geven. korzelig afgedaan met een verwij zing naar een niet onaardig boekje dat a raison van enkele guldens voor elke bezoeker aan de kassa klaar ligt. Het' blijkt trouwens dat de baron niet zo heel veel meer afweet van het kasteel; op vragen die ontstaan na dat hij bepaalde passages uit het boekje op slecht verstaanbare wij ze heeft voorgedragen geeft hij vrij blijvend of vage antwoorden. Nau we banden met Kasteel Amerongen heeft de baron trouwens niet: hij is zelf bewoner van Kasteel Renswou- de, overigens niet zo ver van Ame rongen. De toegang tot kasteel Amerongen. Het uiterlijk van het gebouw dateert van 1672 toen een grondige vernieling van het oude slot restauratie noodzakelijk had gemaakt. Toch is er over Amerongen bijzon der veel te vertellen. We moeten voor het begin terug naar de in neve len gehulde Middeleeuwen die over het kasteel niet zoveel loslaten. Het Lid MM lomccJ is aan het einde van de 13e eeuw door graaf Floris V als leen terugge geven aan de Heren Borre en Diede- rik van Amerongen en daarvoor is het een ridderhofstad geweest met een aanzienlijk lapje grond erom heen. Over de stichtingsdatum van deze ridderhofstad is echter niets bekend. Verschillende generaties Borre,. Van Culemborch en Van Hemert bewonen het huis dat vervolgens in 1577 voor het bedrag van acht mille wordt gekocht door Goert van Reede, ambassadeur van de Repu bliek der Nederlanden. Het geslacht Van Reede levert de regering tal van staatslieden en ambassadeurs. Zo zal Godard Adriaan gezant worden aan het hof van de Keurvorst van Brandenburg. Hij is dat ook als in 1672 de binnengevallen Fransen hem bevelen naar Amerongen terug te keren van zijn post. Van Reede weigert met als resultaat dat het kasteel door de Fransen praktisch geheel wordt uitgebrand. Ook voor Van Reede wordt 1672 met recht een rampjaar maar zijn eega, de Engelse Margaretha Turnor, gaat niet bij de pakken neerzitten en begint dade lijk met een plan voor de herbouw. Het aanzien en uiterlijk van het kas teel zoals we dat nu kunnen zien, gaat terug op deze tijd. Van alles wat daarvoor bestond is nu niets meer terug te vinden. Het huis wordt hersteld in de ei gentijdse stijl van de late 17e eeuw. Het gaat een architectonische strengheid krijgen de bouwer is waarschijnlijk een leerling van Ja cob van Campen of van Pieter Post geweest en het berust op een zuiver vierkante grondslag. Er ko men drie verdiepingen die bekroond worden door een driedelig dak. Het geheel maakt een evenwichtige, maar niet erg vriendelijke indruk. Belangrijker dan het exterieur zijn de vele collecties die in het kas teel zijn te zién. Baron Taets: „Het gaat hier om een unieke verzame ling meubelen en schilderijen die afkomstig zijn van een en dezelfde familie. Na de Van Reede’s hebben hier de Bentincks vele eeuwen ge woond en in de loop der tijden heeft iedereen met zijn eigen smaak aan de verfraaiing van het huis bijgedra gen. Steeds zijn er meubelen van eerste kwaliteit aangeschaft en het geheel laat een vermenging zien van topstukken met gewone zaken zoals dat indertijd het geval is geweest”. stemd zijn geweest voor de chique bezoekers die het kasteel frequen teerden. Tot hem moet bijvoorbeeld admiraal Cornells Tromp hebben behoord die hier in 1677 heeft rond gelopen en natuurlijk de al eerder genoemde keizer Wilhelm II. In de Gobelinkamer staat het bureau waarachter hij zat bij het paraferen van zijn abdicatie. Een borstbeeldje vormt een van de herinneringen aan dit feit. Gaan we naar de bovenverdieping hoger kan niet omdat de laatste Bentinck daarboven zijn woonver trekken heeft dan valt eerst een vitrine op met fraaie geweren en pistolen. Schuin daar tegenover staat een kabinetorgel dat in 1780 werd besteld bij de vermaarde or gelbouwers Batz. De balustrade en het plafond werden eveneens door Cuypers veranderd, maar de archi tect van het Rijksmuseum en de RK Bavo deed het met zoveel smaak dat het nauwelijks opvalt dat hier stijlen uit verschillende periode dooreenlo pen. In de Lodewijkkamer treft voorts een wat somber aandoend hemelbed op dat stijltrekjes verraadt van Da- derne toilet, <apel. sani- weest. Zp bezit het huis een uitvoe rig archief, de talloze corresponden tie die compleet is gebleven levert nu een rijke verzameling. Zoals de Van Reede’s heeft het geslacht Ben tinck tal van regeringsvertegen woordigers gekend. Dat bracht weer contacten ftiet vorsten met zich mee waarvan een goed verzorgde collec tie vorstelijke portretten getuigt. „Zeker voor een particulier huis is dit een uitzonderlijke collectie”, al dus de heer Taets die ook graag wijst op de continuïteit in de familie portretten die vanaf de 16e eeuw geen onderbreking kent. „U moet hier echter geen bijzondere werken uit stilistisch oogpunt verwachten of grote namen. Het zijn vooral de vor- stenportretten die belangrijk zijn”. Ook de antiekliefhebber. komt op Kasteel Amerongen ruimschoots aan zijn trekken. Er is een fraaie Gobelinkamer die rond de eeuwwis seling door bouwmeester Cuypers opnieuw is ingericht. Aan de wand hangen tapijten met voorstellingen naar Teniers die in het Vlaamse Oudenaarde zijn gemaakt en de kenner weet dat hier kwaliteit met een hoofdletter wordt geschreven. In de gangen tussen de verschil lende vertrekken staan een paar grappige draagkoetsjes die ooit be- Baron Taets van Amerongen: „Er is eer der te veel, dan te weinig" Hooglijk benieuwd naar de ge schiedenis van het kasteel hadden we via zijn secretaresse een af spraak gemaakt met de huidige be heerder, baron Taets van Ameron gen, oud-conservator toegepaste kunst van het Centraal Museum in Utrecht. Eenmaal gearriveerd op het kasteel, waarbij eerst de dubbele brug móet worden genomen het personeel en de leveranciers kwa men aldus een verdieping lager bin nen zodat de hoofdbewoners be spaard bleven van het uitzicht op •hun ongetwijfeld volkse tronies blijkt de afspraak toch niet hele maal te kloppen. Baron Taets bij fotograaf Frits Droog komt onweer staanbaar een liedje bovendrijven van een niet geheel onbekende caba- retier ontpopt zich als een nogal norse en stugge man die het in dit stadium niet op publiciteit heeft be grepen. Met veel afwerende gebaren vertelt hij dat het kasteel nog niet is voorbereid op de komst van het gro te publiek, „we hebben hier nog I i maar kortgeleden een toilet laten aanleggen”, zo deelt hij mee, waar bij onmiddellijk de vraag rijst waar dan het personeel het sanitair kon gaan bekijken. Begerig naar een smeuiig verhaal over de ontstaanshistorie van het kasteel houden we dapper vol wan neer we eenmaal zitten in het werk vertrek van de heer Taets. De baron zit nu inmiddels achter zijn bureau, denkend hoe hij zo’n horzel op de beste manier uit zijn kamer kan krijgen waarbij tegelijkertijd het werk kan doorgaan. Vragen naar die geschiedenis worden dan ook De Bentincks zijn volgens de ba ron een „bewaarderige” familie ge- niel Marot, de Franse ontwerper die in Nederlandse dienst heeft ge werkt. Baron Taets: „We zijn voorlopig niet van plan in de huidige opstel ling veranderingen aan te brengen. De collectie blijft in principe zoals ze is. Er is eerder te veel dan te weinig, maar aanvullingen’ kunnen altijd worden overwogen, al is er weinig geld voor. De nadruk blijft vallen op het permanente karakter. In de eer ste twee jaar is er geen ruimte voor, maar we overwegen om ook in de winter publiek te trekken door mid del van kleine tentoonstellingen of misschien concerten.” Wie Kasteel Amerongen wil bezoe ken, kan er van dinsdag tot en met zaterdag tussen 10-17 uur terecht en op zon- en feestdagen van 14-17 uur. Op maandag gesloten. Het seizoen loopt van 1 april tot 1 november, daarna wordt het bij ontstentenis van verwarming te koud. Erg druk is het er nog niet, maar daar kan verandering in komen als straks de reisbureaus hun klanten voor het kasteel af leveren. Het kasteel ligt even buiten het centrum in een bos rijke omgeving. Neem wel een ther mosfles mee of koelboxje want over een eenvoudig kopje koffie beschikt ook de baron niet. ■nj Mr Tjfc

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 23