Akkerman Solution 1 Van gehucht tot stad in prenten te Margriet: boeiend beeld sociale veranderingen i I I Christopher Farr ifc a r Neerlands Hoop Rhinestone Queen MUZIEK THEATER ALLERHANDE H Mwijzer hl 131 17 UITWIJZER 19 7 8 SEPTEMBER DON D E R D A G 7 BRIEVENRUBRIEK BRON SOCIOLOGISCH ONDERZOEK i, Mis. om I u WL?26 XX □BA ’Bv U'VWRE bibliotheek |J T.K. De voorstelling begint om 20.30 uur. d. Or HENNY ORRI H.R. „Door de eeuwen heen” door John S. Goodall, uitgave Ploegsma, prijs 16,90. 13a, Haarlem, zaterdag om 20.30 uur de groep Solution met Jan Akkerman. Barrie Keeffe. Op woensdag ook de première van En nou ik.(Vergeet het maar) van Toneelgroep Centrum in de Toneelschuur (III), Smedestraat 23, Haarlem. Vanavond, vrijdag, zaterdag en dinsdag zijn er try-outs van deze twee eenakters van de Engelse toneelschrijver Barrie Keeffe. Eddy Habbema heeft de regie over beide stukken, waarin problemen rond Schoolverlaters centraal staan, met een duidelijke verwijzing naar jeugdwerkloosheid en jeugdcriminaliteit. Klavecimbelrecital. In de Waalse Kerk op het Begijnhof in Haarlem wordt zaterdagavond een klavecimbelrecital gegeven door Christopher Farr. Hij speelt onder meer werken van Bach en sonates van Scarlatti. Het concert begint om 20 uur. Christopher Farr is een Engelsman van geboorte die in 1968 naar Nederland kwam om zijn opleiding aan het Amsterdamse Conservatorium en bij de befaamde klavecinist Gustav Leonhardt te voltooien. Daarvoor studeerde hij aan het Trinity College of Music in Londen. Leo van Doeselaar besloot in mei zijn orgelstudie aan het op maandag 18 september is er geen voorstelling. Neerlands Hoop. Woensdag geeft Neerlands Hoop in de Haarlemse Stadsschouwburg de première van het nieuwe programma De Neerlands Hoop Code. Met Freek de Jonge, Bram Vermeulen en gitarist Jan de Hont. Zelf zegt Neerlands Hoop over de nieuwe show: „We komen via baldadige trucs en stunts tot een kort maar krachtig programma, flitsend en overzichtelijk als de cijfers op uw zakrekenmachine.” Neerlands Hoop blijft in Haarlem tot en met 23 september; Jimmy Berghout, die in „En nou ik” de hoofdrol speelt en in „Vergeet het maar” ook een belangrijk aandeel heeft: „Wat zich erin afspeelt is soms bijna op het cabareteske af, maar in wezen is de ondergrond die volkomen uitzichtloosheid, door het gebrek aan vertrouwen in de maatschappij, waar de jeugd in moet. Dat kom je nu toch normaal ook tegen bij heel veel jongeren.” En nou ik.(Vergeet het maar) blijft de hele maand september in de Toneelschuur. De Rhinestone Queen. Van 13 tot en met 16 september speelt Onafhankelijk Toneel „De Rhinestone Queen” een tragikomedie van Gerard jan Rijnders, in de Toneelschuur I. Het stuk werd geschreven in opdracht van Onafhankelijk Toneel ter gelegenheid van de opening van schouwburg Zuidplein in Rotterdam. Sweelinckconservatorium bij de Haarlemse stadsorganist Albert de Klerk. In juli verzorgde hij een zondagmiddagconcert in de Notre-Dame in Parijs. Wyneke Jordans werd in 1973 toegelaten tot het Sweelinckconservatorium, waar zij studeert bij Jan Wijn. Jan Akkerman. Ter gelegenheid van de opening van het nieuwe seizoen in het jongerencentrum DAC, Ripperdastraat Tubby Boots, die ik in Baltimore voor het eerst ontmoette.” De voorstelling begint om 20.30 uur. Solution, een viermans-groep uit Groningen, die al een kleine tien jaar meedraait in het Nederlandse popwereldje, bestaat uit Tom Barlage (saxen), Guus Willemse (bas), Willem Ennes (toetsen) en Hans Waterman (drums). Hun muziek, die zeer is beiïnvloed door jazz en funk, heeft symfonische trekjes. Gedurende de maand september wordt een kleine Cabaret. Vrijdagavond om 21 uur start het cabaret „Inkeep” met het nieuwe programma „Zand er over” in Sociëteit Artemis, Heereweg 48, Lisse. „Inkeep” trad twee jaar lang op met „grote boodschap”. In „Zand er over” wordt geknipoogd naar de dood en andere ver(r)assingen. „Een programma om je dood te lachen dus”, zeggen de leden van „Inkeep”, te weten: Frieda van Bentum, Laura Leermakers, Stefanie Hooy en André Leek (piano). De toegang is gratis. tournee gemaakt langs een aantal Nederlandse clubs met de bekende Nederlandse gitarist Jan Akkerman (ex-Focus). De samenwerking tussen de vijf musici is vooralsnog van tijdelijke aard; derhalve een unieke kans om het collectief in Haarlem aan het werk te zien. Normaal. In Jongerencentrum Donkey-Shot A. Verherentstraat 1, Heemskerk treedt vrijdagavond de rock-groep Normaal op. Deze band, die uit de Achterhoek komt en zingt in het boerse dialect van die streek, heeft enkele hitjes gehad, onder andere „Oerend hard”. Donkey-Shot is vrijdagavond geopend van 20 tot 1 uui oor iedereen boven de zestien. SBK. Gedurende de gehele maand september is Louise van Goor met etsen te gast op de bovenzaal van de Stichting Beeldende Kunst Kennemerland (SBK), Gedempte Oude Gracht 121 in Haarlem. De openingstijden zijn dinsddag tot en met vrijdag van 13 tot 17 uur, op zaterdag van 11-17 uur en bovendien op donderdagavond van 20-22 uur. Krankzinnigen tekeningen. In Sancta Maria, het psychiatrisch ziekenhuis aan de Langevelderlaan 1 in Noordwijk worden in het kader van het gouden jubileum festiviteiten georganiseerd waaronder ook een expositie valt. In de kapel van het ziekenhuis zijn in de periode van vrijdag 8 tot en met 15 september de zogenoemde „krankzinnigentekeningen” van Jan van Herwijnen te zien, afgewisseld met een keuze uit zijn andere werk. Van Herwijnen heeft zich gedurende enige tijd beziggehouden met het uitbeelden van zielszieke mensen. De serie, die in etsvorm werd neer gelegd, is op verschillende plaatsen in den lande getoond en maakte algemeen een diepe indruk door het grote inleveringsvermogen dat de kunstenaar ten aanzien van zijn onderwerp bezit. Met uitzondering van donderdag 14 september kan men dagelijks in de kapel terecht van 14-17 uur. Schiphol. Tekeningen van Aad Labadie en keramiek van Koos Wassenaar wordt geëxposeerd tot 9 oktober in het stationsgebouw van de luchthaven Schiphol. De expositieruimte bevindt zich op de derde verdieping nabij het restaurant Aviorama. Van 12 tot 21 uur geopend. Historie. Bennebroek in 325 prenten is de titel van een tentoonstelling over de historie van dit bollendorp dat 325 jaar bestaat en die van 9 tot en met 17 september is te zien in het gemeentehuis van Bennebroek. Burgemeester J. de Widt opent de expositie morgenavond om 20 uur. Men kan er op werkdagen van 10-12.30 uur en van 20-22 uur terecht en bovendien op zaterdag van 14-17 uur. „Bennebroek in 325 prenten” wordt verzorgd door de Culturele Kring en de vereniging Oud Heemstede-Bennebroek. De Ark. Marianne Smit toont tekeningen in café-bistro De Ark, Nieuw Heiligland 3 in Haarlem. Tot 2 oktober geopend, dagelijks van 17-2 uur ’s nachts, op zondag vanaf 14 uur. R.K. Bavo. In plaats van Bernard Bartelink zal Marco Bij de Vaate zaterdagmiddag (15 uur) de driekwartiers orgelbespeling in de R.K. Kathedrale basiliek Sint Bavo aan de Leidsevaart te Haarlem voor zijn rekening nemen. Hij bespeelt niet het Willibrordorgel, dat tijdelijk buiten gebruik is wegens werkzaamheden, maar het kleinere koorogel. Gespeeld worden werken van onder meer Bach, Brahms, Reger en Vierne. Gemeentelijke orgelbespelingen. Het Müller-orgel in de Grote of St. Bavokerk te Haarlem zal komende week tijdens twee gemeentelijke orgelbespelingen tot klinken worden gebracht. Bernard Bartelink neemt dinsdagavond (20 uur) achter de speeltafel plaats, Piet Kee doet dat volgende week donderdagmiddag (15 uur). Koffieconcert. De serie koffieconcerten, die de Haarlemse afdeling van de Koninklijke Nederlandse Toonkunstenaars Vereniging jaarlijks op het Landgoed Groenendaal in Heemstede organiseert, gaat zondag weer van start. Het Bourdon Kwintet, dat gevormd wordt door leden van het Noordhollands Philharmonisch Orkest, te weten, Jan van den Berg (fluit), Henri Gouder de Beauregard (hobo), Jacques Meertens (klarinet), Paul Csonka (fagot) en Ronald Applegate (hoorn) verzorgt dit concert met werken van Danzi, Rossini, Barber en Ibert. Het concert begint om 11.30 uur. De koffie is gratis. ir- ir; 9- te „Margriet Weet Raad”, ge voel, gedrag, moraal in Ne derland 1938-1978 door C. Brinkgreve en M. Korzec, uitgegeven door Het Spec trum, prijs 9,50. Het contrast met de huidige adviezen is groot. Vrouwen moeten „voor zichzelf opkomen”, ze moeten „uitpraten” wat hen dwars zit en „eerlijk alles zeggen” wat er in hen omgaat. Een vrouw die in 1950 klaagde over haar man die drinkt en tierend door het huis loopt, krijgt te horen dat men „met begrip en lief de meer bereikt dan met ruzie”. In 1977 is bij een vergelijkbare klacht het advies: „Het wordt tijd dat U Uw mond open doet en tot actie over gaat. Dit is geen leven. Uw huwelijk is menson waardig. Interessant is echter de vraag in hoeverre de ad viezen in Margriet Weet Raad met name in het begin achter liepen bij wat in het algemeen werd gedacht. De toon van de adviezen op het gebied van de seksuali teit werd na het midden van de jaren zestig in ie der geval door de rest van de Margriet-redactie als „ouderwets” ervaren. Interessanter nog is of de adviezen, die Margriet Weet Raad, nu geeft niet verder gaan dan wat er door het grootste deel van de Nederlandse be volking wordt gedacht en in ieder geval wordt ge daan. Vrouwen werd geadvi seerd, wat voor gedrag de man ook ten toon spreidde - mishandeling, dronkenschap, slippert jes - zich weg te cijferen, offers te brengen en on verstoorbaar plichtsver vulling na te streven zon der woede of verdriet te mogen tonen. Geen ruzie, geen verwijten, geen toespelingen, maar be grip, tact, geduld, trouw en bewijzen van diepe ge negenheid, was het ad vies. De sociologen Chris- tien Brinkgreve van de Universiteit van Amster dam en Michel Korzec van de TH in Delft heb ben de ingezonden brie ven en adviserende ant woorden, die gepubli ceerd werden van 1938 tot 1978 in Margriet Weet Raad gebruikt als hoofdmateriaal bij een onderzoek naar verande ringen op het gebied van gevoel, gedrag en moraal gedurende de laatste 40 jaar in Nederland. De meest opvallende veranderingen hebben zich voorgedaan in de re laties tussen ouders en kinderen en tussen man nen en vrouwen. Vroeger werd in Mar griet Weet Raad blinde lings uitgegaan van het gelijk van de ouders. Kinderen moesten zich maar neerleggen bij de beslissingen van hun ou ders. In 1950 wordt het meisje dat verkering heeft met een jongen te gen de zin van haar ou ders, aangeraden daar onmiddellijk een einde aan te maken „Jouw ou ders willen het niet en daarmee is de kous af”. In 1966 zelfs nog schrijft Margriet aan de moeder van een meisje dat met een Spanjaard mee wil: „Als ik u was, zou ik die 18-jarige dochter vast binden aan haar stoel”. Het meisje dat in 1977 schrijft dat haar familie haar verloofde niet mag, krijgt echter te horen: „Je bent toch mans ge noeg om uit te zoeken in hoeverre hun waarschu wingen steek houden?” Een 17-jarig meisje dat moeilijkheden met haar vader heeft wordt gezegd dat ze best op kamers mag gaan, dat dat heel normaal is, helemaal niet egoïstisch. Rond 1970 vond deze grote verande ring in adviezen plaats. Margriet gaat vanaf die tijd meer de nadruk leg gen op de eigen verant woordelijkheid van kin deren, kiest ook duidelijk meer partij voor de kin deren. Het meest opvallende hoofdstuk in „Margriet Weet Raad” is dat wat gaat over de relatie tus sen man en vrouw. Tot diep in de jaren vijftig wordt de vrouw, die zich beklaagt over de slip pertjes van haar man, aangeraden zich maar bij de situatie neer te leg gen. Gelaten moeten vrouwen wachten tot hun man terugkeert van zijn uitstapjes. Deze tolerantie ten op zichte van mannen staat in schril kontrast met de waarschuwingen, die vrouwen in vergelijkbare situaties krijgen. In 1946: „Hou je van twee jongens tegelijk? Onzin, dat denk je maar! In je hart hou je het meest van je verloof de in Indië, maar al die overdreven liefdesbetui gingen van die andere jongeman strelen je ijdel heid”. Of uit hetzelfde jaar: „Behoud uw liefko zingen voor uw eigen man, voor uw kindertjes. Kunt U heusch met de hartstochtelijke zoen van een vreemde man op Uw lippen, de onschuldige mondjes van Uw kindert jes kussen...?” Harry Verbeke. Pim Bakker, initiatiefnemer van de wekelijkse zondagmiddag-jazzconcerten in zijn Zandvoortse Kousenpael, heeft voor zondagmiddag een van Nederlands beste tenorsaxofonisten, de Haarlemmer Harry Verbeke, uitgenodigd om als gastsolist op te treden bij het kwartet van Hans Keune. Harry Verbeke maakt al jaren deel uit van de Diamond Five, welk kwintet vooral grote bekendheid genoot in de zestiger jaren, toen dat orkest nog dagelijks optrad in de Amsterdamse Shéherazade. Het optreden van het kwartet Hans Keune met Harry Verbeke begint zondagmiddag om ongeveer 15 uur in de Kousenpael, Haltestraat 25, Zandvoort. The Midgetown Jazzband. Sherry Bodega „De Gravin” Gravinnesteeg 9, Haarlem heeft de oude live music-formule weer opgevat. Vanaf zaterdag zal het huisorkest The Midgetown Jazzband weer van zich laten horen en wel vanaf 22 uur. Peter ten Have. Zondagavond 22 uur speelt in café-bistro Colonel Stationsstraat 20, Zandvoort het trio Peter ten Have met als gastsolist de Amerikaanse trompettist Frank Grasso. I Kamermuziek. De Stichting Jeugd en I Muziek Haarlem presenteert zaterdag de I eerste Kamermuziek-avond van het I nieuwe seizoen. De uitvoerenden zijn de I pianiste Joke van Kregten en de I klarinettiste Hetty Kleipool. Op het I programma staan werken van Von Weber, Brahms, Poulenc, Debussy, Malipiero en HM Schumann. f Joke van Kregten studeerde aan het Utrechts Conservatorium bij Gérard van Blerk voor haar solodiploma. Daarna deed I zij aantekening begeleiden in Arnhem bij I Elisabeth van Malde. Nu volgt zij I privélessen bij Piet Vincent en geeft les in HH Barneveld en Leusden. Hetty Kleipool studeerde in Utrecht bij Jos D'hondt en Bas de Jong. Zij is I werkzaam in het Radio Kamer Orkest en HH geeft bijvak aan het Utrechts I Conservatorium. De kamermuziek-avond I heeft plaats in de Muziekzaal van Jeugd en I Muziek in Kultureel Centrum De Hf Egelantier, Gasthuisvest 47, Haarlem. De MF J wond begint om 20.15 uur en de toegang is Lohman-orgel. Zaterdagavond wordt er 4 Jen concert gegeven in de Witte Kerk in TJoordwijkerhout. Hieraan werken mee I Leo van Doeselaar, die het Lohman-orgel I bespeelt en Wyneke Jordans op piano. Er I staan werken op het programma van I Bernardo Pasquini, Domenico Scarlatti, I Wolfgang Amadeus Mozart". Gioacchino Rossini, Claude Debussy en Igor Strawinsky. Blijspel. Vanavond in de Haarlemse Stadsschouwburg het blijspel „Wie slaapt waar?” van de Engelse toneelschrijver Alan Ayckbourn. De belangrijkste rollen worden gespeeld door Ton Kuyl en Henny Orri, de regie is van Alan Strachan. OPNIEUW IS er een prentenboekje van John S. Goodall verschenen bij Ploegsma: „Door de eeuwen heen”. Hij gebruikt weer hetzelfde procédé: hij tekent en kleurt de sfeer van vroeger.Hij deed dat in „Een zomer en een winter van weleer”. Ook nu weer is er geen tekst te vinden; niet nodig, omdat de illustraties voor zichzelf spreken. In „Door de eeuwen heen” schetst hij in pasteltinten de ontwikkeling van een middeleeuws gehuchtje tot een moderne stad. Goodall heeft zijn „ezel” bij wijze van spreken door de eeuwen heen op dezelfde plaats neergezet. Hetzelfde plekje zie je elke eeuw veranderen. Nadat kastéél en kerkje met toewijding zijn gebouwd als twee houvasten in de kleine samenleving, zie je langzaamaan omgeving en bewoners veranderen. Het kasteel wordt een ruïne; het kerkje blijft staan, maar wordt wat aangepast. Ook de huizen gaan er van binnen en buiten anders uitzien. Ten slotte blijft een stuk stad over met bussen, auto’s en dichte woonwijken. Jammer, dat het boekje druktechnisch verre van gaaf is. Er is geretoucheerd, de kleuren zijn niet egaal genoeg en niet alle platen zijn haarscherp. De schrijver zelf zegt over de inhoud van het stuk: „In een grote caravan huist een Nederlandse filmploeg. Ze hebben meer caravans. De caravan waarvan we het interieur zien, is de zogenaamde livingroom, waar ze bij elkaar zijn en plannen maken. Ze staan ergens in of bij de Amerikaanse stad Baltimore. Een van de belangrijkste rollen zal worden vertolkt door Dubbie, een Amerikaanse variétéartiest, nachtclubentertainer. Hij weegt 200 kilo, heeft heel kort haar, geblondeerd. Hij is lief, draagt veel sieraden. Het stuk is opgedragen aan Natuurlijk hebben zich ook op andere terreinen veranderingen voorge daan op het gebied van seks, van religie. Politiek ontbreekt in Margriet Weet Raad. Aan politiek werd en wordt niet ge daan in Margriet. De veranderingen in de adviezen in Margriet Weet Raad geven een boeiend beeld van de maatschappelijke veran deringen, die zich heb ben voltrokken. Het Bourdon Kwintet opent de serie koffieconcerten, die de Haarlemse afdeling van de Koninklijke Nederlandse Toonkunstenaars Vereniging organiseert op het Landgoed Groenendaal in Heemstede. Het grootste Neder landse vrouwenblad Margriet (dat overigens ook veel door mannen wordt gelezen) bestaat veertig jaar. Sinds de op richting van het blad in 1938 bevat Margriet een wekelijks afgedrukte ru briek „Margriet Weet Raad”. In deze rubriek wordt antwoord gegeven op problemen die door brievenschrijvers aan de redactie worden voorge legd. Typerend tijds beeld uit het boekje „Margriet weet raad”. kW»’ y v’ 'Ti*

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 17