Kleurrijke kostuums en blote meisjes in Concertgebouw Haarlem Publiek danst mee Alles voor de tuin als lichte seizoenouverture Subliem spel van de pianisten Youri Egorov en De Groote Drie vrouwen praten over hun leven Een beetje weemoed, humor, in Tot donderdag dan in Amsterdamse Melkweg g Choreograaf Keuter gebruikt dans als communicatiemiddel Tweede Vrouwenfestival '1 in Brasil Tropical I 11 1 Werk Amerikaan te zwak voor Dans Theater Theater met toneelbewerking van Albee Concertgebouworkest opent Kunsttiendaagse Aemstelle 15 jaar expositiecentrum Kleine Zaal H Nadruk op vrouwenkunst en -cultuur F 11 KUNST ZATERDAG SEPTEMBER 19 7 8 1 6 10 HAARLEM. Vrijdag bouwden een aantal Brazilianen onder de titel Brasil Tropical een feestje in het Concertgebouw, een geweldig kleurig feest met pronkkostuums, sambamuziek, zang en dans waar aan het publiek, door de danseressen uitgenodigd op het toneel, van harte meedeed. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Evenals vorig jaar wordt er ook dit jaar een Internati onaal Vrouwenfestival gehouden in de Amsterdamse Melkweg en wel van 20 tot en met 23 september. Dit jaar valt de nadruk vooral op vrouwenkunst en vrouwencultuur, omdat, aldus de organisatrices Susanne en Marjolein, „we geloven dat de ontwikkeling hiervan belangrijk en noodzakelijk is”. 187 CONRAD VAN DE WEETERING Een scène uit de show Brasil Tropical. CONRAD VAN DE WEETERING PIET RUIVENKAMP. 1 1 KO VAN LEEUWEN Naar het thema is dit stuk, overigens tien jaar nadat de Nederlandse Co- medie het speelde, stellig niet minder actueel. Aleen de titel al. De potaarde wordt tegenwoordig in li- terzakjes verkocht, de mes thoop van toen heeft plaats In het begin van de avond zag het er allemaal nog niet zo rooskleurig uit. De dansers en zangers liepen wat rommelig rond, een man blies op een fluitje, er was wat muziek en de danseressen wiegelden even met de heupen. Dat moest dan de kennismaking voorstellen van een voetbal ler, een student, wat capoeiravechters (ik leg straks uit wat dat zijn) en een paar danseressen voor ze zes jaar geleden beslo ten deze show te beginnen. „Door de eeuwen heen is de vrouw altijd van het wereldgebeuren buitengesloten geweest. Ze mocht nooit een actief beslis sende rol spelen. Nog steeds zijn er maar weinig vrouwen die op het gebied van kunst en media bezig zijn, (dit geldt ook voor politiek, wetenschap en techniek) Maar hun werk is vaak bijzonder duidelijk en verhelderend voor andere vrouwen. Het is nu tijd om onze eigen ideeën en theoriën naar voren te brengen”, aldus Susanne en Marjolein in het programma boekje. Er gebeuren veel uiteenlopende dingen op het festival: workshops, muziek, thea ter, filmvoorstellingen. Verder zijn er ten toonstellingen en informatiestands. Op het programma staat onder meer Gay Sweatshop, een professionele theater groep, bestaande uit lesbische vrouwen, met de productie „What the hell is she doing here” over het aanvaarden en uitko men voor het lesbisch zijn: ten opzichte van jezelf, familie en vrienden en op je werk. Verder een solo-theatershow van Muriel, muziektheater soloshows van Sha ron Landau, Caroline Noh, Peaches de la crème, muziek van Jo-Alice Banta, Sofa Band, Gerania, Rosa King, Free-jazz van Vliegende Grapefruit, cabaret van Natas ha Emanuels, theater van Wolmerk en van Eva Kant met „uren en dagen uit het leven van Loes K.”, 30 jaar oud, gehuwd, twee kinderen, verpleegster van beroep. De pro jecten „Vrouwen en Aarde” van Marga Adama en „Vrouwen en Kunst”, filmpjes over een aantal beeldende kunstenares sen. bij ze op hun handen staande, de tegen stander razendsnelle trappen verkopen. Dat heet Capoeira. Maar zie, na de pauze veranderde alles. De zanger Manuel danste, zong en bespeel de de zaal tot het publiek gilde, klapte, floot en meeschokte met zijn ritme. De danseressen showden een paar schitteren de kostuums en een bongosolo van Edinio joeg de golven van enthousiasme nog wat op. Het hoogtepunt van de avond werd een tamboerijnsolo van Miguel. Wonderbaar lijk wat voor klanken je uit een eenvoudige tamboerijn kunt halen en dan kun je er ook nog mee jongleren, tenminste Miguel kan dat fabuleus, het ding rolde over zijn armen, zijn rug en zijn andere arm, draai de om zijn pols, tolde op allerlei manieren in zijn handen en vloog dan weer door de lucht. Steven de Groote bleek, ondanks zijn te verwachten technische superklasse, dan ook niet uit op effectwerk maar eerder op een niét-egotripperige neiging om zijn hoog ontwikkelde vermogens in dienst te stellen van de muzikale essentie. Zijn grandioos beheerste en stijlvolle piano spel, waarin een veelzijdig gebruik van het toucher de uitbeelding een aantrekkelijke levendigheid verleende, wekte allereerst de indruk van natuurlijkheid en spontani teit. Vanzelfsprekend zouden de dramati sche accenten bij deze 25-jarigé musicus nog aan diepte kunnen winnen, maar in principe is alles aanwezig om voor Steven de Groote een belangrijke toekomst te kunnen verwachten. In plaats van de na de pauze bij het Concertgebouworkest op het programma staande Symfonie van Franck af te wach ten, leek het ditmaal interessanter om het vorig jaar, die zich - veelzeggend genoeg - niet in een „klavierleeuwen”-compositie maar in het c-klein concert KV 491 van Mozart presenteerde. nenkort in Carré net zo’n feest bouwen, op 24 september ’s middags en ’s avonds en op 25 september ’s avonds. Misschien zit er dan wel een inlegvel met informatie in het fotoboekje, die waren deze keer in Rotter dam blijven liggen. AMSTERDAM. De vrije producen ten lijken zich meer te gaan richten naar toneel dat door zijn kwaliteit serieus kan worden genomen. Dat bewees vorig sei zoen Van den Ende met zijn Herfst in Riga; dit seizoen staan er ook weer serieu ze zaken op het programma van de niet direct gesubsidieerde sector. In het Nieu we de la Martheater ging donderdaga vond „Tot donderdag dan....” van de Franse schrijfster maar in de eerste plaats actrice Loleh Bellon in première. Een stuk met drie belangrijke vrouwen rollen, waarvoor Manon Alving, Josephi ne van Gasteren en Heleen Pimentel wer den gecontracteerd door producent Hans Tobi. De oorspronkelijke titel van deze kome die van humor en weemoed is Les dames du Jeudi. Dat klinkt heel wat muzikaler dan het weekmarkt-achtige „Tot donder dag dan”, maar daarvoor is het dan ook Frans. Regisseur Eric Schneider die de dames regisseerde, heeft het stuk verder niet uit de Franse sfeer getrokken. Wel heeft hij er nauwlettend op toegezien dat gevoelig en terughoudend wordt geac teerd. Want het gaat bij deze komedie vooral om het drupsgewijs ventileren van gevoelens. Drie vrouwen die wekelijks bij elkaar komen babbelen; zo zal het eertijds zijn begonnen, in Loleh Bellon’s stuk, maar de gesprekken zijn een eigen leven gaan leiden en voeren op de momenten dat zij ze meemaken terug in het leven van elk der vrouwen. Sonia, Marie en Hélène zijn van middel bare leeftijd. Ze kennen elkaar hun leven lang. Hebben hun eigen frustraties ten opzichte van het leven en ook wel van elkaar, maar beleven elkaar ondanks of misschien wel dankzij alles in vriend schap. Dat is een dramatisch gegeven en de schrijfster heeft dat vrij subtiel üitge- werkt, als ik op de Nederlandse voorstel ling moet afgaan. In Parijs is het stuk een DEN HAAG. De beide stukken van de Amerikaanse choreograaf Cliff Keuter die het Nederlands Dans Thea ter ons donderdagavond in het HOT liet zien, vertonen één duidelijk ver schil: het eerste, Table, werd door de choreograaf zelf en een danseres van zijn eigen groep uitgevoerd, het twee de, Third Crossing, door dansers van het Dans Theater. groot succes. Het verwierf daar de Ibsen- prijs en speelt er nu het tweede seizoen. Toch boeit Tot donderdag dan pas wer kelijk in het tweede deel van de voorstel ling. Ontroering ervaar ik pas in de scène waarin Heleen Pimentel over de euthena- sie van haar man vertelt. Niet lang daarna krijg ik te doen met Manon Alving, die de nooit getrouwde, maar welgestelde Hélène met goed gedoseerde bitsheid speelt. Jo sephine van Gasteren moet zich duidelijk beheersen, maar heeft wel veel humor als de slordige Sonia. Paul van Gorcum en Jan Winter dragen met een ruime voldoen de bij in de ondergeschikte mannenrollen. Edo de Waart, in deze tijd zeer intensief werkend met het Concertgebouworkest vanwege de huidige produktie van Wag- ner’s opera Tannhauser, dirigeerde ons nationale ensemble hier nog „even tussen door” in dit Kunsttiendaagse-concert. En het was duidelijk dat de regelmatige sa menwerking tussen dirigent en orkest een situatie van vertrouwdheid over en weer had geschapen, die allereerst zijn vruchten afwierp in de ter opening gespeelde ouver ture „Ruy Bias” opus 95 van Mendelssohn. De van vitaliteit bruisende uitvoering van dit weinig gespeelde werk, betekende een spannende en veelbelovende inleiding tot hetgeen komen zou. Het vervolg hield een door dirigent en orkest voortreffelijk begeleide kennisma king in met de Zuidafrikaanse pianist Ste ven de Groote, winnaar van het vermaarde Amerikaanse Van Cliburn-concours van AMSTELVEEN (ANP). Het ge meentelijk expositiecentrum Aemstel le in Amstelveen viert begin november zijn 15-jarig bestaan. Het gebouw trekt jaarlijks zo’n 12.000 bezoekers waar van de helft afkomstig is uit Amster dam. „Tot donderdag danis een stuk waarin vrouwen praten over wat hen in hun leven beroerde. Dat levert amusant toneel op met zo nu en dan wat weemoed en ontroering. Er klinkt ook zoiets in door als: was dat nou het leven. Helaas komt het niet veel verder dan de aanzet daartoe, terwijl ik tijdens de voorstelling steeds het gevoel kreeg dat er meer te bereiken viel. Misschien komt dat nog als het stuk wat meer is ingespeeld. Hopelijk laat Eric Schneider het nog niet helemaal los. "ga Informatie wordt onder meer gegeven door Vrouwendrukkerij Virginia, Stich ting Amazone, boekhandel Xantippe, Man Vrouw Maatschappij, en Woman’s Press uit Engeland. Evenals vorig jaar is er een Kempo-work-shop. Kempo is een oude Chinese gevechtskunst. Tijdens het festival zullen vrouwen van de Filmacademie een film maken van het gebeuren. De bar/restaurant van de Melk weg is gedurende het festival een vrou wencafé. Vorig jaar is gebleken dat vrou wen behoefte hebben aan een plaats om overdag bij elkaar te komen. Op donderdag, vrijdag en zaterdag (21- 22-23) is het festival alleen toegankelijk voor vrouwen, niet omdat „we tegen man nen zijn maar omdat we het fijn vinden alleen met vrouwen te zijn. We willen on der ons zijn en het over onszelf hebben”. Elke besloten dag heeft een thema: op donderdag de Nederlandse vrouwen, op vrijdag de lesbische vrouwen en op zater dag de internationale vrouwenbeweging. Op de openingsdag en de laatste dag is het Vrouwenfestival ook toegankelijk voor mannen. Voor de zondag moet een toe gangsbewijs in de voorverkoop worden gehaald. Tijdens het festival is er in de Melkweg een ruimte beschikbaar waar voor de kin deren zal worden gezorgd. Verdere infor matie, ondermeer over slaapplaatsen, bij de Melkweg, Lijnbaansgracht 234a, Am sterdam. Het festival is bij te wonen van 18 tot 2 uur. Ook in het nieuwe seizoen zijn weer verschillende tentoonstellingen te ver wachten. Zo laten zeven kunstenaars van 14 oktober tot 20 november zien wat zij hebben bedacht om het in aan bouw zijnde raadhuis in Amstelveen te verfraaien. Voorts zal op 24, 25 en 26 november weer de Kunst-Klaas Klaas- Kunst (van sinterklaas) worden gehou den. Dit jaar zal het accent liggen op de grafiek. In december zijn stillevens en por tretten te zien van Theo Swagemakers. De expositie wordt gehouden ter gele genheid van zijn 80e verjaardag. Van 7 april tot 7 mei wordt de Amstel- veense schilder Gerard Schaperkötter geëerd met een tentoonstelling omdat hij 65 jaar wordt. Het wandkleed krijgt tweemaal aan dacht: in februari en nog eens van 12 mei tot 11 juni. De Fransman Jean Paul Gorra beschildert zijde terwijl de Noordbrabantse Stans Thijs jute en zeildoek bewerkt. Aquarellen van Ella de Vries zijn in februari te bezichtigen. Werken van de schilder Paul Permeke, zoon van de beroemde Constant, krij gen aandacht van 3 maart tot 2 april. Tussen genoemde tentoonstellingen door verwacht Aemstelle nog objecten van Hans Frisch, landschappen van de uit Iran afkomstige kunstenaar Faili en werken van het Grafisch atelier Am sterdam. Het gebouw is gratis toegankelijk. tweede gedeelte van het tegelijkertijd door Youri Egorov in de Kleine Zaal gegeven Schumann-recital mee te maken. Deze in Amsterdam gevestigde, jonge Russische pianist - ook in onze regio geen onbekende meer - had oorspronkelijk ook nog Bach en Mozart in zijn programma opgenomen maar op het laatste moment besloten deze avond in zijn geheel aan Schumann te wijden, met de Fantasie opus 17 voor, en Kreisleriana na de pauze. Een omstandigheid waarover men geen spijt hoefde te voelen, aangezien de ro mantiek in Egorov een sublieme uitdruk king vindt. En het enthousiaste publiek heeft zonder twijfel kunnen vaststellen dat menig Schumann-specialist op een derge lijke overtuigingskracht in de vertolking jaloers zou kunnen zijn. Zoals steeds kan Egorov zijn reputatie van pianistisch fenomeen handhaven, waarbij zijn vermogen tot boeien - zonder hem als lyricus tekort te willen doen - ligt in de sensatie die hij weet te verwekken met de haast demonische onderstroom die de gepassioneerde gedeelten in zijn voor dracht een magische uitwerking verlenen. JOHAN VAN KEMPEN 11 NIJMEGEN. Ook Ed ward Albee moet inleve ren, om nu maar even het gruwelproza van onze po- litke aktentassers te bezi gen. In zijn stuk „Alles voor de tuin” heeft hij iets van zijn directe kracht moeten prijsgeven, al zal men misschien willen aan voeren dat Albee in puur eigen werk altijd, beter op dreef is geweest, dan in be werkingen. En „Alles voor de tuin” is een bewerking van het oorspronkelijke stuk van Giles Cooper. Het behoort niet tot Albee’s beste. Toneelgroep Thea ter gaf er zijn eerste pre mière van dit seizoen van, donderdagavond in de Nij meegse schouwburg. En als klap op de vuurpijl kwamen de medespelers om de beurt op in de meest fantastische kostuums, in allerlei kleuren, met veren, schitterstenen en hoofdtooien van een meter hoog. De danseressen straalden, de muziek hield alles in een ritmische beweging en toen de dansers ook nog het publiek op het toneel haalden was er helemaal geen houden meer aan en gaf zelfs de grootste zuurpruim zich gewon nen. Voor mensen die dit gemist hebben ko men deze Brazilianen in Amsterdam bin- moeten maken voor het landhuis van de tuinder. Die heeft kunnen profite ren van de consumeerdrift. Edward Albee was het ver trouwd om venijnig uit te halen naar degenen, die zich in hun hang naar luxe best willen prostitueren. Knap laat hij een echtpaar laveren tussen zuiverheid en de bezoedeling in hun kennissenkring. Vooral tij dens een feest hanteert de schrijver weer de zoutzuur- flit en laat hij voelen echt de gefrustreerde stiefzoon van bemiddelde Ameri kaanse burgers te zijn. was een standpunt dat de Londense regisseur Robert Kidd niet volgde. Hans Christiaan gaf bovendien geen duidelijke stijl in de aankleding mee en zo wer den de zwakheden van dit spel allerminst verhuld. In de voorstelling van Theater als eerste première in zijn zilveren seizoen, was het opmerkelijk dat deze Albee heel huiselijk als een bijtende komedie werd ge speeld met alleen de miljo nair Jack als een eenmans- koor in een bijzondere functie. Dat de auteur op een algemenere geldigheid lijkt te mikken, een kriti sche allegorie bijna. Het Loleh Bellon heeft haar stuk in een fijn zinnige vorm gegoten. De vrouwen halen hun herinneringen en levenservaringen op. Wat er dan gebeurt is een soort trans formatie naar vroeger: zij spelen hun jeugd in die huiskamer van Sonia. Een opgave die op het toneel minder eenvoudig is als in een film. Eric Schneider heeft heden/verleden of schijn en werkelijkheid zo dicht mogelijk bijeen willen houden. De flash backs worden summier aangegeven door het licht iets te temperen en de hou ding van de actrices te intensiveren, deels bevriezen. De opvoering kwam er eigenlijk uit te zien als de lichte ouverture van het seizoen zonder verdere am bities. Gees Linnenbank speelde de echtgenoot, die moet merken dat zijn echt genote een „belle de jour” is, heel anders dan Maxim Hamel destijds. Als een op de staart getrapte hagedis zo ongeveer. Margreet Blanken raakte voor het naar luxe hunkerende vrouwtje soms grond on der de voeten kwijt, wat stellig niet gezegd kan wor den van de madame van Trees van der Donck. Ed mond Classen legde de vin ger op de pols als Jack. Met overtuiging. Heleen Pimental, Manon Alving en Josephine van Gasteren in Tot donderdag danvan Loleh Bellon. In het tweede nummer kreeg het publiek dan waar, in ieder geval een deel voor gekomen was, een dans met een paar mooie, donkere, blote meisjeslijfjes. Maar de kopjes boven die lijfjes keken onver schillig, om niet te zeggen zuur alsof ze dachten: jullie mogen best naar ons kij ken, mij kan het niet schelen. Even later kwam er een blanke op met een zweep en dat moest dan voorstellen, dat de meisjes op een slavenschip zaten en alleen maar zongen en dansten om niet van heimwee te sterven. Geen wonder dus dat ze sip keken. Maar alles kwam goed, de slavendrijver met zijn zweep werd neer geslagen. Het volgende zangnummer was adembe nemend slecht, de stokkendans niet veel boeiender en zelfs een gedanst liefdesduet bleef saai. Alleen een capoeira-schijnge- vecht leek voor de pauze nog een beetje ergens op. Omdat de slaven geen wapens mochten dragen en zelfs geen stokken, ontwikkelden ze een vechtmethode waar- leuk speels gevalletje onder de titel Sunday Papers. Het hing van anecdo tes aan mekaar en aan dansvormen kwam de choreograaf toen niet toe. Kort daarna maakte hij Christmas Sto ry, een hopeloos zwaartillend geval vol symbolen, maar alweer zonder veel echte dans. Het is interessant te zien, dat Keuter zich nu duidelijk meer met dans en bewegingsstructuren bezighoudt dan toen, ook al is het resultaat nog niet geweldig. Maar wat veel opvallender is, is dat het Nederlands Dans Theater zich de laatste jaren veel sterker ont wikkeld heeft dan Cliff Keuter, zodat deze toen nog iyel in de groep paste maar nu echt niet meer. Dit geldt dan voor de beide nu ver toonde werken, wie weet kan hij met een volgend ballet deze indruk nog ver anderen. Dat zullen we gauw weten, want zijn volgende première bij het Nederlands Dans Theater gaat al op 23 september in Scheveningen. De voorstelling in het Hot werd beslo ten met Kinderspelen van Jiri Kylian en wordt vanavond in het HOT her haald. - In beide gevallen gaat het om de verhouding tussen een man en een vrouw, die nieuwgierig naar elkaar zijn, van elkaar houden, met elkaar spelen en elkaar soms slaan. Bij Table worden al deze dingen zichtbaar omdat Cliff Keuter zijn dansen als een soort taal gebruikt, waarmee hij iets kan zeggen terwijl deze taal in de handen van de eigen dansers van het Neder lands Dans Theater ontaarden in loze gebaren. Het merkwaardige daarbij is, dat Keuter danstechnisch echt wel de min dere is van de dansers van de groep, dat zijn bewegingen nergens mooi zijn, maar wel dans worden, wat bij de dan sers van de groep niet gebeurt. Keuter maakte een paar jaar geleden voor het Nederlands Dans Theater een AMSTERDAM. Voor de muzikale opening van de Amsterdamse Kunsttien daagse was gisteravond volop belangstel ling. Grote of Kleine Zaal van het Amster dams Concertgebouw; het zal voor menig muziekliefhebber een moeilijke keuze zijn geweest. aU: s ■F

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 11