ï- v RNIEUWING VAN DE E SUPERMARKTEN VER VAN DE NATUUR U- I door Th. J. Koeckhoven Schrift door Hans Rombouts cor De eei ties de Ho Als we zoeken naar het enige noodzakelijke in een mensenleven en in een mensengemeenschap, komen we terecht bij de liefde. Hier bedoelen we zuivere liefde en niet de love van liefdesliedjes en zeker niet de vereenzelviging met sex. Over de echte liefde is opnieuw een boek verschenen en daarin krijgt het begrip de volle kracht die het in wezen bezit. Daarin krijgt de liefde de betekenis van onbaatzuchtige overgave aan de ander die op dat moment is aangewezen op de daadwerkelijke hulp van een liefdevol medemens. Het is gemakkelijk zijn liefde te verklaren aan iemand die jong, mooi en lief is. De ware liefde blijkt pas als de ander in nood komt. Dit is de voornaamste gedachte die bijna op elke bladzijde naar voren komt uit het boek van H. M. van Ooijen. Zijn werkstuk heet Plet ene noodzakelijke en het is in eigen beheer uitgegeven. Er zullen weinig onderwerpen zijn, die meer beschreven worden dan de natuur. De stroom boeken over alles wat leeft en bloeit neemt niet af. Integendeel. Op het vlak van de popularisatie van de natuur stapelen de nieuwe uitgaven zich op. We zullen er een aantal onder de loep nemen. Eén van de boeiendste boeken van de laatste maanden is „De macht van de planten” door Brendan Lehane (opmerkelijk hoeveel uitgaven over planten en dieren uit de Engelstalige hoek komen). Het is goed om nu en dan weer eens herinnerd te worden aan het feit, dat we volledig afhankelijk zijn van wat de natuur ons te bieden heeft. We zijn aan zoveel zaken gewoon geraakt, dat je nauwelijks stilstaat bij de oorsprong. Een stadskind weet niet of nauwelijks hoe tarwe er in het veld uitziet. Het pakt een snee brood uit de trommel en realiseert zich niet dat dat ook een stuk natuur is. Het is een simpel voorbeeld natuurlijk. De Ier Lehane heeft op een rij gezet hoe micro-organismes en planten zich in de loop der geschiedenis hebben ontwikkeld; hoe de mens de natuur en diens produkten is gaan gebruiken; welke invloed planten hebben op het bestaan van de mens: als voedsel, als bescherming, als verdoving, als stimulering. Voor jeugd H han zitte ade don □ge en I slaé toei loo< die milj relc hOL het dat mid aar scè heii eer me Uni toe no< en voc Encyclopedie Bijen Wonderlijke wereld Mikvah Verdraagzaamheid I. J -/ t De doop als symbool van leven en dood 1 Wit Hernieuwde aantrekkingskracht (,,Het joodse bruidje" van Rembrandt) i.j macht en invloed van planten op de mens We worden door de „vooruitgang” steeds verder van de natuur wegge stuwd. Je hoeft maar door een super markt te lopen: stapels blikken en pak ken met voedsel dat bevroren, inge dampt tot poeder, vervormd is, onher kenbaar naar de natuurlijke oorsprong. „Vaak is het moeilijk”, aldus Lehane’ „zich voor te stellen dat een plantaardige voedselsoort iets met een blad of een zaadje te maken heeft gehad”. Fruit is niet meer aan seizoenen verbonden: het leven vervlakt, ook door het onduidelijk worden van de jaargetijden. In het boek wordt beschreven en getoond hoe de evolutie van de planten tot stand is geko- tussen wat al dan niet geoorloofd is van zelf wel duidelijk. En dan mag je letterlijk zeggen: in de liefde is alles geoorloofd. Dat geldt in het algemeen en dat gaat op in de engere seksuele betekenis van relaties tus sen mensen. Bij voortduring wil Van Ooijen de lezer voorhouden dat het om de liefde gaat, om de geest van Jezus als ons eerste en groot ste voorbeeld. Niemand heeft groter liefde dan wie zijn leven geeft voor zijn vrienden. re: Zo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren zoon heeft gezonden. Ik geloof dat dit boek velen een goede dienst kan bewijzen. Het is eerlijk, duide lijk en eenvoudig leesbaar. Alleen de kwis tig rondgestrooide kapitale woorden zijn grafisch een storend element. Dergelijke elementen zitten er ook in voor de geleer den. Exegeten, geschiedkundigen, mora listen, ethici, juristen en systemtische theo logen zullen misschien hun rode potlood driftig hanteren, maar de geest van liefde en eenvoud die uit het boek spreekt maakt veel goed. De liefde bedekt immers een menigte van zonden. Het boek is voor 25 men en hoe de levenslijnen tussen mens en plant zijn ontwikkeld. Lehane deelde daartoe zijn boek in vijf hoofdstukken in: de macht om te blijven voortbestaan, de macht over ons voedsel, de macht over leven en dood (kruiden en geneeskunde), de macht over de geest (liefdesdranken en drugs), de macht over de ziel (symboliek, taal, kunst). Het boek van Lehane zit boordevol' interessante wetenswaardigheden en be schouwingen. Het zit ook boordevol met illustraties (oude prenten, tekeningen, kaartjes, foto’s). Je hebt nu en dan zelfs de indruk, dat auteur en uitgever niet tot een nadere selectie konden komen uit de te koop in sommige boekwinkels en voor 29 krijgt men het franco thuis na over making van dat bedrag op giro 3.56.55.52 ten name van H. M. van Ooijen, Leeghwa- terstraat 19 te Haarlem. Volgens de orthodox joodse opvattting is de vrouw dan een Nidda (verwijderd of afgescheiden). Zij behoudt deze status tot dat ze zich onderdompelt in een Mikvah. De Tora verbiedt openlijk ieder seksueel contact tussen een man en welke vrouw ook die de status van Nidda heeft. De schrijver noemt het gebruik van het Mik vah zelfs belangrijker voor de huwelijks band dan de huwelijksceremonie zelf en hij beschouwt het als een maandelijkse vernieuwing van het huwelijk. Het is der halve niet de achtergrond maar wel een gevolg van het Mikvah dat de huwelijks partners na een betrekkelijk lange periode massa aan beschikbaar materiaal, omdat ze niets de lezer wilden onthouden. Iets heel anders krijgt men te lezen in „De natuur om je heen” door Michael Chinery. Het albumachtige, goed ver zorgde boek is gericht op de jeugd. Het gaat over duidelijk herkenbare en ook Ik kan onmogelijk nagaan in hoeverre deze rijke symboliek door de joden nog in ere wordt gehouden. Dat het gebeurt is zeker. Hoe het gebeurt en waarom staat allemaal met veel kennis, geloof en liefde in dit boekje beschreven. Deze elementen verlenen het zijn hoge waarde Zelfs als men er niets van zou geloven, dwingt de manier waarop Aryeh Kaplan het Mikvah presenteert diep respect af. Deze encyclopedie geeft een inventarisa tie van de belangrijkste religieuze groepe ringen in de wereld van vandaag. Dit han dige naslagwerk brengt in kort bestek en wetenschappelijk verantwoord tal van we tenswaardigheden en achtergronden van de wereld- en volksgodsdiensten en hun stichters, de kerken, de talrijke sekten en ook van de primitieve godsdiensten. Het kenmerkende van Schrift is het ge zonde evenwicht tussen bijbelse inspiratie en actualiteit. De actualiteit wordt niet geforceerd uit de bijbeltekst gewrongen en omgekeerd wordt geen enkele bijbeltekst met kunst- en vliegwerk bij de actualiteit gesleept. Het thema is genomen uit de psalmen, met name 7 en 26, waarin de psalmist zich beroept op God die harten en nieren door grondt God kent de mens, maar niet zo beangstigend en bedreigend dat de zwak ke mens zich voortdurend naakt en be spied weet, want zelfs zijn geheimste ge dachten zijn bekend. Hij is wel een God die ons ziet staan, maar zijn zien is gericht op redding, be vrij ding en vergeving. Er zijn boeken die ik zonder aarzelen kan aanbevelen. De Encyclopedie van de godsdiensten, kerken en sekten valt onder deze categorie. Het is geen grote 24-delige uitgave, maar een handzame paperback uit de Winkler Prins-bibliotheek die door Elsevier is uitgegeven. Als paperback kost de encyclopedie ƒ22,50 engebonden vijf gulden meer. Gezaghebbende auteurs heb ben er hun naam aan gegeven. De bijdra gen zijn onder andere van prof. dr. C. Bleeker, prof. dr. J. Bakhuizen van den Brink, prof. dr. H. Fïolet en prof. dr. W. Tenhaeff. „Scheuren en stekken”, belicht, zoals men zal begrijpen, weer een heel ander soort bezig zijn met de natuur. Catharine Foster beschrijft uitvoerig hoe je tuin- en kamerplanten kunt vermenigvuldigen door stekken, afleggen, marcotteren (het insnijden van een tak, waarna de wond met mos wordt omwikkeld en er uit die wond tenslotte wortels groeien), scheu ren, delen, enten, oculeren en zaaien. De titel dekt dus niet helemaal de grotere inhoud van het boek. Het is duidelijk Wie snel en betrouwbaar wil worden geïnformeerd over boeddhisme, vrijmetse laars, reformatie, humanisme, wederdo pers en getuigen van Jehova, is met deze uitgave wel gediend, vooral daar bij vele artikelen een uitgebreide literatuuropgave is toegevoegd. Deze encyclopedie is in het algemeen geschikt voor iedere belangstel lende op het rijke gebied van kerken en godsdienst en in het bijzonder voor theolo giestudenten en godsdienstleraren op mid delbare scholen. Toen kwam Jezus naar de Jordaan, naar Johannes toe om zich door hem te laten dopen. De wilde hem daarvan weerhouden en zei: Ik heb nodig dat u mij doopt! En komt u bij mij? Maar Jezus antwoordde hem: Laat nu maar, want het past ons zodoende alles te vervullen wat gerechtigheid Is. Toen Het Johannes hem begaan. (Mat. 3.) Een hier aanbevolen abonnement kost twintig gulden per jaar. Het adres va de administratie is H. Landstichting, 6564 BV Nijmegen. D ged heet pas: wijl de 1 nels zo gee: relc kijk een lijk len V dor gek bes fop sies ma ner gek alti me stu voc mo var mo spe in pre pas da! rin Oi de or ge ja Si N fa te „l si di H di w v< v< Vl d: ei ai rr r ia s Tevens komen niet-kerkelijke levensbe schouwingen aan de orde. Het boek is voorzien van een inleiding door prof. Bleeker die de vele artikelen plaatst in een samenbindend godsdienstwetenschappe- lijk kader. De Nederlandse lezers krijgen hierna een overzicht van de huidige reli gieuze situatie in ons land door prof. dr. C. Mönnich. Dr. J. Billiet heeft eenzelfde overzicht geschreven voor de Belgische lezers. vanuit de praktijk geschreven, hetgeen altijd een voordeel is te noemen. Als men het over bijen heeft valt bij ingewijden al snel de naam van Kart von Frisch. Hij is de man, die de „bijentaai”, de dans van de bijen, ontdekte en kon verklaren. Von Frish’ boek „De honing bij”, een klassieker, dat hij vijftig jaar geleden schreef en dat nu door hem is bijgewerkt met de nieuwste gegevens, is een prima start voor de serie „Dieren dichtbij”, welke door Het Spectrum is samengesteld. „De macht van de planten”, uitgeverij Agon Elsevier, prijs ƒ89,50. „Onze wonderbaarlijke dierenwereld”, uit gever The Readers Digest, prijs ƒ63,85. „De natuur om je heen", uitgever Gottmer, prijs 16,50. „Scheuren en stekken”, uitgever Hollandia, prijs 24,90. „De Honingbij”, uitgeverij Het Spectrum, prijs 19,50. zelf te vinden brokken natuur zoals de tuin (met- alles wat daar leeft en bloeit), weilanden, een houtwal, het bos, op straat en in huis, het onderwatergebeu- ren. Het leuke is, dat de lezer wegwijs gemaakt wordt om iets te ontdekken of zelf te onderzoeken zoals een afdruk ma ken van dierensporen of van bladeren. Ook door de fraaie illustraties is dit een geslaagde uitgave. Voor de afwisseling zou ik de aandacht eens willen vestigen op een tijdschrift, in dit geval Schrift geheten. Het is een twee maandelijks tijdschrift, uitgegeven onder auspiciën van de Katholieke Bijbelstich ting. De inhoud wordt bepaald door de bijbel en door bijbelse thema’s. Dit kan misschien het beste worden geïllustreerd aan de hand van nummer 57 van juli 1978. de samenhang in de natuur tussen dier, plant en omgeving. Aan de orde komen verder de bedreiging van dieren, die op het punt van uitsterven staan; wat daar aan gedaan kan en moet worden. Het boek wijdt uiteraard aandacht aan de reservaten (de belangrijkste en interes santste worden beschreven) en aan ge bieden waar de dieren nog echt in het wild leven. Het hoofdstuk over dierentuinen „vreedzame koninkrijken”, zoals ze ge noemd worden, blijft bij mij toch een gevoel van lichte irritatie geven. Als je in één boek platen ziet van dieren in hun eigen natuurlijke omgeving in het wild en je ziet ze daarna in kleine verblijven (de imitatie-natuur geeft hetzelfde tegen natuurlijke effect als het minirotstuintje achter het schuurtje) dan schaam je je. Omdat niet ieder wezen, dank zij het optreden van de mens, zijn eigen leven meer kan leiden. Dierentuinen blijven een noodzakelijk goed, moet je dan maar denken. Ook met heel nuttige kanten natuurlijk, zoals in het boek wordt uit eengezet. Vreemd dat in dit Nederlandse boek een verhaal over een Nederlandse dierentuin ontbreekt. J. Nieuwendijk, re dacteur van „Artis”, heeft wel in het hoofdstuk over wildtuinen en dierentui nen Nederlandse informatie verwerkt. Dieren staan centraal in „Onze won derlijke dierenwereld”, een uitgave van Readers Digest, geschreven door een le gertje auteurs van naam en faam (zoals o.a. Grzimek, Tinbergen en Myers). Je merkt direct, dat de informatie in dit boek wordt gegeven door mensen, die met hart en ziel aan de natuur verknocht zijn. Een Grzimek begeeft zich tenslotte momenteel niet voor niets ook in de (Westduitse) politiek als één van de mo tors van de groene partij, de milieube schermers. De samenstellers hebben de vele korte artikelen bijeengevoegd in een kader van zeven hoofdstukken, waarbij als belang rijkste mag gelden de uiteenzetting over als het ware weer nieuw voor elkaar zijn. Hernieuwing van de seksuele aantrek kingskracht is dus een reële gedachte. Een Mikvah is een bad van bescheiden afmetingen, waarvan constructie en ma ten moeten voldoen aan nauwkeurige voorschriften. Het neemt al duizenden ja- ren een belangrijke plaats in in het leven van de joodse gemeenschap. De riten waaraan een Nidda zich moet onderwer pen vormen slechts een aspect van het totaalgebeuren. Het Mikvah wordt onder meer gebruikt bij rituele reiniging, bij de overgang tot het jodendom, bij verzoening of bekering en bij het huwelijk. De oor sprong moet gevonden worden in Eden, vandaar de titel. De diepste zin van de onderdompeling is het sterven aan de oude mens en opnieuw geboren worden als een nieuwe mens. Misschien heeft de uitgever gedacht: hernieuwing van de seksuele aantrek kingskracht is een mooi lokkertje op de achterkant van een boek Hoewel, Servire uit Katwijk is een serieuze uitgeverij. We lezen daar dat de achtergrond van het oude Mikvah bedoelde aantrekkings kracht is. Het is echter iets anders. Dit oeroude joodse gebruik van geestelijke zuivering en lichamelijke onderdompeling betekent voor de gelovige joden van de orthodoxe richting heel veel meer. Dat staat allemaal beschreven in Mikvah, het mysterie van de wateren van Eden. Au teur van dit boeiende en door zijn inhoud kostbare boekje is rabbijn Aryeh Kaplan. Voor 12,50 kan de lezer kennis nemen van de werkelijke achtergrond van het mysterie van het water, symbool van leven en dood zoals ook christenen behoren te weten. Zij hebben de doop waarin wij dezelfde symboliek ontmoeten. Hoe is het misverstand op de achterkaft ontstaan? Dit kon gebeuren doordat het Mikvah wel het meest in gebruik is voor de reiniging van een vrouw na afloop van haar maandelijke menstruatieperiode. Van Ooijen moet een man zijn met een sterke pastorale bewogenheid en bezorgd heid. Zijn aandacht is duidelijk gericht op gewone mensen die in deze moeilijke en onzekere tijden zo langzamerhand het spoor bijster zijn geworden. Hij heeft voor hen een eenvoudige wegwijzer willen schrijven. Voor theologen bestemd. Zij zouden zich waarschijnlijk ergeren aan de eenvoud die uit het werk spreekt. Het ene noodzakelijke is dus een ongecompliceerd boek met de liefde als hoofdthema en met Deze tekst volgt onmiddellijk uit een ande- de eenvoud als voortdurende ondertoon. Daarmee is tevens een bezwaar aangege ven. Sommige kwesties als wetsopvatting, echtscheiding, homoseksualiteit en abor tus zijn net even te gecompliceerd om in een korte paragraaf af te doen. Van de andere kant verdient de schrij ver veel respect. Zijn boek herbergt name lijk vele goede zeiken. In de eerste plaats is het sterk bijbels geïnspireerd en vervol gens houdt het de lezer voor dat Jezus in de loop der eeuwen steeds verder van de gelovige mensen is verwijderd door talloze dogma’s, leerstellingen en kerkelijke voor schriften die eerder in strijd zijn met de liefde, waarvan Jezus het levende voor beeld is, dan dat zij deze liefde dienen. Van Ooijen heeft gelijk, als hij verzucht dat vele christelijke kerken aan hun gelovigen meer eisen stellen dan Jezus zelf heeft gedaan. Dan beroept hij zich onder meer on Jezus’ uitspraak „Slechts één ding is noodzakelijk. En dat ene is de liefde.” De schrijver weet ongetwijfeld zelf dat achter dat ene noodzakelijke onnoemelijk veel schuil gaat: heel de wet en alle profe ten. En als men bedenkt dat de liefde alles van de mens vraagt, kan men eigenlijk niet zeggen dat de kerken meer eisen stellen dan Jezus heeft gedaan. In zekere zin eisen zij vele verkeerde dingen, van het slechte te veel en van het goede te weinig. Met het slechte wordt hier het onnodige bedoeld. Gedreven door de liefde waarover hij schrijft, heeft Van Ooijen een grote ver draagzaamheid opgebracht tegenover mensen die volgens de klassiek kerkelijke leer grote zondaars zijn. Als voorbeeld noem ik abortus, echtscheiding, homosek sualiteit, zelfbevrediging en dat soort aan gelegenheden. Voor alle duidelijkheid moet ik opmer ken dat Van Ooijen in geen enkel opzicht de opvatting verdedigt: zondig maar raak, als je maar liefhebt. Zo is het zeker niet. Het is eerder andersom: heb God en de naasten lief en dan worden de grenzen Het ene noodzakelijke is de liefde Het ligt voor de hand dat het valse beeld van Gods doorgrondende blikken inspi reert tot een bijdrage onder de titel Big Brother is watching you. De godsdienst psycholoog dr. R. Botten gebruikt het be ruchte beeld van Orwell’s 1984, waarin Grote Broer ons via de modernste elektro nische midddelen voortdurend in het oog houdt, thuis in de slaapkamer, op ons werk in de fabriek, of wij nu willen of niet Wellicht wordt het tijd, aldus de auteur, ons te realiseren dat wij burgers zijn van een ander Rijk dan van Big Brother. In dat Rijk kennen wij ook een Big Brother who is watching us. „Hij kent ons zo goed dat hij ons bij onze voornaam noemt In zijn systeem worden al onze belastende gege vens echter dagelijks vernietigd. In dat Rijk hebben wij de continue inspraak die een goede broeder-relatie kenmerkt. En als ons vragen worden gesteld, dan is het doel daarvan helder en duidelijk: onze vernieuwing”. sir

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 20